text_structure.xml
30.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 27 czerwca 1967 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Macichowskiego (PZPR), rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania planu i budżetu w roku 1966 przez Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz uchwaliła dezyderaty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z podsekretarzami stanu: Walentym Bartoszewiczem i Tadeuszem Molendą, wicedyrektor zespołu NIK - Henryk Wronecki oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o wykonaniu planu w 1966 r. przez resort leśnictwa i przemysłu drzewnego przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Tadeusz Molenda (Streszczenie informacji zamieszczamy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Koreferat na temat realizacji zadań planu w 1966 r. w zakresie leśnictwa przedstawił poseł Józef Zuj (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Na ogólną ilość 978 nadleśnictw, prace dotyczące urządzenia lasów państwowych wykonano całkowicie w 824. Należałoby bliżej określić termin zakończenia prac urządzeniowych w pozostałych nadleśnictwach.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Plan pozyskania drewna grubego na rok 1965/66 był niższy niż w poprzednim roku gospodarczym, co należy uznać za objaw zadowalający.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W roku 1966 w pełni zostały wykonane zadania z zakresu hodowli lasu, natomiast nie został zrealizowany plan zakładania plantacji topolowych. Zadania w tym zakresie powinny zostać urealnione.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Pozytywnie ocenić należy realizację zadań wynikających z planów zadrzewienia kraju.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Państwowe gospodarstwo leśne odczuwa niedostatek maszyn i urządzeń do prac zalesieniowych i pielęgnacyjnych; zapewnienie odpowiedniej ilości tych maszyn - to jedno z ważnych zadań.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Wobec stale zmniejszającego się udziału POM oraz transportu chłopskiego w zrywce i wywozie drewna, zabezpieczenie resortowi zwiększonych dostaw specjalistycznych środków transportowych jest sprawą szczególnie pilną. Należy rozważyć możliwość podwyższenia stawek płaconych indywidualnym rolnikom, POM-owi, PGR-om i kółkom rolniczym za usługi transportowe.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Wykonanie zadań planowych przez gospodarkę leśną jest coraz trudniejsze ze względu na brak rąk do pracy. Obserwuje się zjawisko odpływu robotników leśnych, jak również pracowników administracji leśnej, do innych działów gospodarki narodowej. Zachodzi potrzeba poddania rewizji układu zbiorowego pracy obowiązującego w leśnictwie.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Plan odstrzału zwierzyny grubej realizowany jest w około 50 proc. Należałoby podjąć konkretne działania zmierzające do stworzenia warunków realizacji zadań łowieckich.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Koreferat na temat realizacji zadań planu w r. 1966 w zakresie przemysłu drzewnego przedstawiła poseł Eugenia Kowal (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Przemysł celulozowo-papierniczy nie wykonał w pełni planu produkcji celulozy, papieru i kartonu. Główną przyczyną były opóźnienia w oddawaniu do użytku niektórych inwestycji, zwłaszcza w Świeciu i Ostrołęce. Konieczna jest modernizacja urządzeń tego przemysłu, doprowadzenie do całkowitego, bezusterkowego uruchomienia zakładów w Świeciu, do osiągnięcia pełnej mocy produkcyjnej fabryki w Ostrołęce oraz traktowanie tego przemysłu, który produkuje poważną ilość surowców dla przemysłu chemicznego, na równi z przemysłem chemicznym.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Przemysł drzewny pracuje w bardzo trudnych warunkach spowodowanych jego poważnym niedoinwestowaniem. Stan techniczny większości budynków jest niezadowalający; przestarzały park maszynowy wymaga unowocześnienia. Niedostateczny jest zakres kapitalnych remontów. Przemysł ten odczuwa poważne trudności kadrowe, zwłaszcza brak pracowników inżynieryjno-technicznych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Szczególne trudności ma do przezwyciężenia przemysł maszynowy leśnictwa. Zakłady tego przemysłu wykonujące produkcję podobną jak zakłady przemysłu ciężkiego, są gorzej zaopatrywane w podstawowe materiały, zwłaszcza w wyroby hutnicze, gumowe, farby i lakiery oraz w odlewy.