text_structure.xml 27.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 30 listopada 1973 r. Komisja Nauki i Postępu Technicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Sylwestra Kaliskiego (PZPR), rozpatrzyła projekt planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1974 r. w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego i postępu technicznego oraz projekt ustawy budżetowej na 1974 r. w częściach dotyczących: Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Polskiej Akademii Nauk, Urzędu Energii Atomowej, Urzędu Patentowego PRL oraz Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z wiceministrem Mieczysławem Kazimierczukiem, Polskiej Akademii Nauk z zastępcą sekretarza naukowego PAN — Tadeuszem Orłowskim, Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar z prezesem Bolesławem Adamskim, Urzędu Patentowego PRL z prezesem Jackiem Szamańskim, Urzędu Energii Atomowej z prezesem Janem Felickim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Wnioski i uwagi nadzwyczajnej podkomisji, która rozpatrzyła zadania nauki i techniki określone w projekcie planu na 1974 r. przedstawił poseł Tadeusz Młyńczak (SD). Omówił on również projekt planu i budżetu na rok 1974 w części dotyczącej Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W procesie zwiększania efektywności gospodarowania i podnoszenia poziomu jakościowego gospodarki istotna rola przypada nauce i technice. Materialne warunki dla realizacji jej zadań stwarza stały wydatny wzrost nakładów na rozwój nauki i techniki, rosnący dopływ kwalifikowanych kadr, szersze korzystanie z zagranicznych osiągnięć naukowych i technicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Prace badawcze i rozwojowe koncentrują się na 74 problemach węzłowych, a w ich ramach — na 383 ważniejszych zadaniach badawczych i rozwojowych. Najpoważniejszą grupę tematów stanowią prace badawczo rozwojowe związane z zaspokojeniem bytowych potrzeb człowieka oraz zagadnieniami surowców, materiałów oraz wyrobów wytwarzanych i przetwarzanych chemicznie; z zagadnieniami metod, środków i systemu mierzenia, kontroli sterowania i automatyzacji oraz z zagadnieniami urządzeń i systemów łączności. Kolejne grupy stanowią zadania dotyczące maszyn, urządzeń, narzędzi oraz zadania związane z rozwojom kultury społecznej i ekonomicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W realizacji planu badań naukowych w roku przyszłym zwrócić trzeba szczególną uwagę na:</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— zwiększenie udziału w ogólnej liczbie prac naukowo-badawczych — prac realizowanych w pełnych cyklach rozwojowych;</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">— bardziej intensywne wykorzystanie licencji w gospodarce narodowej;</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">— pełną realizację zadań wdrożeniowych i osiąganie tą drogą poprawy nowoczesności i jakości produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Główne kierunki, zadania i prace badawczo-rozwojowe w całym obszarze nauki i techniki znajdują oparcie w planowanych na 1974 r. nakładach finansowych, które w stosunku do roku bieżącego wzrastają o 16 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Podstawowym zadaniem Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki w roku przyszłym będzie dalsze podnoszenie jakości i intensyfikacji kształcenia. Wyrazem tego będą m.in. zmodernizowane programy i plany kształcenia na studiach dziennych, skrócenie czasu trwania studiów o 1 lub 2 semestry, zwiększenie udziału studentów w pracach badawczych i wdrożeniowych szkół wyższych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W r. 1974 wdrażana będzie nowa koncepcja kształcenia i dokształcania nauczycieli; przewiduje się przekształcenie wyższych szkół nauczycielskich w wyższe szkoły pedagogiczne, lub filie uniwersytetów.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W roku przyszłym ilość studentów na pierwszych latach studiów dziennych wzrosnąć ma o przeszło 6 proc., studiów dla pracujących — o blisko 10 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Najwyższy udział w przygotowaniu wysoko kwalifikowanych kadr mieć będą uczelnie techniczne.