text_structure.xml 25.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 8 czerwca 1973 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obiadująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r., wraz z uwagami NIK, w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- stan i perspektywy systemu gospodarczego przedsiębiorstw żeglugi w ramach wielkich organizacji gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Żeglugi z ministrem Jerzym Szopą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektora Zespołu NIK - Wacław Kosicki.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Podstawą dyskusji nad sprawozdaniem rządu z wykonania planu i budżetu w r. 1972 w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi były opracowane przez resort materiały informacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Wynika z nich m.in., że w 1972 r. stan morskiej floty handlowej zwiększył się o 8,9 proc., osiągając 2.379 tys. DWT. Plan przewozu ładunków w tonach został przekroczony o 1,4 proc. W stosunku do 1971 r. przewozy wzrosły: w tonach - o 15,6 proc., w tonomilach - o 17,6 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Nadwyżka dewizowa osiągnięta przez przedsiębiorstwa żeglugi morskiej była wyższa niż założono w planie o 3,6 proc. i o 9,1 proc. w porównaniu z osiągniętą w 1971 r.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Te korzystne wyniki uzyskana w trudnych warunkach frachtowo-eksploatacyjnych spowodowanych m.in. depresją na światowych rynkach żeglugowych oraz słabą podażą ładunków w żegludze trampowej i liniowej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W portach morskich handlowych przekroczono zadania planowe o około 6 proc. i zwiększono przeładunki do około 41 mln ton, to jest o 9,8 proc. w porównaniu z 1971 r. Szybkie tempo wzrostu przeładunków portowych wiąże się z szybkim wzrostem obrotów handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Pomyślnie przebiegała realizacja inwestycji w portach, zwłaszcza budowa portu północnego w Gdańsku. Ma to istotne znaczenie z uwagi na wyczerpujące się rezerwy zdolności przeładunkowych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Plany połowów morskich zostały przekroczone, nie zostały natomiast w pełni wykonane plany dostaw ryb i ich przetworów na rynek wewnętrzny.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Józef Kijowski (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Przewidziane w planie na rok 1972 zadania resortu żeglugi zostały wykonane i przekroczone; osiągnięto wydatny wzrost wartości produkcji i usług.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Znaczna poprawa nastąpiła w realizacji planu inwestycyjnego, a zwłaszcza robót budowlano-montażowych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Korzystnie kształtowały się proporcje między stanem zatrudnienia, wielkością funduszu płac oraz przyrostem wartości produkcji i usług.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Szczególnie korzystne relacje ekonomiczne wykazuje działalność gospodarcza portów morskich. Wysoka dynamika wartości usług działalności podstawowej portów wyrażająca się wskaźnikiem 12,1 proc. przy zmianie struktury na rzecz ładunków wysoko taryfowych osiągnięta została prawie całkowicie w drodze wzrostu wydajności pracy i jej udział w przyroście wartości usług wyniósł 95 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Resort osiągnął lepsze niż zakładano wyniki finansowe. Prawidłowo przebiegała realizacja budżetu. Na podkreślenie zasługuje znacznie większy niż w roku poprzednim wkład dewizowy resortu do bilansu płatniczego państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Realizacja zadań roku ubiegłego pozwoliła na wyprzedzenie założeń przewidzianych na ten okres zadań planu 5-letniego.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Osiągnięcie pozytywnych wyników możliwe było m.in. dzięki podjęciu przez resort żeglugi działań mających na celu poprawę warunków i organizacji pracy podległych mu przedsiębiorstw; stworzyło to warunki wzrostu aktywności załóg i w konsekwencji wzrostu wydajności pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Ta zasługująca na uznanie działalność nie powinna przesłaniać niektórych wymagających rozwiązania problemów.