text_structure.xml 15.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Jak podawaliśmy (BPS)164/IV kad./ w dniu 13 maja 1966 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Piotra Gajewskiego (PZPR), wysłuchała informacji o realizacji zadań planowych w dziedzinie inwestycji mieszkaniowych i komunalnych w I kwartale br.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej - Zdzisław Drozd.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WincentyAleksiejczuk">Komisja ustaliła, że ocena realizacji zadań inwestycyjnych w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego i urządzeń komunalnych dokonana zostanie po upływie I półrocza.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WincentyAleksiejczuk">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła stan realizacji ustawy z 22 kwietnia 1959 r. w sprawie utrzymania czystości i porządku w miastach i osiedlach. Sprawozdawcą była poseł Krystyna Biernacka (SD).</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WincentyAleksiejczuk">Ustawa uczyniła rady narodowe w pełni odpowiedzialne za stan czystości i porządku w granicach zabudowy miejskiej, określiła, co w rozumieniu przepisów należy uważać za nieczystości, jakie obowiązki spoczywają na zarządcach nieruchomości, ustaliła odpowiedzialność za wykonywanie czynności związanych z utrzymaniem porządku i usuwaniem nieczystości, za sprawowanie nadzoru oraz określiła sankcje karne za nieprzestrzeganie przepisów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WincentyAleksiejczuk">Rozporządzenia wykonawcze do ustawy zostały wydane, z wyjątkiem rozporządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej w sprawie określenia obowiązków osób i jednostek sprawujących zarząd budynków mieszkalnych oraz obowiązków najemców lokali w sprawie postępowania z odpadkami użytkowymi.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WincentyAleksiejczuk">W ostatnich latach osiągnięta została wydajna poprawa w zakresie wyposażenia w sprzęt do oczyszczania miast. Ministerstwo Gospodarki Komunalnej przeprowadziło analizę wyników działalności przedsiębiorstw oczyszczania miast, organizowało szkolenie i instruktaż w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WincentyAleksiejczuk">Kontrole NIK oraz sprawozdania Państwowej Inspekcji Sanitarnej wskazują jednak, że w wielu miastach istnieje szereg zaniedbań i nieprawidłowości, w wyniku których efekty okazały się mniejsze niż można było oczekiwać po wprowadzeniu w życie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WincentyAleksiejczuk">Niektóre prezydia rad narodowych nie uchwaliły regulaminów określających obowiązki osób zobowiązanych do utrzymania czystości i porządku, bądź uchwaliły je z opóźnieniem; podjęte uchwały nie zawsze podawane były do wiadomości zainteresowanych. W nielicznych tylko wypadkach powoływane były w ustalonych terminach komitety akcji zimowej. W wielu miastach i osiedlach nie wydano przepisów w sprawie urządzeń do gromadzenia nieczystości, wywozu nieczystości oraz lokalizacji i eksploatacji wysypisk i wylewisk. Jedynie 58 proc. wysypisk w kraju należy uznać za dobrze urządzone. Wywóz i unieszkodliwianie nieczystości staje się z każdym rokiem zagadnieniem coraz trudniejszym, zwłaszcza w dużych miastach.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WincentyAleksiejczuk">Wiele nieprawidłowości występuje w zakresie wykorzystania specjalnego taboru do oczyszczania miast, konserwacji tego taboru, który wykazuje niski współczynnik gotowości technicznej. W związku z tym, teoretyczne wyliczenia, iż poszczególne miasta nasycone są taborem do oczyszczania, nie pokrywają się ze stanem rzeczywistym.