text_structure.xml
22 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 12 czerwca 1973 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Ireny Sroczyńskiej (PZPR) rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu państwa w 1972 r. wraz z uwagami Najwyższej Izby Kontroli w częściach dotyczących:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej w zakresie opieki społecznej;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— Ministerstwa Pracy, Płacy i Spraw Socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrem — Henrykiem Białczyńskim, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem — Ryszardem Brzozowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Uwagi do sprawozdania rządu z wykonania planu i budżetu w roku 1972 w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej (w zakresie opieki społecznej) przedstawił poseł Stanisław Rostworowski (bezp. Chrz. Stow. Społ.):</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Rok 1972 przyniósł poważne osiągnięcia resortu zdrowia i opieki społecznej w zakresie rozszerzenia form pracy opiekuńczej. Nastąpiło również znaczne wzbogacenie form rehabilitacji medycznej, rozszerzono sieć zakładów pracy chronionej i warsztatów terapii pracą.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Dla poprawy warunków bytowych pensjonariuszy domów opieki społecznej istotne znaczenie miało zwiększenie stawek wyżywieniowych. Z inicjatywy NIK została przeprowadzona wśród pensjonariuszy 23 domów pomocy społecznej ankieta, która wykazała, że 75,8 proc. osób przebywających w tych domach pozytywnie ocenia warunki roztaczanej nad nimi opieki. Częstym zjawiskiem są w tych domach złe stosunki międzyludzkie wynikające z trudności współżycia mieszkańców wieloosobowych pokojów; szczególnie uciążliwi są nałogowi alkoholicy, ludzie o odchyleniach psychicznych i charakterologicznych; wskazane byłoby tworzenie przy istniejących domach pomocy społecznej odrębnych pawilonów dla tego rodzaju osób.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W roku 1972 oddano do użytku tylko 62,3 proc. przewidywanej w planie ilości miejsc w domach opieki społecznej. Nie wykonano w pełni planu adaptacji i kapitalnych remontów; jak wykazały kontrole NIK jest to skutkiem niedostatecznych wysiłków podejmowanych przez wydziały zdrowia i opieki społecznej rad narodowych. Jednocześnie dość znacznie wzrosła ilość oczekujących na miejsca w tych domach, co wynika z postępującego procesu starzenia się ludności. W tych warunkach resort powinien podjąć bardziej radykalne środki dla zapewnienia rozwoju bazy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Środki budżetowe na świadczenia społeczne wykorzystano w 98,5 proc. Na zasiłki i świadczenia w naturze wydatkowano o 7,6 proc. więcej niż w 1971 r., wzrosła ilość osób otrzymujących zasiłki stałe, wzrosła średnia wysokość wypłaconych zasiłków. Wobec tego, że grupy zasiłko-odbiorców ustabilizowały się, rodzi się pytanie, czy stałe zasiłki nie powinny wypłacać oddziały ZUS pod nazwą „renty specjalnej”.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Znaczne efekty uzyskano w rozwoju opieki nad chorym w domu prowadzonej przez punkty PCK, których ilość wzrosła w ub. roku z 200 do 235; ich opieką objęto ponad 14 tys. osób, czyli o około 2 tys. więcej niż w roku poprzednim. Obecnie istniejące punkty PCK mają pod opieką 14,4 proc. ogółu ludzi starych obłożnie chorych. Niezbędna jest rozbudowa sieci punktów PCK i zapewnienie im odpowiednio licznej obsady. Jak wykazała kontrola NIK wiele osób kończących kursy pielęgniarek społecznych nie podejmuje pracy w pusztach PCK. Na uznanie zasługuje ofiarność sióstr PCK.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W ubiegłym roku rozwinęła się również pomoc domowa dla ludzi starych organizowana głównie przez PKPS oraz koła gospodyń wiejskich i ZHP. Objęła one w 1972 r. 11,9 proc. osób starych, niezdolnych do samodzielnego poruszania się. Jak podaje informacja Ministerstwa, w 1972 r. stosowano także wiele innych form opieki społecznej w zakresie świadczeń leczniczych, usług pralniczych, remontów mieszkań, usług fryzjerskich, optycznych, krawieckich i innych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W kraju działało 517 klubów starszego człowieka, 10 domów dziennego pobytu dla ludzi starych, a w Poznaniu został zorganizowany dom wakacyjny dla ludzi w starszym wieku, w którym przebywali oni w okresie urlopów ich stałych opiekunów. Ta inicjatywa zasługuje na upowszechnienie.