text_structure.xml 47.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych w dniu dzisiejszym.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. z druku numer 2306 wraz z przedstawioną przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2021 r. w zakresie: w pkt 1 – planu finansowego państwowej osoby prawnej – Urząd Komisji Nadzoru Finansowego. Tu będzie referować, szanowni państwo, przewodniczący Komisji Finansów... Komisji Nadzoru Finansowego, zaś koreferat będzie przedstawiała pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska, a nie pani przewodnicząca Izabela Leszczyna. Pani przewodnicząca została do tego upoważniona. Podobnie w pkt 2 w przypadku w planu finansowego państwowej osoby prawnej Rzecznik Finansowy będzie referował Rzecznik Finansowy, a koreferat przedstawi pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Czy są uwagi, szanowni państwo, do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, witam bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji naszych gości. Witam gorąco panią Annę Chałupę – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Dzień dobry, pani minister, witamy gorąco. Witam... pewnie ze współpracownikami, bo tak mniemam. Witam gorąco również pana Marcina Mikołajczyka – zastępcę przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego. Witam gorąco pana Pawła Zagaja – zastępcę Rzecznika Finansowego wraz z gronem, proszę państwa, dyrektorów, zastępców dyrektora i osób, które są na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Witam wszystkich bardzo serdecznie, a przede wszystkim państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Rozpatrzymy, proszę państwa, wykonanie budżetu w częściach należących do wyłącznej części Komisji Finansów Publicznych. Posłowie, członkowie Komisji otrzymali drogą elektroniczną na pocztę elektroniczną informacje o wykonaniu budżetu przygotowane przez dysponentów części budżetowych, informacje Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli wykonania budżetu w tych częściach budżetowych a także opracowania Biura Analiz Sejmowych. Mamy zarówno to na tabletach, ale również, proszę państwa, te materiały zostały wydrukowane, więc są w sekretariacie Komisji, jeżeli ktoś chce w wersji papierowej. Jednocześnie informuję, że wszystkie materiały zostały wysłane drogą, tak jak powiedziałem, elektroniczną. Są zamieszczone na naszych iPadach.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu będzie odbywało się w następującym porządku: wystąpienie dysponenta części budżetowej, wystąpienie posła wyznaczonego przez prezydium Komisji do koreferatu wykonania poszczególnych części budżetowych, wystąpienie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, a następnie pytania posłów, odpowiedzi przedstawiciela dysponentów części budżetowej oraz dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do rozpatrzenia wykonania części budżetu. Bardzo proszę o przedstawienie informacji ze strony Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, przyszliśmy dzisiaj zaprezentować wykonanie planu finansowego UKNF za 2021 r. Zrobię to w formie takiej bardzo syntetycznej, później ewentualnie będziemy do dyspozycji w przypadku pytań. Standardowo zaczynamy zawsze te nasze spotkania od takiej wypowiedzi, co KNF nadzoruje, czego nie nadzoruje, ale ujmując to najogólniej, nadzorujemy cały rynek finansowy i jesteśmy finansowani ze składek podmiotów nadzorowanych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">Jeżeli chodzi o 2021 r., w planie finansowym zaplanowano przychody na kwotę ponad 460 mln, koszty na kwotę ponad 450 mln. Jeżeli chodzi o realizację, przychody wyniosły 436 mln, a koszty 396 mln zł. Największą grupę przychodów UKNF stanowią wpływy z różnych dochodów, czyli właśnie wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru – i to było 408 mln zł – a jeśli chodzi o inne kategorie przychodów, to są wpłaty z opłat egzaminacyjnych, opłat za zezwolenia, opłaty z najmu i inne drobne pozycje. Dodatkowo są jeszcze tutaj warte odnotowania wpływy z tytułu kar nakładanych na podmioty rynku finansowego, którego dysponentem jest Rzecznik Finansowy. W 2021 r. UKNF przekazał na rzecz funduszu około 44 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">Po stronie kosztowej największą pozycję stanowią wynagrodzenia. To była kwota około 195 mln. Ta pozycja najwięcej ważyła po stronie kosztowej. Następna pozycja to są usługi obce – 68 mln. W tej grupie są zarówno koszty IT, jak również wynajem powierzchni. Pozostałe koszty funkcjonowania – 35 mln, to są składki, między innymi składki za uczestnictwo w różnych organizacjach międzynarodowych, w których KNF jest reprezentowany.