text_structure.xml
20.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 30 listopada 1967 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Bronisława Drzewieckiego (ZSL), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1968 i podstawowych założeń planu na rok 1969 oraz sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu na rok 1966 w części dotyczącej Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z Ministrem - Romanem Gesingiem i podsekretarzami stanu - Janem Grudzińskim i Jerzym Knothe, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów - Jan Dusza, wicedyrektor Zespołu NIK - Henryk Wronecki oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu na rok 1968 i wstępnych założeń planu na rok 1969 w części dotyczącej leśnictwa i przemysłu drzewnego przedstawił Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BronisławDrzewiecki">Uwagi podkomisji dotyczące projektu planu w zakresie leśnictwa przedstawił poseł Leon Olszewski (ZSL).</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BronisławDrzewiecki">Jak wynika z przeprowadzonej ostatnio przez resort analizy stanu zasobów leśnych w państwowych gospodarstwach leśnych, projektowany w planie rozmiar pozyskania drewna w 1968 i 1969 r. mieści się w szacowanych możliwościach użytkowania rocznego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BronisławDrzewiecki">Słuszne są założenia planu przewidujące większy uzysk grubizny z użytków przedrębnych przy równoczesnym zmniejszeniu pozyskania grubizny z użytków przygodnych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BronisławDrzewiecki">Celowe są zamierzenia resortu zmierzające do wydatnego zmniejszenia zapasów drewna w lasach; realizacja tego zadania wymaga wzbogacenia transportu resortowego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BronisławDrzewiecki">Zadania w zakresie zadrzewienia są nieco wyższe niż w roku bieżącym, ale niższe od zadań wykonanych w roku 1966. Wiąże się to w pewnej mierze z ograniczeniem zalesień gruntów rolnych. Dążyć należy do objęcia zalesieniem możliwie największych powierzchni zrębów, halizn i płazowin, mimo iż jest to zadanie trudne, wymagające zaangażowania dużej ilości siły roboczej. Zamierzenia w zakresie zadrzewień wydają się realne, konieczne jest jednak położenie większego nacisku na podniesienie udatności zadrzewień oraz ich ochrony przed niszczeniem.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BronisławDrzewiecki">Zadania w zakresie melioracji, jakkolwiek nieco większe niż w latach poprzednich, zabezpieczają tylko część faktycznych potrzeb w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BronisławDrzewiecki">Nakłady na inwestycje i remonty nie zabezpieczają w pełni potrzeb resortu; szczególnej troski wymaga zabezpieczenie przed dalszą dekapitalizacją majątku trwałego leśnictwa, zwłaszcza budynków i osad leśnych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BronisławDrzewiecki">W swoim czasie Komisja otrzymała zapewnienie, że możliwe będzie zwiększenie nakładów na rozbudowę szkolnictwa zawodowego w resorcie leśnictwa w wysokości około 50 mln zł. Środki te jednak nie zostały dotychczas uruchomione.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#BronisławDrzewiecki">Uwagi podkomisji do planu przemysłu drzewnego i papierniczego przedstawiła poseł Lucyna Adamowicz (bezp.).</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#BronisławDrzewiecki">Przemysł drzewny i papierniczy przekroczy w roku bieżącym globalny plan produkcji, nie zostaną jednak w pełni wykonane zadania w dziedzinie produkcji płyt pilśniowych i wiórowych, celulozy i tektury, głównie w związku z opóźnieniem inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#BronisławDrzewiecki">Realizacja planu, przewidującego znaczny wzrost produkcji płyt pilśniowych, przyczyni się do szerszego wykorzystania małowartościowego surowca drzewnego. Zwiększenie produkcji płyt wiórowych umożliwi dalszy rozwój przemysłu meblarskiego oraz zwiększenie dostaw dla potrzeb budownictwa i eksportu. Ponadto szersze stosowanie płyt uszlachetnionych pozwoli na zmniejszenie zużycia tarcicy i wpłynie na złagodzenie deficytu drewna w kraju.