text_structure.xml 24.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 27 września 1973 r. Komisje: Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Prac Ustawodawczych, obradujące pod wspólnym przewodnictwem posłów: Franciszka Gesinga (ZSL) i Jerzego Bafii (PZPR), rozpatrzyły wstępnie rządowy projekt ustawy o zagospodarowaniu lasów niestanowiących własności państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele sejmowej Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego,</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z wiceministrem Walentym Bartoszewiczem, Ministerstwa Rolnictwa z wiceministrem Henrykiem Burczykiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Uzasadnienie projektu ustawy przedstawił wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Walenty Bartoszewicz (streszczenie uzasadnienia podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PawełDąbek">Na wschodnich terenach kraju - w województwie lubelskim i rzeszowskim - wiele obszarów leśnych zostało w swoim czasie przyjętych przez państwo. Występuje tu zjawisko przenikania się działek stanowiących własność państwa i indywidualnych rolników. Należałoby rozważyć, czy ustawa nie powinna zawierać przepisów stwarzających możliwość scalenia tych lasów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanKlecha">Projekt ustawy przewiduje, że zawarte w niej przepisy odnoszące się do właścicieli lasów i gruntów leśnych stosują się również do ich posiadaczy lub zarządców. Nigdzie w dalszych przepisach ustawy nie wyjaśnia się co rozumiemy pod pojęciem zarządców.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanKlecha">Ustawa przewiduje wprowadzenie tzw. opłaty leśnej. Czy nie słuszniejsze jest nazwanie tego świadczenia po prostu podatkiem gruntowym, przy zastosowaniu odpowiednich ulg w stosunku do gruntów leśnych. Chłop wie co to jest podatek gruntowy i takie sformułowanie byłoby dla niego bardziej zrozumiałe.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanKlecha">Projekt ustawy przewiduje tworzenie spółek leśnych; zakłada się, że członkowie spółki zachowują prawo do indywidualnego użytkowania swojego lasu. A co będzie, jeżeli chłopi będą chcieli iść dalej i wnieść do spółki własność lasu, albo tylko w części użytkować wniesioną do spółki działkę? Należałoby przewidzieć w ustawie i taką możliwość.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JanKlecha">Zastanowienia wymaga fakt, jakiej wielkości powinny być spółki leśne; czy wielkość areału, które będą obejmować stworzy warunki właściwego zagospodarowania tych lasów. Jeżeli chcemy zachęcić do organizowania spółek leśnych musimy sformułować tak przepisy ustawy, ażeby one były atrakcyjne dla gospodarzy i zapewniły rzeczywiście dobrowolne organizowanie spółek.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JanKlecha">W przepisach karnych ustawy przewiduje się, że za wypas lub przeganianie zwierząt gospodarskich właściciel lasu karany jest grzywną do 1000 zł. Problem wypasu w lasach wymaga wnikliwego rozważenia. Realizacja tego przepisu napotka na duże trudności. Czy słusznie zakładamy bezpłatne zaopatrywanie chłopów w sadzonki? Mówi się, że „bezpłatna gazeta nie jest czytana”, oby nie stało się to samo z bezpłatnymi sadzonkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#FranciszekKrengelewski">Szereg przepisów ustawy wymaga jeszcze dopracowania i przemyślenia.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#FranciszekKrengelewski">I tak np. przewiduje się w pewnych wypadkach możliwość wywłaszczenia lasów za 50-procentową odpłatnością. Rozpatrywany obecnie przez Sejm projekt noweli do ustawy o wywłaszczeniach przewiduje znaczne zwiększenie odszkodowań. Czy postanowienia omawianej ustawy nie będą sprzeczne z tendencją ustawy o wywłaszczeniach?