text_structure.xml
17.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 31 października 1975 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, rozpatrzyła informację o przebiegu realizacji narodowego planu społeczno-gospodarczego i budżetu państwa w okresie 3 kwartałów br.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Obradom przewodniczył poseł Józef Pińkowski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z I zastępcą przewodniczącego - Kazimierzem Secomskim, Ministerstwa Finansów z I zastępcą ministra finansów - Marianem Krzakiem oraz wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli - Bolesław Szlązak.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Informację o przebiegu realizacji narodowego planu społeczno-gospodarczego i budżetu państwa w okresie 3 kwartałów br. przedstawili: I zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Kazimierz Secomski i I zastępca ministra finansów Marian Krzak (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jerzy Bukowski (bezp.), Bolesław Strużek (ZSL), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Stanisław Tomaszewski (PZPR), Leon Janczak (ZSL), Jan Kamiński (PZPR), Józef Kołodziejski (ZSL), Aleksandra Jarnecka (PZPR), Henryk Zieliński (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: I zastępca ministra finansów - Marian Krzak oraz I zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Kazimierz Secomski.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W dyskusji wyrażano opinie, że rezultaty produkcyjne osiągnięte w ciągu pierwszych 9 miesięcy br. stwarzają podstawy do pełnej realizacji planu rocznego. Jest to tym ważniejsze, że efekty uzyskane w roku bieżącym stanowić będą punkt wyjściowy do kolejnej 5-latki.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono działaniom rządu zmierzającym do pełnej realizacji planu m.in. poprzez łagodzenie i likwidowanie trudności i napięć ujawniający się w toku jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">M.in. poseł Konstanty Łubieński wskazał, że osiągnięcia produkcyjne i inwestycyjne, unowocześnienie gospodarki i wzrost dochodów ludności są w bieżącej 5-latce daleko szybsze niż w poprzednich. Przy tak dużej dynamice wzrostu nieuchronne są czasowe trudności; wiele z nich, jak np. w handlu zagranicznym i w rolnictwie, wynika w dużej mierze z przyczyn obiektywnych. Trudności rodzi m.in. zapewnienie równowagi rynkowej. Na uznanie zasługują wysiłki rządu zmierzające do zrównoważenia szybko rosnących przychodów ludności stale wzrastającą produkcją towarów przeznaczanych na rynek wewnętrzny.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Poseł Jerzy Bukowski podkreślił, że produkcja rośnie w roku bieżącym szybciej niż w roku ubiegłym. Jest to tym cenniejsze, że zatrudnienie rosło w tym okresie daleko wolniej niż produkcja; wzrost produkcji osiągnięto więc w dużej mierze dzięki wzrostowi wydajności pracy, wydajność pracy wzrastała jednak daleko wolniej niż fundusz płac. Szybkie tempo inwestycji stwarza warunki wydatniejszego przyspieszenia wzrostu wydajności. Zachowanie prawidłowych proporcji między wzrostem wydajności pracy i wzrostem funduszu płac - to jeden z ważnych czynników zapewnienia równowagi.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Przewiduje się, że podobnie jak w latach ubiegłych, wiele inwestycji ma być przekazanych do eksploatacji w IV kwartale.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Nie jest to zjawisko korzystne, rodzi ono tendencje do oddawania przez realizatorów nie w pełni wykończonych inwestycji. Trzeba tym tendencjom przeciwdziałać.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Problemom równowagi rynkowej poświęcił swe wystąpienie poseł Stanisław Tomaszewski. Poważne znaczenie dla jej pogłębienia ma nie tylko wzrost produkcji, lecz również zapewnienie możliwości sprawnego rozprowadzenia jej efektów. Stąd konieczność szybkiego odrobienia opóźnienia i braków, jakie wciąż jeszcze odczuwa się w dziedzinie transportu.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Problemom rolnictwa poświęcali swe wystąpienia posłowie: Leon Janczak, Jan Kamiński i Józef Kołodziejski. Szczególnie wiele uwagi poświęcono pełnemu i efektownemu wykorzystaniu gruntów rolnych, działaniom organizacyjnym i ekonomicznym na rzecz intensyfikacji produkcji, zwłaszcza hodowlanej.