text_structure.xml 26.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaGenowefaWisniowska">Otwieram posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Porządek dzienny otrzymali państwo w zawiadomieniu. Czy ktoś z państwa wnosi zastrzeżenia do porządku obrad? Nie ma zastrzeżeń. Porządek obrad uważam za przyjęty. Rozpoczynamy realizację punktu I, który dotyczy propozycji oraz przyjęcia planu pracy Komisji na II półrocze 2004 roku. Mam nadzieję, że wszyscy państwo otrzymali i zapoznali się z planem pracy Komisji. Czy ktoś z państwa ma jakieś propozycje, uwagi dotyczące tego projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJerzyCzerwinski">Proponuję, aby jeszcze w lipcu Komisja omówiła w formie dezyderatu wyniki posiedzenia wyjazdowego w województwie pomorskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzedstawicielNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejZalewski">Chcę państwa poinformować, że Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli zakończył kontrolę funkcjonowania szkół mniejszości narodowych i etnicznych. Wyniki tej kontroli zostaną opublikowane w połowie września, a publiczna informacja na ten temat zostanie przyjęta przez NIK najprawdopodobniej w połowie października. Należy zatem wziąć pod uwagę konieczność rozszerzenia planu pracy Komisji o punkt dotyczący wyników kontroli przeprowadzonej przez NIK w szkołach mniejszości narodowych i etnicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaGenowefaWisniowska">Dziękuję za informację. Komisja z pewnością weźmie pod uwagę taką ewentualność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselEugeniuszCzykwin">Składam propozycję, aby we wrześniu Komisja zapoznała się z wynikami realizacji zobowiązań Ministerstwa Kultury w zakresie wspierania kultury mniejszości narodowych. Proponuję, aby stosowną informację na ten temat przedstawił nam pan minister kultury i wytłumaczył m.in., dlaczego Ministerstwo zignorowało dezyderat Komisji w sprawie wsparcia supraskiej Ławry, mimo iż deklaracje resortu w tej sprawie były jak najbardziej obiecujące. Mamy zresztą pisemną deklarację Ministerstwa, które pozytywnie oceniło nasz dezyderat i zadeklarowało pomoc finansową dla ratowania tego bezcennego zabytku. Niestety, jak dotąd brak jest jakichkolwiek działań ze strony Ministerstwa w wypełnieniu tych zobowiązań. Tego typu spraw jest znacznie więcej. Niemal wszystkie środowiska mniejszości sygnalizują, że zgłaszane przez nich wnioski i prośby nie są rozpatrywane w należyty sposób i trudno jest im uzyskać choćby informację o przewidywanym czasie realizacji ich postulatów. W związku z tą sytuacją składam formalny wniosek o dołączenie do planu pracy Komisji spotkania z przedstawicielami Ministerstwa Kultury w celu omówienia powyższych zagadnień, jak również kryteriów przydziału środków na poszczególne inicjatywy mniejszości narodowych</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanRzymelka">Mam propozycję, aby jedno z posiedzeń Komisji poświęcić analizie statusu prawnego mniejszości polskiej (Polonii) w krajach Unii Europejskiej. Temat ten wydaje mi się o tyle ważny, o ile zdamy sobie sprawę z pewnej asymetryczności w rozumieniu praw mniejszości narodowych w Polsce oraz pozostałych krajach UE - zwłaszcza w Niemczech, gdzie jak dotąd status różnych grup pochodzenia polskiego nie ma sprecyzowanej sytuacji prawnej. Wydaje mi się, że warto będzie zapoznać się z pisemną opinią MSZ, jak również poznać stanowisko strony niemieckiej w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanRzymelka">Poseł Henryk Kroll /niez./  : Nie mam nic przeciwko propozycji, którą zgłosił pan poseł Jan Rzymełka, ale prosiłbym, aby wcześniej została przedstawiona Komisji informacja omawiająca zasadę wzajemności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaEdukacjiNarodowejiSportuDanutaGlowackaMazur">Chcę państwu przypomnieć, że - na wniosek grupy posłów - MSZ jest w trakcie przygotowywania materiału obejmującego te zagadnienia od strony prawnej. Poza tym Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" wydało