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#FranciszekKrengelewski">Zakładamy dobrowolność organizowania spółek leśnych; czy nie narusza tej zasady przepis ustawy mówiący, że organizuje je właściwy do spraw leśnictwa organ prezydium powiatowej rady narodowej. Poseł Jerzy Starościak (ZSL): Intencje projektu ustawy należy uznać za godne poparcia. Nie zostały one jednak ujęte w prawidłowe formy prawne. Prezentowany projekt ustawy zawiera wiele niesprecyzowanych i niejasnych przepisów. Ustawa będzie czytana nie tylko przez pracowników; jej sformułowania powinny być proste i jasne, komunikatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WładysławTrybus">Program zagospodarowania lasów na obszarze poszczególnych wsi zatwierdzany będzie przez właściwy do spraw leśnictwa organ prezydium powiatowej rady narodowej. W związku z ostatnią reorganizacją rad narodowych, organ taki właściwie nie istnieje, a sprawami leśnictwa zajmuje się jeden człowiek, który nie będzie w stanie sprostać takim zadaniom.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WładysławTrybus">Według przepisów przedłożonego projektu ustawy poważnie ogranicza się wyrąb drzew w lasach, który odbywać się może tylko za zezwoleniem nadleśniczego. Rozważyć należy, czy nadmierne ograniczanie nie będzie powodować zwiększenia nielegalnego wyrębu drewna.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#WładysławTrybus">Zabrania się wypasania i przepędu bydła przez lasy. A jeśli las położony jest w środku gospodarstwa praktycznie nie jest możliwe uniknięcie przepędów? Przepisy w tym zakresie muszą być sformułowane bardziej elastycznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławCzudowski">Znowelizowania ustawy o gospodarce w lasach chłopskich domagała się zarówno opinia społeczna, administracja lasów, jak i pracownicy rad narodowych. Toczono wiele dyskusji na ten temat. Oczekuje się, że nowa ustawa umożliwi bardziej radykalną ingerencję w stosunku do tych właścicieli lasów, którzy źle gospodarują w lasach.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#StanisławCzudowski">W projekcie ustawy uproszczono szereg przepisów i wprowadzono ułatwienia w załatwianiu niektórych formalności. Dotyczy to np. uzyskiwania zezwoleń na wyrąb drewna.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#StanisławCzudowski">Wydaje się, że niektóre decyzje w sprawie właściwego zagospodarowania lasów oraz decyzje o zmianie zagospodarowania gruntów leśnych słusznie pozostawiono wojewódzkim radom narodowym. W powiatowych radach narodowych nie zawsze jeszcze problemami tymi zajmują się pracownicy o odpowiednich kwalifikacjach.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#StanisławCzudowski">Wprowadzenie w życie ustawy skłonić powinno do dobrowolnego organizowania spółek leśnych. Możliwości takie istniały i w świetle dotychczas obowiązujących przepisów, a jednak powstało ich niewiele. Oznacza to, że poza ustanowieniem przepisów, trzeba również stworzyć inne zachęty i warunki do zrzeszania się w spółki.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#StanisławCzudowski">Dużym osiągnięciem projektowanej ustawy jest znaczne zwiększenie pomocy państwa dla właścicieli lasów niepaństwowych. Postulat o wprowadzeniu uproszczonych programów urządzenia lasów był niejednokrotnie wysuwany przez Komisję Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego. Został on uwzględniony w projekcie ustawy. Uproszczono również niektóre przepisy fiskalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BolesławDylak">Ogólne kierunki projektu ustawy zasługują na poparcie. Prawidłowa jej realizacja może wpłynąć zarówno na intensyfikację produkcji leśnej, jak i na lepszą ochronę środowiska naturalnego. Istotne znaczenie dla właścicieli lasów będzie miała pomoc państwa w urządzaniu i prawidłowym eksploatowaniu lasów, stosowania sankcji karnych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#BolesławDylak">Niektóre przepisy ustawy wymagają sprecyzowania. Dotyczy to m.in. przepisów określających możliwość sprzedaży pozyskanego z własnej działki drewna, dziedziczenia lasów, stosowania sankcji karnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JaninaKocemba">Należałoby ściślej sprecyzować przepisy dotyczące warunków wywłaszczenia lasu chłopskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WładysławCabaj">Komisja Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego popiera projekt ustawy, uznając słuszność zawartych w nim rozwiązań. Jednakże, zdaniem Komisji, pewne problemy wymagają rozważenia.