text_structure.xml
33.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejHalicki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa posłów oraz pana ministra Jacka Najdera reprezentującego Ministerstwo Spraw Zagranicznych,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejHalicki">Otrzymali państwo porządek obrad, który obejmuje trzy punkty: pkt 1 – rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedstawienia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją do Spraw Współpracy w Zakresie Uzbrojenia (OCCAR) o ochronie informacji niejawnych dotyczących realizacji Programu OCCAR ESSOR podpisanej w Warszawie dnia 29 kwietnia 2009 roku oraz w Bonn dnia 4 maja 2009 r. (druk nr 2224), pkt 2 rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Zalecenia Rady Współpracy Celnej przyjętego w Brukseli dnia 30 czerwca 2007 r. dotyczącego wprowadzenia poprawek do Konwencji o utworzeniu Rady Współpracy Celnej, sporządzonej w Brukseli dnia 15 grudnia 1950 r. (druk nr 2225), pkt 3 – sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejHalicki">Rozumiem, że przewodniczący Karski chciałby uzasadnić wniosek, który złożył na moje ręce w dniu dzisiejszym.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KarolKarski">Pan przewodniczący nawiązał do wniosku o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia Komisji. Można dziś zasygnalizować tę kwestię, natomiast wniosek ma charakter formalny i powinniśmy być w nieco szerszym składzie i mieć nieco więcej czasu, aby sprawę rozpatrzyć całościowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejHalicki">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejHalicki">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Marszałek Sejmu na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował zawiadomienie z druku nr 2224 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji umowy międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejHalicki">Proszę pana ministra Jacka Najdera o przedstawienie uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JacekNajder">Mamy bardzo szczególną sytuację, polegającą na tym, że polskie podmioty – Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Łączności oraz Centrum Techniki Morskiej i firma Transbit zostały zaproszone do wysoko technicznie zaawansowanego programu przez stronę umowy, tj. Republikę Francuską. Świadczy to o docenieniu naszego potencjału w zakresie daleko zaawansowanych technologii, które mogą być wykorzystywane w przemyśle obronnym. Poza względami czysto formalnymi, które są niezbędne i które zaważyły na decyzji o zawarciu umowy, chciałbym zwrócić państwa uwagę na ten właśnie element.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JacekNajder">Organizacja do Spraw Współpracy w Zakresie Uzbrojenia (OCCAR) została wskazana przez Europejską Agencję Obrony do realizacji specjalistycznego programu, dotyczącego stworzenia wysoce zaawansowanej technologii umożliwiającej kodowaną komunikacje miedzy państwami członkowskimi.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JacekNajder">Fakt, że Polska została zaproszona do współpracy jest wyrazem docenienia naszego potencjału technologicznego w tym zakresie. Instytucją, która przygotowała zapis umowy, była Służba Kontrwywiadu Wojskowego działająca na polecenie Ministra Obrony Narodowej. Gdyby pojawiły się pytania dotyczące spraw technicznych, to rozumiem, że jest obecny przedstawiciel kontrwywiadu, który udzieli wyjaśnień. Otrzymałem informację, że wkrótce dotrze on na posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JacekNajder">Umowa ustanawia ogólne zasady ochrony informacji niejawnych, które są niezbędne, aby Polska stała się pełnoprawnym członkiem tego przedsięwzięcia. Reguluje proces przekazywania informacji niejawnych, określa zasady postępowania w przypadku naruszania regulacji dotyczących wzajemnej ochrony informacji niejawnych. W celu wykonania umowy nie będzie konieczne wprowadzenie zmian w ustawodawstwie wewnętrznym ani wydanie dodatkowych aktów prawnych. Umowa nie spowoduje skutków finansowych ani dodatkowych wydatków z budżetu państwa. Związanie Rzeczypospolitej Polskiej tą umową w trybie ratyfikacji wynika z faktu, ze skutki muszą być możliwie szeroko znane podmiotom krajowym – państwowym oraz podmiotom gospodarczym, ponieważ kwestia ochrony informacji niejawnych i ewentualnego ich ujawnienia wiąże się z odpowiedzialnością karną.