wiele publikacji poświęconych sytuacji Polonii w poszczególnych krajach europejskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanRzymelka">Chciałbym doprecyzować, że chodziło mi jedynie o analizę statusu prawnego tych grup, a nie o opis sytuacji mniejszości polskiej w poszczególnych krajach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoslankaBronislawaKowalska">Chciałabym wyrazić swoją opinię na temat propozycji złożonej przez pana posła Jana Rzymełkę. Wydaje mi się, że każda komisja sejmowa, jak również współpracująca ze sobą grupa ludzi powinna działać zgodnie z ustalonym wcześniej planem. Na początku kadencji naszej Komisji jasno określiliśmy, jakie są nasze zamierzenia w I i II półroczu 2004 roku. W tej sytuacji nie powinniśmy zgłaszać na forum Komisji zagadnień, które każdy może rozwiązać indywidualnie. Przecież każdy poseł szczególnie zainteresowany jakimś wybranym zagadnieniem może skorzystać z możliwości, które oferuje Biuro Studiów i Ekspertyz, lub podjąć ten temat poprzez interpelację poselską. Myślę, że spotkaliśmy się dziś głównie po to, aby dokończyć proponowany harmonogram prac, w związku z tym musimy się trzymać konsekwentnie założonego przez nas programu. Zwracam państwa uwagę na fakt, że Komisja ma do rozpatrzenia jeszcze kilkadziesiąt artykułów ustawy, której nie udało nam się sfinalizować przez ostatnie 12 lat. Dlatego też uważam, że zagadnienia, o których wspominał pan poseł Jan Rzymełka, nie mieszczą się w zakresie tematycznym naszej Komisji. Z tego też względu proponuję, aby tego tematu nie uwzględniać w planie pracy Komisji, gdyż każdy zainteresowany tą problematyką bez trudu dotrze do właściwych materiałów we własnym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselEugeniuszCzykwin">Mam propozycję, aby jeszcze w tym półroczu poprosić MSWiA o informację na temat wniosków dotyczących odszkodowań za tereny leśne należące do mniejszości ukraińskiej i łemkowskiej. Chodzi mi głównie o rzeczową informację ze strony Ministerstwa, ile tego typu wniosków już wpłynęło i na jakim etapie jest ich realizacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoslankaGenowefaWisniowska">Czy mają państwo jeszcze jakieś uwagi, propozycje odnośnie do planu pracy Komisji? Nie widzę zgłoszeń. Czy wyrażają zatem państwo zgodę na przekazanie marszałkowi planu pracy Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych na II półrocze 2004 roku, uzupełnionego o zaproponowane dziś zagadnienia? Nie widzę sprzeciwu. Przechodzimy do realizacji punktu II porządku obrad. Proszę o zabranie głosu przez pana wiceburmistrza Białego Boru, który przedstawi nam propozycję zmian do ustawy o systemie oświaty w stosunku do szkół mniejszości narodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WiceburmistrzBialegoBoruAndrzejStec">Moja propozycja odnosi się do zmian w ustawie o systemie oświaty oraz kilku innych ustaw, które byłyby podjęte w celu przekazania pod zarząd województwa szkół podstawowych i gimnazjów mniejszości narodowych. W chwili obecnej na terenie naszego województwa funkcjonują trzy szkoły dla mniejszości ukraińskiej, które borykają się z poważnymi kłopotami finansowymi. Jak sądzę, proponowane przez nas rozwiązanie pozwoliłoby na uratowanie tych placówek oświatowych z zapaści finansowej oraz stworzyło możliwość uzyskania realnych oszczędności z tego tytułu poprzez łączenie klas oraz znaczną redukcję etatów. Zmiany dotyczyłyby przede wszystkim art. 11, gdzie w zapisie ustawy konieczne jest dodanie sformułowania "oraz szkół mniejszości narodowych".