text_structure.xml 29.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 25 września 1973 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrzyła program i kierunki działania instytutów naukowo-badawczych w resortach komunikacji i łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Łączności z ministrem Edwardem Kowalczykiem, Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Walentym Szabłowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o programie i kierunkach działania instytutów naukowo-badawczych w resorcie komunikacji przedstawił wiceminister komunikacji Walenty Szablewski (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił dyrektor Zespołu NIK Julian Gnoiński. Szybki rozwój transportu stwarza potrzebę intensyfikacji działalności naukowo-badawczej. Stan zaplecza naukowo-badawczego resortu nie odpowiada aktualnym potrzebom. Instytuty odczuwają poważne trudności kadrowe i lokalowe.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Wiele do życzenia pozostawia efektywność prowadzonych badań Niezadowalające jest jeszcze współdziałanie instytutów i ośrodków badawczych z przedsiębiorstwami transportowymi i przewozowymi.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Najsłabszym ogniwem w procesie pracy zaplecza są wdrożenia.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Duże kłopoty stwarza koordynowanie programu prac naukowo-badawczych. Resort i podległe mu jednostki gospodarcze nie egzekwują zamówionych w instytutach opracowań i nie wykorzystują tych placówek dla realizacji podstawowych zadań transportowych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Więcej uwagi należy poświęcić nowym opracowaniom z zakresu technologii transportu i procesów przewozowych oraz organizacji pracy, zwłaszcza w kolejnictwie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Uwagi podkomisji przedstawili:</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- Podkomisji do spraw PKP - poseł Franciszek Błachut (PZPR):</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Prace instytutów badawczych zasługują na uznanie. Placówki te podejmują wiele problemów perspektywicznego rozwoju transportu.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Podkomisja po zapoznaniu się z warunkami pracy w kilku węzłach komunikacyjnych stwierdziła jednak znaczne rozbieżności między teorią a praktyką, oraz znaczne różnice w rozwiązywaniu zagadnień technicznych, ekonomicznych i socjalnych w poszczególnych DOKP. Odnosi się wrażenie, że postęp techniczny nie nadąża za ogromnym wzrostem zadań przewozowych i komunikacyjnych. Odczuwa się brak koordynacji pracy placówek zaplecza pracujących nad rozwiązywaniem podobnych zagadnień.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W planach prac badawczych instytutów wymienia się wiele problemów, które należy rozwiązać w latach 1980-1990. Jest jednak wiele zagadnień, które trzeba rozwiązywać już teraz i dlatego należy przyspieszyć badania i szybciej wdrażać do praktyki sprawdzone rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- Podkomisji do spraw transportu drogowego i lotniczego poseł Józef Drzewiecki (PZPR):</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Instytut Transportu Samochodowego posiada poważne osiągnięcia naukowo-badawcze. Wiele prac znalazło zastosowanie w produkcji i organizacji transportu przynosząc poważne efekty gospodarcze. Do najważniejszych opracowań zaliczyć trzeba zastosowanie elektronicznej techniki obliczeniowej w zarządzaniu przedsiębiorstwem transportu samochodowego, przyszłościowy model zaplecza technicznego motoryzacji, zwiększenie sprawności bezpieczeństwa ruchu itp. Występują jednak w pracy Instytutu uchybienia jak: nieprzestrzeganie zasady kompleksowego planowania badań, niedostateczna ich koordynacja i niedostateczne zainteresowania wykorzystywaniem wyników tych badań przez jednostki wdrażające.