text_structure.xml
44.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselRomualdAjchler">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Otrzymaliście państwo zestawienie poprawek. W trakcie drugiego czytania zgłoszono 23 poprawki. Proponuję, aby w dyskusji najpierw zabrał głos wnioskodawca. Potem wysłuchamy jednego głosu przeciw oraz stanowisk przedstawicieli rządu i Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. A zatem dopuszczę głos za, głos przeciw, stanowisko rządu oraz uwagi przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Potem przystąpimy do głosowania. Proszę o przestrzeganie tych ustaleń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zaproponowany tryb procedowania. Sprzeciwu nie słyszę. Bardzo proszę posła sprawozdawcę o ogólne omówienie zgłoszonych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselStanislawKopec">Chciałbym się wypowiedzieć w kwestii poprawek nr 15 i 16 zgłoszonych przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej. Wydaje mi się, że do proponowanych przepisów wkradł się błąd. Chodzi o to, że w poprawce nr 15 zmienia się liczbę członków Rady z 9 do 11. Jeśli uwzględnimy dwóch członków zgłoszonych przez Konwent Marszałków Województw, to rzeczywiście w Radzie zasiada 11 osób, ale w części dotyczącej wojewódzkich jednostek doradztwa rolniczego nadal pozostaje 9 członków. Czy to jest błąd? Druga kwestia dotyczy uzasadnienia poprawek, które przedstawiał poseł Aleksander Grad z trybuny Sejmu. Otrzymaliście państwo wczoraj do skrytek poselskich informację, podpisaną przez pana marszałka Tomasza Nałęcza, iż projekt ustawy, na który powoływał się poseł Aleksander Grad, już nie istnieje. Nie ma zatem projektu ustawy, w którym byłaby mowa o przekazywaniu kompetencji wojewody marszałkowi województwa. Do końca tego roku na pewno nie będzie takiego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselRomualdAjchler">Myślę, że autorzy poprawek nr 15 i 16 wypowiedzą się w kwestii ewentualnego błędu, gdy zaczniemy rozpatrywać te przepisy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMichelRyba">Proszę zwrócić uwagę, że poprawki nr 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18 i 23 należy głosować łącznie. One dotyczą przekazania kompetencji w zakresie doradztwa rolniczego samorządom wojewódzkim. Jedna z poprawek, jak już mówił poseł sprawozdawca, zawiera błąd, który należy teraz skorygować.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselRomualdAjchler">Proponuję, abyśmy przystąpili do procedowania. Rozumiem, że wymienione poprawki będzie uzasadniał poseł Aleksander Grad. Sądzę, że pan poseł odniesie się do uwag przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Proszę o jej uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAleksanderGrad">Poprawki, które zgłosił Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej dotyczą kwestii ustrojowej. Uważamy, że doradztwo rolnicze w Polsce powinno znaleźć się w kompetencjach marszałków województw, którzy odpowiadają za rozwój regionu. Otrzymałem pismo, o którym przed chwilą mówił poseł sprawozdawca, w którym pan marszałek Tomasz Nałęcz informuje, że poselski projekt ustawy dotyczący przekazania części kompetencji wojewody marszałkowi województwa, przestał istnieć. Mimo to myślę, że nie powinniśmy udawać, że nie dostrzegamy problemu. On nadal istnieje. Otrzymujemy informacje, że minister spraw wewnętrznych i administracji opracowuje zmiany w ustawie określającej kompetencje wojewodów. Rząd planuje zmienić tę ustawę jeszcze w tej kadencji Sejmu i kompetencje wojewody w zakresie rolnictwa, obszarów wiejskich i ochrony środowiska przekazać na poziom marszałków województw. Wszystko na to wskazuje, że wcześniej czy później, tak właśnie się stanie. Teraz ten projekt został wycofany, ale za chwilę dwóch kolejnych posłów podpisze się pod tym dokumentem, który ponownie trafi do laski marszałkowskiej. Myślę, że gdyby dzisiaj zapytać marszałków województw, jakie jest ich stanowisko w tej sprawie, to w świetle wykorzystania środków unijnych w latach 2007-2013 już dzisiaj chcieliby nadzorować jednostkę doradztwa, z którą mogliby się do tych zadań przygotować. Dlatego uważamy, że już dzisiaj należy rozstrzygnąć kwestie ustrojowe, to znaczy zdecydować, komu będą podlegały jednostki doradztwa rolniczego. Chodzi o uniknięcie takiej sytuacji, w której za kilka miesięcy wojewoda nie będzie miał żadnych kompetencji w tym zakresie i na siłę będziemy przy nim utrzymywali ośrodki doradztwa rolniczego. Na tym zamieszaniu stracą jednostki doradztwa rolniczego, a także sami rolnicy. Lepiej się do tego wcześniej przygotować. Wszyscy wiemy, że od 2006 roku rolnicy będą musieli spełnić kilka dodatkowych warunków, aby uzyskać dopłaty bezpośrednie. Chodzi między innymi o dobrostan zwierząt i kwestie ochrony środowiska. Unia Europejska wymaga, abyśmy przygotowali system doradztwa rolniczego, aby sięgnąć po środki na rozwój tego systemu. Na problematykę doradztwa rolniczego należy patrzeć poprzez pryzmat kilkuletniego rozwoju. Dlatego już dzisiaj należy się zdecydować na przekazanie nadzoru nad jednostkami doradztwa rolniczego samorządom województw. Zaznaczam jednak, że proponowane przez nas rozwiązania pozostawiają w rękach ministra rolnictwa i rozwoju wsi instrument określania ram funkcjonowania tych jednostek.