text_structure.xml
16.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Na popołudniowym posiedzeniu w dniu 30 maja 1972 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Czudowskiego (PZPR), rozpatrzyła stan i program zabezpieczenia lasów przed pożarami w świetle realizacji ustawy z dnia 13 maja 1960 r. o ochronie przeciwpożarowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W obradach udział wzięli: minister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Jerzy Popko, Komendant Główny Straży Pożarnych — Zygmunt Jarosz, wicedyrektorzy zespołów NIK — Roman Sulecki i Henryk Wronecki oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów. Informacje o zabezpieczeniu przeciwpożarowym lasów złożyli minister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Jerzy Popko i Komendant Główny Straży Pożarnych — Zygmunt Jarosz (streszczenie informacji zamieszczamy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Poseł Tadeusz Kwaśniewski (SD) przedstawił uwagi wynikające z wizytacji na terenie woj. zielonogórskiego, którą przeprowadził jako członek zespołu poselskiego powołanego przez Komisję do zbadania stanu ochrony przeciwpożarowej w lasach.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Zielonogórskie jest najsilniej zagrożone pożarami, jako teren o stosunkowo małej ilości opadów, gęsto zalesiony i charakteryzujący się strukturą leśną podatną na to zagrożenie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Z poczynionych obserwacji i zasłyszanych na miejscu uwag wynika, że jednym z poważnych czynników zagrożenia pożarowego jest kolej. Uzasadniony wydaje się postulat zwiększenia liczby lokomotyw spalinowych na trasach przebiegających przez obszary leśne, a przynajmniej zastosowania, innego rodzaju węgla do parowozów, zamiast najbardziej iskrzącego miału.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Wątpliwa jest skuteczność działania roboczych brygad kolejowych, które mają również za zadanie patrolowanie odcinków leśnych przy torach kolejowych. Najbardziej skuteczne są obserwacje dokonywane przez samoloty patrolowe; pożądane byłoby rozszerzenie w przyszłości obserwacji tego właśnie rodzaju.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Każde leśnictwo powinno mieć bezpośrednie połączenie telefoniczne lub radiotelefoniczne z Komendą Straży Pożarnej.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Wykorzystanie środków przeznaczonych na ochronę przeciwpożarową jest coraz lepsze. Poprawie uległo zaopatrzenie w sprzęt gaśniczy. Brak odpowiedniej ilości importowanych ciężkich wozów gaśniczych, które mogą wszędzie dotrzeć w lesie; podjąć trzeba starania, aby sprzęt taki znalazł się wszędzie tam, gdzie występują największe zagrożenia.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Administracja leśna podejmuje szereg kroków zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa lasów; tworzy ona w lasach ujęcia wód, buduje dogodne dojazdy itp. Trzeba jej stworzyć warunki konsekwentnego egzekwowania przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej lasów. Należy bezwzględnie zakazać wypalania traw na polach położonych w pobliżu lasów. Trzeba rygorystycznie przestrzegać, aby po zakończeniu robót budowlanych i drogowych prowadzonych w pobliżu lasów usuwane były skupiska śmieci, resztki materiałów budowlanych itp. Większą pomoc służbie leśnej nieść powinny w tym zakresie MO i inne organy ścigania.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Z zadowoleniem trzeba stwierdzić, że ograniczony został wstęp dla turystów na niektóre tereny leśne.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#FranciszekGesing">Według informacji resortu wzrasta w lasach ilość pożarów przyczyn nieustalonych. W latach 1966–1970 stanowiły one 33 proc. ogólnej ilości pożarów, a w 1971 r. — już 43 proc. Trudno walczyć z pożarami w lasach, skoro nie znamy ich przyczyn.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#FranciszekGesing">Najskrupulatniej opracowane zarządzenia bywają często w terenie wypaczane, stąd negatywne skutki nie tylko zresztą w sprawie ochrony przeciwpożarowej. Wniosek z tego taki, że trzeba konsekwentnie i życiowo egzekwować przestrzeganie przepisów. Niektóre przepisy są całkowicie ignorowane, np. przez turystów w lesie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#FranciszekGesing">Nie należy nadmiernie obarczać służby leśnej egzekwowaniem tych przepisów, powinny się w to włączyć wszystkie powołane do tego organy. Stawiając na pierwszym miejscu działalność wychowawczą, nie wolno zaniedbywać stosowania sankcji karnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławWłodarczyk">Woj. koszalińskie zajmuje pod względem lesistości drugie miejsce w kraju; obserwuje się tu brak poszanowania zasobów leśnych ze strony miejscowej ludności. Równocześnie brak siły roboczej powoduje, że lasy tamtejsze zalegają duże ilości posuszu, stwarzającego dodatkowe zagrożenie pożarowe. Największe zagrożenie występuje wzdłuż głównych tras komunikacyjnych. Dlatego niezbędne jest podjęcie środków zmierzających do porządkowania przede wszystkim pasów leśnych wzdłuż tych tras.