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W 1972 r. nastąpił bardzo znaczny wzrost ilości ośrodków opiekuna społecznego — ze 191 do 293. Z opiekunami etatowymi współpracują pielęgniarki środowiskowe działające przy przychodniach i szpitalach. Status zawodu opiekuna społecznego nadal nie został należycie ukształtowany. W 1972 r. istniało 8 zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów oraz jeden dział rehabilitacji zawodowej w sanatorium w Śremie. Zapotrzebowanie na usługi tych ośrodków znacznie przerasta ich możliwości, stąd konieczność budowy nowych zakładów na 1500–2000 miejsc szkoleniowych. W 1972 r. poszukiwało pracy o 6 tys. inwalidów więcej niż w 1971 r.; większa niż w 1971 r. była ilość zatrudnionych inwalidów. Wzrosła ilość zakładów pracy spółdzielczości inwalidzkiej; zatrudniały one o 4.200 inwalidów więcej niż w 1971 r. Blisko 5 tys. inwalidów zatrudniono w systemie pracy nakładczej.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Na zaopatrzenie ortopedyczne wydatkowano w skali kraju o 25 mln więcej niż w 1971 r. Z usług poradni zaopatrzenia ortopedycznego skorzystało o 57.000 osób więcej niż w 1971 r. Do produkcji ortopedycznej wprowadzono liczne nowe wyroby. Resort uzgodnił również z Ministerstwem Oświaty i Wychowania możliwość uruchomienia 5-letnich szkół dla rzemieślników branży ortopedycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#EugeniuszPolakowski">Działalność organów pomocy społecznej w świetle wyników przeprowadzonych w 1972 r. kontroli zasługuje na pozytywną ocenę. Stwierdzić trzeba jednak, że dysproporcja między potrzebami w dziedzinie opieki społecznej, zwłaszcza nad ludźmi starymi, a przeznaczonymi na ten cel środkami wzrasta. Szczególnie dotkliwie odczuwa się niedostatek ilości miejsc w domach pomocy społecznej. Stąd konieczność rozwijania na szerszą skalę otwartej opieki społecznej, a przede wszystkim usług pielęgniarskich, świadczonych przez PCK oraz usług domowych organizowanych przez PKPS dla samotnych osób chorych. Wprawdzie rok 1972 przyniósł większy, niż lata poprzednie, wzrost ilości punktów PCK, jednak tempo to jest niewspółmiernie małe do potrzeb. Znaczna ilość domów opieki społecznej mieści się w starych, adaptowanych budynkach; niezbędne jest w tych warunkach pełne i efektywne wykorzystanie środków przeznaczonych na remonty i konserwacje budynków i urządzeń.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#EugeniuszPolakowski">Kontrola stwierdziła wiele nieprawidłowości i zaniedbań w działalności wielu domów pomocy społecznej, zarówno w dziedzinie wykorzystania miejsc, utrzymania odpowiedniego stanu budynków i pomieszczeń, jak i w dziedzinie organizowania życia pensjonariuszy, a zwłaszcza ich żywienia i opieki lekarsko-pielęgniarskiej. Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej podjęło działania dla poprawy sytuacji w zakresie pomocy społecznej; w 1972 r. wyraźnie wzrosła ilość ośrodków opiekuna społecznego zatrudniających wykwalifikowanych pracowników socjalnych. Resort zapowiada dalsze rozszerzenie zakresu świadczeń.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#EugeniuszPolakowski">Niepokoi niepełne wykorzystanie przyznanych kredytów przez wydziały opieki społeczne rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#EugeniuszPolakowski">Ilość ludzi starych będzie wzrastała. Nawet pełna realizacja planu oddawania do użytku nowych miejsc w domach opieki nie stworzy możliwości zaspokojenia zapotrzebowania na te miejsca. Obecnie na miejsca w tych domach czeka ponad 11 tys. osób, około 14 tys. blokuje łóżka w szpitalach. Trzeba przyznać odpowiedni priorytet budowie zakładów opiekuńczych m.in. ze względu na konieczność zwolnienia zajmowanych przez chroników łóżek szpitalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#CzesławaKotarska">Na poparcie zasługuje wniosek w sprawie przejęcia przez ZUS wypłaty zasiłków osobom korzystającym ze stałej pomocy materialnej. Pomogłoby to wydziałom opieki skoncentrować się na organizowaniu pomocy otwartej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarianGórski">Budownictwo opieki społecznej powinno wyprzedzać budownictwo szpitali, właśnie ze względu na potrzebę „odblokowania” zajmowanych w szpitalach miejsc przez osoby przewlekle chore.