text_structure.xml 15.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 kwietnia 1973 r. Komisja Handlu Zagranicznego, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Tadeusza Pyki (PZPR) i Franciszka Kociemskiego (PZPR):</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- dokonała oceny przebiegu realizacji zadań importowych na cele kluczowych inwestycji produkcyjnych oraz wpływu importu inwestycyjnego na poziom produkcji przemysłu krajowego;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- rozpatrzyła problem eksportu usług ze szczególnym uwzględnieniem usług tranzytowych oraz funkcji polskiego przenośnika w stosunku do krajowego eksportera, - rozpatrzyła sprawozdanie Zespołu Handlu Zagranicznego, Służby Zagranicznej i Żeglugi Najwyższej Izby Kontroli z działalności w 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- przedstawiciele komisji i Gospodarki Morskiej i Żeglugi oraz Komunikacji i Łączności;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- przedstawiciele Ministerstwa Handlu Zagranicznego z wiceministrem Stanisławom Długoszem, Ministerstwa Żeglugi z ministrem Jerzym Szopą, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z wiceministrem Stanisławem Wyłupkiem, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z wiceministrem Józefem Talmą, Ministerstwa Górnictwa i Energetyki z wiceministrem Januszem Strzemińskim, Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Kazimierzem Jacukowiczem, Komisji Planowanie przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu oraz Ministerstwa Przemysłu Lekkiego;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">- dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Komisja wysłuchała informacji przewodniczącego Komisji - posła Tadeusza Pyki o przebiegu rozmów, jakie z udziałem przedstawicieli Komisji Handlu Zagranicznego i Komisji Spraw Zagranicznych - przeprowadzone zostały z przebywającymi w Polsce senatorami amerykańskimi - członkami Komisji Handlu Senatu USA.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Rozmowy te wykazały, że od ubiegłorocznej wizyty prezydenta Nixona w Polsce nastąpił rozwój polsko-amerykańskich stosunków gospodarczych i że obecnie mogą się one rozwijać w jeszcze szerszym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W czasie rozmów dyskutowano m.in. możliwości kooperacji przemysłowej, zwłaszcza w przemyśle maszynowym, wymiany doświadczeń dotyczących rozwoju hodowli, produkcji zbóż, przemysłu rolno-spożywczego, a także chemicznego. Poruszono również problemy związane z możliwością rozszerzenia wzajemnej współpracy w dziedzinie żeglugi morskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Podstawą dyskusji nt. realizacji zadań importowych na cele kluczowych inwestycji produkcyjnych były materiały przygotowane przez zainteresowane resorty. Koreferat przedstawił poseł Ryszard Dziopak (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Stwierdził on, że w dostarczonych informacjach resorty zastosowały różne kryteria oceny, co utrudnia wyciągnięcie wniosków; w szczególności trudno na podstawie tych materiałów ocenić wpływ inwestycji prowadzonych w oparciu o importowane urządzenia na poziom produkcji przemysłu krajowego. Resorty przyjęły też różne kryteria oceny ekonomicznej efektywności inwestycji realizowanych w oparciu o zakupy kredytowe.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W opracowaniu MHZ słusznie zwraca się uwagę na konieczność zwiększenia eksportu do krajów wolnodewizowych, przy wykorzystaniu do tego celu wyrobów produkowanych dzięki nowej, obecnie importowanej technice. Jest to tym ważniejsze, że w najbliższych latach trzeba będzie spłacać kredyty zaciągnięte na import inwestycyjny.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Komisja powinna powrócić do rozpatrywanego tematu po otrzymaniu od MHZ i innych zainteresowanych resortów odpowiednio opracowanych materiałów.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Sprawozdanie podkomisji ds. eksportu i importu produktów przemysłu ciężkiego, chemicznego i górnictwa, która wizytowała budowy: Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej oraz Huty „Katowice”, przedstawił poseł Czesław Zapart (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Podkomisja stwierdziła, że realizacja wszystkich założeń obu tych inwestycji przebiega prawidłowej terminu budowy poszczególnych obiektów zgodne są z ustalonymi harmonogramami.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Zdaniem podkomisji, należałoby rozważyć możliwość skoncentrowania wszystkich zakupów importowych dla Fabryki Samochodów Małolitrażowych w jednej centrali handlu zagranicznego - w „Metalexporcie”, a dla Huty „Katowice” - w CHZ „Centrozap”.