text_structure.xml
21.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 4 grudnia 1972 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Janusza Biernackiego (ZSL) i Mariana Gotowca (PZPR) rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1973 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z ministrem Alojzym Karkoszką, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z ministrem Jerzym Kusiakiem, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii z prezesem Borysem Szmielewem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa finansów, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego i Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, dyrektorzy Zespołów NIK - Józef Ciesielski i Edmund Twardowski, zastępca przewodniczącego Centralnego Związku Spółdzielni. Budownictwa Mieszkaniowego - Jan Maj.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu na 1973 r. w części dotyczącej Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych zreferował - w imieniu podkomisji - poseł Bronisław Jurkiewicz (PZPR): Projekt planu na 1973 r. przewiduje znacznie większą niż w latach ubiegłych dynamikę wzrostu produkcji i usług resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W stosunku do przewidywanego wykonania planu w 1972 r. wartość robót budowlano-montażowych wzrośnie o 17,4 proc.; przewiduje się oddanie o 17,2 proc. większej powierzchni użytkowej mieszkań; rośnie również zakres budownictwa przemysłowego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Projekt planu zawiera zadania bardzo trudne. Należy przewidywać, że w wielu regionach, w związku z dużą koncentracją zadań inwestycyjnych, wystąpią szczególne napięcia. Niezbędne jest więc przygotowanie odpowiednich środków zaradczych. Specjalny nacisk należy położyć na realizację zadań budownictwa mieszkaniowego i towarzyszącego oraz kluczowych zadań budownictwa przemysłowego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Podkomisja wyraża opinie, że w tej sytuacji nieodzowne wydaje się podjęcie skuteczniejszych decyzji dyscyplinujących plan inwestycji, sprzyjających lepszemu ich przygotowaniu. Należy szerzej stosować w budownictwie prefabrykaty, szybciej uprzemysławiać budowy i mechanizować roboty; do tego konieczne jest rozbudowywanie zaplecza technicznego budownictwa, lepsze zaopatrzenie go w maszyny, urządzenia i środki transportu. Równolegle dbać należy w większym stopniu o prawidłowe wykorzystanie tego sprzętu. Zdecydowanej poprawy wymaga gospodarka zasobami materiałowymi.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Konieczne jest doprowadzenie do ściślejszych powiązań między placówkami naukowo-badawczymi budownictwa i przedsiębiorstwami budowlanymi. Postulować należy również rozwijanie współpracy i kooperacji międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Zadania budownictwa mają być wykonane przy wzroście zatrudnienia i wydajności pracy; wydajność pracy na 1 pracownika ma wzrosnąć o 7 proc.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W myśl projektu planu poważne, rosnące zadania stają przed przemysłem materiałów budowlanych; wartość produkcji tego przemysłu będzie o 10,1 proc. wyższa niż w 1972 r. Szczególnie wysoki wzrost charakteryzuje produkcję kruszyw uszlachetnionych (o 16,7 proc.), materiałów ściennych (o1 0,7 proc.), wyrobów betonowych (o 10,2 proc.) oraz cementu (o 8,2 proc.). W zakresie przemysłu materiałów budowlanych resort powinien szczególną uwagę zwrócić na:</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- terminowe przekazywanie do eksploatacji nowych zakładów i dochodzenie do projektowanych zdolności produkcyjnych;</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- stosowanie nowoczesnych technologii produkcji przy maksymalnym wykorzystaniu rozwiązań licencyjnych;</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- rozwijanie kooperacji i współpracy międzynarodowej;</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- zapewnienie odpowiedniej ilości środków transportowych