text_structure.xml
24.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 29 stycznia 1974 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrzyła warunki socjalno-bytowe oraz działalność służby zdrowia w resortach komunikacji i łączności.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- sejmowej Komisji Pracy i Spraw Socjalnych;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Stanisławem Czermakiem, Ministerstwa Łączności z wiceministrem Marianem Miśkiewiczem oraz Ministerstwa Finansów;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- Związku Zawodowego Kolejarzy, Związku Zawodowego Transportowców i Drogowców.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Podstawą dyskusji n.t. warunków socjalno-bytowych oraz działalności służby zdrowia w resorcie komunikacji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne. Zreferował je wiceminister komunikacji - Stanisław Czermak oraz dyrektor departamentu socjalnego Edmund Garczyński.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Z informacji tych wynika, że w ostatnich 3 latach znacznie wzrosły nakłady na poprawę warunków socjalnych pracowników resortu komunikacji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Na budownictwo mieszkaniowe przeznacza się w bież. 5-latce blisko 3 mld zł, tj. przeszło 2 razy więcej niż w latach 1966-70. Niezależnie od stałego rozwijania budownictwa wielorodzinnego, wielkoblokowego, propaguje się budownictwo własnych domków przez pracowników, udzielając im wydatnej pomocy. Mimo tych wysiłków potrzeby mieszkaniowe dużej ilości pracowników resortu nie są zaspokojone. Na rozbudowę bazy socjalnej przewiduje się w bież. 5-latce blisko 1,3 mld zł, tj. prawie 5,5 raza więcej niż w ubiegłej. Środki te przeznacza się przede wszystkim na budowę hoteli robotniczych i noclegowni, domów socjalnych, stołówek i bufetów, zwłaszcza na podstawowych węzłach PKP, na rozwój niewystarczającej i zacofanej technicznie bazy wczasowej, jak również - ze względu na wzrastającą ilość zatrudnionych w resorcie kobiet - na rozbudowę sieci przedszkoli i obiektów kolonijnych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W latach 1971-1975 oddanych zostanie do użytku 61 nowych placówek służby zdrowia, co łącznie z posiadaną bazą powinno zapewnić opiekę resortowej służby zdrowia nad 80 proc. zatrudnionych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Czynnikiem sprzyjającym dalszemu zwiększeniu zakresu i zrównania poziomu świadczeń socjalnych we wszystkich jednostkach gospodarki państwowej będzie realizacja uchwalonej przez Sejm ustawy o funduszu socjalnym. Decydujące znaczenie mieć będzie jednak działalność organizacyjna tych jednostek, jak również pełna i terminowa realizacja planowanych inwestycji socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Uwagi podkomisji DS. PKP przedstawił poseł Stanisław Szczepaniak (PZPR): W bieżącym 5-leciu resort komunikacji podjął wiele wysiłków na rzecz poprawy warunków mieszkaniowych pracowników kolei. Osiągnięte w tej dziedzinie efekty nie mogą być jeszcze jednak uznane za zadowalające.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Mimo znacznego rozwoju budownictwa mieszkaniowego, nadal zaspokaja ono stosunkowo niewielką część zapotrzebowania.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W bieżącym 5-leciu podjęto również starania dla rozszerzenia i podniesienia poziomu świadczeń socjalnych dla pracowników kolei. Opracowano program rozbudowy i modernizacji obiektów socjalnych. W pierwszych dwóch latach bieżącej 5-latki zmodernizowano 379 placówek socjalnych m.in. 91 stołówek i bufetów, 22 hoteli robotniczych, 161 noclegowni i 21 ośrodków wczasowych. W okresie tym ze skierowań na wczasy skorzystało 10 proc. więcej pracowników niż w roku 1971.