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Znacznie wzrośnie ilość miejsc w domach akademickich, głównie w wyniku działalności inwestycyjnej oraz dzięki przyznaniu tym inwestycjom odpowiednich preferencji. Gorzej przedstawia się, w świetle projektu planu, rozwój bazy lokalowej szkół wyższych; zakładany wzrost kubatury budynków dydaktyczno-naukowych jest nieproporcjonalny do rosnących zadań uczelni.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Zaniepokojenie budzą opóźnienia w realizacji zadań inwestycyjnych w szkolnictwie wyższym. W roku 1973 plan inwestycyjny w tym zakresie nie zostanie w pełni zrealizowany.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Opracowany wspólnie przez posłów Annę Kochanowska (SD) i Eugenię Łoch (PZPR) referat nt. projektu planu i budżetu Polskiej Akademii Nauk oraz Urzędu Energii Atomowej przedstawiła poseł Eugenia Łoch: Przewiduje się, że przeznaczone dla Polskiej Akademii Nauk środki przekroczą w r. 1974 2200 mln zł, co oznacza wzrost o 6,2 proc. w stosunku do roku bieżącego. Nakłady na badania naukowe prowadzone przez placówki PAN rosną szybciej, bo o 14,6 proc., a o ponad 20,3 proc. środki przeznaczone na realizację problemów węzłowych.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Plan badań, jakie prowadzić będą placówki PAN, ustalony został zgodnie z uchwałami II Kongresu Nauki Polskiej. Przewiduje on m.in. prace naukowo-badawcze nad 14 problemami węzłowymi — spośród 74 zawartych w Narodowym Planie Gospodarczym; opracowywać będzie się również 39 naukowo-badawczych problemów resortowych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Zgodnie z postulatami świata nauki — w PAN nastąpiła decentralizacja uprawnień; zwiększono samodzielność instytutów, zakładów ich kierownictw. Proces ten należy prowadzić dalej.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Poprawy wymaga koordynacja badań i wdrożeń tam, gdzie podejmowane są one wspólnie przez placówki PAN i naukowo-badawcze placówki resortowe. Bardziej elastyczne musi być planowanie badań naukowych.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Z całą konsekwencją wcielać należy w życie usprawnienia wiążące się z likwidacją zbędnej sprawozdawczości — zmory świata nauki; PAN zapowiada położenie jej kresu w przyszłym roku — przy pomocy informacji sygnalnej, polegającej na zgłaszaniu zakończonych już prac.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Dalszego rozszerzenia wymaga współpraca naukowa z zagranicą; szczególną uwagę należy zwrócić przy tym na zwiększenie możliwości wyjazdów polskich naukowców do krajów socjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Cenną inicjatywą PAN wydaje się przyciągnięcie studentów do badań naukowych; przydzielane stypendia zobowiązują studentów do stałego kontaktowania się z określoną placówką PAN. Ten nieśmiały jeszcze plan należy rozszerzać; studentom przygotowującym prace magisterskie, umożliwić należy w możliwie największym stopniu korzystanie z zaplecza naukowego oraz osobiste kontakty z wybitnymi pracownikami nauki.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Niedostateczny jest wciąż przepływ kadr między PAN a uczelniami i przemysłem.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">Większą opieką należy otoczyć zakłady PAN, położone w głębokim terenie. Tych „zielonych garnizonów” nauki jest wiele, spełniają one ważną rolę w badaniach. Ich ofiarni i wysoko kwalifikowani pracownicy naukowi nie mają takich możliwości życiowych, jak mieszkający w dużych środkach, dlatego trudno utrzymać tam kadrę, szczególnie młodą.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Urząd Energii Atomowej będzie realizował prace badawcze, rozwojowe i wdrożeniowe w 1974 r. głównie w ramach 6 problemów. Środki przyznane Urzędowi wzrastają o 23 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">Dalszy postęp badań w dziedzinie atomistyki uwarunkowany jest m.in. pełną realizacją planu inwestycyjnego, zapewnieniem dostaw nowoczesnej aparatury badawczej oraz rozwijaniem kontaktów z zagranicznymi ośrodkami naukowymi.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Uwagi i wnioski dotyczące przyszłorocznego planu i budżetu Urzędu Patentowego PRL przedstawił poseł Andrzej Wasilewski (ZSL): Urząd Patentowy kontynuować będzie w przyszłym roku wdrożenie w życie postanowień ustawy o wynalazczości, uchwalonej przez Sejm w październiku 1970 r. Wśród przyszłorocznych zadań urzędu jest również wiele nowych, wynikających z potrzeby przyśpieszenia rozwoju wynalazczości oraz efektywniejszego wykorzystania jej wyników w gospodarce narodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Urząd podejmować ma działania zmierzające do tworzenia warunków lepszego wykorzystania wynalazków krajowych oraz ujawnienia istniejących na tej drodze przeszkód.