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Prace Instytutu z zakresu postępu organizacyjno-ekonomicznego mają przeważnie charakter teoretyczny i studialny. Pełne wdrożenie niektórych opracowań wymaga wielu uzgodnień z zainteresowanymi instytucjami, co często napotyka na poważne trudności. Konieczne jest wprowadzenie harmonogramu wdrażania poszczególnych opracowań, w których uwzględnione byłyby: zakres, miejsce i etapy wdrożenia oraz środki niezbędne dla tego celu.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- Podkomisji gospodarki drogowej - poseł Józef Skowroński (PZPR):</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Niezbędna jest aktywizacja badań, które określać będą zgodnie z potrzebami gospodarki narodowej kierunki rozbudowy i modernizacji sieci dróg podstawowych i lokalnych; w badaniach tych uwzględniać trzeba przewidywaną wielkość ruchu, rozwój motoryzacji i wymogi zagospodarowania przestrzennego poszczególnych regionów kraju. Trzeba zapewnić w związku z tym placówkom naukowo-badawczym środki, które pozwoliłyby im na sprostanie rosnącym zadaniom, jakie przed nimi stają. Jest to tym bardziej pilne, że zadania transportu drogowego rosną i rosnąć będą nadal coraz szybciej.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Szczególną uwagę poświęcić trzeba złagodzeniu trudności komunikacyjnych w dużych aglomeracjach miejskich i przemysłowych, zwiększeniu przepustowości dróg, jak również zwiększeniu wytrzymałości ich nawierzchni.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Opracować trzeba rozwinięty program badań naukowo-technicznych i przyspieszyć realizację opracowań przygotowywanych w zapleczu badawczo-rozwojowym drogownictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Często się zdarza, że zamawiane w placówkach naukowo-badawczych opracowania nie są wykorzystywane. Zbyt długo trwają niektóre prace badawcze. Należałoby przeprowadzić porównawczy koszt utrzymania instytutów badawczych i korzyści uzyskanych w wyniku wdrożeń przygotowanych przez te instytuty opracowań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WitoldLubiński">Należałoby podjąć na szerszą skalę badania, które pozwoliłyby na poprawę warunków pracy kolejarzy. Pilne, wymagające szybkiego rozwiązania problemy to m.in. zmniejszenie hałaśliwości silników spalinowych; poprawa systemu chłodzenia silników spalinowych wodą preparowaną, która powoduje schorzenia skórne; poprawa wentylacji hal lokomotywowni, w których zbierają się nadmierne ilości gazów spalinowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarianPopiela">W zakładach naprawczych taboru kolejowego pomocnicze biura konstrukcyjne i technologiczne opracowują niektóre problemy bardzo długo, natomiast rzemieślnicy i robotnicy tych zakładów muszą wykonywać terminowo i coraz szybciej zlecone remonty. Zatrudnia się w tych zakładach wielu zdolnych inżynierów, ale nie są oni należycie wykorzystywani do pracy nad usprawnieniami konstrukcyjnymi i technologicznymi. Zatrudniani są często na stanowiskach techników, bądź też przy sporządzaniu różnego rodzaju sprawozdań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejSzubar">Dorobek instytutów i ośrodków naukowo-badawczych resortu komunikacji jest poważny. Trzeba jednak zwrócić uwagę na większą efektywność wykorzystania osiągnięć naukowych tych placówek. Okres wdrażania do praktyki nowych procesów technicznych oraz nowych urządzeń jest nadal zbyt długi.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejSzubar">W związku z planowanym zwiększeniem w bieżącym 5-leciu zadań gospodarczych, konieczne jest dostosowanie założeń programowych placówek naukowo-badawczych do tych zamierzeń.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejSzubar">Prace naukowo-badawcze powinny w większym niż dotychczas stopniu służyć poprawie obsługi pasażerów zarówno na kolei jak i w komunikacji samochodowej. Na tym odcinku jest jeszcze wiele do zrobienia. M.in. należałoby udoskonalić system rezerwacji miejsc.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejSzubar">Przedmiotem prac naukowo-badawczych powinny być metody dostosowywania dróg powiatowych do potrzeb transportowych terenu. Bardziej rygorystycznie przestrzegać trzeba przepisów o dopuszczalnym ciężarze ładunków na bocznych drogach dojazdowych; wskutek nieprzestrzegania tych przepisów ulegają zniszczeniu odcinki dróg i nie wyciąga się w stosunku do winnych żadnych konsekwencji.