text_structure.xml 19.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefOleksy">Otwieram posiedzenie Komisji Europejskiej. Porządek dzisiejszego został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Proponuję powołać podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o rybołówstwie w następującym składzie: posłanka Elżbieta Kruk, poseł Bogusław Liberadzki, poseł Cezary Stryjak, poseł Stanisław Kalemba, poseł Roman Jagieliński. Czy są inne kandydatury?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselPawelPoncyljusz">Chciałem zgłosić posła Piotra Krutula.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJozefOleksy">Czy poseł Piotr Krutul się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselPiotrKrutul">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJozefOleksy">Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o rybołówstwie w przedstawionym składzie. Sprzeciwu nie słyszę. Podkomisja powinna zakończyć prace do 5 stycznia przyszłego roku i przedłożyć sprawozdanie, aby już 6 stycznia Komisja Europejska mogła się do niego odnieść. Proszę również, aby podkomisja odniosła się do uwag zgłoszonych przez Biuro Legislacyjne. Przystępujemy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku dziennego. Nie ma wśród przedstawicieli Ministerstwa Finansów żadnej osoby ze ścisłego kierownictwa. Minister Jacek Uczkiewicz prosił o uwzględnienie jego nieobecności. Ale jeśli się nie mylę, to liczba wiceministrów nie ogranicza się do jednej osoby. Rozpatrujemy ważną ustawę i dzisiaj odbędziemy pierwsze czytanie, a następnie powołamy podkomisję do jej rozpatrzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Chciałem poinformować, że marszałek Sejmu przekazał do przewodniczących komisji zalecenia dotyczące trybu i sposobu procedowania podczas posiedzeń komisji i podkomisji. Poświęcimy im z pewnością chwilę uwagi podczas jednego z najbliższych posiedzeń Komisji. Dzisiaj zaś chcę zwrócić uwagę, że jednym z zaleceń jest, aby eksperci, przedstawiciele instytucji zainteresowanych udziałem w procesie legislacyjnym podczas posiedzeń komisji i podkomisji uzyskali na to zgodę komisji. W związku z tym chciałbym poinformować, że do przewodniczącego Komisji wpłynęło wystąpienie Związku Banków Polskich zawierające prośbę o umożliwienie przedstawicielom tego Związku udziału w pracach Komisji nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu oraz o zmianie niektórych ustaw. Na sali jest obecny Ryszard Woźniak, doradca przewodniczącego Związku Banków Polskich Krzysztofa Pietraszkiewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielZwiazkuBankowPolskichRyszardWozniak">Zostałem upoważniony przez przewodniczącego Krzysztofa Pietraszkiewicza do reprezentowania, za zgodą Komisji, Związku podczas posiedzeń Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">W piśmie Krzysztofa Pietraszkiewicza nie znajduję nazwiska Ryszarda Woźniaka jako osoby upoważnionej przez Związek do jego reprezentowania. Prosiłbym, aby w ponownym wystąpieniu do Komisji o zgodę na udział przedstawiciela Związku Banków Polskich w procedurze legislacyjnej w Komisji wskazać osobę upoważnioną do reprezentowania Związku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJozefOleksy">Jestem za tym, aby Związek Banków Polskich uczestniczył w procesie przygotowywania tej ustawy, ale chcę stanowczo wszystkim zwrócić uwagę, że nie można zamiast upoważnionej osoby wysyłać innej. Byłoby to niepoważne, zwłaszcza że ostatnio udział różnych przedstawicieli w pracach Komisji zdobył rozgłos prasowy. Musimy mieć na uwadze, aby wszystko się zgadzało z wnioskami, a osoby odpowiadały postulatom. Proszę przekazać przewodniczącemu Krzysztofowi Pietraszkiewiczowi, że jeśli zwraca się o zgodę na udział w procesie legislacyjnym, to niech przyjdzie sam albo wskaże jeszcze jedną osobę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselPiotrKrutul">Chciałem dowiedzieć się, co należy rozumieć przez udział przedstawicieli? Czy jest równoznaczny z prawem zabierania przez nich głosu na posiedzeniach komisji i podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJozefOleksy">Mogą zabierać głos za przyzwoleniem Komisji. Natomiast winni