text_structure.xml
25.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofLisek">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Dla członków Komisji jest to w dniu dzisiejszym już trzecie posiedzenie. Pracujemy bardzo intensywnie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofLisek">Witam serdecznie panie i panów posłów. Witam pana ministra Jana Borkowskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Witam panią minister Annę Wypych-Namiotko, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia przeciwko niemu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KrzysztofLisek">Otrzymali państwo porządek obrad. Chciałbym państwa poinformować, że na prośbę Ministra Spraw Zagranicznych, ze względu na nagły wyjazd zagraniczny pana dyrektora Zajączkowskiego na prośbę pana premiera, przesłuchanie pana dyrektora jako kandydata na ambasadora nie może się odbyć w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KrzysztofLisek">Przełożymy to na następne posiedzenie Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#KrzysztofLisek">Chciałbym przekazać państwu informację od pana ministra Sikorskiego, że przed kolejnym posiedzeniem Sejmu możemy się spodziewać jeszcze 3-4 innych nominacji. Następne posiedzenie Komisji będzie, zatem poświęcone opiniowaniu kandydatów na ambasadorów.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#KrzysztofLisek">Porządek obrad, który otrzymali państwo na piśmie, obejmuje pięć punktów. Pozwolą państwo, że nie będę ich odczytywał.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#KrzysztofLisek">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do realizacji pkt I. Marszałek Sejmu na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował w dniu 19 marca 2008 r. zawiadomienie z druku nr 320 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska, co do zasadności wybranego przez Radę ministrów trybu ratyfikacji Protokołu z 1988 r. dotyczącego Międzynarodowej konwencji o liniach ładunkowych, 1966, sporządzonej w Londynie dnia 5 kwietnia 1966 r.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#KrzysztofLisek">Czy pan minister Borkowski chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanBorkowski">Państwo przewodniczący, panie i panowie posłowie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanBorkowski">Prezes Rady Ministrów zamierza przedłożyć prezydentowi do ratyfikacji Protokół, którego stroną jest do tej pory 85 państw, w tym 24 państwa Unii Europejskiej. Oprócz Polski Austria i Czechy nie są na razie stronami tej umowy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanBorkowski">Głównym celem Protokołu jest udoskonalenie postanowień technicznych Konwencji z 1966 r., a w istocie uzupełnienie tej Konwencji o postanowienia dotyczące przeglądu statków i certyfikacji zharmonizowanych, czyli wydawanie jednego kompleksowego certyfikatu zamiast kilku certyfikatów, które do tej pory mogły być wydawane w różnym trybie i czasie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanBorkowski">To uzupełnienie wynika z postanowień innych umów międzynarodowych poświęconych bezpieczeństwu żeglugi, takich jak: Konwencja o bezpieczeństwa życia na morzu z 1974 r. oraz Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki z 1973 r., zmieniona w 1978 r.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanBorkowski">To właśnie te konwencje były podstawą wydawania różnych certyfikatów. Na podstawie przedmiotowego Protokołu będzie możliwy certyfikat jednolity.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanBorkowski">Ratyfikacja Protokołu jest korzystna dla Polski, gdyż zmniejszy uciążliwości związane z częstym poddawaniem się statków przeglądom oraz ułatwi inspekcję państwa bandery w stosunku do statków o polskiej przynależności.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanBorkowski">Warto podkreślić, że szereg dyrektyw Unii Europejskiej z zakresu bezpieczeństwa morskiego odwołuje się do Konwencji z 1966 r. wraz z Protokołem z 1988 r. Dyrektywa Rady z 1995 r. nr 95/11 WE w sprawie kontroli państwa-portu żeglugi morskiej nawet zaleca przyjęcie Konwencji z 1966 r. wraz z Protokołem z 1988 r.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JanBorkowski">Istnieją, zatem wszelkie argumenty na rzecz ratyfikacji tego Protokołu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JanBorkowski">Następstwem ratyfikacji Protokołu będzie, więc prawne ujednolicenie zasad dotyczących przeprowadzania przeglądu statków i wystawiania dokumentów, co dostosuje polskie procedury inspekcyjne do wymogów obowiązujących w państwach Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JanBorkowski">W praktyce postanowienia Protokołu są już w Polsce stosowane. Ratyfikacja nie będzie się wiązała z dodatkowymi kosztami ani dla budżetu państwa, ani dla armatorów statków.