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">Podsumowując, urząd zanotował wynik netto w 2021 r. w wysokości 39 mln. Był on wyższy od planu i to było zasadniczo spowodowane niższymi, niż zakładano, kosztami. Był to rok, w którym mieliśmy do czynienia z pandemią, mieliśmy kwestie pracy zdalnej. Wiele miejsca poświęcono również między innymi w raporcie NIK tym elementom, które obniżyły koszty, a na przykład odraczały pewne opłaty czy też rozstrzyganie przetargów. Tak więc ten wynik był wyższy niż pierwotnie zakładaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">To są te ogólne informacje. Jak państwo zapoznali się z oceną NIK, to warto tutaj dodać, że ona była... że Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie planu finansowego i nasze sprawozdania budżetowe zaopiniowała również pozytywnie. Tak więc jeżeli chodzi o taką moją wstępną wypowiedź, to wszystko. Dziękuję. Jesteśmy tak, jak wspomniałem, otwarci na ewentualne pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, w trakcie dyskusji w łonie prezydium podjęliśmy decyzję... podjęliśmy decyzję w trakcie dyskusji, proszę państwa, że połączymy te dwa punkty, bo i tak będzie przedstawiony koreferat ze strony pani przewodniczącej Krystyny Skowrońskiej łącznie, dla jednej i dla drugiej. Poproszę w takim razie może Rzecznika Finansowego o przedstawienie planu finansowego osoby prawnej, a następnie poproszę Najwyższą Izbę Kontroli o odniesienie się po przedstawieniu koreferatu ze strony pani przewodniczącej. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcaRzecznikaFinansowegoPawelZagaj">Dziękuję, panie przewodniczący. Paweł Zagaj, zastępca Rzecznika Finansowego. Szanowna Komisjo, materiały dotyczące sprawozdania z wykonania planu zostały wcześniej szanownej Komisji przekazane. Na tym etapie również chciałbym bardzo skrótowo, w podstawowych kwestiach, przedstawić podstawowe założenia związane z wykonaniem tego planu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZastepcaRzecznikaFinansowegoPawelZagaj">Rzecznik Finansowy czy też gospodarka finansowa Rzecznika Finansowego jest realizowana w oparciu o zasadę, że dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie finansowym. Plan jest przygotowywany zgodnie z zasadami celowości i oszczędności, jak również zachowania najlepszych efektów z danych środków. Plan przygotowany na 2021 r. opierał się na kosztach ponoszonych w latach poprzednich. W trakcie roku 2021 Rzecznik Finansowy dokonał zmiany w planie finansowym, o czym Ministerstwo Finansów było informowane. Zmiany nie miały wpływu na zwiększenie przychodów ani kosztów rzecznika. Było to po prostu przesunięcie pomiędzy pozycjami kosztowymi. Plan dotyczył... zmiana tego planu dotoczyła kwestii wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZastepcaRzecznikaFinansowegoPawelZagaj">Jeśli chodzi o przychody ogółem, w 2021 r. zaplanowano przychody na kwotę 32 600 tys. zł. Zrealizowano ten plan w wysokości 96 %. Główne podmioty, które... główne źródła przychodu, które składały się na ten plan, dotyczyły w 99 % podmiotów rynku finansowego. W szczególności dotyczyło to banków, zakładów ubezpieczeń, instytucji pożyczkowych, jak również zagranicznych zakładów ubezpieczeń. To były te główne podmioty, które się składały na finansowanie Rzecznika Finansowego. Również struktura tych przychodów dotyczyła... były to również pozostałe źródła, jak na przykład kwoty uzyskiwane z pozasądowego rozpatrywania sporów, wynagrodzenie za obsługę Funduszu Edukacji Finansowej i jeszcze kwestie rachunkowe, odsetkowe.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZastepcaRzecznikaFinansowegoPawelZagaj">Jeżeli chodzi o kwestie kosztów, które zostały zaplanowane na 2021 r., to było one w wysokości 32 600 tys. zł. Wykonanie stanowiło również 96 % planu. Jeśli chodzi o istotne kwestie dotyczące realizacji planu finansowego, to główne koszty w wysokości 67 % całego planu były związane z wynagrodzeniami, jak również pochodnymi od wynagrodzeń. Druga w kolejności pozycja, jeśli chodzi o wysokość kosztów, to były usługi obce.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ZastepcaRzecznikaFinansowegoPawelZagaj">Jeśli chodzi o szczegółową realizację poszczególnych pozycji, to informacje szczegółowe zawarte były w informacji skierowanej do szanownej Komisji i jesteśmy oczywiście do dyspozycji państwa, aby odpowiedzieć na szczegółowe pytania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. W takim razie proszę o przedstawienie koreferatu ze strony pani przewodniczącej Krystyny Skowrońskiej do dwóch części, a więc planu finansowego państwowej osoby prawnej – Urząd Komisji Nadzoru Finansowego oraz Rzecznik Finansowy. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Na wstępie chcę powiedzieć, że jesteśmy bogatsi o materiały, które również otrzymaliśmy z Najwyższej Izby Kontroli po wykonaniu budżetu. I jeśli chodzi o tak ułożone sprawozdanie, czyli prezentacja, koreferat a potem Najwyższa Izba Kontroli, uwagi o wynikach kontroli, to mam lekką uwagę, bo kiedyś, w przeszłości robiliśmy, że Najwyższa Izba Kontroli i koreferat tak, żeby poszczególne komisje, w tym wypadku Komisja Finansów mogła również pochylić się i w tym koreferacie wskazać na uwagi, które podniosła Najwyższa Izba Kontroli. Zatem może niektóre rzeczy wyprzedzę. Nie wiem, jaka będzie... jakie akcenty położy Najwyższa Izba Kontroli nad procedowanymi sprawozdaniami.