siedzieć z dala od posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Zalecenia marszałka Sejmu obejmują kilka stron. Chcielibyśmy najpierw omówić je na posiedzeniu prezydium Komisji i następnie przedstawić członkom Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJozefOleksy">Przedstawiony projekt jest nowelizacją ustawy z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu. Zmienia także zapisy innych ustaw takich jak ustawa z 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze, ustawa z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych, ustawa z 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie, ustawa z 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, ustawa z 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym. W ustawie z 16 listopada 2000 r. rząd zaproponował 18 zmian. Proponuje, aby ustawa weszła w życie po upływie 30 dni od ogłoszenia. Główne zmiany polegają m.in. na poszerzenie katalogu instytucji obowiązanych do przeciwdziałania wprowadzania do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł o tzw. zawody prawnicze. Ponadto - na wprowadzeniu do polskiego prawa definicji prania pieniędzy, obowiązku rejestracji w przypadku podmiotu prowadzącego kasyno w sytuacji, gdy dochodzi do transakcji zakupu lub sprzedaży żetonów o wartości równej lub przewyższającej 1000 euro. Wprowadzenia zwolnienia z obowiązku rejestracji w przypadku realizacji umowy ubezpieczenia na życie w sytuacji, kiedy umownie określona minimalna składka wynosi maksymalnie 1000 euro, a faktycznie zapłacona jednorazowa składka nie przekracza 2,5 tys. euro. Celem tej nowelizacji jest dostosowanie przepisów ustawy na potrzeby efektywnego i sprawnego działania generalnego inspektora informacji finansowej; ponadto: włączenie do katalogu instytucji obowiązanych Narodowego Banku Polskiego w zakresie, w jakim prowadzi rachunki bankowe dla osób prawnych, sprzedaży numizmatów, skupu złota, wymiany zniszczonych środków płatniczych; wprowadzenie instytucji wyłączenia Generalnego Inspektora na jego wniosek w sytuacji, kiedy zachodzi okoliczność tego rodzaju, że mogłaby wywołać uzasadnioną wątpliwość co do jego bezstronności; wydłużenie terminu dla przekazania przez generalnego inspektora żądania wstrzymania transakcji lub blokady rachunku. Najistotniejszą z punktu widzenia prawa europejskiego zmianą jest włączenie zawodów prawniczych do katalogu instytucji obowiązanych. Do kategorii prawniczych zalicza się adwokatów, radców prawnych, prawników zagranicznych, biegłych rewidentów oraz doradców podatkowych. Dwie ostatnie kategorie nie muszą mieć prawniczego wykształcenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DepartamentuInformacjiFinansowejMinisterstwaFinansowPawelBrochacki">Istotą i najważniejszym elementem tej nowelizacji jest dostosowanie przepisów ustawy do dyrektywy 2001/ 97/WE Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 91/308/EWG. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej uznał, że nowelizacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJozefOleksy">Biuro Legislacyjne zgłosiło 24 poprawki prawno-legislacyjne do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Jeżeli nasze państwo spowoduje ograniczenie wprowadzania do obrotu środków finansowych pochodzących z nielegalnych źródeł, czy to nie doprowadzi do sytuacji, że te środki będą wywożone z kraju i lokowane np. na wyspie Jersey? Czy jesteśmy w stanie stworzyć system, który zapobiegnie temu procederowi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MFPawelBrochacki">Istotą ustawy, jak sama nazwa wskazuje, jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, co w aspekcie ostatnich wydarzeń ma ogromne znaczenie. Regulacje, o których mówił poseł Andrzej Markowiak, nie mieszczą się wyłącznie w naszej ustawie, lecz m.in. w przepisach dotyczących Prawa bankowego. Ta ustawa nie zajmuje się czymś, co nazywa się ruchem pieniędzy, lecz przeciwdziałaniem, tzn. zwalczaniem tej części działalności, która jest spenalizowana w art. 299 Kodeksu karnego. Proszę zauważyć, że zjawisko prania pieniędzy nie dotyczy tylko Polski. Natomiast nasz kraj uczestniczy w ściganiu tego procederu działając w organizacjach międzynarodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJozefOleksy">Proponuję powołać podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia tego projektu ustawy w następującym składzie: posłanka Stanisława Prządka, poseł Andrzej Gawłowski, poseł Stanisław Gorczyca, poseł Wojciech Zarzycki, poseł Józef Cepil, poseł Aleksander Szczygło. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu oraz o zmianie niektórych ustaw. Sprzeciwu nie słyszę. Podkomisja powinna zakończyć prace do 5 stycznia przyszłego roku i przedłożyć sprawozdanie, aby już 6 stycznia Komisja Europejska mogła się do niego odnieść. Proszę również, aby podkomisja odniosła się do uwag Biura Legislacyjnego. Przypominam członkom Komisji, że w tej chwili w Sejmie jest procedowanych 39 ustaw dostosowujących nasze ustawodawstwo do prawa europejskiego. W tym miesiącu ma wpłynąć 12 kolejnych projektów, w tym dwa najważniejsze, tzw. czyszczące, czyli porządkujące w różnych miejscach system prawny. Musimy zakończyć prace nad w sumie 51 ustawami do końca kwietnia 2004 r. W związku z tym musimy pilnować terminów i nie mieć dla siebie pobłażania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Nie wiem, czy będę mógł podołać pracom w podkomisji powołanej do rozpatrzenia omawianego projektu ustawy, ponieważ jestem bardzo zaabsorbowany pracami w podkomisji do rozpatrzenia o ubezpieczeniu społecznym rolników. Posiedzenia tej podkomisji odbywają się kilka razy dziennie. Nie jestem pewien, czy będę mógł uczestniczyć w pełni w jej pracach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJozefOleksy">Uwzględniamy prośbę posła Wojciecha Zarzyckiego i skreślamy ze składu podkomisji. Proponuję na jego miejsce posła Andrzeja Grzyba. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja dokonała zmiany składu podkomisji. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Chcę uzyskać zgodę Komisji na udział przedstawiciela innej organizacji w pracach nad innym niż omawiany dzisiaj projekt ustawy, tj. nad projektem ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Zostało przeprowadzone pierwsze czytanie. Powołano podkomisję, która w dniu dzisiejszym rozpocznie pracę. Wczoraj do prezydium Komisji wpłynęło wystąpienie Centralnej Tabeli Ofert SA z wnioskiem o udział w pracach nad tym projektem. Zacytuję fragment tego wystąpienia: "w związku z rozpoczęciem prac parlamentu nad projektem ustawy o zmianie ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi zwracam się z uprzejmą prośbą o umożliwienie uczestnictwa przedstawicielowi Centralnej Tabeli Ofert S.A. w pracach podkomisji nadzwyczajnej rozpatrującej wyżej wymieniony projekt i przedstawienia stanowiska Spółki w sprawie niektórych zapisów ustawy. Do uczestnictwa w pracach podkomisji upoważniam wiceprezesa Zarządu Wojciecha Zielińskiego".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselGrzegorzTuderek">Chciałbym dowiedzieć się czegoś bliższego na temat tej spółki, a także usłyszeć opinię Ministerstwa Finansów i Komisji Papierów Wartościowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJozefOleksy">Centralna Tabela Ofert skupia coraz większe grono emitentów papierów dłużnych, w tym Telekomunikacji Polskiej SA, PKO SA, WBK SA, oraz obligacje komunalnych gmin. Spółka planuje pierwszą powojenną emisję publicznych listów zastawnych. Całkowita wartość emisji papierów dopuszczonych do obrotu wyniosła pod koniec listopada 2003 r. 9,9 mld zł, w tym wartość emisji wprowadzonych do obrotu 5 mld zł. Nie wiem, czy jest to wystarczająca charakterystyka, ale to nie jest jakaś nieznana instytucja, lecz poważna spółka działająca na rynku papierów wartościowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJanuszLewandowski">Centralna Tabela Ofert nie jest tym, czym chciała być, kiedy powstawała, ale na pewno jej stanowisko zasługuje na uwagę w trakcie naszego procedowania. Jako członek podkomisji rekomenduję uczestnictwo przedstawiciela Centralnej Tabeli Ofert w jej pracach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Poseł Grzegorz Tuderek zadał pytanie w imieniu większej grupy posłów, ponieważ ja też nie wiedziałem, co to jest za firma. I u znał Ministerstwo Finansów jako pewne