text_structure.xml
34.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich gości na czele z ministrem Tomaszem Siemoniakiem. Stwierdzam kworum. Protokół z poprzedniego posiedzenia uważam za przyjęty, wobec nie zgłoszenia żadnych uwag. W dzisiejszym porządku dziennym mamy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej. Są to sprawozdania dotyczące: poselskiego projektu ustawy o Funduszu Pomocy Ofiarom Katastrof (druk nr 3115), poselskiego projektu ustawy o zapobieganiu skutkom powodzi (druk nr 3116) oraz poselskiego projektu uchwały w sprawie przyjęcia pakietu dla ochrony przeciwpowodziowej (druk nr 3130). Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WłodzimierzKarpiński">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WłodzimierzKarpiński">Bardzo proszę sprawozdawcę podkomisji, panią poseł Krystynę Skowrońską o zaprezentowanie prac podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Czy będziemy rozmawiać o każdym projekcie osobno?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Każde sprawozdanie zostanie omówione oddzielnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dobrze. Została nam zlecona opinia na temat druku nr 3115. Jest to projekt ustawy o Funduszu Pomocy Ofiarom Katastrof. Podkomisja pracowała nad tym projektem w dniach: 22 czerwca, 8 i 21 lipca oraz 23 września br. Podczas posiedzenia w dniu 23 września podkomisja podjęła decyzję o negatywnym zarekomendowaniu powyższego projektu. Za odrzuceniem projektu, czyli za negatywną rekomendacją głosowało 4 posłów, a 1 był przeciwny.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KrystynaSkowrońska">Powiem kilka słów o pracach podkomisji. Zgodnie z techniką legislacyjną projekt reprezentował pan poseł Edward Siarka, który uczestniczył w posiedzeniach podkomisji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KrystynaSkowrońska">Jakie elementy przemawiały za odrzuceniem projektu? Podkomisja zwróciła uwagę na zastrzeżenia Sądu Najwyższego. Z opinii wynika, że przychody państwowych funduszy celowych pochodzą ze środków publicznych, a koszty ponoszone są na realizację wyodrębnionych zadań. Fundusze celowe nie posiadają osobowości prawnej i stanowią wyodrębniony rachunek bankowy. Oznacza to, że dochody funduszu nie mogą pochodzić z darowizn, ponieważ fundusz nie posiada osobowości prawnej w rozumieniu przepisów Prawa cywilnego.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KrystynaSkowrońska">W podobnym tonie wypowiedział się Narodowy Bank Polski. Wskazał, że dysponentem funduszu nie może być szef Kancelarii Prezydenta RP, a jego ciałem doradczym nie może być Komitet Pomocy Ofiarom Katastrof. W ocenie NBP zaproponowane rozwiązanie, w którym dyspozycja o przyznaniu wysokości pomocy dla poszczególnych osób poszkodowanych wskutek katastrof będzie podejmowane w sposób scentralizowany. Bez udziału samorządów nie będzie sprzyjała kierowaniu pomocy do najbardziej potrzebujących. Ponadto w opinii Biura Analiz Sejmowych wskazano, że projekt jest bardzo podobny do przedłożenia prezydenckiego z 2008 r. „Jego uchwalenie w proponowanym brzmieniu odbiłoby się negatywnie na przejrzystości finansów publicznych. Natomiast stosowanie jego przepisów z uwagi na brak sprecyzowanych zasad przyznawania pomocy, okazałoby się bardzo problematyczne.”.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KrystynaSkowrońska">Są to argumenty, które przeważyły na decyzji podkomisji, aby negatywnie ocenić powyższy projekt. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Bardzo proszę, pan poseł Siarka.