text_structure.xml 15.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Na popołudniowym posiedzeniu w dniu 20 czerwca 1972 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Andrzeja Szubara (ZSL) rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie z wykonania planu i budżetu w 1971 r. w części dotyczącej Ministerstwa Łączności,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- sprawozdanie z działalności Zespołu Komunikacji i Łączności Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Łączności z ministrem Edwardem Kowalczykiem, dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Informację o wykonaniu planu i budżetu w 1971 r. przedstawił minister łączności - Edward Kowalczyk (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Uwagi podkomisji DS. łączności przedstawiła poseł Stanisława Pawelec (bezp.): Zadania postawione przed resortem łączności w 1971 r. były poważne. Prowadzono w resorcie prace nad kompleksowym programem rozwoju telekomunikacji w latach 1971-1980. Wykonane zostały prace związane z usprawnieniem zarządzania i zmianami organizacyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Wyniki działalności gospodarczej resortu w 1971 r. należy uznać za zadowalające. Podstawowe wskaźniki ekonomiczne ukształtowały się lepiej niż zakładano.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Nie osiągnięto jednak znaczniejszej poprawy w zaspokojeniu potrzeb społeczno-gospodarczych w dziedzinie usług łączności, zwłaszcza telefonicznej oraz w dziedzinie jakości usług; w niektórych przypadkach nastąpił nawet regres w stosunku do lat ubiegłych. Pomimo wzrostu wartości usług świadczonych przez PPTiT w 1971 r., pogłębiła się dysproporcja między zapotrzebowaniem na usługi a możliwościami jego zaspokojenia.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Pozytywny jest fakt przekroczenia zadań produkcyjnych przez przedsiębiorstwa budownictwa łączności. Jednak i tu niektóre potrzeby resortu łączności, jak i innych resortów, nie zostały w pełni pokryte. Przemysł nie zrealizował w pełni planowanych dostaw nowoczesnych automatycznych central telefonicznych systemu krzyżowego oraz stanowisk łączeniowych dla telefonicznych central międzymiastowych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Lepiej niż założono ukształtowała się w ub. roku ilość aparatów i abonentów telefonicznych na 100 mieszkańców. Było to wynikiem szybszego niż zakładano rozwoju telefonicznej łączności wewnątrzzakładowej, a także przekroczenia planu przyłączania nowych abonentów do sieci publicznej. W związku z tym jednak zwiększył się średni wskaźnik wykorzystania central miejscowych użytku publicznego. Oznacza to, że możliwości przyłączenia dalszych abonentów telefonicznych uległy ograniczeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Niepokojące jest, że w usługach telefonicznych, zarówno miejscowych, jak i międzymiastowych, wskaźniki, którymi mierzona jest ich sprawność, uległy pogorszeniu. To samo dotyczy sprawności usług pocztowych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W działalności inwestycyjnej, związanej z rozwojem bazy technicznej radia i telewizji, występowały pewne nieprawidłowości. Stwierdzono nieskoordynowanie budowy niektórych urządzeń współzależnych, w związku z czym potencjał urządzeń łączności radiowej nie może być w pełni wykorzystany.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem ministra łączności zgłosili posłowie: Jerzy Muszyński (PZPR), Jerzy Rachowski (SD), Zdzisław Soluch (PZPR), Stanisław Antoszewski (PZPR) i Andrzej Szubar (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Uwagę posłów skupił zwłaszcza problem narastania zaległości w zakresie instalowania aparatów telefonicznych. Wiele uwagi poświęcono również sprawie poprawy jakości odbioru radia na falach średnich, poprawy stanu usług pocztowych, zwłaszcza na wsi. Przy poważnych kłopotach kadrowych, stwierdził m.in. poseł Jerzy Muszyński - niezrozumiałe jest niewykorzystywanie przez resort łączności kredytów na szkolenie.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister - Edward Kowalczyk, wiceminister - Henryk Baczko oraz dyrektorzy departamentów Ministerstwa Łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Z wyjaśnień tych wynika, że w bieżącym 10-leciu m.in. dzięki zakupowi licencji, liczba aparatów telefonicznych wzrośnie z 6 do 11,4 na 100 mieszkańców. W ciągu 10 lat zatem wzrost sieci telefonicznej dorówna wzrostowi uzyskanemu w latach 1945-1970. Jednak wraz z rozwojem sieci telefonicznej wzrasta zapotrzebowanie na telefony.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Na skutek chuligańskiego niszczenia automatów telefonicznych oraz nieuczciwości niektórych użytkowników telefonów publicznych, resort ma poważne trudności z instalowaniem aparatów telefonicznych dostępnych dla ludności.