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem resortów skierowali posłowie: Franciszek Kociemski (PZPR), Mieczysław Marzec (ZSL), Stanisław Sznajder (ZSL) i Henryk Zieliński (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Poruszono m.in. sprawy koordynacji zamierzeń inwestycyjnych z zakupami za granicą maszyn i urządzeń, terminowej realizacji kontraktacji, niektórych aspektów polityki kredytowej, organizacji zaplecza technicznego dla montażu i remontów importowanych urządzeń przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister handlu zagranicznego - Stanisław Długosz, który podkreślił m.in., że kontraktacja zagranicznych zakupów maszyn i urządzeń dla inwestycji kluczowych przebiega zadowalająco, daleko sprawniej niż w ub. roku.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">W bieżącej 5-latce sumy przeznaczone na import inwestycyjny z krajów kapitalistycznych będą ponad 3-krotnie większe niż w ubiegłej. Tak znacznemu wzrostowi importu towarzyszyć musi odpowiedni wzrost naszego eksportu. Niektóre przedsiębiorstwa lub inwestorzy wciąż jeszcze nie dostrzegają w należyty sposób związków między importem a eksportem. Przyjęcie wszystkich ich postulatów byłoby równoznaczne z doprowadzeniem stanu zadłużenia naszego państwa do niebezpiecznego poziomu. Decyzje o zakupach kredytowych muszą być podejmowane centralnie.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Dalszych wyjaśnień udzielili: wiceminister przemysłu maszynowego - Stanisław Wyłupek, wicedyrektor Zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Tadeusz Piekarski, dyrektor departamentu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego - Anatol Nowik oraz wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Przemysłu Spożywczego i Skupu - Henryk Molenda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#FranciszekKociemski">Do problemów importu maszyn i urządzeń dla kluczowych inwestycji produkcyjnych Komisja wróci na początku IV kwartału br. - po nadesłaniu przez resorty materiałów uzupełniających. Na podstawie materiałów, którymi już dziś Komisja dysponuje, można stwierdzić dużą dynamikę zakupów importowych, wielkie zaangażowanie środków na podnoszenie poziomu naszego przemysłu m.in. przy pomocy instalowania nowoczesnych urządzeń i zakupu licencji. Przynosi to już widoczne rezultaty.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#FranciszekKociemski">Już obecnie nasuwają się również wnioski dotyczące lepszej koordynacji zakupów importowych, odpowiednio wczesnego zagwarantowania u importera możliwości zbytu towarów produkcyjnych przy pomocy zakupionych u niego maszyn.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#FranciszekKociemski">Przy budowie nowych obiektów przemysłowych trzeba większą jeszcze uwagę zwrócić na budownictwo mieszkaniowe, aby tą drogą zapewnić dopływ kwalifikowanych kadr.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#FranciszekKociemski">Konieczne jest lepsza organizacja zaplecza technicznego i narzędziowni; pozwoli to na sprawne uruchamianie i prawidłowe remontowanie importowanych maszyn.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#FranciszekKociemski">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła problemy eksportu usług, ze szczególnym uwzględnieniem usług tranzytowych oraz funkcji polskiego przewoźnika w stosunku do krajowego eksportera.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#FranciszekKociemski">Sprawozdawcą był poseł Bolesław Rakowski (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#FranciszekKociemski">Usługi tranzytowe przynoszą blisko 10 proc. wpływów uzyskiwanych z naszych obrotów w handlu zagranicznym. Z uwagi na nasze położenie geopolityczne mamy warunki na znaczne zwiększenie zakresu tych usług.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#FranciszekKociemski">W ciągu ostatnich kilku lat masa towarowa w tranzycie i wpływy uzyskane z usług tranzytowych nie wykazują tendencji zwyżkujących. Z prognoz na lata następne nie wynika, aby w tej dziedzinie miały zejść zmiany o decydującym znaczeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#FranciszekKociemski">Czynnikami hamującymi rozwój tej działalności jest m.in. niedostatek taboru specjalistycznego, przede wszystkim dostosowanego do przewozu kontenerów i to zarówno w transporcie kolejowym, jak i samochodowym, niekorzystny dla tranzytu układ linii kolejowych i stacji, nieregularność przebiegu pociągów, długie przestoje na stacjach. Wynika z tego konieczność przyspieszenia modernizacji taboru oraz budowy dróg szybkiego przejazdu wyposażonych w odpowiednie zaplecze usługowe.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#FranciszekKociemski">Rozwój tranzytu uwarunkowany jest również rozbudową i modernizacją polskich portów. Zgodnie z uchwałą VI Zjazdu PZPR podjęte zostały w tym kierunku działania inwestycyjne i organizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#FranciszekKociemski">Głównym przewoźnikiem towarów polskiego handlu zagranicznego jest kolej, drugie miejsce zajmuje transport morski. Żegluga śródlądowa i transport samochodowy partycypują w tych przewozach w niewielkim stopniu.