text_structure.xml 29.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 9 listopada 1972 r., Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Jana Sawickiego (PZPR), rozpatrzyła stan realizacji ustawy o bezpieczeństwie i higienie pracy w transporcie kolejowym, samochodowym i w drogownictwie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem - Walentym Szablewskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, dyrektor Zespołu NIK - Juliusz Gnoiński oraz wiceprzewodniczący Związku Zawodowego Kolejarzy - Stefan Wnuk.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Komisji przedłożone zostały opracowane przez Ministerstwo Komunikacji materiały informacyjne na temat: realizacji ustawy o bezpieczeństwie i higienie pracy, wypadków przy prasy w I półroczu br., realizacji planu nakładów na bhp. Omówił je wiceminister komunikacji - Walenty Szablewski.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Streszczenie podajemy na kartkach z numeracją rzymską.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanSawicki">Koreferaty przedstawili: w imieniu podkomisji DS. PKP - poseł Stanisław Antoszewski (PZPR):</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanSawicki">- o stanie bezpieczeństwa pracy na kolei decydują 4 czynniki: ludzie, stan taboru, stan dróg oraz zaplecze techniczno-usługowe.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanSawicki">W ostatnich latach uczyniono wiele w dziedzinie unowocześnienia taboru i poprawy jakości dróg. Za rozwojem transportu kolejowego nie nadąża jednak rozwój zaplecza techniczno-usługowego. Wiele zakładów naprawczych taboru kolejowego, elektrowozowni i zajezdni nie posiada dostatecznego wyposażenia. Braki te są wyrównywane wysiłkiem załóg, które zdają sobie sprawę, że jakość ich pracy ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu. Jednakże braki i mankamenty powodują nerwowość pracy, nadmierne obciążenie psychiczne i szybsze zmęczenie, co poważnie rzutuje na stan bezpieczeństwa pracy. Nie zawsze pracownicy dysponują właściwymi narzędziami i dobrym, przystosowanym do wykonywanych czynności sprzętem ochrony osobistej. Przy opracowywaniu niektórych technologii zapomina się niekiedy o zabezpieczeniu pracownika przed szkodliwymi dla zdrowia ich skutkami. Nie czyni się wszystkiego co jest możliwe dla ograniczenia uciążliwego hałasu. Znacznie większą rolę powinien odgrywać w tych sprawach Centralny Instytut Ochrony Pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanSawicki">Wysiłki administracji i komórek bhp w resorcie, zmierzające do poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, zasługują na uznanie. Z wizytacji przeprowadzonej przez podkomisję na terenie DOKP-Warszawa oraz w porcie granicznym Małaszewicze wynika, że osiągnięto znaczną poprawę, zwłaszcza w zakresie tworzenia nowoczesnych schronisk dla służb ruchu. Duże jest w tej Dyrekcji zainteresowanie sprawami bhp, usuwaniem narosłych zaniedbań w tej dziedzinie. Należałoby życzyć sobie, aby również i w innych dyrekcjach sprawy były podobnie traktowane. Poprawa stanu bhp nie może stanowić jednorazowej kampanii, lecz musi być przedmiotem stałej troski resortu. Jest to tym bardziej konieczne, że ilość straconych roboczo-dni z powodu wypadków wzrosła w I półroczu br. w stosunku do tego samego okresu ub. roku.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JanSawicki">Wiele zastrzeżeń budzi odzież robocza. Mimo, że problem ten rozważany jest od lat na różnych szczeblach, nadal produkuje się tę odzież nieodpowiednią jakościowo, nieestetyczną, nie przystosowaną do potrzeb różnych grup zawodowych. A możliwości poprawy tej produkcji istnieją; świadczą o tym wzory eksponowane w Centralnym Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Łodzi.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JanSawicki">Szczególną uwagę zwrócić należy na instalowanie urządzeń wentylacyjnych, eliminowanie hałasu, lepsze oświetlenie stanowisk roboczych, stosowanie bardziej nowoczesnego sprzętu ochrony osobistej, zaopatrzenie, zwłaszcza pracowników służb ruchu w lepszą jakościowo odzież zimową, rozbudowę urządzeń higieniczno-sanitarnych dla pracowników ruchu, modernizację parku maszynowego ZNTK.