text_structure.xml 6.34 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 11 grudnia 1974 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Pacia (ZSL), dokonała oceny aktualnego stanu i programu rozwoju produkcji łożyska tocznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z wiceministrem Nikodemem Szczęśniakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Stanisław Grodzki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były materiały opracowane przez Ministerstwo Przemysłu Maszynowego. Wyniki przeprowadzonej w II kwartale br. kontroli NIK oraz wyniki wizytacji dokonanej przez zespół poselski w zakładach produkujących łożyska toczne.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą był poseł Mirosław Martin (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Produkcja łożysk tocznych wzrosła z 12 mln sztuk w 1960 r. do 51 mln sztuk w 1970 r., a w bieżącym roku powinna osiągnąć poziom 85 mln. W przyszłym roku planowany jest dalszy jej wzrost o około 10 mln sztuk.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Mimo znacznej dynamiki rozwoju, dotychczasowy poziom produkcji nie pokrywa w pełni krajowego zapotrzebowania. Program rozwoju tego przemysłu przewiduje, że w 1980 r. jego produkcja pokryje w pełni zapotrzebowanie krajowe, umożliwi również wymianę z krajami socjalistycznymi, zgodnie z planowaną specjalizacją produkcji w ramach organizacji współpracy przemysłu łożyskowego; powstaną również możliwości przeznaczenia części produkcji na eksport do krajów kapitalistycznych, który pozwoli na spłatę kredytów zaciągniętych na rozwój przemysłu łożyskowego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Program ten przewiduje budowę nowych zakładów, jak również modernizację i rozbudowę istniejących. Tą drogą zamierza się nie tylko zwiększyć ilość, lecz również wydatnie poprawić jakość produkowanych łożysk. Coraz szerzej stosować się będzie w pełni względnie częściowo zautomatyzowane linie obróbcze, co pozwoli na ograniczenie zatrudnienia i wzrost wydajności pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Nakłady inwestycyjne na realizację tego programu 20–25 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Jednym z istotnych warunków rozwoju produkcji łożysk jest zapewnienie dostaw wysokiej jakości materiałów i surowców, zwłaszcza stali, odkuwek i rur, jak również dalszego, szybkiego doskonalenia metod obróbki metali.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Zdecydowanej poprawy wymaga gospodarka remontowa w przemyśle łożyskowym; rozważyć należy możliwość zorganizowania scentralizowanej bazy remontowej.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Konieczny jest dalszy intensywny rozwój nowoczesnej bazy wytwórczej maszyn i urządzeń technologicznych, zapewniających pracy lepsze wykorzystanie stali łożyskowej, wysoką wydajność i poziom techniczny produkowanych łożysk. Istnieje również potrzeba intensywnego rozwoju zakładowych ośrodków badawczo-rozwojowych oraz centralnego zaplecza naukowo-technicznego, a w perspektywie — zorganizowanie Instytutu Przemysłu Łożyskowego.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Kombinat łożysk tocznych powinien podjąć kroki w celu zapewnienia warunków rozwoju eksportu łożysk tocznych. Konieczne jest również usprawnienie systemu zaopatrzenia drogą przechodzenia na krótsze terminy zamówień.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Dążyć należy również do dalszego doskonalenia organizacji produkcji i usprawnienia metod zarządzania i kierowania tym przemysłem.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Mendalka (PZPR), Wiesław Mróz (PZPR), Mirosław Martin (PZPR), Zdzisław Pawlik (PZPR) i Eugeniusz Pacia (ZSL); dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister przemysłu maszynowego — Nikodem Szczęśniak, dyrektor departamentu techniki Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego — Bogusław Serwiński, dyrektor Zjednoczenia Przemysłu Precyzyjnego „Predom” — Roman Mieloch oraz dyrektor Kombinatu Przemysłu Łożyskowego — Stanisław Rakowicz.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">W dyskusji podkreślano, że przemysł łożysk tocznych osiągnął w ostatnich latach duży postęp, zarówno w dziedzinie wielkości, jak i jakości i nowoczesności produkcji, zdołano opanować nowocześniejsze technologie wytwarzania, a również przygotować odpowiednio wykwalifikowaną kadrę do obsługi i remontów skomplikowanych, nowoczesnych urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Przemysł ten nadal nie pokrywa jednak krajowego zapotrzebowania na łożyska.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Z uznaniem podkreślano, że koncepcje rozwoju tej gałęzi przemysłu nie tylko pozwolą, na pełne pokrycie krajowego zapotrzebowania, lecz również na zajęcie dobrej pozycji wśród eksporterów łożysk.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Za jeden z podstawowych warunków prawidłowego rozwoju przemysłu łożysk tocznych uznano zapewnienie mu dostaw wyrobów hutniczych, jakościowo odpowiadających jego zapotrzebowaniu, jak również materiałów ściernych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Wiele uwagi poświęcono warunkom socjalnym załóg zakładów produkujących łożyska toczne, zwłaszcza konieczności przyspieszenia budownictwa mieszkaniowego i bazy wypoczynkowej.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad przekazane zostaną rządowi.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Komisja uchwaliła również dezyderat w sprawie rozwoju przemysłu taboru kolejowego. Problem ten był przedmiotem obrad Komisji w dniu 31 X 1974 r. — dyrektor Zespołu NIK — Stanisław Grodzki</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>