do przewozu materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Planowana produkcja materiałów budowlanych zapewnia pokrycie potrzeb, ale bez możliwości stworzenia rezerw. Może to być przyczyną spotęgowania napięć występujących w planie. Niezbędne jest więc opracowanie programu intensyfikacji produkcji w 1973 r. przy maksymalnym wykorzystaniu rezerw produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu na 1973 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii zreferował w imieniu podkomisji poseł Janusz Wójcik (ZSL): Dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego oraz przemysłowego stworzył konieczność znacznego przyspieszenia prac zmierzających do przestrzennego zagospodarowania regionów, aglomeracji miejskich, osiedli i wsi. Nakłada to poważne, rosnące zadania na pracownie urbanistyczne, które muszą przyspieszyć prace nad planem przestrzennego zagospodarowania kraju.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Szczególny nacisk kładzie się na realizację zadań związanych z przygotowaniem terenów uzbrojonych dla budownictwa mieszkaniowego. Równie ważne jest rozbudowa resortowego potencjału wykonawczego, zwłaszcza przedsiębiorstw budowlano-inżynieryjnych oraz zakładów i ekip zarządów budynków mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Najbardziej odczuwalna poprawa nastąpi w zaopatrzeniu miast w wodę. W 1973 r. oddane zostaną do użytku nowe ujęcia wodne o zdolności produkcyjnej 380 tys. m³ oraz 330 km sieci wodociągowej.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W 1973 r. przewiduje się uzyskanie o 7,3 tys. mieszkań więcej niż w 1972 r. Uwzględniając przekroczenie zadań 5-latki w bieżącym roku, oznacza to przekazanie do użytku w latach 1972-1973 w budownictwie uspołecznionym 14 tys. mieszkań ponad ustalenia planu 5-letniego. Dodać trzeba, że następuje znaczny wzrost udziału budownictwa mieszkaniowego przeznaczonego dla zakładów pracy. Na potrzeby indywidualnego budownictwa mieszkaniowego przeznacza się kredyty państwowe w wysokości 1,9 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Należy zapewnić warunki wykonania planowanych zadań w budownictwie mieszkaniowym i w zakresie urządzeń towarzyszących. Konieczne jest zwłaszcza zlikwidowanie poważnych zaległości w realizacji programu budowy urządzeń socjalno-usługowych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Nakłady inwestycyjne na ochronę powietrza będą o 75 proc. większe niż w 1972 r., a na budowę oczyszczalni ścieków - o 31 proc.; koncentrować się one będą w województwach charakteryzujących się najwyższym stopniem zanieczyszczenia powietrza (48 proc. nakładów przeznacza się dla woj. katowickiego, krakowskiego, wrocławskiego, warszawskiego i poznańskiego) oraz wód (46 proc. przeznacza się dla woj. katowickiego, opolskiego, wrocławskiego, krakowskiego i rzeszowskiego).</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Szczególną uwagę należy zwrócić na zapewnienie potencjału wykonawczego dla inwestycji z zakresu ochrony powietrza i wód oraz przyspieszyć prace badawcze nad skutecznymi i ekonomicznymi metodami ograniczania ilości zanieczyszczeń, emitowanych do atmosfery.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Zadania Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii wzrastają w planie na 1973 r. o 10 proc. Realizacja tych zadań wymaga wykorzystania rezerw wewnętrznych, kryjących się w usprawnieniach organizacyjnych i technicznych, podnoszeniu wydajności pracy oraz lepszym wykorzystaniu sprzętu.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HenrykStawski">Pozytywnie należy ocenić fakt powołania zjednoczenia zaplecza technicznego gospodarki komunalnej. Pozwoli to na unowocześnienie taboru komunalnego w miastach.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HenrykStawski">W małych miastach odczuwa się brak drobnego sprzętu zmechanizowanego do zamiatania ulic, utrzymywanie porządku w parkach itp.