text_structure.xml 26.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 28 stycznia 1975 r. Komisje: Komunikacji i Łączności oraz Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, obradujące na wspólnym posiedzeniu pod przewodnictwem posła Andrzeja Szubara (ZSL), rozpatrzyły stan bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzenia udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Komunikacji z ministrem Mieczysławem Zajfrydem, Ministerstwa Sprawiedliwości z wiceministrem Tadeuszem Skórą, Prezes Sądu Najwyższego - Franciszek Wróblewski, zastępca Prokuratora Generalnego - Aleksander Sliwierski, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz dyrektorzy zespołów NIK - Julian Gnoiński i Bolesław Szczerba.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Komunikacji i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi podkomisji n.t. stanu bezpieczeństwa ruchu na kolei przedstawił poseł Stanisław Antoszewski (PZPR). Z materiałów przedstawionych przez resort komunikacji wynika, że w ciągu 11 miesięcy 1974 r. zmniejszyła się ilość wypadków kolejowych, jest to jednak spadek nieznaczny i nie wskazuje na zasadniczą poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Najczęstszą przyczyną wypadków są wady techniczne taboru i nawierzchni. Wskazuje to na konieczność szerszego stosowania badań defektoskopowych lokomotyw i taboru.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Czynnikiem decydującym w poważnej mierze o bezpieczeństwie ruchu kolejowego jest stan techniczny nawierzchni kolejowej - stan torowisk i szyn. Pomimo wysiłków resortu i częściowego zmechanizowania prac przy utrzymaniu pełnej sprawności nawierzchni kolejowych, sytuacja wciąż nie jest zadowalająca. Wzrosła w ubiegłym roku liczba wykolejeń wywołanych wyeksploatowaniem szyn, rozjazdów, podkładów i zużytą podsypką. Wpłynęły na ten wzrost również długotrwałe opady atmosferyczne. Wskazuje to na konieczność intensyfikacji remontów kapitalnych torów, w roku ubiegłym powstały zaległości w tej dziedzinie. Nie rzadkimi przyczynami wypadków bywają również niezamknięte rogatki na przejazdach oraz naruszenie bezpieczeństwa przez pracowników kolei.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Od 1 sierpnia 1972 r. realizowany jest ramowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Od listopada 1973 realizuje się ponadto program poprawy stanu bezpieczeństwa na przejazdach. W którym uwzględniono m.in. modernizację sygnalizacji świetlnej, nawierzchni, dojazdów oraz budowę nowych wiaduktów bezkolizyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Dla poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego konieczna jest modernizacja urządzeń zabezpieczających, właściwa ich konserwacja, poszukiwanie - poprzez nasilenie prac badawczych - lepszych rozwiązań w tej dziedzinie, przeprowadzanie systematycznych remontów kapitalnych lub wymiany obiektów nastawczych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Uwagi podkomisji na temat bezpieczeństwa ruchu na drogach przedstawił poseł Feliks Bedenak (PZPR): Mimo że ilość samochodów wzrosła w 1974 r. o 7 proc., ilość wypadków drogowych zmalała o 10 proc. w porównaniu do 1973 r.; o 12 proc. zmniejszyła się ilość zabitych w tych wypadkach.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Wzrosła jednak liczba śmiertelnych ofiar wypadków spowodowanych nietrzeźwością. Świadczy to o wciąż istniejącym problemie nietrzeźwości użytkowników dróg. Zmniejszenie ilości wypadków drogowych było jednak w znacznym stopniu spowodowane ograniczeniami w użytkowaniu samochodów służbowych i podwyżką cen. Zmniejszyło to natężenie ruchu na drogach.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Przyczyną 90 proc. wypadków, które pociągnęły za sobą śmiertelne skutki było nieprzestrzeganie zasad ruchu drogowego przez pieszych i kierowców. Niewielki odsetek, bo ok. 4 proc. stanowiły wypadki powstałe z powodu usterek technicznych pojazdów i nieodpowiedniego stanu dróg.