text_structure.xml 40.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BolesławPiecha">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Witam panie i panów posłów, pana ministra z przedstawicielami rządu oraz zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BolesławPiecha">Przypomnę państwu posłom o włożeniu kart do czytników, ponieważ jesteśmy dzisiaj zobligowani do kilkunastu głosowań i będziemy korzystać z kart do głosowania. Jeżeli ktoś z państwa posłów nie ma przy sobie legitymacji lub karty, zostanie mu wydana karta zastępcza.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BolesławPiecha">Proszę państwa, w porządku dzisiejszego posiedzenia Komisji mamy dwa punkty obrad. Chciałbym zaproponować rozszerzenie porządku o jeden punkt. Przeczytam najpierw rozszerzony porządek, a potem, jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BolesławPiecha">Pkt 1 – rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach. Otrzymali państwo materiały zawarte w druku nr 3864.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#BolesławPiecha">Pkt 2 – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Projekt zawarty jest w druku nr 3793, który państwo również otrzymali.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#BolesławPiecha">Proponuję rozszerzenie porządku o wolne głosy i wnioski. Wniosek formalny będzie zgłaszać pani przewodnicząca Małecka-Libera.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#BolesławPiecha">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#BolesławPiecha">Jeszcze przed rozpoczęciem realizacji porządku dziennego chciałbym państwa poinformować, że 17 lutego br. pan marszałek Sejmu skierował na moje ręce pismo, w którym informuje o tym, że prace Komisji będą nagrywane i transmitowane w systemie internetowym. Jest to realizacja postulatu jawności posiedzeń Komisji. Przedsięwzięcie to będzie realizowane w dwóch etapach.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#BolesławPiecha">Pierwszy etap – przystosowanie czterech sal w budynku G do transmisji obrazu i dźwięku – powinien zostać zakończony nie później niż do końca marca 2011 r. Ponieważ nie wiemy, do kiedy będzie to zrealizowane, traktujmy, że już dzisiaj nasze posiedzenia są nagrywane i transmitowane.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#BolesławPiecha">Drugi etap – przystosowanie pozostałych 12 sal do obrad Komisji i podkomisji. Posiedzenia podkomisji również będą nagrywane i transmitowane. Realizacja tego etapu – musi to być poprzedzone analizą i wyciągnięciem wniosków – zakończy się z początkiem czerwca 2011 r. Zatem po wakacjach wszystkie obrady Komisji i podkomisji będą nagrywane i transmitowane w systemie internetowym, tak jak dzisiaj są transmitowane obrady plenarne Sejmu. Rozumiem, że państwo przyjęli to do wiadomości. Podjąłem decyzję, żeby nie kserować tego pisma – chrońmy lasy! Wybrałem taką drogę, żeby państwa o tym poinformować. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do realizacji naszego dzisiejszego porządku obrad. Jako pierwszy rozpatrzymy punkt dotyczący uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że nie ma na sali przedstawiciela Senatu. Czy w związku z tym sprawozdawca ustawy, jeśli jest obecny, mógłby powiedzieć kilka zdań o tej uchwale? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AlicjaDąbrowska">Na posiedzeniu w dniu 4 lutego 2011 r. Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach i wprowadził do jej tekstu 8 poprawek.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AlicjaDąbrowska">Poprawka nr 1 ma charakter redakcyjny. Poprawki nr 2, 3 i 4 odsyłają do postanowień, które muszą być brane pod uwagę przez organ właściwy do wydania rozporządzenia. Poprawki nr 5, 6 i 7 dotyczą przepisów karnych. Natomiast poprawka nr 8 dotyczy art. 67 nowelizowanej ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, ponieważ zmiana zaproponowana przez Sejm nie uwzględniała obowiązującego brzmienia art. 2 ust. 1 nadanego ustawą z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska. Zmiana dotyczy wspomnianego art. 2 ust. 1, ponieważ uległa zmianie ustawa, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Zanim przystąpimy do procedowania, poproszę przedstawicieli ministra o odniesienie się do tych poprawek, powiedzenie, jakie one mają charakter i czy rząd je popiera, czy nie. Chciałbym, żeby następnie zabrali głos przedstawiciele Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu i zaproponowali nam ewentualne zblokowanie poprawek do głosowania, po czym przystąpimy do procedowania.