text_structure.xml
5.55 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 19 października 1972 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), uchwaliła dezyderaty dotyczące realizacji inwestycji służby zdrowia. Problem ten rozpatrywany był na posiedzeniu w dniu 26 września br. (por. BPS nr 104/VI kad.).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W uchwalonych dezyderatach Komisja stwierdza, że w realizacji planu finansowego i rzeczowego inwestycji służby zdrowia w roku bieżącym występują zagrożenia i trudności. W trosce o poprawę tego stanu rzeczy Komisja postuluje pod adresem ministra zdrowia i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— opracowanie docelowego krajowego programu rozwoju sieci zakładów służby zdrowia i opieki społecznej odpowiadającego potrzebom społecznym w dziedzinie otwartej i zamkniętej opieki zdrowotnej oraz pomocy społecznej; program ten uwzględniać powinien budowę obiektów przeznaczonych dla kształcenia kadr w akademiach medycznych oraz średnich szkołach medycznych, jak też zaspokojenie potrzeb personelu zatrudnionego w placówkach służby zdrowia i opieki społecznej tj. internatów, hoteli, stołówek, pomieszczeń dla wypoczynku i rekreacji;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— stworzenie warunków ekonomiczno-technicznych niezbędnych dla merytorycznego i formalnego pełnienia funkcji inwestora długoterminowego programu inwestycyjnego; należy zapewnić resortowym i wydziałowym służbom inwestycyjnym odpowiednie warunki pracy i płacy, takie jakie obowiązują w resorcie budownictwa oraz stworzyć możliwość specjalizowania się administratorów i lekarzy w prowadzeniu i kontrolowaniu procesu inwestycyjnego służby zdrowia;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— powoływanie dyrekcji szpitali i innych obiektów służby zdrowia jeszcze w toku budowy, zobowiązanie ich do współpracy ze wszystkimi uczestnikami procesu inwestycyjnego, co sprzyjać będzie lepszemu wyposażeniu, wyższej jakości prac wykończeniowych oraz zabezpieczeniu warunków prawidłowej eksploatacji zakładu;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— dokonanie analizy doświadczeń prowadzonych w Łodzi, a dotyczących budowy przychodni międzyzakładowych w oparciu o fundusze kilkunastu zakładów pracy różnych branż; ta forma inwestowania sprzyja integracji sił i środków. Doświadczenia te należałoby przenieść na teren innych województw, przy zobowiązaniu resortów, aby przydzielały podporządkowanym sobie zakładom środki inwestycyjne na budowę takich wspólnych przychodni. Środki te powinny znajdować się w dyspozycji wydziałów zdrowia i opieki społecznej, prowadzących politykę inwestycji zdrowotnych i socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">W dezyderatach skierowanych pod adresem Prezesa Rady Ministrów Komisja postuluje:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">— stworzenie takich warunków ekonomicznych, aby inwestycje służby zdrowia stały się dla inwestorów zastępczych, a przede wszystkim przedsiębiorstw budowlanych tak samo opłacalne jak budowa obiektów przemysłowych i mieszkań;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">— stworzenie warunków dla specjalizowania się silnych przedsiębiorstw budowlanych w rejonach dużej koncentracji inwestycji służby zdrowia w budownictwie obiektów służby zdrowia; szczególną uwagę zwrócić należałoby na zabezpieczenie stabilizacji wyspecjalizowanej kadry technicznej w budowie tych obiektów. W tych rejonach, gdzie koncentracji takiej nie ma, budowę obiektów służby zdrowia należało by powierzać mocnym przedsiębiorstwom budowlanym. Należałoby też powierzyć budowę ośrodków zdrowia na wsi przedsiębiorstwom budownictwa rolniczego;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">— dalsze nasilenie prac badawczych i projektowych nad uprzemysłowieniem budownictwa obiektów służby zdrowia w celu ograniczenia pracochłonności robót, a w konsekwencji skracania cykli budowy;</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">— zabezpieczenie dostaw materiałów wykończeniowo-wyposażeniowych wysokiej jakości z produkcji krajowej lub importu;</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">— rozpatrzenie możliwości scentralizowania i wyspecjalizowania służb inwestycyjnych rad narodowych oraz funkcjonalnego powiązania ich z wydziałami zdrowia i opieki społecznej, które byłyby upoważnione do wnioskowania wypłaty premii dla inwestorów zastępczych za dobre przygotowanie i realizację inwestycji służby zdrowia i opieki społecznej;</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">— zobowiązanie prezydiów rad narodowych do takiego dysponowania mocami przerobowymi przedsiębiorstw budowlanych, aby zapewnić pełne wykonanie zadań bieżącej 5-latki w dziedzinie inwestycji służby zdrowia i opieki społecznej;</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">— zobowiązanie prezydiów rad narodowych do takiej synchronizacji budownictwa zakładów służby zdrowia i budownictwa mieszkaniowego, aby zabezpieczyć niezbędną ilość mieszkań dla personelu nowo uruchamianych obiektów służby zdrowia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>