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#FranciszekKociemski">Współpraca między resortami komunikacji i handlu zagranicznego układa się prawidłowo, ładunki nadawane przez handel zagraniczny traktowano są jako priorytetowe. Okresowe trudności oba resorty rozwiązują wspólnie. Stosowana jest elastyczna polityka taryfowa.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#FranciszekKociemski">Zadowalająco kształtuje się również współpraca resortu handlu zagranicznego i resortu żeglugi.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#FranciszekKociemski">Sprzężenie między rozwojem polskiej floty handlowej i naszego handlu zagranicznego jest bardzo ścisłe.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#FranciszekKociemski">Wzrost potencjału floty, zwiększenie jej udziału w przewozie ładunków naszego handlu zagranicznego wydatnie przyczynia się do wzrostu wpływów dewizowych, jak też do zmniejszania kosztów dewizowych transportu obcym tonażem morskim.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#FranciszekKociemski">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem resortów skierowali posłowie: Jan Szymański (PZPR - przedstawiciel Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi oraz Komunikacji i Łączności), Czesław Zapart (PZPR), Walenty Kołodziejczyk (ZSL), Mirosław Żurek (ZSL - przedstawiciel Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi), Ryszard Wasik (PZPR), Zygmunt Ogonowski (SD), Franciszek Kociemski (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielali: wiceminister handlu zagranicznego - Stanisław Długosz, wiceminister komunikacji - Kazimierz Jacukowicz, minister żeglugi - Jerzy Szopa.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#FranciszekKociemski">Wiele uwagi w dyskusji zwrócono na potrzebę zintensyfikowania wysiłków zmierzających do rozszerzania zakresu świadczonych przez Polskę usług tranzytowych, do czego - zdaniem posłów - predestynuje nas położenie geograficzne. Duże perspektywy w tym zakresie stoją przed transportem samochodowym.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#FranciszekKociemski">Konieczne jest tworzenie coraz lepszych, coraz bardziej zachęcających kontrahentów zagranicznych warunków przewozu. Wymaga to modernizacji, zwłaszcza specjalizacji taboru, usprawniania przewozów ładunków, przyspieszania procesów za- i wyładunkowych.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#FranciszekKociemski">Wielkie znaczenie mieć będzie pełna realizacja ustalonego przez rząd programu konteneryzacji przewozów.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#FranciszekKociemski">Przewodniczący obradom - poseł Franciszek Kociemski (PZPR) podkreślił, że niezbędne jest stwarzanie warunków sprzyjających szybszemu, bardziej sprawnemu przewożeniu ładunków naszego handlu zagranicznego i ładunków tranzytowych, podejmowanie działań pogłębiających zaufanie naszych kontrahentów do polskich przewoźników.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#FranciszekKociemski">Obecnego stanu nie można uznać za zadowalający. Z przedstawionych Komisji przez resorty informacji nie wynikają kierunki działania na rzecz poprawy tej sytuacji. Komisja śledzić będzie poczynania resortów i powróci do wielu poruszonych w dyskusji problemów.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#FranciszekKociemski">Zlecono podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#FranciszekKociemski">Sprawozdanie z działalności w 1972 r. Zespołu Handlu Zagranicznego, Służby Zagranicznej i Żeglugi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#FranciszekKociemski">Kontrole przeprowadzone przez ten Zespół koncentrowały się na badaniu wybranych problemów działalności naszych przedsiębiorstw handlu zagranicznego, żeglugi i służb zagranicznych. Szczególnie wnikliwie badana była celowość wykorzystania środków dewizowych przeinaczonych na zakupy maszyn i urządzeń dla nowych inwestycji oraz na import artykułów rynkowych. Zespół badał również m.in. problemy organizacji handlu zagranicznego, celowość i efekty służbowych wyjazdów zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#FranciszekKociemski">Wszystkie wykryte w toku kontroli nieprawidłowości były sygnalizowane kompetentnym resortom.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#FranciszekKociemski">Działalność Zespołu nie ogranicza się jednak do sygnalizowania uchybień; wysuwane są również sugestie w sprawie środków, jakie należy podjąć, by ujawnione uchybienia usunąć.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#FranciszekKociemski">Po dyskusji, w której udział wzięli posłowie: Mieczysław Marzec (ZSL), Alojzy Melich (PZPR), Ryszard Wasik (PZPR), Bolesław Rakowski (PZPR), Stanisław Sznajder (ZSL), Franciszek Kociemski (PZPR) i po wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień dyrektora Zespołu NIK - Wacława Kosickiego - Komisja przyjęła sprawozdanie Zespołu NIK.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>