text_structure.xml 12.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Witam wszystkich. Stwierdzam, że protokół z poprzedniego posiedzenia został przyjęty wobec niewniesienia do niego poprawek. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zawartego w druku nr 262. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że porządek obrad został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WojciechJasiński">Przystępujemy do jego realizacji. Proszę przedstawiciela rządu o zaprezentowanie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RafałBaniak">Przedłożony projekt ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych realizuje przede wszystkim dwa cele. Po pierwsze, zwiększa limit łącznego obszaru stref z 12 do 20 tys. ha. Po drugie, upoważnia Radę Ministrów do wydania rozporządzenia określającego kryteria włączania do stref gruntów prywatnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RafałBaniak">Stefy jako obszary oferujące inwestorom pomoc publiczną odgrywają dzisiaj istotną rolę w przyciąganiu inwestycji, zwłaszcza innowacyjnych, ponieważ projekty w większości światowych koncernów realizowane są w oparciu o najnowsze technologie. W ostatnim okresie obserwujemy również dynamiczny rozwój centrów usług wspólnych, których wsparcie generuje znaczącą liczbę nowych miejsc pracy dla wykształconej kadry, stanowiąc tym samym alternatywę dla emigracji zarobkowej Polaków, młodzieży. Inwestorzy rozważając wybór Polski jako miejsca inwestowania z reguły uzależniają decyzję lokalizacyjną od możliwości skorzystania ze wsparcia finansowego. Specjalna strefa ekonomiczna jest instrumentem stosunkowo łatwo dostępnym i, co ważne, mniej obciążającym budżet państwa niż dotacje bezpośrednie. W związku z tym nadal odgrywa kluczową rolę w przyciąganiu do Polski nowych inwestycji. Strefy działają w Polce już 10 lat. Dzisiaj na terenach strefowych pracuje blisko 200 tys. osób, a zrealizowane tam inwestycji osiągnęły wartość prawie 50 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RafałBaniak">Pozytywne rozpatrzenie wniosku podłączenia do stref nowych terenów pod istotne dla regionów projekty wymaga kolejnych 600 ha, a więc o 100 ha więcej niż wynosi obecnie dopuszczalny pułap. Zwiększenie powierzchni stref o 8 tys. ha ma na celu co najmniej utrzymanie obecnego tempa napływu inwestycji, a nową pulę planujemy wykorzystać głównie pod projekty innowacyjne. Zamierzamy też wspierać działania zarządzających strefami i władz lokalnych na rzecz dalszej specjalizacji branżowej, przez tworzenie klastrów i parków technologicznych. Z punktu widzenia Traktatu Akcesyjnego i innych przepisów unijnych o pomocy publicznej nie ma przeszkód dla zwiększania sumarycznego obszaru stref. Istotne jest, aby zasady udzielania wsparcia były zgodne z przepisami Unii Europejskiej, a w tym względzie mamy całkowitą zgodność. Obecnie modyfikowany program pomocowy przewiduje roczną pomoc publiczną o wysokości do 200 mln euro. Po zwiększeniu łącznego limitu stref do 20 tys. ha zostanie dokonana analiza wpływu tej zmiany na roczny budżet pomocy publicznej. Jeżeli okaże się, że należy spodziewać się wzrostu wcześniej oszacowanej wielkości, stosowna korekta programu zostanie przekazana do Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#RafałBaniak">Drugim ważnym powodem nowelizacji ustawy jest określenie szczegółowych kryteriów obejmowania statusem specjalnej strefy ekonomicznej gruntów prywatnych. Uchwalając w roku 1994 ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych nie zakładano, że tereny prywatne mogą odegrać znaczącą rolę w rozwoju nowych inwestycji. Jednak praktyka pokazała, że aby sprostać konkurencji w wyścigu po inwestora trzeba oferować pomoc publiczną projektom realizowanym nie tylko na gruntach gminnych lub Skarbu Państwa. Przy coraz częstszych włączeniach do stref gruntów prywatnych uznano, że ustawowe umocowanie dla takich działań ograniczające się do stwierdzenia „w przypadkach uzasadnionych ważnymi względami gospodarczymi” jest mało precyzyjne i zbyt pojemne. Projekt ustawy upoważnia Radę Ministrów do wydania rozporządzenia określającego szczegółowe kryteria obejmowania gruntów prywatnych statusem specjalnej strefy ekonomicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#RafałBaniak">Ponadto przedłożony projekt ustawy wprowadza kilka regulacji wynikających, bądź z konieczności dostosowania przepisów do zasad udzielania pomocy publicznej, bądź z dziesięcioletnich doświadczeń, które zweryfikowały trafność niektórych koncepcji. Pierwsza przesłanka odnosi się do nowej konstrukcji zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej oraz powodów i warunków jego zmiany. Natomiast rezygnacja z dodatkowego uzgadniania zmiany granic stref z Ministrem Rozwoju Regionalnego i wprowadzenia w to miejsce konsultacji z zarządem województwa wynika z roli marszałka województwa, będącego organem odpowiedzialnym za prowadzenie polityki regionalnej. Proponowana w projekcie ustawy zmiana koncepcji opracowywania planów rozwoju stref, polegająca na odejściu od szczegółowego opisywania istniejącej i planowanej infrastruktury zabezpiecza przed częstą nowelizacją granic, przed ich szybką dezaktualizacją.