text_structure.xml 58.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do zmian w kodyfikacjach. Witam posłów i przybyłych gości. Stwierdzam kworum oraz że protokół z poprzedniego posiedzenia Komisji został przyjęty wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Proponowany porządek posiedzenia został państwu doręczony na piśmie. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że został on przyjęty. Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że porządek posiedzenia został zaakceptowany.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku dziennego, w którym zajmiemy się rozpatrzeniem sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, zawartego w druku nr 715. Głos przekazuję przewodniczącemu podkomisji, aby przedstawił nam krótką informację na temat prac nad sprawozdaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyKozdroń">Podkomisja wykonała powierzone jej zadanie spotykając się na czterech posiedzeniach, które odbyły się w dniach: 13, 27 lutego oraz 13 i 27 marca 2007 r. Celem projektu jest przede wszystkim dokonanie zmian w Kodeksie postępowania cywilnego. Chodzi o unormowania proceduralne w części ogólnej Kodeksu, a dokładniej o zmiany w przepisach o zdolności sądowej, zdolności do czynności prawnych i zdolności procesowej. Celem tych zmian jest zsynchronizowanie przepisów Kodeksu cywilnego, dotyczących jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego. Chodzi o wprowadzenie tych instytucji do k.p.c. Doprecyzowano i uściślono także przepisy dotyczące kosztów procesu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJerzyKozdroń">Kolejne zmiany proceduralne zawarte w przedłożeniu dotyczą przepisów o ubezwłasnowolnieniu. Nadrzędnym celem tych ostatnich rozwiązań jest to, aby regulacje procesowe w większym stopniu uwzględniały dobro osoby, wobec której toczy się postępowanie o ubezwłasnowolnienie. Takie postępowanie ma być prowadzone z większym poszanowaniem godności tych osób, przy zachowaniu ochrony ich praw i wolności. W tym obszarze dokonano także zmian w przepisach odnoszących się do ustanawiania przedstawiciela osoby ubezwłasnowolnionej i powoływania kuratora dla osoby niepełnosprawnej na etapie zakończenia postępowania. Podkomisja dokonała także wielu innych zmian, które należałoby omówić w trakcie szczegółowego rozpatrywania projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przychylam się do wniosku przedmówcy, aby w trakcie szczegółowego rozpatrywania sprawozdania, w chwili, gdy pojawią się jakieś wątpliwości, zwracać się o pomoc do przewodniczącego podkomisji i przedstawicieli Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy ktoś chciałby zabrać głos w dyskusji ogólnej? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przystępujemy do rozpatrzenia szczegółowej treści projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia tytułu ustawy, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Ustawa z dnia … 2007 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw”.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do tytułu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyKozdroń">Zwracam uwagę na to, że podkomisja zmieniła tytuł ustawy. W trakcie naszych prac okazało się, że zachodzi konieczność znowelizowania jeszcze innych ustaw szczególnych. Dlatego podkomisja zdecydowała, że wymienianie w tytule wszystkich zmienianych ustaw byłoby zbyt skomplikowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Zgadza się. Pierwotnie tytuł ustawy był trochę inny od aktualnie proponowanego.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są inne uwagi lub zastrzeżenia do tytułu ustawy? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, iż Komisja zaakceptowała tytułu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1 – zdanie wstępne, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:”.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zdania wstępnego art. 1? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, iż Komisja zaakceptowała treść zdania wstępnego art. 1.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 1, w której proponuje się, aby w art. 64 po par. 1 dodać par. 11 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 11. Zdolność sądową mają także jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną”.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 1? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 1 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 1, w której proponuje się, aby w art. 65 par. 1 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 1. Zdolność do czynności procesowych (zdolność procesową) mają osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, osoby prawne, inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne, o których mowa w art. 64”.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 2? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 2 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.15" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 3, w której proponuje się, aby w art. 67 par. 1 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-5.16" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 1. Osoby prawne, inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne mające zdolność sądową dokonują czynności procesowych przez swoje organy albo przez osoby uprawnione do działania w ich imieniu”.</u>
