text_structure.xml
9.72 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 16 grudnia 1974 r. odbyło się posiedzenie Komisji: Handlu Zagranicznego oraz Prac Ustawodawczych poświęcone wstępnemu rozpatrzeniu rządowego projektu ustawy Prawo celne.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Obradom przewodniczył poseł Jerzy Bafia (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- przedstawiciele Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z ministrem Jerzym Olszewskim, Głównego Urzędu Ceł z prezesem Jarosławem Nowickim, Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z prezesem Stanisławem Kosickim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Łączności, Prokuratury Generalnej oraz dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Założenia projektu ustawy Prawo celne przedstawił minister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej - Jerzy Olszewski (streszczenie uzasadnienia podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Bolesław Rakowski (PZPR), Ryszard Wasik (PZPR), Henryk de Fiumel (SD), SyIwester Zawadzki (PZPR), Alojzy Melich (PZPR), Jerzy Balia (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: prezes Głównego Urzędu Ceł - Jarosław Nowicki oraz minister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej - Jerzy Olszewski.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W dyskusji wyrażono poparcie dla podstawowych założeń projektu nowego prawa celnego. Podkreślano słuszność ustawowego zabezpieczenia państwowego monopolu handlu zagranicznego oraz ustalenie odrębnych zasad i odrębnych taryf celnych dla państwowego handlu zagranicznego i dla obrotów niehandlowych - turystycznych. Wskazywano, że nowe prawo celne poszerza i zabezpiecza uprawnienia obywateli w dziedzinie celnej, jak też, dzięki uproszczeniu przepisów i odformalizowaniu działania organów celnych, lepiej - niż obecnie stosowane - służyć będzie obywatelom.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Przewodniczący Komisji Prac Ustawodawczych - poseł Jerzy Bafia (PZPR) podkreślił na zakończenie dyskusji, że w projekcie ustawy znajduje odbicie jedna z podstawowych zasad naszej legislacji - tendencja do jednolitego traktowania praw i obowiązków obywatelskich.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Wyrażone w dyskusji opinie staną się podstawą pracy podkomisji, która powinna projekt szczegółowo rozpatrzyć.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Komisje powołały podkomisję w składzie posłowie:</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- z Komisji Handlu Zagranicznego: Henryk de Fiumel (SD)</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- Franciszek Kociemski (PZPR),</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- Stanisław Lewocik (ZSL),</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- Bolesław Rakowski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Z Komisji Prac Ustawodawczych: Józef Supierzyński (ZSL), Bronisława Sokołowska (PZPR) oraz z Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów - poseł Zdzisław Łapeta (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Na sprawozdawcę projektu na plenarne posiedzenie Sejmu wybrano posła - Stanisława Lewocika (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">O PROJEKCIE USTAWY - PRAWO CELNE.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Streszczenie uzasadnienia projektu przedstawionego przez minister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej Jerzego Olszewskiego na posiedzeniu Komisji: Handlu Zagranicznego oraz Prac Ustawodawczych w dniu 16 grudnia 1974 r.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Coraz bardziej dynamiczny rozwój gospodarki narodowej, zwłaszcza przyspieszone tempo obrotu towarowego, jak również rozwój ruchu turystycznego spowodowały dezaktualizację wielu przepisów obowiązującego od 1961 r. Prawa celnego.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">W przedstawionym projekcie proponuje się m.in.:</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- podkreślenie państwowego monopolu handlu zagranicznej,</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- ustalenie odrębnych zasad, a zwłaszcza odrębnych taryf celnych dla handlowego obrotu towarowego z zagranicą, a odrębnych - dla obrotu niehandlowego,</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">- usprawnienie kontroli celnej oraz jej uelastycznienie.