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nad projektem odbyła się bardzo długa dyskusja. Nie zakończyła się pozytywną konkluzją. Żałuję, że nie ma u nas zrozumienia dla powstania tego typu funduszy. Życie pokazuje, że nie ma miesiąca, żeby nie dotykały nas jakieś tragiczne zdarzenia. Przykładem może być ostatnia tragedia komunikacyjna pod Berlinem. Powiem tylko, że decyzja należy do członków Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze uwagi? Bardzo proszę, pan minister Siemoniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TomaszSiemoniak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałem podziękować za pracę podkomisji. Mieliśmy okazję bardzo szeroko omówić powyższy projekt. Wysoko oceniamy intencje projektu, natomiast z powodów przytoczonych przez panią poseł Skowrońską nie możemy poprzeć tego rozwiązania. Miałem okazję przedstawić proces pomocy dla poszkodowanych w powodzi. Zwracałem uwagę, że udzielono pomocy osobom fizycznym i przedsiębiorcom. Przypomnę, że codziennie na ręce pana przewodniczącego, ministerstwo przekłada sprawozdanie z przebiegu pomocy. Pomoc jest możliwa dzięki Komisji Finansów Publicznych, która błyskawicznie przekwalifikowała 2.000.000 tys. zł na środki pomocowe.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#TomaszSiemoniak">Stworzenie funduszu w takiej konstrukcji utrudni przekazywanie pieniędzy. Pan poseł Siarka wspominał o ostatnich katastrofach komunikacyjnych. W ramach istniejących rozwiązań pomoc dla ludzi poszkodowanych w tych tragediach została przekazana błyskawicznie. Nie potrzeba centralnej struktury do organizacji takich przedsięwzięć. Dziękując za możliwość wspólnej analizy projektu podtrzymujemy stanowisko, które mówi, że nie powinniśmy dalej pracować nad projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Pani poseł Skowrońska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałam dodać, że podkomisja pracowała i zapraszała na swoje posiedzenia przedstawicieli poszczególnych resortów. Omawialiśmy problemy, które zostały zawarte w powyższych projektach. Dziękuję stronie rządowej za to, że członkowie rządu byli do dyspozycji naszej podkomisji. Przed podjęciem decyzji o zakończeniu prac, członkowie podkomisji otrzymali pismo z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z 19 lipca br., które w pełni objaśnia jak wyglądają procesy działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania, które wnosi o odrzucenie projektu zawartego w druku nr 3115? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WłodzimierzKarpiński">6 głosów za, 3 głosy przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#WłodzimierzKarpiński">Stwierdzam, że sprawozdanie zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#WłodzimierzKarpiński">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Wspólnie z panią poseł Skowrońską proponujemy jej osobę na sprawozdawcę z prac naszej Komisji. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#WłodzimierzKarpiński">Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą została pani poseł Skowrońska.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#WłodzimierzKarpiński">Przechodzimy do kolejnego punktu. Bardzo proszę panią poseł Skowrońską o prezentację sprawozdania dotyczącego poselskiego projektu ustawy o zapobieganiu skutkom powodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSkowrońska">Podkomisja przedstawiła Wysokiej Komisji sprawozdanie, nad którym pracowano w tych samych dniach, o których była mowa przy poprzednim projekcie. Wszystkie materiały związane z powyższym projektem zostały przekazane Komisji. W tym zakresie należy powiedzieć, że zapoznano się ze stanowiskiem Związku Powiatów Polskich, a także z innymi dokumentami. Przytoczę opinię Biura Analiz Sejmowych, która brzmi: „Przedstawiony projekt jest wadliwy i nie nadaje się do dalszych prac legislacyjnych, mimo że sama idea, która leży u podstawy przedłożenia, zasługuje na poparcie, to proponowane rozwiązania mają charakter szczątkowy i są sformułowane w sposób niewłaściwy. Z pewnością nie przyniosą spodziewanego efektu”. Przypomnę, że chodzi tu o przygotowywanie planu zabezpieczenia przeciwpowodziowego w formie opisowej i graficznej. W tym przypadku zarówno negatywna ocena Związku Powiatów Polskich, jak i uwagi Biura Analiz Sejmowych są argumentem za odrzuceniem powyższego projektu. Przypomnę, że za odrzuceniem projektu było 4 posłów, a przeciw 1 osoba. Tak jak poprzednio, projekt było omawiany bardzo szczegółowo. Podkomisja rekomenduje odrzucenie projektu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pan poseł Andrzej Adamczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejAdamczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, na