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaEdukacjiNarodowejiSportuGrazynaPloszajska">Nie jestem w tej chwili w stanie odpowiedzieć, jakie są szanse na realizację tej propozycji, gdyż każda zmiana legislacyjna związana jest z pewnym określonym trybem postępowania. Chcę natomiast zwrócić uwagę, że sprawa przejęcia zespołu szkół ukraińskich w Białym Borze przez sejmik wojewódzki jest mi dość dobrze znana i zdaję sobie sprawę, że starania w tym kierunku prowadzone są już od kilku lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WiceburmistrzBialegoBoruAndrzejStec">Dodam może jeszcze, że rozmowy w tej sprawie toczyły się jeszcze za czasów kadencji śp. Jacka Kuronia. Ponadto poruszana przeze mnie kwestia była przedmiotem kilku wyjazdowych posiedzeń komisji Senatu. Wydaje mi się, że wśród większości parlamentarzystów zauważalna jest wola szybkiego rozwiązania tego problemu, brak jest tylko odpowiednich zapisów ustawowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoslankaBronislawaKowalska">Muszę przyznać, że nie za bardzo rozumiem intencje przekazania szkoły podstawowej i gimnazjum pod jurysdykcję marszałka. W moim rodzinnym mieście Legnicy jest świetnie prosperujące liceum i gimnazjum mniejszości ukraińskiej. Chciałabym się zatem dowiedzieć, czym motywowana jest wasza decyzja dotycząca tej niewielkiej przecież szkoły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WiceburmistrzBialegoBoruAndrzejStec">Specyfika szkół mniejszości ukraińskiej w Białym Borze wynika z dużego rozproszenia mniejszości ukraińskiej na tym terenie. W związku z tym jesteśmy zmuszeni utrzymywać bardzo małe klasy (średnio 8 osób na klasę). Natomiast w Legnicy jest duże skupisko mniejszości ukraińskiej oraz łemkowskiej i w związku z tym szkoły mniejszości mają ustabilizowaną sytuację finansową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoslankaBronislawaKowalska">Tak czy inaczej pomysł oddania szkoły podstawowej pod jurysdykcję marszałka jest - moim zdaniem - dość problematyczny, gdyż może to spowodować zachwianie obecnego systemu oświaty. Przecież nie tak dawno debatowaliśmy w Sejmie o przejęciu przez ministerstwa szkół leśnych i rolniczych i jednym z argumentów przeciwko takiej decyzji było zwrócenie uwagi na fakt, że doprowadzi to do powstania dość specyficznych placówek dydaktycznych, których status będzie kolidował z obowiązującym zapisem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJerzyCzerwinski">Trochę się dziwię, że wśród posłów naszej Komisji wyczuwalny jest aż tak duży opór w stosunku do omawianego przez nas pomysłu, tym bardziej że wydaje się, iż strony zainteresowane takim rozwiązaniem są zgodne co do konieczności takiego posunięcia w celu poprawy kondycji finansowej wspomnianych placówek dydaktycznych. Ponadto proszę zwrócić uwagę, że opracowywana jest w tej chwili zmiana ustawy o systemie oświaty. Nie widzę zatem przeszkód, aby poprzez naszą interwencję umożliwić wprowadzenie takiego zapisu, który, jak wynika z zapewnień pana wicewojewody, usprawniłby w znacznym stopniu funkcjonowanie tego typu szkół. Skorzystanie z takiej możliwości będzie przecież uzależnione od porozumienia gminy i sejmiku wojewódzkiego. W związku z tym nie sądzę, aby przytoczone tu argumenty o zachwianiu podstawy funkcjonowania systemu oświaty mogły dotyczyć tego właśnie zagadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselKrzysztofBaszczynski">Proszę nie odczytywać mojej wypowiedzi jako głosu krytyki wobec takiego rozwiązania, ale musimy zwrócić uwagę na realia, aby niepotrzebnie nie tworzyć iluzorycznych nadziei. Należy zdać sobie sprawę, że proponowany zapis oznacza głęboką zmianę systemową i z całym przekonaniem uważam, że należy szukać innych możliwości rozwiązania tego problemu poprzez stworzenie innego algorytmu przyznawania środków na szkoły mniejszości narodowych i etnicznych. Osobiście nie widzę realnych szans na tak znaczne przewartościowanie systemu oświaty tym bardziej że prace nad nowelizacją ustawy zakończyły się pod koniec ubiegłego roku. Powtarzam więc, że jedyną realną szansą na uzdrowienie sytuacji finansowej szkół mniejszości upatrują tylko i wyłącznie w zmianie naliczania algorytmu, a nie w zmianie całego systemu oświaty. Poza tym środki przyznawane w subwencji nie są ukierunkowywane na jakiś określony cel, w związku z tym nie ma żadnej pewności, że po przejęciu szkoły przez marszałka radni zadecydują o przyznaniu dodatkowych środków na funkcjonowanie właśnie tej określonej szkoły. Jeżeli zaś chodzi o połączenie etatów, rozwiązania należy szukać w statusie szkoły, gdyż to właśnie on