text_structure.xml
13.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 3 czerwca 1975 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Strużka (ZSL), rozpatrzyła i przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania budżetu w 1974 r. w częściach dotyczących: Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Państwowej Komisji Cen, Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej oraz Głównego Urzędu Statystycznego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Uwagi do sprawozdania rządu z wykonania budżetu w 1974 r. w części dotyczącej Najwyższej Izby Kontroli przedstawiła poseł Teresa Morawiec (PZPR). W dyskusji udział wzięli posłowie: Tadeusz Stadniczeńko (SD), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Leon Janczak (ZSL). Jan Kamiński (PZPR), Henryk Stawski (SD), Bolesław Strużek (ZSL). Wyjaśnień udzielił wiceprezes NIK - Bolesław Szlęzak.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W referacie i w dyskusji wysoko oceniono działalność Najwyższej Izby Kontroli stwierdzając, że prawidłowo i skutecznie realizuje ona swe ustawowe zadania w służbie państwa i społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Syntetyczne informacje pokontrolne przedkładane kierownictwu politycznemu i państwowemu są pomocne w procesie sterowania rozwojem społeczno-gospodarczym kraju, a wyniki kontroli referowane organom przedstawicielskim i ich komisjom dobrze służą zwiększeniu efektywności kontrolnych funkcji Sejmu i rad narodowych w stosunku do aparatu administracji państwowej. Wskazywano na konieczność zwrócenia przez NIK szczególnej uwagi na te dziedziny, w których częściej niż gdzieindziej występują zjawiska społecznie i gospodarczo niepożądane.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Podkreślano potrzebę rozwijania systemu kontroli kompleksowych jako bardziej skutecznych aniżeli kontrole fragmentaryczne.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Wskazywano na ogromne znaczenie, jakie dla przeciwdziałania nieprawidłowościom i nadużyciom ma nadzór i kontrola prowadzona przez kierownictwa zakładów pracy i samorząd społeczny. Niezbędne jest takie oddziaływanie na środowiska i kolektywy pracownicze, aby mocniej potępiały one ujawnione nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Uwagi na temat działalności Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i wykonaniu przez nią budżetu w 1974 r. przedstawił poseł Jan Kamiński (PZPR). W dyskusji udział wzięli posłowie: Wiesław Sadowski (bezp.), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Bolesław Strużek (ZSL) i Leon Janczak (ZSL), dodatkowych wyjaśnień udzielił zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Zbigniew Wojterkowski.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W referacie i w dyskusji podkreślano, że Komisja Planowania skutecznie przeciwdziałała w 1974 r. występującym w trakcie realizacji planu napięciom i trudnościom, co pozwoliło na pełną realizację podstawowych zadań polityki gospodarczej. Systematycznie prowadzona przez Komisję analiza rozwoju gospodarczego kraju pozwoliła na prawidłowe sterowanie przez rząd bieżącymi procesami ekonomicznymi.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Za słuszne uznano skoncentrowanie uwagi Komisji Planowania na umacnianiu równowagi pieniężno-rynkowej, na dostosowaniu do możliwości poziomu inwestowania i usprawniania działalności inwestycyjnej, na poprawie bilansu handlowego poprzez stymulowanie wzrostu eksportu.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Istotne znaczenie dla naszej gospodarki miały - zdaniem posłów - prowadzone przez Komisję Planowania konsultacje i negocjacje z krajami RWPG zmierzające do zawarcia długoletnich umów o wymianie towarowej i współpracy na lata 1976-1980, w których podstawową uwagę położono na rozwiązywanie problemów paliwowo-surowcowych oraz rozwój specjalizacji i powiązań kooperacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Zasadniczym kierunkiem prac Komisji, mającym na celu wzmocnienie równowagi gospodarczej kraju, były działania zmierzające do zapewnienia prawidłowych relacji ekonomicznych oraz uzyskanie poprawy efektywności gospodarowania. Podkreślano znaczenie współdziałania