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarianGórski">Na uwagę zasługuje również sprawa pomocy postpenitencjarnej, świadczonej ze środków opieki społecznej dla osób wychodzących z więzień. Na spotkaniach poselskich wyborcy wysuwają postulat, aby te pieniądze były wypłacane rodzinom zwolnionych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MariaGajecka">1972 r. był drugim rokiem 5-latki. Niewykonanie w pełni planu inwestycji i remontów placówek opieki społecznej stawia pod znakiem zapytania możliwość wykonania założeń planu 5-letniego w tym zakresie. Trzeba domagać się pełnej realizacji zamierzeń w tej dziedzinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JaninaKuliberda">Należy zbilansować potrzeby i środki niezbędne dla roztoczenia opieki nad samotnymi ludźmi starymi; w oparciu o taki bilans rozbudować trzeba pozazakładową działalność na rzecz poprawy ich sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DanielaKruszyńska">Wydaje się, że nie zawsze prawidłowo wydatkowane są środki na resocjalizację ludzi młodych, zdolnych do pracy. W Sobótce w województwie wrocławskim jest dom na 150 miejsc, w którym przebywa tylko 60 dziewcząt, które nic nie robią i pozostają na utrzymaniu państwa. Czy nie byłoby bardziej celowe skierowanie tych dziewcząt do pracy, a umieszczenie w tym niewykorzystanym domu dzieci i młodzieży wymagających specjalnej troski.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#DanielaKruszyńska">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister zdrowia i opieki społecznej - Ryszard Brzozowski.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#DanielaKruszyńska">W bieżącym roku prezydium rządu zatwierdziło kierunkowy plan działania w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej do 1990 roku. Przewiduje on m.in. szybki rozwój usług lekarskich i pielęgniarskich, przejście na profesjonalną, odpowiednio wykształconą służbę socjalną, co nie oznacza bynajmniej rezygnacji z działalności społecznej w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#DanielaKruszyńska">Niezwykle istotnym zagadnieniem jest opieka nad ludźmi starymi, których odsetek w naszym społeczeństwie, w miarę postępów medycyny i rozwoju społecznego będzie wzrastał. Osoby w wieku powyżej 60, a zwłaszcza powyżej 70 lat nie mogą często obyć się bez stałej pomocy. Przewiduje się w związku z tym już w najbliższym okresie znaczny wzrost liczby punktów opieki, szersze objęcie ich działalnością środowiska wiejskiego, tworzenie sieci przychodni geriatrycznych. Podjęta już została decyzja o powołaniu Instytutu Gerontologicznego.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#DanielaKruszyńska">Dążyć się będzie do podniesienia rangi instytucji opiekuna społecznego, szkolić się będzie lekarzy i personel pielęgniarski w zakresie opieki nad starymi ludźmi. Zwiększony zostanie zakres usług w zakresie opieki nad chorymi w domu.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#DanielaKruszyńska">Aktualnie największym mankamentem, z jakim boryka się resort, jest niepełne wykonywanie planu inwestycyjnego i permanentne kłopoty z wykonawstwem.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#IrenaSroczyńska">Rok 1972 przyniósł dalszy postęp w rozwijaniu różnych form opieki społecznej; nastąpił jednak także znaczny wzrost potrzeb w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#IrenaSroczyńska">Poważne obawy budzi niewykonanie planu inwestycyjnego: zamiast przewidywanych 2,5 tys. - uzyskano tylko 1500 nowych miejsc w zakładach opieki. Poważnie przedłużają się też remonty istniejących obiektów.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#IrenaSroczyńska">Zwrócić też należy uwagę na konieczność bardziej prawidłowego wykorzystania środków przeznaczonych na żywienie pensjonariuszy domów opieki społecznej. Niewystarczający jest rozwój opieki nad chorym w domu, mimo że jest to najtańsza forma tej opieki.