określa, ilu będzie dyrektorów i na jakiej zasadzie będą działały rady pedagogiczne. Podsumowując, myślę, że starania pana wiceburmistrza Białego Boru powinny zmierzać w kierunku rozwiązania poruszanej przez nas kwestii poprzez zmianę algorytmu naliczania subwencji oraz zweryfikowania statutu tych szkół, ponieważ, w moim mniemaniu, jest to na dzień dzisiejszy jedyne skuteczne rozwiązanie tego zagadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoslankaMalgorzataRohde">Myślę, że powinniśmy spojrzeć na ten problem z perspektywy wszystkich szkół mniejszości w Polsce. Wiele czynników wskazuje na to, że być może szkoły te nie mieszczą się jednak w obowiązującym systemie oświaty i należałoby znaleźć jakieś inne formy wspierania tego typu placówek. Niepokojące jest to, że sam pomysł przekazania szkół wynika z intencji radnych, którzy nie są w stanie utrzymać czegoś, o co sami wcześniej walczyli. Pan poseł Krzysztof Baszczyński zaproponował rozwiązania, które mogłyby pomóc szkołom mniejszości w skali całego kraju. Powstaje tylko pytanie, czy jest rzeczywiste zapotrzebowanie samorządów do skorzystania z tej możliwości, czy też problem ten jest wyłącznie domeną tylko jednej gminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselEugeniuszCzykwin">Bez wątpienia nie jest to problem dotyczący wszystkich szkół mniejszości narodowych w Polsce, jednakże podobna sytuacja dotyczyła już kilku szkół mniejszości litewskiej, jak również jedynej działającej w kraju szkoły staroobrzędowców. Wydaje mi się, że samo zwiększenie subwencji nie będzie wystarczającym rozwiązaniem dla tych szkół. W związku z tym zgłaszam wniosek formalny, aby nasza Komisja powołała podkomisję, której zadaniem byłoby dokładniejsze zbadanie tej problematyki. Nie podejmując tej inicjatywy, nie damy bowiem szansy na naprawę tej niepokojącej sytuacji. Na członków podkomisji proponuję m.in. pana posła Krzysztofa Baszczyńskiego oraz panią posłankę Bronisławę Kowalską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielMENiSGrazynaPloszajska">Chcę wyjaśnić, że nie prowadziliśmy żadnej oddzielnej szkoły dla staroobrzędowców. Dzieci wyznania staroobrzędowego uczęszczały do szkół wiejskich, w których miały możliwość uczestniczenia w lekcjach religii. Nie była to jednak z całą pewnością szkoła tylko i wyłącznie dla dzieci należących do tego wyznania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoslankaBronislawaKowalska">Wiem, że idea ratowania szkół mniejszości jest ze wszech miar słuszna, ale nie mogę pozbyć się przeświadczenia, że Komisja poruszając tę problematykę, wykracza jednak poza swoje kompetencje. Przypominam, że każda Komisja sejmowa ma swoja specyfikę. Tymczasem na forum naszej Komisji pojawiają się nowe, coraz bardziej zaskakujące pomysły. Nie rozumiem, dlaczego to właśnie my mamy zajmować się odszkodowaniami za ziemie utracone, pomóc w odzyskiwaniu szkół, a być może za miesiąc rozpatrywać zwroty młynów lub remonty kościołów. Osobiście uważam, że tego typu zadania nie należą do zakresu naszej działalności, ponieważ są to sprawy pozostające w gestii samorządów lokalnych i to właśnie od ich kompetencji i woli zależne jest ich rozwiązanie. Myślę, że pan poseł Krzysztof Baszczyński bardzo dobrze uzmysłowił nam, jakie należy podjąć kroki w celu rozwiązania omawianej przez nas sytuacji. Dalsze rozpatrywanie tego typu kwestii na forum Komisji wydaje mi się bezcelowe, skoro są inne, znacznie efektywniejsze sposoby na ich załatwienie - np. inicjatywa poselska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielMENiSDanutaGlowackaMazur">Chciałabym dodać kilka nowych informacji odnośnie do finansowania szkolnictwa mniejszości narodowych. Jak państwo dobrze wiecie, sprawa ta była przedmiotem wielu posiedzeń Zespołu ds. Mniejszości Narodowych, jak również Zespołu ds. Edukacji Mniejszości Narodowych. Wszystkie zasygnalizowane tam problemy staramy się rozwiązywać na bieżąco. W gestii ministra edukacji narodowej i sportu znajduje się 1% rezerwa subwencji ogólnej, z której można uzyskać dodatkowe środki. Wspomniana rezerwa jest