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Projekt ustawy przewiduje obowiązek uzyskania pozwoleń na przywóz lub wywóz. Upoważnia ministra handlu zagranicznego i gospodarki morskiej do wydawania takich pozwoleń oraz do przekazywania swych uprawnień w tym zakresie podległym organom, a jednocześnie stanowi, że minister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej określa wykonawców narodowych planów społeczno-gospodarczych w zakresie handlu zagranicznego. Przyjęcie takich postanowień zabezpieczy państwowy monopol handlu zagranicznego, a równocześnie umożliwi decentralizację decyzji I instancji w sprawie przywozu i wywozu towarów.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Projektowana ustawa przewiduje wprowadzenie podziału obrotu towarowego z zagranicą na handlowy i niehandlowy oraz odrębną taryfę dla każdej z tych form.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Taryfę dla obrotu towarowego handlowego określać ma rozporządzenie Rady Ministrów, taryfę dla obrotu niehandlowego - rozporządzenie Ministra handlu zagranicznego i gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Wprowadzając możliwość ustanowienia ceł na towary w obrocie towarowym handlowym i to w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, zamierza się uczynić z ceł instrument oddziaływania na stosunki gospodarcze w kraju (cła cenotwórcze); cła takie stać się mogą również ważnym czynnikiem przy negocjacjach międzynarodowych w zakresie obrotu towarowego.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Projekt przewiduje możliwość przekazania jednostkom gospodarki uspołecznionej uprawnień do wykonywania niektórych czynności z zakresu postępowania celnego. Dotyczyć to ma zwłaszcza czynności z zakresu odprawy celnej towarów w obrocie towarowym planowym. Czynności tych mogliby dokonywać - obok innych swych zajęć - wytypowani pracownicy zakładów produkcyjnych, a czynności organów celnych ograniczyłyby się do wyrywkowego, ale dokładnego badania i porównywania stanu faktycznego z ustaleniami tych pracowników dokonanymi w dokumencie odprawy celnej.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Żywiołowo rozwijający się ruch turystyczny i związany z tym obrót towarowy wymaga nie tylko odmiennej niż handlowy obrót towarowy taryfy celnej, lecz również odmiennych form kontroli celnej.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Jeszcze na początku lat sześćdziesiątych funkcjonariusze celni rewidowali wszystkie bagaże podróżnych, przy czym odprawa celna odbywała się podczas postoju pociągu na przejściu granicznym. W miarę narastania ruchu osobowego czas postoju pociągu nie wystarczał na przeprowadzenie rewizji bagażu wszystkich podróżnych, co powodowało niejednokrotnie przetrzymywanie pociągów lub odstępowanie od rewizji bagażu pasażerskiego w niektórych wagonach; w miarę dalszego wzrastania ruchu osobowego odprawy celne bagażu zaczęto dokonywać na trasie podczas jazdy pociągu i to nie tylko wewnątrz kraju - również, na podstawie umów międzynarodowych, na trasach zagranicznych. Jednakże i te usprawnienia okazały się niewystarczające i w praktyce zaczęto stosować kontrolę selektywną co do osób i wyrywkową co do bagażu (całość lub niektóre sztuki bagaży). Ten stan faktyczny ma zalegalizować obecnie wydane na podstawie projektowanej ustawy rozporządzenia ministra handlu zagranicznego i gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Przepisy projektowanej ustawy stwarzają możliwość odformalizowania postępowania celnego. Przewidują one m.in. możliwość wydania towaru przed uiszczeniem cła. Celowość takiego uregulowania potwierdza się m.in. w ruchu podróżnych. W razie bowiem niemożności uiszczenia przez podróżnego cła, w wielu przypadkach bardziej celowym jest wydanie towaru pod warunkiem nadesłania cła aniżeli przyjmowanie towaru do depozytu.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Projekt przewiduje możliwość orzekania przepadku przedmiotów, których przywóz lub wywóz jest sprzeczny z interesem i dobrem państwa. Należą do nich: w przywozie wszelkiego rodzaju druki i przedmioty (książki, gazety, mapy, globusy, zabawki itp.) o charakterze szkodliwym dla dobra i interesów Polski, wszelkie go rodzaju pornografia, wszelkiego rodzaju niedające się sprawdzić pod względem rodzaju i pochodzenia preparaty farmaceutyczne itp., w wywozie natomiast: wszelkiego rodzaju niepublikowane rysunki techniczne, o ile nie są wywożone zgodnie z przepisami dotyczącymi obrotu towarowego, wszelkiego rodzaju rękopisy i maszynopisy itp.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Zarówno projekt ustawy, jak i projekty aktów wykonawczych, uwzględniają zalecenia zgłaszane na posiedzeniach Sejmu i jego komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>