text_structure.xml 13.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 26 lutego 1974 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— stan realizacji dezyderatów w sprawie doskonalenia procesów inwestycyjnych w przemyśle lekkim;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— sprawozdanie z działalności Zespołu Przemysłu Lekkiego Najwyższej Izby Kontroli w roku 1973.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z ministrem Tadeuszem Kunickim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz dyrektor Zespołu NIK Jerzy Mężyński.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Informację o realizacji uchwalonych w dniu 6 marca 1973 r. dezyderatów Komisji w sprawie doskonalenia procesów inwestycyjnych w przemyśle lekkim przedstawił minister Tadeusz Kunicki.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Realizując dezyderaty uchwalone przez Komisję resort przemysłu lekkiego dokonał rozbudowy własnych służb inwestycyjnych, udoskonalił organizację inwestycji na szczeblu ministerstwa, a także zaostrzył kryteria odbioru jakościowego nowych zakładów. Podjęte zostały działania na rzecz odpowiednio wczesnego przygotowania kadr pracowniczych dla tych zakładów, aby zapewniać terminowe dochodzenie do zdolności produkcyjnych. Więcej troski przejawia się o realizację inwestycji socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Zmiany jakie nastąpiły w programowaniu i projektowaniu inwestycji miały na celu zapewnienie sprawniejszej organizacji pracy i podział zadań w zakresie projektowania i dokumentacji. Znacznie zwiększono również wykonawstwo robót inwestycyjnych we własnych 15 resortowych przedsiębiorstwach montażowo-budowlanych. Przedsiębiorstwa te podejmują pracę przy mniejszych obiektach, odciążając w ten sposób potencjał resortu budownictwa. Niepełne zaopatrzenie w sprzęt i brak materiałów budowlanych powoduje niemożność pełnego wykorzystania tych przedsiębiorstw. Resort podjął starania mające na celu poprawę tego stanu.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Przemysł lekki realizuje zadania, inwestycyjne w szerszym zakresie, aniżeli przewidywały to pierwotne założenia planu 5-letniego; podyktowane to jest koniecznością zwiększenia produkcji na rynek wewnętrzny i eksport. Większość inwestycji tegorocznych to budowy kontynuowane.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Wiele nowo budowanych zakładów ma trudności z naborem pracowników, mimo że podejmowaniu decyzji o budowle zakładu towarzyszyły zapewnienia, że na tym terenie występują nadwyżki siły roboczej. Resort przemysłu lekkiego dążyć będzie w przyszłości do rozbudowy potencjału produkcyjnego przede wszystkim w rejonach posiadających tradycje zawodowe. Dotyczy to m.in. województw wrocławskiego i białostockiego.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Kontrole przeprowadzone przez NIK ujawniły, że pod koniec ub. roku znajdowały się w przemyśle lekkim niezagospodarowane urządzenia pochodzące z importu. Głównym powodem tego zjawiska była, koncentracja dostaw w III i IV kwartale roku, już w pierwszych miesiącach br. sytuacja w tym zakresie uległa znacznej poprawie, a do końca I kwartału br. znaczna większość maszyn zostanie zainstalowana.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W roku ubiegłym wykonano w pełni plany budowy obiektów socjalnych; w br. nie wszystkie obiekty socjalne mają zapewnione wykonawstwo. W najbliższym czasie kierownictwo resortu podejmie rozmowy z Ministerstwem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, aby znaleźć dodatkowe szanse realizacji 15 obiektów: żłobków, przedszkoli, stołówek itp.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jadwiga Grześkowiak (SD), Czesław Wilczyński (PZPR), Zenon Męczykowski (PZPR), Edward Jaremek (PZPR), Jan Janczura (PZPR), Bronisław Cieniewski (PZPR), Maria Grzelka (PZPR), Monika Szczęśniak (bezp.), Józef Sapierzyński (ZSL), Hieronim Jańczyk (PZPR), Anna Kiełcz (PZPR), Zofia Łęgowik (bezp.) i Stanisław Wróbel (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W dyskusji podkreślano, że ogólna sytuacja inwestycyjna w przemyśle lekkim — uwzględniając ogromny wzrost zadań — uległa wydatnej poprawie. Tym niemniej występują trudności, które nie pozwalają na pełne dyskontowanie efektów inwestycyjnych. Zalicza się do nich np. zakłócenia w produkcji spowodowane nienadążaniem niektórych działów za innymi, które w wyniku modernizacji wydatnie zwiększyły moce przerobowe. Nie wszędzie równolegle z inwestycjami przemysłu lekkiego realizowane są inwestycje komunalne. Np. oddane na 2 miesiące przed terminem zakłady przędzalnicze „Polanil” w Łodzi nie dysponują jeszcze bocznicą kolejową, centralą telefoniczną oraz dostatecznym dopływem energii.