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselRomualdAjchler">Chciałbym powiedzieć, że pańskie wystąpienie jest już dłuższe od tego, które wygłosił pan na sali plenarnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselAleksanderGrad">Zwracam uwagę, że omawiamy zbiorowo kilkanaście poprawek. Muszę uzasadnić, dlaczego Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej rekomenduje te poprawki. Na sali plenarnej podczas mojego przemówienia były obecne trzy osoby. Jeżeli państwo uważacie, że moje wystąpienie nie zmieni waszej opinii, to możecie nie brać udziału w tej dyskusji. Proszę jednak nie odbierać prawa wnioskodawcy do uzasadnienia poprawek. Chyba powinniśmy stosować przynajmniej jakieś elementarne zasady. Mam pretensję przede wszystkim do posła Romualda Ajchlera, który przewodniczy obradom Komisji. Dlaczego pan mi przerywa? Proszę wskazać punkt regulaminu pracy Komisji, który pozwala panu przerwać moje wystąpienie. Czy mówię od rzeczy? Tak nie można.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselRomualdAjchler">Chciałbym zaznaczyć, że popieram pomysł przeniesienia kompetencji wojewody do marszałków województw w zakresie doradztwa rolniczego. Jednak przypominam, że Komisja ustaliła określony tryb postępowania. Dopuszczamy tylko głos za i głos przeciw oraz uwagi rządu i przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselAleksanderGrad">W procedurze, która została tutaj przyjęta, najpierw zabiera głos poseł wnioskodawca. Jestem przedstawicielem wnioskodawców. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselRomualdAjchler">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselAleksanderGrad">W takim razie proszę pozwolić mi skończyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselRomualdAjchler">Proszę jednak wziąć pod uwagę, że mamy limit czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselAleksanderGrad">Gdy skończę, Komisja uzyska komentarz do wszystkich czternastu poprawek, które wiążą się z tą kwestią. Kiedy mi przerwano, mówiłem o tym, że ośrodki doradztwa rolniczego nie mogą funkcjonować w każdym województwie na odrębnych zasadach. Dlatego pozostawiamy w gestii ministra rolnictwa i rozwoju wsi obowiązek określenia tych zasad. Minister określi, w jaki sposób mają funkcjonować ośrodki doradztwa rolniczego i jaki ma być sposób ich zorganizowania. Minister rolnictwa i rozwoju wsi kreuje politykę rolną i powinien mieć możliwość podjęcia decyzji w tych kwestiach. A zatem proponowane przez nas rozwiązania nie stworzą sytuacji, w której w Polsce będzie funkcjonowało szesnaście różnych ośrodków doradztwa rolniczego. Będą one funkcjonować w pewnych wspólnych ramach, które zakreśli minister rolnictwa i rozwoju wsi. Zachęcam do poparcia naszych poprawek w interesie ośrodków doradztwa rolniczego. Chodzi o to, aby jednostki doradztwa w porę przygotowały się do czekających na nie zadań. Jestem przekonany, że za chwilę minister spraw wewnętrznych i administracji przekona rząd do poparcia zmian w ustawie dotyczącej kompetencji wojewodów i wszyscy będziemy mieli poważny kłopot. Oczywiście siłą rzeczy wszędzie tam, gdzie występuje słowo "wojewoda" wprowadza się słowa "marszałek województwa". W gestii ministra rolnictwa i rozwoju wsi pozostawiamy Centrum Doradztwa. W związku z tym minister może wpływać na to, co się dzieje w pozostałych jednostkach. Rzeczywiście w poprawki nr 15 i 16 wkradł się błąd. Chodziło o to, aby w przypadku Centrum Doradztwa Rada liczyła jedenastu członków, natomiast w przypadku ośrodków doradztwa rolniczego tylko dziewięciu członków. W związku z tym cyfra dziewięć dotyczy pkt 2 w ust. 5 art. 9, a liczba jedenaście dotyczy pkt 1. Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, aby skorygować te elementy przepisu. Chciałbym jeszcze omówić poprawkę nr 23. W ustawie z 5 czerwca 1998 r. samorządowi województwa przypisujemy zadania z zakresu polityki rolnej, rozwoju i modernizacji obszarów wiejskich oraz prowadzenia wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego. Chodzi o to, aby nie było już wątpliwości, kto powinien tę politykę prowadzić. Pozostałe poprawki uzasadnię, gdy Komisja będzie je rozpatrywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselRomualdAjchler">Jeśli mamy głosować poprawki nr 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18 i 23 łącznie, to należy je wszystkie wcześniej omówić. Czy poseł Aleksander Grad uzasadnił już wszystkie poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselAleksanderGrad">Cieszę się, że pan przewodniczący zmienił zdanie i chce, abym mówił dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselRomualdAjchler">Zaproponował pan łączne głosowanie. W związku z tym powinien pan uzasadnić wszystkie wymienione wyżej poprawki. Tymczasem pan poseł stwierdził, że pozostałe poprawki uzasadni później.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselAleksanderGrad">Poprawka nr 3, która stanowi, że ośrodki doradztwa rolniczego podlegają samorządowi województwa, wymusza zmiany w kolejnych przepisach.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselRomualdAjchler">Doskonale to rozumiem. Pytałem, czy omówił pan wszystkie zgłoszone poprawki, które będziemy głosować łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselAleksanderGrad">Oczywiście, że tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselRomualdAjchler">Zwracam się do przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Rozumiem, że błąd wykryty w poprawce nr 15 został przez państwa skorygowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">W zestawieniu poprawek umieściliśmy przepis w takim brzmieniu, jakie proponował wnioskodawca. Jeśli intencja pana posła Aleksandra Grada nie została w tej poprawce oddana, to oczywiście wprowadzimy zmiany. W poprawce nr 15 będą litery "a/", "b/" i "c/". W lit. "a/" napiszemy, że "zdanie wstępne otrzymuje brzmienie: "w skład Rady działającej przy:". W lit. "b/" napiszemy, że "Centrum Doradztwa wchodzi 11 członków w tym".</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselRomualdAjchler">Czy poseł wnioskodawca zgadza się na wprowadzenie tych zmian? Czy taki przepis oddaje pańską intencję?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselAleksanderGrad">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselRomualdAjchler">Czy poseł sprawozdawca ma jakieś uwagi do tej propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselStanislawKopec">Nie mam uwag, ale opowiadam się za odrzuceniem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselRomualdAjchler">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoslankaZofiaGrzebiszNowicka">Zgadzam się z opinią posła Stanisława Kopcia. Ta kwestia była przedmiotem wielogodzinnej dyskusji zarówno na posiedzeniach podkomisji, jak i Komisji. Zgodziliśmy się co do tego, że jednostki doradztwa rolniczego powinny być podporządkowane ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi oraz wojewodom. To nie jest prawda, co powiedział poseł Aleksander Grad, że przewodniczący sejmików wojewódzkich oraz wszyscy marszałkowie województw chcą przejąć ośrodki doradztwa rolniczego. Konsultowałam się w tej sprawie na kolejnych etapach prac legislacyjnych nad tym projektem ustawy i stwierdzam, że wielu marszałków nie jest przygotowanych do sprawowania nadzoru nad jednostkami doradztwa rolniczego. Samorząd wojewódzki ma dużo innych zadań, wynikających z aktów prawnych uchwalonych przez Sejm oraz konieczności przygotowania się do wykorzystania środków akcesyjnych. W związku z tym wielu marszałków województw nie widzi możliwości przejęcia nadzoru nad tą służbą. Ponadto za politykę rolną w Polsce odpowiada minister rolnictwa i rozwoju wsi. Podporządkowano mu zatem Agencje Rynku Rolnego oraz Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W projekcie ustawy napisaliśmy, że wiele zadań jednostki doradztwa rolniczego realizują we współpracy z tymi Agencjami. W związku z tym powinien być jeden koordynator tych działań i wtedy będzie można mówić o wymiernych efektach ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselAleksanderGrad">Chciałbym się ustosunkować do wypowiedzi pani poseł Zofii Grzebisz-Nowickiej, ponieważ zarzuciła mi mówienie nieprawdy. Przeczytam państwu fragment stanowiska Konwentu Marszałków, aby dowieść, kto w tej sprawie mówi prawdę. Bardzo proszę, aby pani poseł się z tym dokumentem zapoznała. Nie można komuś bezpodstawnie zarzucać mówienia nieprawdy.