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JanSawicki">Na cele bhp przeznacza się w latach 1972–1975 poważne kwoty, nie zaspokoją one jednak wszystkich potrzeb. Najważniejszym zadaniem jest pełne wykonanie zadań rzeczowych zaplanowanych na te lata.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JanSawicki">W imieniu podkomisji DS. transportu drogowego i lotniczego - poseł Zygmunt Januzik (PZPR):</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JanSawicki">Podkomisja wizytowała obiekty Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa PKS w Olsztynie. Stwierdzono, że większość tych obiektów - to budynki prowizorycznie adaptowane do potrzeb technicznej obsługi pojazdów i odprawy podróżnych. Jedyny nowo wybudowany obiekt w Szczytnie nie został dobrze zaprojektowany i wykonany, zastrzeżenia budzi jego eksploatacja. Stan sanitarny zaplecza socjalnego kształtuje się różnie w zależności od inicjatywy kierownictw placówek. Zastrzeżenia budzi możliwość utrzymywania gotowości technicznej i właściwej eksploatacji taboru.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JanSawicki">Postulować należy pełne, możliwie najbardziej szybkie i efektywne wykorzystanie nakładów przeznaczonych na doprowadzenie obiektów PKS w woj. olsztyńskim do właściwego stanu.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JanSawicki">Wobec znacznego wzrostu ilości wypadków, należałoby - zdaniem podkomisji — zaostrzyć wymagania w stosunku do brygadzistów i mistrzów; trzeba, by poświęcali oni więcej niż dotychczas uwagi warunkom pracy. Kierownictwa zakładów naprawczych taboru samochodowego należy zobowiązać do wprowadzenia w życie instrukcji dotyczących toku pracy na poszczególnych stanowiskach. Np. w wizytowanych warsztatach napraw taboru, gdzie zainstalowane są podnośniki, brak tabliczek wskazujących dopuszczalną nośność tych urządzeń, daty ostatniej rewizji, daty następnej rewizji, wykazu osób uprawnionych do obsługi tych urządzeń. Zbyt mało jest haseł i napisów ostrzegawczych w miejscach szczególnie zagrożonych. Te i inne mankamenty powodują wzrost ilości wypadków, pomimo stałego wzrostu nakładów na cele bhp.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JanSawicki">Badania stanu bhp na lotnisku Okęcie w Warszawie wykazały, że mimo trudnych warunków lokalowych, ich stan sanitarny jest należyty. Obiekty socjalne są na ogół dobrze wyposażone, organizacja stanowisk pracy należyta, ich zabezpieczenie właściwe. Nie budzi również zastrzeżeń stan bhp w dziale techniki lotniczej.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#JanSawicki">Zastrzeżenia budzi jakość odzieży ochronnej i roboczej. Należy wzmóc kontrolę jakościową przy odbiorze tej odzieży od dostawców.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#JanSawicki">Należałoby rozważyć potrzebę...</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#JanSawicki">... ośrodka kondycyjno-wypoczynkowego dla personelu latającego, w którym mogłaby być prowadzona odpowiednia działalność profilaktyczna.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#JanSawicki">W imieniu podkomisji DS. gospodarki drogowej - poseł Feliks Bedenak (PZPR):</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#JanSawicki">W zarządach dróg publicznych, państwowych i lokalnych notuje się dość wysoki wzrost ilości wypadków przy pracy. Ich źródłem jest głównie lekceważenie przepisów bezpieczeństwa. Ten niepokojący stan nie spotyka się z dostatecznym przeciwdziałaniem.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#JanSawicki">Podczas wizytacji na terenie woj. zielonogórskiego podkomisja mogła wprawdzie stwierdzić, że zarządy drogowe czynią wiele, aby wdrożyć stosowanie przepisów ustawy o bhp w zakładach produkcyjnych i w brygadach drogowych. W praktyce jednak przepisy te stosowane są głównie przez pracowników o długim. stażu pracy; słabiej trafiają odpowiednie zalecenia do pracowników nowo przyjmowanych. Zasada, że „jakoś to będzie'” powoduje dużą dowolność w korzystaniu z odzieży ochronnej, przy niedostatecznym przeciwdziałaniu temu zjawisku ze strony administracji. Powinno się wyciągać bardziej rygorystyczne wnioski w stosunku do osób naruszających przepisy bhp.