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#Sprawozdawca">Prawidłowej realizacji zadań wynikających z ustawy o wynalazczości służyć powinno m.in. rozwijanie różnych form szkolenia i doskonalenia pracowników pionów wynalazczych.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#Sprawozdawca">Urząd Patentowy w ciągu ostatnich 3 lat znacznie pogłębił swe oddziaływanie na rozwój wynalazczości w kraju, usprawniając tryb i skracając czas rozpatrywania zgłaszanych do opatentowania wynalazków.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#Sprawozdawca">Szczególnie wiele uwagi poświecić powinien Urząd zwiększeniu stopnia wykorzystania wynalazków w skali wielkoprzemysłowej. Dotychczasowa ocena wykorzystania wynalazków, prowadzona metodą statystyczną, uwzględnia ilość, a nie zakres ich wdrożenia.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#Sprawozdawca">Projekt planu i budżetu Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar na 1974 r. zreferował poseł Zygmunt Zenderowski (PZPR): Prace normalizacyjne prowadzone będą w roku przyszłym na nowych zmodernizowanych w tym roku zasadach; uproszczony zostanie tryb opracowania i uzgadniania norm. Zmodyfikowany model normy, stworzy lepsze warunki oddziaływania normalizacji na jakość i nowoczesność produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#Sprawozdawca">Plan zadań normalizacyjnych uwzględnia potrzeby wymiany towarowej, a zwłaszcza normalizację wyrobów stanowiących przedmiot eksportu. Zakłada się również wprowadzenie w przyszłym roku do norm krajowych postanowień normalizacyjnych RWPG oraz międzynarodowych organizacji normalizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#Sprawozdawca">W przyszłym roku prowadzone będą prace związane z ustaleniem i wprowadzeniem w życie nowych zadań atestacji wyrobów oraz trybu stosowania znaku zgodności z normą.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#Sprawozdawca">Prace normalizacyjne powinny być synchronizowane z uruchamianiem nowej produkcji; w związku z tym należałoby postulować, by resorty dostarczały Komitetowi materiał informacyjny z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#Sprawozdawca">Przy opracowywaniu norm uwzględniać trzeba w szerszym niż dotychczas stopniu wymóg zmniejszania ciężaru konstrukcji nośnych oraz stosowanie surowców wtórnych.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#Sprawozdawca">Komitet powinien dążyć do szerokiego wprowadzania typizacji i unifikacji w całej gospodarce, zwłaszcza w przemyśle budowy maszyn i urządzeń; powinno to usprawnić produkcję i zaopatrzenie w części zamienne i prowadzić do obniżania zużycia materiałów.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#Sprawozdawca">Należałoby zintensyfikować działania zmierzające do zwiększenia udziału w produkcji wyrobów ze znakiem jakości „Q” i „1”, zwłaszcza w przemysłach maszynowym, ciężkim i lekkim.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WitoldŁukaszewicz">W planach PAN przewiduje się utworzenie w przyszłym roku Instytutu Oceanologii; należałoby rozważyć celowość tego przedsięwzięcia w warunkach istniejących placówek zajmujących się tą problematyką w dwóch wyższych uczelniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MieczysławSerwiński">W projekcie planu na 1974 r. resortu nauki, szkolnictwa wyższego i techniki słusznie położono główny nacisk na kształcenie i wychowanie, na poprawę jakości i sprawności nauczania. Realizacja tych zamierzeń zależy od wielu czynników, tworzących skomplikowany splot problemów trudnych do rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MieczysławSerwiński">Rozwiązania wymaga np. stosunek liczby kandydatów na studia wyższe do możliwości ich kształcenia. Pęd do studiów jest zjawiskiem niezwykle cennym i dlatego należy czynić wszystko, aby stworzyć pełną możliwość zrealizowania dążeń młodzieży do uzyskiwania wysokich kwalifikacji. Baza materialna szkolnictwa wyższego zwiększa się jednak znacznie wolniej niż liczba kandydatów na studia. I chociaż co roku wzrasta kubatura obiektów uczelnianych, to jednak ilość metrów sześciennych przypadających na 1 studenta, pozostaje na nie zmienionym poziomie lub nawet się zmniejsza.