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#IrenaSroczyńska">Notuje się wzrastającą liczbę skarg na komisje lekarskie do spraw inwalidztwa i zatrudnienia. Występują nader często poważne rozbieżności pomiędzy opinią prezentowaną przez te komisje, a zdaniem lekarzy rejonowych i zakładowych. Zdarzają się wypadki bezpodstawnego orzekania przez lekarzy zdolności do pracy osób, które pracy takiej podjąć nie są w stanie.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#IrenaSroczyńska">Niezbędny jest dalszy rozwój zakładów pracy chronionej i zwiększenie liczby miejsc pracy w spółdzielczości inwalidzkiej. Odnotować także należy nie najlepsze często warunki pracy inwalidów — spółdzielców, powodowane podejmowaniem przez te spółdzielnie produkcji, przy której nie można zatrudniać inwalidów. Wszystkie te nieprawidłowości i uchybienia, które trzeba energicznie zwalczać, nie mogą i nie powinny przesłaniać poważnego postępu, jaki osiągnięty został w 1972 r. w dziedzinie opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#IrenaSroczyńska">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonanie planu i budżetu w 1972 r. w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - w zakresie opieki społecznej. Uwagi wynikające z przebiegu obrad Komisja postanowiła przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#IrenaSroczyńska">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja zapoznała się z przebiegiem i rezultatami wizytacji, przeprowadzonych przez trzy zespoły poselskie w ośrodkach wypoczynkowych na terenie województw: koszalińskiego, gdańskiego i wrocławskiego. Sprawozdania i wnioski podkomisji przekazali posłowie: Franciszek Krengelewski (SD), Kazimierz Raszkowski (PZPR), Piotr Mazelon (PZPR) oraz Maria Grzelka (PZPR). Stwierdzono poważny rozwój bazy wypoczynkowej. Odnotowano równocześnie szereg przypadków złego przygotowania obiektów do sezonu, niewykorzystanie, względnie niepełnego wykorzystania ośrodków zakładowych, złego stanu technicznego i braku właściwego zaplecza. Wskazywano na przykłady żywiołowego, niepodporządkowanego żadnym planom rozwoju bazy wypoczynkowej i na dysproporcje w standardzie, stawkach żywieniowych, a także płacach obsługi poszczególnych ośrodków. Członkowie wizytujących ośrodki zespołów opracują wspólne wnioski, które wykorzystane zostaną w dalszych pracach Komisji.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#IrenaSroczyńska">Komisja rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r. w części dotyczącej Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#IrenaSroczyńska">Sprawozdawcą była poseł Jadwiga Grześkowiak (SD).</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#IrenaSroczyńska">Resort pracy, płacy i spraw socjalnych jest odpowiedzialny za programowanie i koordynowanie realizacji społecznej polityki rządu, której założenia określa uchwała VI Zjazdu Partii.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#IrenaSroczyńska">Rok 1972 przyniósł wysoki, bo wyrażający się wskaźnikiem 4,3 proc. wzrost zatrudnienia; pozwoliło to na złagodzenie problemu zatrudnienia kobiet; równocześnie pogłębił się deficyt męskiej siły roboczej. Nie we wszystkich zakładach pracy wzrost zatrudnienia był uzasadniony odpowiednim wzrostem produkcji. Sytuacja na rynku pracy wskazuje na konieczność bardziej racjonalnego gospodarowania siłą roboczą.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#IrenaSroczyńska">Wydajność pracy była wyższa niż zakładał plan, wciąż jeszcze istnieją jednak rezerwy w tej dziedzinie. Wyzwolić je może bardziej racjonalne zatrudnienie, zmniejszenie absencji, poprawa dyscypliny pracy i właściwy dobór kadry kierowniczej. Wzrost przeciętnej płacy netto wyprzedził założenia planu.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#IrenaSroczyńska">Nie został w pełni rozwiązany problem zatrudnienia absolwentów szkół wyższych. Wydanie informatora o wolnych miejscach pracy nie rozwiąże tego problemu, choćby nawet w skali kraju ilość miejsc wolnych równoważyła ilość poszukujących pracy. Przeszkodą w obejmowaniu przez absolwentów szkół wyższych proponowanych stanowisk są trudności mieszkaniowe i oferowane im warunki pracy. Warunkiem rozwoju zatrudnienia w pracy nakładczej jest przyznanie pracownikom zatrudnionym w tym systemie uprawnień pracowniczych.