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AndrzejSzubar">Więcej uwagi zwrócić trzeba na podnoszenie kwalifikacji pracowników zatrudnionych w instytutach i placówkach naukowo-badawczych, szerzej wykorzystywać informacje o postępie prac naukowych w placówkach zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławAntoszewski">Dorobek instytutów podległych resortowi komunikacji jest poważny, mimo, że pracują one w trudnych warunkach, że nie zawsze dysponują nowoczesną aparaturą.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławAntoszewski">Od przyspieszenia wyników prac naukowo-badawczych należy m.in. stan bezpieczeństwa ruchu na kolei. Centralny Ośrodek Badań Rozwoju i Techniki Kolejnictwa opracował prototyp defektoskopu do badań uszkodzeń szyn kolejowych. Zapewnić trzeba powszechne stosowanie tego urządzenia, gdyż nadal notujemy stosunkowo dużą ilość wypadków pękania szyn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanSawicki">Dla kupowanego zagranicą sprzętu i taboru kolejowego zapewnić trzeba plansze i rysunki techniczne, które umożliwiłyby szkolenie personelu eksploatującego ten sprzęt. Twórcy nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych powinni być w stałym kontakcie z pracownikami, którzy w praktyce będą korzystać z tych opracowań.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanSawicki">Udoskonalenia wymaga system opracowywania rozkładów jazdy. Nadal wiele do życzenia pozostawia skorelowanie rozkładów jazdy kolei i PKS; w niektórych miejscowościach zbyt duża jest odległość dworców kolejowych od dworców PKS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanKról">Niezbędne jest podjęcie badań nad prawidłowością organizacji pracy drużyn trakcyjnych. Nadal ilość godzin nadliczbowych dla tych drużyn jest za duża. Zmęczeni pracownicy zatrudniani w tych drużynach stanowią potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu, wpływa to również na zwiększenie wskaźnika wypadkowości na kolei.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#IgnacyStrzyszcz">Współpraca kolei z przedsiębiorstwami przemysłowymi pozostawia wiele do życzenia. Dotyczy to szczególnie stałego przetrzymywania wagonów towarowych na bocznicach kolejowych. Problem ten wymaga generalnego rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#IgnacyStrzyszcz">Ośrodek Badań Ekonomiki Transportu powinien zająć się rozwiązaniem problemu krzyżujących się przewozów, który poważnie wpływa zarówno na zwiększenie kosztów transportu jak i na dodatkowe obciążenie poszczególnych linii kolejowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JózefDrzewiecki">Niezbędne są badania nad sprawnością zawodową kierowców w powiązaniu z ich wiekiem. Wiadomo, że starzy kierowcy, którzy posiadają nawet prawa jazdy I kategorii nie zawsze mogą wykonywać dobrze swoją pracę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JózefDrzewiecki">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor Centralnego Ośrodka Badań Rozwoju i Techniki Kolejnictwa - Leszek Skolasiński, dyrektor Instytutu Techniki Samochodowej - prof. Marian Madejski, dyrektor Centralnego Ośrodka Badań i Rozwoju Techniki Drogowej - Andrzej Jarominiak wiceminister komunikacji - Walenty Szabłowski.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JózefDrzewiecki">Z wyjaśnień tych wynika, że potencjał zaplecza naukowo-badawczego i technicznego resortu komunikacji nie jest wystarczający; zamierza się zaplecze to rozbudować i poprawić jego wyposażenie, jak również w szerszym zakresie zlecać uczelniom technicznym opracowanie niektórych problemów. Resort zamierza umocnić biura konstrukcyjne i technologiczne w służbach eksploatacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#JózefDrzewiecki">Przewodniczący Komisji - poseł Eugeniusz Grochal (PZPR): Dalszy rozwój społeczno-gospodarczy kraju stawia poważne zadania przed całym transportem.