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Jednym z nich jest niepełna realizacja planowych dostaw na rynek wewnętrzny ryb i przetworów rybnych. Wzrosła wartość tych dostaw, ale nie ich ilość. Trudno się zgodzić z prezentowaną przez resort tezą o zbyt optymistycznym prognozowaniu na szczeblu centralnym chłonności rynku. Spożycie ryb w Polsce jest bardzo niskie, a potencjalny popyt na nie znacznie przewyższa podaż. Organizacja i technika obrotu rybami oraz niewłaściwy układ cen - oto przyczyny niewykonania założeń planu; w tych kategoriach, a nie w zmniejszaniu planu spożycia ryb, należy szukać rozwiązania tego problemu.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Wyjaśnienia wymaga problem udziału polskiej floty w przewozach krajowych towarów zagranicą. W niektórych pozycjach bowiem udział ten zmalał.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Wyjaśnić należałoby ponadto szereg zagadnień związanych z gospodarką materiałową w resorcie, aby wykazane w tej mierze niektóre korzystne wskaźniki można było uznać za w pełni uzasadnione.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanMendalka">Z zadowoleniem stwierdzić trzeba, że resort żeglugi wykonał i przekroczył w 1972 r. założenie planu. Jak wynika z obserwacji terenowych, pomyślnie przebiegała realizacja inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanMendalka">Więcej uwagi poświęcić powinien resort gospodarce materiałowej. Stan zapasów i gospodarowanie nimi nie są jeszcze zadowalające.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanMendalka">Poważnym problemem są przedłużające się przestoje wagonów w portach; wynika to wprawdzie przede wszystkim z winy innych resortów, niemniej resort żeglugi może i powinien tak zorganizować współpracę, by można było skrócić przestoje wagonów do minimum.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanMendalka">Podjąć trzeba działania zmierzające do zwiększenia transportu ładunków obcych przez nasze porty, które stanowią niewątpliwie atrakcyjną bazę przeładunkową.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JanMendalka">Niepomyślnym zjawiskiem jest wzrost absencji nieusprawiedliwionej ilości przepracowanych godzin nadliczbowych w portach. Wzrosła również ilość wypadków przy pracy w portach i stoczniach mimo, że nakłady na bhp uległy podwojeniu. Trzeba zbadać przyczyny tych zjawisk i podjąć środki im przeciwdziałające.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JanMendalka">Niezrozumiały jest fakt, że przy wykonaniu planu połowów, plan zaopatrzenia rynku w ryby nie został w pełni zrealizowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanSzymański">Na rynku wewnętrznym poszukiwane są bardziej szlachetne gatunki ryb i bardziej uszlachetnione przetwory rybne, co wskazuje na potrzebę zwiększenia nakładów na cele przetwórcze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanSzymański">Nieprawidłowa gospodarka wagonami, wpływa hamująco na pracę żeglugi. Szczególnie odczuwa się brak taboru specjalistycznego. Należałoby ustalić wielkość zapotrzebowania na ten tabor i domagać się od Ministerstwa Komunikacji uzupełnienia braków w tej dziedzinie. Poprawa struktury taboru kolejowego mieć może poważny wpływ na zwiększenie atrakcyjności tranzytowej naszych portów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MichałTrejgis">Podkreślić należy dynamiczny rozwój wszystkich działów resortu żeglugi i osiągnięcie prawie w każdym z nich korzystnych wyników rzeczowych i finansowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MichałTrejgis">Mankamentem jest niepełne wykonanie planowych zadań zaopatrzenia rynku w ryby i ich przetwory przy przekroczeniu planu połowów. Trudno się z tym pogodzić, zwłaszcza wobec niskiego jeszcze u nas wskaźnika spożycia ryb.