text_structure.xml 17.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaKatarzynaPiekarska">Otwieram posiedzenie Komisji. W dzisiejszym porządku dziennym mamy jeden punkt - pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy o prokuraturze, ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych oraz niektórych innych ustaw. Proszę pana ministra o zabranie głosu i przedstawienie istoty rządowego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciTadeuszWolek">Przedstawiona dzisiaj nowelizacja ma na celu dostosowanie dotychczasowego stanu prawnego do wprowadzanych już w życie rozwiązań w zakresie stosunku służbowego sędziów i prokuratorów oraz reformy ubezpieczeń społecznych w zakresie wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Celem projektowanej nowelizacji jest także uzupełnienie niedostatków obecnie obowiązującej regulacji, wynikających ze zmian wprowadzonych w otoczeniu prawnym tych ustaw oraz usunięcie dostrzeżonych utrudnień w stosowaniu zawartych w nich przepisów. Ponadto w projekcie przedstawiono propozycje zwiększenia przejrzystości majątkowej korpusu sędziowskiego i prokuratorskiego, zasięgania od policji informacji o kandydacie na stanowisko prokuratora, wprowadzenia jawności postępowania dyscyplinarnego wobec prokuratorów na etapie sądowym, a także propozycję zmiany sposobu kierowania prokuraturą poprzez wyłączenie możliwości ingerowania Prokuratora Generalnego w treść czynności procesowych. W zakresie świadczeń z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych projektowana ustawa reguluje zasady nabywania przez sędziów oraz prokuratorów prawa do świadczeń z tego tytułu, ich wysokość, tryb przyznawania, jak również podmioty zobowiązane do realizacji tych należności. Od dnia 1 stycznia 1998 roku sędziowie i prokuratorzy pozostają poza systemem ubezpieczeń społecznych. Jak dotychczas, mimo iż ich wynagrodzenia zwolnione są od odprowadzania składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, sędziowie i prokuratorzy na podstawie ustawy z dnia 12 czerwca 1975 roku o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych z racji pozostawania w zatrudnieniu mieli prawo do świadczeń wypadkowych realizowanych przez jednostki organizacyjne resortu sprawiedliwości. Przepisy powyższej ustawy wiązały nabycie prawa do świadczeń w niej wymienionych z faktem pozostawania w zatrudnieniu, nie zaś z obowiązkiem składkowym. Jednakże z dniem 1 stycznia 2003 roku weszła w życie ustawa o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, która uchyliła ustawę z dnia 12 czerwca 1975 roku o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, co spowodowało lukę prawną i pozbawiło sędziów i prokuratorów podstawy do uzyskania świadczeń z tego tytułu. W projektowanej nowelizacji ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych i ustawy o prokuraturze, wzorem obowiązującej regulacji, przyjęto jednolitość rozwiązań dla tych dwóch grup zawodowych. Proponowane rozwiązania w zakresie rodzaju świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz warunków ich nabywania odpowiadają rozwiązaniom zawartym w ustawie o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, z uwzględnieniem specyfiki pragmatyk służbowych sędziów i prokuratorów oraz ustroju sądów i prokuratury. Wysokość świadczeń przewidzianych w projekcie ustawy została ukształtowana odpowiednio do stopnia ryzyka zawodowego sędziów i prokuratorów w omawianym zakresie, a mianowicie jest niższa, niż ustalono dla funkcjonariuszy służb mundurowych, i wyższa, niż zakłada się w ustawie o ubezpieczeniu wypadkowym. Proponowane zaś odniesienie wysokości proponowanego odszkodowania do kwoty bazowej określanej corocznie w ustawie budżetowej m.in.