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#JózefDrzewiecki">W dyskusji poruszono szereg problemów, z których na szczególną uwagę zasługują cztery.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#JózefDrzewiecki">Po pierwsze - stwierdzono niedostateczny rozwój zaplecza naukowo-badawczego komunikacji i niezadowalający stan jego wyposażenia.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#JózefDrzewiecki">Po drugie - podkreślono znaczne rozbieżności między teorią a praktyką, między tym co powinno być wykonane, a tym, co istotnie ma miejsce. Wiele praktycznych drobnych spraw nie jest dotąd rozwiązanych.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#JózefDrzewiecki">Po trzecie - podkreślono potrzebę poszerzenia współdziałania i współpracy zaplecza naukowo-badawczego kolejnictwa z uczelniami technicznymi, ze służbami kolejowymi innych krajów, przede wszystkim sąsiednich.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#JózefDrzewiecki">Po czwarte - zbyt długi jest cykl wdrażania zakończonych opracowań; w czasie, gdy skracane są cykle inwestycyjne budowy całych obiektów wraz z wyposażeniem, 12-letni okres pracy nad nowym typem elektrowozu jest stanowczo za długi. To co w fazie projektowania jest nowoczesne, staje się w tych warunkach przestarzałe w fazie końcowej realizacji przedłużającej się nieraz ponad wszelką miarę.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#JózefDrzewiecki">Resort powinien uwzględnić w dalszej działalności uwagi i wnioski, jakie wysunięte zostały w toku dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#JózefDrzewiecki">Komisja postanowiła powrócić do rozpatrywanych problemów przy rozpatrywaniu projektu planu i budżetu.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#JózefDrzewiecki">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja wysłuchała informacji o programie i kierunkach działania instytutów naukowo-badawczych w resorcie łączności, którą przedstawił minister łączności Edward Kowalczyk (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#JózefDrzewiecki">Uwagi podkomisji do spraw łączności przedstawił poseł Jerzy Rachowski (SD):</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#JózefDrzewiecki">Węzłowym problemem naukowo-badawczym w Instytucie Łączności są prace nad jednolitym systemem sieci telekomunikacyjnej w kraju.</u>
          <u xml:id="u-9.14" who="#JózefDrzewiecki">Podkomisja do spraw łączności wizytowała w lipcu br. Instytut Łączności. Instytut ten legitymuje się poważnymi osiągnięciami w rozwiązywaniu szeregu problemów telekomunikacyjnych w kraju; opracowany tu m.in. system telefonii wielokrotnej, aparaturę dla automatycznych badań łączy międzymiastowych, określono wymogi techniczno-eksploatacyjne i udzielono pomocy przy formowaniu kontraktu na licencje niektórych typów central telefonicznych. Podkreślić należy, że wiele prac zostało już zakończonych i wdrożonych do produkcji.</u>
          <u xml:id="u-9.15" who="#JózefDrzewiecki">Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Poczty w Warszawie jest w stadium pełnego rozwoju i pomyślnie prowadzi prace naukowe nad technologią produkcji urządzeń do kompleksowego unowocześnienia i usprawnienia pracy poczty i świadczonych przez placówki pocztowe usług dla gospodarki narodowej i społeczeństwa. Na podkreślenie zasługuje również prowadzona w trudnych warunkach lokalowych praca Ośrodka Informacji Naukowo-Technicznej i Ekonomicznej.</u>
          <u xml:id="u-9.16" who="#JózefDrzewiecki">Podkomisja wysunęła szereg wniosków, w których zwraca uwagę m.in. na konieczność:</u>
          <u xml:id="u-9.17" who="#JózefDrzewiecki">- przyśpieszenia prac związanych z rozwojem telekomunikacji, - systematycznego pogłębiania współpracy jednostek przemysłu teleelektronicznego z resortowymi placówkami naukowo-badawczymi;</u>
          <u xml:id="u-9.18" who="#JózefDrzewiecki">- zapewnienia dopływu wysokokwalifikowanej kadry, a zwłaszcza samodzielnych i pomocniczych pracowników naukowych oraz personelu inżynieryjno-technicznego do placówek naukowo-badawczych resortu;</u>