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Należałoby zabezpieczyć dla przemysłu maszynowego leśnictwa środki finansowe i materiałowe umożliwiające mu pełną realizację zadań.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Koreferat na temat realizacji budżetu Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego przedstawił poseł Marian Kowalski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Preliminowane dochody wykonane zostały w 97,4 proc.; na wpłaty przedsiębiorstw z tytułu akumulacji finansowej przypada 98 proc. ogółu dochodów.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Wydatki budżetowe zrealizowano w 99,2 proc.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Wydatki na odszkodowania łowieckie wynosiły 51,8 mln zł i były wyższe niż w latach ubiegłych.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Nakłady inwestycyjne osiągnęły kwotę 2.482,4 mln zł, przekraczając o 9,5 proc. ustalenia planu. Zmniejszeniu uległy wydatki przeznaczone na zakup maszyn i urządzeń; jak wynika z materiałów NIK nie zostały wykorzystane przez resort w pełni maszyny i urządzenia zakupione w latach poprzednich.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Niepokojącym zjawiskiem jest zmniejszenie nakładów na budowę osad leśnych.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Wicedyrektor Zespołu NIK - Henryk Wronecki: Resort leśnictwa i przemysłu drzewnego uzyskał w 1966 r. dalszy postęp w zakresie wykorzystania bazy surowcowej drewna małowymiarowego i częściowo drobnicy leśnej na wyroby zastępujące deficytową tarcicę.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Pomyślnie wykonano zadania w zakresie hodowli lasu, podjęto szereg istotnych prac nad usprawnieniem gospodarki leśnej i działalności przedsiębiorstw przemysłu drzewnego.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Zadania w zakresie pozyskania drewna przekroczono w skali krajowej o 0,9 proc. W 1966 r. zwiększono zakres trzebieży, pomyślnie wykonano zadania w lasach niepaństwowych, co wskazuje, na skuteczny nadzór ze strony rad narodowych nad tymi lasami.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Dostawy drewna zrealizowane zostały z niewielkimi odchyleniami od zadań rocznych. Mimo mniejszego o 15 proc. pozyskania drewna opałowego w 1966 r., zapas tego drewna wzrósł w wyniku ogólnego zmniejszenia zapotrzebowania.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">W realizacji dostaw drewna użytkowego występowały zakłócenia, szczególnie w zakresie terminowości. Niezależnie od niedociągnięć w działalności poszczególnych jednostek organizacyjnych i niepełnej dyscypliny w spedycji, na nierytmiczność dostaw duży wpływ miało niekorzystne rozmieszczenie zapasów drewna użytkowego.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Kontrole stwierdziły, że w resorcie nie zostały wykorzystane w pełni możliwości własnego transportu konnego na skutek trudności zaangażowania do tej pracy robotników. Wywóz mechaniczny zaniżony był również wskutek przyjmowania zbyt niskich wskaźników techniczno-eksploatacyjnych. Nie usunięto niedociągnięć w zakresie gospodarki remontowej, co powodowało nieuzasadnione postoje pojazdów.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">W zasadzie wykonano w całym kraju plan zalesień i sztucznych odnowień. Niepokoi niepełne wykonanie planu rozwoju plantacji topoli.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Z przeprowadzonych kontroli wynika, że poszczególne nadleśnictwa nie przejawiają należytej troski o ochronę lasu przed szkodnikami; stwierdzono nieterminowe usuwanie drzew usychających, jak również niedociągnięcia w zakresie gospodarki zwierzyną leśną.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Kontrole NIK prowadzone w zakresie działalności przedsiębiorstw przemysłu drzewnego wykazują nierytmiczne wykonywanie planu produkcji, spowodowane m.in. niedociągnięciami natury organizacyjnej, niewłaściwym ustalaniem zadań produkcyjnych oraz nieodpowiednim zaopatrzeniem w podstawowe surowce w ramach kwartału.