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#BronisławDrzewiecki">W latach 1968 i 1969 przewiduje się wzbogacenie asortymentu płyt oraz kontynuowanie programu poprawy ich jakości. Zapotrzebowanie na ten surowiec wzrasta jednak szybciej niż produkcja. Należałoby rozważyć możliwości dalszego zwiększenia ich produkcji.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#BronisławDrzewiecki">Konieczna jest dalsza, konsekwentna realizacja programu zamierzeń oszczędnościowych, a przede wszystkim dalszego poszukiwania dróg do zmiany drewna na tekturę przy produkcji opakowań oraz do zmniejszenia zużycia drewna w resortach górnictwa, budownictwa i komunikacji.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#BronisławDrzewiecki">Plan przewiduje wzrost produkcji mebli przeznaczonych na rynek wewnętrzny, przy równoczesnej poprawie ich jakości, formy plastycznej i funkcjonalności, m.in. przez wprowadzenie nowych wzorów mebli dostosowanych do wymiarów współczesnego budownictwa mieszkaniowego oraz uruchomienie produkcji mebli przeznaczonych na zaspokojenie potrzeb wsi. Zwiększenie produkcji mebli powinno być osiągnięte przede wszystkim przez intensyfikację produkcji w istniejących już zakładach.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#BronisławDrzewiecki">Wzrost produkcji celulozy osiągnięty zostanie głównie w wyniku zwiększenia wykorzystania istniejących mocy produkcyjnych, Konieczne jest pełne zabezpieczenie wykonania planowanych inwestycji dla przemysłu celulozowo-papierniczego.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#BronisławDrzewiecki">Uwagi do budżetu Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego na 1968 r. przedstawiła poseł Marta Malcharek (PZPR): Budżet Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego na 1968 r. przewiduje po stronie dochodów kwotę 9 463 mln zł, a po stronie wydatków 1 111 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#BronisławDrzewiecki">Projekt budżetu powiązany jest ściśle z zadaniami Narodowego Planu Gospodarczego na rok przyszły, zarówno w zakresie produkcji, inwestycji i remontów kapitalnych, jak i innych zadań resortu.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#BronisławDrzewiecki">Uwzględnia on w pełni rezerwy ujawnione w wyniku realizacji uchwały VII Plenum KC PZPR.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#BronisławDrzewiecki">Stawiane przed przedsiębiorstwami zadania i wskaźniki rentowności są mobilizujące, a ich realizacja wymagać będzie stałych, poważnych wysiłków ze strony załóg i przedsiębiorstw oraz pracowników zjednoczeń i ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#BronisławDrzewiecki">Planowane wydatki budżetowe zapewniają sfinansowanie bieżących zadań resortu są ustalone na poziomie, który zmusza do prowadzenia oszczędnej gospodarki finansowej.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#BronisławDrzewiecki">Na pytania posłów: Jana Sabika (PZPR), Władysława Matysa (PZPR), Stanisława Romanowskiego (ZSL), Walentego Kubicy (PZPR), Eugenii Kowal (PZPR), Józefa Zuja (PZPR), Jerzego Szukały (PZPR), Mariana Kowalskiego (PZPR), Józefa Macichowskiego (PZPR) i Stanisława Wójtowicza (ZSL) odpowiedzi udzielili: Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing i podsekretarz stanu w tym Ministerstwie - Jerzy Knothe.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#BronisławDrzewiecki">Z wyjaśnień wynika m.in., że sprawa zwiększenia środków transportu dla potrzeb gospodarki leśnej, warunkująca w dużym stopniu rytmiczną realizację planowych zadań, natrafia na trudności nie tyle z powodu braku środków finansowych, ile z powodu trudności zakupu.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#BronisławDrzewiecki">Remonty budynków w gospodarstwie leśnym są wykonywane na poziomie ustalonym w ramach planu 5-letniego. Nie powstrzymuje to w pełni procesu dekapitalizacji. Należy przewidywać, iż w przyszłym 5-leciu będzie możliwe osiągnięcie większego postępu zarówno w konserwacji istniejących zasobów, jak i rozwoju nowego budownictwa.