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JanBorkowski">Biorąc powyższe pod uwagę, wnoszę o przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi RP do ratyfikacji przedmiotowego Protokołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofLisek">Czy pani minister chciałaby uzupełnić tę wypowiedź? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AnnaWypychNamiotko">Jest to dla mnie niezwykle ważna chwila. Mam nadzieję, że protokoły do obu najważniejszych konwencji dotyczących bezpieczeństwa żeglugi w prawie międzynarodowym morskim wreszcie znajdą swój finał.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AnnaWypychNamiotko">Obie konwencje zostały zmienione w trybie zharmonizowanego systemu przeglądów i certyfikacji, dlatego każda zmiana wymagała protokołu, a nie zmiany do konwencji. Zmieniając zasady przeglądów i certyfikacji statków dokonuje się zmiany konwencji w zakresie rozdziału 1. W trybie prawa międzynarodowego wymaga to procesów ratyfikacyjnych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AnnaWypychNamiotko">Oba protokoły weszły w życie w 2000 r. Oznacza to, że uzyskały właściwą większość ratyfikacyjną we wszystkich państwach na świecie. Państwa, które nie dopełniły procedur ratyfikacji, i tak zostały zobowiązane do stosowania zapisów protokołów, a więc wprowadziły zharmonizowany system przeglądów i certyfikacji. Wydają, zatem świadectwa bezpieczeństwa dla statków wymagane konwencyjne w jednolitym trybie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AnnaWypychNamiotko">Jednolity tryb wymaga zharmonizowanego okresu przeglądów, co oznacza, że na tę samą datę wyznacza się przegląd realizacji wszystkich konwencji. Te procedury są stosowane w Polsce. Polskie statki prowadzone są przez administrację morska w trybie obowiązującym z tytułu protokołów nr 88 do poszczególnych konwencji. Nie mamy natomiast opublikowanego prawa w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AnnaWypychNamiotko">Jest to niedociągnięcie, które musimy usunąć. Jesteśmy praktycznie jedynym państwem Unii Europejskiej zainteresowanym stosowaniem przepisów prawa morskiego. Za każdym razem, deklarując naszą prawomocność w stosowaniu przepisów prawa morskiego, wykazujemy słaby punkt, mianowicie że protokoły nr 88 nie są ratyfikowane.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AnnaWypychNamiotko">Co gorsza, stosując międzynarodowe prawo morskie, czyli przepisy konwencji w stosunku do statków obcych bander zawijających do naszych portów, również egzekwujemy protokoły nr 88.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#AnnaWypychNamiotko">Dziś rozpatrujemy protokół nr 88 do Konwencji o liniach ładunkowych. Chciałam zwrócić państwa uwagę, że Konwencja SOLAS, która stanowi większy obszar zagadnień z zakresu bezpieczeństwa żeglugi i dodatkowo wprowadza jeszcze 6 certyfikatów dla statków, tym bardziej wymaga ratyfikowania protokołu nr 88.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#AnnaWypychNamiotko">Pragnę zwrócić uwagę, że byłoby wspaniale, gdybyśmy mogli łącznie ratyfikować oba te protokoły. Możemy tę sprawę już dziś zaanonsować. Wnioski zostały złożone. Proces uzgodnień międzyresortowych mamy za sobą.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#AnnaWypychNamiotko">Mam nadzieję, że możemy liczyć na państwa pomoc w szybkiej ratyfikacji również tego drugiego protokołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofLisek">Jesteśmy pod wrażeniem wiedzy pani minister.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KrzysztofLisek">Czy są pytania ze strony państwa posłów? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń, co do trybu ratyfikacji. Opinia prawna Biura Analiz Sejmowych sporządzona przez pana Jana Morwińskiego nie kwestionowała przyjętego trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KrzysztofLisek">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#KrzysztofLisek">Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#KrzysztofLisek">Przechodzimy do pkt II obejmującego rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie: Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji o wzajemnej ochronie informacji niejawnych, podpisanej w Warszawie dnia 6 września 2007 r. (druk nr 330).