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WincentyAleksiejczuk">Przyczyną niewykorzystania istniejącej zdolności roboczej samochodów jest, obok występującej niekiedy złej organizacji brygad roboczych, wyposażanie nieruchomości w ilości pojemników na śmieci nie przystosowaną do potrzeb. W rezultacie ekipy opróżniają pojemniki nie całkiem zapełnione albo obok zapełnionych pojemników tworzą się sterty śmieci. Często zwały nieczystości powstają z powodu zbyt małej częstotliwości lub nieregularności wywozu. Często nie jest dopełniany obowiązek oczyszczania chodnika i części jezdni w otoczeniu posesji. Zarządcy nieruchomości przedsiębiorstw i instytucji, a zwłaszcza kierownictwa placów budów w miastach częstokroć nie wywiązują się z obowiązku utrzymania czystości i porządku na terenie swoim oraz przyległych ulic i chodników.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#WincentyAleksiejczuk">Przy licznych niedociągnięciach w wykonywaniu przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych - obserwuje się stosunkowo małą aktywność służby sanitarno-epidemiologicznej i organów MO oraz zaniedbania w wykonywaniu kontroli przez organa gospodarki komunalnej prezydiów rad narodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#WincentyAleksiejczuk">Z oceny sytuacji nasuwają się m.in. następujące wnioski:</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#WincentyAleksiejczuk">- należy bardziej racjonalnie wykorzystać środki przeznaczone na rozbudowę zaplecza garażowo-warsztatowego przedsiębiorstw i zakładów oczyszczania;</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#WincentyAleksiejczuk">- resort gospodarki komunalnej powinien wzmóc kontrole nad organami terenowymi oraz spowodować by terenowe wojewódzkie organa gospodarki komunalnej udzielały bardziej konkretnej pomocy organizacyjnej, technicznej, technologicznej i ekonomicznej organom gospodarki komunalnej i przedsiębiorstwom oczyszczania w miastach;</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#WincentyAleksiejczuk">- należy spowodować, by organa służby zdrowia i Milicji Obywatelskiej zwiększyły częstotliwość kontroli wykonywania postanowień ustawy;</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#WincentyAleksiejczuk">- należy rozszerzyć system likwidacji śmieci drogą tworzenia kompostowni, spalania itp.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#WincentyAleksiejczuk">- należałoby tak zróżnicować opłaty za wywóz nieczystości, aby rady narodowe nie musiały dopłacać do wywozu nieczystości z przedsiębiorstw i instytucji, które nie stosując się do przepisów ustawy, wyrzucają odpadki użytkowe do pojemników na śmieci.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#WincentyAleksiejczuk">W dyskusji głos zabrali posłowie: Leon Lendzion (PZPR), Bronisław Basza (SD), Leon Brudziński (PZPR), Piotr Gajewski (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej - Zdzisław Drozd.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#WincentyAleksiejczuk">Stwierdzono, iż w ostatnich latach czystość i porządek oraz estetyka miast i miasteczek w Polsce uległy znacznej, widocznej poprawie, nie wykorzystano jednak wszystkich możliwości w tej dziedzinie. W dalszym ciągu należy przejawiać troskę o zewnętrzny wygląd naszych miast.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#WincentyAleksiejczuk">Komisja zleciła podkomisji wniosków i dezyderatów opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o referat i wnioski z dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#WincentyAleksiejczuk">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja uchwaliła dezyderaty dotyczące stanu przygotowań budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych do realizacji zadań planu w latach 1966–1970. Problem ten rozpatrywany był przez Komisję na posiedzeniu w dniu 15 kwietnia br. (por. BPS) 147/IV kad.). Projekt dezyderatów zreferował poseł Aleksander Rozmiarek (SD).</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#WincentyAleksiejczuk">W uchwalonych dezyderatach Komisja, zwracając uwagę na to, iż zadania przedsiębiorstw budowlano-montażowych resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych w bieżącym planie 5-letnim charakteryzuje nierównomierne tempo wzrostu produkcji w poszczególnych latach, wskazuje na konieczność wyrównania tych proporcji przyrostu, aby nie powodować zbyt dużych napięć w poszczególnych okresach rocznych.