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Jak wykazały wizytacje prowadzone przez posłów na terenie DOKP Katowice warunki socjalno-bytowe pracowników kolei mimo pewnej poprawy, nadal nie są zadowalające. W niektórych hotelach drużyny kolejowe nie mają warunków wypoczynku, na wielu stacjach brak pomieszczeń służących wypoczynkowi.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Poprawa warunków socjalno-bytowych następować może nie tylko poprzez podejmowanie nowych inwestycji, lecz również w drodze usprawniania organizacji pracy m.in. poprzez lepsze wykorzystanie czasu pracy, poprzez skrócenie czasu wyczekiwania na pociągi obsługujących je drużyn.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Nadal występują poważne trudności w wykonawstwie planu inwestycji socjalnych. Należałoby przyspieszyć organizowanie podległych resortowi brygad i przedsiębiorstw dla realizacji tych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Poprawa warunków socjalnych pracowników PKP - to jeden z podstawowych warunków pozyskiwania odpowiedniej ilości niezbędnych naszym kolejom wykwalifikowanych pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarianPopiela">Wojewódzki Zespół Poselski w Krakowie przeprowadził badania warunków socjalnych pracowników zatrudnionych w DOKP Kraków. Stwierdzono, że duża ilość kolejarzy, w tym maszynistów dojeżdża do pracy ze znacznych niejednokrotnie odległości, co - siłą rzeczy - pogarsza warunki ich zatrudnienia. Rozwiązać ten problem można tylko w drodze rozwijania budownictwa mieszkaniowego. Budowa domków jednorodzinnych nie poprawi w sposób odczuwalny sytuacji tych ludzi, gdyż działki pod to budownictwo lokalizowane są z zasady z dala od miejsca zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarianPopiela">Pewną ilość mieszkań w zakładowym budownictwie zajmują osoby już nie pracujące na kolei, przede wszystkim renciści i emeryci.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarianPopiela">Pogłębia to deficyt mieszkań dla pracowników. Wskazuje to na potrzebę rozważenia wspólnie z radami narodowymi możliwości przekwaterowania takich niepracujących lokatorów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarianPopiela">W bardzo trudnych warunkach pracują zatrudnieni przy budowie dróg lokalnych: nie mają możliwości spożycia ciepłego posiłku, umycia się, zmiany odzieży. Należałoby zapewniać takim ekipom ruchome posuwające się w ślad za ekipą wozy, które wykorzystywane byłyby jako pomieszczenie socjalne.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarianPopiela">Zbyt wolno rozwija się baza szpitalnictwa kolejowej służby zdrowia. W tych szpitalach należy przede wszystkim koncentrować uwagę na leczeniu chorób zawodowych. Brak miejsc powoduje, że wielu chorych kwalifikujących się do leczenia szpitalnego, leczy się ambulatoryjnie, korzystając ze zwolnień lekarskich; przedłuża to proces leczenia i nieobecności w pracy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MarianPopiela">Niedostateczna jest sieć żłobków i przedszkoli dla dzieci pracowników PKP.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#LudwikJarosik">Rozwijając szeroko program budownictwa jednorodzinnego dla pracowników kolei, resort powinien rozważyć możliwość udzielenia pomocy budującym na drodze ułatwienia zakupu materiałów budowlanych po cenach hurtowych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#LudwikJarosik">Planuje się budowę nowych rejonowych przychodni zdrowia dla pracowników kolei. Niezbędne jest dostatecznie wczesne zapewnienie tym inwestycjom mocy wykonawczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławAntoszewski">Niedostatek lekarzy utrudnia kolejowej służbie zdrowia prowadzenie prawidłowej działalności profilaktycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanSzymański">Poziom opieki lekarskiej i socjalnej nad pracownikami transportu samochodowego jest znacznie niższy aniżeli poziom tej opieki nad pracownikami kolei. Należałoby rozważyć możliwość integracji służby zdrowia i służb socjalnych w skali całego resortu komunikacji; pozwoliłoby to na lepsze wykorzystanie środków i kadr.