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MichałTrejgis">Pewne zastrzeżenia nasuwa również realizacja zadań inwestycyjnych; przy przekroczeniu zakresu robót budowlano-montażowych zanotowano zaległości w oddawaniu obiektów do użytku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WiesławMróz">Uporządkowania wymaga problem obsługi barek rzecznych w portach; obsługa ta jest obecnie bardzo powolna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RyszardWasik">Zapewnić należałoby udział przedstawicieli resortu żeglugi w negocjacjach z kontrahentami zagranicznymi, które dotyczą umów handlowych pociągających za sobą usługi transportowe naszej żeglugi. Niedostatecznie wykorzystywane są możliwości naszych portów w dziedzinie świadczenia usług tranzytowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#RyszardWasik">Nie wydaje się, by zrobiono już wszystko w dziedzinie usprawnienia gospodarki zapasami surowców, materiałów i części. Jeżeli przekazuje się do zbytu nadwyżki w pełni przydatnych części zamiennych lub zespołów, powinno się uzyskać za nie cenę odpowiadającą faktycznej ich wartości. A z tym bywa różnie; zdarza się, że w pełni wartościowe i przydatne materiały przeznacza się na złom. Powinna być zaostrzona kontrola nad tym, jak przebiega zbywanie nadmiernych zapasów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanMendel">Mimo pewnych niedociągnięć, a zwłaszcza nieusprawiedliwionej absencji i wzrostu ilości wypadków przy pracy w przedsiębiorstwach resortu żeglugi, realizacja zadań planu w r. 1972 zasługuje na wysoką ocenę, a aktywność załóg tych przedsiębiorstw na uznanie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanMendel">Wydaje się celowe obwarować nasze kontrakty handlowe i przewozowe klauzulami, dzięki którym można będzie w resorcie żeglugi uniknąć strat wynikających z wahań walut obcych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AlfredPrzydatek">Wzrostowi absencji chorobowej i wzrostowi ilości wypadków trzeba przeciwdziałać przede wszystkim przez systematyczną poprawę warunków pracy oraz przez eliminację zagrożeń powodujących choroby zawodowe.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AlfredPrzydatek">Dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki: W roku ubiegłym realizacja podstawowych zadań w resorcie żeglugi przebiegała prawidłowo. Niektóre planowane wskaźniki zostały przekroczone.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AlfredPrzydatek">Podkreślić należy, że wnioski pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli były przez resort brane pod uwagę, a ujawnione niedociągnięcia zarówno natury organizacyjnej, jak i niektóre wnioski personalne uwzględnione były przy podejmowaniu decyzji dotyczących usprawnienia działalności poszczególnych przedsiębiorstw podległych resortowi.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AlfredPrzydatek">Najwyższe Izba Kontroli, podobnie jak znalazło to miejsce w dyskusji, do ujemnych zjawisk w ubiegłorocznej działalności resortu zalicza m.in.:</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#AlfredPrzydatek">- niepełne zaspokojenie zapotrzebowania rynku wewnętrznego na ryby i ich przetwory; złowione ryby nie zawsze były planowo zagospodarowywane, ujawniono przypadki psucia ryb i przekazywania ich do przerobu na mączkę rybną;</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#AlfredPrzydatek">- niedociągnięcia w dziedzinie gospodarki materiałowej; ujawniono wiele przypadków niegospodarności i marnotrawstwa materiałów, a niedostateczne zabezpieczenie magazynów i składów materiałowych było przyczyną występujących tu i ówdzie kradzieży.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#AlfredPrzydatek">Ogólnie jednak należy stwierdzić, że działalność resortu w roku ubiegłym prowadzona była w sposób prawidłowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MirosławŻurek">W swoim czasie Komisja badała wspólnie z Komisją Handlu Zagranicznego problemy współpracy obu resortów. Wskazywano wówczas na konieczność urealnienia i odnowienia umów na przewozy świadczone przez resort żeglugi na rzecz handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MirosławŻurek">W szerszym zakresie wykorzystywać trzeba możliwości rozszerzania przewozów tranzytowych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MirosławŻurek">Nadal niedostateczny jest udział żeglugi śródlądowej w przewozach masowych.