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Zwracano uwagę, że o ile przy budowie dużych obiektów koncentruje się siły i środki, o tyle drobniejsze inwestycje otacza się mniejszą troską, toteż ich realizacja przebiega niezbyt prawidłowo.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Z zaniepokojeniem odnotowano fakt, że na koniec 1973 r. pozostawała w przemyśle lekkim niezagospodarowana większa ilość maszyn importowanych, aniżeli pod koniec 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Przemysł lekki — zdaniem posłów — nie dość konsekwentnie jeszcze działa na rzecz ochrony środowiska. Za przykład może służyć Zjednoczenie Przemysłu Dziewiarskiego, które nie zabezpieczyło środków na uczestniczenie w kosztach budowy kolektora sanitarnego w związku z budową zakładów „Mewa” w Biłgoraju.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Wskazywano na trudności wynikające z niedoboru materiałów budowlanych, które szczególnie odczuwają przedsiębiorstwa montażowo-budowlane podległe resortowi przemysłu lekkiego. Przedsiębiorstwa te nie uzyskały obiecanych priorytetów w dziedzinie zaopatrzenia materiałowego, co uniemożliwia im pełne wykorzystanie mocy produkcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Szczególnie wiele miejsca w dyskusji zajęły sprawy inwestycji socjalnych; uznano za niezbędne traktowanie tych inwestycji na równi z produkcyjnymi. W zakładach przemysłu lekkiego, zatrudniających w przeważającej mierze kobiety, rytmiczne wykonywanie zadań uzależnione jest w poważnej mierze od rozbudowy sieci żłobków, przeszkoli itp.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister przemysłu lekkiego Tadeusz Kunicki i dyrektor Departamentu Planowania w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych — Henryk Horodko.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Inwestycje w przemyśle lekkim realizowane są w przyśpieszonym tempie; postępuje również szybko modernizacja wielu zakładów. Wymaga to angażowania znacznego potencjału budowlanego. Przy większości nowo powstających zakładów buduje się również obiekty socjalne i mieszkaniowe.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Oceniając pozytywnie postęp uzyskany w realizacji programu inwestycyjnego przemysłu lekkiego, nie wolno nie dostrzegać pewnych zaniedbań i opóźnień w budownictwie socjalnym.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Poprawa warunków socjalno-bytowych załóg postępuje jeszcze zbyt wolno. Nacisk zadań produkcyjnych powoduje odsuwanie na dalszy plan rozwiązywania wielu spraw socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Komisja zamierza na jednym z posiedzeń rozpatrzyć zagadnienie ładu, porządku i stosunków panujących w zakładach przemysłu lekkiego. Przygotowując się do tego posiedzenia posłowie — członkowie Komisji powinni przeanalizować w wojewódzkich zespołach poselskich warunki socjalno-bytowe pracowników przedsiębiorstw przemysłu lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Wyrazić należy przekonanie, że resort przemysłu lekkiego podejmie wszystkie niezbędne działania, aby zapewnić warunki równoległego, prawidłowego i terminowego wykonawstwa inwestycji produkcyjnych i socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">Sprawozdanie z działalności Zespołu Przemysłu Laickiego NIK w 1973 r. przedstawił dyrektor Zespołu — Jerzy Mężyński. Zespół Przemysłu Lekkiego NIK koncentrował w 1973 r. działalność kontrolną na problemach dotyczących pełnej i skutecznej realizacji przez resort przemysłu lekkiego zadań gospodarczych określonych w uchwałach partii i decyzjach rządu. Przy doborze tematyki kontroli Zespół uwzględniał postulaty Komisji. Przeprowadzone kontrole dotyczyły m.in. realizacji