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#BolesławPiecha">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejWłodarczyk">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, rząd popiera poprawki nr 1 i 8. Pozostałe poprawki mają charakter legislacyjny i pozostawiamy do decyzji Wysokiej Izby uznanie, czy zostaną one przyjęte, czy nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Zwracam się do przedstawiciela Biura Legislacyjnego z pytaniem, czy na gorąco można powiedzieć, że jest szansa na zgrupowanie tych poprawek do głosowania? Proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SławomirOsuch">Tak, panie przewodniczący. Nasza sugestia polega na tym, aby zgrupować poprawki nr 2, 3 i 4. Dotyczą one tej samej materii, czyli wytycznych do aktów wykonawczych mających być wydanymi na podstawie tej ustawy. W naszej ocenie, ich przyjęcie lub odrzucenie nie wpłynie na jakość przedłożenia.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SławomirOsuch">Jeżeli chodzi o poprawki nr 5, 6 i 7, dotyczą one przepisów karnych. Sugerujemy, aby je rozpatrywać łącznie. Do tych poprawek mamy uwagi. Czy zgłosić je teraz, czy później?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BolesławPiecha">Myślę, że przy omawianiu szczegółów. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#BolesławPiecha">Jest więc sugestia, aby rozpatrywać osobno poprawki nr 1 i nr 8, a w dwóch blokach poprawki nr 2, 3 i 4 oraz poprawki nr 5, 6 i 7. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do procedowania poprawki nr 1. Jak rozumiem, ma ona charakter redakcyjny. Czy są uwagi do tej poprawki, panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejWłodarczyk">Nie, panie przewodniczący. Akceptujemy tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BolesławPiecha">Czy ze strony Biura Legislacyjnego są uwagi do poprawki nr 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SławomirOsuch">Nie. Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BolesławPiecha">Czy panie i panowie posłowie mają uwagi do tej poprawki? Nikt się nie zgłasza. W związku z tym, jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Wysoka Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1 Senatu. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że poprawka nr 1 uzyskała rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że poprawki nr 2, 3 i 4 będą rozpatrzone łącznie. Dotyczą one wytycznych, które mogą, ale nie muszą znaleźć się w ustawie. Rząd nie zgłosił ani poparcia, ani sprzeciwu wobec tych poprawek. Zapytam jednak o stanowisko rządu – czy rząd jest za tymi poprawkami, czy przeciw – bo musimy się określić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejWłodarczyk">Panie przewodniczący, tak jak powiedziałem, są to poprawki o charakterze legislacyjnym. Zgodnie z tym, co powiedział przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, one nie stanowią o jakości ustawy. Pozostawiamy decyzję o ich przyjęciu lub odrzuceniu Wysokiej Izbie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Chciałbym jednak, żeby panie i panowie posłowie dowiedzieli się, czy te poprawki poprawiają czytelność przepisów, czy są neutralne. Zwracam się o wyjaśnienie do przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SławomirOsuch">One są neutralne. Dotyczą wytycznych do wydania rozporządzeń. Gdyby stanowiły materię do uregulowania w rozporządzeniu, stanowiłyby też o istocie aktu wykonawczego. Natomiast w tym ujęciu, w jakim są one skomponowane z tymi przepisami, stanowią tylko wytyczne, którymi organ wydający akt wykonawczy ma się kierować, tworząc normatywną treść rozporządzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Rozumiem. Czy panie i panowie posłowie mają pytania lub sugestie w tym zakresie? W związku z tym, że sprawa została poddana decyzji Komisji, proponowałbym, żebyśmy negatywnie zaopiniowali te poprawki. Czy ktoś z państwa posłów ma inne zdanie? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie poprawek nr 2, 3 i 4 Senatu. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek nr 5, 6, i 7. Dotyczą one przepisów karnych, w związku z tym zapewne będą nam potrzebne wyjaśnienia. Panie ministrze, proszę o stanowisko. Potem poproszę o stanowisko Biura Legislacyjnego i o ewentualne pytania państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#BolesławPiecha">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejWłodarczyk">Panie przewodniczący, rząd również pozostawia Wysokiej Izbie decyzję w sprawie przyjęcia lub odrzucenia tych poprawek, ponieważ one nie zmieniają sensu przepisów, które proponujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że to jest raczej gra słowami.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#BolesławPiecha">Panie mecenasie, czy to ma znaczenie i jak by to wyglądało, i jaka jest tendencja legislacyjna odnośnie do tych przepisów. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SławomirOsuch">Przede wszystkim dotyczy to konstrukcji przepisów karnych. Konstrukcja zaproponowana przez rząd i przyjęta przez Sejm w uchwalonej ustawie jest zgodna z §81 zasad techniki prawodawczej. Senat proponuje zastosowanie do tego samego innej techniki legislacyjnej, natomiast nie do końca jest konsekwentny. Otóż, przy stosowaniu tej innej techniki legislacyjnej Senat powinien także zaproponować skreślenie art. 64 w ustawie. Dlatego też Biuro Legislacyjne sugeruje, aby zarekomendować Sejmowi odrzucenie tych trzech poprawek zaproponowanych przez Senat.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SławomirOsuch">Gwoli uzupełnienia dodam, że tu jeszcze wchodzi w grę zasada racjonalnego ustawodawcy. Przecież w ustawie o substancjach chemicznych i ich preparatach, która do tej pory obowiązuje, jest dokładnie takie brzmienie i konstrukcja tych przepisów, jakie zastosowano w ustawie, która jest teraz rozpatrywana. Jakie byłoby uzasadnienie, żeby dokonywać zmian w sytuacji, kiedy Trybunał Konstytucyjny – ani inny organ – nie wniósł żadnych zastrzeżeń do takiej właśnie konstrukcji w ustawie, która jest od 2002 r.? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że nie ma to specjalnego znaczenia. Przyjęte przez Sejm rozwiązania, jeśli chodzi o przepisy karne, wydają się bardziej precyzyjne.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#BolesławPiecha">Czy są pytania lub sugestie ze strony pań i panów posłów? Nikt się nie zgłasza. W związku z tym proponuję, aby Komisja negatywnie zaopiniowała poprawki nr 5, 6 i 7.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie poprawek nr 5, 6 i 7 Senatu. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#BolesławPiecha">Poprawka nr 8 ma charakter merytoryczny, ale wiąże się z pewną dynamiką prac legislacyjnych. Panie ministrze, proszę odnieść się do poprawki nr 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejWłodarczyk">Rząd jest za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BolesławPiecha">Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SławomirOsuch">Jest ona niezbędna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań i panów posłów ma inne zdanie lub pytania na ten temat? Nikt się nie zgłasza. W związku z tym, jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 8 Senatu. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję bardzo. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie 1 pkt dzisiejszego porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BolesławPiecha">Proponuję, aby sprawozdawcą w tym zakresie była nadal pani poseł Alicja Dąbrowska. Rozumiem, że pani poseł się zgadza. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#BolesławPiecha">Ustaliliśmy, kto jest posłem sprawozdawcą. Mamy stanowisko Komisji Europejskiej. Zakończyliśmy procedowanie nad poprawkami Senatu złożonymi do ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do realizacji pkt 2 – pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Pan poseł Balicki zgłasza chęć zabrania głosu zanim rozpoczniemy procedurę. Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekBalicki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chciałbym zgłosić zaniepokojenie trybem prac nad projektami ustaw dotyczących zmian ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Otóż kolejne projekty są kierowane do różnych Komisji. Ostatnia nowelizacja przyjęta przez Sejm została skierowana do Komisji Zdrowia oraz do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka i była rozpatrywana łącznie przez te dwie Komisje. Kolejna nowelizacja, której pierwsze czytanie odbędzie się jutro, będzie rozpatrywana wyłącznie przez Komisję Sprawiedliwości i Praw Człowieka, a jest to nowelizacja ważna, która dotyczy także wielu aspektów zdrowotnych.