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Mimo że stan dróg w nieznacznym tylko stopniu powoduje wypadki, Centralny Zarząd Dróg Publicznych podejmuje duże wysiłki na rzecz pełnej realizacji uchwały Rady Ministrów w sprawie poprawy bezpieczeństwa i porządku ruchu drogowego z 9 czerwca 1972 r. Z 21 zadań wynikających z tej uchwały, które należy wykonać do końca 1975 r. - 16 zrealizowano już w 100 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Konieczne jest zwiększenie nakładów na przebudowę dróg,~ ~zwłaszcza na likwidację niebezpiecznych odcinków, na budowę wiaduktów, tras objazdowych wokół miast i osiedli; niezbędne jest także usuwanie drzew z korony dróg wąskich i krętych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Znaczne zagrożenie ruchu drogowego stwarzają miękkie pobocza dróg. Utwardzenie tych poboczy odbywa się zbyt wolno z uwagi na brak sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Istotny wpływ na wypadkowość ma oznakowanie dróg, które nie zawsze jest dobrej jakości i należycie wykonane. Zapewnić trzeba dostawy trwałych farb do znakowania oraz znaków drogowych z tworzyw sztucznych.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Znaczny wpływ na wypadkowość ma też zanieczyszczenie dróg błotem przez ciągniki i pojazdy rolnicze. Należy zwrócić uwagę organom administracji terenowej na energiczniejsze egzekwowanie przepisów w sprawie oczyszczania jezdni.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Przyspieszyć trzeba budowę łączności alarmowej, służącej sprawnemu organizowaniu pomocy lekarskiej i technicznej ofiarom wypadków drogowych i likwidacji ich skutków.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W celu zmniejszenia ilości wypadków należałoby egzekwować odpowiedzialność kierowców i dyspozytorów za sprawność pojazdów, zaostrzyć sankcje wobec naruszających przepisy drogowe, zwiększyć oddziaływanie wychowawcze na młodzież i społeczeństwo dorosłe przez propagowanie przez środki masowego przekazu zasad ruchu drogowego i konieczności przestrzegania przepisów o bezpieczeństwie i porządku na drogach.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#FranciszekSzczerba">W jakim stopniu realizacja planów inwestycyjnych na rok bieżący i na przyszłą 5-latkę zapewni modernizację urządzeń zabezpieczających w kolejnictwie? Czy stan zaplecza technicznego pozwala na egzekwowanie przepisów o warunkach technicznych, jakimi powinny odpowiadać pojazdy dopuszczane do ruchu?</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#FranciszekSzczerba">Produkcja części zamiennych nie pokrywa zapotrzebowania. Trzeba zapewnić odpowiednie rozmiary ich produkcji przez przemysł maszynowy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#FranciszekSzczerba">W związku ze zmianami struktury administracji terenowej zlikwidowano samodzielne wydziały komunikacji i włączono je do wydziałów gospodarki terenowej i ochrony środowiska. Przy dynamicznym wzroście liczby pojazdów połączenie to hamuje pracę terenowych organów administracji w dziedzinie komunikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AntoniKorzycki">W uwagach i wnioskach podkomisji wskazano na konieczność likwidacji wielu jeszcze braków w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Jakie resort przewiduje kroki dla zapewnienia sprawności samochodów wyjeżdżających na trasy oraz poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BernardRośkiewicz">Czy resort rozwiązał problem badań psychotechnicznych kierowców pojazdów mechanicznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanSawicki">W ostatnia okresie wzrasta w poważnym stopnia ilość wypadków spowodowanych przez pieszych. Związane to jest m.in. jak należy przypuszczać, z nie dość jasno sformułowanymi przepisami kodeksu drogowego przyznającymi w pewnych sytuacjach pierwszeństwo pieszym. Wydaje się, że należałoby zmienić niektóre przepisy kodeksu drogowego w ten sposób, by wyeliminować niejasności.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JanSawicki">Na terenach podmiejskich oraz na zabudowanych terenach wiejskich należy zabezpieczać przejścia dla pieszych. Obecnie brak poboczy dla pieszych jest często przyczyną wypadków drogowych. Niedostateczna jest produkcja części zamiennych do sygnalizacji podświetlanej. Każda najmniejsza nawet awaria wywołuje konieczność wymiany całego urządzenia sygnalizacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JanSawicki">Brak farb do znakowania pasów dla pieszych uniemożliwia w wielu miastach prawidłowe znakowanie dróg.