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#HenrykStawski">Choć nakłady na remonty kapitalne i bieżące w 1973 r. wzrastają, to jednak nie pokryją potrzeb. Przy ustalaniu wysokości środków na remonty bieżące bierze się za podstawę tę samą kwotę w przeliczeniu na 1 m², co w roku 1966, podczas gdy koszty remontów znacznie wzrosły.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#HenrykStawski">W programie rozwoju budownictwa mieszkaniowego zakłada się duży udział budownictwa indywidualnego. Tymczasem kwoty na uzbrojenie terenu dla tego budownictwa są niewystarczające; radom narodowym brak środków na ten cel.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanGarlicki">Poważnym problemem dla władz terenowych woj. krakowskiego jest zlikwidowanie szkód, jakie wyrządziła w tym regionie wielka powódź. Krakowski zespół poselski wystąpił o dofinansowanie regionu krakowskiego, przede wszystkim na cele naprawy i umocnienia wałów przeciwpowodziowych, zniszczonych urządzeń komunalnych i wodnych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JanGarlicki">Za budownictwem mieszkaniowym nie nadąża budowa pawilonów i obiektów handlowych, usługowych i gastronomicznych w nowych osiedlach. Deficyt mocy produkcyjnych przedsiębiorstw budowlanych w woj. krakowskim zmniejszył się, ale przedsiębiorstwa te pracują na rzecz innych regionów kraju.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JanGarlicki">Od 1960 r. w Krakowie przystosowuje się stare budynki miejskie o wartości historycznej do potrzeb nowoczesnego życia miejskiego. Wymaga to przeznaczenia dodatkowych kredytów. Mimo interwencji władz miejskich, Kraków nie otrzymał takiej pomocy w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JanGarlicki">Nakłady na przeciwdziałanie zadymianiu i zapylaniu osiedli zwiększają się, ale w stopniu niedostatecznym. Dotyczy to przede wszystkim Krakowa. Huta Lenina i Huta w Skawinie powinny rozbudować filtry oczyszczające oraz podjąć na szerszą skalę zagospodarowanie stref ochronnych w swoim bezpośrednim sąsiedztwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefMarchewka">Ekipy remontowe odczuwają brak dostatecznej ilości sprzętu; należy im umożliwić korzystanie ze sprzętu przedsiębiorstw budowlanych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JózefMarchewka">Zbyt niskie tempo budownictwa założono w planie dla woj. koszalińskiego. Okres oczekiwania na mieszkanie spółdzielcze przekracza w tym regionie 10 lat. Poseł Jerzy Lorens (PZPR): Resorty kooperujące z budownictwem nie zawsze w przeszłości dbały o zbilansowanie materiałów i sprzętu potrzebnego resortowi budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych. Dokonanie weryfikacji planów w tych resortach, zgodnie ze wzrastającymi potrzebami i koncentracją zadań budowlanych, jest konieczne.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JózefMarchewka">Rozważyć trzeba możliwość rozszerzenia zakresu akcji werbunkowej murarzy, instalatorów i dekarzy zatrudnionych w innych resortach, do pracy w budownictwie. Pod adresem resortu nauki i szkolnictwa wyższego postulować należy zwiększenie rekrutacji na odpowiednie kierunki studiów, m.in. budownictwo lądowe i inżynierię miejską.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanWojno">Program rozwoju budownictwa mieszkaniowego przewiduje równomierne rozłożenie zadań budowlanych w całym kraju. Tymczasem w projekcie planu na 1973 r. wskaźniki w tej dziedzinie dla woj. białostockiego są znacznie niższe niż w innych województwach.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JanWojno">Nie obserwuje się postępu w realizacji małych budów na wsi (agronomówek, punktów skupu); budownictwo to jest nadal drogie i trwa bardzo długo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarianMatera">Przewidziane w projekcie planu wskaźniki rozwoju budownictwa mieszkaniowego rad narodowych nie pokrywają się z potrzebami. Należy przeprowadzić weryfikację tych potrzeb i udzielić niezbędnej pomocy tym regionom kraju, w których utrzymuje się trudna sytuacja mieszkaniowa.