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#BronisławDrzewiecki">Resort wykorzystuje wszystkie zaplanowane środki na melioracje leśne. Efekty zależne są w poważnym stopniu od koordynacji przedsięwzięć melioracyjnych z rolnictwem. W tych województwach, gdzie współdziałanie to ma miejsce, rezultaty są pozytywne.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#BronisławDrzewiecki">Systematycznie zwiększa się pozyskiwanie różnego rodzaju drewna drobnowymiarowego do dalszego przerobu. W roku 1968 planuje się zwiększenie pozysku o 20 proc. w stosunku do roku bież. Możliwości w tej dziedzinie są jednak daleko większe.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#BronisławDrzewiecki">Przemysł płyt wiórowych i pilśniowych w pełni wykorzystuje swe moce produkcyjne, nadal nie nadąża jednak za wzrastającymi potrzebami meblarstwa.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#BronisławDrzewiecki">Problem łagodzenia skutków szkód łowieckich - to nie tyle wysokość i wielkość odszkodowań, ile przeciwdziałanie szkodom, a to osiągnąć można byłoby przez bardziej rygorystyczne przestrzeganie planów odstrzału zwierzyny łownej tam, gdzie występuje jej nadmiar. Nie zanotowano dotąd jeszcze ani jednego wypadku zerwania umów z dzierżawcami obwodów łowieckich, którzy nie dopełniają obowiązku odstrzału. Odstrzał można też prowadzić na koszt dzierżawcy.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#BronisławDrzewiecki">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JózefMacichowski">Nakłady przeznaczone na inwestycje w resorcie leśnictwa kierowane są głównie na inwestycje kontynuowane; konieczne jest zabezpieczenie pełnego wykonawstwa tych zamierzeń, gdyż w roku bieżącym wykonanie planu najważniejszych inwestycji resortu jest zagrożone.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JózefMacichowski">Istotne znaczenie ma skierowanie właściwych nakładów na rozbudowę i remonty osad leśnych i przeciwdziałanie tą drogą dekapitalizacji budynków.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JózefMacichowski">Komisja wizytując górniczy okręg przemysłowy stwierdziła, że konieczne jest szybkie zagospodarowanie pogórniczych gruntów leśnych; pozwoliłoby to na stworzenie leśnego pasa ochronnego dla tego terenu. Na rozpoczęcie tych prac konieczne jest przyznanie w roku przyszłym dodatkowo 20 mln zł. Problem ten jest dużej wagi i powinien być pozytywnie rozwiązany.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JózefMacichowski">Podkreślić należy, że w roku 1967 resort osiągnął pozytywne rezultaty w zakresie przeprowadzenia prac urządzeniowych lasów. Wieloletnie zabiegi w tym zakresie dają pozytywne rezultaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławCeberek">Poruszony problem rekultywacji lasów śląskich ma poważne znaczenie dla tych terenów i przedłożony wniosek w tej sprawie powinien znaleźć pełne poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#StanisławCeberek">Zadania w zakresie zalesienia nowych terenów powinny być stale zwiększane, zdarza się jednak, że zmeliorowane nieużytki, które miały być przeznaczone pod zalesienie, przejmuje rolnictwo, przy czym nie zawsze decyzje te są słuszne.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#StanisławCeberek">Uregulowania wymaga sprawa właściwego gospodarowania zwierzyną leśną. Zwiększanie środków na odszkodowania łowieckie nie rozwiąże problemu. Konieczne jest pełne wykonanie planu dożywiania zwierzyny leśnej oraz planowego jej odstrzału. Koła łowieckie nie przestrzegają w pełni obowiązujących przepisów i na jednych terenach nadmiernie eksploatują lasy, na innych pozostawiają je bez należytej opieki. Istotne znaczenie miałoby ustalenie, kto ma być odpowiedzialnym za gospodarowanie zwierzyną w lasach państwowych: Ministerstwo Leśnictwa, rady narodowe, czy koła łowieckie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzySzukała">Słuszne były uwagi, że zwiększanie środków na odszkodowania łowieckie nie rozwiązuje problemu właściwej gospodarki zwierzyną leśną. Walczyć trzeba z przyczynami zwiększających się strat.