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#JanSawicki">Obserwuje się duży postęp w dziedzinie poprawy warunków socjalno-bytowych oraz higieniczno-sanitarnych. Powstają nowe szatnie, jadalnie, łaźnie, umywalnie itd. Należy dalej konsekwentnie realizować zamierzenia w tej dziedzinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JuliuszGnoiński">Kierownictwo Najwyższej Izby Kontroli podjęło ostatnio decyzję, aby przy wszelkich prowadzonych przez zespół kontrolach, bez względu na ich temat, równolegle badano były warunki bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JuliuszGnoiński">Ze zgromadzonych dotychczas materiałów pokontrolnych wynika, że podstawową przyczyną wzrostu ilości wypadków są braki i uchybienia w organizacji pracy oraz nieprzestrzegania reżimów technologicznych. Jeśli pracownik nie wie dokładnie, co, kiedy i jak ma robić, jeśli praca prowadzona jest pospiesznie i gorączkowo - zagrożenie się zwiększa.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JuliuszGnoiński">Wydaje się, że atakowanie umysłu pracujących mnogością haseł, plakatów, pouczeń, szkoleń itd., powoduje zmęczenie i rozproszenie uwagi, a nie służy dobrze sprawie poprawy stanu bezpieczeństwa pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JuliuszGnoiński">Resort podejmuje energiczne kroki zmierzające do poprawy stanu bhp; zwiększane są również znacznie nakłady finansowe na ten cel. O efektach jednak decydować będzie przede wszystkim dobra organizacja i porządek na miejscu pracy. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy zatrudnienie podejmują młode roczniki, niedostatecznie do niej wdrożone.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JuliuszGnoiński">Jest charakterystyczne, że do NIK zgłoszony został przez grupę młodych pracowników kolei fakt, iż dokument stanowiący podstawową instrukcję pracy służby ruchu został tak sformułowany, że wymagał wielu dodatkowych wyjaśnień. Tego rodzaju sytuacja źle wpływa i na wydajność i na bezpieczeństwo pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JuliuszGnoiński">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławSochan">Zawarte w materiale resortu dane stanowić powinny sygnał alarmowy. Poza cierpieniami ludzi, wypadki powodują ogromne straty materialne. Skutki nieprzestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy na kolei obciążają nie tylko pracowników kolei, lecz także pasażerów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzubar">W ciągu ostatnich 2 lat przeznacza się znacznie większe środki na rozbudowę urządzeń służących poprawie stanu bezpieczeństwa i higieny pracy. Większe jest zainteresowanie kierowników jednostek organizacyjnych i załóg tymi problemami. Niemniej ilość wypadków wzrasta. Należałoby przyspieszyć podjęcie zapowiadanych przez resort działań służących poprawie stanu bezpieczeństwa i higieny pracy. Trzeba dokładnie analizować przyczyny wypadków oraz szybko wyciągać wnioski z przeprowadzonych analiz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JerzyMuszyński">Niepokoi fakt, że przyczyny wypadków na kolei - to przede wszystkim nieprzestrzeganie i lekceważenie przepisów bhp, brawura oraz nieprawidłowa organizacja pracy. Wskazuje to na konieczność ostrzejszego egzekwowania wymogów dyscypliny pracy oraz szkolenia i podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JerzyMuszyński">Według przedstawionych informacji, w 1971 po opublikowaniu listu Sekretariatu KC PZPR w sprawie poprawy stanu bhp bezpieczeństwa i higieny pracy, nakłady na bhp poważnie wzrosły. W roku bieżącym nakłady te nieco zmniejszyły się. Troska o podniesienie bezpieczeństwa pracy nie może mieć charakteru akcyjnego i musi stale znajdować się w centrum uwagi kierownictwa resortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#LudwikJarosik">Odzież ochronna dla pracowników kolei zatrudnionych przy pracach manewrowych nie zawsze jest dostosowana do potrzeb. Otrzymują oni zbyt ciężkie obuwie, nietrwałe rękawice, ubrania wykonane z materiałów przemakających.