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarianMatera">Poważne trudności występują w wykonawstwie budownictwa socjalnego i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MarianMatera">Zamierzamy - i słusznie - zwiększać produkcję cementu. Nie wolno jednak zapominać, że jest to produkcja mająca szkodliwy wpływ na środowisko. Konieczne jest zabezpieczenie nowych obiektów tego przemysłu w odpowiednie urządzenia odpylające.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ReginaMaciejewska">Komisja powinna bliżej zaznajomić się z zasadami zapowiedzianej przez resort reorganizacji służb inwestycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanuszBiernacki">W związku z napiętymi zadaniami planu na 1973 r. szczególnego znaczenia nabiera doskonalenie organizacji procesu inwestycyjnego. W ślad za uporządkowaniem tego zagadnienia, jakie nastąpiło w budownictwie przemysłowym, powinna zostać wprowadzona zasada jednego inwestora i jednego generalnego wykonawcy również w budownictwie ogólnym.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanuszBiernacki">W bieżącym roku nastąpiło szybkie odrabianie zaległości w zakresie tynkowania budynków. Tempo to powinno być utrzymane również w roku przyszłym.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanuszBiernacki">Dodatkowych wyjaśnień udzielili:</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JanuszBiernacki">Minister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Alojzy Karkoszka: W wyniku podjęcia szeregu decyzji przez kierownictwo partyjne i państwowe, a także dzięki pomocy Sejmu, prace w resorcie i podległych mu przedsiębiorstwach przebiegały sprawnie. Realizacja tegorocznego planu zakończy się pozytywnym wynikiem. Przedterminowe wykonanie planu spodziewane jest w połowie bieżącego miesiąca. Pozwoli to na wcześniejsze przystąpienie do realizacji kolejnych zadań.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JanuszBiernacki">Przewiduje się zbudowanie 5,5 tys. mieszkań ponad plan. Plan budownictwa szkół został wykonany terminowo i będzie przekroczony. W połowie roku ograniczone zostało przejściowo tempo budownictwa mieszkaniowego w celu przyspieszenia budowy inwestycji towarzyszących i obiektów służby zdrowia; dzięki temu również planowane obiekty usługowe i handlowe powinny być wykonane do końca roku w 100 proc.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#JanuszBiernacki">Nadal utrzymuje się wysoka dynamika wzrostu zadań budownictwa. W roku przyszłym planuje się 17-procentowy wzrost produkcji i usług w budownictwie. Mimo napięcia, plan przyszłoroczny będzie realizowany w korzystniejszych warunkach. Składa się na to szereg czynników. W roku bieżącym resort otrzymał 4 razy więcej środków na zakup sprzętu dla budownictwa. Zakupione maszyny i urządzenia weszły na place budów w II półroczu, a szczególnie w bieżącym kwartale. Uzyskaliśmy 280 mln zł na zakup sprzętu i urządzeń na rok przyszły. Stan zatrudnienia w budownictwie utrzymuje się w granicach planowanych. Na zmniejszenie trudności z zatrudnieniem wpłynęły decyzje poprawiające warunki pracy. Poprawie ulega również organizacja pracy.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#JanuszBiernacki">Na początku br., przy uchwalaniu planu 5-letniego, wyrażano wątpliwości, czy uda się dokonać w budownictwie tak dużego skoku na przełomie lat 1972 i 1973. Wszystko wskazuje na to, że skok ten został już dokonany. Nie udało się zaspokoić wszystkich potrzeb terenowych. Będziemy to poprawiać w trakcie realizacji dalszych zadań.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#JanuszBiernacki">Wzrost zadań budownictwa stwarza sytuację, w której plan napięty jest do granic ryzyka, ale tylko w ten sposób można wykonać założenia programowe szybkiego rozwijania budownictwa i sprawniejszej realizacji zadań inwestycyjnych. W celu zapewnienia warunków realizacji tego planu zbilansowano w porozumieniu z innymi resortami dostawy materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#JanuszBiernacki">Każdy niedobór asortymentowy może spowodować zachwianie równowagi bilansu dostaw i zadań. Dlatego resort szczególny nacisk kładzie na terminowe i rytmiczne wykonywanie planu dostaw materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#JanuszBiernacki">W roku. przyszłym zakupujemy 10 nowych fabryk domów. W 1974 r. - 10 dalszych. Montaż takiego zakładu trwa 5–6 miesięcy. Część tych fabryk podejmie zatem produkcję już w roku przyszłym.