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Uwaga dotycząca przedłożonego sprawozdania Komisji Nadzoru Finansowego. Co do jego poprawności uwag nie mam. Uwagi, które są, dotyczą realizacji planu finansowego 436 mln zł, a przypomnę, że w latach poprzednich, w 2014 to około 196 mln zł, 2015 to około 215 mln zł. A zatem jeżeli mówimy o tym, jakie są koszty, to te koszty w tym okresie wzrosły prawie dwukrotnie. Zgoda, że przewodniczący wskazuje, że są to środki podmiotów obowiązanych czy nadzorowanych, które dokonują wpłaty na rzecz kosztów nadzoru. Uwagę moją budzi pozycja „odsetki za zwłokę w zapłacie należności”. Jest to rzecz, która powinna zostać wyjaśniona.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Po stronie kosztów – przechodzę do kosztów – 396 mln zł. Były one niższe o 12 % niż w 2012 r. Niższe były zakupy inwestycyjne (realizacja). Zatem główną sprawą, którą podnosimy od 2018 r. czy od 2019 r., jest sprawa kosztów wynajmu lokalu. Pan przewodniczący albo może reprezentanci komisji nie znają tej dyskusji. Kiedy Komisja Nadzoru Finansowego urządzała się na Pięknej i na Jasnej, to wtedy były znacznie niższe koszty. A dzisiaj koszt najmu, czynszu wynosi 22,3 mln zł. Nikt nie powie nam, że są to pieniądze, które można było.. że tę umowę można było w ten sposób spisywać, że koszt najmu jeszcze do końca… to znaczy, w latach 2018–2021 to 66,5 mln zł, a do zakończenia 151 mln zł. To jest rzecz niebywała. Uprzejmie proszę... znałam budynki Komisji Nadzoru Finansowego kilkanaście lat i miejsca, gdzie miały swoją siedzibę, zaczynając od nadzoru bankowego... Zatem ten łączny koszt wynajmu jest znaczący.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">Po drugie, w konkluzji, ale myślę, że to przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli będzie mówił, państwo pokazali, że... to znaczy, nie pokazali, co się stanie po zakończeniu umowy. Jaką będzie miała siedzibę? W którym okresie zostanie to przyjęte? Wydaje mi się, że wydawanie dwudziestu paru milionów zł wymaga na tyle wczesnego sposobu przygotowania się do... i omawiania sprawy wynajmu lokali, że to powinno być zrobione.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselKrystynaSkowronska">Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie pisze, że nie jest zadowolona z przedstawionej informacji. Według mnie należałoby się przygotować w tym zakresie. To jest rzecz niezwykle ważna. Zwraca się uwagę również na posiadane nieruchomości: budynek własny na Niedźwiedzia, koszty administrowania 1 mln zł, dwa budynki własne (Jasna 8 i 12), koszty administrowania 1 mln zł, przychody 5,4 mln zł. W dyspozycji co? Narodowy Bank Polski. Ale proszę zważyć, że państwo za dwa budynki, które były siedzibą KNF przed 18 r., otrzymujecie per saldo 4 miliony zł, a rocznie płaci się przeszło 20 mln zł. 20 mln zł. I 1300 pracowników, których państwo macie, to nie są wszyscy pracownicy, którzy są w budynku, bo doskonale wiemy, jak funkcjonuje Komisja Nadzoru Bankowego. To na pewno, panie przewodniczący, wymaga wyjaśnienia w Komisji, bo nie można przykładać… bo najprostszym sposobem jest nałożenie wyższej składki, żeby ona się bilansowa, bo ustaliliśmy takie kryterium, jak będzie ustalana wysokość składki podmiotów nadzorowanych, że one będą płaciły za ten czynsz. Trzeba znaleźć jakieś racjonalne rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselKrystynaSkowronska">Odsetki od nieterminowych wpłat kar i opłat – 6,5 mln zł. Ja bym chciała wiedzieć, bo państwo lakonicznie, jakie to podmioty nieterminowo regulują zobowiązania z tytułu nakładanych kar. Wydaje się, że są to takie podmioty, które powinno być stać na terminową regulację nałożonych przez państwa kar.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PoselKrystynaSkowronska">Interesuje mnie sprawa… po stronie przychodów państwo macie odsetki od depozytów. Wskazaliście państwo, ile tych depozytów założono w Banku Gospodarstwa Krajowego. Z tego tytułu jest to 115 tys. przychodu. Chciałabym się zapytać – państwo piszecie, że są to overnight-y i lokaty terminowe – jakie było średnie oprocentowanie roczne w 2021 r. na złożonych... Są znaczące, ale ja nie chcę powtarzać kwot, jeśli chodzi o pozycję „osiągnięte przychody z tytułu wolnych środków zdeponowanych na rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego”.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PoselKrystynaSkowronska">Po stronie kosztów państwo wskazujecie również sprawy usług… koszty wynagrodzeń. Ja przypominam sobie, jak rozmawialiśmy, to jest na 2022 rok, że dodatkowo państwo zamierzacie zatrudnić 100 osób i tam była wtedy kwota, że średniorocznie wynikało około trzydzieści parę tysięcy miesięcznie na osobę. Państwo w 2021 r., tego stanu zatrudnienia, tych 1301 osób i tak zaplanowanego nie osiągnęliście, mówiąc o odpływie osób do innych... znaczy odpływie osób, czyli tej fluktuacji kadr. Przeciętne wynagrodzenie w Komisji Nadzoru Finansowego – 12,5 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PoselKrystynaSkowronska">Drobna uwaga, bo nie wiem czy tą uwagą będzie się dzieliła Komisja... Najwyższa Izba Kontroli. Drobne, bardzo drobne, ale niemniej takie instytucje, jak Komisja Nadzoru... państwo na kwotę 58 tys. zł (jedna pozycja z badanych)... Państwo nie dotrzymali określonych przepisów w zakresie zamówień na przeprowadzenie badań. Nie było stosownych przepisów w zakresie sposobu powierzenia tego. Jest również zamówienie usług pielęgnacji roślin w budynku KNF za kwotę 73 tys. zł. Za kwotę 73 tys. zł. Trochę dużo i to bez stosowania przepisów ustawy dotyczących wyboru podmiotu, który to reprezentuje. Tak uczciwie w takim budynku – my wiemy, który to jest budynek – 73 tys. zł na pielęgnację roślin to wydaje mi się rzeczą trochę kosztowną.