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#LudwikJarosik">Bardziej wnikliwie należy badać przyczyny wzrostu wypadków w zarządach dróg lokalnych. Wydaje się, że przeszkolenie zatrudnionych tam pracowników w zakresie znajomości przepisów bhp pozostawia wiele do życzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#FranciszekBłachut">Ostatnio występują pewne trudności w zabezpieczeniu dostaw sortów mundurowych i odzieży ochronnej dla pracowników kolei. Odzież ta nie zawsze jest dostosowana do warunków pracy na poszczególnych stanowiskach.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#FranciszekBłachut">Wiele wypadków, zwłaszcza drobniejszych, nie jest rejestrowanych z uwagi na dużą uciążliwą i biurokratyczną procedurę. Protokół spisywany bywa często w kilka dni po zaistnieniu wypadku. Powstają wówczas trudności w ustaleniu, czy przyczyną wypadku nie było użycie alkoholu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#FranciszekBłachut">W ostatnim okresie uczyniono wiele dla poprawy warunków socjalnych pracowników kolei. Niedostateczny jest jednak postęp w poprawie wyposażenia technicznego; chodzi nie tylko o unowocześnienie taboru, lecz również narzędzi i sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#FranciszekBłachut">Szybsza realizacja planu postępu technicznego na kolei mogłaby wpłynąć w sposób zasadniczy na zapewnienie dopływu młodych kadr.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WitoldLubiński">Projekty nowych obiektów powinny uwzględniać budowę niezbędnych urządzeń służących poprawie warunków socjalnych i zdrowotnych załóg. Chodzi tu m.in. o urządzenia wentylacyjne i klimatyzacyjne w lokomotywowniach spalinowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanKról">Nowa technika coraz śmielej wkracza ostatnio do kolejnictwa. Znacznie lżejsza jest obecnie praca robotników zatrudnionych na torach, stosuje się tu coraz więcej maszyn i urządzeń mechanicznych. Wykonawcą tych urządzeń są m.in. zakłady w Stargardzie. Powinny one dysponować pogotowiem samochodowym, które pozwoliłoby im na dokonywania napraw bezpośrednio w miejsca pracy maszyn. Uniknęłoby się w ten sposób długich przestojów maszyn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszBochenek">Szczególnie wiele uwagi skoncentrować należy na przeciwdziałaniu wypadkom ciężkim i śmiertelnym. Jak wynika z informacji resortu, częstą ich przyczyną jest chodzenie po czynnych torach kolejowych. Należałoby zaostrzyć przepisy obowiązujące w tym zakresie. Trzeba również w miarę możliwości dokonać lepszego niż dotychczas zabezpieczenia szczególnie zagrożonych stanowisk pracy.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszBochenek">Umocnić trzeba pozycję pracowników bezpieczeństwa i higieny pracy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#TadeuszBochenek">Sygnalizuje się, że znaczna część wypadków nie jest rejestrowana, stwarza to bowiem dodatkowe kłopoty pracownikom nadzoru technicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JózefSkowroński">Dążyć należy do tego, ażeby unowocześnianie techniki na kolei nie koncentrowało się tylko na dużych węzłach kolejowych, ale docierało i do mniejszych stacji. Na spotkaniu z pracownikami kolei w mniejszych jednostkach stwierdzano, że nie stosuje się zdobyczy postępu technicznego, nie odczuwa się troski o podnoszenie kwalifikacji pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyRachowski">Pogłębić trzeba badania nad przyczynami wypadków przy pracy, w pierwszym rzędzie - wypadków ciężkich i śmiertelnych. W oparciu o te analizy opracować trzeba program poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz podjąć niezbędne działania profilaktyczne.