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JanSawicki">Można odnotować wyraźną poprawę sygnalizacji na głównych traktach kolejowych. Zdecydowanie zły jest jednak stan sygnalizacji na mniej ważnych, drugorzędnych liniach kolejowych. Wpływa to poważnie na bezpieczeństwo ruchu. Każde skrzyżowanie trakcji kolejowej i drogi dla pojazdów mechanicznych powinno być wyposażone w sygnalizację świetlną. Celowe jest również wprowadzenie na przejazdach strzeżonych urządzeń dźwiękowych informujących o zbliżaniu się pociągu.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JanSawicki">Należy dokładniej przeprowadzać kontrolę techniczną obcych wagonów kolejowych na przejściach granicznych. Odnotowuje się bowiem w ostatnim okresie znaczną liczbę wagonów zagranicznych kolei, które ze względu na zły stan techniczny stwarzają poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JerzyRachowski">Sposób prowadzenia i ewidencji wypadków drogowych i kolejowych powinien stwarzać warunki ustalania, jakie odcinki dróg i szlaków kolejowych są szczególnie niebezpieczne. Na podstawie takich ustaleń podejmować trzeba działania profilaktyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszŁaszewicz">Na obniżenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego w znacznym stopniu wpływa duża ilość starych lokomotyw parowych znajdujących się ciągle w użyciu. Zapewnić trzeba właściwe proporcje między dynamicznym wzrostem przewozów a dostawami jednostek trakcyjnych; niezbędne jest bardziej prawidłowe i sprawne przeprowadzanie ich remontów.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ArkadiuszŁaszewicz">Jedną z podstawowych przyczyn wypadków drogowych jest brak dyscypliny użytkowników dróg przejawiającymi się w rażących naruszeniach przepisu ruchu. Problemu tego nie można bagatelizować. Jego rozwiązanie wymaga zorganizowanej działalności nie tylko ze strony resortu komunikacji i organów Milicji Obywatelskiej, ale również innych instytucji państwowych oraz organizacji społecznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WitoldLubiński">Obecnie kolej wprowadza do eksploatacji dwa typy urządzeń samohamujących. Wydaje się, że celowe byłoby wprowadzenie na terenie całego kraju jednolitego typu takich urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WitoldLubiński">Należałoby podjąć działania organizacyjne zmierzające do zmniejszenia ilości nadliczbowych godzin pracy drużyn lokomotywowych.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WitoldLubiński">System oświetlenia lampami naftowymi semaforów kształtowych jest przestarzały. Powinno się wprowadzić oświetlenie gazowe lub elektryczne tych semaforów, bądź też zastąpić semafory kształtowo bardziej nowoczesnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MichałGrendys">Brak środków na rozbudowę autostrad nie może prowadzić do zaniechania rozbudowy i modernizacji sieci drogowej. Wydaje się, że w tych przypadkach, kiedy z przyczyn technicznych nie jest możliwa modernizacja drogi, należałoby podjąć budowę nowych odcinków dróg przystosowanych w pełni do wymogów bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MichałGrendys">Zdecydowanie niedostateczne jest w dalszym ciągi oznakowanie na drogach pozamiejskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LudwikJarosik">Czy resort posiada środki na wyposażenie lokomotyw w radiotelefony? Ich wprowadzenie na szerszą skalę zwiększyłoby znacznie bezpieczeństwo ruchu kolejowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławSochan">Drogi znajdują się pod zarządem wielu jednostek administracyjnych. Ten stan rzeczy prowadzi do braku koordynacji poczynań, wpływa niekorzystnie na podejmowanie działań zmierzających do poprawy stanu dróg. Niedostateczna jest zwłaszcza kontrola robót remontowych ze strony administracji drogowej, w rzadkich tylko przypadkach roboty takie odbierane są przez specjalne komisje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZdzisławSoluch">W 1974 odnotowano poprawę stanu bezpieczeństwa na drogach, o czym świadczy zmniejszenie ilości wypadków. Należy sobie zdawać sprawę, że obok takich czynników, jak zwiększenie dyscypliny użytkowników dróg, polepszenie stanu technicznego dróg, zwiększenie aktywności służby drogowej, na zmniejszenie ilości wypadków wpłynęły zarządzenia administracyjne (ograniczenie szybkości pojazdów, ograniczenie użytkowania samochodów państwowych).