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#PoselKrystynaSkowronska">I teraz… To są moje wszystkie uwagi. Chcę zwrócić… Na koniec najważniejsze, panie przewodniczący, żeby nie być zaskoczonym, bo każdy rok biegnie szybko, żeby sprawa dotycząca wynajmu lokalu dla Komisji Nadzoru Finansowego to 150 milionów w przyszłości, dwadzieścia parę milionów co roku, a inne budynki oddane, z czego przychody łączne 4 mln zł, urządzone, wydane wcześniej na to pieniądze... Należę do osób oszczędnych i dlatego wydaje mi się, że warto było to podkreślić.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#PoselKrystynaSkowronska">A teraz Rzecznik Finansowy. Przechodząc do tego koreferatu, planowane przychody 32,6 mln zł, realizacja 31,2. Nie mam zastrzeżeń. Jednej rzeczy w tym sprawozdaniu nie znalazłam i nie było jej wprost powiedzianej, bo jeżeli była ustawa dotycząca zmiany przepisów o Rzeczniku Finansowym, to pojawiał się nam Fundusz Edukacji Finansowej i jego wydatkowania. A zatem w tym materiale nie ma nic a nic na temat Funduszu Edukacji Finansowej – stan na początek roku, stan na koniec roku, w ciągu roku co się działo, jakie były wydatki. Jakoś państwo przemilczeli ten temat, a ten temat był ważny, ten temat był kontrowersyjny, on budził na Komisji Finansów, która się tym zajmowała, duże emocje. Warto byłoby dzisiaj poinformować o tym, jak wygląda sprawa Funduszu Edukacji Finansowej. Ja myślę, że od strony finansowej, panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, i zastrzeżenia, które sformułowała Najwyższa Izba Kontroli, one nie będą co do sporządzenia sprawozdań kontestowane. Ale pokazujemy – a przynajmniej w Komisji Nadzoru Finansowego – jeden istotny problem, o który mnie poprosiła jako pierwotnie ustaloną za osobę koreferującą pani przewodnicząca Izabela Leszczyna. To właśnie czynsz w budynku wynajmowanym i problem jego rozwiązania. Przypomnę, 20 milionów rocznie wynajem, pielęgnacja roślin siedemdziesiąt parę tysięcy rocznie i 151 mln zł do końca umowy do zapłacenia. Naprawdę, jeśli będziemy tutaj na Komisji mówić o budżetach niektórych jednostek, to państwo zobaczycie, że budżety niektórych jednostek zamykają się w 20–30 milionach zł, a tutaj wydajemy, bo to jest łatwy pieniądz dla Komisji Nadzoru… ustawić wyższą składkę. I teraz jeżeli będą koszty utrzymania przy opłacie za energię, to one będą znacząco wyższe. Ja bym poprosiła również o taką informację: ile było... koszty mediów w roku 2020 i w roku 2021 i prognoza na 2021, bo to będą znaczące koszty, które te instytucje muszą pokryć. A rynek tak, jak państwo go nadzorujecie,… i doszły nowe podmioty, zgoda, bo robiliśmy ustawy, też w związku z niektórymi nowymi ustawami albo oczekiwaniami klientów tych instytucji, żeby, powiedzmy, jednego z dużych podmiotów, który jest nadzorowany, czyli instytucje ubezpieczeniowe to składka – każdy by chciał mieć tanio, instytucje banki – każdy by chciał mieć lokaty drogo, a kredyty tanio. A zatem pewno wszyscy przeżyją tę składkę, ale jeżeli mamy oszczędzać, to wszyscy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Proszę o wystąpienie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli. Później przejdziemy, pani poseł, do dyskusji. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WicedyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliLidiaOlszak">Witam państwa. Lidia Olszak, wicedyrektor Departamentu Budżetu i Finansów...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Mam gorącą prośbę. Proszę zbliżyć się nieco do mikrofonu, dobrze? Albo mikrofon do pani, bo będzie wtedy łatwiej słuchać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WicedyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliLidiaOlszak">Dobrze, jeszcze raz się przedstawię. Lidia Olszak, wicedyrektor Departamentu Budżetu i Finansów. Nie chciałabym powtarzać tego, co już było mówione odnośnie Komisji Nadzoru Finansowego. Tak, jak pani poseł mówiła i pan przewodniczący, Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa… wykonanie planu finansowego Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Nie stwierdziła nieprawidłowości w badanej próbie obejmującej prawie 19% kosztów Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w 2021 r. Zostały one poniesione z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi, określonymi w ustawie o finansach publicznych. Jednak – co też słusznie zauważyła pani przewodnicząca – w wystąpieniu pokontrolnym Najwyższa Izba Kontroli sformułowała uwagę odnośnie gospodarowania w długim horyzoncie czasu majątkiem trwałym urzędu i zapewnienia na przyszłość siedziby dla urzędu. Uwaga ta właśnie wynika z faktu, że urząd nie posiadał planu zagospodarowania