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselRomualdAjchler">Znamy opinię Konwentu Marszałków. Każdy z członków Komisji ma już wyrobioną opinię na ten temat. Dopuściłem jeden głos za i jeden głos przeciw. Teraz wysłuchamy stanowiska rządu i przystąpimy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselAleksanderGrad">Chciałbym jednak przypomnieć, że Konwent Marszałków napisał, że podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie podporządkowania jednostek doradztwa rolniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselRomualdAjchler">Nie udzielam panu głosu. Proszę o stanowisko przedstawiciela rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Rząd opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi odrzucenia tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselRomualdAjchler">Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu ma jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Nie mam uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselRomualdAjchler">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi poprawek nr 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18 i 23 po uwzględnieniu zmian wprowadzonych w poprawce nr 15? Stwierdzam, że Komisja przy 6 głosach za, 28 przeciw i braku wstrzymujących się rekomenduje Sejmowi odrzucenie wyżej wymienionych poprawek. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Proszę wnioskodawcę o uzasadnienie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselMieczyslawAszkielowicz">W tej poprawce chodzi o dodanie w art. 2 ust. 2 słów: "wiejskiego gospodarstwa domowego".</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselRomualdAjchler">Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselStanislawKopec">Chciałbym tylko dodać, że ta propozycja była już przedmiotem obrad podkomisji i nie uzyskała poparcia większości.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselRomualdAjchler">Proszę o stanowisko rządu wobec tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Rząd opowiada się za odrzuceniem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselRomualdAjchler">Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu ma uwagi do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Nie mam uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselRomualdAjchler">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 2 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Samoobrona RP? Stwierdzam, że 21 głosami, przy 13 przeciw i braku wstrzymujących się, Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek nr 7 i 19. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców o uzasadnienie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselAleksanderGrad">W poprawce nr 7 proponujemy wyraźne rozgraniczenie usług odpłatnych i nieodpłatnych. Wydaje mi się, że podkomisja wypracowała w tym zakresie dobre rozwiązanie. Niestety w toku prac Komisji powrócono do zapisu proponowanego w przedłożeniu, które utrwala fikcję na styku rolnik-doradca. Przyjęcie przepisu, który stanowi, że wszystkie usługi są bezpłatne stoi w jaskrawej sprzeczności z uzasadnieniem do ustawy, w którym czytamy, że proponowane rozwiązania nie niosą ze sobą skutków dla budżetu państwa. To jest okłamywanie nas wszystkich. Wiemy, że jeśli ośrodki doradztwa rolniczego mają oferować tak szeroki zakres bezpłatnych usług, to należy w budżecie państwa zarezerwować na ten cel określone środki. Wtedy mielibyśmy pewność, że minister rolnictwa i rozwoju wsi w projektowanym budżecie na następny rok zaplanuje na ten cel odpowiednie środki. Tymczasem minister rolnictwa i rozwoju wsi stwierdza, że w budżecie państwa nie będzie na to pieniędzy, ale też uważa, że wykonywanie tych usług ma być bezpłatne. A zatem stwarza się fikcję polegającą na tym, że ośrodki doradztwa rolniczego poprzez gospodarstwa pomocnicze i tak będą próbowały pobierać opłaty za te usługi. Proponujemy, aby podejść do tego problemu uczciwie w stosunku do rolników i pracowników ośrodków doradztwa rolniczego. Należy stworzyć możliwość dobrego funkcjonowania tych jednostek, które będą miały osobowość prawną i które będą mogły pobierać opłaty w takich przypadkach, gdy rolnik otrzyma konkretne środki. Chodzi na przykład o wypełnianie wniosków, przygotowywanie biznesplanów etc., gdy rolnik otrzyma bezpośrednią pomoc finansową z Unii Europejskiej. To powinno być odpłatne i zrobione rzetelne, a ośrodek doradztwa rolniczego brałby odpowiedzialność za jakość przygotowanych dokumentów. Nie może być tak, że oficjalnie wszystko ma być bezpłatne, a z drugiej strony rolnicy i tak wiedzą, że będą musieli za to zapłacić. Chcielibyśmy zlikwidować tę fikcję. Uważam, że takie rozwiązanie jest również oczekiwane przez pracowników ośrodków doradztwa rolniczego. Jeśli chodzi o poprawkę nr 19, to próbujemy w niej określić, w jaki sposób ma być określany cennik na usługi odpłatne. Proponujemy, aby cennik został określony przez dyrektora ośrodka. Trudno sobie wyobrazić, że minister rolnictwa i rozwoju wsi będzie ustalał, jaka ma być opłata za wynajem sali na jakąś uroczystość, czy ile ma kosztować jakaś usługa konferencyjna. To powinno pozostać w gestii dyrektora ośrodka doradztwa rolniczego. Cennik powinien być ogólnie znany i przyjęty w trybie art. 13, w poprawce nr 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselRomualdAjchler">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tych poprawek?