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszBochenek">Wobec trudności na jakie napotyka kolejowa służba zdrowia należałoby rozważyć, czy nie byłoby słuszne zintegrowanie tej służby z powszechną opieką lekarską, względnie zawężenie zakresu jej działania wyłącznie do pracowników kolei, przy powierzeniu opieki nad członkami ich rodzin i emerytami powszechnej służbie zdrowia.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszBochenek">W bieżącej 5-latce kolejowa służba zdrowia uzyskała poważne środki inwestycyjne. Dotychczasowy przebieg realizacji tych inwestycji budzi obawy, czy wszystkie te środki zostaną w pełni wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#TadeuszBochenek">Resort komunikacji odczuwa trudności w zatrudnieniu niezbędnej ilości lekarzy. Należałoby zbadać, czy jednym z czynników hamujących dopływ tych kadr nie są gorsze i trudniejsze niż w powszechnej. służbie zdrowia warunki pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzubar">Program poprawy warunków socjalnych pracowników kolei przewiduje m.in. pewne przyspieszenie budownictwa mieszkaniowego; należy zapewnić pełną realizację tych założeń.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejSzubar">Program poprawy warunków socjalnych wymaga jeszcze korekt. Przewiduje on np. budowę w Kielcach wielkiej hali widowiskowej dla pracowników kolei; na tym terenie występuje raczej potrzeba budowy domu kultury, w którym koncentrowałoby się życie kulturalne kolejarzy.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejSzubar">Zawiadowcy małych stacji kolejowych zajmują mieszkania służbowe w pobliżu dworców. Z chwilą przejścia takich zawiadowców na emeryturę powstają trudności w zapewnieniu ich następcom mieszkań służbowych. Problem ten wymaga rozwiązania.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanSawicki">Wśród pracowników resortu komunikacji najbardziej niekorzystne warunki socjalne mają pracownicy transportu samochodowego. Podległe resortowi przychodnie zdrowia, zwłaszcza nowobudowane, służyć powinny zarówno pracownikom PKP, PKS jak i drogownictwa.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanSawicki">Renciści i emeryci PKP zamieszkujący budynki zakładowe zmniejszają i tak niedostateczną ilość mieszkań dla pracowników kolei. Niezbędne jest podjęcie budowy specjalnych domów dla rencistów; mogłyby to być niewielkie domki, jak również większe domy o charakterze pensjonatowym.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanSawicki">Kolejarze z woj. białostockiego postulują przyspieszenie budowy szpitala kolejowego w Białymstoku. Najbliższy dla nich szpital kolejowy mieści się w Warszawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#FranciszekBłachut">Pracownicy PKP otrzymują ekwiwalent pieniężny za pranie odzieży roboczej, jednakże pralnie nie chcą przyjmować tej odzieży z uwagi na wysoki stopień zanieczyszczenia, zwłaszcza smarami. Konieczne byłoby organizowanie odpowiednich punktów usługowych przy większych węzłach kolejowych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#FranciszekBłachut">Standard noclegowni jest bardzo zróżnicowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JózefDrzewiecki">Poziom opieki lekarskiej nad pracownikami transportu samochodowego jest znacznie niższy niż nad pracownikami PKP. Trudności występują przy przeprowadzaniu obowiązkowych okresowych badań profilaktycznych kierowców. Na przeprowadzenie takich badań kierowca traci niejednokrotnie kilka dni, co - w warunkach ostro występującego deficytu kadr - powoduje zakłócenia w pracy jednostek PKS.