text_structure.xml
13.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Serdecznie wszystkich witam.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Informuję państwa posłów, że protokół z poprzedniego posiedzenia Komisji, w związku z niewniesieniem uwag, uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechJasiński">Chciałbym też poinformować państwa posłów, że mamy nowych kolegów w naszej Komisji, pana posła Mariana Starownika z Polskiego Stronnictwa Ludowego, którego serdecznie witam w naszym gronie i pana posła Jacka Boguckiego z Prawa i Sprawiedliwości, który niestety jeszcze nie przyszedł, ale już informuję państwa o nowym członku naszej Komisji. Witam uprzejmie nowego kolegę, jestem przekonany, że będzie się nam dobrze współpracować.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WojciechJasiński">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (druk nr 3143), który uzasadnia minister gospodarki. W tym miejscu witam pana ministra Rafała Baniaka wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WojciechJasiński">W drugim punkcie będziemy omawiać sprawy materiałów, ale to później. Przystępujemy do pierwszego punktu. Proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RafałBaniak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo są dwie przesłanki, które powodują konieczność nowelizacji ustawy o Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Po pierwsze, nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 roku, które uznaje niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu. Druga przesłanka to konieczność dostosowania przepisów ustawy do przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych. W projekcie ustawy proponujemy również kilka zmian, które mają w sposób bardziej adekwatny do aktualnego procesu programowania, przygotować Agencję do aktywnego działania.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#RafałBaniak">Projekt wprowadza, w zakresie udzielania przez Agencję pomocy finansowej, nową definicję pracownika, rozszerzoną w stosunku do określonej w ustawie – Kodeks pracy. Z uwagi na fakt, że zasadniczą część pomocy finansowej udzielanej przez Agencję stanowi pomoc publiczną, w projekcie proponuje się zdefiniowanie pojęcia pracownika analogicznie, jak w art. 5 załącznika I do rozporządzenia, o którym mówiłem powyżej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RafałBaniak">Projekt ustawy znosi wymóg działania nie dla zysku lub przeznaczania całości zysku na cele związane z zadaniami realizowanymi przez Agencję, przez podmioty zarejestrowane w Krajowym Systemie Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Ograniczenie tylko do podmiotów niedziałających dla zysku w obecnym stanie prawnym nie znajduje uzasadnienia, gdyż np. z punktu widzenia przepisów o pomocy publicznej jest istotne, czy wsparcie dla podmiotu nie zakłóca lub nie grozi zakłóceniem konkurencji, a nie to, czy wypracowuje on zysk.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#RafałBaniak">W projekcie przewiduje się rozszerzenie zakresu działań, na które może być przeznaczona pomoc finansowa udzielana przez Agencję. Ta zmiana z kolei jest spowodowana faktem, że Agencja jako instytucja posiadająca bogate doświadczenie w realizacji działań na rzecz przedsiębiorców, w tym projektów unijnych i międzynarodowych otrzymuje dodatkowe zadania, polegające m.in. na udzielaniu pomocy finansowej w szerszym zakresie, niż jest to określone w aktualnie obowiązującej ustawie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#RafałBaniak">W celu zlikwidowania nierównego traktowania podmiotów ubiegających się o wsparcie, doprecyzowano obowiązujące przepisy tak, by badanie pod kątem karalności za określone przestępstwa było większe w przypadku jednostek organizacyjnych, członków organów zarządzających lub wspólników spółek osobowych. W przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, weryfikacji podlegają zarówno członkowie zarządu jak i wspólnicy. Proponuje się, żeby w przypadku osób prawnych, w tym spółek kapitałowych, badaniem pod kątem karalności za określone przestępstwa byli objęci jedynie członkowie organów</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#RafałBaniak">zarządzających. To zrówna sytuację prawną spółek kapitałowych i osobowych, ubiegających się o wsparcie lub pożyczkę z Agencji.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#RafałBaniak">W celu poszerzenia kręgu potencjalnych beneficjentów wsparcia przeznaczonego dla przedsiębiorców dotkniętych kryzysem, projekt zmian zakłada dodanie przepisu, który wyłącza zakaz udzielania wsparcia lub pożyczki podmiotom posiadającym zaległości z tytułu należności publicznoprawnych, w odniesieniu do przedsiębiorców ubiegających się lub otrzymujących wsparcie lub pożyczkę na dostosowanie działalności do zmieniających się warunków rynkowych, w szczególności wywołanych kryzysem gospodarczym lub finansowym. Wsparciem będą mogli być objęci tylko przedsiębiorcy, którzy zawarli porozumienie w sprawie spłaty zadłużenia i terminowo spłacają raty lub korzystają z odroczenia terminu płatności zobowiązań publicznoprawnych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#RafałBaniak">Dodano kolejną przesłankę, która wyklucza otrzymanie wsparcia przez podmiot zbiorowy, wobec którego sąd orzekł zakaz korzystania z dotacji, subwencji lub innych form wsparcia finansowego środkami publicznymi, co jest zgodne z ustawą o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. Brak takiego przepisu w aktualnie obowiązującej ustawie stwarza ryzyko ubiegania się o wsparcie lub pożyczkę przez takie podmioty, przy braku podstaw do odmowy udzielenia pomocy finansowej przez Agencję.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#RafałBaniak">W projekcie proponujemy zmiany mające na celu uelastycznienie sytemu wyboru instytucji pełniących funkcję Regionalnych Instytucji Finansujących oraz usankcjonowanie wagi efektywności finansowej i ekonomicznej ich funkcjonowania. Projekt wprowadza zmianę, zgodnie z którą do zadań Rady Nadzorczej PARP będzie należało nie tylko opiniowanie projektów rocznych planów działania i projektów planów finansowych, ale także projektów zmian tych planów.