text_structure.xml
9.46 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 22 stycznia 1969 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Romana Stachonia (PZPR) rozpatrywała działalność Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z zastępcą Przewodniczącego — Michałem Jekielem, wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Zieleniewski, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów oraz Sekretarz Krajowej Rady Ogólnozwiązkowej Federacji Sportu, Wychowania Fizycznego i Turystyki — Włodzimierz Wilczek.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Posłowie otrzymali przed posiedzeniem obszerną informację na piśmie o działalności Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku. Uzupełniającą informację przedstawił zastępca Przewodniczącego GKKFiT — Michał Jekiel.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Jak wynika z informacji, w latach 1961-1968 dotacje przekazane przez Centralny Fundusz zamykają się łączną kwotą 2.093 mln zł, z tego na inwestycje tzw. drobne 1.202 mln zł, co stanowi 60% ogółu dotacji. W oparciu o środki Funduszu dokonano modernizacji hoteli komunalnych (m.in. 105 obiektów położonych na trasach międzynarodowych i ogólnopaństwowych), obiektów PTTK (elektryfikacja, wymiana wyposażenia, podłączenia wody i urządzeń sanitarnych), schronisk szkolnych oraz budowy i rozbudowy 102 campingów i pól namiotowych, rozbudowano również 45 ośrodków wypoczynku świątecznego. Akcja prowadzona w tym zakresie od roku 1964 została uznana za priorytetową.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Koreferat podkomisji przedstawił poseł Zygmunt Filipowicz (bezp. Chrz. Stow. Społ.). W skład podkomisji wchodzili ponadto posłowie: Zofia Grzebisz (PZPR), Wacław Jagodziński (ZSL) i Henryk Ziętek (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W okresie lat 1959-1969 ruch turystyczny i wypoczynkowy wykazuje tendencje wzrostu w skali 10-15% rocznie, i w stosunku do roku 1958 potroił się. Szacuje się, że obecnie ruch turystyczny obejmuje około 60 mln osób rocznie (ponad 200 mln osobo-dni).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Od roku 1958 CRZZ podjęła wielką akcję organizowania wczasów zakładowych i wypoczynku świątecznego, która już w roku 1965 objęła 2 mln osób. Prognozy na rok 1985 określa się na prawie 6 mln osób. Prognozy ruchu turystycznego ujęte całościowo według szacunków GKKFiT określa się w roku 1985 na ponad 550 mln osobodni. Liczby te należy co najmniej podwoić na tle zmian w strukturze spożycia, wzrostu budżetów rodzinnych praż uchwał V Zjazdu PZPR, jak też podjętych w tym zakresie uchwał CRZZ.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Podkomisja uważa, że należy w obecnych warunkach poddać weryfikacji zasady działania Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jerzy Hagmajer (bezp. „Pax”), Mieczysław Hebda (PZPR), Bolesława Maciejewska (bezp.), Leon Budzynowski (PZPR), Roman Stachoń (PZPR), wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Zieleniewski i przedstawiciel CRZZ — Włodzimierz Wilczek; dodatkowych wyjaśnień udzielili: zastępca Przewodniczącego GKKFiT — Michał Jekiel oraz Dyrektor Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku — Z. Rygielski.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W dyskusji podkreślano, że w świetle uchwały V Zjazdu PZPR oraz uchwał CRZZ w sprawie rozwoju najszerzej pojętej bazy wypoczynku dla ludzi pracy, problem stworzenia warunków dla realizacji tego zadania nabiera obecnie szczególnej wagi. Projektowana reforma urlopów pracowniczych oraz perspektywa wprowadzenia 5-ciodniowego tygodnia pracy stwarzają konieczność znacznego rozszerzenia zakresu usług wypoczynkowo-turystycznych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Posłowie wskazywali, że w ciągu kilku lat, jakie minęły od czasu uchwalenia w 1960 r. ustawy o organizacji kultury fizycznej i turystyki przewidującej powołanie Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku, potrzeby w zakresie bazy wczasowej i bazy wypoczynku świątecznego ogromnie wzrosły i są obecnie zaspakajane w stopniu niedostatecznym. Wprawdzie baza ta znacznie się rozszerzyła, m.in. dzięki inicjatywie i wysiłkom związków zawodowych, wymaga ona jednak znacznie szybszej rozbudowy i modernizacji oraz uruchamiania takich niezbędnych urządzeń towarzyszących, jak drogi dojazdowe, obiekty sanitarne itd. Temu celowi powinny służyć w szerszym zakresie środki Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Wskazywano ponadto, że w świetle danych pokontrolnych NIK więcej wysiłku ze strony władz centralnych i terenowych wymaga takie przygotowanie do realizacji inwestycji turystycznych, aby środki przeznaczane na ten cel z Funduszu były w pełni i racjonalnie wykorzystywane. W szeregu województw zanotowano istotne uchybienia w tej dziedzinie. Należy tak gospodarować potencjałem przerobowym budownictwa, aby obok realizacji inwestycji służących codziennym potrzebom ludności, lokować w portfelach zleceń również najistotniejsze inwestycje służące wypoczynkowi.