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WładysławCabaj">Wydaje się, że zbyt wiele spraw pozostawia się do rozstrzygnięcia w drodze przepisów wykonawczych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#WładysławCabaj">Słusznie przewiduje się możliwość uzyskania przez właścicieli lasów w określonych przypadkach dożywotniej miesięcznej renty w zamian za przekazane na własność państwa lasy i grunty leśnej nasuwa się jednak pytanie czy nie lepiej byłoby ująć problematykę rent za przekazane grunty leśne w jednym akcie prawnym łącznie z gruntami rolnymi.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#WładysławCabaj">Projekt ustawy stanowi, że w celu prowadzenia racjonalnej gospodarki, lasy nie mogą podlegać podziałowi nawet wtedy, gdy stanowią odrębny zwarty kompleks. Uznając słuszność ekonomiczną tego przepisu, warto przypomnieć, że analogiczny przepis mający zastosowanie do gruntów rolnych nie zdał praktycznie egzaminuj przepis ten nie jest realizowany z uwagi na różne sytuacje i okoliczności. Dlatego też należy się zastanowić, czy i w odniesieniu do lasów zasada ta będzie możliwa do realizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#FranciszekGesing">Projekt ustawy wychodzi naprzeciw społecznemu zapotrzebowaniu; uwzględnia on interes gospodarki narodowej, dzięki stworzeniu lepszych warunków prowadzenia racjonalnej gospodarki w lasach niepaństwowych - z jednej strony, z drugiej zaś - lepiej niż obowiązujące przepisy odpowiada interesom właścicieli lasów.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#FranciszekGesing">Nasuwa się jednak pytanie czy wszystkie, przewidziane w projekcie instrumenty intensyfikacji gospodarki w lasach niepaństwowych będą skutecznie oddziaływać, czy realizowanie przepisów ustawy nie będzie przerastać sił i możliwości właścicieli lasów. Aby udzielić sobie odpowiedzi na to pytanie niezbędna jest znajomość rachunku ekonomicznego. Rachunku takiego nie przedstawiono jednak komisjom w uzasadnieniu projektu. Znajomość niektórych tylko elementów tego rachunku i to podanych jako przeciętne dla całego kraju nie wystarcza. Np. wskaźnik przyrostu masy drzewnej ustalony średnio dla obszaru całego kraju o niczym nie mówi; inaczej efektywność ta kształtuje się np. na Podkarpaciu, inaczej na piaszczystych gruntach woj. warszawskiego. Różne nakłady muszą też ponosić właściciele lasów, aby uzyskać przeciętną produktywność drewna na swej działce leśnej. Rysuje się obawa, że rolnik będzie zmuszony wycofywać nakłady z rolnictwa, aby dokonać niezbędnych inwestycji w lesie będącym jego własnością. Odbiłoby się to ujemnie na gospodarce rolnej.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#FranciszekGesing">Rolnik umie liczyć. Inwestowanie w gospodarkę leśną nie jest dla niego atrakcyjne, gdyż korzyści z tych inwestycji uzyskać może dopiero po wielu latach. Szukać trzeba więc takich instrumentów działania, które umożliwiłyby uwzględnianie rożnych warunków w różnych rejonach. Jednym z ważnych zadań zespołu, który będzie szczegółowo rozpatrywał projekt ustawy, jest sporządzenie ścisłego rachunku ekonomicznego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#FranciszekGesing">Ustawa o zagospodarowaniu lasów niestanowiących własności państwa jest niezbędna. Projekt w obecnym kształcie wymaga jeszcze wnikliwej analizy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SylwesterZawadzki">Dyskusja wykazała, że niezbędna jest wnikliwa praca nad zaprezentowanym przez rząd projektem ustawy. Chodzi przecież o to, by ten społecznie niezbędny akt prawny uzyskał jak najdoskonalszy kształt. Powołany przez komisje zespół powinien wnikliwie, nie szczędząc czasu, zanalizować projekt.