text_structure.xml
25.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">W dniu 24 listopada 1965 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Ziętka (PZPR), rozpatrzyła projekt Narodowego Planu Gospodarczego na rok 1966 i podstawowe założenia planu na rok 1967 oraz projektu budżetu państwa na rok 1966 w części dotyczącej gospodarki komunalnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Komunalnej z podsekretarzem stanu Zdzisławem Drozdem, podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Ryszard Gerlachowski, dyrektorzy Zespołów NIK - Teodor Borczyński i Henryk Kaczyński, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów oraz przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Komunalnej - W. Gaworski.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu Ministerstwa Gospodarki Komunalnej i budżetu na rok 1966 zreferował poseł Aleksander Schmidt (ZSL):</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Projekt planu inwestycyjnego gospodarki komunalnej na 1966 r. przewiduje łączne nakłady w wysokości 3,4 mld zł, tj. o ponad 16 proc. wyższe aniżeli w 1965 r.; założenia na 1967 r. przewidują nakłady w wysokości 3,6 mld zł. Mimo poważnego wzrostu, nakłady te nie zabezpieczą potrzeb, które wzrastają szybciej aniżeli środki inwestycyjne gospodarki komunalnej. W tych warunkach konieczne jest rozwijanie czynów społecznych o charakterze inwestycyjnym, które stanowią istotne uzupełnienie nakładów państwowych. Uchwała KERM o wytycznych do planu 5-letniego na lata 1966/1970 podkreśla, że należy położyć główny nacisk na uzyskanie poprawy w funkcjonowaniu istniejących urządzeń komunalnych, a przy planowaniu nowych obiektów - zapewnić pierwszeństwo tym, które warunkują rozwój budownictwa mieszkaniowego i przemysłu. W projekcie planu na rok 1966 uwzględniono te zasady. Na kierunki nakładów inwestycyjnych wpłynęły także opracowane w br. bilanse terenów uzbrojonych na okres lat 1966/1970, które objęły 111 większych miast. Inwestycje warunkujące podstawowe uzbrojenie terenów angażują w latach 1966 i 1967 ponad 50 proc. nakładów terenowych. Z nakładów przeznaczonych na budownictwo inwestycyjne ponad 50 proc. kieruje się na inwestycje kontynuowane.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Projekt planu na 1966 r. zakłada wybudowanie w budownictwie mieszkaniowym typu miejskiego 141 900 mieszkań (403 600 izb), tj. o 4 proc. więcej niż w br., z czego 55 000 mieszkań wybuduje spółdzielczość, 42 100 - rady narodowe. W 1967 r. przewiduje się wybudowanie 152 700 mieszkań (433 900 izb), to jest o 7,9 proc. więcej niż w 1966 r.; spółdzielczość wybuduje 49 proc. tych mieszkań.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Projekt planu na rok 1966 przewiduje dalszą obniżkę kosztów inwestorskich uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego, jednak wobec braku niektórych tanich materiałów, może się okazać, że przyjęte w projekcie planu koszty jednostkowe są zbyt niskie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Ważnym problemem, który ma być rozwiązany w przyszłym planie 5-letnim jest usunięcie zaległości w robotach elewacyjnych. Uchwała KERM z 1958 r. przewiduje zakończenie tej akcji w 1967 r. Dotychczasowy przebieg usuwania zaległości wskazuje, że problem ten zostanie jednak rozwiązany dopiero pod koniec przyszłego planu 5-letniego. Nakłady przewidziane w planie na 1966 r. pozwolą na zmniejszenie zaległości o 1,4 mln m2 powierzchni tynków. Należałoby uchwalić dezyderaty postulujące podjęcie wszystkich możliwych środków zmierzających do wykonania zaległych elewacji do końca 1967 r.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Projekt planu na lata 1966 i 1967 wysuwa zasadę kompleksowości budynków i osiedli przez zabezpieczenie odpowiednich środków na urządzenia towarzyszące i elewacje. Konieczne jest przestrzeganie tej zasady w trakcie realizacji planu. Należy ponadto postulować, aby realizacja planu przyniosła dalszą poprawę jakości robót.