rozdzielana według kryteriów określonych przez wspólną Komisję Rządu i Samorządu terytorialnego. Przewodniczący Zespołu ds. Mniejszości Narodowych wystąpił ostatnio z wnioskiem o weryfikację kryteriów wobec najmniejszych szkół mniejszości narodowych i etnicznych. W roku bieżącym większość najbiedniejszych szkół dostała takie środki, dzięki czemu możliwe będzie ich dalsze funkcjonowanie. Z tego, co wiem, planowane jest zamknięcie tylko jednej szkoły dla dzieci romskich w Prudniku, na co została wydana już zgoda kuratora. Przypominam, że wszystkie kwestie dotyczące zmiany sieci szkolnej muszą uzyskać pozytywną opinię kuratora oświaty na danym terenie. W ostatnim czasie minister edukacji narodowej i sportu wystąpił do kuratorów z apelem, aby ze szczególną uwagą podchodzili do spraw związanych z możliwą likwidacją szkół mniejszości narodowych i etnicznych, bowiem placówki te pozwalają na podtrzymanie tożsamości narodowej i kulturowej nie tylko dzieci, ale często również całej lokalnej społeczności. Sądzę więc, że zabezpieczenie przyszłości szkolnictwa mniejszości zmierza w dobrym kierunku, a Ministerstwo z pewnością będzie poszukiwało jeszcze jakichś innych możliwości finansowania tych szkół.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselEugeniuszCzykwin">Proponuję, aby w świetle wypowiedzi pani Danuty Głowackiej-Mazur prezydium Komisji zwróciło się do ministra edukacji narodowej i sportu z zapytaniem, czy widzi jakieś szanse na wspomożenie szkoły w Białym Borze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzedstawicielMENiSDanutaGlowackaMazur">Chciałam zwrócić uwagę, że konieczne w tej sytuacji jest złożenie stosownego wniosku przez władze samorządowe gminy. Kryteria dotyczące sposobu składania wniosków są umieszczone na stronach internetowych Ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzedstawicielMENiSGrazynaPloszajska">Chciałabym uściślić informacje na temat szkoły w Białym Borze. Jak rozumiem, szkoła otrzymała dotacje zwiększone o 50% oraz z rezerwy subwencji ogólnej dodatkowe środki na wyrównanie niedoborów finansowych wynikających z prowadzenia dodatkowych zajęć. Ponadto niedawno Ministerstwo przekazało kwotę na oddłużenie tej szkoły. Zastanawiam się więc, jak to się dzieje, że w tak krótkim czasie szkoła znów jest zadłużona i boryka się z coraz poważniejszymi problemami finansowymi. Proszę mi powiedzieć, z czego wynika taki stan rzeczy, bo przecież szkoła w Białym Borze nie różni się specjalnie od pozostałych szkół mniejszości na terenie kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WiceburmistrzBialegoBoruAndrzejStec">Sytuacja ta wynika z niedostatecznego dofinansowania szkoły. Faktem jest, że środki, które otrzymujemy, są zazwyczaj dużo niższe niż kwota wymagana do utrzymania na należytym poziomie tej placówki dydaktycznej. W związku z tym borykamy się permanentnie z ujemnym bilansem finansowym, który narasta z miesiąca na miesiąc. Poza tym w obecnej sytuacji, kiedy liceum zostało już przekazane marszałkowi, nie można stworzyć jednego, wspólnego zespołu zarządzającego tymi szkołami, co prowadzi w konsekwencji do konieczności utrzymywania dwóch zespołów zarządzających na terenie jednego obiektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselKrzysztofBaszczynski">Powtarzam raz jeszcze, że powinniśmy mówić o realnych możliwościach, a nie tworzyć mity. Skoro lokalna społeczność chce oddać szkoły marszałkowi, to może równie dobrze przejąć je starosta, ale mówiąc poważnie, jest to tak daleko idąca ingerencja w system oświaty, iż obawiam się, że taki proceder zapoczątkowałby próby przekazywania np. szkół wiejskich, które - jak wiemy - również borykają się z kłopotami finansowymi. Wobec tego lepiej chyba poszukać innego, skuteczniejszego rozwiązania, niż trwać w iluzji stworzonej przez lokalny samorząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoslankaGenowefaWisniowska">Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda się nam przezwyciężyć ten problem. Chciałabym teraz przedstawić państwu odpowiedź ministra kultury pana Waldemara Dąbrowskiego