</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZdzisławSoluch">W dalszym ciągu niepokojąco wysoki jest wskaźnik wypadków spowodowanych przez osoby znajdujące się w stanie nietrzeźwym. Wydaje się, że w zbyt małym stopniu społeczeństwo jest informowane o sankcjach karnych i administracyjnych stosowanych wobec takich sprawców wypadków drogowych. Konieczne jest rygorystyczne przestrzeganie przepisów nakazujących obligatoryjnie pozbawianie w określanych przypadkach prawa jazdy. w żadnym wypadku uzasadnieniem dla tolerancji wobec kierowców naruszających przepisy Kodeksu drogowego nie może być odczuwany na rynku pracy deficyt kierowców.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ZdzisławSoluch">Rozszerzeniu musi ulec sieć stacji do badań psychotechnicznych kierowców. Należy konsekwentnie dążyć do tego, by wszyscy kierowcy zawodowi zostali objęci takimi badaniami oraz w miarę możliwości rozszerzyć te badania na kierowców amatorów.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#ZdzisławSoluch">Dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński: Istotnym czynnikiem wpływającym na poprawę bezpieczeństwa na drogach jest konsekwentne wprowadzanie w życie postanowień uchwały Rady Ministrów z 1972 r. Realizacja tej uchwały doprowadziła już obecnie, do usunięcia rażących zaniedbań na drogach, do rozwoju sieci placówek badań kierowców, do lepszego wyposażenia ośrodków szkolenia kierowców, do przygotowania odpowiednich programów szkoleniowych dla szkół.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#ZdzisławSoluch">Poważne trudności występują w dalszym ciągu w transporcie kolejowym. Wieloletnie zaniedbania w tej dziedzinie połączone ze stałym wzrostem przewozów uniemożliwiają szybką poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Należy się spodziewać, że w istotnym stopniu wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego wprowadzenie - w oparciu o zakupioną licencję - nowoczesnego systemu zabezpieczenia ruchu pociągów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ArkadiuszŁaszewicz">Poważnym zagrożeniem dla ruchu kołowego na drogach są furmanki. Wydaje się, że wprowadzenie pasów drogowych z przeznaczeniem tylko dla furmanek konnych, zwłaszcza przy odcinkach dróg o szczególnym nasileniu ruchu pozwalałoby na wyeliminowanie tak częstej obecnie przyczyny wypadków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JózefDrzewiecki">Jedną z przyczyn wypadków drogowych bywa przemęczenie kierowców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AlojzyCzarnecki">Rozkłady jazdy bardzo często nie są oparte na analizie rzeczywistych możliwości kolei. Prowadzi to do systematycznych zakłóceń regularności przewozów, budzi niezadowolenie podróżnych.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AlojzyCzarnecki">Mimo że Polska jest poważnym producentem taboru kolejowego, wymiana starego taboru kolejowego PKP postępuje powoli. Na wielu trasach kursują w dalszym ciągu wagony nie odpowiadające podstawowym wymogom.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#AlojzyCzarnecki">Szczególnie niepokojące jest kierowanie starych wagonów na trasy łączące miejsca pracy z miejscem zamieszkania. Często usterki techniczne powodują opóźnienia tych pociągów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejSzubar">Szczególne niebezpieczeństwo dla użytkowników dróg stwarza to, co określamy jako piractwo drogowe. Czy resort komunikacji dysponuje informacjami pozwalającymi na ocenę rozmiarów tego zjawiska oraz czy zostały podjęte środki zaradcze?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejSzubar">Uregulowanie systemu sygnalizacyjnego na drogach rozłożone jest na kilka etapów; końcowe prace przewidziane są dopiero na 1980 r. W pierwszym rzędzie regulacja i doskonalenie systemu sygnalizacji dotyczy dróg międzynarodowych. Należałoby rozważyć, czy nie można przyspieszyć prac nad regulacją systemu sygnalizacyjnego, jako że brak prawidłowej sygnalizacji bywa częstą przyczyną wypadków.