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławWłodarczyk">Zapewnienie prawidłowego zachowania się ludzi odwiedzających las, ich właściwego stosunku do wspólnego dobra jaki stanowi las, wymagają prowadzenia szerokiej akcji uświadamiającej. Zadania w tej dziedzinie spoczywają przede wszystkim na resorcie oświaty i wychowania, na organizacjach młodzieżowych i turystycznych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#StanisławWłodarczyk">Niektóre nadleśnictwa mają osiągnięcia w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej dzięki stosowaniu nowoczesnych środków technicznych. Instalowanie nadajników telewizyjnych, czujników reagujących na dym, stosowanie łączności radiowej i podobne środki pozwalają na szybką lokalizację źródła pożaru i tym samym na szybsze jego ugaszenie. Mimo, że koszt tych urządzeń jest stosunkowo wysoki - zwraca się on bardzo szybko.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#StanisławWłodarczyk">W ostatnich latach resort uczynił bardzo wiele dla przeciwdziałania stratom spowodowanym przez pożary; jeśli organizacje społeczne i całe społeczeństwo przyjdą mu z szeroką pomocą - straty pożarowe zmniejszą się wydatnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławCzudowski">Jak wielkie szkody wyrządzają pożary może świadczyć fakt, że obszar spalonych lasów w ciągu ostatnich 10 lat równy jest powierzchnią 5 wielkim nadleśnictwom.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#StanisławCzudowski">Od lat mówimy o konieczności likwidowania przyczyn powstawania pożarów. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego od lat nie można wszystkich parowozów wyposażyć w urządzenia przeciwdziałające iskrzeniu. Krajowa produkcja tych urządzeń nie wystarcza. Skoro tych urządzeń brak, trzeba uczulić maszynistów na zachowanie środków ostrożności w czasie przejazdu przez las. Jest to tym bardziej potrzebne, że wprowadzenie trakcji elektrycznej czy spalinowej następować będzie sukcesywnie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#StanisławCzudowski">Dużo zastrzeżeń budzi forma popularyzowania wśród społeczeństwa zasad zachowania się w lesie. Telewizja ogranicza się do nadawania komunikatów ostrzegawczych w okresach szczególnych zagrożeń. Odczuwa się brak odpowiednich filmów i interesujących audycji na ten temat.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#StanisławCzudowski">Dane statystyczne wskazują, że w ostatnich latach coraz częściej sprawcami pożarów w lasach są młodzież i dzieci. Stąd potrzeba nasilenia w tym środowisku akcji uświadamiającej. Pracownicy resortu leśnictwa prowadzą akcję tego typu, głównie na wsi; tam jednak zrozumienie dla ochrony lasów jest stosunkowo duże. Konieczne jest szerokie popularyzowanie zasad ochrony przeciwpożarowej lasów w środowisku miejskim. Powinny się tym zająć związki zawodowe i GKKFiT.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#StanisławCzudowski">Nowa technika może stać się skutecznym środkiem przeciwdziałającym rozprzestrzenianiu się pożarów; rachunek ekonomiczny wskazuje, że wydatkowane na ten cel środki szybko się amortyzują.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#StanisławCzudowski">Niepokojącym zjawiskiem jest wzrastająca ilość pożarów, których przyczyny nie są ustalone.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#StanisławCzudowski">Komendant Główny Straży Pożarnych - Zygmunt Jarosz wyjaśnił, że szczególnie w warunkach leśnych pożar zaciera ślady pozwalające na ustalenie źródeł jego powstania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyPopko">Nasilenie pożarów jest w poważnej mierze związane z rozwojem ruchu turystycznego. Zwłaszcza rozwój turystyki zmotoryzowanej powoduje głęboką penetrację lasów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzyPopko">Trudno tworzyć system zakazów w warunkach, gdy brak pól namiotowych i kempingowych. W krajach, gdzie sieć takich pól stworzono, ogranicza się możliwości wstępu do lasów. Resort gotów jest przedstawić organizacjom turystycznym propozycje w sprawie lokalizacji takich terenów biwakowych.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JerzyPopko">Służba leśna nie dysponuje dostatecznymi środkami, które pozwoliłyby jej egzekwować od turystów respektowanie przepisów przeciwpożarowych. Konieczne jest tworzenie lotnych patroli składających się z pracowników służby leśnej i funkcjonariuszy MO względnie ORMO.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JerzyPopko">Konieczność prowadzenia akcji wychowawczej i uświadamiającej jest oczywista. Resort będzie w tym celu pogłębiał współpracę z resortem oświaty, ze związkami zawodowymi i organizacjami młodzieżowymi.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JerzyPopko">W bieżącej 5-latce poważnie wzrośnie ilość nowoczesnych środków technicznych służących poprawie stanu bezpieczeństwa pożarowego lasów.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#JerzyPopko">Na wniosek przewodniczącego obradom posła Stanisława Czudowskiego, Komisja zleciła podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg obrad.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#JerzyPopko">O ZABEZPIECZENIU PRZECIWPOŻAROWYM LASÓW.