dzień dzisiejszy mamy sytuację, w której na terenach potencjalnie zagrożonych powodzią można realizować przedsięwzięcia budowlane, bez względu na stan zagrożenia dla wystąpienia hipotetycznej powodzi. Przykładem może być Wrocław, w którym rozbudowano osiedla, które były objęte katastrofalną powodzią w latach 90. Jest to zabudowa na tzw. „wuzetki”. W obowiązującym systemie prawnym funkcjonują przepisy, które ograniczają budowę domów mieszkalnych na terenach zalewowych. Praktyka jest zupełnie inna. Na terenach gminnych w przypadku, w którym strona występuje o „wuzetkę” dla budowy budynku mieszkalnego na terenach, dla który nie ma sporządzonego planu zagospodarowania przestrzennego niestety, ale otrzymuje taką decyzję. Jeśli nie, to odwołuje się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i wygrywa sprawę.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejAdamczyk">Propozycja zawarta w projekcie przyjęła możliwość, w której w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego wójt, burmistrz, czy prezydent miasta może odnieść się do dokumentu, jakim jest plan ochrony przeciwpowodziowej i odmówić wydania „wuzetki”. Zależało nam na tym, aby stworzyć jasny i czytelny mechanizm, który spowoduje, że nawet w małych gminach, w których jest duża presja środowiska, szefowie gmin będą mogli odnieść się do tych dokumentów.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejAdamczyk">Wbrew temu, co mówiono na posiedzeniach podkomisji i Komisji projekt nie rodzi kolejnych obciążeń dla budżetu. Zależało nam na tym, aby objąć ochroną miejsca, dla których nie są sporządzone plany zagospodarowania przestrzennego. W jednej z analiz znalazła się opinia, że należy zmienić tytuł projektu ustawy. Uważam, że wynika to z niezrozumienia zawartego w niej tekstu. Proszę o odrzucenie sprawozdania podkomisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania? Nie słyszę pytań. Pan minister Siemoniak odniósł się do wszystkich projektów omawianych na dzisiejszym posiedzeniu. Macie państwo także stanowisko rządu z 2 września 2010 r. odnośnie do tego projektu. Ponadto w tym zakresie toczą się prace legislacyjne. Bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BernardBłaszczyk">Dziękuję bardzo. Chciałem dodać, że na posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa zostanie przyjęta nowa ustawa – Prawo wodne, w którym sytuacje przedstawione przez pana posła Adamczyka zostaną przejęte przez powyższą ustawę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania? Bardzo proszę, pan poseł Jurgiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofJurgiel">Chciałem zwrócić uwagę, że przy pracy nad projektami powinni brać udział niezależni eksperci. Analizy kierowane do marszałków, czy do powiatów, w których rządzi Platforma Obywatelska nie są miarodajne. W jednej z opinii marszałek z województwa śląskiego wchodzi w kompetencje Biura Legislacyjnego, zamiast odnieść się do potrzeby rozwiązania problemu. Wydaje się, że należałoby krótko stwierdzić czy takie rozwiązanie jest potrzebne. Proszę na przyszłość, aby projekty analizowali niezależni eksperci. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję. Panie pośle trudno jest mieć wpływ na to, jakie informacje zostaną zawarte w pismach z powiatów, czy gmin. Mamy obowiązek zebrać opinie. Proszę państwa, przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania podkomisji, która negatywnie opiniuje druk nr 3116? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WłodzimierzKarpiński">6 głosów za, 3 głosy przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#WłodzimierzKarpiński">Stwierdzam, że sprawozdanie zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#WłodzimierzKarpiński">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Wraz z panią przewodniczącą Skowrońską proponujemy kandydaturę pana posła Mariana Starownika. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pana posła Starownika? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#WłodzimierzKarpiński">Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą został pan poseł Marian Starownik.