          <u xml:id="u-9.19" who="#JózefDrzewiecki">- rozważenia koncepcji uruchomienia resortowego bądź podległego Centralnemu Ośrodkowi Badawczo-Rozwojowemu Poczty zakładu produkcyjnego dla prowadzenia prac wdrożeniowych i produkcji urządzeń pocztowych;</u>
          <u xml:id="u-9.20" who="#JózefDrzewiecki">Dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński stwierdził m.in. że w ostatnim okresie obserwujemy pomyślny rozwój prac naukowo-badawczych prowadzonych przez placówki podległe resortowi łączności. Przyśpieszenia wymagają prace wdrożeniowe.</u>
          <u xml:id="u-9.21" who="#JózefDrzewiecki">W dyskusji udział wzięli posłowie: Andrzej Szubar (ZSL) i Stanisław Sochan (ZSL); dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor departamentu w Ministerstwie Łączności - Kazimierz...</u>
          <u xml:id="u-9.22" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
          <u xml:id="u-9.23" who="#JózefDrzewiecki">... oraz minister łączności — [nieczytelne].</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#EugeniuszGrochal">Zbliżająca się konferencja partyjna określi nowe żądania dla wszystkich ogniw gospodarki narodowej, w tym także zadania stające przed łącznością. Ich realizacja wymagać będzie efektywniejszej pracy wszystkich podległych resortowi jednostek, a więc i zaplecza naukowo-badawczego. Baza naukowa Instytutu Łączności nie jest dość bogata, mógł on podejmować trudniejsze i bardziej złożone tematy. Instytuty resortów komunikacji i łączności są w znacznie gorszej sytuacji od instytutów resortów przemysłowych. Komisja podejmie starania o stworzenie lepszych warunków dla pracy zaplecza naukowo-badawczego.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#EugeniuszGrochal">Komisja przyjęła wnioski przedstawione przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#EugeniuszGrochal">[STRESZCZENIE]</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#EugeniuszGrochal">O PROGRAMIE I KIERUNKACH DZIAŁANIA INSTYTUTÓW NAUKOWO-BADAWCZYCH W RESORCIE KOMUNIKACJI.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#EugeniuszGrochal">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra komunikacji Walentego Szabłowskiego na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 25 września 1973 r.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#EugeniuszGrochal">Nakłady inwestycyjne na rozwój i modernizację transportu są w bieżącej 5-latce o 50 proc. większe aniżeli w poprzednim 5-leciu. Ustalając kierunki działalności naukowo-badawczej na lata 1971–1975 przyjęto zasadę skoncentrowania prac na problemach związanych z głównymi zadaniami ustalonymi w planach rozwoju transportu. Zakłada się, że realizacja tych prac, w połączeniu z przedsięwzięciami natury inwestycyjnej i organizacyjno-technicznej powinna zapewnić taki wzrost potencjału transportu, aby mógł on w pełni zaspokoić bieżące potrzeby przewozowe. Realizacja programu prac naukowo-badawczych służy również przygotowaniu nowych elementów technicznych, które wdrożone po roku 1975 wpłyną na dalsze zwiększenie zdolności przewozowej transportu. Postęp prac naukowych powinien również zapewnić zmniejszenie dystansu w poziomie technicznym i w jakości usług, jaki dzieli transport polski od transportu przodujących w tej dziedzinie krajów.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#EugeniuszGrochal">Zgodnie z zasadą koncentracji nakładów, 60 proc. mocy wykonawczej placówek naukowo-badawczych resortu przeznacza się na prace związane z opracowaniem podstawowych problemów m.in. kontenerowego systemu transportowego.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#EugeniuszGrochal">Potrzeba integracji i racjonalnego rozwoju wszystkich rodzajów transportu podyktowała podjęcie prac badawczych nad określeniem racjonalnego, jednolitego systemu transportowego, który uwzględniałby optymalne zaspokojenie potrzeb przewozowych gospodarki narodowej i społeczeństwa, przy stosunkowo najniższych nakładach. Prace w tym zakresie prowadzone są w powiązaniu z pracami prognostycznymi nad rozwojem transportu do roku 1990.