inwestycji, a szczególnie terminowego dochodzenia do projektowanych zdolności produkcyjnych, zwiększania produkcji i dostaw na rynek wewnętrzny i na eksport, racjonalizacji gospodarki surowcowo-materiałowej, przygotowania kadr dla potrzeb nowych i modernizowanych zakładów przemysłowych, ochrony mienia społecznego w przedsiębiorstwach. W toku kontroli dążono do ujawniania wad i nieprawidłowości w systemie zarządzania oraz wykrywania, rezerw tkwiących w. organizacji pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Zespół NIK przedłożył Komisji 12 informacji i opracowań zbiorczych. Pracownicy Zespołu uczestniczyli w terenowych pracach podkomisji, w 13 wizytacjach przeprowadzonych w 43 przedsiębiorstwach przemysłu lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">Upowszechniono praktykę organizowania narad pokontrolnych z udziałem aktywu społeczno-politycznego zakładów. Pozwoliło to na efektywniejsze przyśpieszenie realizacji wniosków pokontrolnych.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">W planie na rok 1974 zespół NIK przewiduje przeprowadzenie kontroli 12 tematów dotyczących m.in. zaopatrzenia rynku w ubrania dziecięce, efektów regulacji płac przeprowadzonej w przedsiębiorstwach przemysłu lekkiego w roku ubiegłym, działań na rzecz ochrony środowiska, wykorzystania tworzyw sztucznych jako substytutów, współpracy placówek naukowo-badawczych z przemysłem.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Uwagi na temat działalności Zespołu Przemysłu Lekkiego NIK i form współdziałania z Komisją przedstawiła poseł. Maria Arciszewska (bezp.).</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#Sprawozdawca">Tematyka podejmowanych kontroli była w pełni zgodna z tematyką prac Komisji, a zespół NIK brał pod uwagę przy opracowaniu poszczególnych tematów uwagi zgłaszane przez posłów na posiedzeniach.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#Sprawozdawca">Opracowania pokontrolne Zespołu były w roku ubiegłym znacznie szerzej wykorzystywane przez posłów. Rzetelność przedstawianych informacji, obiektywny i konstruktywny charakter krytycznych ocen oraz rzeczowość wniosków powodowały, że opracowania te były dla posłów szczególnie cennym uzupełnieniem materiałów resortowych.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#Sprawozdawca">Na szczególne podkreślenie zasługuje uczestnictwo przedstawicieli Zespołu NIK w terenowych pracach podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#Sprawozdawca">Polepszyło się egzekwowanie wniosków pokontrolnych, dzięki wprowadzeniu kontroli sprawdzających.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jadwiga Grześkowiak (SD), Bronisława Sokołowska (PZPR), Edward Głodowski (ZSL) oraz minister przemysłu lekkiego — Tadeusz Kunicki.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#Sprawozdawca">W dyskusji pozytywnie oceniono działalność Zespołu NIK w roku ubiegłym, podkreślając pomoc jaką pracownicy Zespołu udzielają Komisji i posłom.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#Sprawozdawca">Opracowywane przez Zespół materiały wzbogacają poselską wiedzę o rozpatrywanych problemach, pozwalają na pogłębienie dyskusji na posiedzeniach Komisji. Udział pracowników Zespołu w terenowych wizytacjach podkomisji zwiększa efektywność pracy poselskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#Sprawozdawca">Zwracano uwagę na dobre formy pracy Zespołu, którego członkowie w toku kontroli nie koncentrują się wyłącznie na ujawnieniu nieprawidłowości i uchybień, lecz starają się na bieżąco reagować i służyć pomocą załogom kontrolowanych zakładów.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#Sprawozdawca">Wspólne działanie Komisji, Zespołu NIK i kierownictwa resortu na rzecz rozwoju przemysłu lekkiego przyczyniło się do uzyskania wielu pozytywnych efektów.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#Sprawozdawca">Wnikliwe oceny opracowywane przez Zespół były szczególnie pomocne w pracy Komisji i posłów na terenie ich okręgów wyborczych.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#Sprawozdawca">Kierownictwu Zespołu i jego pracownikom należą się słowa uznania za rzetelną i aktywną pracę.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>