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WitoldLubiński">Kilkanaście lat temu warunki socjalne i opieka zdrowotna nad pracownikami kolei były daleko lepsze niż w przemyśle. Od tego czasu sytuacja w przemyśle uległa zasadniczej poprawie, podczas gdy postęp w kolejnictwie był raczej niewielki. Np. na kolei od lat na szatnie, łaźnie itp. urządzenia wykorzystuje się wycofane z ruchu wagony osobowe, podczas gdy w zakładach przemysłowych budowane są specjalne, nowocześnie wyposażone pomieszczenia socjalne. Nie stwarza to zachęty dla młodych do podejmowania pracy na kolei.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WitoldLubiński">Z zasady noclegownie lokalizowane są przy lokomotywowniach. Jak długo na kolei przeważała trakcja parowa, lokalizacja taka nie budziła zastrzeżeń. Obecnie, przy trakcji spalinowej, hałas przy rozruchu silników uniemożliwia wypoczynek w tych noclegowniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RomanRutkowski">Na spotkaniach ze środowiskiem kolejarzy wysuwane są postulaty w sprawie poprawy warunków socjalnych, przede wszystkim w sprawie unowocześnienia bazy socjalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanKról">W kolejnictwie pracuje znaczna ilość starych, wysłużonych pracowników, którzy z uwagi na stan zdrowia powinni, zgodnie z zaleceniami lekarzy, być przeniesieni do lżejszej pracy. Kolej nie dysponuje takimi stanowiskami pracy. Sytuacja tych ludzi jest nieuregulowana. Czują się pokrzywdzeni.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyRachowski">Na poparcie zasługują wnioski w sprawie zintegrowania służby zdrowia resortu komunikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#EugeniuszGrochal">W informacjach na temat stanu kolejowej służby zdrowia omówiono ilość zatrudnionych lekarzy, stan bazy, plany jej rozwoju itp., brak natomiast informacji n.t. stanu zdrowia kolejarzy. Trzeba, by Komisja zajęła się tym problemem.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#EugeniuszGrochal">Utrzymanie odrębnej służby zdrowia w kolejnictwie jest w pełni uzasadnione. Natomiast pogłębianiu powinna ulegać współpraca tej służby z powszechną służbą zdrowia.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#EugeniuszGrochal">W resorcie zwiększać się będzie stopniowo ilość zatrudnionych kobiet. Pociąga to za sobą konieczność odpowiednio wczesnego podjęcia działań na rzecz zapewnienia im odpowiednich warunków socjalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JulianGnoiński">Od 12 lat plany inwestycyjne kolejowej służby zdrowia nie są w pełni realizowane. Główną tego przyczyną są trudności w zabezpieczeniu mocy wykonawczej przedsiębiorstw budowlano-montażowych. Równocześnie podległe resortowi komunikacji przedsiębiorstwa budowlano-montażowe znaczną część swej mocy wykonawczej oddają do dyspozycji zleceniodawców pozaresortowych. Nie został odpowiednio rozbudowany potencjał wykonawczy dla realizacji obiektów służby zdrowia i obiektów socjalnych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JulianGnoiński">Kolejowa służba zdrowia ma dobre tradycje, ale w ostatnich latach szybciej rozwija się powszechna służba zdrowia. Wiele jednostek kolejowej służby zdrowia nie jest w stanie sprostać rosnącym zadaniom. Niezbędna jest modernizacja oraz wzmocnienie kadrowe tych placówek.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JulianGnoiński">Słabe jest jeszcze zaplecze socjalne PKS. Rady narodowe, w których gestii pozostają wojewódzkie przedsiębiorstwa PKS nie wykazują dostatecznej troski o poprawę warunków socjalnych tej grupy pracowników.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AlfredPrzydatek">Mimo niewątpliwych, osiągnięć, warunki socjalno-bytowe pracowników resortu komunikacji nie mogą być uznane za zadowalające. Z uznaniem należy powitać opracowanie przez resort programu poprawy warunków socjalnych; trzeba zapewnić szybką i pełną realizację tego programu.