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#WłodzimierzKarpiński">Przechodzimy do kolejnego punktu obrad. Jest to poselski projekt uchwały w sprawie przyjęcia pakietu dla ochrony przeciwpowodziowej. Bardzo proszę panią poseł Skowrońską o przedstawienie sprawozdania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSkowrońska">Otrzymali państwo sprawozdanie podkomisji wskazujące, w jakich terminach pracowaliśmy nad powyższym projektem. Prace toczyły się nad uchwałą w sprawie przyjęcia pakietu dla ochrony przeciwpowodziowej. Dyskusje przebiegały z udziałem wszystkich resortów. Ponadto poprosiliśmy o informację w zakresie podejmowanych działań, o których m.in. była mowa w tym pakiecie. Jedną z odpowiedzi była opinia skierowana przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 31 lipca 2010 r. Podkomisja prosiła o kilka ekspertyz. Analizy zostały zamówione u niezależnych ekspertów. Dodatkowo prace nad projektem prowadziło Biuro Analiz Sejmowych. W konkluzji BAS zawarło następujące stwierdzenie: „Wnioskodawcy proponują liczne przesunięcia środków w ramach budżetu państwa oraz programów pomocowych. Na uwagę zasługuje fakt, iż intencją wnioskodawców są proponowane zmiany w budżecie państwa, które nie miały wpływu na zwiększenie się deficytu. Konieczne wydaje się dokonanie oceny możliwości finansowania zaproponowanych działań inwestycyjnych ze środków budżetu państwa oraz wskazanych w pakiecie programów unijnych”. Bardzo wnikliwie zapoznaliśmy się ze wszystkimi wyjaśnieniami. Chciałabym zwrócić uwagę, że przedstawiciele rządu wielokrotnie składali wyjaśnienia z postępu prac w zakresie urządzeń przeciwpowodziowych. Ponadto informowano nas o różnego rodzaju projektach infrastrukturalnych.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KrystynaSkowrońska">Wszelkiego rodzaju działania zaproponowane w tym projekcie były przedmiotem debaty, jak w poszczególnych tematach jest realizowana pomoc. Po przeanalizowaniu wszystkich czynników postanowiliśmy negatywnie zaopiniować powyższy projekt. Stosunkiem głosów: 3 za odrzuceniem, 0 przeciwnych i 2 wstrzymujących się odrzuciliśmy projekt. Argumenty przedstawione przez rząd są w pełni komplementarne i wyjaśniają zagadnienia, które zostały objęte projektem uchwały.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#KrystynaSkowrońska">Każdy z członków podkomisji kieruje się wysoką troską o zagadnienia związane ze zabezpieczeniem przed różnego rodzaju katastrofami. Podkomisja negatywnie oceniła projekt i prosi o odrzucenie uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Bardzo proszę, pan poseł Jurgiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrzysztofJurgiel">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, podejście podkomisji było bardzo lekceważące. Nie otrzymaliśmy wyjaśnień, dlaczego podkomisja nie zajęła się szeregiem propozycji, które naszym zdaniem są zasadne i mogą spowodować zmniejszenie zagrożenia przeciwpowodziowego?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#KrzysztofJurgiel">Lista projektów realizowanych przez rząd wynika z listy sporządzonej przez panią Gęsicką. Dotyczyło to działań w ramach strategii spójności. Były to zadania niezbędne, jeśli chodzi o ochronę przeciwpowodziową. Obecny rząd bezmyślnie poskreślał kilka inwestycji, które byłyby bardzo potrzebne.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#KrzysztofJurgiel">Rząd nie wykorzystuje środków przewidzianych w ramach programów związanych z rozwojem obszarów wiejskich. Przypomnę, że za czasów rządu Prawa i Sprawiedliwości wydano ponad 2.000.000 tys. zł oraz 500.000 tys. euro na działania przeciwpowodziowe. Powyższe kwoty nie są w pełni wykorzystywane.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#KrzysztofJurgiel">Pani poseł Skowrońska powołała się na opinię, w której wskazuje się, że strefa gospodarki wodnej potrzebuje dalszych inwestycji. Ponadto największe pieniądze przekazywane są przez rząd tylko i wyłącznie po największych powodziach. Dopiero niezwykle tragiczne w skutkach zdarzenia powodują chwilowe zwrócenie uwagi na problemy gospodarki wodnej.