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JerzyRachowski">Szybciej należy unowocześniać węzły kolejowe, zabezpieczać przejazdy oraz wprowadzać nowe urządzenia i narzędzia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZdzisławSoluch">Niepokojącym zjawiskiem jest fakt, że tempo wzrostu wypadków przy pracy jest szybsze niż tempo wzrostu zadań resortu. Na ten stan rzeczy składa się wiele przyczyn obiektywnych, jak zły stan taboru i zaplecza technicznego, ale również i wiele przyczyn subiektywnych. Obserwuje się rozluźnienie dyscypliny pracy. Po czynnych torach chodzą nie tylko ci, którzy muszą; dla wielu pracowników PKP tory stanowią drogę do pracy. Na ogół załogi umundurowane są bardziej zdyscyplinowane; trzeba i ten moment brać pod uwagę, ustalając program poprawy bezpieczeństwa pracy na kolei. Odwoływać się trzeba do tradycji i ambicji pracowników kolei.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JózefDrzewiecki">Mimo dużych nakładów na poprawę stanu dróg oraz taboru samochodowego, ilość wypadków na drogach wzrasta. Jedną z podstawowych przyczyn wypadków jest nadmierna szybkość. Należałoby wzmocnić kontrolę ruchu na drogach.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JózefDrzewiecki">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: zastępca dyrektora Zjednoczenia PKS - Lech Tarwid, główny inspektor bhp w Ministerstwie Komunikacji - Jan Kamieniecki oraz wiceminister komunikacji - Walenty Szablewski.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JózefDrzewiecki">Wiceminister Walenty Szablewski omówił podejmowane przez resort komunikacji wielostronne działania zmierzające do poprawy warunków pracy w transporcie kolejowym i samochodowym oraz w jego zapleczu konserwacyjno-naprawczym. Na rozwój i modernizację tego zaplecza przeznacza się w bieżącej 5-latce wyjątkowo duże środki. Do spraw technologii i organizacji pracy przywiązuje się szczególnie dużą wagę w nowo uruchamianych obiektach. Rozwiązywanie tych problemów w zapleczu konserwacyjno-naprawczym jest trudniejsze z powodu braku fachowców; uczelnie nie przygotowują w dostateczny sposób do pracy w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JózefDrzewiecki">Z problemem sprawnej i bezpiecznej pracy wiąże się sprawy dopływu młodych kadr zatrudnianych w transporcie. Inna jest mentalność młodego pokolenia aniżeli tego, które dawniej przychodziło do pracy na kolei, będącej niegdyś najwyższą miarą postępu technicznego. Dziś mimo postępującej modernizacji kolei, wyprzedzają ją pod względem postępu techniki inne działy gospodarki. Tym bardziej zobowiązuje to resort do wielostronnych wysiłków; by zdobywać dla kolei możliwie najlepsze młode kadry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanSawicki">Pomimo widocznych wysiłków resortu pozostaje jeszcze wiele do zrobienia w poszczególnych działach transportu w zakresie usprawnienia organizacji pracy, co stanowi jeden z głównych czynników zapobiegania wypadkom. Z tego punktu widzenia trzeba analizować i oceniać działalność poszczególnych zespołów kierowniczych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JanSawicki">Można mówić o przełomie, jaki w ostatnim okresie nastąpił w dziedzinie wielkości nakładów przeznaczanych na cele bhp. Jeśli środki tę będą w pełni i należycie wykorzystane, oczekiwać można niewątpliwie poprawy bezpieczeństwa pracy.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JanSawicki">Ważnym problemem jest stabilizacja załóg; bezpieczna praca w dużym stopniu zależy od ich doświadczenia. Trzeba uczynić wszystko, aby przywrócić atrakcyjność zawodowi kolejarza, przyciągać do tej pracy młodych, więcej uwagi poświęcać ich szkoleniu, a zwłaszcza otoczyć ich opieką w początkowym okresie pracy, w którym kształtuje się stosunek do wykonywanego zawodu.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JanSawicki">Większą też uwagę zwrócić należy na stan maszyn i urządzeń, przeciwdziałać skłonnościom do zaniedbywania starych zakładów wobec uruchamiania wielu nowych, nowocześnie wyposażonych.