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#EugeniuszGrochal">Istotnym problemem jest zastosowanie w zarządzaniu transportem i organizacją procesów przewozowych elektronicznej techniki obliczeniowej. Prace badawcze w tej dziedzinie koncentrują się na stosowaniu informatyki do organizowania i kierowania przewozami towarowymi w transporcie kolejowym oraz na stosowaniu informatyki w zarządzaniu przedsiębiorstwami transportu samochodowego. Pełne wdrożenie opracowanych systemów informatycznych nastąpi po 1975 r.; pewne elementy znajdą już praktyczne zastosowanie w bieżącym 5-leciu.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#EugeniuszGrochal">Plan prac badawczych przewiduje szeroki zasięg prac nad wprowadzaniem sprzęgów samoczynnych w taborze kolejowym; prowadzone są prace nad opracowaniem dokumentacji do rekonstrukcji taboru oraz szeregu innych dokumentacji konstrukcyjnych, technologicznych i organizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#EugeniuszGrochal">Jednym z istotnych elementów, mających wpływ na podniesienie zdolności i sprawności pracy kolei jest automatyzacja urządzeń, procesów i czynności przewozowych. Główny wysiłek działalności badawczo-rozwojowej w tym zakresie koncentruje się obecnie na automatyzacji ruchu pociągów na stacjach i węzłach kolejowych oraz na automatyzacji prowadzenia ruchu na liniach. Przyspieszeniu procesu automatyzacji służyć będzie zakupiona w 1971 r. licencja na automatyczne stacyjne i liniowe urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego, dzięki której jeszcze w bieżącym 5-leciu niektóre obiekty kolejowe wyposażone zostaną w nowoczesne urządzenia zabezpieczenia ruchu. Rozważany jest również projekt opracowania i wdrożenia systemu automatycznej rezerwacji miejsc. Prawdopodobnie jeszcze w bieżącym roku podjęte zostaną prace badawczo-rozwojowe nad automatyzacją systemów i urządzeń zabezpieczenia ruchu lotniczego.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#EugeniuszGrochal">Podniesienie prędkości jazdy pociągów uzależnione jest w głównej mierze od poprawy stanu nawierzchni kolejowej, a to wymaga szybszego rozszerzenia zakresu mechanizacji kolejowych robót drogowych. Podejmowane w tej dziedzinie prace badawczo-rozwojowe obejmują zarówno problemy organizacyjne, jak i technologię bieżącego utrzymania nawierzchni.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#EugeniuszGrochal">Podobny charakter mają prace badawczo-rozwojowe dotyczące kompleksowej mechanizacji robót drogowych, które obejmują zarówno przyspieszenie tempa modernizacji dróg, jak i rozbudowy autostrad. Prowadzone są badania nad rozszerzeniem stosowania w budownictwie drogowym materiałów pochodzących z odpadów produkcji przemysłowej.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#EugeniuszGrochal">W dziedzinie budownictwa mostowego prace badawczo-rozwojowe koncentrują się na dalszym uprzemysłowieniu budowy mostów.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#EugeniuszGrochal">Stan zaplecza naukowo-technicznego resortu komunikacji nie zaspokaja w pełni potrzeb. Zakłada się poważny rozwój tego zaplecza, w tym również placówek naukowo-badawczych oraz stałą poprawę efektywności działania tych placówek. Program przedsięwzięć zmierzających do dalszego zwiększenia efektywności zaplecza naukowo-badawczego, koncentrować się będzie na:</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#EugeniuszGrochal">- lepszym dostosowaniu planu prac naukowo-badawczych i rozwojowych do zadań gospodarczych z jednoczesnym wdrożeniem bądź przygotowaniem do wdrożenia nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych;</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#EugeniuszGrochal">- dalszym doskonaleniu wewnętrznej struktury organizacyjnej placówek naukowo-badawczych;</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#EugeniuszGrochal">- rozwoju zamiejscowych oddziałów placówek naukowo-badawczych;</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#EugeniuszGrochal">- podnoszeniu kwalifikacji pracowników zatrudnionych w placówkach naukowo-badawczych;</u>
