text_structure.xml
29.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 8 listopada 1973 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- aktualną sytuację i kierunki działania w dziedzinie ochrony środowiska człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony gleby, powietrza i wód oraz walki z hałasem;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach i trybie wywłaszczenia nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- sejmowej Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej,</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z ministrem Jerzym Kusiakiem i wiceministrem Ludwikiem Ochockim, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Edwardem Dobiją, Ministerstwa Górnictwa i Energetyki z wiceministrem Tadeuszem Dryzkiem, Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu z wiceministrem Stanisławem Ochabem, Ministerstwa Sprawiedliwości z wiceministrem Józefem Szczerskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego, Ministerstwa Przemysłu Lekkiego, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego, Ministerstwa Rolnictwa, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego oraz dyrektorzy Zespołów NIK - Edward Twardowski i Józef Ciesielski.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Przed rozpoczęciem obrad Komisja uczciła pamięć zmarłego w dniu 19 października 1973 r. zastępcy przewodniczącego Komisji posła Mariana Gotowca.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Podstawą dyskusji na temat aktualnej sytuacji i kierunków działania w dziedzinie ochrony środowiska były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne opracowane przez: Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwo Górnictwa i Energetyki, Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego, Ministerstwo Przemysłu Chemicznego, Ministerstwo Przemysłu Lekkiego, Ministerstwo Przemysłu Maszynowego, Ministerstwo Przemysłu Spożywczego i Skupu, Ministerstwo Rolnictwa, Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej oraz przez Najwyższą Izbę Kontroli, jak również opinia Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej oraz Komisji Prac Ustawodawczych, opracowana w wyniku wspólnego posiedzenia obu komisji w dniu 20 lutego 1972 r. poświęcona realizacji przepisów prawnych dotyczących ochrony środowiska (por. BPS Nr 217)Ⅵ kad./.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Sprawozdawcą był poseł Jan Mariański (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Podkreślił on, że problemy ochrony środowiska naturalnego zaprzątają oraz więcej uwagi światowej opinii publicznej. Na coraz szerszą skalę podejmuje te problemy nauka, stają się one przedmiotem prac organizacji międzynarodowych i układów międzypaństwowych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Materiały, które przedstawione zostały Komisji przez resorty NIK i prezydia WRN ukazują szeroką panoramę problemów ochrony środowiska człowieka oraz sił i środków jakimi w tym zakresie dysponujemy u nas w kraju.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Materiały te nie stwarzają jeszcze pełnego obrazu zagrożeń, albowiem niedoskonały i niedostateczny jest system prowadzonych badań w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Stan zanieczyszczenia wód i powietrza atmosferycznego jest duży, zwłaszcza w ośrodkach przemysłowych. Podejmowane są poważne wysiłki na rzecz złagodzenia wynikających stąd zagrożeń. Wiele uwagi tym sprawom poświęcają głównie te gałęzie przemysłu, które w największym stopniu przyczyniają się do powstawania tych zanieczyszczeń; coraz większe jest zainteresowanie tymi problemami ze strony placówek naukowo-badawczych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Coraz poważniejszymi problemami staje się walka z hałasem.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Ochrona środowiska naturalnego wymaga wielostronnych przedsięwzięć, budowy oczyszczalni filtrów, stacji pomiarowych, odpowiednich rozwiązań technologicznych i przystosowania do zaistniałej sytuacji przepisów prawnych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Rok 1972 przyniósł poważne postępy w tym zakresie. Poważnie przyczyniła się do tego nauka polska rozpoczynając badania interdyscyplinarne i kompleksowe w zakresie ochrony środowiska naturalnego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W resortach gospodarczych, zespołach ekspertów i komisjach prowadzone były prace nad planami i programami perspektywicznymi także w zakresie problemów ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Komisja Planowania przy Radzie Ministrów podjęła prace nad planem przestrzennego zagospodarowania kraju, a Polska Akademia Nauk nad stanem i prognozowaniem zmian w środowisku człowieka.