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#KrzysztofJurgiel">Chciałem zwrócić uwagę, że proponowaliśmy trzy rodzaje działań. Jeśli chodzi o pomoc doraźną, to przyznam, że rząd podjął takie działania. Dlaczego podkomisja nie odniosła się do wieloletnich działań inwestycyjnych? Panie przewodniczący zgłaszam wniosek o zwrócenie projektu do podkomisji w celu ponownego rozpatrzenia. Potrzeba nam naprawdę merytorycznych opinii. Czy jest jakiś kompleksowy plan przeciwpowodziowy? Czy jest jednolity program, w którym mamy wykaz realizowanych działań? Czy było jednoznaczne stanowisko rządu w sprawie tej uchwały?</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#KrzysztofJurgiel">Stawiam wniosek o zwrócenie projektu do ponownego rozpatrzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Bardzo proszę, pani poseł Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSkowrońska">Informację w zakresie powyższych działań, przedstawiło Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Ponadto wyjaśnienia przysłały nam Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i oraz Ministerstwo Środowiska.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo wnikliwie zajmowaliśmy się powyższym projektem, ponieważ jest to bardzo ważna kwestia. Należy dodać, że rząd zmienił kryteria związane z listą projektów przeciwpowodziowych, które realizowane są na terenie naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#KrystynaSkowrońska">Wszystkim zależy, aby rozwiązać problem ochrony przeciwpowodziowej. Każdy z członków podkomisji mógł wnioskować o analizy i opinie. Ponadto do dyspozycji mieliśmy wyjaśnienia rządu. To stanowiło podstawę do ostatecznej konkluzji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Wszyscy zainteresowani mieli możliwość uczestniczenia w pracach nad tym projektem. Bardzo proszę, pani poseł Masłowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MirosławaMasłowska">Panie przewodniczący, z wypowiedzi mojej poprzedniczki wynika, że nie omówiono do końca powyższego projektu. W związku z tym powinien powrócić do ponownego rozpatrzenia. Chcemy mieć pełne informacje. Rozumiem, że mieliśmy nadmiar ustaw, ale nie możemy lekceważyć tak ważnej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Pan poseł Jurgiel, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrzysztofJurgiel">Panie przewodniczący, chciałem dopytać pana ministra, dlaczego nie mamy odpowiedzi na pytanie dotyczące wdrożenia dyrektywy wodnej i dyrektywy powodziowej? To jest problem, który nie został rozwiązany. Zgodnie z konstytucją, Sejm RP jest organem, który kontroluje i nadzoruje działalność rządu. Taka uchwała jest w tym zakresie jak najbardziej potrzebna. Co się dzieje z ustawą o powszechnych ubezpieczeniach od skutków klęsk żywiołowych? Podobno projekt jest przygotowany, ale w Sejmie RP do tej pory go nie ma.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#KrzysztofJurgiel">W jaki sposób realizuje się program „Natura 2000”? Jest to szereg różnych programów, które powinny być realizowane w celu zwiększenia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Sekretariat przypomina, że o posiedzeniach podkomisji informowani byli wszyscy posłowie. Istniała możliwość czynnego udziału w pracach tej podkomisji. Bardzo proszę, pan minister Siemoniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#TomaszSiemoniak">Dziękuję panu Jurgielowi za pozytywną ocenę rządu w zakresie pomocy poszkodowanym przez tegoroczną powódź. Wydaje się, że działania podjęte w tej kwestii były bezprecedensowe. Wszystkie projekty, o których mówił pan poseł Jurgiel zostały omówione podczas posiedzeń podkomisji. Ponadto przedstawiciele różnych resortów mieli okazję do zaopiniowania projektu.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#TomaszSiemoniak">Działania przeciwpowodziowe kolejnych rządów oparte są o program „Odra 2006” oraz o program, który dotyczy dorzecza górnej Wisły. Obejmuje on kilka tysięcy przedsięwzięć. W ostatnim okresie czasu do powyższych działań zostało dodane województwo lubelskie, ponieważ zostało bardzo poszkodowane w wyniku powodzi. Przewidujemy, że plan zostanie przyjęty jako terminarz działań na najbliższe lata. Chodzi m.in. o dorzecze górnej Wisły i Odry.