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselStanislawKopec">Chciałbym przypomnieć, że zmiana proponowana do art. 4 ust. 4 pkt 1 i 2 jest odzwierciedleniem propozycji, która nie uzyskała poparcia Komisji, a która znajdowała się w sprawozdaniu podkomisji. Komisja znacznie ograniczyła katalog usług odpłatnych. Ponadto w pierwotnym projekcie rząd w ogóle nie proponował odpłatności usług.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Przyjęcie poprawki nr 7 spowoduje bezprzedmiotowość poprawki nr 8 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego. W związku z tym przed głosowaniem należy uzasadnić także poprawkę nr 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselRomualdAjchler">Proszę przedstawiciela wnioskodawców o uzasadnienie poprawki nr 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselStanislawKalemba">Rzeczywiście w sprawozdaniu podkomisji zawarto szerszy katalog usług odpłatnych łącznie z opracowaniem biznesplanów, planów nawozowych oraz wypełnianiem wniosków o pomoc finansową ze środków Unii Europejskiej. Istnieje jednak zagrożenie, że jeśli ustalimy zbyt obszerny katalog usług odpłatnych, to przeciętny rolnik będzie miał ograniczony dostęp do pomocy ośrodków doradztwa rolniczego, ponieważ jednostki doradcze skoncentrują się na świadczeniu tych usług. W związku z tym kompromisowo proponujemy, aby z odrzuconego katalogu usług odpłatnych dopisać do projektu ustawy działalność laboratoryjną. Uważam, że te usługi mogą być świadczone odpłatnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselRomualdAjchler">Proszę o stanowisko rządu wobec poprawek nr 7, 19 i 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Uważam, że należy doprecyzować przepis odnośnie rolnictwa odmianowego zgodnie z ustawą dotyczącą nasiennictwa. Ponadto w art. 2 ust. 2 należy pozostawić pkt 4 oraz wprowadzić katalog usług odpłatnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselRomualdAjchler">Rozumiem, że rząd popiera poprawki nr 7 i 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Popieramy część tych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselRomualdAjchler">Tak nie można. Albo rząd popiera poprawkę w obecnym kształcie, albo trzeba prosić wnioskodawców o jej zmodyfikowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">To nie jest możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselRomualdAjchler">W takim razie jeszcze raz proszę o stanowisko rządu w sprawie omawianych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Skoro przepisy nie są spójne, opowiadamy się za odrzuceniem tych poprawek. Natomiast rząd popiera poprawkę nr 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselAleksanderGrad">Mam pytanie do przedstawiciela rządu. Czy mógłby pan powtórzyć, na czym polega niespójność przepisów w poprawce nr 7?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Przede wszystkim tu powinna być mowa o doświadczalnictwie odmianowym. Samo sformułowanie "doświadczalnictwo" jest zbyt szerokie. To jest doprecyzowane w ustawie o nasiennictwie. Ponadto uważamy, że w art. 2 należy pozostawić pkt 4. Dobrze by było, aby w tym przepisie zawarty był katalog usług odpłatnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselAleksanderGrad">Chciałbym się ustosunkować do wypowiedzi pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselRomualdAjchler">Nie dopuszczam pana do głosu. Przedstawiciel rządu wyraził jednoznaczne stanowisko w sprawie poprawek nr 7 i 19. W świetle niespójności prawnych rząd opowiedział się za odrzuceniem tych poprawek. Gdyby możliwe było wprowadzenie zmian do poprawek, dopuściłbym do dyskusji i można by było zlikwidować te rozbieżności. Skoro nie ma takiej możliwości, pozostaje nam przeprowadzenie głosowania. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi poprawek nr 7 i 19? Stwierdzam, że przy 5 głosach za, 24 przeciw i braku wstrzymujących się, Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie tych poprawek. Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 8. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 8? Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 13. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o uzasadnienie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselAleksanderGrad">Proponujemy, aby w art. 8 skreślić ust. 4, który stanowi, że zwalnia się jednostki doradztwa rolniczego z obowiązku uiszczania opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego. Moim zdaniem w ten sposób nie powinno się ingerować w dochody samorządów. W tej sprawie zgłosiły protest gminy, które twierdzą, że uszczupla się ich przychody.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselRomualdAjchler">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki? Zgłoszono sprzeciw. Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Rząd opowiada się za odrzuceniem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PoselRomualdAjchler">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Chciałbym przypomnieć, że należy w tej chwili uzasadnić poprawkę nr 14, ponieważ te przepisy nawzajem się wykluczają.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PoselRomualdAjchler">Proszę przedstawiciela wnioskodawców o uzasadnienie poprawki nr 14.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PoselMieczyslawAszkielowicz">Uważam, że jednostki doradztwa rolniczego powinny być także zwolnione z opłat skarbowych. Na przykład banki państwowe też są zwolnione z takich opłat.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PoselRomualdAjchler">Bardzo proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Rząd opowiada się za odrzuceniem poprawki nr 14.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PoselRomualdAjchler">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Zwolnienie z opłat skarbowych w obecnym systemie prawnym należy przeprowadzić poprzez zmianę ustawy o opłacie skarbowej, a nie poprzez wpisywanie takich zwolnień w innych aktach prawnych. Tylko tamta ustawa jest właściwa do regulowania tego typu kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PoselRomualdAjchler">Czy ta poprawka jest niewłaściwa pod względem legislacyjnym?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Proponowany przepis jest sprzeczny z dotychczasową praktyką i systemem prawa dotyczącego opłat skarbowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PoselRomualdAjchler">Co na to wnioskodawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PoselMieczyslawAszkielowicz">Wycofuję tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PoselRomualdAjchler">Stwierdzam, że poprawka nr 14 została wycofana. Przystępujemy do głosowania w sprawie poprawki nr 13. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 13? Stwierdzam, że Komisja przy 5 głosach za, 23 przeciw i braku wstrzymujących się, rekomenduje Sejmowi odrzucenie poprawki nr 13. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 20. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców o uzasadnienie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PoselMieczyslawAszkielowicz">W zestawieniu poprawek czytamy, że w art. 15 ust. 3 należy nadać brzmienie: "3. Ośrodek doradztwa może na podstawie umowy powierzyć właściwej miejscowo izbie rolniczej lub związkom zawodowym rolników albo społeczno-zawodowym organizacjom rolników wykonywanie niektórych zadań z zakresu doradztwa rolniczego, o których mowa w art. 4, zapewniając środki finansowe na ich wykonanie.". W treść poprawki wkradł się błąd. Powinno być tutaj napisane, że "ośrodek doradztwa może na podstawie umowy powierzyć właściwej miejscowo izbie rolniczej i związkom zawodowym rolników albo społeczno-zawodowym organizacjom rolników wykonywanie niektórych zadań z zakresu doradztwa rolniczego, o których mowa w art. 4, zapewniając środki finansowe na ich wykonanie.". A zatem spójnik "lub" należy zastąpić spójnikiem "i". Chodzi o to, aby ośrodki doradztwa rolniczego mogły zlecać izbom rolniczym i związkom zawodowym wykonanie pewnych zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PoselRomualdAjchler">Przyjęcie poprawki nr 20 spowoduje bezprzedmiotowość poprawki nr 21. W związku z tym proszę przedstawicielkę wnioskodawców o uzasadnienie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PoslankaZofiaGrzebiszNowicka">W imieniu wnioskodawców chciałabym powiedzieć, że wycofuję poprawkę nr 21. Popieramy poprawkę nr 20, która jest tożsama z naszą propozycją.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Chciałbym zauważyć, że w języku prawnym spójniki "lub", "albo", "i" oznaczają zupełnie różne rzeczy. Zgodnie z proponowanym w poprawce brzmieniem art. 15 ust. 3, jeśli ośrodek doradztwa powierzy miejscowej izbie rolniczej wykonanie pewnych zadań, to może to również zlecić związkom zawodowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PoselRomualdAjchler">Chciałbym najpierw uściślić pewną kwestię. Wnioskodawcy wycofali poprawkę nr 21. Dyskutujemy teraz tylko o poprawce nr 20.