</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#KrzysztofLisek">Marszałek Sejmu, na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował w dniu 25 marca 2008 r. zawiadomienie z druku nr 330 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska, co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji wyżej wymienionej Umowy.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#KrzysztofLisek">Czy pan minister chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanBorkowski">Regulacje umowy dotyczą współpracy właściwych polskich organów z ich szwedzkimi partnerami w zakresie wymiany i wzajemnej ochrony przekazywanych informacji niejawnych. Umożliwia to nawiązanie bliższej współpracy w zakresie obronności, gospodarki, bezpieczeństwa wewnętrznego i zwalczania najgroźniejszych form przestępczości.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanBorkowski">Wymiana informacji niejawnych w tych dziedzinach oraz ich ochrona jest warunkiem skuteczności działania stosownych organów obu państw.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanBorkowski">Zgodnie z art. 14 ust. 2 Umowy, z dniem jej wejścia w życie utraci moc obowiązujące Porozumienie między Ministrem Obrony Rzeczypospolitej Polskiej a Ministrem Obrony reprezentującym Rząd Królestwa Szwecji w sprawie ochrony wojskowych informacji niejawnych, podpisane w warszawie w 1997 r.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanBorkowski">Wejście w życie przedmiotowej Umowy powinno spowodować zarówno korzystne skutki polityczne, jak i prawne, ale także powinno przyczynić się do pozytywnych efektów gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JanBorkowski">Zawarcie i ratyfikacja niniejszej Umowy są zgodne z innymi działaniami podejmowanymi przez Polskę na arenie międzynarodowej, w szczególności z Umową między stronami Traktatu Północnoatlantyckiego o ochronie informacji niejawnych z 1997 r.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JanBorkowski">Wejście w życie przedmiotowej Umowy nie będzie wymagało wprowadzenia zmian w ustawodawstwie polskim, bowiem jej uregulowania nie odbiegają od przepisów zawartych w ustawie o ochronie informacji niejawnych oraz nie spowoduje dodatkowych skutków dla budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#JanBorkowski">Wnoszę o przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia przedmiotowej Umowy do ratyfikacji przez prezydenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KrzysztofLisek">Czy są pytania ze strony państwa posłów? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń, co do trybu ratyfikacji. Opinia prawna Biura Analiz Sejmowych wykonana przez pana Jana Morwińskiego nie kwestionowała przyjętego trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#KrzysztofLisek">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Sprzeciwu nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#KrzysztofLisek">Przechodzimy do pkt III, który obejmuje rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie: Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Portugalską o wzajemnej ochronie informacji niejawnych, podpisanej w Lizbonie 2 sierpnia 2007 r. (druk nr 354).</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#KrzysztofLisek">Marszałek Sejmu, na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu, skierował w dniu 28 marca 2008 r. zawiadomienie z druku nr 354 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska, co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji wyżej wymienionej Umowy.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#KrzysztofLisek">Czy pan minister chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanBorkowski">Poprzednio omawiana Umowa została już ratyfikowana przez Królestwo Szwecji. O ratyfikacji zostaliśmy powiadomieni notą z października 2007 r.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanBorkowski">Umowa z Republiką Portugalską jeszcze nie została ratyfikowana przez stronę portugalską. To jest istotna różnica.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanBorkowski">Wszystkie inne kwestie są analogiczne jak w przypadku umowy ze Szwecją.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrzysztofLisek">Czy są pytania do pana ministra? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń, co do trybu ratyfikacji. Opinia prawa Biura Analiz Sejmowych wykonana przez pana Jana Morwińskiego nie kwestionuje przyjętego trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#KrzysztofLisek">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#KrzysztofLisek">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#KrzysztofLisek">Przechodzimy do pkt IV porządku obrad, obejmującego rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie: Umowy o współpracy w zakresie Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS) do celów cywilnych pomiędzy Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi, z jednej strony, z Republiką Korei, z drugiej strony, sporządzonej w Brukseli w dniu 9 września 2006 r. (druk nr 355).</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#KrzysztofLisek">Marszałek Sejmu, na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu, skierował w dniu 28 marca 2008 r. zawiadomienie z druku nr 355 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska, co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji wyżej wymienionej Umowy.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#KrzysztofLisek">Czy pan minister chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanBorkowski">Jest to Umowa pomiędzy Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi a Republiką Korei. Reguluje ona zasady, zakres i formy współpracy stron w kwestii zakresów częstotliwości radiowych, badań naukowych, szkoleń oraz współpracy przemysłowej.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanBorkowski">Zawiera postanowienia dotyczące handlu i rozwoju rynku, normalizacji, certyfikacji, przepisów regulacyjnych związanych z nawigacją satelitarną.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JanBorkowski">W wykonywanie postanowień Umowy włączone będą jednostki administracji rządowej. Zgodnie z postanowieniami Umowy, koordynacja i ułatwianie współpracy realizowane będą za pośrednictwem Komisji Europejskiej. W tym celu powołany zostanie komitet sterujący do spraw Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JanBorkowski">Kiedy rozmawiamy o Wspólnocie Europejskiej, głównie mamy na uwadze powstający system GALILEO i amerykański system GPS. To jest inicjatywa Wspólnoty Europejskiej, która ma wypełnić lukę pomiędzy systemem GPS, który nie obejmuje terytorium całego świata i jest z punktu widzenia wielu użytkowników systemu zawodny, a systemem GALILEO, który dopiero powstaje i może rozpocząć swoją działalność nie wcześniej niż w 2012 r.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JanBorkowski">Wszelkie działania, które łączą system GPS z przyszłym systemem GALILEO, są wymogiem obecnego czasu, ponieważ jest wielu użytkowników cywilnych, którzy chcą z tego systemu nawigacji korzystać.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JanBorkowski">Związanie się tą oznacza korzyści gospodarcze w zakresie transportu, rybołówstwa oraz służb publicznych, zarówno dla państwa członkowskich Wspólnoty, jak i dla Korei.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#JanBorkowski">Jeśli chodzi o wybór trybu ratyfikacji, należy stwierdzić, że Umowa będzie kreować różne uprawnienia osób fizycznych i prawnych, ale nie stwarza dodatkowych obowiązków czy kosztów dla budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#JanBorkowski">Ratyfikacja Umowy powinna, zatem nastąpić w trybie bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofLisek">Czy pani minister chciałaby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AnnaWypychNamiotko">Uważam, że prezentacja dokonana przez pana ministra jest wyczerpująca. Jeśli chodzi o system GALILEO, wszyscy w nim uczestniczymy, choć jest to sprawa dalszej perspektywy. Finansowanie i kwestie konstrukcyjne tego systemu i tak będą w gestii Komisji Europejskiej. My będziemy użytkownikiem.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AnnaWypychNamiotko">Przyłączenie się Polski do Umowy, która została zaproponowana przez Komisję Europejską, jest tylko formalnością z naszej strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję za wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KrzysztofLisek">Czy są pytania ze strony posłów?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejGałażewski">Problemy systemu GALILEO były wielokrotnie omawiane na posiedzeniach Komisji do Spraw Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejGałażewski">Nie kwestionując potrzeby zawierania umów przez Wspólnotę Europejską z całym światem, mam do państwa następujące pytania. Czy system GALILEO uzupełnia system GPS, czy jest wobec niego konkurencyjny?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejGałażewski">Czy zakłada się, że system GALILEO będzie się rozwijał, a GPS nie będzie się rozwijał?