          <u xml:id="u-10.19" who="#EugeniuszGrochal">- poprawie wyposażenia w aparaturę badawczą i lepszym jej wykorzystaniu;</u>
          <u xml:id="u-10.20" who="#EugeniuszGrochal">- usprawnieniu koordynacji i merytorycznej kontroli działalności badawczej i rozwojowej;</u>
          <u xml:id="u-10.21" who="#EugeniuszGrochal">- ukształtowaniu prawidłowego programu współpracy naukowo-badawczej z zagranicą;</u>
          <u xml:id="u-10.22" who="#EugeniuszGrochal">- pogłębieniu współpracy z wyższymi uczelniami.</u>
          <u xml:id="u-10.23" who="#EugeniuszGrochal">[STRESZCZENIE]</u>
          <u xml:id="u-10.24" who="#EugeniuszGrochal">O PROGRAMIE I KIERUNKACH DZIAŁANIA INSTYTUTÓW NAUKOWO-BADAWCZYCH W RESORCIE ŁĄCZNOŚCI.</u>
          <u xml:id="u-10.25" who="#EugeniuszGrochal">Streszczenie informacji złożonej przez ministra łączności - Edwarda Kowalczyka na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 25 września 1973 r.</u>
          <u xml:id="u-10.26" who="#EugeniuszGrochal">W ramach resortu łączności działają dwa ośrodki naukowo-badawcze: Instytut Łączności oraz Centralny Ośrodek Badawczy Rozwoju Poczty. W ostatnim okresie powstał również na terenie Politechniki Warszewskiej Instytut Teleelektroniki, którego głównym zadaniem jest szkolenie kadr naukowych dla placówek naukowo-badawczych oraz dla potrzeb rozwijającego się przemysłu elektronicznego.</u>
          <u xml:id="u-10.27" who="#EugeniuszGrochal">Węzłowym problemem naukowym dla Instytutu Łączności jest: rozwój jednolitej sieci telekomunikacyjnej państwa. Celem badań w tej dziedzinie jest stworzenie naukowych, technicznych i organizacyjnych podstaw rozwoju sieci telekomunikacyjnej państwa, zdolnej do przesyłania i przetwarzania informacji umożliwiających: wprowadzenie efektywnych metod kierowania gospodarką narodową, usprawnienie organizacji obronności kraju oraz zaspokojenie stale narastających potrzeb ludności na usługi telekomunikacyjne.</u>
          <u xml:id="u-10.28" who="#EugeniuszGrochal">Niezależnie od tego Instytut prowadzi badania nad wieloma tematami resortowymi i branżowy. M.in. pracuje nad rozwiązaniem problemu urządzeń zasilających, nad opanowaniem produkcji i wprowadzeniem do eksploatacji nowych typów kabli i osprzętu kablowego dla telekomunikacyjnych linii dalekosiężnych i miejscowych.</u>
          <u xml:id="u-10.29" who="#EugeniuszGrochal">Prace w zakresie informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej prowadzone są przez Branżowy Ośrodek Informacji Naukowo-Technicznej i Ekonomicznej. W okresie 1976–1980 przewiduje się wdrożenie systemu automatycznego wyszukiwania informacji oraz opracowanie ujednoliconego systemu wyszukiwania informacji.</u>
          <u xml:id="u-10.30" who="#EugeniuszGrochal">Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Poczty koncentruje praca nad unowocześnieniem metod działania poczty. Dotyczy to szczególnie rozwiązywanie takich problemów jak: przyspieszenie mechanizacji ciężkich prac, przede wszystkim w urzędach dworcowych, opracowanie organizacji i technologii pracy przy zastosowaniu kodu pocztowego, opracowanie technologii i mechanizacji węzłów pocztowych oraz podstawowych ośrodków transportu wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-10.31" who="#EugeniuszGrochal">W ramach współpracy z krajami członkowskimi RWPG, obejmującej prowadzenie badań technicznych w zakresie łączności pocztowej i telekomunikacji ośrodek jest jednostką wiodącą w przeprowadzaniu badań m.in. w zakresie zmechanizowanych i zautomatyzowanych systemów przesyłania paczek, przeprowadzenia badań w zakresie doręczania poczty i prasy.</u>
          <u xml:id="u-10.32" who="#EugeniuszGrochal">Na obydwu jednostkach ciąży również obowiązek współpracy z zagranicznymi instytucjami naukowymi, szczególnie w łonie krajów RWPG i wdrażania na terenie kraju tych osiągnięć zagranicznych, które mogą przynieść naszemu przemysłowi i eksportowi określone korzyści.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>