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#SylwesterZawadzki">Poseł Bronisław Jaromin (ZSL) zaprezentował opinię właścicieli lasów - rolników z pow. Sucha w woj. krakowskim. Zespół poselski, który będzie szczegółowo rozpatrywał projekt, powinien dopatrzyć, by przepisy dostosowane były do sytuacji i potrzeb tego terenu.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#SylwesterZawadzki">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego - Walenty Bartoszewicz.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#SylwesterZawadzki">Na terenach wschodniej Polski, w woj. lubelskim i rzeszowskim struktura własnościowa lasów jest bardzo zróżnicowana. Znaczna część obszarów leśnych została przejęta przez państwo. Między te kompleksy leśne przenikają działki będące indywidualną własnością zamieszkujących te tereny rolników. Taka szachownica wymagała intensywnego prowadzenia akcji komutacyjnej. Prace te zamierza się zakończyć w latach 1974–1975. Stan tych lasów jest bardzo różnorodny, stąd koncentracja wysiłków, aby doprowadzić do racjonalnego zagospodarowania całego leśnego obszaru na tych terenach.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#SylwesterZawadzki">Zgodnie z projektem ustawy właściciele lasów obowiązani będą do płacenia opłaty leśnej. Włączenie tej opłaty do podatku gruntowego nie byłoby słuszne; chodzi bowiem o wyraźne podkreślenie, że jest ona w całości przeznaczana na cele związane z zagospodarowaniem lasów niepaństwowych. Tak więc opłaty leśne ponoszone przez właścicieli działek faktycznie do nich wracają. Jest to środek stymulujący rozwój gospodarki leśnej.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#SylwesterZawadzki">Spółki leśne mają charakter zrzeszeń dobrowolnych. Rolnicy będący członkami spółek zachowują prawo do indywidualnego korzystania z przychodu z tych działek. Spółki mają ogromne znaczenie dla prowadzenia racjonalnej gospodarki leśnej. Trudno sobie obecnie wyobrazić prawidłowe gospodarowanie lasami bez mechanizacji prac rębnych, zalesieniowych, pielęgnacyjnych, transportu itp. Spółki umożliwiają też uproszczenie procedury gospodarowania i korzystania z lasu. Tak więc przesłanki społeczne i ekonomiczne przemawiają za ich tworzeniem.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#SylwesterZawadzki">Słuszne są uwagi w sprawie nie dość jasnego sformułowania w projekcie ustawy kto ma być organizatorem spółki. Rola ta przypada właściwemu dla spraw leśnictwa organowi prezydium powiatowej rady narodowej. Ma to swoje uzasadnienie w tym, że właśnie na szczeblu powiatu zatrudniony jest specjalista leśnik, który może służyć pomocą właścicielom działek.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#SylwesterZawadzki">Przepis projektu ustawy zakazujący wypasu i przegonu zwierząt przez lasy niepaństwowe rzeczywiście będzie trudny do przestrzegania. Tym niemniej jest on konieczny, gdyż wypasanie bydła w lesie jest anachronizmem i nonsensem gospodarczym, przynosi niepowetowane szkody. W tej sprawie ważne będzie nie tylko administracyjne oddziaływanie, ale przede wszystkim wytworzenie u właścicieli lasów świadomości, że przestrzeganie tego przepisu leży w ich własnym interesie.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#SylwesterZawadzki">Zasada niepodzielności lasów ma szczególne znaczenie dla prowadzenia racjonalnej gospodarki leśnej.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#SylwesterZawadzki">W myśl projektu można wywłaszczyć za 50-procentowym odszkodowaniem tylko tych właścicieli lasów, którzy dopuszczają się zaniedbań w gospodarce leśnej. Przepis ten może i powinien stać się skutecznym instrumentem nacisku na właścicieli lasów, skłaniającym ich do prowadzenia prawidłowej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#SylwesterZawadzki">Trudno zgodzić się z opiniami, w myśl których z projektu ustawy wynikają nadmierne obciążenia właścicieli gruntów leśnych. Główne inwestycje niezbędne dla prawidłowego prowadzenia gospodarki leśnej prowadzone są na koszt państwa. Dotyczy to m.in. prac melioracyjnych, zalesieniowych, nawożenia itp. Jeśli z punktu widzenia gospodarki leśnej niezbędne będzie dokonywanie wyrębu, rolnik zachowuje prawo do zrąbanego drewna.