text_structure.xml 10.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 30 stycznia 1975 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Szafrańskiego (PZPR), rozpatrzyła problemy produkcji silników wysokoprężnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z wiceministrem Stanisławem Paszkowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Stanisław Grodzki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W toku przygotowań do posiedzenia podkomisja przemysłu maszynowego dokopała wizytacji 6- zakładów przemysłu silnikowego. Sprawozdawcą podkomisji był poseł Michał Cygan (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Silniki wysokoprężne znajdują szerokie zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym, w przemyśle ciągnikowym i maszyn rolniczych, w przemyśle maszyn budowlanych oraz w innych gałęziach np. w jednostkach pływających, morskich i śródlądowych, kutrach rybackich, urządzeniach wiertniczych itp. w odróżnieniu od silników z zapłonem iskrowym, silniki wysokoprężne odznaczają się większą trwałością, niezawodnością w pracy, a także co jest bardzo istotne, mniejszymi kosztami eksploatacyjnymi. Ze względu na szerokie zastosowanie są bardzo poszukiwanym towarem zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych. Silniki wysokoprężne wytwarzane są w zakładach przemysłu maszynowego, a okrętowe i kolejowe w zakładach przemysłu ciężkiego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Wynik wizytacji potwierdzają poważny postęp techniczno-organizacyjny produkcji silników wysokoprężnych; resort przemysłu maszynowego stworzył nie tylko warunki rozwoju bieżącej produkcji, lecz również dalszego jej wzrostu w następnym. Służy ternu m.in. koncentracja i specjalizacja produkcji oraz jej unifikacja konstrukcyjna i technologiczna. Zakupiono licencje i uruchomiono na ich podstawie produkcję nowoczesnych silników wysokoprężnych. Pozwoliło to na zaspokojenie najpilniejszych kraj potrzeb krajowych, uniezależniło nas od importu i umożliwiło eksport. Opracowano i wdrożono własne rozwiązania konstrukcyjne, umożliwiające rozszerzenie zakresu zastosowań produkowanych silników, zwiększenia ich mocy, dalszą poprawę parametrów techniczno-eksploatacyjnych. Niezależnie od rozwoju produkcji silników licencyjnych, rozwijano i unowocześniano produkcję silników.wysokoprężnych własnej konstrukcji i na dokumentacji radzieckiej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Efektem tego działania był znaczny wzrost produkcji silników. Jej wartość zwiększyła się w bieżącym 5-leciu przeszło dwukrotnie. Eksport tych silników również wzrósł przeszło 2-krotnie. Nakłady inwestycyjne na rozwój branży silników wysokoprężnych w przemyśle lotniczym i silnikowym w latach 1971/1975 osiągnęły wartość 5,6 mld zł, według wstępnych przewidywań w następnym 5-leciu przekroczyć one mają 9 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Oceniając wyniki wizytacji w zakładach branży produkującej silniki wysokoprężne, zespół poselski wysoko ocenił poziom, organizacji i techniki wytwarzania, jakość silników oraz dbałość o przygotowanie kadr i poprawę warunków socjalno-bytowych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Wobec szybkiego wzrostu zapotrzebowania na te silniki w kraju i dużą możliwość ich eksportu, na leżałoby rozważyć możliwość dalszego przyspieszenia rozwoju ich produkcji w następnym 5-leciu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Konieczne jest przezwyciężenie trudności związanych z zaopatrzeniem w odkuwki i odlewy, wzbogacenie i modernizację parku obrabiarek, poprawienie jakości materiałów pomocniczych, wymaga to dodatkowych nakładów inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">W związku z coraz większą ilością silników wysokoprężnych pracujących dla potrzeb naszej gospodarki istnieje pilne potrzeba stworzenia odpowiedniej bazy remontowej.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W czasie wizytacji posłowie mieli możność stwierdzenia bardzo dobrej postawy i zaangażowania załóg w zakładach produkujących silniki wysokoprężne.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyZasada">Resort przemysłu maszynowego podjął wiele starań zmierzających do rozwinięcia produkcji silników wysokoprężnych. Przeznaczono na ten cel znaczne środki. Ale potrzeby w tej dziedzinie są bardzo znaczne i nadal nie są w pełni zaspokajane. Rozbój produkcji silników wysokoprężnych pozwolił na zapoczątkowanie dieselizacji w naszym kraju, ale zaległości w tej.dziedzinie w stosunku do krajów najbardziej rozwiniętych, są jeszcze poważne.