text_structure.xml 7.67 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 17 kwietnia 1968 r. Komisja Handlu Zagranicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Kuzińskiego (PZPR), rozpatrzyła politykę kadrową i zagadnienia kontroli w resorcie handlu zagranicznego, ze szczególnym uwzględnieniem sprawy opłacalności eksportu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Handlu Zagranicznego a Ministrem Witoldem Trąmpczyńskim, i podsekretarzem stanu - Marianem Dmochowskim. Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów oraz dyrektorzy Zespołu NIK - Franciszek Kusto i Wacław Kosicki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o polityce kadrowej i zagadnieniach kontroli w resorcie handlu zagranicznego, ze szczególnym uwzględnieniem sprawy opłacalności eksportu przedstawił Minister Handlu Zagranicznego - Witold Trąmpczyński.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Józef Macichowski (PZPR), Jerzy Olszewski (PZPR), Antoni Walaszek (PZPR), Tadeusz Stefaniak (ZSL), Andrzej Borodzik (PZPR), Maria Mielczarek (PZPR), Józef Raźny (SD), Zdzisław Grudzień (PZPR), Zdzisław Tomal (ZSL), Tadeusz Młyńczak (SD), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Stefan Godlewski (PZPR), Stanisław Turski (ZSL) i Stanisław Kuziński (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego - Marian Dmochowski oraz dyrektorzy departamentów w tym Ministerstwie - Stanisław Leszkowicz i Jerzy Szyszko.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W dyskusji Komisja Handlu Zagranicznego oceniła, że w ciągu ostatnich, lat poważnie podniósł się poziom kadr w handlu zagranicznym. Konsekwentnie stosowane kryteria w polityce kadrowej: wykształcenia i doświadczenia zawodowego, postawy moralnej i politycznej - przyniosły znaczną zmianę w porównaniu z sytuacją, która miała miejsce przed 1956 r. Tę odczuwalną poprawę potwierdzają dane dotyczące wzrostu poziomu wykształcenia, pogłębienia znajomości języków obcych, zwiększenia się stażu pracy pracowników zatrudnionych w handlu zagranicznym.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Niemałą rolę w pracy z kadrami odegrały organizacje partyjne. Praca organizacji partyjnych zapewniła należyty poziom moralny pracowników handlu zagranicznego, ich dojrzałość polityczną, poważne zaangażowanie w zawodzie, patriotyzm i przywiązanie do kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Komisja Handlu Zagranicznego podziela opinie organizacji partyjnej Ministerstwa Handlu Zagranicznego w sprawie sytuacji kadrowej w handlu zagranicznym.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Komisja stoi na stanowisku ścisłego odgraniczenia odpowiedzialności za prowadzenie nieopłacalnego eksportu, którego konieczność uwarunkowana jest potrzebami szybkiego wzrostu importu i niedostateczną dynamiką opłacalnego eksportu - od odpowiedzialności za nieopłacalny eksport wynikający z zaniedbań, z niedostatecznych starań o uzyskanie wysokich cen zbytu, z niedostatecznych zabiegów o wysoką jakość eksportowanych towarów, z niedostatecznego uwzględniania wymagań i życzeń odbiorców zagranicznych. Z całą surowością trzeba też wyciągać konsekwencje w stosunku do winnych zaniedbań w tym zakresie, bez względu na zajmowane stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Komisja Handlu Zagranicznego rozpatrzyła niektóre wypadki transakcji, które przyniosły straty gospodarce narodowej na skutek niedbalstwa i braku poczucia odpowiedzialności. Wypadków takich nie było wiele i były one z całą konsekwencją ścigane.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Komisja Handlu Zagranicznego wielokrotnie zajmowała się zagadnieniami opłacalności eksportu, przywiązując wiele wagi do nowego systemu ekonomicznego będącego istotną dźwignią tej opłacalności. Komisja do problemów tych zamierza powrócić na kolejnym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Centralnym zadaniem najbliższego okresu zarówno przemysłu jak i handlu zagranicznego jest koncentracja wysiłku na rozwoju opłacalnego eksportu, zgodnie z linią wytyczoną przez XI Plenum KC PZPR.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Komisja uważa za niezbędne pogłębienie pracy w dziedzinie przygotowania rezerwy kadrowej dla handlu zagranicznego, jako ważną metodę prawidłowej polityki kadrowej; rezerwę tę należy przygotowywać także spośród pracowników przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W systemie organizacyjnym central handlu zagranicznego istnieją jeszcze elementy sprzyjające formalnemu wyłącznie kształtowaniu odpowiedzialności. Wzmocnienie osobistej odpowiedzialności pracowników i ich samodzielności jest warunkiem usprawnienia pracy central handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Niezbędną cechą pracownika handlu zagranicznego jest zaangażowanie w pracy, umiejętność podjęcia ryzyka, o ile jest ono niezbędne. Dlatego tak ważne znaczenie ma sprawa zaufania do kadr.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Celowym jest dokonywanie okresowej analizy pracy i postawy poszczególnych pracowników tak, aby wskazując systematycznie na pozytywne i negatywne strony ich pracy wzmacniać w nich poczucie sprawiedliwej oceny ich wysiłku i wzmagać poczucie odpowiedzialności.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Należy wzmocnić rolę biur radców handlowych pracujących zagranicą w badaniu poszczególnych rynków zbytu i zakupu - na bliższą i dalszą perspektywę tak, aby wnioski stąd wynikające stały się realną wskazówką dla przemysłu eksportującego.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Komisja Handlu Zagranicznego wysłuchała informacji na temat przyczyn zwolnienia ze stanowiska byłego wiceministra Handlu Zagranicznego - Kutina, uznając decyzję w tej sprawie za w pełni uzasadnioną.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Komisja wysłuchała również informacji o stratach poniesionych przez stronę polską przy rozbudowie portu w Famaguście na Cyprze, w pełni aprobując surowe wyroki sądowe, jakie zapadły w stosunku do sprawców zaniedbań, wskazując równocześnie na konieczność stworzenia warunków, które uniemożliwiłyby powtórzenie się tego rodzaju wypadków. Dotyczy to również sprawy nieopłacalnej transakcji sprzedaży „Atlasu świata” przez CHZ „Ars Polona” i Państwowe Wydawnictwo Naukowe, jak również nieuzasadnionych zwolnień od opłat celnych materiałów i surowców sprowadzanych przez powołaną przez Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce organizację p.n. „ORT”.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Wymienione jak również inne wypadki nieprawidłowości i nadużyć nie stanowią bynajmniej - zdaniem Komisji - cech charakterystycznych dla wielomiliardowych obrotów polskiego handlu zagranicznego i nie mogą stanowić podstawy dla oceny sytuacji kadrowej w resorcie.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Komisja Handlu Zagranicznego wyraża zaufanie dla polityki kadrowej MHZ i wierzy, że dalsze prowadzenie systematycznej pracy w tej dziedzinie będzie, ważnym czynnikiem pomyślnej realizacji trudnych zadań stojących przed handlem zagranicznym.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>