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#SylwesterZawadzki">Projekt ustawy zabezpiecza prawo pierwokupu państwu z uwagi na potrzebę racjonalizowania gospodarki drewnem najgrubszym. Nie ogranicza to w niczym praw wsi. Rolnicy mają prawo występowania o zezwolenia na wyrąb i zezwolenia takie są im udzielane.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#SylwesterZawadzki">Projekt ustawy dopuszcza możliwość przekazywania działek leśnych państwu w zamian za rentę. Usunięcie tego przepisu z projektu, w imię celowości regulowania wszystkich spraw rentowych w jednym akcie prawnym, nie ma uzasadnienia. Wydaje się celowe rozwiązanie tej społecznie nabrzmiałej sprawy przy okazji uchwalenia tego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#SylwesterZawadzki">Problematyka lasów niebędących własnością państwa nie jest łatwa. W tej dziedzinie nawarstwiło się wiele historycznie uwarunkowanych zaszłości. Projekt ustawy obejmuje liczną, bo wynoszącą 1200 tys. grupę właścicieli lasów. Wysiłek resortu idzie obecnie w kierunku szerokiej akcji popularyzującej założenia projektu. Chodzi bowiem o ugruntowanie wśród właścicieli lasów przekonania o potrzebie uregulowania problematyki lasów prywatnych i to takiego uregulowania, które służyłoby gospodarce leśnej przez długie lata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyBafia">Konfrontacja założeń projektu ustawy z celami, jakie stawiamy sobie na odcinkach gospodarki leśnej i ochrony środowiska wykazała, że przewidywane w niej rozwiązania są słuszne i zasługują na akceptację.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JerzyBafia">Konfrontacja projektu ustawy z życiem, z praktycznymi skutkami jakie wyniknąć mogą z wdrażania jej przepisów uwypukliła szereg problemów, wymagających wnikliwego rozważenia opartego o precyzyjnie sporządzony rachunek ekonomiczny.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JerzyBafia">Płaszczyznę konfrontacji stanowiło również spojrzenie na projekt ustawy z punktu widzenia zasad legislacyjnych; wyniki tej konfrontacji świadczą, że niezbędne jest dołożenie wysiłków, aby ostateczny kształt projektu był bardziej precyzyjny, by uzyskał doskonalszą formę.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JerzyBafia">Komisje powołały zespół, któremu zleciły rozpatrzenie projektu ustawy i opracowanie uwag i wniosków.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#JerzyBafia">W skład zespołu weszli:</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#JerzyBafia">— z ramienia Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego: posłowie: Stanisław Czudowski (PZPR) — przewodniczący zespołu, Tadeusz Kwaśniewski (SD), Józef Rodzik (PZPR), Władysław Trybus (ZSL), Stanisław Włodarczyk (ZSL);</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#JerzyBafia">— z ramienia Komisji Prac Ustawodawczych: posłowie: Franciszek Krengelewski (SD), Jerzy Starościak (ZSL), Anna Wojtczak (PZPR), Jan Wojciechowski (ZSL), który reprezentuje również Komisję Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#JerzyBafia">Na sprawozdawcę Komisji wybrano posła Stanisława Włodarczyka (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#JerzyBafia">Streszczenie uzasadnienia przedstawionego przez wiceministra leśnictwa i przemysłu drzewnego Walentego Bartoszewicza na wspólnym posiedzeniu komisji: Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Prac Ustawodawczych w dniu 27 września 1973 r.