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Stan zasobów mieszkaniowych administrowanych przez prezydia rad narodowych obejmuje w 1965 r. 312 000 budynków. Około 26,5 proc. powierzchni mieszkalnej znajduje się w budynkach wybudowanych po 1 stycznia 1950 r. Poważny problem stanowi utrzymywanie w stanie nadającym się do użytkowania budynków starych. Środki przeznaczane na remonty i konserwację budynków, mimo stałego wzrostu, były niewystarczające. W poważnej mierze problem ten likwiduje podwyżka czynszów, która pozwala na skierowanie uzyskanych tą drogą środków na poprawę stanu budynków mieszkalnych. Nakłady przeznaczone na te cele w 1966 r. wynoszą 1,7 mld zł i są o 50 proc. wyższe niż w 1965 r. Prawidłowe wykorzystanie tych nakładów wymaga zwiększenia mocy przerobowej przedsiębiorstw zajmujących się gospodarką mieszkaniową.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Ogólna wartość usług przedsiębiorstw komunalnych wzrośnie w 1966 r. w stosunku do 1965 r. o 4 proc.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Projekt planu na lata 1966 i 1967 w zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, przewiduje dalszy postęp w tych działach gospodarki narodowej i stwarza warunki do pomyślnej realizacji planu 5-letniego. Resort gospodarki komunalnej i prezydia rad narodowych powinny zwrócić szczególna uwagę na:</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- zabezpieczenie prawidłowych warunków rozwoju budownictwa spółdzielczego, szczególnie pod względem zapewnienia mu odpowiednich terenów budowlanych, pomocy w zakresie werbunku członków;</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- kompleksowe oddawanie do użytku budynków mieszkalnych łącznie z urządzeniami towarzyszącymi;</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- maksymalne wykorzystanie środków uzyskanych z podwyżki czynszów i przeznaczonych na eksploatację i remonty bieżące budynków mieszkalnych;</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- zaostrzenie kryteriów celowego wykorzystania środków przeznaczonych na remonty kapitalne;</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- rozbudowę potencjału wykonawczego przedsiębiorstw remontowo budowlanych i zakładów remontowych ZBM oraz usprawnienie organizacji robót remontowych;</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- dalsze zwiększenie usług świadczonych dla ludności;</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- prawidłowe przeznaczenie i wykorzystywanie środków na najważniejsze potrzeby remontowe urządzeń komunalnych, koncentrację tych środków oraz zabezpieczenie wykonawstwa;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- poprawę gospodarności przedsiębiorstw i zakładów komunalnych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanGałązka">Większość postulatów ludności ujętych w programach Frontu Narodowego w ostatniej kampanii wyborczej dotyczyła spraw związanych z gospodarką komunalną. Rok 1965 dowiódł, że dysproporcje między potrzebami w zakresie gospodarki komunalnej a możliwością ich zaspokajania nie zmniejszają się, a w niektórych działach - nawet pogłębiają się. Gospodarka komunalna wciąż jeszcze nie partycypuje w dostatecznym stopniu w ogólnokrajowej puli nakładów inwestycyjnych. Rozpatrując projekty planów gospodarki komunalnej, trzeba porównywać przeznaczone na ten cel środki nie z nakładami w roku poprzednim, lecz zestawiać je z potrzebami, jakie w tej dziedzinie występują.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanGałązka">Wykonanie tegorocznych zadań w resorcie gospodarki komunalnej w zasadzie nie budzi zastrzeżeń. Przyczyny występujących braków leżą głównie w dziale wykonawstwa inwestycyjnego, a ściślej w niedoborze mocy produkcyjnej przedsiębiorstw wykonawczych gospodarki komunalnej. Dotyczy to zarówno planu centralnego jak i planu terenowego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanGałązka">W 1966 r., w wyniku wzrostu opłat czynszowych, na gospodarkę remontową przeznacza się dodatkowo około 900 mln zł, co równa się mniej więcej potencjałowi produkcyjnemu 15 przedsiębiorstw remontowo-budowlanych. Nowe zadania w zakresie remontów wymagają pewnych reorganizacji w administracjach domów mieszkalnych i w systemie gromadzenia środków na zaplecze techniczne, za pomocą którego zasoby mieszkaniowe będą utrzymane we właściwym stanie technicznym i eksploatacyjnym. W gospodarce remontowej należy szerzej niż dotychczas uwzględniać potrzeby małych miasteczek.