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AndrzejSzubar">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister komunikacji - Mieczysław Zajfryd:</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#AndrzejSzubar">Bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego wymaga wielokierunkowych działań nie tylko ze strony resortu komunikacji i zależy od wielu czynników. Wpływa nań przede wszystkim stan techniczny linii kolejowych i dróg, taboru kolejowego i drogowego, a także kwalifikacje oraz warunki pracy i płacy pracowników.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#AndrzejSzubar">Wciąż jeszcze, mimo stałego wzrostu nakładów i realizacji planów inwestycyjnych, stan nawierzchni kolejowych stanowi wąskie gardło kolejnictwa. Aby wymienić podkłady, szyny i podsypkę potrzeba milionów ton drewna, stali i kruszywa, konieczna jest wymiana około 50 tys. zwrotnic. Naszej gospodarki narodowej nie stać obecnie na to i dlatego podejmuje się prace przede wszystkim na głównych magistralach. Na wielu z nich widoczny jest już znaczny postęp.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#AndrzejSzubar">W 1956 r. wstrzymano produkcję parowozów i od tego czasu wprowadza się stale dla ruchu kolejowego lokomotywy spalinowe i elektrowozy. Mimo to ostatnie parowozy zostaną wycofane z ruchu dopiero po 1980 r.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#AndrzejSzubar">Dla usprawnienia ruchu pasażerskiego buduje się nową magistralę Śląsk-Warszawa i modernizuje magistralę Wrocław-Zielona Góra-Szczecin. Wycofuje się z obiegu drewniane wagony zastępując je metalowymi. Do końca przyszłego roku powinny zniknąć wszystkie drewniane wagony. Na bocznych liniach natomiast wprowadzane będą autobusy szynowe z przyczepami. Dla poprawy czystości wagonów osobowych postanowiono utworzyć, w miejsce spółdzielni usług kolejowych, przedsiębiorstwo resortowe i wyposażyć je w mechaniczny sprzęt.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#AndrzejSzubar">Istotnym problemem w kolejnictwie są nadal zagadnienia kadrowe. Mimo przeprowadzonych podwyżek płac, mimo poprawy warunków pracy i rozwijającego się budownictwa mieszkaniowego, poziom zatrudnienia jest nadal niedostateczny. Jednocześnie stale rosną przewozy towarowe i pasażerskie. Obecnie przewozi się u nas kolejami więcej towarów niż w RFN i NRD łącznie. Dalszy, konsekwentny postęp techniczny oraz rozwój budownictwa mieszkaniowego i poprawa warunków pracy powinny spowodować zasadniczą poprawę sytuacji kadrowej kolei.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#AndrzejSzubar">Jest opracowany program budowy autostrad, jest nawet dokumentacja na budowę niektórych spośród nich. Obecnie - jako wstęp do realizacji tego programu - budowane są dwujezdniowe drogi wylotowe z wielkich miast oraz trasy objazdowe wokół miast. Budować się również będzie drogi z pasmem dla furmanek. Jedną z takich dróg już zbudowano - z Warszawy do Terespola.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZygmuntJędrzejewski">Resort opracował program likwidacji braków części zamiennych do pojazdów mechanicznych. Obowiązek realizacji tego programu spoczywa na przemyśle maszynowym. Notuje się już poprawę zaopatrzenia w akumulatory i ogumienie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZygmuntJędrzejewski">Dla usprawnienia prac komórek komunikacyjnych w wydziałach gospodarki terenowej mechanizuje się prace przy rejestracji i ewidencji pojazdów. W niektórych powiatach np. w województwie łódzkim i krakowskim przywrócono samodzielne wydziały komunikacyjne.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#ZygmuntJędrzejewski">Obowiązują badania psychotechniczne kierowców zawodowych. Jesteśmy jednym z nielicznych krajów, w których istnieje obowiązek powadzenia tych badań. Występują jednak trudności w jego realizacji ze względu na braki w wyposażeniu w odpowiedni sprzęt badawczy. Z tego powodu wprowadzenie obowiązku badań kierowców amatorów nie jest obecnie możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StanisławZaczkowski">W 1974 r. po raz pierwszy nastąpił spadek ilości wypadków i ofiar śmiertelnych. Jest to tym bardziej godne podkreślenia, jeśli uwzględnić wzrost liczby pojazdów.