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AlfredPrzydatek">Jak wskazywano w dyskusji, wiele trudności stwarza realizacja planu budownictwa mieszkaniowego oraz obiektów zaplecza socjalnego. Nie należy spodziewać się radykalnej poprawy w tym zakresie przy pomocy resortu budownictwa. Niezbędne jest organizowanie własnego wykonawstwa i własnych brygad specjalistycznych. Uwagi i wnioski przedstawione w dyskusji weźmie pod uwagę w toku swych prac Komisja Pracy i Spraw Socjalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#FeliksBedenak">Przedstawiony Komisji program rozwoju usług socjalnych w resorcie komunikacji jest słuszny, ale powinien on być w toku realizacji dostosowywany do stale zmieniających się potrzeb.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#FeliksBedenak">Zabezpieczyć trzeba lepszą niż dotychczas eksploatację zasobów mieszkaniowych w resorcie komunikacji. Na terenie województw zachodnich i południowych większość zakładowych budynków mieszkalnych - to obiekty stare, które wymagają modernizacji i kapitalnych remontów. Środki na ten cel w okresie ostatnich lat nie były w pełni wykorzystywane. Należałoby usprawnić działalność administracji zakładowych budynków mieszkalnych, powinna ona dysponować własnymi grupami remontowo-budowlanymi.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#FeliksBedenak">Szybciej należy rozbudowywać i modernizować bazę wczasową w resorcie komunikacji.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#FeliksBedenak">Zmienić należy rejonizację niektórych przychodni kolejowej służby zdrowia. Wiele z nich mieści się w starych budynkach, boryka się ona również z dużymi trudnościami kadrowymi. Należałoby organizować większe lepiej wyposażone ośrodki.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#FeliksBedenak">Dodatkowych wyjaśnień udzielili przedstawiciele Ministerstwa Komunikacji: dyrektor Centralnego Zarządu Służby Zdrowia - Marian Pietkiewicz, dyrektor Departamentu Socjalnego — Edmund Garczyński, dyrektor Departamentu Inwestycji - Edward Kopciński oraz wiceminister - Stanisław Czermak.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#FeliksBedenak">Przewodniczący komisji - poseł Eugeniusz Grochal (PZPR): W okresie ostatnich trzech lat obserwujemy widoczną poprawę warunków życia naszego społeczeństwa. Ostatnie uchwały Ⅻ Plenum KC PZPR oraz przedstawiony Sejmowi program rządowy zapewniają dalszą poprawę warunków bytowo-socjalnych. Program ten obejmuje również pracowników resortu komunikacji.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#FeliksBedenak">Celem stabilizacji załóg pracowników zatrudnionych na kolei i w transporcie niezbędne jest, obok poprawy warunków płacy, równoczesne poprawianie warunków socjalnych.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#FeliksBedenak">Słusznie zwracano uwagę w dyskusji, że centralnym problemem jest przyspieszenie rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Trzeba szukać wszelkich możliwych dróg rozwiązania tego problemu, m.in. poprzez udzielanie większej niż dotąd pomocy pracownikom podejmującym budowę domków jednorodzinnych.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#FeliksBedenak">Nie byłoby słuszne zintegrowanie kolejowej służby zdrowia z powszechną służbą zdrowia. Jednak tam, gdzie mamy do czynienia z dużym rozproszeniem terenowym, śmielej korzystać należy z usług międzyzakładowych przychodni przemysłowej służby zdrowia, zwłaszcza świadczonych pracownikom PKS.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#FeliksBedenak">Środki, jakie można w obecnych warunkach przeznaczyć na rozwój bazy socjalnej dla pracowników kolei i transportu nie pozwalają na zaspokojenie wszystkich potrzeb. Toteż niezmiernie ważne jest jak najbardziej racjonalne i gospodarne wykorzystanie wszystkich przeznaczonych na ten cel nakładów.