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JacekNajder">Wysoka Komisjo, wnoszę o przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów bez zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejHalicki">Czy są pytania do pana ministra?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszIwiński">Rozumiem względy bezpieczeństwa i poufność tematyki. Europejska Agencja Obrony działa od kilku lat, a niewiele o niej wiadomo i dobrze. Interesuje mnie, które państwa są stronami przedmiotowej umowy? Chciałbym poznać prerogatywy Organizacji do Spraw Współpracy w Zakresie Uzbrojenia i jej charakter. Wydaje mi się, że nie można zakończyć procedowania na tym, co powiedział pan minister. Pierwszy raz stykam się z taką sytuacją.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JacekNajder">OCCAR jest organizacją powołaną przez rządy Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Republiki Francuskiej, Republiki Federalnej Niemiec oraz Republiki Włoskiej na mocy konwencji ustanawiającej tę organizację z 9 września 1998 r. Celem organizacji jest koordynacja, kontrola i wprowadzanie w życie programów dotyczących uzbrojenia powierzonych jej przez państwa członkowskie tej organizacji. Ponadto zadaniem organizacji jest podnoszenie efektywności zarządzania projektami w zakresie ich kosztów, planowania oraz wykonania. Konwencja założycielska z 1998 r. upoważniła OCCAR do zawierania umów i porozumień dotyczących programów realizowanych z innymi państwami.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JacekNajder">Polska została zaproszona do Programu OCCAR ESSOR. Jest to Europejskie Zabezpieczone Kodowane Programowalne Radio, którego zarządzanie zostało powierzone przez Europejską Agencję Obrony, na wniosek państw członkowskich, organizacji ECCOR. Europejska Agencja Obrony jest Agencją Unii Europejskiej działającą w ramach jednolitej struktury Unii Europejskiej, skupiającą wszystkie państwa członkowskie, w tym Polskę, z wyjątkiem Królestwa Danii. Program OCCAR ESSOR jest zgłoszony przez 5 państw – członków Agencji – Republikę Francuską, Republikę Włoską, Królestwo Holandii, Królestwo Szwecji oraz Republikę Finlandii. Ideą programu jest przygotowanie europejskiego przemysłu, w tym przemysłu obronnego do opracowania w latach 2010-2015 kolejnej generacji interoperacyjnych radiostacji w technologii Software Defined Radio. Zarządzanie programem zostało powierzone OCCAR, natomiast Europejska Agencja Obrony będzie pełniła w tym projekcie rolę obserwatora.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JacekNajder">Rzeczpospolita Polska weszła w skład Agencji z dniem jej utworzenia, natomiast nie jest członkiem OCCAR. Do realizacji programu została zaproszona jako członek Europejskiej Agencji Obrony przez członka OCCAR, czyli Republikę Francuską.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KarolKarski">Po pierwsze, pragnę wyrazić wątpliwość, czy właściwym trybem związania się Polski tą umową powinna być mała ratyfikacja. Mówimy o ochronie informacji niejawnych. Wykonanie tych przepisów będzie wkraczało w sferę praw i wolności obywatelskich. Spełniona jest zatem przesłanka ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KarolKarski">W art. 6 pkt 2 jest mowa o wymiennym stosowaniu prawa i przepisów RP oraz OCCAR. Pojawia się pytanie o ewentualną kolizję między tymi przepisami. Czy przepisy OCCAR miałyby być stosowane na terenie OCCAR, a nie na terenie Polski? W jakim zakresie przepisy OCCAR byłyby stosowane przed przepisami polskimi? Zgodnie z art. 91 przepisy stanowione przez organizacje międzynarodowe, których członkiem jest Polska, wchodzą w skład polskiego systemu krajowego i mają moc przeważającą nad ustawami.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KarolKarski">Następna kwestia dotyczy sprawy ogólniejszej. Panie ministrze, chciałbym zapytać, czy Polska zamierza związać się Konwencją wiedeńską o prawie traktatów między państwami a organizacjami międzynarodowymi lub organizacjami międzynarodowymi. Zwiększa się liczba umów międzynarodowych zawieranych przez państwa, w tym także przez Polskę, nie tylko z innymi państwami, ale także z organizacjami międzynarodowymi. Konwencja wiedeńska o prawie traktatów między państwami a organizacjami międzynarodowymi lub organizacjami międzynarodowymi dotyczy wyłącznie umów zawieranych między państwami. Druga z tych wielkich konwencji traktatowych pozostaje poza zakresem przepisów prawa międzynarodowego, którymi Polska się związała.