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JerzyZasada">Na przykładzie województwa poznańskiego można stwierdzić, że zarówno rolnictwo, transport, jak i budownictwo odczuwają braki silników wysokoprężnych, W rolnictwie staramy się zmniejszyć pogłowie koni, ale z powodu braku traktorów i środków transportu nie ma ich czym zastąpić. Odczuwa się niedobór części zamiennych do niektórych typów silników, a technologia ich renowacji jest przestarzała.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JerzyZasada">Przemysł silnikowy natrafia też na poważne trudności z powodu złej jakości odkuwek do wałów. Odkuwki te nie są obrabiane nowocześnie, mimo że znana jest już przecież powszechnie metoda Ruta.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JerzyZasada">Na rzecz przemysłu silników wysokoprężnych pracuje już dość liczna kadra pracowników naukowych wysokiej klasy; stwarza warunki przyspieszenia rozwoju tego przemysłu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WiesławMróz">Wiele kłopotów nastręcza brak części zamiennych do silników. Dorabianie w zakładach remontowych drobnych, detali, jak podkładki, uszczelki, śruby podraża znacznie koszty. Konieczne jest zwiększenie produkcji Części zamiennych do silników w zakładach produkujących te silniki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZdzisławPawlik">Mamy już duże osiągnięcia w produkcji silników, wysokoprężnych. Opracowany został program rozwoju tej produkcji, jednak jego realizacja nie stworzy jeszcze warunków pełnego zaspokojenia zapotrzebowania na te silniki.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZdzisławPawlik">Rozwijać trzeba zaplecze naukowo-badawcze przemysłu silników wysokoprężnych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZdzisławPawlik">Obok nowoczesnych i wysokowydajnych maszyn, pracuje w przemyśle silnikowym wiele starych i nie odpowiadających wymogom nowoczesnej produkcji. Unowocześnienie parku obrabiarek jest sprawą palącą. Konieczne jest również zwiększenie mocy produkcyjnej kuźni produkujących odkuwki dla przemysłu silnikowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AleksanderGajdek">Przewiduje się znaczny wzrost produkcji części specjalizowanych, jak turbosprężarki, tłumiki skrętne do samochodów itp. Musimy zapewnić wysoki poziom produkcji tych części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanPlasota">W niektórych zakładach produkujących silniki wysokoprężne nie poświęca się jeszcze dostatecznej uwagi warunkom socjalno-bytowym i warnikom pracy załóg; brak dostatecznej troski o te sprawy znajduje niekiedy wyraz już na etapie projektowania i realizacji inwestycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#HenrykSzafrański">Decyzje o znacznym zwiększeniu ilościowym produkcji silników muszą przewidywać także całkowitą zmianę technologii wytwarzania. Należy zapewnić tej gałęzi przemysłu dostawy obrabiarek zespołowych, nowoczesnych i precyzyjnych odlewów, zlikwidować rysujący się coraz wyraźniej deficyt odkuwek.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#HenrykSzafrański">Warunki socjalno-bytowe załogi w Mielcu są wzorcowe dla innych ośrodków przemysłowych. Zadbano tam o wszystko, co jest potrzebne dla odpoczynku i regeneracji sił po pracy. Podobne bazy zakładowe i osiedlowe powinny powstawać w każdym wielkim zespole przemysłowym. Jest to najlepsza droga podnoszenia wydajności pracy i rozwijania inicjatywy produkcyjnej załóg.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanMroczek">Trzeba zwrócić uwagę na brak odpowiednich, sprawnie działających urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanMroczek">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister przemysłu maszynowego — Stanisław Paszkowski, dyrektor Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego i Silnikowego „PZL” — Krzysztof Kuczyński, dyrektor techniczny Zjednoczenia Przemysłu Obrabiarkowego „Ponar” — Zbigniew Szepieniec oraz dyrektor techniczny Zjednoczenia Przemysłu Wyrobów Odlewniczych — Marian Sędek.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JanMroczek">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Szafrański (PZPR) stwierdził, że dyskusja potwierdziła poważne postępy osiągnięte w dziedzinie produkcji silników wysokoprężnych. Dalszy rozwój tego przemysłu uwarunkowany jest przede wszystkim stałym unowocześnianiem technologii poprzez odpowiednie wyposażenie tego przemysłu w nowoczesne urządzenia do produkcji, głównie obrabiarki zespołowe i sterowane numerycznie.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JanMroczek">Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad powinny być wzięte pod uwagę w toku dalszych prac resortu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>