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#IrenaSroczyńska">Wśród zagadnień socjalno-bytowych na największą uwagę zasługuje opracowanie i realizacja programu pomocy rodzinie oraz zmniejszenie dysproporcji między wysokością płac, a rentami i emeryturami.</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#IrenaSroczyńska">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił dyrektor Zespołu NIK - Eugeniusz Polakowski: Przeprowadzone przez NIK kontrole wykazały poważne zdynamizowanie działalności resortu pracy, płac i spraw socjalnych.</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#IrenaSroczyńska">NIK przeprowadziła kontrolę stanu kwalifikacji kadr w przemyśle, budownictwie i usługach; resorty objęte kontrolą - realizując wnioski NIK - podjęły szereg przedsięwzięć na rzecz poprawy struktury organizacyjnej, podnoszenia poziomu kwalifikacji kadr kierowniczych, tworzenia i doskonalenia rezerw oraz wymiany kadr, udoskonalenia okresowych ocen i uaktualnienia taryfikatorów. Resort pracy wykorzystał wnioski NIK przy opracowaniu nowych zasad organizacyjnych oraz szkolenia pracowników służb kadrowo-szkoleniowych.</u>
<u xml:id="u-8.16" who="#IrenaSroczyńska">Przeprowadzone przez NIK kontrole warunków pracy i stanu ochrony zdrowia pracowników wykazały, że znaczna ilość wypadków przy pracy wynika z niewłaściwej organizacji pracy. Wyniki tej kontroli przyczyniły się do powołania międzyresortowej komisji dla opracowania wybranych zagadnień bhp.</u>
<u xml:id="u-8.17" who="#IrenaSroczyńska">W dyskusji udział wzięli posłowie: Marian Górski (bezp.), Jadwiga Grześkowiak (SD), Stanisław Rostworowski (bezp. Chrz. Stów. Społ.), Franciszek Krengelewski (SD) i Bronisław Knapik (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych — Henryk Białczyński.</u>
<u xml:id="u-8.18" who="#IrenaSroczyńska">W toku dyskusji zwracano m.in. uwagę na konieczność przyspieszenia opracowania wykazu zawodów dostępnych dla kobiet, na potrzebę zapewnienia racjonalnego zatrudnienia absolwentów szkół wyższych oraz intensyfikacji szkolenia kadr kierowniczych.</u>
<u xml:id="u-8.19" who="#IrenaSroczyńska">Wiele uwagi poświęcono również problemom dyscypliny pracy i zapewnienia bezpiecznych jej warunków.</u>
<u xml:id="u-8.20" who="#IrenaSroczyńska">Zabierając głos na zakończenie dyskusji, przewodnicząca Komisji poseł Irena Sroczyńska (PZPR) stwierdziła, że polityka zatrudnienia i płac była w 1972 r. prawidłowa. Konsekwentnie realizowany był program socjalny przyjęty na VI Zjeździe Partii. Nastąpiła dalsza poprawa warunków pracy oraz rewindykacja pomieszczeń socjalnych i ich rozbudowa.</u>
<u xml:id="u-8.21" who="#IrenaSroczyńska">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r. w części dotyczącej Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych. Uwagi wynikające z przebiegu obrad Komisja postanowiła przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-8.22" who="#IrenaSroczyńska">Na zakończenie tego punktu porządku dziennego, Komisja Pracy i Spraw Socjalnych podjęła uchwałę, w której stawia wniosek o udzielenie absolutorium z wykonania planu i budżetu za rok 1972, resortom: zdrowia i opieki społecznej oraz pracy, płac i spraw socjalnych.</u>
<u xml:id="u-8.23" who="#IrenaSroczyńska">Komisja przyjęła informację o powołaniu i zakresie działania Ośrodka Elektronicznego przy Ministerstwie Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
<u xml:id="u-8.24" who="#IrenaSroczyńska">Komisja rozpatrzyła i przyjmą odpowiedzi resortów na dezyderaty uchwalone na posiedzeniu w dniu 30 listopada 1972 r., dotyczące: zaopatrzenia w odzież roboczą poprawy warunków bhp usprawnienia transportu wewnątrzzakładowego, dostosowania maszyn i urządzeń technicznych do przepisów bhp; wzmożenia walki z hałasem i wibracją, utworzenia zjednoczenia do produkcji urządzeń zapylających i wentylacyjnych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>