dwóch nieruchomości biurowych po zakończeniu umowy najmu tych nieruchomości przez Narodowy Bank Polski oraz planu w zakresie zapewnienia siedziby dla urzędu po zakończeniu umowy najmu budynku biurowego przy Pięknej 20 w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WicedyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliLidiaOlszak">W piśmie dyrektor generalny wyjaśnił... znaczy, nie wyjaśnił nam, jaki jest plan, jakie mają... tak do końca jaka jest sytuacja, jak będą zarządzane te zasoby lokalowe, ale obiecał, że opracują stosowny plan zapewnienia tej przestrzeni biurowej na przyszłe potrzeby UKNF na przyszłe lata. Z mojej strony więc dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, rozpoczynamy dyskusję. Pani poseł Paulina Hennig-Kloska prosiła o głos, widziałem, i pan przewodniczący prosił, więc w tej kolejności, dobrze? Pani poseł, bardzo prosimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Tak, ja bardzo krótko, panie przewodniczący, w kwestii, która pojawiła się kolejny rok, poruszona przez panią przewodniczącą Skowrońska, a mianowicie słynnego najmu siedziby. Jak dobrze pamiętam, swego czasu NIK skierowała w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury. Jeśli źle coś pamiętam, to proszę mnie poprawić, jeśli dobrze, proszę o informację, co się dalej z tym zgłoszeniem stało. Czy ta sprawa została przez prokuraturę umorzona, czy została podjęta, czy się toczy, na jakim jest etapie i czy cokolwiek w tej sprawie możemy jako posłowie, którzy wielokrotnie pytali o tę bulwersującą kwestię, usłyszeć? Prosiłabym więc o informację, bo mam wrażenie, że temat ten zarówno ze strony Najwyższej Izby Kontroli, jak i samego UKNF został pominięty, a myślę, że również tym jednostkom powinno zależeć na wyjaśnieniu tej sprawy do końca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję za wypowiedź, proszę o zabranie głosu pana przewodniczącego                      Tadeusza Cymańskiego. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Rzadka gratka podłączyć się pod głos opozycji, ale tutaj jest dużo wspólnego. Chciałbym poprzeć te głosy. Najbardziej dziwna i może wydać się zabawna czy śmieszna sprawa. Wszyscy kochamy rośliny, ale rzeczywiście trudno żeby… Chyba każdy z państwa się zgodzi, że ta kwota robi jednak wrażenie, nawet w Warszawie – 70 tysięcy na pielęgnację. Są ogrody wiszące, mamy takie tu w Sejmie również, które wymagają dużych pieniędzy. Nie wiem, ile Kancelaria Sejmu za to płaci? Za pielęgnację, bo tutaj oddzielamy inwestycje, zasadzenia i różne rzeczy. Pomijając kwestie czasu, w którym się znajdujemy, gdzie każda złotówka... jeszcze tylko patrzeć, a jutro w tabloidzie o tym się dowiemy. Wcale się proszę nie dziwić, dlatego pierwszą reakcją, myślę, kierownictwa będzie dzisiaj po powrocie do KNF zobaczyć jednak, kto to robi, jak, bo tutaj trudno nie podzielać, może nie oburzenia, tylko eleganckiego zastanowienia, pytania, może ciekawość. Ale naprawdę pamiętajmy, że dziś jest kryzys, mamy inflację, mamy wojnę i tak dalej, więc musimy jednak na te sprawy patrzeć bardzo uważnie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselTadeuszCymanski">Sprawa tego... nie będę się już tutaj... Informacja z prokuratury, jakie są losy, bo bardzo mocno był wałkowany ten temat, bardzo kontrowersyjnej i – ktoś powie – spektakularnej decyzji o wynajmie. Ona miała swoje uzasadnienia. Pamiętam te rozmowy, ale temat jak bumerang wraca i jest ciągle jakby… Ja rozumiem, że jest też może politycznie wykorzystywany, ale tutaj się zgodzę, że Wysokiej Komisji należy się informacja.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselTadeuszCymanski">I trzecia sprawa dla mnie najbardziej istotna jednak, powiedziałbym, i będę pytał i prosił tu obecnego przedstawiciela ministerstwa. Pani podsekretarz stanu, pani wiceminister tutaj jest, więc chciałbym prosić, żeby informacja była, co się dzieje z Funduszem Edukacji Finansowej. Dobrze się stało, że zamrożono, a być może zaniechano planów połączenia instytucji. Pamiętamy kontrowersje, ogromne emocje. Wiele było krytycznych uwag w tej sprawie. Były nawet propozycje wysłuchań publicznych. Różne rzeczy się działy. Ale Fundusz Edukacji był poza sporem. Ja myślę, że to już jest jakieś zaniedbanie, bo to tak mi wygląda na zaniedbanie, bo mamy różne tematy. Mamy ważniejsze – ktoś powie – sprawy, ale nie do przecenienia jest wykorzystanie tych środków i pieniędzy na wzór różnych krajów, bo były pomysły... Wiem, że pani minister Paprocka z Kancelarii Prezydenta tym się zajmowała. Ja również miałem takie sygnały. Może i sam jestem winny, bo nie śledziłem, nie siedziałem na plecach, żeby to popychać, bo ta sprawa powinna być zrobiona...</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselTadeuszCymanski">Dobrze, nie chcę rozdzierać szat, po prostu chcę elegancko zakończyć swoją wypowiedź prośbą i otrzymać informację, bo tutaj chyba wszyscy jesteśmy zainteresowani, bo i komisja nadzoru... Proszę państwa, nawet epidemia tak zwanych wrzutek na policjanta i przez Internet to również jest edukacja finansowa, kto do ciebie może zadzwonić, kto może cię prosić o stan konta, nawet to, a więc nie wiem nawet, czy Funduszu Sprawiedliwości w to nie zaprzęgnąć, w zapobieganie przestępstwom. Wcale nie byłoby to głupie do obrony. Można w różny sposób te rzeczy robić, ale nie będę się rozgadywał.