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanGałązka">Osobnym problemem jest sprawa zaopatrzenia ludności miejskiej w wodę. Potrzebny jest długofalowy program działania uwzględniający budowę nowych ujęć i doprowadzanie wody do odbiorców; działanie mające na celu wzmocnienie kontroli zużycia wody racjonalnego nią gospodarowania, wymianę zużytej sieci wodociągowo-kanalizacyjnej itp. Większą też uwagę trzeba zwrócić na sprawę oczyszczalni ścieków. Chodzi szczególnie o stypizowanie urządzeń i projektów dla nowobudowanych oczyszczalni ścieków.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanGałązka">Wciąż jeszcze nie przeznaczamy dostatecznych środków i wysiłków na rozwiązanie problemów komunikacyjnych. Tymczasem sytuacja z roku na rok staje się coraz trudniejsza, coraz większe wymagania stawia komunikacji miejskiej rozwijający się przemysł, pogarszają się warunki bezpieczeństwa ruchu, tempo motoryzacji wyprzedza tempo budowy nowych dróg, rosną też szkody zimowe na drogach miejskich, wynikające z niedostatecznej jakości tych dróg.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WitoldKasperski">Nowa polityka mieszkaniowa, której głównym kierunkiem jest zwiększenie udziału społeczeństwa w rozwiązywaniu trudności mieszkaniowych musi spowodować szereg istotnych zmian w układzie inwestowania i w eksploatacji istniejących zasobów. Zgodnie z wytycznymi nowego planu 5-letniego spółdzielnie budownictwa mieszkaniowego powinny zbudować 434 000 mieszkań (1 171 tys. izb). W stosunku do obecnej 5-latki stanowi to wzrost o 227 proc. Budownictwo spółdzielcze stanie się podstawową formą zaspokajania potrzeb mieszkaniowych ludności. Jeśli chodzi o źródła kredytowania, budownictwo spółdzielcze będzie realizowane: jako budownictwo powszechne - finansowane z kredytu bankowego, jako budownictwo zakładowe - finansowane ze środków zakładowego funduszu mieszkaniowego oraz budownictwo resortowe - finansowane z dotacji resortowych, zamienianych na kredyt bankowy. Niestety, jak dotychczas, zakłady pracy opóźniają zawarcie umów ze spółdzielniami na budowę mieszkań dla swoich pracowników. I tak na poczet planu 1966 r. zawarto dotychczas umowy obejmujące 30 proc. rocznych zadań.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WitoldKasperski">Do końca września br. sieć spółdzielni mieszkaniowych objęła 452 miasta, w których zamieszkuje 13 mln mieszkańców, czyli 85 proc. ludności miejskiej. Obecnie główny wysiłek organizacyjny został skierowany na zakładanie spółdzielni w miastach poniżej 10 tys. mieszkańców, przy czym dla uniknięcia nadmiernego rozproszenia sieci spółdzielni typu lokatorskiego, wdraża się w życie koncepcje spółdzielni powiatowych. Jak dotychczas, istnieją 54 takie spółdzielnie obejmujące 163 miasteczek.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#WitoldKasperski">Według stanu na 30 czerwca br. w spółdzielniach budownictwa mieszkaniowego oczekiwało na mieszkania 143,6 tys. członków, z których w II półroczu br. mieszkania otrzyma 18,6 tys. członków. Do końca września spółdzielnie zarejestrowały łącznie 133,3 tys. kandydatów, w tym 44,1 proc. pracowników fizycznych. Znacznej poprawie uległa sytuacja w zakresie oszczędzania na budownictwo mieszkaniowe. W PKO zarejestrowanych jest obecnie 250 tys. książeczek mieszkaniowych, na których złożono 1 125 mln zł. Zdecydowana większość zarejestrowanych kandydatów pragnie otrzymać mieszkania o wyższym standardzie wyposażenia. Rejestracja kandydatów trwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BronisławPasza">Plany budownictwa mieszkaniowego, podobnie jak plany budowy urządzeń komunalnych, w niedostatecznym stopniu uwzględniają potrzeby małych miasteczek. Korektę w tej sprawie wprowadzić należy w planie na lata 1966–1970. Konieczne jest również przyspieszenie prac nad opracowaniem perspektywicznych planów zabudowy wsi i małych miast.