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Rok 1972 cechował się więc działalnością wielokierunkową, a zwłaszcza organizacyjną, społeczną, naukową, polityczną i merytoryczną. Nowych form i nowych treści nabrała także koordynacja międzyresortowa poczynań administracyjnych na rzecz ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Zmiany te stanowią zaczyn nowych poczynań w zakresie poprawy ochrony i kształtowania środowiska w latach następnych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił dyrektor Zespołu NIK - Edward Twardowski: Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła w bieżącym roku - z inicjatywy Komisji - badania niektórych zagadnień ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Stwierdzono szereg przypadków niedostatecznego przeciwdziałania naruszaniu równowagi w naturalnym środowisku. Wynika to przede wszystkim z niedostatecznej ilości i sprawności urządzeń oczyszczających w wielu zakładach przemysłowych i miastach, jak również ze zbyt słabych postępów badań naukowych nad rozwiązywaniem problemów dotyczących metod i środków ochrony środowiska oraz odnowy uszkodzonych jego elementów.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Zanotowano liczne przypadki przewlekłej realizacji zadań inwestycyjnych związanych z ochroną środowiska oraz nie uzyskiwanie zakładanej zdolności przez zainstalowane urządzenia oczyszczające; inwestycje te nie nadążają za inwestycjami produkcyjnymi. Liczne są przypadki odstępstwa od obowiązującej technologii oczyszczania; nie dość systematycznie prowadzona jest konserwacja urządzeń oczyszczających.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Zorganizowane przeciwdziałanie zanieczyszczeniu wód, powietrza i gleby wymaga możliwie dokładnej ewidencji źródeł i rozmiarów emisji zanieczyszczeń oraz skutków jakie one wywołują. Pomiary czystości wód i powietrza atmosferycznego nie zapewniają jeszcze możliwości prawidłowej oceny sytuacji i zmian zachodzących w atmosferze, przede wszystkim z braku dostatecznego wyposażenia w aparaturę pomiarową.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Skutki społeczne i gospodarcze nadmiernej emisji zanieczyszczeń nie są dotychczas bliżej rozpoznane, nie podejmuje się w tej mierze skoordynowanych badań. Próby ustalenia strat powstających w sprawach rolnych i w inwentarzu żywym, czy w budynkach położonych w zasięgu działania zakładów emitujących substancje szkodliwe — wobec braku innych kryteriów - opierały się na roszczeniach indywidualnych kierowanych do zakładów przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Sankcje za nadmierne zanieczyszczanie wód i powietrza atmosferycznego są nadal niewspółmierne do powodowanych tą drogą szkód. Represjom podlegały głównie zakłady, a nie osoby winne naruszenia norm.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Nie wymierza się kar za odprowadzanie ścieków nadmiernie zanieczyszczonych do kanalizacji miejskiej; zakłady przemysłowe, które nie dopełniają warunków w tej dziedzinie ponoszą jedynie podwyższone opłaty, są one tak niskie, że nie stanowią żadnego hamulca dla tych zakładów.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Zbyt wolno i nie dość sprawnie przebiega organizacja służb ochrony środowiska w prezydiach rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Resorty przywiązują dużą wagę do spraw związanych z ochroną środowiska, jednak podejmowane działania na rzecz ograniczenia emisji zanieczyszczeń rozłożone są na zbyt długi okres. Bardzo zróżnicowany jest również stopień zaangażowania poszczególnych przemysłów w rozwiązywaniu problematyki ochrony środowiska na drodze usprawnień metod oczyszczania oraz modyfikacji procesów produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Wydaje się celowe ustalenie dla poszczególnych zakładów przemysłowych zadań w dziedzinie ochrony środowiska i traktowanie realizacji tych zadań analogicznie jak planów produkcyjnych (Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska powinno bilansować przedsięwzięcia resortowe w dziedzinie ochrony środowiska i oceniać ich skuteczność).</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HalinaSkibniewska">Gospodarka wodna ma u nas wielu gospodarzy. W rezultacie trudno określić, kto jest odpowiedzialny za prawidłowe jej funkcjonowanie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HalinaSkibniewska">Ochrona środowiska - to nie tylko walka przeciw degradacji wód, gleby, powietrza, walka z hałasem, lecz również przeciwdziałanie szkodom wynikającym ze złej, chaotycznej zabudowy. Wszystkie te problemy muszą być rozwiązywane kompleksowo. Dotychczas więcej mówi się o zaistniałej już degradacji, mniej natomiast - o profilaktyce.