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#MirosławŻurek">Z dużym uznaniem należy pokwitować szybką budowę Portu Północnego. Więcej uwagi skoncentrować należy jednak na problemach ochrony środowiska, na eliminowaniu szkodliwych stężeń pyłów; niezbędna jest w tej dziedzinie pomoc ze strony instytutów naukowych.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#MirosławŻurek">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor Polskich Linii Oceanicznych - Stanisław Bejger, dyrektor Zjednoczenia Morskich Stoczni Remontowych - Wacław Znajewski, dyrektor Polskiej Żeglugi Morskiej - Tadeusz Żytkowski, dyrektor Zjednoczenia Portów Morskich - Mirosław Wyglądowski, dyrektor Zjednoczenia Żeglugi Śródlądowej i Stoczni Rzecznych - Ryszard Białas.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#MirosławŻurek">Dyrektor PLO - Stanisław Bejger wyjaśnił m.in., że udział masy towarowej przewożonej na zlecenie polskiego handlu zagranicznego w ogólnej ilości przewiezionych ładunków wzrósł z 50 proc. w r. 1971 do 53 proc. w 1972 r. Planowane zadania w tym zakresie zrealizowano z nadwyżki. Na niektórych liniach zdolność ładunkowa naszych statków nie jest w pełni wykorzystana, na innych występują przeciążenia.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#MirosławŻurek">W roku ubiegłym mieliśmy do czynienia z lepszym wykorzystaniem tonażu naszej floty oraz poprawą efektywności działania. Zmniejszył się wskaźnik awaryjności, o czym świadczyć może m.in. 5-procentowa bonifikata składki ubezpieczeniowej.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#MirosławŻurek">Dyrektor Zjednoczenia Morskich Stoczni Remontowych - Wacław Znajewski poinformował m.in., że w roku ubiegłym stocznie zużyły do produkcji materiałów na kwotę ponad 1 mld zł. Toteż problem prawidłowej gospodarki materiałowej jest dla Zjednoczenia - pierwszoplanowym.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#MirosławŻurek">Wzmożone kontrole gospodarki materiałowej w podległych Zjednoczeniu jednostkach, energicznie egzekwowane są wnioski pokontrolne. Podkreślić należy, że do akcji tej włączył się szeroki aktyw polityczny i społeczny, a przypadki ujawnionego marnotrawstwa spotykały się z potępieniem.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#MirosławŻurek">Mimo stwierdzonych niedociągnięć, w roku ubiegłym zapasy materiałów obniżyły się o 27 proc. tendencja ta utrzymuje się w roku bieżącym. Do pozytywnych zjawisk zaliczyć należy również zmniejszanie się udziału materiałów w wartości produkcji globalnej w roku ubiegłym, mimo wzrostu nakładów na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy i warunków socjalnych, wzrósł wskaźnik wypadkowości. Zmniejszyła się ilość wypadków ciężkich, wzrosła ilość wypadków lekkich. Badania wykazują, że głównymi przyczynami tego stanu rzeczy jest nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. W tym zakresie podejmuje się szeroką akcję. Surowo karane są przypadki ujawnionych niedociągnięć.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#MirosławŻurek">Absencja nieusprawiedliwiona w stoczniach remontowych stanowiła stosunkowo niewielki odsetek całej absencji. Zdecydowanie przeważa absencja chorobowa. Przyczyny wysokiej absencji usprawiedliwionej są obecnie przedmiotem badań.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#MirosławŻurek">Wyjaśnienia dyrektora PŻM - Tadeusza Żydowskiego dotyczyły m.in. przewozu ładunków płynnych, przewozów tranzytowych oraz rozliczeń za przewóz ładunków z kontrahentami zagranicznymi.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#MirosławŻurek">Dyrektor Zjednoczenia Portów Morskich - Mirosław Wyglądowski wyjaśnił m.in., że w związku z niedostatkiem powierzchni magazynowej i składowej mieliśmy w roku ubiegłym do czynienia z wydłużeniem przetrzymywania wagonów kolejowych w portach. Stosuje się środki mające przeciwdziałać tym niekorzystnym zjawiskom; dąży się do skoordynowania działań central handlu zagranicznego, resortu komunikacji i resortu żeglugi.