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono również problemom handlu zagranicznego, zwłaszcza intensyfikacji eksportu, problemom kształtowania się zapasów i in.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Na zakończenie dyskusji głos zabrał przewodniczący Komisji poseł Józef Piwowski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Dyskusja pozwala na sformułowanie opinii, że podstawowe zadania wynikające z planu na rok bieżący są realizowane pomyślnie. Utrzymywana jest wysoka dynamika rozwoju gospodarki narodowej, wzrasta potencjał produkcyjny. Zapewniona została i utrzymywana jest równowaga globalna.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Wystąpiły jednak w toku realizacji planu pewne napięcia i trudności, które w rezultacie podejmowanych działań i wysiłków, są opanowywane. W przeciwieństwie do praktyki stosowanej w poprzednich 5-laktach, działania zmierzające do opanowywania tych trudności nie polegają na zaniechaniu ważnych z punktu widzenia interesów społecznych inwestycji, ani na obniżaniu realnych dochodów ludności. Mimo pewnych trudności będących między innymi wynikiem sytuacji w produkcji rolnej, w następstwie niekorzystnych warunków klimatycznych 1974/75 roku oraz określonych zmian na rynkach zagranicznych, konsekwentnie przestrzega się podstawowych zasad wynikających z ogólnych założeń uchwalonego na VI Zjeździe PZPR programu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Z przebiegu, dyskusji wynika, że czynić trzeba wszystko, aby w ciągu 2 miesięcy dzielących nas od zakończenia bieżącego roku, jak najpełniej i jak najlepiej zrealizować zadania planu. Mamy sprzyjającą ku temu sytuację; znajdujemy się w okresie wielkiej aktywizacji społeczeństwa podejmującego liczne czyny produkcyjne i społeczne dla uczczenia VII Zjazdu Partii. Niezbędne jest takie sterowanie tymi inicjatywami, by wzmożona aktywność społeczna jeszcze bardziej wzrastała, by kierowana była przede wszystkim na te odcinki, na których realizacja zadań przebiega słabiej.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Stałej uwagi wymaga sytuacja na rynku wewnętrznym. Uchwałą XII Plenum i uchwałą Sejmu podjęte zostały decyzje w sprawie objęcia podwyżkami płac wszystkich pracujących i w sprawie realizacji dodatkowego, przekraczającego założenia 5-latki programu socjalnego. Wpłynęło to na wydatne zwiększenie dochodów ludności. Mimo pewnych napięć, ogólna równowaga na rynku jest zachowana; strumień kierowanych. na rynek towarów pokrywa się ze wzrostem siły nabywczej ludności. Potwierdza to prawidłowość podjętych decyzji.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Umocnieniu równowagi rynkowej debrze służą działania rządu na rzecz poprawy i wzmocnienia dyscypliny pracy, jak również w dziedzinie dyscypliny płac. Zasługują one na pełną aprobatę, podobnie jak działania na rzecz oszczędności i umocnienia dyscypliny budżetowej. Szczególnie ważnym jednak problemem staje się zwiększenie ilości dostarczanych na rynek towarów. W tym celu niezbędne jest właściwe ukierunkowanie dodatkowej produkcji i jak najbardziej celowe wykorzystanie środków dewizowych wygospodarowanych na cele importu towarów konsumpcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Realizujemy duży i napięty, niezbędny dla rozwoju kraju, program inwestycyjny. Wiele jeszcze przewidzianych na rok bieżący zadań inwestycyjnych będzie oddawanych w IV kwartale br. Wskazuje to na potrzebę umacniania dyscypliny inwestycyjnej, na konieczność koncentrowania przez rząd i wszystkich, uczestników procesu inwestycyjnego sił i środków na tych obiektach, które powinny być w najbliższym czasie oddane do użytku. Za słuszne uznać trzeba decyzje ograniczające rozpoczynanie nowych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W nowy rok gospodarczy 1975-1976 w rolnictwie weszliśmy z obciążeniami wynikającymi z ostatnich dwóch trudnych dla rolnictwa lat. Obserwuje się już pewne symptomy wskazujące na wstępującą linię dalszego rozwoju. Przejawia się to m.in. w tendencjach do rozwoju hodowli. Podjęte w sierpniu decyzje zmierzające do poprawy opłacalności hodowli trzody chlewnej i produkcji mleka zaczynają już dawać rezultaty. W dalszej działalności popierać musimy wszystkie wysiłki rolnictwa na rzecz rozwoju hodowli; wymaga to m.in. dalszego rozwoju budownictwa inwentarskiego, poprawy zaopatrzenia w środki produkcji, kredyty itp.