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoselTadeuszCymanski">Konkluzja jest taka i proszę, żebyście państwo jako współpracujące instytucje ze sobą dali informację dla Komisji, co się dzieje, czy w ogóle nie ma dzisiaj inercji, że wszystko zaniechano w tej sprawie, co się dzieje z tematem Funduszu Edukacji Finansowej? Było zielone światło z Komisji od wszystkich sił politycznych w tej sprawie. Chcemy, żeby edukowano, bo to są środki pieniężne... Nie można sobie lepiej wykorzystać pieniędzy niż właśnie na to, bo dzisiaj wobec cwaniactwa, jeszcze są nowe produkty na rynku, ludzie są bezbronni i padają ofiarą. Nie jesteśmy jakimiś naiwnymi, że cuda zrobimy, ale można tym sposobem naprawdę wykonać dobrą pracę i osłabić... poprawić sytuację w tym obszarze, w którym obie instytucje pracują. Myślę, że to jest... Nie wiem, czy jasno to wyraziłem. Chodzi o informację, co państwo robią, co państwo i Ministerstwo Finansów, które mi się wydaje najbardziej takim koordynatorem chyba najlepszym, bo to dotyczy całego obszaru. Fundusz Edukacji Finansowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. O głos poprosił pan poseł Czesław Siekierski. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselCzeslawSiekierski">Już pan przewodniczący mówił o tym, ale ja wychodziłem. Mnie interesuje problem zmian w dynamice zatrudnienia i problem płac, struktury i jeszcze jeśli chodzi o współpracę w ujęciu unijnym. Jaka to jest forma, jakie to są koszty? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, jeszcze o głos poprosiła pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Poza tym Funduszem Edukacji Finansowej w sprawozdaniu Rzecznika Finansowego na stronie ósmej wskazaliście państwo między innymi, że ponoszone były koszty na usługi promocyjne, edukacyjne, komunikacyjne, organizację konferencji, kampanie edukacyjne i media. Uprzejmie poprosiłabym, żeby to było pokazane poszczególnymi pozycjami. To jest kwota, jeżeli między innymi... kwota 3800 tys. Ile i w jakich mediach była przeprowadzana kampania i ile ona kosztowała? Dzięki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, czy są jeszcze jakieś pytania, szanowni państwo? Nie widzę. W takim razie poproszę na początku o wystąpienie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, pani dyrektor, a później poproszę panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WicedyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliLidiaOlszak">Odnośnie do sprawy w prokuraturze Najwyższa Izba Kontroli w trakcie kontroli zwróciła się pismem, co w zaistniałej sprawie się dzieje. Otrzymaliśmy odpowiedź, że sprawa jest w toku, więc jako Najwyższa Izba Kontroli nie mamy jakiegoś wyjaśnienia w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Proszę w takim razie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">A ile czasu minęło – przepraszam, dopytam – od zgłoszenia? Kiedy było zgłoszenie dokonane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WicedyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliLidiaOlszak">Nie pamiętam. Mogę odpowiedzieć na piśmie, bo nie pamiętam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">To poprosiłabym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WicedyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowNajwyzszejIzbyKontroliLidiaOlszak">Dobrze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie. Proszę w takim razie panią minister. Było jeszcze zresztą pytanie do KNF, jak pamiętam. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowAnnaChalupa">Dobrze. Ja może bym poprosiła pana dyrektora, żeby wyjaśnił, co dzieje się z Funduszem Edukacji Finansowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuRozwojuRynkuFinansowegoMinisterstwaFinansowJaroslawNiezgoda">Dzień dobry. Niezgoda Jarosław, Ministerstwo Finansów, Departament Rozwoju Rynku Finansowego. Na pytanie pana posła projekt... dobrze, projekt zmiany ustawy o Rzeczniku Finansowym w zakresie, można powiedzieć, udrożnienia Funduszu Edukacji Finansowej jest na etapie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. To już jest druga tura uzgodnień. 13 czerwca zostało wysłane pismo z terminem na zgłaszanie uwag i tak, jak jest w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, ta ustawa likwiduje Fundusz Edukacji Finansowej w obecnej, można powiedzieć, formie, gdzie dysponentem jest Rzecznik Finansowy, i tworzy Fundusz Edukacji Finansowej, który będzie państwowym funduszem celowym. To pozwoli udrożnić wydawanie tych środków. Tak naprawdę, jeśli chodzi o katalog przychodów i kosztów, to wszystko zostaje tak, jak jest. Skład Rady Edukacji również zostaje taki sam. Dodatkowo, jak już mamy otwartą ustawę o Rzeczniku Finansowym, to po prostu razem z rzecznikiem dokonujemy innych niezbędnych zmian dla funkcjonowania rzecznika. Zakładamy, że w najbliższym miesiącu, pewnie w lipcu projekt zostanie skierowany na Stały Komitet Rady Ministrów i później Komisja Prawnicza, Rada Ministrów i pewnie po wakacjach projekt trafi do Sejmu, tak żeby na pewno już od nowego roku ten fundusz funkcjonował jako fundusz celowy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję i proszę o odpowiedź ze strony KNF i rzecznika, dotyczącą zmiany zatrudnienia i dynamiki tych zmian, bo taka prośba została skierowana ze strony pana posła. Bardzo proszę. I relacje z Unią Europejską, to również był istotny element.