text_structure.xml
7.52 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 29 stycznia 1976 r. Komisje: Nauki i Postępu Technicznego oraz Oświaty i Wychowania, obradujące pod kolejnym przewodnictwem posłów: Jaremy Maciszewskiego (PZPR) i Jerzego Nawrockiego (PZPR), rozpatrzyły realizację uchwalonej przez Sejm w 1972 r. ustawy — Karta praw i obowiązków nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele sejmowej Komisji Pracy i Spraw Socjalnych,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele: Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z wiceministrem Janem Górskim, Ministerstwa Oświaty i Wychowania z wiceministrem Bolesławem Dylakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz wicedyrektor Zespołu NIK — Tadeusz Sztejnert.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz przez Ministerstwo Oświaty i Wychowania. Przedstawili je wiceministrowie: Jan Górski i Bronisław Dylak.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej powołanej do oceny realizacji Karty praw i obowiązków nauczyciela przedstawił poseł Mieczysław Klimowicz (bezp.).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jarema Maciszewski (PZPR), Maria Gilewska (bezp.), Ewelina Szyszko (SD), Janina Kocemba (PZPR), Wacław Auleytner (bezp. „Znak”), Władysław Szczepański (PZPR), Mieczysław Serwiński (bezp.), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Janina Fleming (bezp.), Stanisława Kosowska (ZSL), Maria Kotlicka (bezp.), Aleksandra Jarnecka (PZPR), Eugenia Łoch (PZPR), Leopold Szydłowski (ZSL), Franciszek Bajor (ZSL) i Jerzy Nawrocki (PZPR), wicedyrektor Zespołu NIK — Tadeusz Sztejnert, wiceprzewodniczący ZG Związku Nauczycielstwa Polskiego — Tadeusz Toczek; dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor generalny w Ministerstwie Oświaty i Wychowania — Stanisław Bohdanowicz oraz dyrektor departamentu w Ministerstwie Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki — Jan Stęperski.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W referacie podkomisji i w dyskusji oceniono Kartę praw i obowiązków nauczyciela jako dokument historyczny, podnoszący rangę zawodu nauczycielskiego, stwarzający perspektywy rozwoju i reformy systemu edukacji narodowej. Karta stała się dla wielu pracowników oświaty bodźcem do podnoszenia poziomu wiedzy i umiejętności dydaktycznych. Podjęta na szeroką skalę akcja dokształcania nauczycieli postawiła przed szkolnictwem wyższym bardzo trudne zadania, ale równocześnie przybliżyła wyższe uczelnie, zwłaszcza uniwersytety i wyższe szkoły pedagogiczne do życia i praktyki, co stanowi krok na drodze do integracji wszystkich pionów naszego szkolnictwa. Po początkowych trudnościach obecnie dobrze układają się stosunki między uczelniami a studiującymi nauczycielami. Utrwaliła się świadomość, że jest to duży wkład obu stron w wielkie dzieło przygotowania reformy szkolnej [nieczytelne].</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewNadratowski">Podwyżki płac poprawiły poziom życia nauczycieli i innych pracowników placówek oświatowych [nieczytelne] ostatni etap przewidzianych Kartą podwyżek płac. Z zadowoleniem przyjmowana jest w środowisku nauczycielskim zawarta w uchwale VII Zjazdu PZPR zapowiedź otoczenia w następnych latach szczególną troską warunków bytowych nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZbigniewNadratowski">W wyniku realizacji postanowień Karty, w latach 1972–1975 w zasadzie wszyscy nauczyciele i wychowawcy, spełniający określane warunki, zostali powołani na stanowiska nauczyciela dyplomowanego lub wychowawcy dyplomowanego, liczne grono nauczycieli otrzymało dyplomy profesorów szkół średnich.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZbigniewNadratowski">Zwracano uwagę, że droga awansowa nauczycieli akademickich jest zbyt długa, co powoduje, że nieliczni tylko spośród nich obejmują kierownicze stanowiska w najlepszych okresie ich życia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZbigniewNadratowski">Wszyscy uczestnicy dyskusji stwierdzali, że Karta okazała się aktem prawnym odpowiadającym rzeczywistym potrzebom stanu nauczycielskiego. W żadnym ze środowisk nauczycielskich nie notuje się postulatu w sprawie zmiany jej zasadniczych postanowień.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZbigniewNadratowski">Wskazywano jednak na potrzebę bardziej konsekwentnej realizacji postanowień Karty zgodnie z jej duchem i literą.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ZbigniewNadratowski">Szczególnie wiele uwagi poświęcono sytuacji mieszkaniowej nauczycieli. Mimo pewnego postępu stanowi ona jeszcze największą bolączkę stanu nauczycielskiego. Podkreślając znaczenie, jakie ma rozwiązanie tego problemu nie tylko dla zainteresowanych, lecz również dla stworzenia lepszych perspektyw rozwoju szkolnictwa, wskazywano na potrzebę podjęcia działań zapewniających zaspokojenie najpilniejszych potrzeb mieszkaniowych nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ZbigniewNadratowski">Za jedną z istotnych osiągnięć środowiska nauczycielskiego uznano stworzenie w myśl postanowień Karty funduszu socjalnego. Nie jest on jeszcze w pełni i należycie wykorzystywany. Wynika to głównie ze słabości służb socjalnych administracji szkolnej, które przejęły zadania spełniane poprzednio przez organizacje związkowej stąd postulat doskonalenia działalności tych służb. Doprowadzić trzeba do pełnego i jak najbardziej celowego wykorzystania środków funduszu socjalnego, głównie na wczasy pracownicze, wypoczynek dzieci i młodzieży, turystykę i wycieczki, rozwój kultury fizycznej i sportu, na działalność kulturalno-oświatową. Konsekwentniej realizować trzeba zapewniony Kartą udział emerytów w funduszu socjalnym.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#ZbigniewNadratowski">Wiele uwagi poświęcono również zasadom oceny pracy i systemowi awansowania nauczycieli, zasadom i polityce przyznawania nagród i odznaczeń, organizacji opieki zdrowotnej nad nauczycielami, sprawom bezpieczeństwa i higieny pracy w szkołach, dojazdów do pracy, jednolitej interpretacji przepisów dotyczących urlopów szkoleniowych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ZbigniewNadratowski">Podkreślano pozytywny wpływ postanowień Karty na realizację programu dydaktycznego, poprawę jakości dydaktyki i wzmożecie poszukiwań nowych rozwiązań programowych, w myśl zasady jedności praw i obowiązków.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#ZbigniewNadratowski">Zdaniem uczestników dyskusji, pełna i prawidłowa realizacja postanowień Karty zapewni stabilizację kadr, dopływ wartościowych jednostek do zawodu nauczycielskiego. W ten sposób stworzone zostaną warunki dla realizacji zamierzonej reformy systemu oświaty.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#ZbigniewNadratowski">Wnioski i uwagi wypływające z przebiegu obrad przekazane zostaną rządowi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>