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#JerzyBafia">Generalną intencją rządowego projektu ustawy o zagospodarowaniu lasów niestanowiących własności państwa jest zapewnienie warunków dla racjonalizowania gospodarki w lasach niepaństwowych. Obszar lasów niepaństwowych stanowi około 20 proc. powierzchni leśnej kraju oraz ponad 7 proc. powierzchni rolniczych gospodarstw indywidualnych. Stan gospodarowania w lasach niepaństwowych nie jest zadowalający, czego dowodem jest niski przyrost masy drzewnej wynoszący zaledwie 1 m3 rocznie z 1 ha, przy 3,2 m3 w lasach państwowych. Lasy chłopskie są ponadto nadmiernie rozdrobnione.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#JerzyBafia">Przedłożony projekt ustawy zmierza do stworzenia podstaw zwiększania produkcyjności lasów, wprowadza również szereg rozwiązań natury organizacyjnej i ekonomicznej lepiej dostosowanych, niż dotychczas obowiązujące przepisy, do zmieniającej się struktury wsi i wymogów racjonalnej gospodarki leśnej.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#JerzyBafia">Projekt ustawy wprowadza zasadę niepodzielności lasów, jak również szereg przepisów mających na celu ochronę lasów i gruntów leśnych przed dewastacją. Decyzji w sprawie przeznaczenia gruntów leśnych na inne cele wydawać ma - w myśl projektu ustawy - właściwy organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#JerzyBafia">Przewiduje się oparcie gospodarki leśnej o zespołowe formy gospodarowania w postaci spółek i zespołów leśnych, które będą tworzone przez właścicieli lasów położonych na obszarze jednej lub kilku wsi. Ten sposób gospodarowania wprowadzany będzie przede wszystkim na obszarze kompleksów leśnych, które ze względów gospodarczych i wpływu na ochronę środowiska naturalnego powinny być utrzymane w pełnej produkcyjności. Gospodarcza działalność spółek leśnych - według projektu ustawy - oparta ma być o uproszczony program zagospodarowania lasu, który będzie opracowywany na okres 10-letni.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#JerzyBafia">Projekt ustawy przewiduje możliwość szerszej ingerencji państwowej służby leśnej i wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie zagospodarowania lasów, a przede wszystkim usuwania i przebudowy drzewostanów negatywnych, likwidowania halizn i płazowizn. W przypadkach stwierdzenia złażących zaniedbań w gospodarowaniu w lasach niepaństwowych dopuszcza się możliwość przejęcia lasu przez państwo w trybie przepisów o wywłaszczeniu nieruchomości za odszkodowaniem zmniejszonym o 50 proc.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#JerzyBafia">Projekt ustawy przewiduje zwiększenie pomocy państwa dla właścicieli lasów niepaństwowych. Dotyczy to szczególnie: zalesiania powierzchni erodowanych i nieużytków, przebudowy drzewostanów negatywnych na koszt państwa, przydzielanie narzędzi i sprzętu do prac leśnych, dostarczanie bezpłatnie materiału sadzeniowego, nawożenia mineralnego lasów, dokonywania zabiegów owadobójczych, przygotowania dokumentacji urządzeniowej lasu oraz utrzymywania na koszt państw fachowej służby leśnej powołanej do organizowania, sprawowania opieki i nadzoru w lasach chłopskich.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#JerzyBafia">Projekt ustawy przewiduje możliwość uzyskania przez właścicieli lasów dożywotniej miesięcznej renty w zamian za przekazane na własność państwa lasy i grunty leśne.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#JerzyBafia">Resort leśnictwa i przemysłu drzewnego ma opracowany długofalowy program intensyfikacji gospodarki leśnej w lasach niepaństwowych, w którym przewiduje się m.in. likwidację ponad 80 tys. ha halizn i płazowizn, przebudowę drzewostanu negatywnego na ponad 160 tys. ha, zalesienie nieużytków na obszarze około 15 tys. ha, przeprowadzenie melioracji leśnych na powierzchni 250 tys. ha, wprowadzenie nawożenia mineralnego na 1/3 powierzchni lasów niepaństwowych.</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#JerzyBafia">Wszystkie te przedsięwzięcia powinny wpłynąć na poważny wzrost zasobów drewna w lasach niepaństwowych i na zwiększenie pozyskania drewna.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>