text_structure.xml
8.12 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 8 czerwca 1972 r. Komisja Oświaty i Wychowania obradująca pod przewodnictwem posła Jaremy Maciszewskiego (PZPR), uchwaliła dezyderaty wynikające z dyskusji nad projektem planu na lata 1971–1975 oraz rozpatrzyła odpowiedzi na dezyderaty uchwalone przez Komisję w ubiegłej kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Oświaty i Wychowania z wiceministrami — Waldemarem Winklem i Jerzym Wołczykiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz wicedyrektor Zespołu NIK — Tadeusz Sztajnert.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Projekt dezyderatów przedstawiła poseł Maria Łopatko (ZSL). W dyskusji udział wzięli posłowie: Franciszek Bajor (ZSL), Maria Łopatko (ZSL), Ewelina Szyszko (SD), Jarema Maciszewski (PZPR) i Andrzej Żabiński (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister Jerzy Wołczyk.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W uchwalonych dezyderatach Komisja stwierdza m.in., że w latach 1966–1970 przedsiębiorstwa budowlane nie wykonały wielu zleceń w zakresie inwestycji oświatowych, zjawisko to występuje nadal. Wywołać to może perturbacje w realizacji zadań inwestycyjnych planu 6-letniego w zakresie oświaty, podczas gdy potrzeby szkół w zakresie bazy lokalowej nie są w pełni zaspokojone.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Problem nieterminowej i niepełnej realizacji inwestycji oświatowych był już przedmiotem dezyderatu uchwalonego wspólnie z Komisją Budownictwa i Gospodarki Komunalnej w ubiegłej kadencji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Komisja zwraca się o podjęcie bardziej skutecznych kroków dla pełnej realizacji programu inwestycyjnego. Większość inwestycji szkolnych wchodzi do programu budownictwa osiedlowego, które powinno być realizowane kompleksowo. Stąd konieczność zapewnienia resortowi, a zwłaszcza kuratorom okręgów szkolnych wpływu na rytmiczność realizacji obiektów szkolnych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Obecnie z przedszkoli korzysta 40,6 proc. dzieci w mieście i 11,9 proc. dzieci na wsi, przy czym w skali krajowej udział ten kształtuje się bardzo nierównomiernie. Ustalenia bieżącego planu letniego przewidują wzrost liczby dzieci w przedszkolach o 132 tys. Odbędzie się to jednak w pewnej mierze w drodze zagęszczenia przedszkoli.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W związku z tym Komisja zwraca się o zabezpieczenie pełnej realizacji planu budowy przedszkoli, o zwiększenie w miarę możliwości ich liczby. Komisja zwraca się również o podjęcie wysiłków w kierunku objęcia opieką przedszkolną dzieci na wsi, a w szczególności uznanie wiejskich ognisk przedszkolnych za stałą formę wychowywania przedszkolnego oraz przedłużenie czasu pobytu w nich dzieci przynajmniej do 1–2 lat.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Dla zapewnienia warunków do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, konieczne jest uzupełnienie brakującej liczby sal gimnastycznych; w szkołach różnych typów. Niezbędne jest również uzupełnienie niedoboru nauczycieli wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Aprobując zamierzenia resortu oświaty i wychowania w dziedzinie zmian w organizacji sportu szkolnego, Komisja postuluje:</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">— przestrzeganie zasady oddawania do użytku nowych szkół z pełnowymiarowymi salami gimnastycznymi i niezbędnymi boiskami i urządzeniami sportowo-rekreacyjnymi;</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">— zwiększenie programu inwestycyjnego w tej dziedzinie w trakcie realizacji planu oraz wykorzystanie wszelkich możliwości poprawy stanu bazy sportowej w drodze inwestycji pozalimitowych;</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">— wykorzystanie w większym stopniu bazy klubów sportowych na potrzeby szkół w zakresie wychowania fizycznego i sportu;</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">— zwiększenie rozmiarów kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego;</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">— rozważenie możliwości przysposobienia części nauczycieli innych specjalności do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Komisja rozpatrzyła odpowiedzi resortów na dezyderaty uchwalone w ubiegłej kadencji. Sprawozdawcą był poseł Jarema Maciszewski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Do komisji wpłynęły odpowiedzi na około 30 dezyderatów. Większość z nich dotyczyła spraw szczegółowych, które zostały załatwione. Niektóre dezyderaty miały charakter długofalowy i Komisja powinna powracać do sprawy ich realizacji. Komisja stopniowo będzie rozpatrywać otrzymane odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">W związku z dezyderatami Komisji uchwalonymi wspólnie z Komisją Zdrowia i Kultury Fizycznej w sprawie poprawy stanu opieki lekarskiej nad dziećmi i młodzieżą szkolną, Prezes Rady Ministrów poinformował m.in., że minister zdrowia i opieki społecznej oraz przewodniczący wojewódzkich rad narodowych zostali zobowiązani do corocznego zwiększania liczby etatowych lekarzy szkolnych. W wielu województwach wprowadza się zmodyfikowany model opieki zdrowotnej nad dziećmi w szkołach, nakładając określone obowiązki na lekarzy zatrudnionych w poradniach dla dzieci, przy odpowiednio zmniejszonej liczbie podopiecznych w rejonie.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Wspólnie z Komisją Budownictwa i Gospodarki Komunalnej uchwalone zostały dezyderaty dotyczące kompleksu zagadnień realizacji inwestycji szkolnych. Z nadesłanych przez resorty odpowiedzi wynika m.in., że aktualizuje się wykazy projektów typowych dla szkół. Opracowane są normatywy techniczne projektowania urządzeń sportowych i szkolnych sal gimnastycznych w programach techniczno-użytkowych budynków szkolnych, uwzględnia się szerzej potrzebę organizowania zajęć pozalekcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Resort oświaty podjął starania o przyśpieszenie remontów szkół w drodze wykorzystania dla tego celu mocy przerobowej z zasadniczych szkół budowlanych, dokonywania remontów systemem gospodarczym.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Dla zabezpieczenia dostaw materiałów budowlanych na remonty i konserwację obiektów szkolnych Centrala Zaopatrzenia Materiałowego Przemysłu Budowlanego poleciła swoim terenowym, jednostkom sprawną i pełną realizację zamówień szkół na te materiały. Również resort leśnictwa i przemysłu drzewnego zalecił podległym mu zjednoczeniom zaspokojenie potrzeb szkół w zakresie zaopatrzenia w tarcicę iglastą niezbędną dla konserwacji i remontów obiektów szkolnych.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Remonty szkół powinny być ułatwione wskutek zniesienia limitowania usług remontowo-budowlanych świadczonych przez indywidualne rzemiosło na wsi. Ponadto w bieżącym 5-leciu zakłada się wysokie tempo wzrostu usług świadczonych przez budowlane spółdzielnie pracy oraz przedsiębiorstwa budowlano-montażowe resortu gospodarki komunalnej, co również przyczyni się do przyspieszenia realizacji remontów szkół.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego i Przemysłu Chemicznego poinformowały, że opracowały długofalowe plany remontów podległych im obiektów szkolnych; w uzasadnionych przypadkach remonty kapitalne i bieżące będą realizowane w ciągu roku szkolnego.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Komisja przyjęła odpowiedzi na dezyderaty.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>