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciTadeuszWolek">dla sędziów i prokuratorów zapewni odpowiednią waloryzację wysokości tych świadczeń, bez potrzeby dokonywania częstych zmian ustawy. W zasadzie przyjęte w projekcie kwoty odpowiadają wysokości świadczeń przyznawanych dotychczas na podstawie ustawy o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Jednocześnie, w celu wyrównania szans poszkodowanych sędziów i prokuratorów w uzyskaniu odszkodowania, niezbędne jest objęcie działaniem projektowanej nowelizacji również stanów sprzed jej wejścia w życie. Projekt określa zatem sposób zaspokojenia ewentualnych roszczeń o jednorazowe odszkodowanie dla sędziów i prokuratorów, którzy ulegli wypadkowi po dniu 31 grudnia 1998 roku. Ponadto w projekcje ustawy przewidziane są w szczególności następujące zmiany. Projektowana w art. 1 pkt 1 projektu zmiana treści art. 13 § 2 pkt 2 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych pozwoli na racjonalne ustalenie właściwości sądów grodzkich w sprawach o wykroczenia i przestępstwa skarbowe oraz wyeliminuje rozbieżności pomiędzy przepisami ustrojowymi a procesowymi, zgodnie z sugestiami Rady Legislacyjnej przy prezesie Rady Ministrów. W art. 1 pkt 3 oraz art. 7 pkt 1 projektu proponuje się wprowadzenie w art. 32 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych możliwości odwołania przez ministra sprawiedliwości z własnej inicjatywy po zasięgnięciu opinii właściwych prezesów sądów dyrektora sądu apelacyjnego, dyrektora sądu okręgowego i kierownika finansowego sądu rejonowego, w sytuacji gdy zachodzi taka konieczność, a brak jest wniosku uprawnionego prezesa. Dla przypomnienia powiem, że w zakresie finansowym i gospodarczym dyrektor sądu jest organem sądu. Wobec braku regulacji dotyczącej zastępowania dyrektora sądu, w projekcie proponuje się, aby minister sprawiedliwości, jeśli przemawiają za tym szczególne względy, takie jak wielkość sądu i rozmiary jego zadań, mógł powołać zastępcę: dyrektora sądu apelacyjnego, dyrektora sądu okręgowego lub kierownika sądu okręgowego. W sądzie, w którym nie zachodzi potrzeba powołania zastępcy wymienionych dyrektorów lub kierownika przewiduje się możliwość wyznaczenia osoby upoważnionej do wykonywania w określonym czasie lub określonym zakresie obowiązków organu tego sądu. Konsekwencją powyższej nowelizacji jest potrzeba dokonania odpowiednich zmian w ustawie o pracownikach sądów i prokuratury. Propozycje zawarte w art. 1 pkt. 4 i 5 projektu zmierzają do wyłączenia kandydatów na stanowisko sędziowskie zajmujących stanowisko sędziego sądu powszechnego, administracyjnego lub wojskowego oraz stanowisko prokuratora - spod obowiązków wynikających z art. 57 § 1 i art. 58 § 4 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych. Chodzi o zbieranie informacji przez policję o kandydatach na wymienione stanowiska. W świetle proponowanych przepisów ten obowiązek będzie dotyczył również osób powracających na urząd sędziego. Zmiana przewidziana w art. 1 pkt. 6 i 7 projektu ma na celu umożliwienie prokuratorom jednostek organizacyjnych prokuratury różnych szczebli przechodzenia do sądów powszechnych tych samych szczebli bez konieczności pokonywania drogi awansu służbowego w sądownictwie, począwszy od stanowiska sędziego sądu rejonowego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciTadeuszWolek">W związku z pojawiającymi się wątpliwościami co do dostępu sędziego lub prokuratora do informacji niejawnych, w art. 1 pkt 9 projektu proponuje się doprecyzowanie art. 85 § 4 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych poprzez wskazanie, iż sędzia zapoznaje się z przepisami o ochronie informacji niejawnych i składa oświadczenie o ich znajomości. W przepisach art. 1 pkt 10, art. 2 pkt 6 i art. 6 pkt 2 projektu przewidziane zostały zmiany art. 87 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych i art. 49a ustawy o prokuraturze oraz art. 28 ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych, które prowadzą do objęcia kontrolą przez urzędy skarbowe oświadczeń majątkowych prokuratorów. Rozwiązanie to jest wzorowane na systemie dotyczącym posłów i senatorów. Art. 1 pkt 11 i art. 11 projektu. W świetle uprzednio obowiązujących regulacji wynagrodzenie sędziów, asesorów i aplikantów sądowych oraz zawodowych kuratorów sądowych stanowiło wielokrotność kwoty bazowej ustalonej na dany rok na podstawie przepisów o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. W związku z nowelizacją ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw zachodzi potrzeba uzupełnienia przepisów określających podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego tych grup poprzez określenie kwoty bazowej w ustawie - Prawo o ustroju sądów powszechnych i ustawie o kuratorach sądowych. Art. 1 pkt 21 oraz art. 10 projektu. W obowiązującym stanie prawnym za czas zwolnienia od pracy w związku z wykonywaniem czynności w sądzie ławnik otrzymuje równowartość utraconego wynagrodzenia za pracę w wysokości ustalonej jako ekwiwalent za urlop wypoczynkowy, zaś ławnik, który nie pozostaje w stosunku pracy - rekompensatę pieniężną. W projekcie proponuje się zmianę dotychczasowych zasad finansowania udziału ławników w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości, poprzez przyjęcie, iż bez względu na pozostawanie lub nie w stosunku pracy za jeden dzień pełnienia obowiązków wszyscy ławnicy będą otrzymywali rekompensatę pieniężną w takiej samej wysokości. Proponuje się, aby zmienione przepisy miały zastosowanie do ławników nowej kadencji, która rozpocznie się od dnia 1 stycznia 2004 roku. W przepisie art. 2 pkt 1 projektu proponuje się wprowadzenie w ustawie o prokuraturze zakazu ingerowania przez Prokuratora Generalnego w jakiejkolwiek formie prawnej, w której może on sprawować kierownictwo nad działalnością prokuratury, w treść czynności procesowych, co stanowi istotę nowej regulacji dotyczącej materii kierowania prokuraturą. Powyższa zmiana wiąże się z realizacją postulatu zgłaszanego wobec Rzeczypospolitej Polskiej w toku negocjacji dotyczących rozdziału 24 - Współpraca w obszarze wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. Art. 2 pkt 2 projektu. Projektowane w art. 1 pkt 4 projektu zmiany art. 11 ustawy o prokuraturze przewidują, wzorem regulacji zawartej w ustawie - Prawo o ustroju sądów powszechnych, zasięganie przez prokuratora generalnego od właściwego organu policji informacji o każdym z kandydatów do objęcia stanowiska prokuratorskiego na zasadach określonych dla informacji o kandydacie do objęcia stanowiska sędziowskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciTadeuszWolek">W art. 2 pkt 3-5 oraz art. 8, 9 i pkt 15 projektu przewidziano zmianę w ustawie w części dotyczącej jednostek organizacyjnych prokuratury oraz pełniących służbę w tych jednostkach prokuratorów, asesorów i aplikantów. Zmiana ma na celu m.in. ustalenie zasad powoływania i odwoływania z kierowniczych i pozostałych funkcji w wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury oraz zasady hierarchicznego podporządkowania prokuratorów wojskowych, analogicznie do reguł obowiązujących w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury. Celem nowelizacji jest także ustalenie struktury Naczelnej Prokuratury Wojskowej stosownie do zasad regulujących budowę struktur jednostek wojskowych. Nowelizacja art. 62a ustawy o prokuraturze ma zaś na celu zagwarantowanie prokuratoriom wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury utrzymania statusu prokuratora w razie rozwiązania stosunku służbowego. Rozwiązanie to umożliwi im kontynuowanie służby prokuratorskiej w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury i wykorzystanie ich bardzo dużego doświadczenia zawodowego oraz ugruntowanej wiedzy prawniczej. Kolejna zmiana, projektowana w art. 70 ust. 3 ustawy o prokuraturze zmierza do wprowadzenia dodatkowej funkcji zastępcy przewodniczącego Sądu Dyscyplinarnego i zwiększenia łącznej liczby członków tego sądu do 12. Według aktualnego stanu prawnego, łączna liczba 9 członków sądu dyscyplinarnego jest w praktyce niewystarczająca, co utrudnia jego prawidłowe funkcjonowanie. W art. 2 pkt 10 i pkt 11 projektu proponuje się dodanie w art. 83a ust 3-5 ustawy o prokuraturze unormowania analogicznego do regulacji dotyczącej jawności postępowania dyscyplinarnego przed sądem w sprawach sędziów, z tym że w sprawach dyscyplinarnych prokuratorów jawność odnosić się będzie dopiero do postępowania przed Sądem Najwyższym. Jednocześnie wprowadza się możliwość ustanowienia przez prokuratora w postępowaniu dyscyplinarnym obrońcy także