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Nie wykonano planu produkcji papieru gazetowego i białego, co spowodowane było m.in. nieosiąganiem przez zakłady planowanej wydajności maszyn papierniczych i nadmiernymi stratami międzyoperacyjnymi.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Niedobory papieru pakowego oceniono na ok. 25 tys. ton. Wynikały stąd poważne trudności w zaspokojeniu potrzeb w dziedzinie opakowań, piętrzące się również z powodu niepełnego wykonania zadań skupu opakowań używanych.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Produkcja płyt pilśniowych została wykonana w 95,5 proc. Niewykonanie planu spowodowane było głównie nieuzyskaniem przez nowo uruchomione zakłady planowanych zdolności produkcyjnych. W przemyśle płyt pilśniowych zadania produkcyjne nie uwzględniały w pełni asortymentowego zapotrzebowania rynku krajowego.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Produkcja mebli, mimo znacznego wzrostu, nie zaspokaja zapotrzebowania rynku wewnętrznego. Kluczowy przemysł meblarski zaspokajał w pierwszym rzędzie potrzeby eksportowe. Zakłócenia na rynku i brak niektórych poszukiwanych asortymentów mebli spowodowany był również małą elastycznością produkcji i brakiem rozeznania potrzeb rynku wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">W zakresie realizacji planu inwestycyjnego, poza stwierdzonymi już niedociągnięciami, wymienić należy niedostateczne przygotowanie projektów wstępnych, co powodowało konieczność dokonywania zmian i uzupełnień w trakcie realizacji budowy.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">W 1966 r. nastąpiła dalsza poprawa dyscypliny finansowej w jednostkach resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego m.in. wskutek efektywniejszego oddziaływania resortowej rewizji finansowo-księgowej. Podkreślić również należy, że jednostki resortu żywo reagują na przekazane im przez Najwyższą Izbę Kontroli uwagi i wnioski.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Ogólnie stwierdzić można duży postęp w porządkowaniu podstawowych problemów gospodarki leśnej i drzewnej.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JózefMacichowski">Lasy w Polsce obejmują powierzchnię ok. 7 mln ha. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że stale zachodzi proces zmniejszania tej powierzchni kosztem rozwijającego się przemysłu, rosnących miast, zagęszczania sieci dróg itp. Równocześnie postępuje rekultywacja gruntów leśnych i zalesianie nowych terenów. Wydaje się niezbędne stałe śledzenie za kształtowaniem się bilansu areału powierzeni leśnej w ciągu dłuższych okresów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JózefMacichowski">Obejmowanie nowych terenów zalesieniami, tworzenie nowych nadleśnictw pociąga za sobą konieczność zabezpieczenia dostatecznych środków na prowadzenie racjonalnej gospodarki leśnej i uprodukcyjnianie lasów. Trzeba też pamiętać, że leśnictwo weszło obecnie w nowy okres pracy, znacznie trudniejszej, bo polegającej na intensyfikacji gospodarki na trudno dostępnych terenach i drzewostanach. Bez uzbrojenia leśnictwa w odpowiedni sprzęt dostosowany do pracy na mokradłach, terenach górskich itp., trudno będzie w pełni zrealizować założone zadania. Gospodarka na tych terenach musi pociągnąć za sobą dodatkowe koszty; powinniśmy to uwzględniać w planach.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JózefMacichowski">W minionym okresie Zjednoczenie Leśnej Produkcji „Las” okrzepło organizacyjnie, rozbudowało swą działalność, osiągając ostatnio przeszło 600 mln zł wartości eksportu. Nienormalną sytuacją jest to, iż zjednoczenie to nie ma uprawnień centrali handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JózefMacichowski">Nie wydaje się słuszne stanowisko resortu dążącego do ograniczania i stopniowego eliminowania obcego, nie-resortowego transportu w leśnictwie. Wyposażenie rolnictwa w sprzęt poważnie wzrosło, PGR i kółka rolnicze dysponują dużym potencjałem środków transportowych. Powinny one partycypować w wywozie drewna z lasu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JózefMacichowski">Obowiązujące obecnie stawki za wywóz drewna z lasu powinny zostać poddane rewizji; w większym stopniu należy uwzględniać w tych stawkach trudne warunki wywozu na niektórych terenach.