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#GabrielGórtowski">Deficyt wody jest bolączką powszechnie znaną i odczuwaną, w tej sytuacji budowa oczyszczalni ścieków jest zagadnieniem palącym. Są to przedsięwzięcia kosztowne, wymagające rozwiązywania trudnych problemów technologicznych. Równocześnie zwiększyć trzeba troskę o pełne i prawidłowe wykorzystanie istniejących urządzeń, o ich należytą konserwację.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#GabrielGórtowski">Niezbędne jest prowadzenie bardziej systematycznych badań stanu zanieczyszczenia wód. Wszystkie te przedsięwzięcia powinny być koordynowane.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#GabrielGórtowski">Brak inżynierów instalacji sanitarnych jest powodem tego, że biura projektowe nie podejmują się robót z zakresu projektowania urządzeń oczyszczających ścieki; trudno również znaleźć wykonawcę tych urządzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanuszWójcik">W rejonie zakładów azotowych w Puławach zniszczeniu uległy duże obszary leśne. Piaszczysta gleba utrudnia aklimatyzowanie na tym terenie roślinności mniej podatnej na zagrożenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszZapiórkowski">Przeciwdziałanie niszczeniu środowiska naturalnego powinno stanowić przedmiot powszechnego zainteresowania. Więcej uwagi tym sprawom poświęcić powinny rady narodowe tylko nieliczne z nich powołały komisje zajmujące się tą problematyką. Wiele uwagi powinny tej problematyce poświęcić nowopowołane gminne rady narodowe i urzędy gminne.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszZapiórkowski">Wzmocnić należy kontrolę nad prawidłowym stosowaniem preparatów chemicznych. Dostęp do nich jest zbyt łatwy, a znajomość zagrożenia, jakie mogą powodować - niedostateczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanWojno">W niedostatecznym stopniu stosuje się przewidziane przepisami sankcje za zanieczyszczanie naturalnego środowiska. Wysypiska śmieci zlokalizowane są niejednokrotnie w pobliżu ujęć wodnych i osiedli mieszkaniowych; w wielu miastach i wsiach brak miejsc wyznaczonych na gromadzenie śmieci i odpadków.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanWojno">Słusznie koncentruje się uwagi na ochronę środowiska w rejonach uprzemysłowionych; nie wolno jednak tracić z oczu faktu, że coraz częściej zagrożenia występują na wsi w związku ze stosowaniem w rolnictwie coraz większej ilości środków chemicznych. Worki po nawozach sztucznych płucze się w zbiornikach wodnych, opakowania po środkach chwastobójczych, które zgodnie z instrukcją powinny być zakopane, trafiają na odkryte wysypiska. Zagraża to zdrowiu ludzi, a także - jak sygnalizują kółka łowieckie - bywa powodem spadku pogłowia zwierzyny leśnej, zwłaszcza zajęcy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanWojno">Urządzenia ochronne stosowane w budownictwie nie zabezpieczają pracowników przed szkodliwym dla zdrowia hałasem.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZygmuntFilipowicz">Podejmuje się poważne wysiłki na rzecz tworzenia lepszych warunków rekreacji; z drugiej strony uczestnicy rekreacji wskutek niedostatecznej dyscypliny społecznej, przyczyniają się niejednokrotnie do niszczenia krajobrazu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZygmuntFilipowicz">GKKFiT zaprezentowany jest przez Instytut Turystyki w zespołach ekspertów pracujących nad programem przestrzennego zagospodarowania kraju; efektem tego uczestnictwa jest szereg opracowań dotyczących turystycznego zagospodarowania wielu regionów. Każdy teren rekreacyjny powinien mieć jednego gospodarza i powinien być ogólnie dostępny; do tej pory tak nie jest, czego przykładem jest nadal rejon Zalewu Zegrzyńskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanGarlicki">Zrozumienie konieczności ochrony środowiska naturalnego ogarnia cały świat; problem ten zyskuje zrozumienie w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanGarlicki">Na I sesji Sejmu VI kadencji powołano Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska. Zadawano sobie wówczas pytanie, czy będzie ono w stanie podołać koordynacji licznych i wielostronnych poczynań dotyczących ochrony środowiska. Nadesłane przez te Ministerstwo materiały świadczą, że zdołało ono opanować tę problematykę, a przedstawione zamierzenia w sposób kompleksowy obejmują całokształt przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska człowieka. Trzeba dołożyć starań, aby te słuszne zamierzenia znalazły konsekwentnych realizatorów we wszystkich ogniwach administracji państwowej i gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanGarlicki">Szczególnie duże zagrożenia środowiska naturalnego występują w dużych ośrodkach przemysłowych. Obserwuje się to m.in. w Krakowie, Niezbędne jest zwiększenie nakładów inwestycyjnych na ochronę wód i powietrza w tym rejonie oraz stworzenie warunków realizacji wszystkich planowanych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JanGarlicki">Więcej uwagi poświęcić trzeba rekultywacji terenów. Od dawna mówi się o potrzebie założenia Parku Kultury pomiędzy Nową Hutą a Krakowem, który powinien stanowić naturalną strefę ochronną; zamierzenia te nie są jednak zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JanGarlicki">Na terenie małych miast duże zagrożenie dla ochrony środowiska naturalnego stanowią stare, niesprawne urządzenia ogrzewcze i kanalizacyjne.