źródło, z którego możemy czerpać wiedzę na temat tej firmy, skoro mamy podjąć decyzję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJozefOleksy">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Finansów o wypowiedź w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MFPawelBrochacki">Mnie tego typu instytucje finansowe interesują w sytuacji, kiedy dotyczą danej ustawy. Zakres moich obowiązków nie przewiduje możliwości wypowiadania opinii na temat podmiotów finansowych. Sądzę, że nic nie stoi na przeszkodzie w wystosowaniu oficjalnego zapytania do Ministerstwa Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoslankaGrazynaCiemniak">Myślę, że powinniśmy przyjąć pewne kryteria dotyczące udziału przedstawicieli różnych instytucji i firm. Zgadzając się na obecność pewnych firm, będziemy akceptować ich wpływ na rozwiązania ustawowe. Proponuję, aby Komisja akceptowała wnioski o udział przedstawicieli organizacji gospodarczych, społecznych, instytucji, stowarzyszeń, ale nie indywidualnych firm. Jeżeli firmy mają konkretne uwagi, powinny je przysłać na ręce przewodniczącego Komisji. Następnie byłyby rozpatrywane na posiedzeniu podkomisji i Komisji. Przypomnę, że podczas prac nad ustawą o podatku akcyzowym firmy chemiczne, które miały do niej uwagi, przekazały je Izbie Przemysłu Chemicznego. Izba zaś wystąpiła w Sejmie w imieniu grupy firm, a nie tylko jednej z nich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselKrzysztofZaremba">Chciałem poprzeć propozycję posłanki Grażyny Ciemniak. Uważam, że obecność podczas prac legislacyjnych przedstawicieli pojedynczych podmiotów gospodarczych nie jest wskazana. Od tego są organizacje zrzeszające przedsiębiorców, grupy gospodarcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJozefOleksy">Przekażemy państwu zalecenia Marszałka Sejmu dotyczące trybu i sposobu procedowania podczas posiedzeń komisji i podkomisji i będziemy prosili o opinie i uwagi na piśmie. Będziemy bez wątpienia otrzymywali różne wnioski o uczestnictwo w pracach i nie powinniśmy zamykać obrad Komisji przed przedstawicielami różnych kół i kręgów gospodarczych oraz społecznych. Rzecz tylko w tym, aby to było uporządkowane i nie były to indywidualne przypadki. Po to są izby gospodarcze i samorząd, aby reprezentowały swoje branże wobec organów państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselGrzegorzTuderek">Rozumiem, że do czasu podjęcia decyzji przez Komisję w tej sprawie, przedstawiciele Centralnej Tabeli Ofert nie biorą udziału w pracach podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJozefOleksy">Nie podejmujemy teraz decyzji i dlatego możemy poprosić przedstawicieli tej spółki, aby przestawili swoje uwagi na piśmie. W trakcie prac nad ustawą, wypowiedzi i przykłady pomagają czasem precyzować przepisy ustawy. Rzecz w tym, aby to było uporządkowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselAleksanderMalachowski">Dlaczego przedstawiciele tej firmy mają uczestniczyć, a innej nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJozefOleksy">Tylko ta wystąpiła w wnioskiem o uczestnictwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselAleksanderMalachowski">Mam zaufanie do posła Janusza Lewandowskiego. Z drugiej strony rodzi się pytanie, czy, jeżeli będziemy działać na zasadzie, że kto pierwszy się zgłosi, to uzyska naszą zgodę i będzie wywierał wpływ na przyszły kształt ustawodawstwa, takie działanie jest właściwe? Wydawałoby się, że jednak sytuacja, kiedy jedna firma prywatna ma możność oddziaływania na kształt ustawodawstwa, jest nadzwyczajna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselJanuszLewandowski">Powstanie Centralnej Tabeli Ofert było pomysłem na organizację segmentu rynku kapitałowego innego niż giełda. Jej losy potoczyły się inaczej, ponieważ była za słaba, aby ten segment zorganizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselGrzegorzTuderek">Czy należy do samorządu gospodarczego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJozefOleksy">Od dwunastu lat nie ma samorządu gospodarczego w Polsce. Te sprawy odkładamy i prosimy o uwagi na piśmie do godz. 18.00. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>