text_structure.xml
4.34 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 27 maja 1975 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1974 roku w części dotyczącej gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z wiceministrem Stefanem Perkowicem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Sprawozdawcą był poseł Józef Kijowski (ZSL). W dyskusji udział wzięli posłowie: Tadeusz Stadniczeńko (SD), Michał Trejgis (ZSL), Władysław Gaweł (PZPR) i Mirosław Żurek (ZSL), dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej Stefan Perkowicz oraz wicedyrektor Zespołu NIK - Leon Iwanicki.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W referacie i w dyskusji wysoko oceniono osiągnięcia gospodarki morskiej w 1974 r. wykonane, a w wielu pozycjach przekroczone zostały podstawowe ustalone planem zadania. Nadwyżka dewizowa wypracowana przez przedsiębiorstwa żeglugi morskiej wzrosła w porównaniu z 1973 r. o 20 proc.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Osiągnięto korzystne relacje ekonomiczne. Działalność przedsiębiorstw gospodarki morskiej zamknęła się zyskiem o 28 proc. wyższym niż zakładano w planie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Tym poważnym osiągnięciom towarzyszyły jednak pewne nieprawidłowości. Zaliczono do nich m.in. niepełne wykonanie ilościowego planu połowów i dostaw rynkowych ryb, przy przekroczeniu planu wartościowego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Za niedostateczny uznano udział polskiej floty handlowej w przewozie ładunków polskiego handlu zagranicznego. Wynika to ze zbyt wolnego rozwoju naszego potencjału przewozowego w stosunku do szybko rosnących potrzeb przewozowych gospodarki narodowej oraz możliwości eksportu usług przewozowych. W znacznej mierze przyczyniło się do tego niepełne wykonanie przez Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego porozumień określających rodzaje, ilość i terminy dostaw statków dla armatorów krajowych. Niepełna realizacja dostaw nabywania części zamiennych obniżała zdolność eksploatacji statków. Niedostateczne było również pokrycie potrzeb remontowych floty przez stocznie krajowe; wysokie były straty wynikłe z wyczekiwania statków na miejsce w stoczniach remontowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Porty morskie przekroczyły o ponad 4 proc. zadania przeładunkowe. W toku realizacji tych zadań dotkliwie odczuwane były trudności wynikające z niedostatków wyposażenia technicznego, z nie dość efektywnej organizacji pracy; wydłużył się czas przeładunku drobnicy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Wskazywano na potrzebę przyspieszenia mechanizacji prac przeładunkowych i rozwoju zaplecza portowego. Postulowano usprawnienie obsługi portów przez przewoźników lądowych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Przemysł rybny odczuwał niedobór opakowań blaszanych i szklanych oraz etykiet, co często ograniczało podaż konserw i marynat na rynek krajowy.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad postanowiono przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Komisja rozpatrzyła i przyjęła sprawozdanie z działalności Zespołu Handlu Zagranicznego, Służby Zagranicznej i Żeglugi Najwyższej Izby Kontroli w 1974 r., które przedstawił dyrektor Wacław Kosicki. W dyskusji udział wzięli posłowie: Tadeusz Stadniczeńko (SD), Jan Szymański (PZPR), Mirosław Żurek (ZSL) i Florian Wichłacz (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Podkreślano dobrą współpracę z Komisją Zespołu oraz delegatur NIK województw nadmorskich.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>