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#StanisławZaczkowski">Dla zapewnienia bezpieczeństwa drogowego Milicja Obywatelska stosuje różnorodne formy oddziaływania na użytkowników dróg. Udziela upomnień, pouczeń, czasowo pozbawia prawa jazdy, zobowiązuje do powtórnego złożenia egzaminu na prawo jazdy i wreszcie karze mandatami, których w pierwszym półroczu 1974 r. wręczono prawie 1.300 tys. osobom, w tym 680 tys. kierowcom. W tym samym okresie skierowano 110 tys. wniosków do kolegium orzekającego.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#StanisławZaczkowski">Dobre skutki dały w ubiegłym roku kontrole stanu technicznego pojazdów i dyscypliny kierowców przeprowadzane w bazach i przedsiębiorstwach transportowych poszczególnych resortów.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#StanisławZaczkowski">Zamierza się wzmóc walkę z nietrzeźwością użytkowników dróg, jak również rozwijać długoterminową kampanię wyjaśniającą pieszym zasady ruchu drogowego, ponieważ przyczyną 47 proc. wypadków drogowych są piesi.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#StanisławZaczkowski">Dzięki ścisłej współpracy MO z SOK wzrosło bezpieczeństwo podróżnych na dworcach i w pociągach. Aktualnie milicja wespół z SOK prowadzi walkę z pasażerami podróżującymi bez biletu, w ubiegłym roku ujawniono 36 tys. takich wypadków, co świadczy o skali tego zjawiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MichałSyczewski">Od 1 stycznia 1975 r. Milicja Obywatelska wprowadziła nowoczesny system rejestracji wypadków drogowych umożliwiający wszechstronną ocenę ich przyczyn i podjęcie odpowiednich działań profilaktycznych. System ten umożliwia, także przeprowadzanie porównań wypadkowości drogowej z innymi krajami z uwagi na to, że uwzględnione w nim zastały zalecenia ONZ w sprawie prowadzenia statystyk wypadków drogowych.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MichałSyczewski">W dalszym ciągu zdecydowanie niezadowalający jest stan techniczny pojazdów wprowadzanych do ruchu drogowego. Wyrazem tego są wyniki kontroli przeprowadzonej w ubiegłym roku, która objęła 107,5 tys. pojazdów mechanicznych. Ujawniona około 21,5 tys. usterek technicznych oraz 17 tys. braków w oświetleniu pojazdów. Według oceny organów MO około 30 proc. pojazdów wprowadzanych do ruchu drogowego nie spełnia wszystkich wymogów technicznych.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MichałSyczewski">Najbardziej niebezpiecznymi przejawami piractwa drogowego są kradzieże pojazdów dokonywane najczęściej przez młodocianych sprawców działających w stanie nietrzeźwości. Z reguły kradzieże te mają tragiczny finał w postaci poważnych wypadków drogowych.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#MichałSyczewski">Realizacja postanowień uchwały Rady Ministrów pociągnęła za sobą m.in. zwiększenie produkcji lamp odblaskowych oraz innych urządzeń sygnalizacji świetlnej. Podjęta również została produkcja tabliczek odblaskowych dla pieszych poruszających się na drodze, które wprowadzone zostaną do sprzedaży za pośrednictwem „Ruchu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejSzubar">W toku posiedzenia dokonano przeglądu stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego. Program działania resortu wzbogacony wnioskami wynikającymi z dyskusji stanowić powinien podstawę do podjęcia dalszych kompleksowych działań, zmierzających do zmniejszenia zagrożenia w ruchu komunikacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejSzubar">Połączenie wydziałów komunikacji oraz gospodarki terenowej i ochrony środowiska, w ramach administracji szczebla powiatowego nie wydaje się słuszne. Specyfika działalności wydziałów komunikacji wymaga wyodrębniania ich w administracji terenowej.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AndrzejSzubar">Poważne znaczenie dla zwiększenia dyscypliny ma szersze niż dotychczas rozpowszechnianie informacji o sankcjach karnych i administracyjnych stosowanych wobec sprawców wypadków drogowych. Postulować należy, by posiedzenia Komisji do spraw wykroczeń w sprawach wypadków drogowych częściej odbywały się w miejscach pracy oraz w miejscach zamieszkania osób winnych naruszeń przepisów drogowych. W ten sposób wzmocnić można oddziaływanie wychowawcze orzecznictwa karno-administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AndrzejSzubar">Komisję postanowiły przekazać rządowi wnioski wynikające z przebiegu obrad.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>