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#JanSawicki">Dbać należy również o to, aby pracownicy transportu zatrudniani byli w czasie ich obowiązującym, by eliminowane były godziny nadliczbowe, zwiększające wysiłek i tym samym osłabiające odporność i uwagę na ewentualne zagrożenie wypadkowe.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#JanSawicki">Zawarte w materiałach resortu zamierzenia uznać można za słuszne; oczekiwać tylko należy szybkiego i sprawnego wcielenia ich w życie.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#JanSawicki">Komisja zleciła swemu prezydium opracowanie projektu dezyderatów na podstawie przebiegu obrad.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#JanSawicki">W kolejnym punkcie porządku obrad, Komisja rozpatrzyła projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. o łączności.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#JanSawicki">Tej części obrad przewodniczył poseł Andrzej Szubar (ZSL); udział w nich wzięli: przedstawiciele Komisji Kultury i Sztuki, przedstawiciele Ministerstwa Łączności z wiceministrem Marianem Miśkiewiczem oraz Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#JanSawicki">Uzasadnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o łączności przedstawił wiceminister łączności - Marian Miśkiewicz: Ustawa z 1961 r. stanowiła m.in., że wyłącznym prawem państwa jest w dziedzinie kolportażu prasy - rozpowszechnianie dzienników i czasopism krajowych i zagranicznych. Prawo to scedowane na Ministra Łączności wykonywane jest przez Zjednoczenie Upowszechnienia Prasy i Książki „Ruch”.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#JanSawicki">Projekt ustawy o zmianie ustawy o łączności zmierza do stworzenia podstaw formalno-prawnych dla przeprowadzenia integracji działalności wydawniczej z działalnością kolportażową - w celu usprawnienia i unowocześnienia dotychczasowego systemu. Integracja ta polegać będzie na skoncentrowaniu procesu wydawania i rozpowszechniania prasy w jednej instytucji o statusie spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#JanSawicki">Przewiduje się, że Zjednoczenie „Ruch” zostanie wyłączone z gestii resortu łączności i wejdzie w skład Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa, Książka, Ruch”.</u>
          <u xml:id="u-16.12" who="#JanSawicki">Uwagi podkomisji do spraw łączności przedstawił poseł Jerzy Rachowski (SD); podkomisja wyraziła pogląd, że przewidywana integracja działalności wydawniczej i kolportażowej w jednej organizacji odpowiada kierunkom zmian modelowych w naszej gospodarce i stwarza korzystniejsze warunki organizacyjne i ekonomiczne dla Zjednoczenia Upowszechnienia Prasy i Książki „Ruch”.</u>
          <u xml:id="u-16.13" who="#JanSawicki">Po dyskusji w której udział wzięli posłowie: Jerzy Muszyński (PZPR), Tadeusz Bochenek (SD), Roman Rutkowski (PZPR) i Andrzej Szubar (ZSL) oraz po wysłuchaniu wyjaśnień wiceministra łączności - Mariana Miśkiewicza, dyrektora Zespołu NIK - Juliusza Gnoińskiego i wicedyrektora Departamentu w Ministerstwie Finansów R. Lorka, Komisja przyjęła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o łączności w brzemieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-16.14" who="#JanSawicki">Na swego sprawozdawcę Komisja powołała posła Jerzego Rachowskiego (SD).</u>
          <u xml:id="u-16.15" who="#JanSawicki">[STRESZCZENIE]</u>
          <u xml:id="u-16.16" who="#JanSawicki">O REALIZACJI USTAWY O BHP W TRANSPORCIE HOKEJOWYM, SAMOCHODOWYM I DROGOWNICTWIE.</u>
          <u xml:id="u-16.17" who="#JanSawicki">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra komunikacji - Walentego Szablewskiego na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 9 listopada 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-16.18" who="#JanSawicki">Jednym z najważniejszych problemów absorbujących uwagę kierownictwa resortu komunikacji jest zwalczanie zagrożeń pracowników, zagrożeń powstających w związku z koniecznością wykonywania pracy na terenie otwartym, na torach, po których odbywa się ruch pociągów, na drogach publicznych czynnych dla ruchu, przy czym praca ta odbywa się często w trudnych warunkach atmosferycznych. Stwierdza się, że ilość wypadków wzrasta; zmniejsza się jedynie liczba wypadków śmiertelnych.</u>