spośród adwokatów. Projekt zawiera ponadto szereg innych zmian, potrzebnych z punktu widzenia sprawności i racjonalności funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości, o charakterze dostosowującym do nowych regulacji zawartych w innych ustawach, a także zmian w zakresie regulacji dotyczących aplikantów i aplikacji sądowej oraz prokuratorskiej, asesorów sądowych i prokuratorskich, asystentów sędziów oraz aplikacji i aplikantów referendarskich, jak również referendarzy sądowych. Mają one na celu między innymi ujednolicenie zasad naboru kandydatów do pracy w resorcie sprawiedliwości oraz innych zasad dotyczących osób zatrudnionych w resorcie. Projekt zawiera także zmiany dotyczące sędziów sądów wojskowych. Zmiany w art. 3, 4 i 5 projektu dotyczą środków specjalnych utworzonych na podstawie ustawy z dnia 22 grudnia 1995 roku o wydawaniu "Monitora Sądowego i Gospodarczego", ustawy z dnia 6 grudnia 1996 roku o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów oraz ustawy z 20 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym. Proponowane zmiany mają na celu doprecyzowanie zawartych w tych ustawach regulacji dotyczących wydatków, które mogą być finansowane ze środków specjalnych, i usunięcie wątpliwości co do zakresu stosowania tych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciTadeuszWolek">Ponadto projektowane zmiany trzech wymienionych przed chwilą ustaw zmierzają do wypełnienia istniejącego obowiązku określenia zasad gospodarki finansowej środkami specjalnymi, które zostały utworzone na jej podstawie. Art. 7 pkt 2 projektu. Zmiana art. 83 ustawy o finansach publicznych dokonana ustawą - Prawo o ustroju sądów powszechnych znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw - stanowiącym, że ustawy tej nie stosuje się do pracowników zatrudnionych w sądach i trybunałach wymienionych w art. 83 ustawy o finansach publicznych. Dlatego wobec postulatów związku zawodowego pracowników wymiaru sprawiedliwości o potrzebie ustawowego zagwarantowania dotychczasowych zasad i terminów podwyżek wynagrodzeń tych grup zawodowych, proponuje się odpowiednią nowelizację ustawy o pracownikach sądów i prokuratury poprzez odesłanie w tym zakresie do zasad i terminów określonych dla pracowników państwowej sfery budżetowej. Na zakończenie pragnę wskazać, że prezentowany projekt był opiniowany przez Krajową Radę Sądownictwa, Sąd Najwyższy oraz Naczelny Sąd Administracyjny i Stowarzyszenie Prokuratorów Rzeczpospolitej Polskiej, a także działające w ramach resortu związki zawodowe. Większość proponowanych zmian oceniono jako konieczne bądź pożyteczne. Ponadto projekt zaopiniowała Rada Legislacyjna przy Prezesie Rady Ministrów, rekomendując go do dalszych prac legislacyjnych. Materia projektowanej nowelizacji leży poza zakresem spraw regulowanych przez prawo Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaKatarzynaPiekarska">Otwieram dyskusję. Kto chciałby zabrać głos? Chętnych nie widzę. Myślę, że bardziej ożywiona dyskusja odbędzie się w trakcie prac podkomisji. Mam propozycję, aby w tej chwili nie rozpoczynać dyskusji nad nowelizacją, bo jest to jednak materia dość skomplikowana. Z tego, co wiem, pewne propozycje zgłosiła Krajowa Rada Sądownictwa, wydaje się, że będziemy musieli wziąć je pod uwagę. W związku z tym właściwym miejscem do pracy nad nowelizacją jest podkomisja. Stawiam wniosek formalny, aby skierować projekt do powołanej podkomisji. Czy są inne wnioski? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja wniosek przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek o skierowanie projektu do podkomisji. Wydaje mi się, że wystarczająca będzie liczba 5 członków podkomisji. Czy są inne propozycje? Nie ma. Do składu podkomisji proponuję posłanki: Bożenę Kizińską, Barbarę Ciruk i Wandę Łyżwińską, oraz posłów: Jakuba Derech-Krzyckiego i Zbigniewa Wassermanna. Na przewodniczącą podkomisji proponuję posłankę Bożenę Kizińską. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła wniosek o powołanie podkomisji w przedstawionym składzie. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>