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KarolKarski">Chciałbym zatem zasugerować MSZ pochylenie się nad tym problemem i przeanalizowanie, czy byłoby zasadne związanie się przez Polskę Konwencją wiedeńską o prawie traktatów między państwami a organizacjami międzynarodowymi lub organizacjami międzynarodowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszIwiński">Dowiedzieliśmy się nieco więcej, ale nie za dużo. Czy dobrze zrozumiałem, że wszystkie państwa UE z jednym wyjątkiem zawarły takie umowy? Czy są to umowy standardowe, identyczne? Jeśli nie, to na czym polegają różnice.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejHalicki">Proszę pana ministra Najdera o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JacekNajder">Odpowiadam na pierwsze pytanie pana posła Karskiego. Jeśli chodzi o kwestie ochrony informacji niejawnych, postępowanie z informacją niejawną i konsekwencje, które wiążą się z intencjonalnym bądź nieintencjonalnym ujawnieniem informacji niejawnej, przepisy umowy nie tworzą nowego zobowiązania podmiotów polskich w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JacekNajder">Jeśli chodzi o kwestie szczegółowe, prosiłbym pana dyrektora Czecha o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewCzech">Tryb tzw. małej ratyfikacji, a więc bez konieczności zgody uzyskanej w formie ustawy przed ratyfikacją, został wybrany z tego powodu, że uregulowania zawarte w tej umowie nie odbiegają od obecnie obowiązujących w Polsce przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych zawartych w ustawie o ochronie informacji niejawnych.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewCzech">Na czym polega specyfika tego porozumienia? Jest to również po części odpowiedź na pytanie pana posła Iwińskiego. Otóż to porozumienie Polska zawiera z państwami, które uczestniczą w programie, a więc nie ze wszystkimi państwami Europejskiej Agencji Obrony, tylko z tymi państwami, które uczestniczą w programie OCCAR, a więc z Wielką Brytanią, Włochami, Niemcami i Francją.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ZbigniewCzech">Dlaczego zawarto umowę? Dlatego, że na gruncie programu OCCAR ESSOR, jeśli chodzi o informacje dotyczącego kodowanego radia, nasze państwo nie ma żadnych regulacji prawno-międzynarodowych z innymi państwami. Standard ochrony zawarty w tej umowie jest prawie taki sam, jak w umowach, które Polska zawierała z państwami członkowskimi NATO i UE, dotyczących ochrony informacji niejawnych. W tym przypadku istotny jest wyróżnik przedmiotowy. Umowa zawarta jest dla potrzeb konkretnego programu i dla umożliwienia naszym podmiotom, które nie są podmiotami publicznymi, uczestnictwa w tym programie. Chodzi bowiem nie tylko o Wojskową Akademię Techniczną, ale także o firmy prywatne, które posiadając odpowiednie certyfikaty, będą mogły uczestniczyć w tym programie. Współpraca będzie odbywać się tylko i wyłącznie w ramach tego programu telekomunikacyjnego dla celów wojskowych.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#ZbigniewCzech">Jeśli chodzi o tryb ratyfikacji, chodziło nam o to, żeby było to prawo miało walor norm prawnych powszechnie obowiązujących. Normy umowy są adresowane nie tylko do urzędów administracji publicznej, ale również do innych jednostek i osób prywatnych. W naszej opinii ratyfikacja nie wymaga zmiany naszego ustawodawstwa. Umowa dotyczy kwestii regulowanych w ustawie, ale standardy są identyczne, jak w polskich przepisach dotyczących ochrony informacji niejawnych.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#ZbigniewCzech">Proszę zwrócić uwagę, że w ramach OCCAR wymieniane są informacje tylko do klauzuli „tajne”. Nie ma klauzuli „ściśle tajne”, więc jest to jeszcze niższy stopień ochrony. Istniała potrzeba prawnego uregulowania wymienianych w ramach programu informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JacekNajder">Realizacji program OCCAR ESSOR podjęło się tylko 5 państwa w Europejskiej Agencji Obrony – Republika Francuska, Republika Włoska, Królestwo Holandii, Królestwo Szwecji oraz Republika Finlandii. Republika Francuska, która jest członkiem OCCAR, podjęła decyzję, że z racji wiedzy i technologii, którą dysponują nasze podmioty o zaproszeniu strony polskiej do tego konkretnego projektu . Polska nie staje się członkiem OCCAR. Bierzemy tylko udział w jednym konkretnym projekcie – OCCAR ESSOR. Tu się kończy nasza „przygoda” z OCCAR.