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#RafałBaniak">Przedłożony projekt wprowadza do ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych także przepisy o charakterze antykorupcyjnym, np. ogranicza możliwość zatrudniania członków zarządów spółek zarządzających strefami u przedsiębiorców działających na terenie danej strefy. Reguluje też kwestie powoływania ich zarządów wyłącznie w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#RafałBaniak">Przedstawiłem państwu w skrócie główne założenia projektu ustawy. Jeśli będą jakieś pytania, wspólnie z panią Teresą Korycińską, zastępcą dyrektora Departamentu Instrumentów Wsparcia Ministerstwa Gospodarki, jesteśmy do państwa dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#RafałBaniak">Zwracam się do pana przewodniczącego i państwa posłów o skierowanie projektu ustawy do dalszych prac w Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MirosławaNykiel">Panie ministrze, czy nie uważa pan za zasadne rozważenie zmiany art. 6 pkt. 3 i 4, która by dawała szansę przestrzegania zasad ładu korporacyjnego w spółkach działających w specjalnych strefach ekonomicznych. Konferencja Specjalnych Stref Ekonomicznych zwróciła się do mnie z prośbą o przedyskutowanie tej sprawy na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Przepis ten funkcjonował przez wiele lat bez większych zakłóceń. Jednak ostania ekipa rządząca dążyła do scentralizowania decyzji, także w tych obszarach gdzie nie była ona wskazana i w zdecydowanej większości spółek zarządzających Ministerstwo wymuszała zmianę statutów i wprowadzała zapis, w oparciu o który minister właściwy do spraw gospodarki miał wpływ na wybór większości członków zarządu poprzez wskazanie w formie oświadczenia woli osób, które miały sprawować te funkcje. Tak daleka ingerencja w proces wyboru członków zarządu jest niewskazana i Konferencja Specjalnych Stref Ekonomicznych zgłasza propozycję uchylenia punktów 3 i 4 w art. 6. Pozostałe zmiany Konferencja akceptuje, zgada się z nimi i uważa, że są niezbędne, aby utrzymać dotychczasowe tempo pozyskiwania znaczących inwestycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. Proszę przedstawiciela rządu o ustosunkowanie się do propozycji pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RafałBaniak">Na spotkaniu z zarządami specjalnych stref ekonomicznych, które odbyło się w ubiegłym tygodniu w Katowicach długo dyskutowaliśmy o tym. W tej chwili pracujemy nad korektą art. 6, dotyczącą właśnie ograniczenia wpływu Skarbu Państwa na obsadę zarządu. Ustaliliśmy, że jesteśmy otwarci na zmiany i myślę, że podczas szczegółowych prac nad projektem ustawy będziemy mogli wiele propozycji przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LeonardKrasulski">Z tego wynika, że przedłożony projekt wymaga jeszcze dopracowania. Zgadzam się z panią poseł i proponuję powołanie podkomisji do jego rozpatrzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. Zamykam pierwsze czytanie. Również chciałem zaproponować powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia tego projektu ustawy. Proponuję, żeby liczyła ona cztery osoby, aby każdy z klubów miał swojego przedstawiciela. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie ma sprzeciwu. W imieniu Klubu Prawo i Sprawiedliwość zgłaszam pana posła Leonarda Krasulskiego. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LeonardKrasulski">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechJasiński">Proszę o zgłaszanie innych kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejCzerwiński">Zgłaszam panią poseł Mirosławę Nykiel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WojciechJasiński">Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MirosławaNykiel">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MieczysławKasprzak">Zgłaszam pana posła Jana Kamińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WojciechJasiński">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanKamiński">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WojciechJasiński">Kogo zgłasza Klub LiD? Oczywiście przymusu nie ma, ale dobrze by było, żeby każdy klub delegował swojego przedstawiciela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AntoniMężydło">Proponuję, żeby pan poseł Bogdan Lis zgodził się pracować w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BogdanLis">Dobrze, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WojciechJasiński">Na członków podkomisji zgłoszono posłów: Mirosławę Nykiel (PO), Leonarda Krasulskiego (PiS), Jana Kamińskiego (PSL) oraz Bogdana Lisa (LiD). Czy jest sprzeciw wobec powołania podkomisji w wymienionym w składzie? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisja wybrała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Członków podkomisji proszę o pozostanie w celu ukonstytuowania się podkomisji. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>