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#RafałBaniak">W związku z wejściem w życie od 1 stycznia br. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, proponuje się wprowadzenie zmian polegających na wykreśleniu z katalogu przychodów Agencji dotacji rozwojowych oraz dostosowanie terminologii do tej, która jest stosowana w ustawie o finansach publicznych. Proponuje się również wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących umarzania należności i wierzytelności Agencji, które uwzględniają dotychczasowe doświadczenia w stosowaniu instytucji umarzania należności i pozwolą na jej bardziej elastyczne stosowanie, co jest szczególnie istotne, zarówno w okresie kryzysu gospodarczego, jak i w okresie, który następuje po tym czasie.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#RafałBaniak">Aktualne przepisy ustawy zostały rozszerzone o możliwości umarzania należności i wierzytelności Agencji z tytułu udzielenia pomocy w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw i Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Ponadto wprowadzono możliwość umorzenia należności lub wierzytelności nieprzekraczających 100 zł, których koszty dochodzenia wielokrotnie przewyższają wartość samego roszczenia.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#RafałBaniak">W przepisie dotyczącym możliwości umorzenia wierzytelności przez Prezesa Agencji wprowadzono zmianę polegającą na tym, że dopuszczalne jest umorzenie przy wystąpieniu tylko jednej przesłanki, a nie obu łącznie jak jest dzisiaj, tj. zagrożenie ważnych interesów dłużnika lub niezdolność do prowadzenia działalności gospodarczej, które są na tyle poważne, że budzą wątpliwości w kwestii zasadności dochodzenia należności i możliwości wyegzekwowania jej od dłużnika. Uzupełniono przepisy o określeniu sytuacji, w której Prezes Agencji może odroczyć spłatę lub rozłożyć na raty całość lub część należności Agencji oraz określenie, kiedy pomoc w formie odraczania terminu spłaty lub rozkładania na raty będzie stanowić pomoc de minimis. Rozszerzono katalog sytuacji, w których Prezes Agencji może umorzyć wierzytelność bez zgody dłużnika o przypadki, gdy należności i wierzytelności nie odzyskano w wyniku przeprowadzonego postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego, albo gdy zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji należności lub wierzytelności Agencji lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne. Z naszych doświadczeń wynika, iż dłużnicy po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego albo upadłościowego nie składają takich wniosków, ponieważ nie są zainteresowani formalnym umorzeniem należności.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#RafałBaniak">Panie przewodniczący tyle pokrótce na temat omawianego dzisiaj projektu ustawy. Bardzo proszę Wysoką Komisję o pracę nad tą ustawą w możliwie szybkim tempie, przy pełnej kooperacji Ministra Gospodarki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję panu ministrowi. Otwieram debatę. Czy panie i panowie posłowie wyrażają chęć zabrania głosu? Nie słyszę zgłoszeń. Z powodu braku zgłoszeń do dyskusji, zamykam pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WojciechJasiński">Jest propozycja powołania podkomisji do opracowania projektu ustawy. Rozumiem, że nie ma sprzeciwu w tej sprawie. Do składu podkomisji proponuje się następujące osoby: z Platformy Obywatelskiej – pani poseł Mirosława Nykiel, pan poseł Tomasz Nowak i pani poseł Alicja Olechowska, z Prawa i Sprawiedliwości – panowie posłowie Adam Gawęda i Dariusz Seliga, z Polskiego Stronnictwa Ludowego pan poseł Mieczysław Kasprzak. Oczekuję dalszych zgłoszeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#HenrykMilcarz">Poseł Henryk Milcarz.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Zgłosił się pan poseł Henryk Milcarz z Klubu Poselskiego Lewica. Nie słyszę dalszych zgłoszeń do składu podkomisji, wobec tego zamykam listę. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WojciechJasiński">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że skład podkomisji nadzwyczajnej został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że w wyżej wymienionym składzie Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną. Bardzo proszę członków podkomisji o przybycie do stanowiska prezydium Komisji – po zakończeniu rozpatrywania drugiego punktu dzisiejszego porządku obrad – w celu ukonstytuowania się.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#WojciechJasiński">W związku z wyczerpaniem punktu pierwszego porządku obrad, przystępujemy do punktu drugiego porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, podczas poprzedniego posiedzenia Sejm przeprowadził pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o rezerwach strategicznych, druk nr 3140 wraz z autopoprawką. Następnie Sejm odesłał projekt ustawy do naszej Komisji, do rozpatrzenia.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#WojciechJasiński">Z uwagi na fakt, że to także jest projekt dosyć obszerny i bardzo istotny, prezydium Komisji proponuje powołanie podkomisji nadzwyczajnej. Czy są sprzeciwy wobec tej propozycji? Czy ktoś chciałby zabrać głos w tym przedmiocie? Nie słyszę sprzeciwu, ani nikogo, kto chciałby zabrać głos.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#WojciechJasiński">Do składu podkomisji proponuje się następujących panów posłów: Artur Gierada, Piotr Cieśliński, Janusz Cichoń, Leonard Krasulski, Marian Starownik, Zbigniew Kozak. Czekamy na dalsze propozycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#HenrykMilcarz">Henryk Milcarz, Lewica.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechJasiński">Oj, panie pośle, zapracuje się pan. Szanowni państwo, czy są sprzeciwy wobec tych propozycji? Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WojciechJasiński">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to uznam, że Komisja powołała podkomisję w wyżej wymienionym składzie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję w składzie, który wyżej przedstawiono.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#WojciechJasiński">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>