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MieczysławSerwiński">Plany inwestycyjne szkolnictwa wyższego nie są terminowo realizowane; budowa obiektów szkolnictwa nie korzysta bowiem z takich priorytetów jak budownictwo mieszkaniowe czy przemysłowe. Wydaje się więc niezbędne stworzenie przez resort własnego przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MieczysławSerwiński">Wzrost funduszu płac zakładany na rok przyszły i ustalone zasady gospodarowania tym funduszem powinny pozwolić na uzupełnienie kadr technicznych, laboratoryjnych i administracyjnych, odciążyć kadrę naukową od wykonywania prac nie związanych z kształceniem i prowadzeniem prac badawczych.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MieczysławSerwiński">Prawidłowe jest też przyjęte przez resort założenie włączania do prac naukowo-badawczych młodej kadry naukowej i studentów.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#MieczysławSerwiński">Trudnym do rozwiązania zagadnieniem jest lepsze dostosowanie do potrzeb zaplecza socjalno-bytowego; budować trzeba w tym celu domy studenckie i stołówki. Projektowany w przyszłym roku wzrost liczby mieszkańców domów akademickich do 42 proc. ogółu studiujących w kraju oraz zwiększenie liczby korzystających ze stołówek studentów do 50 proc. ogółu studentów - nie pozwoli na zasadniczą poprawę sytuacji w niektórych ośrodkach akademickich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SylwesterKaliski">Nie sposób porównywać ogromu osiągnięć ostatnich lat w dziedzinie zapewnienia właściwej rangi zagadnieniom nauki i szkolnictwa wyższego z osiągnięciami lat ubiegłych. Jest to szybki marsz naprzód, w czasie którego rosną jednak napięcia. Idzie o to, by je w sposób przemyślany i efektywny likwidować.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SylwesterKaliski">Przedmiotem społecznej troski jest od dłuższego czasu niepełna realizacja zamierzeń inwestycyjnych resortu nauki i szkolnictwa wyższego. Ważne więc jest zapoznanie się z tym, jak przedstawia się realizacja tegorocznych zadań.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SylwesterKaliski">Jak resort ocenia proporcje między rosnącymi zadaniami a środkami dla ich realizacji?</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SylwesterKaliski">Szybki rozwój badań naukowych stawia na porządku dziennym konieczność usprawnienia procesów wdrażania wyników badań naukowych do praktyki i system nadzoru nad tymi wdrożeniami.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#SylwesterKaliski">Cenne jest coraz szersze konsultowanie przez resort nowych koncepcji i rozwiązań. Należałoby metody tych konsultacji doskonalić przechodząc od masowych narad w skali kraju, na konsultacje z kierowniczym aktywem poszczególnych ośrodków naukowych.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#SylwesterKaliski">W działalności PAN uwidacznia się wiele istotnych zmian na lepsze, Nadal jednak niepokoi, że PAN nie wypracowała dotąd skutecznej metody wdrażania do praktyki wyników podstawowych badań naukowych.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#SylwesterKaliski">Bogaty jest program działania komitetu Normalizacji i Miar. Centralnym problemem jest zwiększenie niskiego u nas wskaźnika typizacji wyrobów. Wiele uwagi powinien poświęcić Komitet stymulowaniu i dyskontowaniu w normalizacji wyników badań naukowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#HenrykMaciołek">W uczelniach wyższych, a zwłaszcza w akademiach rolniczych występuje brak środków transportu dla celów dydaktycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LeonJanczak">Mimo nacisku na kształtowanie właściwej struktury socjalnej studentów, sytuacja w tej dziedzinie pogarsza się, spada odsetek młodzieży pochodzenia robotniczego i chłopskiego, podejmującej naukę na I roku studiów. Przyczyny tego stanu rzeczy są bardzo skomplikowane. Nie można przechodzić nad tym zagadnieniem do porządku dziennego. Na niektórych kierunkach studiów, np. w akademiach, medycznych, sytuacja w tej dziedzinie jest gorsze niż w skali całego szkolnictwa wyższego. Tymczasem dyskusja nad metodami zmiany tego stanu rzeczy jest jednostronna, gdyż koncentruje się wokół systemu punktów za pochodzenie społeczne.