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JózefMacichowski">Zwiększają się dysproporcje między płacami w resorcie leśnictwa i w innych działach gospodarki. Należałoby zanalizować politykę płac w resorcie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JózefMacichowski">Obserwuje się w leśnictwie gwałtowny proces dekapitalizacji majątku trwałego; niezbędne jest zabezpieczenie środków umożliwiających przeciwdziałanie temu zjawisku. Wzrastają środki na remonty; coraz bardziej rozszerza się zakres prac remontowych; dużym osiągnięciem jest organizacja własnych ośrodków remontowo-budowlanych w Leśnictwie. W większym stopniu jednak należy uwzględniać specyfikę pracy tych ośrodków nie dająca się porównać z innymi przedsiębiorstwami remontowo-budowlanymi. Praca tych ośrodków rozproszona jest na wielkich obszarach, trudność stwarza wprowadzanie mechanizacji, stosunkowo wysokie są koszty. Te specyficzne warunki należałoby uwzględnić w stawkach płacowych, aby przeciwdziałać zjawisku odpływania fachowców budowlanych z tych ośrodków.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JózefMacichowski">Lasy podległe innym resortom przekraczają plan wyrębu, ale nie realizują w pełni planu zalesień. Gospodarka w tych lasach powinna być przedmiotem wzmocnionego nadzoru i kontroli; należałoby zastanowić się, czy nie występuje potrzeba rozbudowy resortowego aparatu powołanego do tych funkcji. Konieczne jest też przyspieszenie urządzenia lasów stanowiących własność indywidualnych rolników. Lasy te w obecnym stanie nie dają takiego przyrostu zdolności produkcyjnej, jakiego przy racjonalnej gospodarce można by oczekiwać. Wojewódzkie rady narodowe powinny więcej uwagi poświęcić tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JózefMacichowski">Po raz pierwszy w dziejach leśnictwa doczekaliśmy się, że prace geodezyjne w lasach państwowych i prace nad urządzaniem lasów dobiegają końca. Jest to wielkie osiągnięcie, które mocno trzeba podkreślić i odpowiednio spopularyzować.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JózefMacichowski">Wysoce niezadowalająca sytuacja jest w Zjednoczeniu Przemysłu Maszynowego Leśnictwa; Zjednoczenie to nie było otaczane dotąd właściwą opieką. Z zadowoleniem więc należy pokwitować fakt opracowania dla tego Zjednoczenia programu rozwoju. Niezbędne jest traktowanie go na równi ze zjednoczeniami przemysłu ciężkiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WalentyKubica">Zarówno budownictwo jak i przemysł meblarski zgłaszają coraz większe zapotrzebowanie na płyty wiórowe i pilśniowe. Surowców do produkcji tych płyt mamy pod dostatkiem. Produkcja nie nadąża jednak za zapotrzebowaniem. Należy rozważyć możliwości jej rozszerzenia, bądź przez modernizowanie istniejących zakładów, zwiększanie w nich zmianowości pracy, jak też i przez budowę nowych. Mogłyby one mieć istotne znaczenie dla aktywizacji gospodarczej wielu małych miasteczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LeonOlszewski">Na jakość drewna istotny wpływ mają warunki transportu i termin wywózki. Obserwuje się poważne trudności w leśnictwie w tym zakresie. Własne środki transportowe resortu nie nadążają za potrzebami, a zakres usług transportowych świadczonych przez PGR, kółka rolnicze czy indywidualnych chłopów coraz bardziej się kurczy. Przyczyny tego należy widzieć w nieodpowiednich cennikach za usługi transportowe. Szczególnej uwagi wymagają stawki dla indywidualnych chłopów, gdyż wywóz drewna sprzężajem chłopskim jest stosunkowo tani.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#LeonOlszewski">Należałoby wreszcie doprowadzić do uregulowania całokształtu zagadnień związanych z gospodarką łowiecką. Zbyt wysokie są ostatnio sumy wydatkowane na ochronę lasów przed szkodami wyrządzanymi przez zwierzęta łowne.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#LeonOlszewski">Więcej inicjatywy i pomysłowości wymaga sprawa zastępowania drewna jako surowca do produkcji opakowań.