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, ja tutaj zanotowałem też kilka dodatkowych pytań i kwestii, więc postaram się je przedstawić w sposób uporządkowany. Może rozpocznę od kwestii nieruchomości. To znaczy ona – ja również byłem tutaj na posiedzeniach oraz wiem od koleżanek i kolegów – była wielokrotnie wyjaśniana. Była również przedmiotem oceny NIK. Sama umowa była analizowana również przez Prokuratorię Generalną. Jeśli chodzi o to postępowanie prokuratorskie, to my tutaj jedynie możemy świadczyć i oczywiście przekazujemy wszelkie informacje i współpracujemy z prokuraturą.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">Jeśli chodzi o stan faktyczny, przedstawialiśmy go zarówno ustnie, jak i pisemnie na pytania Komisji. Oczywiście mogę te wszystkie elementy powtórzyć i odtworzyć. Umowa została zawarta w 2018 r., Kwoty, które były przedstawiane, mogę potwierdzić, jeżeli chodzi o wysokość czynszu czy opłat. To znaczy, były przedstawiane łącznie, ale faktycznie oscylują w granicach 20 mln zł. My podejmowaliśmy wszelkie kroki możliwe prawne, żeby tę umowę ocenić, przeanalizować i zobaczyć, czy możliwe jest odstąpienie. Dlatego też była współpraca z Prokuratorią RP, ale niestety koszty byłyby zbyt duże, żeby w tym przypadku podejmować dalsze działania.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">Jeśli chodzi o samą tę nieruchomość, to jeżeli państwo potrzebują, to oczywiście wszelkie dane mamy, ale najistotniejsze w tym aspekcie jest pewnie to, że ta umowa obowiązuje w okresie 10 lat, czyli kończy się w 2028 r. To również jest ważne w aspekcie tych wskazówek, które NIK dała po kontroli, że widziałaby przestrzeń do budowy jakiegoś harmonogramu takiego zabezpieczenia potrzeb lokalowych urzędu w dłuższej perspektywie czasowej. Więc oczywiście to jest postulat słuszny, tylko wydaje się, że na razie mamy zabezpieczenie na tyle lat do przodu, że budowa w tym momencie takiego scenariusza wyjścia i tego, co się stanie po 2028 roku, jest po prostu zbyt odległym horyzontem. Nie wiemy, jakie będą realia, zarówno zewnętrzne, jeżeli chodzi o rynek nieruchomości, jak będzie wyglądał też system pracy. Tak, jak wszyscy wiemy, w dużej części praca zdalna jest teraz popularna. Wydaje się więc, że postulat, o ile słuszny, to jest trochę przedwczesny w stosunku do tego, o jakim horyzoncie mówimy.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">Był również poruszany wątek naszych własnych nieruchomości, które są podnajmowane przez Narodowy Bank Polski. Może warto przypomnieć, że pierwsza umowa to były nieodpłatne użyczenia tych nieruchomości. Później umowa została renegocjowana i jest ona odpłatna. Z tego mamy stosowne przychody wykazane w sprawozdaniach finansowych. Tu chyba zamknąłbym tę kwestię nieruchomości, oczywiście pozostając otwartym na pytania i wyjaśnienia wszelkich wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">Jeśli chodzi o ten wątek, który państwa zaciekawił, dotyczący pielęgnacji roślin, zieleni, on był jednym z elementów, który został zweryfikowany w kontroli NIK. To badanie… To znaczy, może warto byłoby stwierdzić, że w żadnym z tych przypadków NIK nie dopatrzył się jakichkolwiek nieprawidłowości, natomiast już wyjaśniając więcej, bo poczyniliśmy ustalenia, jest to umowa dwuletnia z takim maksymalnym limitem do wykorzystania na tę pielęgnację roślinności, więc te środki nie zostały na ten moment rozdysponowane. Do tej pory zapłaciliśmy w tym okresie, który omawiamy, 16 tys. zł. Tak więc dbamy o tę roślinność tak, jak trzeba, ale patrzymy również na kwestie finansowe związane z tą opieką.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">To, co tutaj jeszcze państwa interesowało, to na przykład odsetki od depozytów, od tych środków pieniężnych, które my posiadamy. Te środki są oprocentowane. Mówię cały czas o tym okresie analizowanym 2021. To oprocentowanie było i jest zależne od stopy referencyjnej i parametrów rynkowych WIBID-owskich. To są stopy, które były nam przedstawiane przez główny bank, z którym współpracujemy, czyli Bank Gospodarstwa Krajowego. Było to około 0,5 %. To jest… Proszę również spojrzeć, że mówimy o roku 2021, gdzie dopiero w końcówce zaczyna przyspieszać zarówno inflacja, jak i stopy procentowe w tamtym okresie.