text_structure.xml
4.43 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 25 lutego 1975 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła stan i perspektywy rozwoju mechanizacji prac przeładunkowych w portach morskich.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z wiceministrem Edwinem Wiśniewskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego oraz wicedyrektor Zespołu NIK - Lech Iwanicki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne i analityczne opracowane przez Ministerstwo Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej oraz przez Najwyższą Izbę Kontroli, jak również wyniki wizytacji portów morskich przeprowadzonej przez zespół poselski.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Sprawozdanie zespołu poselskiego opracowane przez posłów: Władysława Gawła (PZPR) i Floriana Wichłacza (PZPR) przedstawił poseł Florian Wichłacz.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Mendalka (PZPR), Jan Szymański (PZPR), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Wiesław Mróz (PZPR), Michał Trejgis (ZSL), Jan Mendel (PZPR), Alfred Przydatek (bezp.), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Mirosław Żurek (ZSL), wyjaśnień udzielili: wiceminister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej - Edwin Wiśniewski oraz dyrektor Zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Czesław Gościłowicz.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W referacie i dyskusji podkreślano poważny wysiłek tych wszystkich, którzy w trudnych warunkach przyczyniają się do przekraczania zadań przeładunkowych portów morskich. Rejestr osiągnięć w tej dziedzinie, zwłaszcza w ostatnich latach, jest znaczny.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W związku z dynamicznym wzrostem obrotów handlowych realizowanych drogą morską, istnieje konieczność szerszego stosowania nowych technologii mechanizacji prac przeładunkowych. Wprowadzanie tych technologii oznacza równocześnie zwiększenie konkurencyjności naszych portów. Konieczność mechanizacji pracy przeładunkowych dyktowana jest również deficytem siły roboczej w regionach przyportowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Nadal znaczną część drobnicy stanowią worki, bele, beczki, role, kartony i skrzynki, które robotnik musi przenosić na rękach i na plecach. Obecnie mechanizacja może obejmować tylko transport od drzwi wagonu do ładowni statku, natomiast w samych wagonach i w ładowniach statku przeważa praca fizyczna.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Przewoźnik lądowy - Polskie Koleje Państwowe powinny w szerszej mierze wprowadzać do eksploatacji wagony umożliwiające mechanizację czynności za i wyładunkowych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Zdaniem posłów konieczne jest szersze stosowanie przez producentów i eksporterów tego rodzaju opakowań, które umożliwiłyby ograniczenie stosowania żywej siły roboczej.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Z pozytywną oceną posłów spotkał się przedstawiony przez resort plan zamierzeń przewidujący przede wszystkim rozbudowę specjalistycznych baz przeładunkowych; tą drogą będzie można osiągnąć szybki wzrost zdolności przeładunkowej i przyspieszyć obsługę ładunków.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W związku z zamierzoną rekonstrukcją potencjału technicznego portów zwracano m.in. uwagę na potrzebę utworzenia scentralizowanego zaplecza techniczno-remontowego portów o odpowiednim wyposażeniu technicznym i odpowiednio dużych zdolnościach przerobowych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Należy zapewnić dostawy urządzeń portowych o rozwiązaniach konstrukcyjnych i parametrach eksploatacyjnych odpowiadających wymogom postępowej technologii prac przeładunkowych; przemysł krajowy powinien być w większej niż dotychczas mierze obciążony produkcją tych urządzeń.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>