          <u xml:id="u-16.19" who="#JanSawicki">Źródłem wzrostu ilości wypadków jest głównie rozluźnienie dyscypliny przestrzegania przepisów bhp, nieprzestrzeganie przepisów i regulaminu technologii pracy, lekkomyślność i brawura, nieporządek na stanowiskach pracy i drogach komunikacyjnych, nieprzestrzeganie podstawowych zasad bezpiecznego zachowania się w okolicznościach i miejscach, gdzie łatwo o wypadek.</u>
          <u xml:id="u-16.20" who="#JanSawicki">Wzrost ilości wypadków w I półroczu br. był przedmiotem obrad kolegium Ministerstwa Komunikacji. Wydane zostały odpowiednie polecenia podległym jednostkom z podkreśleniem, że sprawy bhp muszą być traktowane na równi ze sprawami produkcyjnymi. Problemy poprawy stanu bhp będą nadal uważnie śledzone przez kierownictwo resortu.</u>
          <u xml:id="u-16.21" who="#JanSawicki">Resort podejmuje energiczne działanie na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa pracy. Wydane zostały przez ministra komunikacji polecenia oraz powołane 3 tzw. sztaby resortowe, które kierują działaniami zmierzającymi do podniesiecie stanu dyscypliny służbowej i bezpieczeństwa ruchu kolejowego, do prawidłowej realizacji wniosków wynikających z inspekcji stanu bezpieczeństwa pożarowego, do podniesienie stanu higieniczno-sanitarnego w zakładach. Ocena wyników prowadzonych przez te zespoły wnikliwych i wszechstronnych inspekcji pozwoli na ustalenie z końcem br. dalszych niezbędnych środków zaradczych.</u>
          <u xml:id="u-16.22" who="#JanSawicki">Dyrektorów zjednoczeń i okręgowych dyrekcji kolei, na terenie których nastąpił znaczniejszy wzrost ilości wypadków przy pracy, zobowiązano do podjęcia szczególnie energicznych środków zapobiegawczych. Za nienależyte wykonywanie obowiązków z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa pracy kilku dyrektorom zjednoczeń zmniejszono kwartalne premie, 23 dyrektorów oddziałów PKS pozbawiono premii, 15 - udzielono nagany, a 3 - odwołano ze stanowisk.</u>
          <u xml:id="u-16.23" who="#JanSawicki">Służba bhp nie we wszystkich jeszcze zakładach należycie wykonuje swoje obowiązki. Pracownicy tej służby, którzy nie wywiązują się ze swoich zadań, przesuwani są do innych prac.</u>
          <u xml:id="u-16.24" who="#JanSawicki">Wiele uwagi przywiązuje się do właściwego przygotowania pracowników do bezpiecznego wykonywania pracy. W szerokim zakresie prowadzona jest działalność szkoleniowa i popularyzacyjna.</u>
          <u xml:id="u-16.25" who="#JanSawicki">Na poprawę warunków pracy w zakładach i jednostkach resortu przeznacza się znaczne środki; dąży się do wybudowania możliwie największej ilości nowych, dostosowanych do potrzeb urządzeń i obiektów higieniczno-sanitarnych, przede wszystkim pomieszczeń umożliwiających pracownikom zatrudnionym na otwartym terenie schronienia się przy szczególnie trudnych warunkach atmosferycznych, wysuszenie przemoczonej odzieży, spożycie posiłku, umycie się i zmianę odzieży po pracy.</u>
          <u xml:id="u-16.26" who="#JanSawicki">W 1971 r. na inwestycje z zakresu bhp wydatkowano środki znacznie większe niż przewidywał plan. W przeliczeniu na 1 zatrudnionego nakłady te wzrosły o ponad 54 proc. w porównaniu z 1969 r. W latach 1972–1975 przeznacza się na te cele ponad 800 mln zł. Wprowadzone są prace nad perspektywicznym planem pełnego zaspokojenia potrzeb w tej dziadzinie.</u>
          <u xml:id="u-16.27" who="#JanSawicki">Przedsiębiorstwa budowlane niechętnie podejmują się budowy tego rodzaju obiektów ze względu na ich niewielką wartość kosztorysową. Większość ich wykonywana jest zatem sposobem gospodarczym. Podjęte zostały wysiłki zmierzające do uprzemysłowienia tego budownictwa. Przy budowie i modernizacji obiektów produkcyjnych kładzie się duży nacisk na zapewnienie właściwych warunków higieniczno-sanitarnych oraz bhp.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>