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#LeonJanczak">W dyskusjach publicznych wysuwa się szereg propozycji modyfikacji systemu przyjęć na wyższe uczelnie. Niektórzy, biorąc pod uwagę fakt, że z różnych regionów kraju przyjmuje się na wyższe studia różną liczby młodzieży, postulują wprowadzenie wojewódzkich limitów przyjęć. Inni znów sądzą, że preferowanie młodzieży pochodzącej z miejscowości liczących miej niż 5 tys. mieszkańców, zwiększy udział młodzieży robotniczo-chłopskiej wśród studentów. Praktyka wykazuję, że system ten nie wpływa na poprawę struktury socjalnej młodzieży studiującej na wyższych uczelniach. Trzeba, by resort podjął w tym zakresie głębsze badania, by podjął działania na rzecz zmiany sytuacji w tej dziedzinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejZydek">Wielokrotnie postulowana była specjalizacja poszczególnych wyższych uczelni, dostosowanie kierunków studiów na tych uczelniach do potrzeb poszczególnych regionów kraju. Obecnie, w związku z brakiem takiej specjalizacji, odczuwa się trudności kadrowe na niektórych terenach. Np. na Opolszczyźnie, gdzie rozwija się przemysł chemiczny, brak jest w Wyższej Szkole Inżynieryjnej kierunku nauki budowy maszyn i urządzeń dla tego przemysłu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewNadratowski">Roczny wzrost nakładów inwestycyjnych w resorcie nauki i szkolnictwa wyższego nie jest współmierny do rosnących potrzeb. Powiększa trudności z tego wynikające niepełne wykorzystywanie tych nakładów. Powołanie jednego resortowego przedsiębiorstwa projektów i realizacji nie rozwiąże problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AleksandraJarnecka">W zwiększeniu zakresu typizacji kryją się znaczne możliwości przyśpieszenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Zagadnienie to jednak nie jest należycie doceniane w praktycznej działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#NorbertGowik">Zapewnić trzeba pełniejsze niż dotąd wykorzystanie zakupionych licencji dla przemysłu maszynowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WitoldŁukaszewicz">Stale rosną nakłady na prowadzenie badań, naukowych, stale rośnie budżet PAN. Realizacja tego budżetu wykazała jednak w ubiegłym roku liczne poślizgi, wynikające z niewykonania w terminie niektórych badań. Powstaje pytanie, czy PAN - grupujący niewielki stosunkowo procent kadry naukowej - powinien być wyposażany w tak znaczne środki? Czy nie słuszniejsze byłoby przeniesienie tych środków na budżet resortu nauki i szkolnictwa wyższego i zalecenie PAN i jego placówkom, obecnym zleceniodawcom prac naukowych, roli koordynatora?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WitoldŁukaszewicz">Trudności w realizacji planów inwestycyjnych resort stara się coraz skuteczniej przezwyciężać. Doświadczenia budowy miasteczka akademickiego w Toruniu wskazują na dobry poziom resortowej służby inwestycyjnej oraz na właściwy styl pracy departamentu inwestycji resortu. Znacznym osiągnięciem jest utworzenie resortowego biura studiów i projektów. Brak nadal wykonawstwa; niewiele jest chyba szans na to, by mogło powstać specjalistyczne przedsiębiorstwo wykonawcze. Bardziej realne wydaje się zapewnienie realizacji inwestycji w szkolnictwie wyższym na tych samych zasadach na jakich realizowane są inwestycje innych działów gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WitoldŁukaszewicz">Styl pracy resortu znacznie się poprawił. Trzeba jednak dalej go doskonalić.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#WitoldŁukaszewicz">Dodatkowych wyjaśnień udzielili:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BolesławAdamski">Plan zamierzeń na przyszły rok przewiduje przechodzenie od normalizacji statycznej do dynamicznej oraz ściślejszego wiązania prac normalizacyjnych z badaniami naukowo-badawczymi i pracami wdrożeniowymi. Nie ma u nas jeszcze dostatecznego zrozumienia roli, jaką odegrać może normalizacja w optymalizacji rozwiązań technicznych oraz zależności między normami a wynikami badań naukowych.