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#JanGarlicki">Należałoby doprowadzić do tego, ażeby zezwolenia na podejmowanie nowych inwestycji wydawane były tylko wtedy, jeżeli przewiduje się równoczesną budowę niezbędnych oczyszczalni ścieków i urządzeń służących ochronie powietrza atmosferycznego.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#JanGarlicki">Należy zsynchronizować inwestycje podejmowane przez zakłady przemysłowe i gospodarkę komunalną.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WładysławJanik">Z przedstawionych Komisji przez resorty materiałów wynika, że doceniają one wagę zagadnienia, że podejmują one działania, mające na celu ochronę środowiska naturalnego. Obserwacje zebrane w terenie nie stwarzają jednak podstaw do optymizmu. Przedsiębiorstwa przemysłowe usiłują tworzyć możliwie największe strefy ochronne wokół zakładów, niedostateczne są natomiast działania na rzecz usprawnienia funkcjonowania urządzeń odpylających i oczyszczalni wód, na rzecz doskonalenia procesów technologicznych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WładysławJanik">Zdarzają się i drastyczne przypadki naruszania przepisów o ochronie środowiska. Np. papiernia w Kluczach wywoziła odpady na teren Puszczy Błędowskiej, zdarza się, że zakłady wyłączają w nocy urządzenia filtracyjne i wypuszczają zanieczyszczone ścieki.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WładysławJanik">Wydaje się, że przy należytym zrozumieniu wagi problemu ochrony środowiska naturalnego można by wiele zdziałać.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#WładysławJanik">Ochrona środowiska naturalnego zaczyna się od porządkowania śmietników na terenie osiedli mieszkaniowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JózefMarchewka">Podstawową przyczyną zbyt wolnego postępu w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego jest niedostateczne uświadamianie całemu społeczeństwu, a przede wszystkim załogom zakładów przemysłowych, skutków jakie powodują zaniedbania w tej dziedzinie. Pracownicy obsługujący urządzenia odpylające i oczyszczające nie rozumieją często, że pracują na szczególnie trudnym i odpowiedzialnym odcinku.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JózefMarchewka">Plany zagospodarowania przestrzennego w niedostatecznej mierze uwzględniają problemy ochrony środowiska, a ustalone w tej dziedzinie zadania realizowane są zbyt długo.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JózefMarchewka">Dla woj. koszalińskiego opracowano program ochrony środowiska. Szczególne znaczenie przywiązuje się w tym programie do zabezpieczenia pasa nadmorskiego, stanowiącego ważny region turystyczny. W tym pasie brak sprawnych urządzeń kanalizacyjnych, oczyszczalni ścieków; na terenie pasa nadmorskiego zlokalizowano szereg hałaśliwych zakładów przemysłowych. W celu ochrony bogato rozwiniętej sieci rzek i jezior opracowano plan rozbudowy urządzeń oczyszczających i filtracyjnych, jednakże realizacja tych planów z uwagi na brak wykonawców oraz dostaw urządzeń natrafia na poważne trudności.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ReginaMaciejewska">Należy w możliwie najszerszej mierze przechodzić od stosowanych obecnie niemal powszechnie mechanicznych metod oczyszczania ścieków do stosowania metod biologicznych.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ReginaMaciejewska">Modernizować trzeba w małych miastach kotłownie; większość z nich nie posiada urządzeń odpylających. W planach perspektywicznych zakłada się wprawdzie rozbudowę centralnych kotłowni, ale nie można do czasu realizacji tych zamierzeń odkładać rozwiązania problemu ochrony powietrza.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#ReginaMaciejewska">Wiele zagrożeń dla środowiska naturalnego w rejonach przygranicznych stwarzają zapylenia, ścieki i zanieczyszczenia zakładów przemysłowych krajów sąsiednich; konieczne jest uregulowanie tych spraw poprzez zawarcie odpowiednich konwencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZdzisławKwieciński">Z materiałów nadesłanych przez resorty wynika, że mamy do odrobienia poważne zaległości w zakresie rozbudowy urządzeń oczyszczających i odpylających. Ministerstwo Przemysłu Chemicznego podaje, że w przyszłej 5-latce powinno przeznaczyć na ten cel kwoty sięgające 14–15 proc. całości nakładów przeznaczonych na rozwój tego przemysłu. Nasuwa się pytanie, czy jesteśmy przygotowani do realizacji poważnych zamierzeń?