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Komisja uznała za uzasadniony wniosek podkomisji dotyczący zbadania obecnych warunków działalności Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku oraz kierunków wydatkowania pochodzących z tego Funduszu środków. Komisja postanowiła wystąpić z dezyderatem w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Komisja uchwaliła dezyderaty w sprawie działalności Polskiego Biura Podróży „Orbis”:</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W wyniku wizytacji szeregu centralnych i terenowych placówek „Orbisu”, Komisja stwierdziła znaczne zwiększenie się zasięgu działalności oraz poprawę usług świadczonych przez tę instytucję. Dokonane badania nasuwają równocześnie uwagi dotyczące konieczności:</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- zwiększenia zakresu szkolenia kadr obsługi ruchu zagranicznego, zwłaszcza osób pilotujących wycieczki zagraniczne, zwiększenia w stosunku do tych osób wymogów w zakresie znajomości języków obcych oraz ogólnych kwalifikacji zawodowych i politycznych;</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- zwiększenia w wyjazdach turystycznych za granicę udziału osób z poza Warszawy, jak również udziału robotników;</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- dalszego podniesienia jakości usług gastronomicznych oraz kultury obsługi w restauracjach „Orbisu”;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- wzmożenia kontroli nad organizacją i jakością kwater prywatnych dla turystów zagranicznych i krajowych;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- zdecentralizowania środków finansowych Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku, wzmocnienia i usamodzielnienia organów wojewódzkich tego Funduszu;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- dalszego wzmocnienia i usamodzielnienia wojewódzkich ośrodków informacji turystycznej; powinny one m.in. prowadzić akcje szkoleniowe, wydawać informatory terenowe itd.;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Komisja uchwaliła również dezyderaty dotyczące przygotowań do sezonu turystycznego 1969 r., w których postuluje m.in.:</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- dokonanie analizy ekonomicznej wykorzystania obiektów zabytkowych dla celów turystyki, z uwzględnieniem okoliczności, że turystyka nie może być obciążana kosztami inwestycji i konserwacji zabytków;</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">- zbadanie możliwości wykorzystania obiektów i urządzeń Wału Pomorskiego dla celów turystycznych, a także możliwości zagospodarowania turystycznego obszarów związanych ze zwycięstwem pod Cedynią; zwrócenie większej uwagi na zagospodarowanie turystyczne powiatu żywieckiego;</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">- wzmocnienie obsady powiatowych komitetów kultury fizycznej i turystyki w powiatach turystycznych;</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">- wzmocnienie obsady osobowej na przejściach granicznych w okresie nasilonego ruchu w sezonie letnim;</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">- szersze uwzględnienie współczynnika sezonowości w zaopatrzeniu rejonów turystycznych w artykuły żywnościowe, zwłaszcza w mięso i wędliny;</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">- zwiększenie potencjału przedsiębiorstw komunalnych kierowanego na budowę parkingów, naprawy urządzeń sanitarnych i wodnych oraz na budowę podstawowej sieci sanitarno-kanalizacyjnej;</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">- poprawę warunków komunikacyjnych, w szczególności zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów PKS w soboty i niedziele;</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">- rozszerzenia informacji turystycznej i zwiększenia na ten cel przydziałów papieru oraz potencjału poligraficznego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>