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#LeonOlszewski">Po raz pierwszy osiągnęliśmy sytuację, w której przy nieprzekroczeniu poziomu wyrębu drewna i utrzymaniu poziomu eksportu, potrzeby krajowe zostały względnie dobrze zaspokojone.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzySzukała">Podkreślić należy, że resort leśnictwa i przemysłu drzewnego w ostatnim okresie osiągnął postęp w prawidłowej realizacji zadań. Po raz pierwszy w 1966 r. nie przekroczono zakresu użytkowania lasów i planu pozyskania grubizny. Duża w tym zasługa resortu. Udowodniono, że wykonanie zadań w granicach planu jest możliwe.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzySzukała">Wyjaśnić należy, dlaczego planowe zadania w zakresie żywicowania nie zostały wykonane. Jeżeli spowodowane było to zmniejszonymi potrzebami - to problem jest jasny, gorzej natomiast, gdyby zapotrzebowanie na ten surowiec nie było w pełni zaspokojone.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JerzySzukała">Więcej uwagi należy poświęcić właściwemu wykorzystaniu środków transportowych zarówno resortowych, jak i obcych. Wzrost remanentów drewna powinien być jak najszybciej zahamowany.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JerzySzukała">Zbyt wolne jest jeszcze tempo zagospodarowywania halizn, zrębów i płazowin. Problem ten sygnalizowały już Komisja wielokrotnie.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JerzySzukała">Nie dość szybko następuje wdrażanie nowych urządzeń technicznych; stopień mechanizacji prac w szkółkach leśnych jest niewielki.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#JerzySzukała">Ze złożonych sprawozdań wynika, że istnieją jeszcze poważne rezerwy zwiększenia pozyskania drewna w lasach niepaństwowych; należałoby stworzyć podstawy prawne pozwalające na lepsze wykorzystanie zasobów drewna w lasach chłopskich.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#JerzySzukała">Należałoby przeprowadzić szczegółową analizę, co jest przyczyną niewykonywania od szeregu lat planu zadrzewień topolą.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#JerzySzukała">Ponadto głos w dyskusji zabrali posłowie: Czesław Sadowski (ZSL) i Józef Zuj (PZPR), którzy poruszyli niektóre problemy gospodarki łowieckiej.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#JerzySzukała">Dodatkowych wyjaśnień udzielił podsekretarz stanu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Tadeusz Molenda, który stwierdził m.in.: Resort ma na ukończeniu opracowanie perspektywicznych planów działania do r. 1985. Podkreślić należy, że bilans powierzchni lasów wykazuje dużą dynamikę. Nowe powierzchnie przekazywane przez rady narodowe pod zalesienia są dokładnie weryfikowane przez pracowników leśnictwa. Główny nacisk położony jest na wzmocnienie produktywności lasów, na osiągnięcie większej produkcji z 1 ha użytków leśnych.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#JerzySzukała">Leśnicy rozumieją, że zagospodarowywanie nowych gruntów dla celów rolnictwa jest w tej chwili problemem najważniejszym. Trzeba równocześnie brać pod uwagę, że w perspektywie istnieje zagrożenie powierzchni lasów przez rozwijający się stale przemysł.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#JerzySzukała">Słuszne były uwagi, że tempo mechanizacji leśnictwa jest niezadowalające, zwłaszcza w warunkach odpływu kadr z leśnictwa. Zobowiązano Zjednoczenie Przemysłu Maszynowego Leśnictwa do opracowania szczegółowego programu rozwoju i poprawy produkcji.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#JerzySzukała">Polityka oszczędnego gospodarowania zasobami drewna wdrażana przez resort od szeregu lat dała w 1966 r. widoczne rezultaty. Problem ten jest dalej analizowany i podejmuje się szereg przedsięwzięć dla uzyskania dalszych oszczędności w zużyciu drewna oraz prawidłowej polityki w dziedzinie zalesień, zwłaszcza gruntów słabych, jak zręby, hality i płazowin. Uproduktywnienie tych gruntów wymaga jednak poważnego zwiększenia nakładów, zwiększenia ilości przeznaczonych na ten cel nawozów oraz sprzętu ciężkiego.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#JerzySzukała">Resort może poszczycić się dużymi osiągnięciami w dziedzinie urządzenia lasów. Przypuszcza się, że plan urządzenia lasów w roku przyszłym będzie w pełni zrealizowany.