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JózefFrąszczak">Zaległości w elewacjach są szczególnie trudne do odrobienia w małych miastach. Postępujący proces zawilgocenia i zagrzybienia oraz korozji wielu domów w małych miastach zmusza do podjęcia poważnych środków, tymczasem realizacja remontów pozostawia wiele do życzenia. Jeśli grzyb zjadł podłogę, wstawia się nową, ale nie zwraca się uwagi na zaatakowane przez grzyb ściany. Jest to szczególnie ważne teraz, kiedy podwyżka czynszów wywołała słuszny wzrost wymagań lokatorów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JózefFrąszczak">Buduje się w małych miastach domy nie skanalizowane. Eksploatacja szamb jest bardzo kosztowna; budowa urządzeń kanalizacyjnych szybko zamortyzowałaby się.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StefanCzerniakiewicz">Niezbędne jest zwiększenie potencjału przerobowego przedsiębiorstw remontowych. Wciąż jeszcze spotykamy się ze zjawiskiem nieustannych „wykopków” na ulicach miast. Nierzadko zdarza się, że zrywa się niedawno nałożoną nawierzchnię asfaltową, by ułożyć instalacje energetyczne, potem ponownie, by zainstalować rury kanalizacyjne. Nie mają chyba uzasadnienia również ceny biletów komunikacji miejskiej; np. w Chełmie bilet kosztuje 1,50 zł. a w Lublinie 80 gr.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławPoczesny">Realizacja wielu inwestycji komunalnych nie zostanie podjęta w 1966 r. ze względu na opóźnienia w opracowaniu projektów wstępnych. Wydaje się konieczne dopuszczenie niektórych z nich do realizacji, zwłaszcza tych, bez których teren obejść się nie może, a opóźnienie opracowania projektu wstępnego nie nastąpiło z winy inwestora.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ArkadiuszŁaszewicz">Opieka nad istniejącą substancją mieszkaniową jest niedostateczna. Resort gospodarki komunalnej przewiduje szkolenie dozorców. Wydaje się jednak konieczne zweryfikowanie kwalifikacji już zatrudnionych dozorców. Łącznie z wszystkimi dodatkami (mieszkanie, światło itp.) płace ich są niejednokrotnie wyższe niż zarobki wysoko - wykwalifikowanych robotników, można więc i od nich wymagać odpowiednich kwalifikacji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ArkadiuszŁaszewicz">Interesujące jest czy istnieje koncepcja rozbudowy sieci rozlewni gazu płynnego. Jedna z czterech rozlewni, które mają być budowane w przyszłym roku, zlokalizowana została w Łomży, wbrew postulatom WRN, która chciała zlokalizować ją w Mońkach. Wydaje się, że wskazana byłyby zmiana tej lokalizacji ze względu na bardziej centralne położenie tego miasta w województwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#LeonBrudziński">Gospodarka komunalna obejmuje ogromny zakres działania. Ocena sytuacji w zakresie gospodarki komunalnej z punktu widzenia konkretnej, ale jednej miejscowości lub jednego regionu może zaciemnić obraz faktycznego stanu rzeczy w skali ogólnokrajowej i pomniejszyć dorobek osiągnięty w tej dziedzinie w ubiegłych latach. Są też takie problemy gospodarki komunalnej, które nie wymagają dodatkowych zarządzeń ani dodatkowych przepisów, a mogą być rozwiązane na miejscu, przy udziale władz i społeczeństwa miejscowego, np. sprawa utrzymania miast w odpowiednich warunkach czystości.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#LeonBrudziński">Przy ogromnym wzroście zadań budownictwa spółdzielczego niepokoić musi niedostateczne jeszcze zaangażowanie się w tę formę budownictwa zakładów pracy i resortów.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#LeonBrudziński">Przy dużym wzroście środków na gospodarkę remontową muszą także niepokoić duże trudności, z jakimi borykają się miejskie przedsiębiorstwa remontowo-budowlane, szczególnie w małych miasteczkach, gdzie na barki tych przedsiębiorstw spadają remonty nie tylko zasobów mieszkaniowych, lecz również obiektów służby zdrowia, obiektów kulturalnych a nieraz i przemysłowych. Trzeba dodać, że ani w dziedzinie zaopatrzenia tych przedsiębiorstw w materiały i maszyny budowlane, ani w wyposażeniu ich w kadrę wykwalifikowanych nie widać poważniejszej poprawy.