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#JanuszBiernacki">W 1973 resort przeciwdziałać będzie rozdrabnianiu nakładów inwestycyjnych, co z reguły powoduje marnotrawstwo środków i materiałów. Przeprowadzone będą szczegółowe analizy wstępnej fazy przygotowania inwestycji. Rozwiązywany będzie stopniowo problem szybszego przygotowywania terenów pod budownictwo mieszkaniowe. Od początku roku szybciej realizowane będą obiekty służby zdrowia i opieki społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyKusiak">Dąży się do intensyfikacji produkcji, przyspieszenia dostaw sprzętu i maszyn dla przedsiębiorstw gospodarki komunalnej; dostawy te nie będą jednak jeszcze wystarczające. W związku z tym zbilansowano potrzeby wielkich aglomeracji miejskich i otrzymano odpowiednie środki na import niezbędnych urządzeń. Zapotrzebowanie małych miast na niektóre urządzenia zostanie pokryte w pełni, na inne - w niespełna 20 proc.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JerzyKusiak">Nakłady na remonty kapitalne i bieżące oraz na eksploatację budynków mieszkalnych finansowane będą z jednego źródła. Umożliwi to ZBM-om skuteczniejszy manewr środkami finansowymi.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JerzyKusiak">Komunikacja miejska ulegnie znacznej poprawie. Już w 1973 r. niektóre miasta otrzymają autobusy „Berliet”, których produkcję podjęto w bieżącym roku. Łódź otrzyma już w I kwartale 1973 r. nowe tramwaje. Tym niemniej jest to problem trudny i w przyszłości trzeba będzie zdecydować się na budowę szybkiej kolei miejskiej w wielkich aglomeracjach.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JerzyKusiak">Inwestycje handlowo-usługowe są nadal opóźnione. Plan na 1973 r. obejmuje także zaległości poprzednich lat. Pod koniec 1973 zostaną one zlikwidowane.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JerzyKusiak">Przewodniczący obradom - poseł Marian Gotowiec (PZPR): Plany na 1973 r. są tak napięte, że postulowanie dalszego ich zwiększania nie jest możliwe. Chodzi o to, by były one realizowane w możliwie najlepszy sposób.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#JerzyKusiak">Od dawna notuje się niedostatek materiałów budowlanych, zwłaszcza cementu i stali. Konieczne jest większe niż dotychczas zaangażowanie się innych resortów, szczególnie Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego i Ministerstwa Przemysłu Maszynowego w rozwiązywanie tego trudnego problemu.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#JerzyKusiak">Budownictwo w coraz większym stopniu staje się przemysłem. Stosunkowo powoli uprzemysławia się budownictwo obiektów mających służyć szkolnictwu, służbie zdrowia, handlowi i usługom. Trzeba na to zwrócić szczególną uwagę.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#JerzyKusiak">Koszty budownictwa mieszkaniowego rosną w związku z podnoszeniem jego jakości. Oszczędności bywają niekiedy kosztowne, ponieważ zmuszają do prowadzenia natychmiastowych bardzo kosztownych robót poprawkowych i remontów.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#JerzyKusiak">Komisja przyjęła projekty planu i budżetu na rok 1973 w częściach dotyczących Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii w brzmieniu przedłożenia rządowego. Uwagi wynikające z przebiegu obrad zostaną przekazane Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#JerzyKusiak">Komisja uchwaliła również dezyderaty, dotyczące zapewnienia kadr dla budownictwa i gospodarki komunalnej. Treść tych dezyderatów zrelacjonujemy w kolejnym biuletynie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>