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#JerzySzukała">Przewodniczący obradom - poseł Józef Macichowski (PZPR): Obrady Komisji pozwoliły na stwierdzenie, że przy różnych występujących jeszcze brakach i niedociągnięciach, nastąpił dalszy postęp w gospodarce leśnej i przemyśle drzewnym, że resort ma koncepcje rozwiązywania w perspektywie podstawowych i szczegółowych problemów swej działalności.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#JerzySzukała">Dokonana przez Komisję wnikliwa analiza działalności resortu w roku ubiegłym uzasadnia przyjęcie sprawozdania resortu i przedstawienia odpowiedniej opinii Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów. Skwitowania wymaga rzetelny wysiłek pracowników leśnictwa i przemysłu drzewnego w realizacji zadań w roku 1966. Równocześnie uznać należy za celowe poinformowanie Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów o stanowisku Komisji dotyczącym potrzeby skuteczniejszego przeciwdziałania ubytkowi majątku trwałego w państwowym gospodarstwie leśnym.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#JerzySzukała">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja uchwaliła dezyderaty dotyczące stanu i struktury środków trwałych w leśnictwie. Problem ten był przedmiotem obrad Komisji w dniu 27 kwietnia 1967 r. - por. BPS nr 377/IV kad.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#JerzySzukała">W uchwalonych dezyderatach Komisja postuluje podjęcie kroków mających na celu osiągnięcie przyrostu środków trwałych w leśnictwie, co wiąże się m.in. z dokonaniem zmian w metodologii określania wysokości nakładów na inwestycje i remonty kapitalne w tym dziale, z podziałem na poszczególne grupy środków trwałych, a przede wszystkim ze zwiększeniem nakładów na inwestycje i na kapitalne remonty odpowiednio do wzrastających zadań produkcyjnych leśnictwa.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#JerzySzukała">Komisja uchwaliła również dezyderaty dotyczące działalności Zjednoczenia Przemysłu Maszynowego Leśnictwa. Problem ten był przedmiotem obrad Komisji w dniu 31 maja 1967 r. - por. BPS nr 393/IV kad. W uchwalonych dezyderatach Komisja postuluje opracowanie długofalowego programu rozwoju, rekonstrukcji i modernizacji przemysłu maszynowego leśnictwa, podniesienia jakości i unowocześnienia jego wyrobów. Komisja zwraca uwagę na konieczność pełnego wykorzystania mocy wytwórczej tego przemysłu; celowe jest w związku z tym utworzenie zakładu doświadczalnego oraz rozwijanie biur konstrukcyjnych w tym przemyśle.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#JerzySzukała">O WYKONANIU PLANU I BUDŻETU PAŃSTWA ZA 1966 ROK PRZEZ MINISTERSTWO LEŚNICTWA I PRZEMYSŁU DRZEWNEGO</u>
<u xml:id="u-5.19" who="#JerzySzukała">Informacja złożona przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Tadeusza Molendę na posiedzeniu Komisji Leśnictwa i Przemysłu drzewnego w dniu 27 czerwca 1967 r.</u>
<u xml:id="u-5.20" who="#JerzySzukała">Wyrąb grubizny w lasach państwowych objął w roku gospodarczym 1965/66 15 458,0 tys. m3, co stanowi 99,7 proc. planu. Plan zalesień i odnowień sztucznych wykonano w 100,5 proc. Nie został wykonany plan rozwoju plantacji topolowych, głównie z powodu nie przygotowania pod te plantacje nowych obszarów oraz braku ciężkiego sprzętu leśnego. Konieczne jest zwiększenie środków przeznaczanych na ten cel.</u>
<u xml:id="u-5.21" who="#JerzySzukała">Nie został w pełni wykonany plan zakładania nowych szkółek, jednak potrzeby w zakresie produkcji materiału zadrzewionego zostały zaspokojone.</u>
<u xml:id="u-5.22" who="#JerzySzukała">Plan zatrudnienia w przedsiębiorstwach lasów państwowych wykonano w 98,5 proc., przy wykonaniu podstawowych zadań gospodarczych; niepełne wykonanie planu zatrudnienia wystąpiło w grupie pracowników fizycznych; notuje się niekorzystne zjawisko starzenia się kadry stałych robotników leśnych, na których głównie opiera się wykonawstwo zadań produkcyjnych. Niewielkie przekroczenie funduszu płac uzasadnione jest przekroczeniem zadań rzeczowych.</u>