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#BolesławAdamski">W centrum uwagi Komitetu pozostawać będzie typizacja i unifikacja produkcji, które mają kapitalne znaczenie dla doskonalenia kooperacji oraz dla zmniejszenia zużycia materiałów i surowców. Stan i w tej dziedzinie jest wciąż niezadowalający.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JacekSzomański">Ilość zgłoszonych do opatentowania w roku bieżącym krajowych wynalazków rokuje nadzieje, że ogólna ich ilość przekroczy 6.000 wobec około 5.000 zgłoszeń dokonywanych w poprzednich latach.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JacekSzomański">Przeszło 2-krotnie wzrośnie w tym roku, w porównaniu z ubiegłym, ilość wydanych patentów. Podczas, gdy w 1972 r. wydano ich 3.800 - do końca października br. liczba ta przekroczyła 6.800.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JacekSzomański">Lepsze wyniki osiągane są również w dziedzinie wdrożeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanFelicki">W ciągu ostatnich 3 lat w polskiej atomistyce nastąpiła znaczna koncentracja badań. Dobrze układa się współpraca międzynarodowa - m.in. z ZSRR i Francją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszOrłowski">PAN poświęca wiele uwagi zagadnieniom wdrożeń i współpracy z przemysłem. Wyniki badań wdrażane są do produkcji w 8 własnych zakładach doświadczalnych PAN. Współpraca z przemysłem napotyka jeszcze na trudności. Akademia zwróciła się np. do 200 zakładów przemysłowych z propozycją nawiązania współpracy - żaden z nich nie potrafił jednak sprecyzować swoich wymagań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MieczysławKazimierczuk">Znacznie wzrósł udział szkół wyższych w badaniach problemów węzłowych. W ciągu ostatnich 2 lat podwojono nakłady na rozwój badań naukowych w uczelniach.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MieczysławKazimierczuk">Tegoroczny plan inwestycyjny szkolnictwa wyższego wykonany zostanie w efektach rzeczowych w granicach około 98 proc. Niezbędne jest w związku z tym doskonalenie służb inwestycyjnych oraz zapewnienie wykonawstwa budowlanego. Tą drogą uzyskano wydatne przyspieszenie budowy domów studenckich. Wydaje się, że przyznanie szczególnych preferencji wszystkim inwestycjom szkolnictwa wyższego i wyodrębnienie dla nich specjalnego wykonawcy jest mało realne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SylwesterKaliski">Ustalenie prawidłowych metod współpracy nauki i przemysłu mieć będzie ogromne znaczenie dla obu partnerów. Nie jest rzeczą prostą ukierunkowanie działalności wybitnych pracowników nauki, zgodnie z potrzebami przemysłu. Z drugiej strony nasz przemysł nie pracuje dość perspektywicznie, nie stara się w dostatecznej mierze wyprzedzać dzień dzisiejszy pod względem rozwiązań technicznych i organizacyjnych. Wydaje się jednak, że jeśli atrakcyjna oferta nauki trafi na odbiorcę na odpowiednim poziomie - współdziałanie będzie prawidłowe.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#SylwesterKaliski">Słusznie zwracano w dyskusji uwagę na konieczność zachowania własnych proporcji między zadaniami, jakie stawia się przed nauką i szkolnictwem wyższym a środkami służącymi realizacji tych zadań.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#SylwesterKaliski">Niezbędne jest w szczególności zapewnienie pełnej i terminowej realizacji planowanych inwestycji. Szczególnie wiele uwagi skupić trzeba na badaniach problemów węzłowych i wdrożeniach wyników prac badawczych do praktyki.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#SylwesterKaliski">Skoncentrować trzeba wysiłek na weryfikacji obowiązujących norm, na typizacji produkcji. W pracach tych opierać się musimy w większej mierze na wykorzystywaniu zdobyczy nauki.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#SylwesterKaliski">Pogłębienia wymagają robocze kontakty twórców wynalazków i nowych rozwiązań technicznych z przemysłem. Likwidować trzeba przeszkody, jakie na tej drodze stanowi nadmierna liczba przepisów.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#SylwesterKaliski">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1974 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Polskiej Akademii Nauk, Urzędu Energii Atomowej, Urzędu Patentowego PPL oraz Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#SylwesterKaliski">Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad Komisja postanowiła przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>