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszIwiński">Trochę lepiej, ale nie mogę uzyskać wszystkich informacji. Drążę temat, ponieważ uważam, iż kontrolna rola Sejmu nad rządem osłabła w ostatnich latach. Rząd odpowiada tylko przed Sejmem. Jeśli Sejm nie będzie wypełniał swojej kontrolnej funkcji, to nikt nie będzie tego robił.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszIwiński">Nie mogę się dowiedzieć, czy tylko Polska została zaproszona do programu, czy też jakieś inne państwa. Jeśli inne również, to czy nasza umowa jest analogiczna do tych zawieranych z innymi państwami.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewCzech">Umowa jest standardowa. Wszystkie inne państwa, które przystąpią do programu OCCAR ESSOR będą podpisywały identyczne umowy. Chodzi o zachowanie jednakowego standardu ochrony informacji wymienianych w ramach programu. Polska jest w tym momencie jedynym krajem zaproszonym do realizacji programu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszIwiński">Rozumiem zatem, że jesteśmy pionierami.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewCzech">Tak. Mogę odwołać się do słów pana ministra Najdera, że zaproszenie nas do programu oznacza, że mamy możliwości technologiczne do uczestnictwa w tego typu programach.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KarolKarski">Zawsze wydawało mi się, że nazwiska funkcjonariuszy służb specjalnych nie są upubliczniane, z wyjątkiem szefów i zastępców szefów tych służb. W materiale, który otrzymaliśmy, mamy cztery podpisy funkcjonariuszy służb specjalnych, z których tylko jeden to osoba znana publicznie. Jest to szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego płk Janusz Nosek. W tym jawnym dokumencie podane są również nazwiska wraz ze stanowiskami, łącznie z funkcjonariuszami o stopniu kaprala. Nie widzę sensu w tym, żeby cztery osoby od kaprala do pułkownika podpisywały się pod dokumentem.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekBorowski">To są przecież pseudonimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KarolKarski">Ogólnie standard sprawowania władzy państwowej w Polsce obniża się.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejHalicki">Czy ktoś wnosi zastrzeżenia do co trybu ratyfikacji? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji. Mamy przed sobą opinię Biura Analiz Sejmowych wykonaną przez pana Szymona Rumana, który potwierdza prawidłowość trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejHalicki">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Nie widzę zastrzeżeń, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#AndrzejHalicki">Przechodzimy do realizacji pkt 2. Marszałek Sejmu na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował zawiadomienie z druku nr 2225 do naszej Komisji celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji umowy międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#AndrzejHalicki">Poproszę pana ministra Jacka Najdera o zabranie głosu w kwestii Zalecenia Rady Współpracy Celnej, przyjętego w Brukseli dnia 30 czerwca 2007 r., dotyczącego wprowadzenia poprawek do Konwencji o utworzeniu Rady Współpracy Celnej, sporządzonej w Brukseli dnia 15 grudnia 1950 r. (druk nr 2225).</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JacekNajder">Rada Współpracy Celnej (Światowa Organizacja Celna) została powołana w 1952 r. Unia Europejska uzyskała pewną ułomną zdolność wchodzenia w różne prawne związki dopiero po Traktacie z Maastricht, a uzyska ją w pełni dopiero po przyjęciu Traktatu lizbońskiego. Obecnie w Radzie Współpracy Celnej Unia funkcjonuje w bardzo ograniczonym zakresie, natomiast chciałaby uzyskać pewną moc sprawczą i stać się podmiotem konwencji o utworzeniu Rady Współpracy Celnej. Unia, jako organizacja, wystąpiła o umożliwienie tego rodzaju decyzji. Polska, wypełniając swój obowiązek wspierania starań Wspólnot Europejskich o uzyskanie członkostwa w Światowej Organizacji Celnej, popiera ratyfikowanie Zalecenia Rady.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JacekNajder">W tym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której działamy z racji członkostwa w Unii Europejskiej i we Wspólnotach Europejskich. Głównym celem działalności Rady jest podnoszenie skuteczności w działaniach administracji celnych, ułatwienie przepływu towarów, egzekwowanie prawa, ochrona społeczeństwa i pobieranie należności do budżetu.