<u xml:id="u-5.23" who="#JerzySzukała">W lasach niepaństwowych pozyskano w 1966 r. 1 mln m3 grubizny, wykonując plan w 101,5 proc. Przeważająca część tego drewna przeznaczona była na potrzeby własne indywidualnych posiadaczy. Zadania w zakresie hodowli lasu wykonano w 99,4 proc.</u>
<u xml:id="u-5.24" who="#JerzySzukała">Planowane zadania w zakresie przemysłów drzewnych po raz pierwszy w 1966 r. zostały wykonane tylko w 100 proc. Zjednoczenia przemysłowe podległe resortowi borykały się z dużymi trudnościami, głównie z powodu nieoddania w terminie do użytku nowych obiektów, jak również z powodu trudności w rozruchu i eksploatacji obiektów oddawanych do eksploatacji. Opóźnienia w realizacji rzeczowych zadań inwestycyjnych wynikały z winy przedsiębiorstw budowlano-montażowych, a także z opóźnień w dostawach maszyn i urządzeń. Zakłócenia w prawidłowym i rytmicznym wykonaniu planu spowodowane były również trudnościami zaopatrzeniowymi, które dawały się odczuć szczególnie w I półroczu.</u>
<u xml:id="u-5.25" who="#JerzySzukała">Przemysł płyt pilśniowych i wiórowych wykazywał nadal najwyższe tempo rozwoju; produkcja płyt pilśniowych wzrosła o 13 proc., płyt wiórowych - o ponad 20 proc. Przemysł płyt pilśniowych wykorzystał w sposób racjonalny potencjał wytwórczy wszystkich zakładów. Nastąpił dalszy wzrost produkcji płyt uszlachetnionych, tj. laminowanych i lakierowanych. Poważnym osiągnięciem przemysłu płytowego było dalsze zwiększenie zużycia surowców zastępczych, przede wszystkim drobnicy leśnej, której udział wzrósł do 66 proc.</u>
<u xml:id="u-5.26" who="#JerzySzukała">Stosunkowo niewielki był wzrost produkcji tarcicy, zgodnie zresztą z założeniami planu, wynikającymi z potrzeb gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-5.27" who="#JerzySzukała">Z wyrobów gotowych przeznaczonych w decydującej mierze na zaopatrzenie ludności i na eksport, poważnie, bo o 6,5 proc. wzrosła produkcja mebli. Zawdzięcza się to głównie modernizacji przemysłu meblarskiego oraz usprawnieniom organizacyjno-technicznym.</u>
<u xml:id="u-5.28" who="#JerzySzukała">W przemyśle celulozowo-papierniczym osiągnięto stosunkowo niewielki przyrost produkcji - w papierze o 3,1 proc., tekturze - o 1,1 proc., pochodzący głównie z uruchomionych w latach poprzednich papierni w Krapkowicach, Ostrołęce i Bydgoszczy. Wzrosła przede wszystkim produkcja papierów pakowych, białych oraz chłonnych i higienicznych. Nastąpił w tym przemyśle dalszy wzrost zużycia surowców zastępczych, których udział w ogólnym zużyciu surowców wynosi obecnie ok. 25 proc.</u>
<u xml:id="u-5.29" who="#JerzySzukała">Dostawy rynkowe przedsiębiorstwa podległe resortowi zrealizowały w wysokości 7,2 mld zł, przekraczając zadania planu o około 8 proc. Mimo przekroczenia planu dostaw, nie osiągnięto w pełni zaopatrzenia rynku w tarcicę; niedobory w tym zakresie zrekompensowano częściowo dostawami płyt pilśniowych i gotową stolarką budowlaną.</u>
<u xml:id="u-5.30" who="#JerzySzukała">Dostawy na rynek wyrobów przetwórstwa papierniczego wzrosły o 15 proc., dostawy mebli - o 9,5 proc. Osiągnięto dalszy postęp w dostosowaniu asortymentu mebli do aktualnych potrzeb rynku.</u>
<u xml:id="u-5.31" who="#JerzySzukała">Plan eksportu przekroczono o 2,5 proc., głównie w wyniku dodatkowego eksportu runa leśnego i mebli. Jednocześnie z aktywizacją eksportu prowadzono pracę nad badaniem jego opłacalności.</u>
<u xml:id="u-5.32" who="#JerzySzukała">Nakłady inwestycyjne w 1966 r. zrealizowano w 109,5 proc., osiągając znacznie wyższy niż w poprzednich latach przyrost zdolności produkcyjnych. Jednakże z winy wykonawstwa budowlano-montażowego nie oddano do użytku szeregu ważnych obiektów jak np. celulozownia w Świeciu, kolejna maszyna papiernicza w Żywcu, montownia mebli w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-5.33" who="#JerzySzukała">W zakresie leśnictwa realizacja zadań inwestycyjnych w 1966 r. przebiegała znacznie lepiej niż poprzednio; wykonano prawie 100 proc. planu. Zadania w dziedzinie remontów kapitalnych w leśnictwie zostały przekroczone. Jednakże poprawa sytuacji w zakresie napraw i remontów kapitalnych w leśnictwie, gdzie 70 proc. środków trwałych stanowią budynki uzależniona jest od zwiększenia, nakładów na ten cel oraz przyśpieszenia rozbudowy zaplecza.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>