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#JerzyPopko">Streszczenie informacji złożonych na posiedzeniu Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w dniu 30 maja 1972 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyPopko">O dużym zagrożeniu pożarami lasów polskich decyduje przede wszystkim przewaga najsłabszych i słabych siedlisk leśnych, przewaga drzewostanów iglastych oraz znaczna powierzchnia upraw i drzewostanów młodych. 65 proc. drzewostanów w Polsce rośnie na siedliskach, które stwarzają największy stopień zagrożenia pożarowego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JerzyPopko">Ilość pożarów w lasach wzrasta. W latach 1966–1970 — 7.848 pożarów objęło powierzchnię 11.045 ha lasów; w r. 1971 — 1.775 pożarów objęło powierzchnię 2.134 ha. Wzrost ilości pożarów jest m.in. skutkiem industrializacji i urbanizacji.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JerzyPopko">Rozwój motoryzacji, zwłaszcza indywidualnej, spowodował niezmiernie dużą penetrację lasów przez ludność. Około 34 proc. pożarów w roku ubiegłym wywołano było nieostrożnością ludzi odpoczywających w lasach. Szczególnie niebezpieczne obok masowego napływu turystów i wycieczek na tereny leśne jest stosowane nagminnie przez rolników wypalanie łąk przylegających do lasów. Dużą ilość pożarów powodują iskry z parowozów (w r. 1971 około 8 proc.).</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JerzyPopko">Administracja leśna podjęła wielokierunkowe działania mające na celu ograniczenie ilości i wielkości pożarów. Poza akcją propagandowo-uświadamiającą wśród społeczeństwa, zabezpiecza się obszary leśne przez zakładanie pasów przeciwpożarowych, organizowanie sieci alarmowo-obserwacyjnej, zaopatrzenie jednostek lasów państwowych w sprzęt do gaszenia pożarów oraz przez stwarzanie strażom pożarnym warunków umożliwiających skuteczniejsze prowadzenie akcji ratowniczych.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JerzyPopko">W r. bieżącym wydano wspólne zarządzenie ministra leśnictwa i przemysłu drzewnego oraz przewodniczącego GKKFiT dotyczące zasad zagospodarowania miejsc turystycznych, które nakłada obowiązek lepszego zabezpieczenia przeciwpożarowego miejsc kampingowych i biwakowych.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JerzyPopko">Podstawowe nakłady inwestycyjne przeznaczone na ochronę przeciwpożarową w lasach koncentrują się na budowie wież przeciwpożarowych, dalszej telefonizacji leśnictw, zaopatrywaniu służby leśnej w nowoczesny sprzęt przeciwpożarowy; w rejonach o dużym zagrożeniu zwiększę się dostawy samochodów przeznaczonych do akcji przeciwpożarowej oraz rozbudowuje się sieć zbiorników wodnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZygmuntJarosz">W pierwszym kwartale bież. roku wskutek szczególnych warunków atmosferycznych, nasilenie pożarów w lasach było poważne. W okresie tym wybuchło 1299 pożarów, zniszczeniu uległo 1350 ha lasów. Największe nasilenie pożarów nastąpiło na terenie województw: katowickiego, krakowskiego, olsztyńskiego, szczecińskiego, wrocławskiego i zielonogórskiego. W kwietniu i maju wybuchło 367 pożarów.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZygmuntJarosz">Częstą przyczyną pożarów było wypalanie przez rolników pokrycia gleby, jak również niestosowanie się maszynistów kolejowych do przepisów przeciwpożarowych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ZygmuntJarosz">Minister spraw wewnętrznych wydał w marcu bież. roku rozporządzenia w sprawie zapobiegania pożarom lasów i obiektów budowlanych powstających w wyniku wypalania łąk i wrzosowisk położonych w pobliżu lasów.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#ZygmuntJarosz">Przygotowuje się kompleks rozporządzeń, które przewidywać mają m.in.:</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#ZygmuntJarosz">- lepsze zabezpieczenie zakładów pracy i obiektów magazynowych położonych w lasach;</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#ZygmuntJarosz">- zasady zakładania i utrzymywania pasów bezpieczeństwa;</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#ZygmuntJarosz">- lokalizację i zabezpieczenie terenów kampingowych i pól namiotowych na terenach leśnych;</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#ZygmuntJarosz">- zasady obserwacji i patrolowania obszarów leśnych dla wykrywania pożarów;</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#ZygmuntJarosz">- zabezpieczenie wody do gaszenia pożarów leśnych i inne zagadnienia mające zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo pożarowe obszarów leśnych.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#ZygmuntJarosz">W ostatnim okresie podjęto szereg poczynań mających na celu wzmocnienie bezpieczeństwa przeciwpożarowego. M.in. zagęszczona została sieć ochotniczych straży pożarnych wokół obszarów leśnych; utworzono obwodowe kompanie pożarnicze jako drugi rzut do akcji gaśniczych. W uzgodnieniu z dowództwami okręgów wojskowych wyznaczono pododdziały wojskowe, które w przypadku alarmu wspierać mają działania straży pożarnych.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#ZygmuntJarosz">Wspólnie z Instytutem Badawczym Leśnictwa przystąpiono do sporządzania operacyjnych planów obrony przeciwpożarowej lasów. W planach tych, w zależności od stopnia zagrożenia pożarowego lasów, ustalono niezbędne siły i środki oraz zasady organizacji i przeprowadzania akcji gaśniczych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>