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZdzisławKwieciński">Zwiększenia nakładów domaga się szereg innych resortów, ale równocześnie mamy do czynienia ze stałym niewykorzystywaniem planowanych na rozbudowę urządzeń oczyszczających i odpylających środków.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ZdzisławKwieciński">Bezwzględnie egzekwować trzeba przestrzeganie obowiązujących przepisów w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Trudno przyjąć do wiadomości stwierdzenie Ministerstwa Przemysłu Maszynowego, że nie dość sprawnie działają urządzenia oczyszczające, które przecież produkowane są przez zakłady podległe temu resortowi. Ministerstwo Budownictwa przerzuca odpowiedzialność za rekultywację terenów na Ministerstwo Rolnictwa. Trzeba jednoznacznie ustalić, kto obowiązany jest zapewnić produkcję odpowiedniej jakości urządzeń oczyszczających i odpylających, kto i w jakim zakresie odpowiada za rekultywację terenów, kto powinien być głównym organizatorem wykonawstwa inwestycji służących ochronie środowiska.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#ZdzisławKwieciński">W planach budowy nowych zakładów przemysłowych bezwzględnie muszą być przewidziane urządzenia dla ochrony środowiska; modernizacja zakładów starych polegać powinna przede wszystkim na modernizacji urządzeń oczyszczających i odpylających, na zmniejszaniu zagrożeń środowiska poprzez usprawnianie technologii produkcji.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#ZdzisławKwieciński">Więcej uwagi poświęcić trzeba pracom naukowo-badawczym służącym ochronie środowiska. Z materiałów Ministerstwa Przemysłu Chemicznego wynika, że podległych resortowi placówkach Zajmujących się gospodarką wodną i ściekową oraz ochroną powietrza pracuje blisko 600 pracowników; efekty pracy tych placówek nie są odczuwalne.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#ZdzisławKwieciński">Należałoby zastanowić się, czy stosowane sankcje finansowe za przekroczenie przepisów w sprawie ochrony środowiska naturalnego są dostatecznie dotkliwe dla przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#ZdzisławKwieciński">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister górnictwa i energetyki - Tadeusz Dryzek, dyrektor zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Sylweriusz Wawrzyniewicz, wiceminister przemysłu spożywczego i skupu - Stanisław Ochab, dyrektor departamentu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej - Wiesław Magdzik oraz wiceminister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Ludwik Ochocki.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyMajewski">Z materiałów przedstawionych przez resorty oraz Najwyższą Izbę Kontroli wynika, że mamy lepsze niż poprzednio rozeznanie stanu zagrożenia środowiska naturalnego, że nasila się działanie służące jego ochronie. Efektywność działania w tym zakresie pomniejszana jest z jednej strony narastaniem zagrożeń, z drugiej - niedostatecznym wykorzystaniem posiadanych środków, niewłaściwą eksploatacją urządzeń, a nawet przypadkami wyłączenia urządzeń wówczas, gdy ich działanie może ujemnie wpływać na ekonomiczne efekty osiągane przez zakłady produkcyjne.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JerzyMajewski">Szybkiego działania oczekiwać należy na odcinku zabezpieczenia wód i powietrza przed zanieczyszczeniami. Wymaga to nasilenia m.in. badań kontrolnych, a także podjęcia produkcji skutecznych urządzeń oczyszczających i właściwego ich eksploatowania.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JerzyMajewski">W polityce inwestycyjnej trzeba zdecydowanie przeciwstawić się uruchamianiu nowych obiektów bez sprawnie działających urządzeń chroniących przed zanieczyszczeniami.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JerzyMajewski">Do spraw bardzo ważnych zaliczyć należy ochronę terenów służących rekreacji. Nie można w związku z tym lokalizować w niektórych rejonach kraju zakładów produkcyjnych, które są uciążliwe dla otoczenia.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#JerzyMajewski">System kar, jakkolwiek nie należy przeceniać ich skuteczności, powinien być ulepszony. Trzeba też doskonalić przepisy z zakresu ochrony środowiska. Należy również poświęcić więcej uwagi sprawności i skuteczności prowadzonych kontroli.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#JerzyMajewski">Postępy w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego uwarunkowane są w chwili obecnej nie tyle wielkością środków, jakie mogą być na ten cel przeznaczone, ile możliwościami wykonawczymi.