na nasze pismo dotyczące dofinansowania prac remontowych w zespole klasztornym w Supraślu. Prośba Komisji została rozpatrzona pozytywnie i w tym roku Ministerstwo przeznaczyło kwotę 190.800 zł na prace remontowe w zespole klasztornym w Supraślu. Jednocześnie pan minister wyjaśnia, że zarezerwowane środki są znacznie niższe, niż przewidywał wnioskodawca, ponieważ wynika to z ograniczeń budżetowych na ochronę i konserwację zabytków oraz dużej liczby wniosków złożonych przez posiadaczy obiektów zabytkowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselEugeniuszCzykwin">Chcę zwrócić uwagę na pewien problem. Wczoraj w wyniku braku kworum nie odbyło się posiedzenie Komisji rozpatrujących sprawozdanie podkomisji o ustawie o mniejszościach narodowych i etnicznych. Taki stan rzeczy był w głównej mierze spowodowany nieobecnością na posiedzeniu wielu członków naszej Komisji. Chciałbym zatem zaapelować do moich kolegów i koleżanek o poważne potraktowanie tej sprawy, gdyż w wyniku ich niefrasobliwości posłowie z trzech komisji nie mogli kontynuować swej pracy. Dziwi mnie to niezmiernie, bo jak domniemywam, nasza Komisja powinna mieć chyba wiodącą rolę w wynikach pracy podkomisji. Uważam, że w wyniku tej sytuacji rysuje się realne zagrożenie dla zniweczenia dorobku pracy wielu zaangażowanych w tę sprawę osób. Dlatego też uważam, że prezydium Komisji powinno wystosować do marszałka Sejmu pismo z prośbą o koordynację prac tych trzech Komisji w celu ostatecznego zamknięcia prac nad ustawą o mniejszościach narodowych i etnicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJerzyCzerwinski">Przestrzegałbym pana posła Eugeniusza Czykwina przed "skarżeniem" na innych posłów, ponieważ efekt takiego postępowania może być przeciwny do zamierzonego. Kiedyś uczestniczyłem w pracach podkomisji, której zadaniem było opracowanie ustawy o narodowym planie rozwoju. Tam wystąpiła podobna sytuacja, a prezydium podkomisji zachowało się w sposób odpowiedzialny i doprowadziło te prace do końca. Jako członek prezydium Komisji mogę powiedzieć, że w żadnym wypadku nie będę się podpisywał pod jakimkolwiek pismem skarżącym na posłów, ponieważ myślę, że posłowie są na tyle odpowiedzialnymi ludźmi, iż wiedzą, jak postępować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselEugeniuszCzykwin">W ramach sprostowania dodam, że nie jestem zainteresowany skarżeniem na posłów, a chodzi mi jedynie o prośbę o skoordynowanie pewnych działań w celu zwołania wspólnego posiedzenia tych Komisji. Jak sądzę, pan marszałek mógłby mieć niebagatelny wpływ na pozytywne załatwienie tej sprawy, w której konsensus jest dla nas ostatnio tak trudny do osiągnięcia. Z drugiej strony posłowie, którzy zgłosili akces do prac w Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych, podjęli pewne zobowiązania i powinni je należycie wypełniać. Dlatego też zgłaszam formalny wniosek o wystąpienie do pana marszałka w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoslankaGenowefaWisniowska">Wniosek formalny nie będzie chyba potrzebny, jednak zapewniam pana, że robię wszystko, co w mojej mocy, aby następne wspólne posiedzenie Komisji odbyło się jak najszybciej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselEugeniuszCzykwin">Obstaję przy wniosku formalnym tym bardziej że po raz któryś z kolei łamie pani regulamin, do przestrzegania którego jest pani zobowiązana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoslankaMariaDziuba">Pan poseł Eugeniusz Czykwin ma oczywiście dużo racji, ale uważam, że niepotrzebnie usiłuje pan winić naszą przewodniczącą za absencję posłów. Jaki bowiem wpływ może mieć przewodnicząca na to, że posłowie, którzy uczestniczą w pracach różnych Komisji, nie przychodzą na posiedzenia. Proszę więc zaprzestać tych ataków, gdyż przewodniczący Komisji nie może nas przecież do niczego zmuszać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoslankaGenowefaWisniowska">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania, wnioski? Nie ma zgłoszeń. Zamykam posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>