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JacekNajder">Podstawą prawną poprawek, które proponuje Rada, jest art. 20 Konwencji o utworzeniu Rady Współpracy Celnej, zgodnie z którym Rada może zalecić umawiającym się stronom wprowadzenie poprawek do niniejszej Konwencji. Każda umawiająca się strona, przyjmując zalecenie, zawiadomi na piśmie Ministerstwo Spraw Zagranicznych Belgii, które jest depozytariuszem, o jego przyjęciu, a Ministerstwo Spraw Zagranicznych Belgii poinformuje o otrzymaniu zawiadomienia wszystkie rządy sygnatariuszy i rządy przystępujące oraz sekretarza generalnego. Zalecenie wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od otrzymania przez MSZ Belgii zawiadomień o jego przyjęciu od wszystkich podmiotów i stron. Gdy zalecenie zostanie przyjęte przez wszystkie umawiające się strony, MSZ Belgii zawiadomi wszystkie rządy sygnatariuszy i rządy przystępujące oraz sekretarza generalnego o przyjęciu zalecenia oraz o dacie jego wejścia w życie. Po wejściu w życie zalecenia żaden rząd nie będzie mógł ratyfikować niniejszej konwencji lub przystąpić do niej bez przyjęcia również zalecenia.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#JacekNajder">Proponowane w zaleceniu poprawki wprowadzają do konwencji zmianę polegającą na dodaniu w art. 8 lit. a) zawierającej stwierdzenie, że dla członków unii celnych lub gospodarczych Rada sporządzi konkretne postanowienia dotyczące ilości głosów, którymi będą dysponowali w głosowaniach. Inna zmiana dotyczy art. 18, w którym dodaje się lit. d) zawierającą stwierdzenie, że każda unia celna lub gospodarcza może zostać umawiającą się stroną niniejszej konwencji.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#JacekNajder">Wprowadzane poprawki nie dotyczą podmiotów prawa krajowego, osób fizycznych i prawnych lub spraw wymagających uregulowania w prawie wewnętrznych. Ratyfikowanie zalecenia nie spowoduje dla Polski skutków politycznych, prawnych, społecznych, gospodarczych i finansowych. Stanowi to przesłankę dla zastosowania trybu małej ratyfikacji w odniesieniu do Zalecenia Rady Współpracy Celnej , dotyczącego poprawek do Konwencji o utworzeniu Rady Współpracy Celnej. Wnoszę o rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów z druku nr 2225 bez zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#JacekNajder">Poproszę również pana dyrektora o przedstawienie argumentacji prawniczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewCzech">Poprawki są decyzją organizacji międzynarodowej zmieniającą swój akt konstytutywny, którym jest Konwencja o utworzeniu Rady Współpracy Celnej zwanej Światową Organizacją Celną. Rada podjęła taką decyzję, zalecając wprowadzenie poprawek. Państwa poprzez ratyfikację albo związanie się tą decyzją organizacji międzynarodowej zgadzają się na wprowadzenie poprawek. Efektem poprawek jest to, że tzw. unie gospodarcze i celne (chodzi głównie o Unię Europejską) będą miały możliwość uzyskania członkostwa w organizacji. W chwili obecnej unie gospodarcze i celne bardzo ściśle współpracują z Radą Współpracy Celnej, ale przez cały czas pozostawała pewna luka prawna. Unie gospodarcze i celne mogły współpracować z Radą Współpracy Celnej, ale nie miały możliwości wpływania na proces decyzyjny w Radzie. Poprawki przewidują możliwość uzyskania przez unie statusu członka organizacji, a więc również wpływania na jej decyzje.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KarolKarski">Mam pewien dylemat, bo widzę w dokumentach poważny błąd formalny, który powinien skutkować bezskutecznością całej procedury. Mamy przedstawione Zalecenie Rady Współpracy Celnej dotyczące wprowadzenia poprawek do Konwencji o utworzeniu Rady Współpracy Celnej. Pod ratyfikację poddawane jest zalecenie, a nie poprawki. Tymczasem zalecenia nie można ratyfikować. To jest prośba, sugestia. Zgodnie z art. 20 konwencji strony przyjmują poprawki. Jest również mowa o wejściu w życie poprawek. Zalecenie jest jedynie formą przedstawienia poprawek państwom.