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#TomaszSiemoniak">Oprócz tego w ramach usuwania skutków powodzi rozpoczęliśmy odbudowę wałów. Na ten cel skierowano 389.000 tys. zł. Wydaje się, że w wymiarze doraźnym i strategicznym działania rządu są odpowiednie. Formuła, która została przyjęta w programie „Odra 2006” jest dobrym wzorcem, jak pracować nad takimi sprawami. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Czy pan poseł podtrzymuje swój wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KrzysztofJurgiel">Nie otrzymałem wyjaśnień. Są duże zaniedbania, jeśli chodzi o wykorzystanie środków na meliorację wodną. W Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa mamy opinię o zaniedbaniach rządu w zakresie wielu projektów. Potrzebna jest uchwała Sejmu RP. Dzięki temu działałoby się o wiele sprawniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Rozumiem panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KrzysztofJurgiel">Powiedziałem, że rząd podjął doraźne działania, bo trudno jest w takiej sytuacji nie podejmować żadnej pomocy. Taka jest rola rządu. Rozumiem, że podczas posiedzeń podkomisji zapadło wiele ustaleń, ale nie ma na to żadnych dokumentów. Członkowie Komisji nie otrzymali materiałów. Z posiedzeń podkomisji nie prowadzi się protokołów, więc nie mamy możliwości przeczytania jak przebiegała dyskusja. Podtrzymuje swój wniosek, bo musimy podejść poważnie do tego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Tak się składa, że w Sejmie RP wszystkie działania są polityczne. Podkomisja pracowała bardzo długo. Każdy mógł wziąć w niej udział. Często na posiedzeniu było cztery razy więcej przedstawicieli strony rządowej niż posłów. Wszystkie informacje o projektach związanych z ochroną przeciwpowodziową zostały bardzo dogłębnie omówione.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KrzysztofJurgiel">Panie przewodniczący, podkomisja ma wprowadzać zmiany legislacyjne, natomiast merytoryczna dyskusja powinna odbyć się na posiedzeniu Komisji. Proszę mi pokazać skąd mam otrzymać materiały i stanowiska rządu, które były prezentowane na posiedzeniach podkomisji.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#KrzysztofJurgiel">Stawiam wniosek żeby projekt uchwały wrócił do podkomisji i został jeszcze raz szeroko omówiony. Ponadto prosiłbym o pisemną informację, dlaczego projekt został odrzucony.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Proszę panią przewodniczącą podkomisji o odniesienie się do powyższego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KrystynaSkowrońska">Posiedzenia podkomisji są nagrywane. Nie został sformułowany wniosek, aby z posiedzeń podkomisji został sporządzony stenogram. Ponadto o pracy podkomisji informowaliśmy wszystkich posłów z naszej Komisji. W mojej opinii dołożyliśmy należytej staranność, aby wszyscy posłowie mieli możliwość uczestnictwa w pracach podkomisji. Była możliwość formułowania wniosków. Nie pojawił się żaden wniosek, który byłby tożsamy z propozycją pana posła Jurgiela.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Każdy poseł może skorzystać z instrumentów, które wynikają z mandatu posła i senatora. Są nimi zapytania poselskie, interpelacje itd. Przechodzimy do głosowania. Chodzi o powrót projektu uchwały do ponownego rozpatrzenia na posiedzeniach podkomisji. Kto jest za przyjęciem wniosku pana posła Jurgiela? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#WłodzimierzKarpiński">2 głosy za, 6 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#WłodzimierzKarpiński">Stwierdzam, że wniosek został odrzucony.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#WłodzimierzKarpiński">Stawiam wniosek o przyjęcie sprawozdania podkomisji. Panie pośle jesteśmy w trakcie głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KrzysztofJurgiel">Mój wniosek dotyczy tego, aby przyjąć sprawozdanie w wersji, która jest w przedłożeniu wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Czy Biuro Legislacyjne wie, o co chodzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JarosławLichocki">Rozumiemy, że pan poseł stawia wniosek o przyjęcie sprawozdania, czyli odrzucenie powyższego projektu uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#KrzysztofJurgiel">Proponuję przyjąć sprawozdanie podkomisji jako treść druku nr 3130.