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzySzukała">Przy uchwalaniu projektu planu 5-letniego Komisja wystąpiła o zwiększenie nakładów o 50 mln zł na rozwój szkolnictwa zawodowego pozostającego w gestii resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego. Otrzymano wówczas zapewnienie, że dotacje na ten cel przeznaczy Społeczny Fundusz Budowy Szkół i Internatów. Konieczne jest ponowienie dezyderatu w tej sprawie, gdyż dotychczas nie został on załatwiony.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JerzySzukała">Wniosek w sprawie zwiększenia o 20 mln zł nakładów na zagospodarowanie leśnego pasa ochronnego na Śląsku jest słuszny.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WalentyKubica">Niepokojącym zjawiskiem jest przedłużanie się cykli inwestycyjnych w budownictwie resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WalentyKubica">Wydaje się, że w obecnym układzie organizacyjnym, kiedy 3 gospodarzy zajmuje się sprawami gospodarki zwierzyną leśną, nie rozwiążemy problemu szkół łowieckich. Należałoby opracować jednolite przepisy w tym zakresie, a przede wszystkim przenieść odpowiedzialność na jednego z obecnych gospodarzy. Stałe zwiększanie środków na odszkodowania łowieckie nie rozwiąże problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefZuj">Konieczne jest zwiększenie środków na mechanizację leśnictwa, a przede wszystkim na zakup nowych ciągników i pługów do głębokich orek. Zakup tych urządzeń limituje w poważnym stopniu wykonanie planów w zakresie urządzenia lasu i zalesienia nieużytków.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JózefZuj">Poseł poparł wnioski w sprawie przyznania dodatkowych nakładów na rekultywację lasów na terenie Śląska oraz w sprawie znowelizowania ustawy łowieckiej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JózefZuj">Dodatkowych wyjaśnień udzielił Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JózefZuj">Przewodniczący Komisji - poseł Bronisław Drzewiecki (ZSL): Dyskusja potwierdziła, że podstawowe założenia planu na 1968 r. są słuszne. Poprzeć należy wniosek o przyznanie dodatkowych 20 mln zł na zagospodarowanie lasów śląskich.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JózefZuj">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1968 r. i podstawowych założeń planu na 1969 r. w części dotyczącej Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, kierując równocześnie do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów wniosek o przyznanie kwoty 20 mln zł na rekultywację lasów śląskiego okręgu przemysłowego.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#JózefZuj">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła i przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1966 r. w części dotyczącej Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#JózefZuj">Komisja stwierdziła pełną zgodność danych przedstawionych w sprawozdaniu rządu z danymi przedstawionymi Komisji przez resort na posiedzeniu w dniu 27 czerwca 1967 r. (por. BPS)411/ IV kad.).</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#JózefZuj">O PROJEKCIE PLANU I BUDŻETU NA 1968 r. I WSTĘPNYCH ZAŁOŻENIACH PLANU NA ROK 1969 W CZĘŚCI DOTYCZĄCEJ MINISTERSTWA LEŚNICTWA I PRZEMYSŁU DRZEWNEGO Streszczenie informacji złożonej przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Romana Gesinga na posiedzeniu Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w dniu 30 listopada 1967 r.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#JózefZuj">Potrzeby gospodarki narodowej i eksportu skłoniły resort do przyjęcia nieco wyższych zadań w zakresie użytkowania lasów w roku 1968 (16 270 tys. m3 drewna tartacznego) niż wynika to z wycinka planu 5-letniego (16 000 tys.m3).</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#JózefZuj">Plan pozyskania pozostałych asortymentów drewna został dostosowany do aktualnych bilansów drewna i zabezpiecza zaopatrzenie kraju.