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#WincentyAleksiejczuk">Komisja uważa, że ważnym źródłem zwiększenia mocy produkcyjnej przedsiębiorstw budowlano-montażowych jest intensyfikacja pracy parku maszynowego. Należy zwrócić szczególną uwagę na jak najpełniejsze wykorzystanie ciężkich maszyn budowlanych m.in. przez zwiększenie współczynnika zmianowości, skrócenie przestojów, poprawę jakości maszyn i usprawnienie gospodarki remontowej.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#WincentyAleksiejczuk">Komisja postuluje znaczne rozszerzenie dostaw zmechanizowanych narzędzi elektrycznych zarówno produkcji krajowej i z importu.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#WincentyAleksiejczuk">Niezbędne jest zapewnienie przedsiębiorstwom budowlano montażowym pełnego pokrycia zapotrzebowania na środki transportu; drogą zwiększenia produkcji krajowej bądź importu tych środków, zwłaszcza wysokotonażowych samochodów samowyładowczych.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#WincentyAleksiejczuk">Komisja postuluje ponowne rozważenie bilansu materiałów budowlanych produkowanych, przez przemysł terenowy, zwłaszcza deficytowych materiałów ściennych i uzupełnienie - na bazie tej analizy - środków niezbędnych na rekonstrukcję i rozszerzenie mocy produkcyjnej zakładów wytwarzających te materiały.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#WincentyAleksiejczuk">Zapotrzebowanie budownictwa na wyroby hutnicze powinno być w pełni pokryte, poprawie ulec winna rytmiczność dostaw wyrobów hutniczych.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#WincentyAleksiejczuk">Wobec konieczności wdrażania w budownictwie nowych technologii i materiałów, niezbędne jest stworzenie warunków dla znacznego zwiększenia zużycia gipsu; Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych powinno opracować program stosowania gipsu i konsekwentnie go realizować.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#WincentyAleksiejczuk">Należy zwiększyć wyposażenie przedsiębiorstw budowlanych w nowoczesne maszyny; w związku z tym konieczne jest przyspieszenie uruchomienia produkcji nowoczesnych maszyn budowlanych wysokiej jakości oraz zwiększenie wielkości dostaw maszyn w deficytowych dotychczas asortymentach.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#WincentyAleksiejczuk">Obecnie różnorodność typów maszyn stosowanych w budownictwie powoduje duże trudności eksploatacyjne, zwłaszcza w dziedzinie zaopatrzenia w części zamienne. Komisja uważa za konieczne stworzenie krajowego przemysłu produkującego maszyny i urządzenia dla przemysłu materiałów budowlanych oraz przekazanie go w gestię resortu budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#WincentyAleksiejczuk">Wobec deficytu kruszyw naturalnych, niezbędne jest - zdaniem Komisji - podjęcie kroków zmierzających do zaspokojenia zapotrzebowania budownictwa na kruszywa oraz eksploatowanie hałd żużla wielkopiecowego.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#WincentyAleksiejczuk">Woj. kieleckie ma najbogatsze i najlepsze jakościowo złoża surowca dla przemysłu materiałów budowlanych, a ponadto znajduje się w korzystnym położeniu geograficznym w stosunku do innych terenów kraju. Dlatego też Komisja wyraża pogląd, iż konieczne jest stworzenie warunków dla intensywnego rozwoju przemysłu materiałów budowlanych w tym województwie. M.in. chodzi o zbudowanie linii kolejowej Kielce-Łagów, umożliwiającej dotarcie do nieeksploatowanych dotychczas okręgów surowcowych.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#WincentyAleksiejczuk">Dla zabezpieczenia warunków realizacji programu robót elewacyjnych, Komisja uważa za niezbędne wprowadzenie do użytku nowoczesnych rusztowań.