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Pomyślnie w roku bieżącym przebiega skup roślin przemysłowych i ziemniaków; trudna natomiast sytuacja występuje w skupie zbóż. W naszych działaniach musimy koncentrować uwagę na udzielaniu poparcia tym rolnikom, którzy dobrze wywiązują się ze swych zobowiązań. Im przede wszystkim należy stwarzać warunki rozwoju produkcji, dla nich przede wszystkim poprawiać zaopatrzenie. Równocześnie egzekwować trzeba pełne wywiązywanie się z umów kontraktacyjnych. Dalszego doskonalenia wymaga system skupu i kontraktacji.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Dyskusja jest dla Komisji wstępem do prac nad projektem planu na rok 1976. Będzie to plan szczególnie ważny, gdyż stworzyć on powinien warunki harmonijnego, płynnego przejścia między bieżącą 5-latką, której założenia wynikały ze strategii rozwoju kraju przyjętej przez VI Zjazd Partii i która będzie kontynuowana, a kolejną 5-latką, której założenia ustalone zostaną przez VII Zjazd Partii.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">[STRESZCZENIE]</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">O PRZEBIEGU REALIZACJI NARODOWEGO PLANU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO I BUDŻETU PAŃSTWA W OKRESIE 3 KWARTAŁÓW BIEŻĄCEGO ROKU</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Streszczenie informacji złożonych, na posiedzeniu Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów w dniu 31 października 1975 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzSecomski">W okresie pierwszych 3 kwartałów br. utrzymywała się wysoka dynamika wzrostu produkcji przemysłowej, była ona o 11,7 proc. większa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Przy na ogół pomyślnej realizacji zadań w ujęciu wartościowym obserwuje się niepełne wykonanie planu produkcji, niektórych wyrobów, co stwarza pewne napięcia w paru dziedzinach zaopatrzenia. Podjęte w ostatnich miesiącach decyzje rządu stwarzają należyte warunki poprawy realizacji planów, a nawet ich przekroczenia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzSecomski">Pomyślnie realizowane są podejmowane przez załogi pracownicze zobowiązania produkcji dodatkowej. Ich wartość osiągnęła w ciągu 9 miesięcy br. 76,5 proc. zadeklarowanej kwoty. Należy oczekiwać, że w wyniku mobilizacji załóg w okresie przedzjazdowym nastąpi w najbliższym czasie dalszy wzrost dodatkowej produkcji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzSecomski">W III kwartale wydajność pracy w przemyśle wzrosła o 9,7 proc., podczas gdy w I półroczu wzrosła ona o 9,3 proc.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzSecomski">W III kwartale wolniejsze było niż w I półroczu tempo wzrostu zatrudnienia. Rokuje to nadzieje, że osiągnięte pod koniec roku wielkości będą zbieżne z założeniem planu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzSecomski">Wskutek niesprzyjających warunków atmosferycznych utrzymywało się szereg trudności w rolnictwie. Na nieco niższym niż w roku ubiegłym poziomie kształtuje się skup zbóż. Notuje się również pewien spadek skupu żywca wieprzowego przy jednoczesnym wzroście skupu żywca wołowego. Pomyślnie przebiega skup buraków cukrowych oraz warzyw i owoców. Przeprowadzony w październiku bieżącego roku kwartalny spis zwierząt w rolnictwie wskazuje na poprawę tendencji hodowlanych. Świadczy o tym także pewien wzrost skupu trzody chlewnej w październiku br. i utrzymująca się tendencja wzrostu pogłowia bydła.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzSecomski">W okresie 9 mies. b.r. nakłady inwestycyjne wzrosły o 14,3 proc. Wysokiej dynamice nakładów nie zawsze towarzyszy terminowość oddawania obiektów do użytku, w tym również szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej. Podjęto energiczne działania na rzecz umocnienia dyscypliny inwestycyjnej i ograniczenia możliwości rozpoczynania nowych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzSecomski">Zadania w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego zostaną - według aktualnych przewidywań przekroczone. Realizacja zadań tego budownictwa kształtuje się pomyślnie również w układzie regionalnym. Mniej zadowalająco przebiega wykonanie inwestycji usługowych i towarzyszących.