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#LeonBrudziński">Jeśli chodzi o budownictwo mieszkaniowe w małych miasteczkach to wymaga ono o wiele większej niż dotychczas troski. Ograniczenie bowiem limitów na budownictwo mieszkaniowe rad narodowych prawdopodobnie przede wszystkim odbija się na miasteczkach, które przy braku rozwiniętej spółdzielczości mieszkaniowej praktycznie zostaną pozbawione w ogóle nowego budownictwa mieszkaniowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MichalinaTatarkównaMajkowska">Sytuacja w zakresie gospodarki komunalnej urasta obecnie do problemu politycznego. Nowe zadania w zakresie remontów zasobów mieszkaniowych wymagają wyszkolenia odpowiednio wykwalifikowanych kadr. które trzeba skierować do przedsiębiorstw remontowo-budowlanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JózefGrzecznarowski">Pewien niepokój wywołuje zjawisko relatywnego zmniejszenia tempa wzrostu nakładów na gospodarkę komunalną w porównaniu z szybszym wzrostem nakładów na budownictwo mieszkaniowe. W tych warunkach może dojść do sytuacji, w której zabraknie dostatecznych środków na zabezpieczenie nowych zasobów mieszkaniowych w wodę, ścieki i inne niezbędne urządzania komunalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BronisławJuźków">Przy opracowywaniu planów rozbudowy rolnictwa i ośrodków rolniczych, trzeba również opracować plany rozbudowy małych miasteczek, które będą w przyszłości pełnić funkcje centralne w poszczególnych ośrodkach. Trzeba je przede wszystkimi zabezpieczyć we wszelkie podstawowe usługi.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#BronisławJuźków">Nowe zadania gospodarki komunalnej wymagają nie tylko wzrostu nakładów inwestycyjnych, lecz również lepszego zaopatrzenia przedsiębiorstw komunalnych w deficytowe materiały budowlane i w części zamienne do maszyn budowlanych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#BronisławJuźków">Stosowanie materiałów o złej jakości tak w budownictwie, jak i w remontach daje tylko pozorne oszczędności, prowadzi do dużego zwiększenia kosztów eksploatacyjnych. Ograniczanie środków na pilne i konieczne remonty niektórych urządzeń komunalnych w konsekwencji prowadzić będzie do konieczności poniesienia o wiele większych kosztów, gdy urządzenia te nie poddane remontom, odmówią posłuszeństwa i na ich miejsce trzeba będzie budować nowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#FranciszekGrochalski">Konserwacja mieszkań mogłaby być o wiele lepsza, gdyby stworzone zastały lepsze warunki przeprowadzania remontów przez lokatorów. Obecnie występują poważne trudności przy zakupie potrzebnych materiałów. I tak np. można nabyć całe baterie łazienkowe, lecz nie można kupić części do nich. Szczególne trudności w tej dziedzinie występują w małych miastach.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#FranciszekGrochalski">Resort gospodarki komunalnej określił normatywy pracy dozorców, nie są one przestrzegane, stąd częste trudności w obsadzie tych stanowisk; niedostateczna jest również ilość etatów.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#FranciszekGrochalski">Rozwój czynów społecznych daj e bardzo duże efekty. Buduje się kąpieliska, parki, skwery itp., ale istnieje tendencja, by utrzymanie tych obiektów również realizowane było w czynie społecznym.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#FranciszekGrochalski">Dodatkowych wyjaśnień udzielił podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Komunalnej - Zdzisław Drozd.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyZiętek">Dwudniowa dyskusja, Komisji nad planami resortu budownictwa i gospodarki komunalnej pozwoliła wyodrębnić tematy, które powinny się stać przedmiotem obrad na następnych posiedzeniach Komisji. Należą do nich: sprawa budownictwa mieszkaniowego, główne kierunki rozwoju przemysłu materiałów budowlanych w latach 1966–1970, zagadnienie gospodarki mieszkaniowej w świetle nowych czynszów, sytuacja w niektórych działach gospodarki komunalnej. Uwagi posłów dotyczące jakości budownictwa dotyczą w równym stopniu i inwestorów, i projektantów, jak wykonawców.