</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#MirosławŻurek">Dyrektor Zjednoczenia Żeglugi Śródlądowej i Stoczni Rzecznych - Ryszard Białas poinformował m.in., że plan przewozów żeglugą śródlądową w roku ubiegłym został zrealizowany. Przewieziono o 1 mln ton ładunków więcej niż planowano. Osiągnięto to m.in. dzięki lepszemu wykorzystaniu małych portów rzecznych, niedysponujących odpowiednimi urządzeniami technicznymi; zwiększyło to czas obsługi barek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LudwikJanczyszyn">Niepokoją sygnały o występujących zjawiskach niepełnego wykorzystania zdolności przewozowej statków na niektórych liniach żeglugi morskiej i oceanicznej. Należałoby rozważyć możliwości bardziej elastycznego dysponowania naszą flotą; na bardziej obciążone linie należałoby przerzucić statki z linii mniej obciążonych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#LudwikJanczyszyn">Jedną z przyczyn fluktuacji i wzrastającej absencji jest stosowanie różnych systemów wynagradzania za tę samą pracę. Problem ten wymaga generalnego rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#LudwikJanczyszyn">Jak wynika z wyjaśnień niedostateczna koordynacja działania kontrahentów naszych portów stanowi przyczynę przetrzymywania wagonów. Wiele można byłoby w tym zakresie zmienić poprzez usprawnienie prognozowania przewozów; na tym odcinku nie obserwujemy poprawy.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#LudwikJanczyszyn">Przyczyną gromadzenia nadmiernych zapasów jest m.in. wciąż jeszcze niedoskonały system planowania zaopatrzenia. Zbyt często many do czynienia ze zjawiskiem, że składa się wyższe zapotrzebowania na poszczególne materiały, licząc się z tym, że i tak zostanie ono przez jednostkę nadrzędną zmniejszone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BolesławRakowski">Słusznie podkreślano w dyskusji konieczność bardziej elastycznego dysponowania jednostkami przewozowymi w naszej żegludze morskiej. Niezbędne jest dysponowanie pewną rezerwą statków.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#BolesławRakowski">Mimo poważnej absencji z jaką mieliśmy do czynienia w morskich stoczniach remontowych w roku ubiegłym, plany tych stoczni zostały przekroczone. Wskazuje to albo na tkwiące tam jeszcze duże rezerwy, albo na błędy w planowaniu.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#BolesławRakowski">Nie można zgodzić się z tym, ażeby w związku z braku składowisk i magazynów w portach wykorzystywano wagony kolejowe jako „magazyny na kółkach”.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#BolesławRakowski">Podjąć należy niezbędne prace dla zapewnienia lepszej synchronizacji dostaw towarów przez kolej z podstawianiem statków dla ich załadunku.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#BolesławRakowski">Dodatkowych wyjaśnień udzielił minister żeglugi Jerzy Szopa, który stwierdził m.in. że jak wynika z ustaleń Ministerstwa Komunikacji, jednym z istotnych powodów trudności w obrocie wagonami w portach jest niedobór taboru.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#BolesławRakowski">W resorcie podejmuje się działania zmierzające do ograniczenia zarówno nieuzasadnionej absencji, jak i absencji chorobowej. Jest to problem istotny dla całej gospodarki. Uzyskanie wzrostu produkcji i usług, mimo absencji, uzyskuje się w resorcie dwiema drogami: wzrostem wydajności i operowaniem, w razie niezbędnej potrzeby, godzinami nadliczbowymi jak również wykorzystaniem tkwiących w planie rezerw. Resort posiada konkretny program poprawy warunków bhp i profilaktyki.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#BolesławRakowski">Rok 1972 poświęcono generalnemu porządkowaniu gospodarki materiałowej w resorcie. Po wyczerpaniu wszystkich możliwości zbytu określonych pozycji jako pełnowartościowych, niektóre z nich trzeba było przeznaczyć na złom, aby nie obciążały one środków obrotowych oraz powierzchni magazynowych. Nie można wykluczyć, że miały przy tym miejsce pewne wypadki marnotrawstwa. Zjawiska takie są ostro zwalczane.