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BogdanRóżycki">Chciałbym odpowiedzieć krótko na pytania pana posła. System GALILEO będzie komplementarny do systemu GPS, przy czym GALILEO jest systemem nowej generacji, o znacznie większych parametrach, o kilku rodzajach sygnałów.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#BogdanRóżycki">Cały świat korzysta z GPS tylko dzięki dobrej woli Pentagonu. System GALILEO będzie miał umocowania prawne. Będzie kilka rodzajów sygnałów – ogólnodostępne, komercyjne, za opłatą dla administracji i kryptowany dla administracji publicznej.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#BogdanRóżycki">System GPS rozwija się i będzie się rozwijał. Dla odbiorców to będzie tak, jak w przypadku telefonii komórkowej. Będziemy posiadali odbiorniki nawigacji satelitarnej, które będą kompatybilne. Jest już podpisana umowa między Wspólnotą Europejską a Stanami Zjednoczonymi w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejGałażewski">Rozumiem, że nie trzeba będzie wybierać systemu. Będzie można bez dodatkowych kosztów korzystać z jednego bądź drugiego systemu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję za te cenne techniczne uwagi.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń, co do trybu ratyfikacji. Opinia prawna Biura Analiz Sejmowych sporządzona przez pana Jana Morwińskiego nie kwestionuje przyjętego trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#KrzysztofLisek">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#KrzysztofLisek">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#KrzysztofLisek">Czy w sprawach różnych ktoś z posłów chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TomaszLatos">Chciałbym podzielić się z państwem pewnymi wątpliwościami. Dotyczą one kwestii przebiegu wizyty Ministra Spraw Zagranicznych Niemiec w Polsce, która miała swoją część nieoficjalną i oficjalną. Część oficjalna odbyła się w Bydgoszczy i Toruniu.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#TomaszLatos">Pomimo faktu, że druga część wizyty była oficjalna, ja, jako członek Komisji Spraw Zagranicznych i mieszkaniec Bydgoszczy oraz pan poseł siedzący naprzeciwko mnie, mieszkaniec Torunia, nie byliśmy poinformowani o tej wizycie ani też zaproszeni.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#TomaszLatos">Być może to nie jest nic specjalnego, ale w trosce o prestiż Komisji pozwalam sobie zgłosić tę wątpliwość.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#TomaszLatos">Byliśmy na miejscu, gdyż w tym dniu nie odbywało się posiedzenie Sejmu. Nic nie stało na przeszkodzie, aby oprócz marszałka województwa, wojewody i innych zaproszonych osób, zostali również zaproszeni posłowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofLisek">Ja również nie zostałem zaproszony. Oczywiście jest to bardzo cenna uwaga ze strony pana posła. Jeśli pan poseł pozwoli, skieruję pisemną prośbę do pana ministra Sikorskiego, aby w przypadku oficjalnych wizyt gości zagranicznych poza Warszawą starać się zapraszać członków Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#KrzysztofLisek">Chciałbym państwa poinformować, że najprawdopodobniej w czasie następnego posiedzenia Sejmu będziemy gościć delegację Komisji Spraw Zagranicznych parlamentu Indonezji, na czele z przewodniczącym.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#KrzysztofLisek">Spotkanie Komisji jest wstępnie przewidywane na środę 23 kwietnia o godz. 16.00.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#KrzysztofLisek">Czy są inne sprawy różne?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TomaszLenz">Otrzymaliśmy informację, że 17 kwietnia mamy spotkanie z Szimonem Peresem. Interesuje mnie, jaki charakter ma mieć to spotkanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofLisek">Będzie to spotkanie pana Szimona Peresa ze zgromadzeniem posłów i senatorów. Ze względu na rangę tej osoby bardzo serdecznie polecam państwu uczestnictwo w tym spotkaniu. Odbędzie się ono w sali posiedzeń Senatu 17 kwietnia o godz. 13.00.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#KrzysztofLisek">Pani przewodnicząca podpowiada, że kluby otrzymały prośbę od pana marszałka, aby poprosić posłów o uczestnictwo w tym spotkaniu.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#KrzysztofLisek">Nie widzę innych zgłoszeń ze strony pań i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#KrzysztofLisek">Informuję, że na tym porządek obrad został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>