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JerzyZiętek">Likwidacja zaległości w elewacjach została opóźniona m.in. z przyczyny braku dostatecznych środków do realizacji uchwały w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JerzyZiętek">Konieczne jest przyspieszenie opracowywania planów zagospodarowania przestrzennego nie tylko dla wiejskich jednostek osadniczych, ale także i dla małych miasteczek.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#JerzyZiętek">Trzeba zwrócić uwagę na niepokojące zjawisko pogarszania się gospodarności niektórych przedsiębiorstw gospodarki komunalnej, przynoszących od lat deficyt.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#JerzyZiętek">Wobec tego, że od stycznia 1966 r. rady narodowe przekażą spółdzielczości część stanów surowych pod budownictwo mieszkaniowe, należałoby już obecnie przygotować odpowiednie przepisy, by uniknąć opóźnień w kontynuowaniu wznoszenia poszczególnych budynków.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#JerzyZiętek">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu gospodarki komunalnej na rok 1966 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#JerzyZiętek">W uchwalonych dezyderatach Komisja stwierdza:</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#JerzyZiętek">- Jednym z warunków prawidłowego i szybkiego rozwoju budownictwa na wsi jest:</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#JerzyZiętek">- przyspieszenie opracowania planów zagospodarowania przestrzennego wiejskich jednostek osadniczych i wyznaczenia terenu pod zabudowę, a w szczególności podziału ich na działki budowlane;</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#JerzyZiętek">- skoordynowanie rozwiązań projektowych i zabudowy wiejskich zespołów usługowych pod względem użytkowym i wyrazu architektonicznego przez przygotowanie odpowiednich projektów typowych budynków i segmentów urządzeń usługowych w dostosowaniu do warunków regionalnych;</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#JerzyZiętek">- realizacja dostaw materiałów budowlanych dla wsi winna opierać się o plany przewidywanego rozwoju indywidualnego i uspołecznionego budownictwa wiejskiego;</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#JerzyZiętek">- biorąc pod uwagę poważne zadania, jakie stoją przed budownictwem w 1966 r. Komisja uważa, że pomyślna realizacja tych zadań w dużym stopniu będzie zależeć od usprawnienia dostaw materiałów i urządzeń z resortów kooperujących, w szczególności z Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego i Ministerstwa Przemysłu Chemicznego. W związku z tym Komisja uważa, że wymienione resorty winny dołożyć szczególnych starań w kierunku terminowego i asortymentowego zaopatrywania budownictwa w materiały i urządzenia;</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#JerzyZiętek">- w związku ze zwiększonym udziałem środków własnych ludności w kosztach budownictwa mieszkaniowego wymagania społeczeństwa pod względem jakości będą wzrastały i dlatego resort winien podjąć dalsze działanie dla przyspieszenia tempa poprawy jakości zarówno w projektowaniu jak i w wykonawstwie oraz polepszyć jakość projektowanych dla budownictwa materiałów budowlanych. Jednym z warunków taniego i jakościowo dobrego budownictwa jest rozszerzenie stosowania nowoczesnych materiałów na bazie tworzyw sztucznych. W związku z tym komisja postuluje rozpatrzenie przez przemysł chemiczny, przy opracowywaniu planu na lata 1966–1970 możliwości zwiększenia tempa produkcji materiałów dla potrzeb budownictwa;</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#JerzyZiętek">- jednym z warunków rozwoju budownictwa i podniesienia jego jakości jest m.in. zapewnienie odpowiedniej kadry rzemieślników budowlanych, w szczególności dla robót wykończeniowych i montażowych. W związku z tym przy pracach nad planem na lata 1966–1970 należy wnikliwie przeanalizować program rozwoju szkolnictwa zawodowego prowadzonego zarówno przez Ministerstwo Oświaty jak i Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych. Należy przy tym uwzględnić naturalne zjawisko, że część wyszkolonej kadry odchodzi z budownictwa, podejmując pracę w wybudowanych obiektach, szczególnie na wielkich inwestycjach przemysłowych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>