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">Pojawiała się jeszcze kwestia zatrudnienia, wynagrodzenia. To również było poruszone i weryfikowane przez NIK i w samym materiale są właściwe odniesienia i wartości. Jeżeli chodzi o... może wrócę do swojego materiału... Jeżeli chodzi o to przeciętne miesięczne wynagrodzenie, to 12,5 tys. w analizowanym okresie, a stan zatrudnienia to 1,3 tys. osób. To, że nie udało nam się pozyskać pracowników, których potrzebowalibyśmy, jest również związane ze stanem rynku. Bardzo trudno jest konkurować nam jako instytucji publicznej z rynkiem komercyjnym, z sektorem finansowym, z sektorem IT. Tam stawki proponowane przez instytucje komercyjne są wyższe. Niestety to jest dla nas nieraz konkurencja trudna do przebicia. Dodatkowo, jeżeli chodzi o zatrudnienie, mieliśmy również w 2021 r. sporo odejść z pracy. To było ponad 110 osób.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">Patrząc na moją kartkę, to było jeszcze pytanie czy też taka wątpliwość, co w sprawach tych wszystkich kar ewentualnie nieuregulowanych, nieopłaconych kosztów nadzoru. Oczywiście windykujemy. Tu również są stosowne odniesienia w raporcie NIK. Oczywiście naliczamy od tego odsetki ustawowe. Część z tych windykacji udaje nam się zakończyć sukcesem.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">Wydaje mi się, że poruszyłem główne wątki w tych pytaniach, które się pojawiały. O, było jeszcze pytanie pana posła o koszty współpracy międzynarodowej. Tak je zrozumiałem. To są głównie opłaty z tytułu uczestnictwa w różnych organizacjach międzynarodowych. My jesteśmy bardzo aktywni na arenie zarówno europejskiej, jak i globalnej. Opłaty czy składki do tych organizacji wyniosły ponad 28 mln zł. Jeżeli pozostały jakieś pytania bez odpowiedzi, to jesteśmy do dyspozycji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. O głos poprosiła jeszcze pani przewodnicząca, a później pani poseł Paulina Hennig-Kloska. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym powiedzieć, że jednak zarówno Najwyższa Izba Kontroli, jak i my pokazaliśmy, że ten koszt wynajmu jest duży i jeżeli będzie niezmieniony, a mamy dziesięcioletnią umowę… Ja nie wchodzę w te inne, prokuratorskie inne rzeczy. Tylko w przyszłości… My już mamy od 2018 r. 4 lata. Mamy jeszcze 6 lat przed sobą i mamy znaczące koszty, które będą do poniesienia. One są duże. Gdybyśmy powiedzieli metr kwadratowy, to one są bardzo duże.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Uwagi dotyczące tych wątpliwości, między innymi dotyczących tej zieleni czy innych rzeczy, są zawarte na stronie dziesiątej sprawozdania NIK. Ja się tylko chciałam zapytać, czy państwo mogli kupić obligacje za wolne środki albo, jeśli mogli, to dlaczego ich nie kupili? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, pani poseł. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Ja jeszcze a propos tej zieleni, bo tutaj zaabsorbowana sprawami nieruchomości zapomniałam o to dopytać. Czy ta zieleń to była za pielęgnację tego budynku na ulicy... przy ulicy Pięknej, bo ja tam zbytnio ogrodów nie widzę, więc zastanawiam się, czy podlewanie kwiatów w doniczkach tyle nas będzie jako podatników kosztować, czy może jednak mowa o jakichś innych ogrodach... Gdyby pan jednak mógł rozwiać... Rozumiem, że umowa dwuletnia, więc trochę tych miesięcy jest, natomiast nie bardzo widzę ogrody do pielęgnacji, zwłaszcza przy ulicy Pięknej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Proszę bardzo...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">Szanowni państwo, dziękuję za dodatkowe pytania. Zaczynając od pytania dotyczącego zieleni, to jest umowa dotycząca wszystkich nieruchomości, które mamy w posiadaniu, czyli dotyczy również między innymi budynku czy też nieruchomości Niedźwiedzia 6, gdzie mamy również tereny zielone, takie stricte zielone, czyli jak tutaj pani poseł powiedziała, ogrody, tak więc tu jest kompleksowa obsługa wszystkich naszych terenów zielonych, uwzględniając zarówno te znajdujące się wewnątrz budynku, jak i na zewnątrz naszych nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoKomisjiNadzoruFinansowegoMarcinMikolajczyk">Jeśli chodzi o to, jakie mamy możliwości lokowania tych środków finansowych, to niestety jesteśmy ograniczeni rozporządzeniem i obligacji nabywać nie możemy. Poruszamy się więc tylko w obszarze dozwolonym nam przez regulacje zewnętrzne. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie. Czy są jeszcze jakieś pytania, szanowni państwo? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Na tym wyczerpaliśmy dyskusję. Stwierdzam zakończenie omawiania wykonania budżetu w części dotyczącej planu finansowego państwowej osoby prawnej – Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, oraz planu finansowego państwowej osoby prawnej – Rzecznik Finansowy.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Serdecznie państwu dziękuję. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dziękuję za dzień dzisiejszy i, proszę państwa, jutro mamy przed sobą mamy ciężki dzień od samego rana do późnego pewnie wieczora będziemy...Wspomagacze? Nie trzeba będzie, panie pośle. Myślę, że damy radę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Ale kawę może pan zamówić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Jest postulat kawy więc... Proszę państwa, jest reakcja ze strony biura. Pani Ania patrzy w sposób wymowy, więc może kawa będzie. W takim razie dziękujemy serdecznie. Do zobaczenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>