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MarekBalicki">Dzisiejsza nowelizacja, która ma być rozpatrywana przez Komisję Zdrowia, została już skierowana przez marszałka Sejmu wyłącznie do Komisji Zdrowia. Muszę powiedzieć, że w tym tygodniu są dwa pierwsze czytania dotyczące dwóch nowelizacji tej samej ustawy, na posiedzeniach dwóch różnych Komisji. Uważam, że jest to nieprawidłowy sposób postępowania w sprawie nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Zwracam się więc do prezydium Komisji, żeby wystąpiło w tej sprawie do marszałka Sejmu, aby ujednolicić tryb prac nad kolejnymi nowelizacjami ustawy, tym bardziej, że dzisiaj rozpatrujemy nowelizację, której zakres dotyczy w zasadzie przepisów karnych. Zatem rozpatrywanie tego projektu ustawy na posiedzeniu Komisji Zdrowia jest z pewnością dużo mniej zasadne niż rozpatrywanie na posiedzeniu Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka jutrzejszej nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#MarekBalicki">Taką mam prośbę do prezydium Komisji i wniosek, żeby wystąpiło do marszałka o to, żeby projekty ustaw inaczej kierować na pierwsze czytanie. Muszę powiedzieć, że członkowie Komisji Zdrowia zostali pozbawieni możliwości uczestniczenia w jutrzejszym pierwszym czytaniu nowelizacji ustawy, ponieważ jednocześnie odbywa się posiedzenie Komisji Zdrowia, które kończy pracę nad ustawą o systemie informacji w ochronie zdrowia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Rozumiem ten wniosek. Wystąpię do pana marszałka Schetyny o wyjaśnienie odnośnie do procedur procesu stanowienia prawa w jednej ustawie w różnych Komisjach. Rzeczywiście pan poseł ma rację, że jest to rozmijanie się kompetencji. Ustawa, która jutro ma być w pierwszym czytaniu, ma znaczenie bardziej podstawowe niż dzisiejsza, która polega na uzupełnieniu załączników o nowe substancje, których wprowadzanie do obrotu jest obarczone sankcjami.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#BolesławPiecha">Niemniej jednak poproszę pana ministra – bo to minister zdrowia został do tego upoważniony – o przedstawienie w pierwszym czytaniu zmian zaproponowanych w projekcie ustawy. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejWłodarczyk">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, w imieniu rządu chciałbym uzasadnić konieczność zmiany ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii pilną potrzebą objęcia kontrolą ustawową substancji chemicznych, które w ostatnim czasie są przedmiotem obrotu handlowego w sklepach, w tym internetowych, a są potocznie nazywane dopalaczami.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#AndrzejWłodarczyk">Wszystkie środki odurzające zaproponowane do objęcia kontrolą ustawową mają działanie psychoaktywne, czyli wywierają wpływ na ośrodkowy układ nerwowy. W przypadku substancji psychoaktywnych, które zaproponowaliśmy do objęcia kontrolą, stwierdzono, że w większości wchodzą on w skład produktów proponowanych w sklepach oferujących tak zwane dopalacze. Przedstawiona jest tu lista środków, która stanowi załącznik do tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję za krótkie przedstawienie projektu. Czy są pytania ze strony państwa posłów?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejSośnierz">Pan poseł Balicki, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekBalicki">Dziękuję bardzo. Mam pytanie do pana ministra, w jakim trybie i w jaki sposób ustalono skład substancji sprzedawanych przez sklepy internetowe w ostatnim czasie. Czy były to kontrolowane zakupy? Jaki to był sposób?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejWłodarczyk">Panie przewodniczący, panie ministrze Balicki, to ustalono w czasie akcji, którą przeprowadzał Główny Inspektor Sanitarny, poprzez wejście w posiadanie tych produktów w obecności funkcjonariuszy prawa, czyli policji, i zbadanie zabezpieczonych substancji. Stwierdzono w nich substancje psychoaktywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarekBalicki">Dziękuję bardzo panu ministrowi za odpowiedź, ale przecież te sklepy, które były przedmiotem różnego rodzaju działań służb, to były sklepy stacjonarne, a nie internetowe. Natomiast pan minister w swoim uzasadnieniu powiedział, że sklepy internetowe oferują obecnie „dopalacze” zawierające te substancje, które mają być wpisane na listę substancji zakazanych. Rozumiem więc, że jest to błąd w uzasadnieniu. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#MarekBalicki">Po drugie, nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii – zdaje się, że takie było stanowisko rządu – całkowicie uniemożliwiła obrót „dopalaczami” w sklepach stacjonarnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Ja tytułem uzupełnienia do pytania pana posła Balickiego. Ponieważ te substancje trafiły do wykazu na podstawie akcji przeprowadzonej przez GIS, mam pytanie. Skoro tych sklepów już nie ma, to na jakiej zasadzie będziemy dopisywać do tego wykazu kolejne substancje? Gdzie będziemy je badać, w jaki sposób będziemy je analizować i w jaki sposób będziemy je pozyskiwać, bo rozumiem, że walki z „dopalaczami” nie zakończyliśmy? Dlatego pytam – skąd będziemy brać te substancje, żeby oceniać, które z nich należy wpisać na tę listę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejSośnierz">Panie ministrze, proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejWłodarczyk">Zacznę od odpowiedzi na pytanie pani poseł. Po pierwsze, ustawa nie likwiduje sklepów – zabrania sprzedawania określonych substancji, w związku z czym te sklepy trzeba kontrolować co pewien czas i sprawdzać, czy nie sprzedają tam zakazanych substancji.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#AndrzejWłodarczyk">Po drugie, jeśli chodzi o dostępność tych preparatów w sprzedaży w Internecie, chciałbym zauważyć, że ponieważ nie można ich sprzedawać, sprzedawcy przenieśli ich sprzedaż do Internetu. Jest to próba obejścia prawa. Polak potrafi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów ma jeszcze pytania?</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AleksanderSopliński">Chciałbym powiedzieć, że nie tylko my, w naszym kraju, pracujmy nad ekspertyzą w tym zakresie – tutaj zajmuje się tym Narodowy Instytut Leków. Następuje wymiana doświadczeń, są regulacje w całej Unii Europejskiej. Jest wymiana informacji o nowych substancjach psychoaktywnych, identyfikuje się te substancje w różnych związkach. Dlatego też, na podstawie art. 9 ust. 3 decyzji Rady, w państwach członkowskich dochodzi do tej wymiany i grupa tych preparatów została umieszczona w tej tabeli. Zatem substancje psychoaktywne są objęte kontrolą w całej Unii Europejskiej. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#AleksanderSopliński">Po drugie, mam pytanie. W ostatnim czasie pojawiło się zjawisko nadużywania preparatów farmakologicznych, które zawierają efedrynę. Pytam więc, odnośnie do preparatów, które zawierają efedrynę – najczęściej są stosowane w różnych infekcjach kataralnych, przeziębieniach – czy Ministerstwo Zdrowia przewiduje umieszczenie w załączniku również tych preparatów lub ich ograniczoną sprzedaż dlatego, że efedryna w dużej ilości działa narkotycznie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejSośnierz">Pani poseł Skowrońska, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiem, że wątpliwość nas wszystkich budzi sposób pozyskania przez Głównego Inspektora Sanitarnego takich artykułów, które będą zawierać substancje szkodliwe. Rozumiemy też, że jest dyrektywa. Chciałabym jednak zapytać, kto, jak i z jakiego tytułu, czy w jakiej kolejności, będzie prowadzić zakup kontrolowany – bo najpierw to trzeba kupić, pozyskać, trzeba się dowiedzieć, że taki artykuł jest w sprzedaży – lub jaka procedura zostanie podjęta, jeżeli taki artykuł zostanie zaproponowany do sprzedaży przez Internet. Nas interesuje, po pierwsze, wpisywanie substancji, które będą zakazane, zgodnie z dyrektywą, a po drugie, dochodzenie do tego, jak na terenie kraju można taką sprzedaż wykryć i jak jej zapobiegać. Myślę, że jednym z elementów byłby zakup kontrolowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, pan poseł Orzechowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MaciejOrzechowski">Panie przewodniczący, moje pytanie do ministerstwa dotyczy bardzo ważnej