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KarolKarski">Projekt uchwały Rady Ministrów nie zawiera tego błędu – mówi o przedłożeniu zalecenia do procedur, ale zawiadomienie Prezesa Rady Ministrów mówi o poddaniu pod ratyfikację zalecenia. Projekt aktu ratyfikacyjnego dotyczy ratyfikowania zalecenia. Ratyfikowana będzie zatem intencja, a nie sama poprawka. Może lepiej byłoby cofnąć to zawiadomienie, aby rząd miał czas na przygotowanie nowego przedłożenia, aby ratyfikować materię ratyfikacji, czyli poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejHalicki">Proszę pana dyrektora Czecha o wyjaśnienie tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZbigniewCzech">Decyzja Rady została wydana w formie dokumentu, który nosi nazwę zaleceń. Będziemy ratyfikować ten dokument będący zaleceniami dokonania poprawek. Efektem prawnym będzie zgoda państw na wprowadzenie poprawek do konwencji. My odnosimy się do dokumentu formalnego, który tak został nazwany przez Radę Współpracy Celnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KarolKarski">Mogę nie kontynuować rozważań nad tą kwestią, dostrzegając jednak pewien błąd. Nie wierzę, że w przyszłości nie będzie się on powtarzał. Sama konwencja w art. 20 mówi o poprawkach, a zalecenie jest formą wprowadzenia poprawek. To nie ono będzie podlegało ratyfikacji. Nawet to nie ono będzie dokumentem, który zostanie przyjęty. Będziemy mieli do czynienia z konwencją zmienioną poprawką, a nie konwencją zmienioną zaleceniem.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#KarolKarski">Jak rozumiem, z tego powodu świat się nie zawali.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejHalicki">Rozumiem, że pan poseł nie wnosi zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KarolKarski">Nie wnoszę, ale lekki niesmak pozostaje.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejHalicki">Nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji. Mamy również opinię prawną Biura Analiz Sejmowych przygotowaną przez pana Marcina Fryźlewicza, który uznaje proponowany tryb ratyfikacji za niebudzący zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AndrzejHalicki">Proponuję, aby Komisja przyjęła stanowisko o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Ten tryb nie wymaga wyboru posła sprawozdawcy. Czy jest sprzeciw? Nie ma sprzeciwu, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#AndrzejHalicki">Przechodzimy do pkt 3 – sprawy różne. Pan przewodniczący Karski pragnie uzasadnić pismo, które wpłynęło do prezydium Komisji w dniu dzisiejszym.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KarolKarski">Piętnastu posłów – członków Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość zwróciło się w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu o zwołanie posiedzenia nadzwyczajnego Komisji Spraw Zagranicznych z następującym porządkiem obrad – pkt 1 – informacja ministra spraw zagranicznych pana Radosława Sikorskiego w sprawie przyczyn braku reakcji rządu RP na próbę rewizji przez rosyjskie instytucje publiczne historii dotyczącej przyczyn wybuchu drugiej wojny światowej, pkt 2 – dyskusja nad przedstawioną przez pana ministra informacją.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#KarolKarski">Posłowie wnioskodawcy argumentują, że w Rosji mamy do czynienia z nasilającą się kampanią formułowania nieprawdziwych informacji, ze stwierdzeniami, że pakt Ribbentrop-Mołotow był koniecznością, że Polacy byli nieodpowiedzialni – wręcz rozpętali drugą wojnę światową. Uważamy to za niedopuszczalną prowokację. Tego typu postępowanie ze strony instytucji publicznych państwa rosyjskiego wymaga stanowczej reakcji władz szanującego się państwa. Podkreślamy, że te próby rewizji historii przez jednego z agresorów podejmowane są nie tylko przez telewizję państwową, ale także przez inne instytucje państwowe. Jako przykład wskazujemy zapowiedź wydania przez rosyjski wywiad w przeddzień rocznicy wybuchu drugiej wojny światowej publikacji pod roboczym tytułem: „Sekrety polskiej polityki zagranicznej 1935-1945”, która odpowiedzialnością za rozpętanie drugiej wojny światowej obarcza Polskę.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#KarolKarski">Mamy do czynienia także z oświadczeniami innych przedstawicieli władz rosyjskich, między innymi szefa administracji prezydenta Miedwiediewa, który mówi o wykorzystywaniu przez Polskę polityki historycznej dla oczerniania Rosji i reinterpretacji historii. Mamy do czynienia z oświadczeniami nieco bardziej stonowanymi, ale jednak cały czas pozostającymi w tym samym duchu ze strony ministra spraw zagranicznych Rosji pana Ławrowa, który bardzo zbliżone tezy przedstawił w wywiadzie opublikowanym na stronach Moskiewskiego Państwowego Instytutu Stosunków Międzynarodowych – instytucji państwowej kształcącej kadry rosyjskiej dyplomacji, pozostającej pod bezpośrednim kierownictwem rosyjskiego MSZ. Mamy do czynienia z oświadczeniami szeregu członków komisji powołanej przez prezydenta Miedwiediewa, która zajmuje się „prostowaniem” zniekształceń historii na niekorzyść Federacji Rosyjskiej.