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzSecomski">Obroty handlu zagranicznego charakteryzowała wysoka dynamika zwłaszcza z krajami socjalistycznymi. Notuje się trudności w wykonaniu zadań eksportowych do krajów kapitalistycznych, wynikające nie tylko ze zmniejszającego się pod wpływem recesji zapotrzebowania lub niekorzystnych cen na rynkach światowych. Niezbędne są w związku z tym intensywne działania na rzecz zwiększenia produkcji eksportowej i poprawy jej jakości.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KazimierzSecomski">Przychody pieniężne ludności w ciągu 3 kwartałów b.r. wzrosły o ponad 14 proc., w tym z tytułu wypłat z funduszu płac - o blisko 16 proc. W celu zrównoważenia tych zwiększonych przychodów masą towarową rząd podjął szereg decyzji mających na celu zwiększenie dostaw rynkowych.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzSecomski">Sytuacja w transporcie jest nadal trudna. Mimo dużego wzrostu przewozów zarówno kolejowych jak i samochodowych, nadal istnieją dość znaczne zaległości w przewozach niektórych towarów. Pomimo pewnej poprawy dyscypliny ładunkowej w ostatnim okresie nie jest ona jeszcze zadowalająca.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#KazimierzSecomski">Realizowane są długofalowe przedsięwzięcia inwestycyjne, polegająca na rozbudowie i modernizacji transportu, które powinny dać efekty w latach przyszłych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#KazimierzSecomski">W celu pełnej realizacji założeń tegorocznego planu i złagodzenia występujących napięć działania rządu koncentrować się będą na:</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#KazimierzSecomski">— zapewnieniu wzrostu produkcji przeznaczonej na zaopatrzenie rynku wewnętrznego;</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#KazimierzSecomski">- przyspieszeniu realizacji zadań eksportowych oraz poprawie jakości produkcji eksportowej;</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#KazimierzSecomski">- odrobieniu zaległości w terminowej realizacji inwestycji;</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#KazimierzSecomski">- zapewnieniu sprawnego przebiegu skupu płodów rolnych;</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#KazimierzSecomski">- gromadzeniu rezerw na okres zimowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarianKrzak">Przebieg realizacji budżetu państwa w okresie 9 miesięcy br. a w szczególności wykonanie planowych dochodów kształtuje się korzystnie. Zrealizowano ponad 75 proc. planu rocznego. Wydatki budżetu państwa wyniosły 72,1 proc. planu rocznego. Tempo wzrostu dochodów budżetowych w okresie 3 kwartałów br. jest wyższe od tempa wzrostu wydatków.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarianKrzak">Na finansowanie inwestycji i kapitalnych remontów wydatkowano 793 mld zł, co stanowi 76 proc. planu rocznego. Przewiduje się, że wydatki te przekroczą założenia planu rocznego. Wiąże się to z przewidywanym, lub już dokonanym przyznaniem dodatkowych środków, zwłaszcza dla resortu komunikacji i rolnictwa. Wyższy niż w roku ubiegłym jest również stan zaawansowania realizacji planu dochodów własnych rad narodowych w okresie 3 kwartałów br.; zadecydowało o tym zaawansowanie realizacji wpływów z przedsiębiorstw i jednostek gospodarczych, które wynosi 75,8 proc. planu rocznego.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MarianKrzak">Wydatki bieżące budżetów terenowych osiągnęły w okresie 3 kwartałów br. - 7,3 proc. planu. Wyższe niż w roku ubiegłym było zaawansowanie realizacji planowanych wydatków na cele socjalne i kulturalne, związane głównie ze sfinansowaniem poprawy jakości świadczeń. Wzrost wydatków budżetowych na cele socjalne i kulturalne wyniósł ok. 14 proc. w porównaniu z ich poziomem sprzed roku.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MarianKrzak">Reforma administracji terenowej pozwoliła na oszczędności budżetowe, które znajdą swoje odzwierciedlenie zwłaszcza w budżecie roku przyszłego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>