          <u xml:id="u-5.17" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 3? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-5.18" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 3 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.19" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 4, w której proponuje się, aby w art. 89 uchylić par. 3.</u>
          <u xml:id="u-5.20" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Mam pytanie do przewodniczącego podkomisji, co jest istotą rozpatrywanej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJerzyKozdroń">Ta zmiana dotyczy kwestii treści oświadczeń składanych przez radców prawnych. W tych oświadczeniach radcowie informowali, że nie pozostają w żadnym stosunku pracy. Obowiązek ten wynikał z ustawy o radcach prawnych. Ostatnio ustawa o radcach prawnych zmieniła się w tym zakresie i zwolniła radców z tego obowiązku. Zmiana w Kodeksie postępowania karnego jest wynikiem tamtej zmiany, poprawka eliminuje zbędny przepis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są inne uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 4? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 4 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 5, w której proponuje się, aby w art. 98:</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">a) par. 2 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 2. Do niezbędnych kosztów procesu prowadzonego przez stronę osobiście lub przez pełnomocnika, który nie jest adwokatem, radcą prawnym lub rzecznikiem patentowym, zalicza się poniesione przez nią koszty sądowe, koszty przejazdów do sądu strony lub jej pełnomocnika oraz równowartość zarobku utraconego wskutek stawiennictwa w sądzie. Suma kosztów przejazdów i równowartość utraconego zarobku nie może przekraczać wynagrodzenia jednego adwokata wykonującego zawód w siedzibie sądu procesowego”,</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">b) par. 4 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 4. Wysokość kosztów sądowych, zasady zwrotu utraconego zarobku lub dochodu oraz kosztów stawiennictwa strony w sądzie, a także wynagrodzenie adwokata, radcy prawnego i rzecznika patentowego regulują odrębne przepisy”.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 5? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 5 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 6, w której proponuje się, aby w art. 981 par. 2 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 2. Jeżeli postępowanie cywilne zostało wszczęte w ciągu trzech miesięcy od dnia zakończenia mediacji, która nie została zakończona ugodą albo w ciągu trzech miesięcy od dnia uprawomocnienia się postanowienia o odmowie zatwierdzenia ugody przez sąd, do niezbędnych kosztów procesu zalicza się także koszty mediacji w wysokości nieprzekraczającej czwartej części opłaty”.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 6? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 6 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 7, w której proponuje się, aby uchylić art. 121.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy można usłyszeć uzasadnienie propozycji uchylenia art. 121?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaSprawiedliwościJacekSaramaga">W ocenie resortu sprawiedliwości art. 121 nie ma żadnego uzasadnienia normatywnego. Art. 121 mówi o tym, że ustanowienie adwokata lub radcy prawnego nie zwalnia strony od obowiązku zwrotu kosztów drugiej stronie. Ta zasada wynika z innych przepisów prawa i dlatego istnienie tej normy w tym miejscu Kodeksu jest zbędne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są inne uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 7? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 7 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 8, w której proponuje się, aby w art. 135 dotychczasową treść oznaczyć jako par. 1 oraz dodać par. 2 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 2. Na wniosek strony doręczenie może być dokonane na wskazany przez nią adres skrytki pocztowej. W tym wypadku pismo sądowe przesłane pocztą składa się w placówce pocztowej operatora publicznego, umieszczając zawiadomienie o tym w skrytce pocztowej adresata”.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 8? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 8 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 9, w której proponuje się, aby w art. 136:</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">a) par. 3 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 3. Przepisu par. 2 nie stosuje się do doręczenia skargi o wznowienie postępowania lub skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia”.