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Właśnie mówię o poprawce nr 20 i sugerowanej zamianie słowa "lub" na wyraz "i". W tej chwili poprawka stanowi, że ośrodek doradztwa rolniczego może powierzyć wykonanie niektórych zadań miejscowej izbie rolniczej lub związkom zawodowym. Jeśli to nastąpi, to w tej sytuacji ośrodek nie będzie mógł powierzyć wykonania tych zadań społeczno-zawodowym organizacjom rolników, ponieważ dalej użyto wyrazu "albo", co oznacza rozłączną alternatywę. Jeżeli zastąpimy wyraz "lub" wyrazem "i", będzie to oznaczać decyzję o powierzeniu zdań izbie i związkom jako grupie, albo społeczno-zawodowym organizacjom rolników. To jest bardzo istotna zmiana.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PoselRomualdAjchler">Rozumiem, że autorzy poprawki zdają sobie sprawę z tych uwarunkowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Niemniej jednak jest to zmiana merytoryczna, a takich zmian nie wolno wprowadzać w poprawkach na tym etapie legislacyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PoselRomualdAjchler">W takim razie pozostało nam już tylko przegłosowanie poprawki nr 20 w brzmieniu z zestawienia poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PoslankaZofiaGrzebiszNowicka">Sądziłam, że jest możliwe dokonanie korekty w poprawce nr 20. Jeśli ze względów legislacyjnych to jest niemożliwe, to podtrzymuję poprawkę nr 21.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PoselRomualdAjchler">Zwracam uwagę, że przed chwilą pani poseł wycofała tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PoslankaZofiaGrzebiszNowicka">Jak już powiedziałam, zostałam wprowadzona w błąd. Sądziłam, że możliwe jest zgłoszenie autopoprawki do poprawki nr 20 i zastąpienie wyrazu "lub" wyrazem "i". Jeśli ze względów legislacyjnych to nie jest możliwe, to podtrzymuję poprawkę nr 21.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PoselRomualdAjchler">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Czy przedstawicielka wnioskodawców może podtrzymać poprawkę nr 21?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Jak już powiedziałem, nie można zamienić słowa "lub" wyrazem "i", ponieważ jest to poprawka merytoryczna. W tej chwili Komisja powinna przegłosować poprawkę nr 20, a następnie rozpatrzyć poprawkę nr 21. Jeśli poprawka nr 20 zostanie przyjęta, poprawka nr 21 będzie bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PoselRomualdAjchler">Rozumiem, że nie złamiemy Regulaminu Sejmu, jeśli powrócimy do rozpatrzenia wycofanej poprawki nr 21? Chodzi o to, aby ktoś nie zarzucił nam błędów proceduralnych przy rozpatrywaniu przedmiotowego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Posłanka Zofia Grzebisz-Nowicka wycofując poprawkę nr 21, nie miała pełnej wiedzy, co do kształtu poprawki nr 20. Można zatem uznać, że wycofanie poprawki nr 21 nie było w pełni uzasadnione. W tej chwili, po wyjaśnieniu kwestii związanej z wprowadzeniem autopoprawki do poprawki nr 20, przedstawicielka wnioskodawców powinna wyrazić ostateczne stanowisko, co do wycofania lub podtrzymania poprawki nr 21.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PoselRomualdAjchler">Proszę zatem o ostateczne stanowisko przedstawicielki wnioskodawców w sprawie poprawki nr 21.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PoslankaZofiaGrzebiszNowicka">Podtrzymuję tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PoselRomualdAjchler">Czy poseł Mieczysław Aszkiełowicz podtrzymuje poprawkę nr 20?</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PoselMieczyslawAszkielowicz">Jeśli proponowany przepis zawiera błąd merytoryczny, to wycofuję tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Chciałbym wyjaśnić, że poprawka nr 20 nie zawiera błędu merytorycznego. Nie oceniam tego przepisu pod względem merytorycznym. Twierdzę tylko, że zamiana wyrazu "lub" na "i" spowoduje merytoryczną zmianę przepisu, a tego zrobić nie wolno.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PoselMieczyslawAszkielowicz">W takim razie wycofuję tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PoselRomualdAjchler">Wycofano poprawkę nr 20. Czy ktoś z państwa ma uwagi do poprawki nr 21?