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#KarolKarski">Mamy zatem do czynienia z wieloma działaniami, które są autoryzowane wprost przez władze rosyjskie. Trudno nie przyznać, że minister spraw zagranicznych jest osobą bezpośrednio reprezentującą państwo rosyjskie na zewnątrz, że szef aparatu prezydenta jest wysokim funkcjonariuszem państwowym, że członkowie komisji prezydenckiej są osobami, którym prezydent powierzył określoną misję i wypowiadają się jako funkcjonariusze publiczni państwa rosyjskiego. Wspomnę również program emitowany w rosyjskiej telewizji państwowej. Nikt nie wierzy, aby tego typu program mógł się ukazać bez przyzwolenia władz rosyjskich.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#KarolKarski">Jest to zatem ofensywa dyplomatyczno-państwowa Federacji Rosyjskiej w kierunku zniekształcenia wydarzeń historycznych. Dowiadujemy się, że Polska była jednym z państw, które doprowadziły do wybuchu drugiej wojny światowej, że Związek Radziecki nie był agresorem w trakcie wojny, że jesteśmy współodpowiedzialni za wywołanie wojny, a ci, którzy na nas napadli, nie widzieli, co z nami zrobić. Po prostu musieli na nas napaść, nie mieli innego wyjścia.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#KarolKarski">Oczekujemy, że w terminie wskazanym przez regulamin Sejmu, czyli 30 dni zostanie zwołane posiedzenie Komisji. Oczywiście lepiej byłoby, gdyby posiedzenie odbyło się przed 1 września. Jeśli pan minister nie może w tym terminie przybyć na posiedzenie, możemy omówić tę sprawę po wizycie premiera Putina w Polsce.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#KarolKarski">Pan przewodniczący zaproponował datę 17 września. Jest to data symboliczna. Jeśli jest to propozycja oficjalna, wyrażamy na to zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszIwiński">Jest to zbyt poważna sprawa, żeby robić sobie żarty.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejHalicki">Nie zamierzam czynić z tego żartów. Poproszę, żebyśmy nie prowadzili teraz dyskusji. Pan poseł przedstawił uzasadnienie wniosku. Mamy trochę czasu na podjęcie decyzji, ale nie chciałbym, żeby to trwało zbyt długo. Zbliżające się rocznice eskalują liczbę różnego rodzaju wypowiedzi, publikacji, a czasem politycznych prowokacji.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejHalicki">Zasięgnę opinii wszystkich członków prezydium Komisji. Potwierdzam przyjęcie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KarolKarski">Dostrzegam po stronie pana premiera Tuska wielki dylemat, czy reagować na działania rosyjskie, czy nie. Wydaje mi się, że ponosimy pewną odpowiedzialność wobec naszego państwa i wielu ofiar, a także wobec prawdy historycznej. Powinniśmy przestać udawać, że pada deszcz, gdy inni plują na Polskę i Polaków.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#TadeuszIwiński">Nie wykluczam, że takie spotkanie mogłoby się odbyć, ale na pewno nie w tym tygodniu, lecz po planowanych uroczystościach. Z pewnością nie mogłoby być opatrzone tytułem – dlaczego rząd nie reaguje, tylko należałoby zastanowić się, jak odnieść się do prób fałszowania historii płynących z różnych stron.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#TadeuszIwiński">W dniu dzisiejszym został przyjęty przez przedstawicieli wszystkich czterech klubów parlamentarnych projekt uchwały Sejmu w 70. rocznicę drugiej wojny światowej. Wierzę, że będzie on przyjęty przez aklamację jutro lub pojutrze. Są w nim zawarte wyważone oceny. Ostatni akapit brzmi: „Dziś w imię pamięci ofiar Sejm wzywa do szczególnego szacunku dla prawdy historycznej i przeciwstawienia się próbom rozmywania odpowiedzialności za dramat milionów obywateli Europy i świata”.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejHalicki">Dodam informację, że na trzeci tydzień września jest przewidziane posiedzenie Komisji poświęcone informacji MSZ na temat polityki wschodniej.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#AndrzejHalicki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>