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">b) po par. 3 dodaje się par. 4 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 4. Strona, która zgłosiła wniosek o dokonywanie doręczeń na adres oznaczonej skrytki pocztowej, ma obowiązek zawiadamiać sąd o każdej zmianie tego adresu. Przepisy par. 2 i par. 3 stosuje się odpowiednio”.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 9? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 9 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 10, w której proponuje się, aby art. 373 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-9.14" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 373. Sąd drugiej instancji odrzuca na posiedzeniu niejawnym apelację, jeżeli ulegała ona odrzuceniu przez sąd pierwszej instancji. Jeżeli dostrzeże braki, do których usunięcia strona nie była wezwana, zażąda ich usunięcia. W razie nieusunięcia braków w wyznaczonym terminie, apelacja ulega odrzuceniu. Art. 3701 stosuje się odpowiednio”.</u>
          <u xml:id="u-9.15" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 10? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-9.16" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 10 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.17" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 11, w której proponuje się, aby w art. 394 w par. 1 pkt 9 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-9.18" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„9) zwrot kosztów, określenie zasad ponoszenia przez strony kosztów procesu, wymiar opłaty, zwrot opłaty lub zaliczki, obciążenie kosztami sądowymi, jeżeli strona nie składa środka zaskarżenia co do istoty sprawy, koszty przyznane w nakazie zapłaty oraz wynagrodzenie biegłego”.</u>
          <u xml:id="u-9.19" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 11? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-9.20" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 10 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.21" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Widzę, że rozpatrywanie sprawozdania podkomisji nie budzi żadnych zastrzeżeń wśród posłów. Projekt ustawy wydaje się wyjątkowo bezkonfliktowy.</u>
          <u xml:id="u-9.22" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 12, w której proponuje się, aby w art. 395 par. 1 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-9.23" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 1. Akta sprawy wraz z zażaleniem sąd pierwszej instancji przedstawia sądowi drugiej instancji po doręczeniu zażalenia stronie przeciwnej, a w wypadkach wskazanych w art. 394 par. 1 pkt 2 i 5 – niezwłocznie po złożeniu zażalenia bez doręczenia go stronie przeciwnej. Odpowiedź na zażalenie może być wniesiona wprost do sądu drugiej instancji w terminie tygodniowym od doręczenia zażalenia”;</u>
          <u xml:id="u-9.24" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 12? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-9.25" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 12 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.26" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 13, w której proponuje się, aby w art. 3986 par. 4 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-9.27" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 4. O odrzuceniu skargi kasacyjnej niespełniającej wymagań określonych w art. 3984 par. 1 sąd drugiej instancji albo Sąd Najwyższy zawiadamia właściwy organ samorządu zawodowego, do którego należy pełnomocnik”.</u>
          <u xml:id="u-9.28" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 13? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-9.29" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 13 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.30" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 14, w której proponuje się, aby w art. 4246 par. 3 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-9.31" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 3. Skargę nieopłaconą, skargę wniesioną z naruszeniem art. 871 par. 1 oraz skargę, której braków strona nie uzupełniła w terminie, sąd odrzuca na posiedzeniu niejawnym”.</u>