sprawy, która jest często poruszana przy kolejnych nowelizacjach, że każda z tych substancji musi być udokumentowana. W uzasadnieniu tej nowelizacji znajdujemy informację, że ekspertyzy w tym zakresie przeprowadzał Narodowy Instytut Leków, a także Katedra i Zakład Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Prosiłbym o podanie, jakie jeszcze instytucje, oprócz tych dwóch wymienionych, prowadziły analizy, i czy taka analiza, odbywająca się na podstawie zarówno badań klinicznych, farmakologicznych jak i dostępnej literatury medycznej na świecie – mówiliśmy o tym parokrotnie podczas kolejnych nowelizacji – będzie publikowana na stronach internetowych. Jest to bardzo ważne, żeby wszystkie te substancje niebezpieczne były opisane jako substancje lub mieszaniny tych substancji, a także, żeby był opisany sposób, w jaki one oddziałują. Jest to ważne dla wszystkich lekarzy, którzy w szpitalach czy innych ośrodkach przyjmują osoby potencjalnie narażone na spożywanie takich substancji. To ma mniejsze znaczenie w ośrodkach toksykologicznych, gdzie mają doskonałą wiedzę na ten temat, natomiast większe znaczenie ma w przypadku lekarzy pierwszego kontaktu czy szpitalnych oddziałów ratunkowych, gdzie tacy pacjenci trafiają i często można zabezpieczyć taką substancję, a to, co jest w środku, tak naprawdę jest identyfikowane przez ośrodki toksykologiczne. Czy taka forma dostępności wszystkich badań, ekspertyz Narodowego Instytutu Leków czy innych instytucji jest już wdrożona? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Panie ministrze, proszę o odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejWłodarczyk">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, odpowiem zgodnie z kolejnością zadawanych pytań.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#AndrzejWłodarczyk">Odpowiadając na pytanie pana posła Soplińskiego, powiem, że minister zdrowia ma informacje na temat szkodliwości efedryny i pseudoefedryny i że znajduje się ona w innych preparatach dostępnych powszechnie na rynku, w aptekach. W związku z powyższym, po pierwsze, nie planujemy wpisania tej substancji na listę preparatów zabronionych, ponieważ jest ona składnikiem leków niezbędnych w lecznictwie. Natomiast minister już podjął działania w kierunku – nie zdradzając na razie szczegółów – ograniczenia sprzedaży tych preparatów. Wysoka Izba w najbliższym czasie będzie poinformowana o działaniach ministra zdrowia w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#AndrzejWłodarczyk">Jeśli chodzi o pytanie pani poseł Skowrońskiej, powiem, że do tego są uprawnione służby. Jest instytucja tak zwanego zakupu kontrolowanego. I tak, jak w przypadku innych narkotyków, będzie można w sklepach czy przez Internet dokonać takiego zakupu kontrolowanego i zbadać, czy dany preparat zwiera zabronione składniki psychoaktywne, czy jest, na przykład, nową substancją psychoaktywną, której do tej pory na liście nie ujęto, bo przecież chemicy nieustannie pracują i wymyślają nowe substancje. Są to zagadnienia dotyczące działalności operacyjnej służb, a nie ministra zdrowia i głównego inspektora sanitarnego, który takich uprawnień nie ma. Myślę, że wynikają one z innych aktów prawnych, które obowiązują w naszym kraju. Jeżeli coś jest zabronione prawem, to służby mają podejmować określone działania, żeby nie dopuścić do obrotu takimi substancjami. Nie wiem, czy ta dopowiedź panią poseł satysfakcjonuje.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#AndrzejWłodarczyk">Natomiast odpowiadając panu posłowi Orzechowskiemu, powiem, że poza wymienionymi instytucjami te substancje badały także: Instytut Ekspertyz Sądowych w Krakowie, laboratoria Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz Instytut Roślin i Produktów Zielarskich w Poznaniu. Tego typu placówek w Polsce jest kilka i zajmowały się one badaniem tych substancji.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#AndrzejWłodarczyk">Chciałbym przypomnieć, że w depozytach jest jeszcze około 70 tys. opakowań tych substancji, które wymagają sprawdzenia. Oczywiście jest problem środków finansowych, żeby te badania przeprowadzić, bo proszę pamiętać o tym, że te wszystkie instytuty za tego typu badania – zlecenie badania tych substancji – oczekują określonych środków finansowych, a możliwości ministra zdrowia czy głównego inspektora sanitarnego są ograniczone.