Komisji przy ustalaniu środków mających na celu racjonalną gospodarkę siłą roboczą, wzmocnienie dyscypliny płac oraz obniżenie kosztów materiałowych. Na uznanie zasługuje współudział Komisji przy przeprowadzaniu akcji przeglądów zatrudnienia, opracowywanie i analizowanie terenowych bilansów siły roboczej, analizowanie relacji ekonomicznych w podstawowych gałęziach gospodarki narodowej i wysuwanie wniosków mających na celu likwidację powstających napięć i nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Z uznaniem oceniono prowadzone przez Komisję Planowania prace nad planem perspektywicznym i planem przestrzennego zagospodarowania kraju do 1990 r. oraz nad planem na 1976-1980.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Za szczególnie ważne zadanie Komisji uznano godzenie wiodącej roli planu centralnego z rozwijaniem samodzielności i inicjatywy, zwłaszcza wielkich organizacji gospodarczych tworzonych w ramach reformy systemu zarządzania gospodarką narodową.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Uwagi na temat działalności i wykonania budżetu w 1974 r.~ ~przez Ministerstwo Finansów przedstawił poseł Wiesław Sadowski (bezp.). W dyskusji udział wzięli posłowie: Zenon Komender (bezp. „Pax”), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Bolesław Strużek (ZSL); wyjaśnień udzielił minister finansów - Henryk Kisiel.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W referacie i w dyskusji oceniono, że resort finansów prawidłowo realizował zadania wynikające z polityki finansowej państwa. Polityka ta znajduje swój wyraz zarówno w budżecie, w systemach finansowych jednostek sfery produkcyjnej i nieprodukcyjnej oraz w systemach: kredytowym, oszczędnościowym i ubezpieczeniowym, które umożliwiają umacnianie równowagi pieniężno-rynkowej, finansowanie rozwoju gospodarczego i gromadzenie środków na kredyty udzielane ludności. Polityka ta znajduje także wyraz w równoważeniu bilansu płatniczego państwa; temu odcinkowi resort poświęcał szczególną uwagę ze względu na wyjątkowo skomplikowaną w roku ubiegłym sytuację na międzynarodowych rynkach kredytowych. Podkreślano, że powołanie w ramach dwustopniowej organizacji administracji terenowej - okręgowych zarządów dochodów państwa i kontroli finansowej podległych bezpośrednio ministrowi finansów, powinno przyczynić się do bardziej prawidłowego rozliczania z budżetem jednostek gospodarki uspołecznionej, w tym również jednostek inicjujących oraz do umocnienia dyscypliny finansowej.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Uznano za słuszne kontynuowanie tych wszystkich przedsięwzięć natury finansowej, które służą stymulowaniu produkcji na potrzeby rynku, rozwojowi produkcji rolnej oraz rozwojowi usług dla ludności.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono sprawie łączenia w interesie społecznym zasady samodzielności przedsiębiorstw z zasadą centralnego planowania i sposobem rozwiązywania problemów stąd wynikających w nowym systemie ekonomiczno-finansowym. Posłowie interesowali się również zagadnieniem ochrony równowagi gospodarczej kraju przed wpływami zjawisk inflacyjnych w świecie zachodnim.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Uwagi na temat działalności Państwowej Komisji Cen i wykonania przez nią budżetu w 1974 r. przedstawił poseł Bogdan Poprawa (PZPR). W dyskusji udział wzięli posłowie: Aleksandra Jarnecka (PZPR), Henryk Stawski (SD), Bolesław. Strużek (ZSL). Dodatkowych wyjaśnień udzieli przewodniczący Państwowej Komisji Cen - Józef Trendota.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W referacie i w dyskusji szczególnie wiele uwagi poświęcono kształtowaniu cen detalicznych i mechanizmom ich ustalania. Zwracano uwagę, że przekazywaniu uprawnień cenotwórczych wielkim organizacjom gospodarczym towarzyszyć powinno stworzenie sprawnego systemu kontroli zasadności decyzji podejmowanych w tej materii.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Rozwinięcia wymaga - zdaniem posłów - działalność naukowo-badawcza w dziedzinie cen.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Stwierdzono, że działalność Państwowej Komisji Cen odpowiadała wymogom planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju i dobrze służyła umacnianiu równowagi rynkowej.