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Braki lokalowe w dużych miastach, zwłaszcza w nowo budowanych osiedlach, np. w Łodzi, ograniczają możliwości rozwoju sieci placówek pocztowych. Terenowe rady narodowe nie zawsze dbają o to, aby w nowych osiedlach przydzielać lokale dla poczty.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Jedną z najistotniejszych przyczyn niedostatecznego zasięgu i złej jakości odbioru radia na falach średnich jest fakt, że w całej Europie wystąpiło zjawisko nieprzestrzegania międzynarodowych przydziałów częstotliwości fal średnich. Na falach średnich rozgrywa się w Europie wyścig mocy radiofonicznych. Jest to dziś problem raczej polityczny, aniżeli techniczny. W 1974 r. odbędzie się w Wiedniu pod auspicjami ONZ międzynarodowa konferencja, której celem będzie uporządkowanie tego problemu. Resort planuje budowę 4 stacji o mocy 1,5 megawata każda - w Warszawie, Katowicach, Poznaniu i Wrocławiu - co powinno przynieść poprawę sytuacji radiofonii średniofalowej. Radykalną poprawę notuje się już dziś w radiofonii UKF; 40 proc. ludności posiada już radioodbiorniki umożliwiające odbiór UKF, a w 1975 r. - radioodbiorniki takie będą dostępne dla 75 proc. ludności. UKF stanowią jedyną drogę rozwoju w naszym kraju radiofonii regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Resort pomyślnie realizuje tegoroczne zadania. Tempo realizacji planu w okresie pierwszych 5 miesięcy br. jest o wiele wyższe od zakładanego, a także od osiągniętego w analogicznym okresie roku ubiegłego. M.in. resort podjął specjalne środki w celu prawidłowego obsłużenia ruchu pocztowego i telekomunikacyjnego w ośrodkach wczasowych w okresie lata.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1971 r. w części dotyczącej Ministerstwa Łączności. Wnioski wynikające z przebiegu obrad nad sprawozdaniem zostaną przekazane Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła sprawozdanie z działalności Zespołu Komunikacji i Łączności Najwyższej Izby Kontroli za 1971 r. Sprawozdanie przedłożył dyrektor Zespołu - Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Na czoło zainteresowań Zespołu wysuwała się sprawa trudności i napięć w transporcie, które miały miejsce w ostatnich latach i które utrudniały harmonijne zaspokajanie potrzeb przewozowych gospodarki narodowej. W pionie łączności zwracano szczególną uwagę na konieczność ujawniania i uruchamiania rezerw, pozwalających zwiększyć wielkość usług świadczonych przez łączność.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Tematyka kontroli prowadzonych przez Zespół w 1971 r. obejmowała m.in. realizację zadań w dziedzinie zapewnienia zdolności przewozowej PKP, organizację i efektywność przewozów tranzytowych, remonty nawierzchni kolejowej, eksploatację oraz naprawy wagonów osobowych PKP, modernizację towarowego taboru kolejowego, wykorzystanie wagonów i taboru autobusowego w komunikacji pasażerskiej PKP i PKS, dostawy i gospodarkę częściami zamiennymi do importowanego taboru samochodowego, budowę i modernizację dróg lokalnych, realizację ważniejszych inwestycji w transporcie kolejowym.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W części dotyczącej łączności kontrole obejmowały m.in. gospodarkę środkami postępu technicznego, wykorzystanie urządzeń telefonicznej łączności międzymiastowej, koordynację rozwoju telefonicznej sieci użytku publicznego i sieci wewnątrzzakładowych, działalność przedsiębiorstw robót telekomunikacyjnych i inne.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Zespół Komunikacji i Łączności NIK skontrolował w 1971 r. łącznie 116 jednostek organizacyjnych (87 w resorcie komunikacji oraz 29 w resorcie łączności). W wyniku ustaleń kontroli skierowano do zainteresowanych jednostek 179 wystąpień pokontrolnych. Zespół sporządził 10 zbiorczych opracowań wyników kontroli, przesyłając je Sejmowi, Radzie Państwa, Prezesowi i wiceprezesom Rady Ministrów oraz jednostkom administracji państwowej. Opracowania te kierowano także do centralnych instancji partyjnych i związkowych.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Przedstawiciele Zespołu Komunikacji i Łączności uczestniczyli w posiedzeniach Komisji Komunikacji i Łączności lub jej podkomisji, a ponadto towarzyszyli zespołom poselskim w lustracjach jednostek resortów komunikacji i łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Na efektywność działalności kontrolnej Zespołu wpływać będzie również zakres zadań, jakie będą zlecane do wykonania Zespołowi przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Komisja przyjęła do wiadomości przedstawione sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">[STRESZCZENIE]</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">O WYKONANIU PLANU i BUDŻETU PRZEZ MINISTERSTWO ŁĄCZNOŚCI.