</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#AndrzejWłodarczyk">Tyle z mojej strony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#BożenaSławiak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, panie ministrze, mam pytanie. W tej chwili każdorazowo musimy zmieniać wykaz środków odurzających poprzez zmianę ustawy. Czy są prowadzone prace w ministerstwie służące zmianie tej ustawy tak, aby ten wykaz zawierało rozporządzenie, które byłoby dużo szybciej ogłaszane i wprowadzane? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejSośnierz">Pani poseł Olendzka, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#HalinaOlendzka">Dziękuję bardzo z udzielenie głosu, ale zamierzałam zadać podobne pytanie. Pytanie pani poseł wyczerpało moje pytanie. Chodzi o to, czy ta lista mogłaby być listą otwartą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Panie ministrze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejWłodarczyk">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, temat – jak myślę – jest państwu znany. Po pierwsze, cały czas próbujemy uzupełniać tę listę o nowe leki, preparaty, ponieważ – jak powiedziałem – są osoby zainteresowane tworzeniem nowych substancji i ich sprzedażą, w związku z czym wymyśla się nowe związki, a my wprowadzamy na listę kolejne wykryte substancje tego typu.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#AndrzejWłodarczyk">A na pytanie, czy lista mogłaby być otwarta, odpowiem wprost – według legislatorów, nie. Jeśli zaś chodzi o to, czy mogłoby to być zawarte nie w ustawie, a w rozporządzeniu, również odpowiadam, że nie, bo – według mojej wiedzy – wynika to z prawa karnego. Są to czyny zabronione prawem, w związku z czym podlegają określonym karom z Kodeksu karnego. Muszą być określone w ustawie, bo tak stanowi system prawa, który w Polsce stosujemy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów lub zaproszonych gości ma jeszcze pytania? Jeśli nie, zamykam pierwsze czytanie, czyli przedstawienie projektu i dyskusję na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#AndrzejSośnierz">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu, w którym jest niewiele punktów do przegłosowania, ponieważ nowelizacja polega na uzupełnieniu wykazu środków składającego się z dwóch części.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#AndrzejSośnierz">Rozumiem, że do tytułu ustawy nikt nie ma zastrzeżeń. W art. 1 zmiana nr 1 dotyczy środków odurzających z grupy I-N. Jakie substancje zostają wprowadzone do tego wykazu, panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejWłodarczyk">Panie przewodniczący, wszystko jest wyszczególnione w uzasadnieniu. Mogę to jeszcze raz przeczytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#AndrzejSośnierz">Zostawmy to. Rozumiem, że substancje wymienione w uzasadnieniu znajdują się na jednej lub drugiej liście. W związku z tym spytam, czy ktoś z państwa jest przeciw wprowadzeniu zmiany nr 1? Pan poseł Balicki zgłosił sprzeciw. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#AndrzejSośnierz">Kto z państwa posłów jest za wprowadzeniem zmiany nr 1 w art. 1? Proszę o naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#AndrzejSośnierz">Głosowało 31 posłów. Stwierdzam, że Komisja, przy 29 głosach za, 1 przeciw i 1 wstrzymującym się, przyjęła zmianę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#AndrzejSośnierz">Zmiana nr 2. Kto z państwa posłów jest za wprowadzeniem zmiany nr 2 w art. 1? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#AndrzejSośnierz">Głosowało 29 posłów. Stwierdzam, że Komisja, przy 27 głosach za, 1 przeciw i 1 wstrzymującym się, przyjęła zmianę nr 2.</u>
          <u xml:id="u-53.5" who="#AndrzejSośnierz">Głosujemy nad całością art. 1. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem art. 1? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-53.6" who="#AndrzejSośnierz">Głosowało 31 posłów. Stwierdzam, że Komisja, przy 29 głosach za, 1 przeciw i 1 wstrzymującym się, przyjęła art. 1.</u>
          <u xml:id="u-53.7" who="#AndrzejSośnierz">Art. 2 – „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”.</u>