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#JerzyMajewski">Komisja zleciła podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg obrad.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#JerzyMajewski">W kolejnym punkcie porządku dziennego, Komisja rozpatrzyła projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości. Projekt ustawy był przedmiotem obrad Komisji w dniu września 1973 (por. BPS Nr 356/Ⅵ kad.). Wyłoniono wówczas podkomisję złożoną z przedstawicieli komisji: Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, Prac Ustawodawczych oraz Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, której zlecono szczegółowe rozpatrzenie projektu i przedstawienie wniosków.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#JerzyMajewski">Sprawozdawcą podkomisji był poseł Gabriel Górtowski (SD).</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#JerzyMajewski">W dyskusji udział wzięli posłowie: Tadeusz Zapiórkowski (bezp.), Jerzy Majewski (PZPR) oraz dyrektor departamentu w Ministerstwie Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska - Władysław Graboń.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#JerzyMajewski">Komisja przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości z poprawkami. Przyjęto m.in. poprawkę, w myśl której wywłaszczani właściciele mieszkań nabytych od państwa, a stanowiących odrębne nieruchomości w domach wielomieszkaniowych otrzymywać będą odszkodowanie równe realnej wartości lokalu - podobnie jak właściciele domków jednorodzinnych, lub mieszkań spółdzielczych.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#JerzyMajewski">Na sprawozdawcę projektowanej ustawy Komisja wybrała posła Zdzisława Kwiecińskiego (PZPR).</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#JerzyMajewski">Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedzi na uchwalony w dniu 28. VI.br. (por. BPS Nr 339/Ⅵ k.) dezyderat w sprawie zapewnienia lepszej koordynacji działań na rzecz rozwoju gospodarki komunalnej na wsi i zaopatrzenia rolnictwa w wodę.</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#JerzyMajewski">Jak wynika z odpowiedzi opracowany został przez Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych wspólny program rozwoju potencjału przedsiębiorstw inżynieryjnych i instalacyjnych do roku 1980.</u>
<u xml:id="u-13.14" who="#JerzyMajewski">Komisja uchwaliła dezyderaty dotyczące zaplecza naukowo-badawczego i jego wpływu na postęp techniczny i ekonomiczny w budownictwie i w przemyśle materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-13.15" who="#JerzyMajewski">Problem ten był przedmiotem posiedzenia Komisji w dniu 4 października br. (por. BPS Nr 367/VI kad.).</u>
<u xml:id="u-13.16" who="#JerzyMajewski">W dezyderatach tych Komisja stwierdza, m.in., że resort budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych powinien spełniać funkcję koordynatora badań, prowadzonych w dziedzinie budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych przez wszystkie placówki naukowe, podległe również innym resortom.</u>
<u xml:id="u-13.17" who="#JerzyMajewski">Komisja uważa za konieczne skoncentrowanie prac badawczych w pierwszym rzędzie na tych dziedzinach, które są związane z potrzebami wynikającymi z realizacji perspektywicznego programu mieszkaniowego. Dotyczy to w szczególności nowych technologii i konstrukcji, a także organizacji procesu budowlanego w budownictwie mieszkaniowym i towarzyszącym.</u>
<u xml:id="u-13.18" who="#JerzyMajewski">W szerszym niż dotychczas stopniu przedmiotem badań powinny stać się problemy związane z przygotowaniem odpowiedniej wielkości terenów uzbrojonych; opracować trzeba metodę stosowania prefabrykatów przy budowie infrastruktury miejskiej, zwłaszcza zaś przy budowie kolektorów o dużych przekrojach, jak również metody zabezpieczeń urządzeń kanalizacyjnych przed korozją.</u>
<u xml:id="u-13.19" who="#JerzyMajewski">Konieczne jest - zdaniem Komisji - rozwinięcie w najbliższym czasie produkcji nowoczesnych narzędzi rzemieślniczych i zestawów narzędziowych, niezbędnych dla wyposażenia różnych kategorii pracowników zatrudnionych w budownictwie. To samo dotyczy produkcji odzieży ochronnej używanej przez pracowników budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-13.20" who="#JerzyMajewski">W związku z koniecznością przyspieszenia realizacji szerokiego programu budownictwa towarzyszącego budownictwu mieszkaniowemu, Komisja uznaje za konieczne przyspieszenie prac umożliwiających realizowanie tych obiektów przy zastosowaniu konstrukcji metalowych. Dotyczy to zarówno prac projektowych jak i stworzenia odpowiedniej bazy materiałowo-wytwórczej dla produkcji przemysłowej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>