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WojciechPaluch">Wniosek pana posła dotyczy odrzucenia sprawozdania podkomisji. Jeśli wniosek zostałby zaakceptowany bylibyśmy zmuszeni do pracy nad tym projektem. Najpierw należy odrzucić sprawozdanie podkomisji, a dopiero później rozpatrywać projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#KrzysztofJurgiel">Czy mogę zgłosić wniosek mniejszości?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WojciechPaluch">W tym przypadku nie ma takiej możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KrzysztofJurgiel">Wydaje się to dość dziwne.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Stawiam wniosek o przyjęcie sprawozdania, który konsumuje intencje pana posła Jurgiela. Chodzi o odrzucenie projektu uchwały z druku nr 3130. Przechodzimy do głosowania. Kto jest za? Kto jest sprzeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#WłodzimierzKarpiński">6 głosów za, 2 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#WłodzimierzKarpiński">Stwierdzam, że sprawozdanie zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#WłodzimierzKarpiński">Proponuję panią Krystynę Skowrońską na posła sprawozdawcę Komisji. Czy są inne kandydatury? Bardzo proszę pan poseł Jurgiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#KrzysztofJurgiel">Panie przewodniczący, zapytałem Biuro Legislacyjne czy mogę zgłosić wniosek mniejszości?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Panie pośle, pamiętam pana pytanie, ale jesteśmy w trakcie określonej procedury. Czy są inne kandydatury na sprawozdawcę Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#MirosławaMasłowska">Zgłaszam pana posła Jurgiela.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Czy pani poseł Skowrońska się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Czy pan poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#KrzysztofJurgiel">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Według kolejności zgłoszeń proponuję przegłosować kandydaturę pani poseł Skowrońskiej. Kto jest za tym, aby sprawozdawcą z prac Komisji została pani poseł Krystyna Skowrońska?</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#WłodzimierzKarpiński">Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą została pani poseł Skowrońska. Nie ma konieczności głosowania nad drugą kandydaturą.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JarosławLichocki">Proszę państwa, kilka słów wyjaśnienia w kwestii wniosku mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dobrze. Tylko zamknijmy jedną sprawę. Pani poseł Krystyna Skowrońska została posłem sprawozdawcą i nie mamy obowiązku głosowania nad drugą kandydaturą.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#JarosławLichocki">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą została pani poseł Skowrońska. Teraz, bardzo proszę o odpowiedź na pytanie posła Jurgiela.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#JarosławLichocki">Art. 43 ust. 4 regulaminu Sejmu RP mówi, że jeżeli Komisja przedstawia w sprawozdaniu wniosek o odrzucenie projektu, to w sprawozdaniu nie zamieszcza się wniosków mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Podczas drugiego czytania będzie możliwość dodania swoich wątpliwości. Bardzo proszę, pani poseł Masłowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MirosławaMasłowska">Czy można zaprezentować stanowisko odrębne?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JarosławLichocki">Nie rozumiem pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Czy na sali sejmowej można przedstawić odrębne stanowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#MirosławaMasłowska">Przedstawimy to jako stanowisko Klubu.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>