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Uwagi do sprawozdania z działalności Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej i z wykonania budżetu w 1974 przedstawił poseł Tadeusz Czwojdrak (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Bolesław Strużek (ZSL), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Bogdan Poprawa (PZPR), Zenon Komender (bezp. „Pax”), Stefan Całużyński (PZPR), Aleksandra Jarnecka (PZPR), Józef Kołodziejski (ZSL), dodatkowych wyjaśnień udzielił zastępca przewodniczącego Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej - Tadeusz Wojciechowski. W referacie i w dyskusji podkreślano poważne znaczenie, jakie miała działalność koordynacyjna i inicjująca Rady dla usprawnienia gospodarki materiałowej we wszystkich dziedzinach. Poważne wyniki przyniósł powszechny przegląd zapasów materiałów i surowców, jego efekty nie ograniczyły się do ujawnienia i zagospodarowania nadmiernych zapasów, lecz również przyniosły trwałe rezultaty wyrażające się poprawą gospodarki materiałowej, kontynuacją działań służących zmniejszeniu materiałochłonności produkcji jest prowadzony obecnie przegląd konstrukcji i technologii.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Za słuszne uznano inicjatywy Rady pobudzające aktywność społeczną skierowaną na uzyskanie oszczędności materiałowych.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Wskazywano na potrzebę zapewnienia lepszej gospodarki materiałowej w wielkich organizacjach gospodarczych, gdzie obniżce kosztów materiałowych nie towarzyszy odpowiednie zmniejszenie zapasów.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Wskazywano na znaczenie jakie ma dobrze rozbudowane zaplecze badawczo-rozwojowe Rady dla dalszych efektów w upowszechnianiu racjonalnej gospodarki materiałowej.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Uwagi nt. działalności i wykonania budżetu w 1974 r. przez Główny Urząd Statystyczny przedstawił poseł Zdzisław Łapeta (PZPR), w dyskusji udział wzięli posłowie: Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Jan Sawicki (PZPR), Leon Janczak (ZSL), Józef Kołodziejski (ZSL) i Bolesław Strużek (ZSL), dodatkowych, wyjaśnień udzielili: prezes Głównego Urzędu Statystycznego - Stanisław Kuziński i wiceprezes - Tadeusz Walczak.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">W referacie i w dyskusji wskazywano, że merytoryczna działalność organów statystyki państwowej w 1974 r. nakierowana była na sprostanie rosnącym potrzebom informacyjnym wynikającym z dokonującego się konsekwentnie w naszym kraju procesu doskonalenia systemu planowania i zarządzania gospodarką narodową. Główne prace Głównego Urzędu Statystycznego koncentrowały się na dalszym rozwijaniu badań i opracowań statystycznych o tematyce społecznej, rozszerzaniu kompleksowości opracowań i analiz dotyczących ważniejszych problemów społecznych i gospodarczych oraz na doskonaleniu metod badań i analiz statystycznych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono w dyskusji usprawnieniu form zakresu i sposobów udostępniania informacji statystycznych adresatom szczebla centralnego i terenowego oraz szerszej popularyzacji materiałów analityczno-statystycznych w społeczeństwie.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Zanotowano postęp we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań systemowych w oparciu o elektroniczną technikę obliczeniową, m.in. na rzecz tworzenia Systemu Państwowej Informacji Statystycznej.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono przystosowaniu organizacji terenowych placówek GUS do nowego podziału administracyjnego kraju.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Komisja wybrała posła Bolesława Strużka (ZSL) na sprawozdawcę generalnego, który w jej imieniu zreferuje na posiedzeniu Sejmu uwagi na temat sprawozdania rządu z wykonania planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju i budżetu w roku 1974, jak również uwagi Najwyższej Izby Kontroli do tych sprawozdań...</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JózefPińkowski">... w przedmiocie absolutorium dla rządu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>