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#BolesławRakowski">Niedawno opracowana została prognoza rozwoju gospodarki morskiej do 2000 r., stanowiąca podstawę wieloletniego i rocznego planowania rozwoju przedsiębiorstw. Istnienie tej prognozy pozwoli w przyszłości bardziej precyzyjnie w stosunku do perspektywicznych potrzeb planować wielkość urządzeń i obiektów sportowych.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#BolesławRakowski">Zagadnienia wielkości dostaw ryb na rynek wewnętrzny i na eksport resort poświęca wiele uwagi. Różnica pomiędzy wielkością połowów a wielkością dostaw na rynek wewnętrzny w 1972 r. została wykorzystana dla celów eksportowych i bynajmniej nie uległa zmarnowaniu. Dostawy na rynek zwiększyły się o 7,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Niektóre gatunki ryb zostały dostarczone w większych ilościach. Niedobory w realizacji planu powstały wskutek niedostarczenia ryb mrożonych, które znajdują się w chłodniach, ale na które brak zbytu.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#BolesławRakowski">Podkreślić trzeba, że w ostatnich latach znacznie zwiększył się zakres przetwórstwa i uszlachetnianie ryb. Istnieje i jest konsekwentnie realizowany program dalszego rozwoju przetwórstwa rybnego. Uwzględnić trzeba również, że z przyczyn zupełnie od rybołówstwa niezależnych, nie zawsze osiągnąć można pożądaną strukturę połowów; mamy do czynienia na łowiskach z zanikaniem ryb dorszowa tych i śledzi przy dużej ilości makreli.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#BolesławRakowski">Przekazywanie pewnej ilości ryb na pasze jest zjawiskiem nieuniknionym, oczywiście przy zwalczaniu wszelkich przejawów niedbalstwa. Trudno tak rozbudowywać chłodnie, aby sprostać wymogom stosunkowo krótkotrwałych okresów szczytów w rybołówstwie. Tworzenie takich rezerw byłoby nieekonomiczne.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#BolesławRakowski">Najsłabszym ogniwem w obrocie rybami jest niedostateczna sieć sprzedaży detalicznej. Wysiłki resortu idą w kierunku rozbudowy tej sieci.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#BolesławRakowski">Uwagi, jakie padły w toku dyskusji, zostaną przez resort uwzględnione w dalszej działalności.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#BolesławRakowski">Przewodniczący Komisji - poseł Florian Wichłacz (PZPR): stwierdził, że w toku obrad wysoko oceniono działalność resortu żeglugi w 1972 r. Podejmowanie przez resort działania przynoszą efekty i powinny być kontynuowane.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#BolesławRakowski">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1972 r. w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi, uwagi wynikające z przebiegu obrad postanowiono przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz resortowi.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#BolesławRakowski">W kolejnym punkcie porządku dziennego, Komisja zapoznała się ze stanem i perspektywami systemu gospodarczego przedsiębiorstw żeglugi w ramach wielkich organizacji gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#BolesławRakowski">Sprawozdawcą był poseł Jan Mendalka (PZPR). W dyskusji udział wzięli posłowie: Józef Kijowski (ZSL), Bolesław Rakowski (PZPR), Michał Trejgis (ZSL), Jan Mendalka (PZPR) i Florian Wichłacz (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister żeglugi - Edwin Wiśniewski.</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#BolesławRakowski">Komisja wskazała na potrzebę bacznej obserwacji podejmowanych eksperymentów ekonomicznych. Wyniki te Komisja rozpatrzy w roku przyszłym.</u>
          <u xml:id="u-11.18" who="#BolesławRakowski">Wiceminister Żeglugi - Edwin Wiśniewski udzielił odpowiedzi na pytania posłów: Jana Szymańskiego (PZPR), Ludwika Janczyszyna (PZPR), Mirosława Żurka (ZSL), które dotyczyły m.in. działalności rzecznika prasowego resortu żeglugi, przygotowania materiałów na posiedzenia Komisji oraz zabezpieczenia dostaw urządzeń do przeładunku towarów masowych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>