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#FeliksBedenak">Posłowie - członkowie wojewódzkich zespołów poselskich - powinni starać się o lepszą realizację inwestycji socjalnych resortu komunikacji przez terenowe przedsiębiorstwa budowlane.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#FeliksBedenak">Komisja uchwaliła dezyderat w sprawie stworzenia lepszych warunków realizacji programu inwestycji socjalnych i mieszkaniowych resortu komunikacji.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#FeliksBedenak">W kolejnym punkcie porządku dziennego, Komisja rozpatrywała warunki socjalno-bytowe oraz działalność służby zdrowia w resorcie łączności.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#FeliksBedenak">Posłowie otrzymali opracowaną przez Ministerstwo Komunikacji informację na temat programu poprawy warunków socjalno-bytowych pracowników łączności w latach 1971–1975. Omówił ją wiceminister łączności - Marian Miśkiewicz, który podkreślił m.in., że realizacja tego programu pozwoliła na poprawę warunków socjalnych pracowników resortu; rozbudowano bazę, rozszerzono działalność zakładowej służby zdrowia. Fundusz socjalny utworzony na podstawie uchwalonej w roku ubiegłym przez Sejm ustawy o zasadach tworzenia i podziału zakładowego funduszu nagród oraz zakładowych funduszów socjalnego i mieszkaniowego, jest wyższy od przeznaczanych na ten cel środków w 1973 r.; zabezpiecza on w zasadzie środki na bieżącą działalność w tej dziedzinie. Wzrósł również fundusz mieszkaniowy.</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#FeliksBedenak">Uwagi podkomisji przedstawił poseł Jerzy Rachowski (SD). Opracowany przez resort łączności program poprawy warunków socjalnych pracowników jest ambitny. Słusznie poświęca on wiele uwagi poprawie warunków mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#FeliksBedenak">Z uwagi na rozproszenie placówek łączności, resort dąży do umożliwienia swym pracownikom korzystania z bazy socjalnej przedsiębiorstw podległych innym resortom.</u>
<u xml:id="u-18.16" who="#FeliksBedenak">Zdaniem podkomisji w resorcie łączności, gdzie zatrudniona jest stosunkowo duża ilość kobiet, szczególne znaczenie ma racjonalnie zorganizowanie opieki nad dziećmi pracowników.</u>
<u xml:id="u-18.17" who="#FeliksBedenak">Jak wynika z analizy przedstawionych przez resort materiałów oraz z wyników wizytacji, stopień zaspokojenia potrzeb w dziedzinie socjalno-bytowej w poszczególnych przedsiębiorstwach podległych resortowi łączności jest bardzo zróżnicowany. Stosunkowo najlepsza jest sytuacja w zakładach przemysłu teletechnicznego oraz w jednostkach zlokalizowanych w siedzibach okręgów; nieporównanie mniej korzystne warunki socjalne charakteryzują jednostki terenowe. Niezbędne jest podjęcie działań na rzecz wyrównywania tych dysproporcji.</u>
<u xml:id="u-18.18" who="#FeliksBedenak">Pozytywnie ocenić należy zamierzenia w zakresie rozwoju zakładowej służby zdrowia w resorcie łączności. Równolegle z rozbudową tej służby, rozszerza się zakres pomocy zdrowotnej świadczonej pracownikom poprzez zawieranie odpowiednich porozumień z ośrodkami przewodowej służby zdrowia oraz powszechnej służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-18.19" who="#FeliksBedenak">Na pytania posłów: Mariana Popieli (PZPR), Eugeniusza Grochala (PZPR), Stanisława Szczepaniaka (PZPR) odpowiedzi udzielili wiceminister łączności Marian Miśkiewicz oraz wicedyrektor w Ministerstwie Finansów - Józef Pięta.</u>
<u xml:id="u-18.20" who="#FeliksBedenak">Przewodniczący Komisji poseł Eugeniusz Grochal (PZPR) podkreślił potrzebę przyśpieszenia prac nad zasadami rozdziału funduszu socjalnego między poszczególne dyrekcje i przedsiębiorstwa resortu łączności.</u>
<u xml:id="u-18.21" who="#FeliksBedenak">Komisja przyjęła informację resortu łączności.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>