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#WincentyAleksiejczuk">O REALIZACJI ZADAŃ PLANOWYCH W DZIEDZINIE INWESTYCJI MIESZKANIOWYCH I KOMUNALNYCH W I KWARTALE 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#WincentyAleksiejczuk">Informacja złożona przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej - Zdzisława Drozda na posiedzeniu Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej w dniu 13 maja 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#WincentyAleksiejczuk">W roku 1966 przewidziano do wykonania ogółem 395 596 izb mieszkalnych, czyli ok. 140 tys. mieszkań; w budownictwie państwowym - 178 tys. izb., w budownictwie spółdzielczym - 143 500 izb, w budownictwie indywidualnym, kredytowanym i niekredytowanym - 74 tys. izb. Przewiduje się oddanie do użytku ponad 263 tys. m2 na urządzenia socjalno-usługowe, w tym 50 tys. m2 na lokale dla rzemiosła.</u>
          <u xml:id="u-2.35" who="#WincentyAleksiejczuk">W strukturze planu uwzględnione zostały zasady nowej polityki mieszkaniowej, wyrażające się w zwiększonym udziale budownictwa spółdzielczego; w bieżącym roku udział tego budownictwa wzrasta do 34,2 proc., w porównaniu z 21,7 proc. w roku 1965.</u>
          <u xml:id="u-2.36" who="#WincentyAleksiejczuk">Realizacja planu w I kwartale przebiegała w skali krajowej na ogół korzystniej niż w analogicznym okresie roku ub. W budownictwie uspołecznionym plan zrealizowano w 17,7 proc., w tym w budownictwie rad narodowych - 19,8 proc. Zadania budownictwa spółdzielczego zrealizowano w 16,6 proc., przy czym powszechne budownictwo spółdzielcze w 18,2 proc., a budownictwo spółdzielcze resortowe tylko w 5,5 proc.</u>
          <u xml:id="u-2.37" who="#WincentyAleksiejczuk">O ile w skali krajowej wykonanie zadań w I kwartale br. kształtuje się na ogół pomyślniej aniżeli w analogicznym okresie roku ubiegłego, o tyle w niektórych województwach występują opóźnienia. Dotyczy to głównie - w zakresie budownictwa rad narodowych - woj. poznańskiego, białostockiego, wrocławskiego, zielonogórskiego, a w zakresie budownictwa spółdzielczego - m. st. Warszawy, oraz woj. koszalińskiego, krakowskiego, wrocławskiego, łódzkiego, opolskiego. Uwaga resortu skierowana jest obecnie na uzyskanie wyższego i zarażam wyrównanego poziomu wykonawstwa we wszystkich województwach.</u>
          <u xml:id="u-2.38" who="#WincentyAleksiejczuk">W budownictwie socjalno-usługowym, plan I kwartału wykonany został powyżej poziomu zeszłorocznego. W tej dziedzinie wprowadzone zostały w roku bieżącym po raz pierwszy dyrektywne wskaźniki wykonawstwa. Nastąpił postęp w realizacji zadań budownictwa na cele usługowe jednak uzyskane efekty są niższe aniżeli w budownictwie mieszkaniowym. I tu również występują rozbieżności pomiędzy poszczególnymi województwami.</u>
          <u xml:id="u-2.39" who="#WincentyAleksiejczuk">Uwaga resortu gospodarki komunalnej koncentruje się na podniesieniu jakości oddawanych do użytku mieszkań, jak również na rytmicznym uzyskiwaniu nowych zasobów mieszkaniowych w okresach kwartalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.40" who="#WincentyAleksiejczuk">Na cele inwestycji komunalnych resort gospodarki komunalnej ma do dyspozycji kwotę 3 680 mln zł w planie centralnym i terenowym. Poziom realizacji zadań w I kwartale br., jakkolwiek nieco lepszy niż w analogicznym okresie ub.r. nie może być uznany za zadowalający.</u>
          <u xml:id="u-2.41" who="#WincentyAleksiejczuk">Z całokształtu zadań, jakie przypadają do wykonania w roku bieżącym, resort ustalił kilkadziesiąt najważniejszych obiektów inwestycyjnych, których realizację pragnie - wspólnie z resortem budownictwa - kontrolować.</u>
          <u xml:id="u-2.42" who="#WincentyAleksiejczuk">Wysiłek resortu skierowany jest na pełne i jak najbardziej celowe wykorzystanie przyznanych na rok bieżący funduszów inwestycyjnych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>