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#JózefZuj">Pozyskanie drewna w lasach niepaństwowych wyniesie w roku 1968 — 1 137 tys. metrów sześciennych, tj. o 145 tys. metrów sześciennych więcej niż w roku 1967.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#JózefZuj">Plany hodowli lasu przewidują zalesienie i odnowienie w 1968 r. 92 tys. hektarów, tj. tyle ile w roku bieżącym. Zadania w tym zakresie są jednak coraz trudniejsze do wykonania ze względu na trudniejsze powierzchnie do zalesienia i coraz większe trudności w znalezieniu siły roboczej do tego rodzaju prac.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#JózefZuj">W roku 1968 przewiduje się posadzenie około 12,5 miliona drzewek, z tego 4,7 miliona topoli oraz prawie 15 milionów krzewów.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#JózefZuj">Produkcja przemysłu drzewnego i papierniczego będzie w roku 1968 o 3,9 proc. większa niż w roku 1967, a w roku 1969 wzrośnie o dalsze 4,5 proc. Tempo to jest niższe od tempa wzrostu produkcji przemysłu w ogóle; wynika to z wielkości nakładów inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#JózefZuj">Produkcja materiałów płytowych wzrastała w ostatnich latach o ponad 10 proc. rocznie. Na lata 1968/69 zakłada się przyrost produkcji płyt wiórowych o 19 proc. w 1968 r. i 9 proc. w roku 1969, a płyt pilśniowych o około 2,5 proc. rocznie.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#JózefZuj">W latach 1968/69 produkcja mebli wzrasta o ca 11 proc. rocznie; nie zabezpieczy to w pełni potrzeb rynku wewnętrznego. Dalsze zwiększanie tej produkcji ograniczone jest możliwościami produkcyjnymi przemysłu kluczowego oraz trudnościami w dostawach niezbędnego surowca. W tych warunkach w najbliższych latach ograniczy się poważnie produkcję mebli biurowych, a zwolniony potencjał wykorzysta dla zwiększenia produkcji mebli mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#JózefZuj">Produkcja papieru wzrasta w 1968 r. o 13 tys. ton, a w roku 1969 o dalsze 64 tys. ton, natomiast produkcja tektury utrzymuje się na poziomie roku 1967. Pokrycie zapotrzebowania na papier wymagać będzie zwiększenia importu.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#JózefZuj">Założony wzrost produkcji w przemyśle drzewnym osiągnięty ma być przy wzroście wydajności pracy o 2,9 proc. i wzroście średniej płacy o 1,3 proc.</u>
<u xml:id="u-7.18" who="#JózefZuj">Podstawowe zadania w zakresie rozwoju techniki w latach 1968–1969 koncentrują się w resorcie przede wszystkim na zapewnieniu szerszego wykorzystania zasobów bazy surowcowej, na zabezpieczeniu warunków dla poprawy jakości produkcji oraz uruchomieniu nowych wyrobów i opanowaniu nowych technologii. W przemyśle tartacznym zakłada się zwiększenie zakresu zabiegów zmierzających do polepszenia jakości i trwałości materiałów tartych przez rozszerzenie sztucznego suszenia oraz chemicznego zabezpieczenia przeciw siniźnie materiałów tartych.</u>
<u xml:id="u-7.19" who="#JózefZuj">Uruchomi się produkcję nowych gatunków płyt uszlachetnionych m.in. ognioodpornych, pilśniowo-wiórowych i dachowych - falistych. Przemysł celulozowo-papierniczy zużyje w przyszłym roku ponad 900 tys. metrów sześciennych zastępczych surowców drzewnych, z czego 15 proc. stanowić będą zrębki z przemysłu tartacznego. W przemyśle meblarskim stosować się będzie nowe tworzywa sztuczne i materiały zastępcze produkowane na bazie żywic. Podejmie się również produkcję mebli dla wsi o specjalnym wyposażeniu.</u>
<u xml:id="u-7.20" who="#JózefZuj">Projekt planu inwestycyjnego na 1968 r. przewiduje nakłady w wysokości 3 082 mln zł, a na rok 1969 — 3 620 mln zł. Przyznane środki nie uwzględniają w pełni potrzeb resortu, zwłaszcza na zakup środków transportu dla leśnictwa; przyznano natomiast po 50 mln zł w każdym roku na przyspieszenie rozwoju produkcji mebli. Większość nakładów skierowana będzie na budowę zakładów przemysłu celulozowo-papierniczego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>