          <u xml:id="u-53.8" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#RadosławRadosławski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mamy wątpliwość, z którą zwracamy się do strony rządowej.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#RadosławRadosławski">Obejmujemy penalizacją dodatkowe substancje. Chcielibyśmy dopytać, czy z całą pewnością możemy powiedzieć, że – primo – nie ma żadnej potrzeby wprowadzania jakichkolwiek przepisów przejściowych i – secundo – że 14-dniowe vacatio legis jest wystarczające, a to z tego powodu, że nie wiemy, czy substancje, które obecnie są ujmowane w wykazie, znajdują się w obrocie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#AndrzejWłodarczyk">Chciałbym poinformować przedstawiciela Biura Legislacyjnego, że te substancje zupełnie nie mają zastosowania w obrocie farmaceutycznym. W związku z powyższym – zdaniem strony rządowej – nie ma przeciwwskazań do przyjęcia tego terminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#AndrzejSośnierz">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem art. 2 w proponowanym brzmieniu? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#AndrzejSośnierz">Głosowało 28 posłów. Stwierdzam, że Komisja, przy 25 głosach za, 1 przeciw i 2 wstrzymujących się, przyjęła art. 2.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#AndrzejSośnierz">Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem całości proponowanej ustawy? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#AndrzejSośnierz">Głosowało 29 posłów. Stwierdzam, że Komisja, przy 26 głosach za, 1 przeciw i 2 wstrzymujących się, przyjęła całość projektu ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-57.5" who="#AndrzejSośnierz">Jest propozycja, żeby sprawozdawcą był pan poseł Maciej Orzechowski. Pan poseł się zgadza. Dziękuję. Czy są inne propozycje? Nie ma. Stwierdzam, ze pan poseł Maciej Orzechowski został sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-57.6" who="#AndrzejSośnierz">Termin dla ministra właściwego ds. członkostwa RP w UE na wydanie opinii wyznaczam do 1 marca 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-57.7" who="#AndrzejSośnierz">Zakończyliśmy prace nad pkt 2 porządku dziennego. W pkt 3 przewidziane są wolne głosy i wnioski. Zgłasza się pani przewodnicząca Małecka-Libera.</u>
          <u xml:id="u-57.8" who="#AndrzejSośnierz">Proszę bardzo, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. W związku z tym, że zostały zakończone prace w podkomisji nad pakietem ustaw zdrowotnych – przepracowaliśmy 7 projektów ustaw – chciałabym zgłosić wniosek formalny z prośbą do państwa posłów o przegłosowanie, aby do porządku jutrzejszego posiedzenia Komisji, podczas którego będziemy pracować nad ustawą informacyjną, dopisali pkt 2 umożliwiający rozpoczęcie prac nad projektem ustawy o działalności leczniczej. Rozumiem, że niezwłocznie po zakończeniu procedowania pierwszej z wymienionych ustaw zaczęlibyśmy pracę nad drugą i kontynuowali ją w piątek, a więc następnego dnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#AndrzejSośnierz">Pani przewodnicząca, jeśli pamiętam, pan przewodniczący Piecha zwrócił się o ekspertyzę – nie wiem, czy ją już otrzymał – odnośnie do współgrania ze sobą wszystkich tych ustaw. Chyba to byłoby potrzebne, abyśmy mogli procedować projekt ustawy o działalności leczniczej. Pan przewodniczący Piecha na chwilę wyszedł, więc…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#BeataMałeckaLibera">Czy mogę, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#BeataMałeckaLibera">Jestem po rozmowach z panem przewodniczącym. Wiedział o tym moim wniosku i nie wnosił sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#AndrzejSośnierz">W takim razie, dziękuję. Rozumiem, że w takim razie ekspertyza doszła do pana przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#AndrzejSośnierz">To wymaga głosowania, ponieważ sprawa dotyczy zmiany porządku dziennego następnego posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#AndrzejSośnierz">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku pani przewodniczącej? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#AndrzejSośnierz">Głosowało 26 posłów. Stwierdzam, że Komisja, przy 19 głosach za, 2 przeciw i 5 wstrzymujących się, uzupełniła jutrzejszy porządek obrad Komisji.</u>
          <u xml:id="u-63.4" who="#AndrzejSośnierz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>