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Streszczenie Informacji przedstawionej przez ministra łączności - Edwarda Kowalczyka na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 20 czerwca 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">W 1971 r. nastąpił dalszy rozwój działalności usługowej i produkcyjnej we wszystkich pionach gospodarczych resortu łączności. Jednocześnie wzrosło zapotrzebowanie na usługi łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Osiągnięto wyższą niż planowano wartość usług i produkcji, jak również wyższy niż założono w planie zysk.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Nie zostało jednak w pełni zaspokojone zapotrzebowanie społeczeństwa na usługi w zakresie telekomunikacji, a w szczególności zapotrzebowanie na telefony w dużych miastach oraz na stacje telexowe. Mimo przyłączenie 60,5 tys. nowych abonentów telefonicznych, liczba zalegających zgłoszeń o zainstalowanie aparatu zwiększyła się z 341 tys. w 1970 r. do ponad 400 tys. Liczba abonentów telefonicznych wynosiła w końcu ub. roku 1.130 tys. Na 100 mieszkańców przypada obecnie 6 aparatów telefonicznych. Jest to mniej niż wynosi wskaźnik światowy (7,4) i wskaźnik europejski (15,7). Szybszy rozwój telefonii miejscowej ograniczony jest w dalszym ciągu możliwościami produkcji urządzeń telekomunikacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">W 1971 r. nastąpił dalszy wzrost liczby abonentów radiofonii bezprzewodowej - o 75,2 tys., przy równoczesnym ubytku abonentów radiofonii przewodowej (o 25,7 tys.). Liczba abonentów telewizyjnych wzrosła o 495 tys.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">W ub. roku nastąpiła pewna poprawa jakości świadczonych usług. Uruchomiono 82 nowe placówki pocztowe, zwiększono liczbę czynnych okienek w urzędach, usprawniono służbę doręczeń, w dalszych 19 centralach telefonicznych wprowadzono całodobową obsługę abonentów, zwiększono liczbę aparatów telefonicznych w miejscach ogólnie dostępnych, stelefonizowano 1842 sołectwa. W czterech ośrodkach nadawczych (Warszawa, Wrocław, Szczecin i Katowice) rozpoczęto emisję radiowych programów stereofonicznych. Zasięgiem II programu TV objęto dwa dalsze miasta wojewódzkie - Wrocław i Poznań. Rozpoczęto emisję programu telewizji kolorowej, realizowaną głównie w sieci II programu TV. Rozprowadzono ponad 3,2 mld egzemplarzy prasy krajowej i zagranicznej, czyli o 5 proc. więcej niż w 1970 r.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Osiągnięcia te nie mogą przesłaniać niedorozwoju stanu urządzeń technicznych, niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań resortu łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Wydatniejsze usprawnienie pracy w urzędach pocztowo-telekomunikacyjnych jest hamowane niedostatecznym wyposażeniem placówek pocztowo-telekomunikacyjnych w maszyny do liczenia, wagi, stemplownice elektryczne itd. Niedobory maszyn do liczenia występują również w przedsiębiorstwach kolportażowo-handlowych „Ruch”.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Nie uzyskano poprawy terminowości przebiegu przesyłek listowych; wskaźnik w skali kraju obniżył się z 89,3 proc. w 1970 r. do 87,5 proc. w roku ubiegłym. Zwiększyła się również liczba zaginięć i sprzeniewierzeń w obrocie przesyłek listowych poleconych i w obrocie PKO.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">W zakresie telekomunikacji nie uzyskano poprawy jakości usług telefonii miejscowej - wzrosła liczba uszkodzeń i liczba zgłoszonych reklamacji. Powiększyła się też liczba uszkodzeń połączeń międzymiastowych.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Do poważniejszych trudności w usprawnieniu działalności jednostek usługowych resortu należy niewątpliwie rekrutacja kadr. Duża płynność kadr występuje zwłaszcza w uciążliwych służbach (służby doręczycielskie, przeładunkowe, monterskie); jest to spowodowane przede wszystkim trudnymi warunkami pracy w przedsiębiorstwach pocztowo-telekomunikacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Stan zaplecza socjalno-bytowego trzeba uznać za niewystarczający. Dotyczy to w szczególności sieci punktów zbiorowego żywienia, które mogą objąć zaledwie 7 proc. ogółu pracowników, zakładowych ośrodków służby zdrowia, hoteli robotniczych oraz ośrodków wypoczynkowych. Dopiero ostatnio podjęto szereg przedsięwzięć mających na celu polepszenie warunków socjalnych i bytowych pracowników w latach następnych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>