</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PoselAleksanderGrad">Zgodnie z przyjętą procedurą, chciałbym wypowiedzieć argumenty przemawiające za odrzuceniem tej poprawki. Proponowane przepisy byłyby uzasadnione, gdyby przedmiotowy projekt ustawy regulował system doradztwa rolniczego w Polsce. Tymczasem projekt stanowi tylko o sposobie działania państwowych jednostek doradztwa. W związku z tym ci, którzy proponują te rozwiązania, wprowadzają zamieszanie w zakresie przepisów dotyczących doradztwa rolniczego. Proszę zwrócić uwagę na relacje, które powstaną po przyjęciu tych przepisów. Chcemy umożliwić zlecanie zadań z zakresu doradztwa, nie wspominając nic o tym, jak te zadania mają być realizowane. Zwracam się do posłanki Zofii Grzebisz-Nowickiej. Proponujecie państwo stworzenie mechanizmu do wyprowadzania pieniędzy z ośrodków doradztwa rolniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PoslankaZofiaGrzebiszNowicka">Nic podobnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PoselRomualdAjchler">Proszę nie przeszkadzać. Nie udzieliłem pani głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PoselAleksanderGrad">Przedstawiciele instytucji, którym ma się zlecać te zadania, zasiadają w Radzie. W związku z tym te instytucje będą decydowały o tym, jak będzie funkcjonował ośrodek doradztwa rolniczego oraz o jego planie finansowym. Dojdzie zatem do zwykłego szantażu pomiędzy Radą a dyrekcją ośrodka. Przedstawiciele tych instytucji, zasiadający w Radzie, mogą wywierać nacisk na dyrektorów, aby w planie finansowym zagwarantować środki na zadania zlecone. Proszę sobie uświadomić, do czego doprowadzi taki przepis. Takie są konsekwencje przyjęcia poprawki nr 21. Uważam, że te kwestie powinny być uregulowane w ustawie, która obejmie cały system doradztwa rolniczego w Polsce. Nie można dopuścić do transferu doradztwa z jednostek państwowych do tak szerokiej gamy instytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PoselRomualdAjchler">Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Rząd opowiada się za odrzuceniem poprawki nr 21.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PoselRomualdAjchler">Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu ma uwagi do poprawki nr 21?</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Nie mam uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PoselRomualdAjchler">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 21? Stwierdzam, że przy 12 głosach za, 15 przeciw i braku wstrzymujących się, Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie poprawki nr 21. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 22. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o uzasadnienie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PoselStanislawKalemba">W art. 23 znajduje się regulacja dotyczącą stosunków pracy w jednostkach doradztwa rolniczego. Zdaniem Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego te kwestie są wystarczająco uregulowane w Kodeksie pracy. Przy zastosowaniu obecnego przepisu nie będzie wiadomo, na jakiej zasadzie będą nawiązywane nowe stosunki pracy. Nie wspomina się tutaj o kwalifikacjach, doświadczeniu czy umiejętnościach. W doradztwie zazwyczaj pracują ludzie o dużych kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym. Uważam, że Kodeks pracy dostatecznie te sprawy reguluje. Nie chcę, aby ktoś stosował tutaj kryteria polityczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PoselRomualdAjchler">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Rząd opowiada się za odrzuceniem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PoselRomualdAjchler">Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu ma uwagi do poprawki nr 22?</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Nie mam uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PoselStanislawKalemba">Mam jeszcze pytanie do przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Czy Kodeks pracy dostatecznie reguluje te sprawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Tak. Tam są zawarte wszystkie potrzebne regulacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PoselStanislawKalemba">Zwracam uwagę, że ustawa wchodzi w życie od 1 stycznia 2005 r. Nie wiem zatem, jak chcecie państwo zrealizować procedurę zapisaną w art. 23.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PoselRomualdAjchler">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 22? Stwierdzam, że 10 głosami, przy 9 przeciw i 2 wstrzymujących się, Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 22. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek. Poseł sprawozdawca został już wybrany. Proszę o opinię przedstawicielkę Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o zgodności poprawek z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PrzedstawicielkaUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejJustynaKaminska">W imieniu Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej stwierdzam, że rekomendowana poprawka jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PoselRomualdAjchler">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>