          <u xml:id="u-9.32" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 14?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuAgnieszkaPawłowskaRyś">Po konsultacjach z ekspertem proponujemy wyraz „uzupełniła” zastąpić wyrazem „usunęła”. Poprawka jest konsekwencją rozwiązania przyjętego w art. 373, a z tego przepisu wynika, że braków się nie uzupełnia, ale je usuwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy resort sprawiedliwości zgadza się z poprawką Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościAndrzejDuda">Popieramy poprawkę Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy jest sprzeciw wobec propozycji Biura Legislacyjnego? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że Komisja przyjęła propozycję Biura Legislacyjnego i zastąpiła w art. 4246 par. 3 wyraz „uzupełniła” wyrazem „usunęła”.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są inne uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 14? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 14 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 15, w której…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościAndrzejDuda">Przepraszam, że wchodzę w zdanie, ale resort sprawiedliwości ma propozycję uzupełnienia sprawozdania podkomisji o przepis, który powinien znaleźć się między zmianą nr 14, a 15. W momencie poparcia naszej propozycji przez Komisję zostałaby ona umieszczona w sprawozdaniu zamiast dotychczasowej zmiany nr 15, a wszystkie kolejne zmiany miałyby numer o jeden większy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościAndrzejDuda">Proponujemy, aby zmiana nr 15 przyjęła brzmienie: „w art. 473 uchylić par. 2”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy możemy usłyszeć uzasadnienie do nowo wprowadzanej zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Zgodnie z art. 473 par. 2 w brzmieniu, który został mu nadany ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczenia społecznego i niektórych innych ustaw, opinie w postępowaniu sądowym w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, które dotyczą niezdolności do pracy lub niezdolności do samodzielnej egzystencji, wydaje biegły – lekarz legitymujący się świadectwem potwierdzającym umiejętności w zakresie orzecznictwa lekarskiego uzyskane w trybie określonym w przepisach o zawodzie lekarza dla świadectw potwierdzających posiadanie umiejętności z zakresu wyższych dziedzin medycyny. W tym miejscu powstał problem polegający na tym, że te warunki miały zostać uregulowane przez ministra właściwego do spraw zdrowia po zasięgnięciu Naczelnej Rady Lekarskiej oraz właściwych lekarskich towarzystw naukowych, w rozporządzeniu, które miało zostać wydane na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Niestety, do dnia dzisiejszego, odpowiednie rozporządzenie nie zostało wydane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Dlaczego takie rozporządzenie nie zostało wydane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Powodów jest kilka. Jednak na dzień dzisiejszy, na mocy art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o zmianie ustawy emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczenia Społecznego i niektórych innych ustaw, lekarze ustanowieni i wpisani przed dniem wejścia w życie tej ustawy na listę biegłych sądowych z zakresu medycyny mogą prowadzić działalność w zakresie oceny niezdolności do pracy oraz niezdolności do samodzielnej egzystencji, bez konieczności uzyskania świadectw, o których mowa w art. 473 par. 2, jedynie do końca okresu, na jaki zostali ustanowieni, nie dłużej jednak, niż przez okres dwóch lat od dnia wejścia w życie ustawy. Oznacza to, że mogą wydawać te zaświadczenia tylko do dnia 1 stycznia 2007 r. Od tego momentu nie będzie lekarzy, którzy spełniają warunki określone w art. 473 par. 2. W efekcie, z uwagi na brak wyżej wskazanego rozporządzenia, żaden z tych lekarzy orzeczników nie będzie posiadał odpowiedniego świadectwa, a tym samym nie będzie biegłych lekarzy, którzy będą mogli wystawić opinie w postępowaniu sądowym w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, które dotyczą niezdolności do pracy lub niezdolności do samodzielnej egzystencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">W gronie prezydium dyskutujemy na temat tej zmiany i wszyscy uznajemy, że chyba dużo prościej byłoby wydać odpowiednie rozporządzenie niż likwidować ustawowe upoważnienie do wydania takiego rozporządzenia. Czy posłowie mają jakieś uwagi na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyKozdroń">Na temat tej poprawki rozmawiałem z przedstawicielami rządu i prosiłem, aby tego przepisu nie wprowadzać do aktualnej nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego. Argumentując swoją prośbę wskazywałem, że przepis wymaga dokładnego przemyślenia i nie można tego rodzaju decyzji podejmować w pośpiechu. Aktualnie podkomisja pracuje nad następną nowelizacją Kodeksu postępowania cywilnego i ewentualna korekta tej nowelizacji, w tym zakresie, jest możliwa. Dziś jednak, za pomocą nagle zgłoszonej poprawki, próbuje się forsować swoje propozycje zmuszając nas tym samym do podjęcia decyzji w tak trudnej sprawie. Jeszcze raz apeluje, aby nie zajmować się dziś tą nową propozycją rządu, tym bardziej, że trwają prace nad ustawą o biegłych. Być może zakres tych dwóch nowelizacji będzie się pokrywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy przedstawiciele Biura Legislacyjnego chcą wypowiedzieć się na temat propozycji rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKSAgnieszkaPawłowskaRyś">W dużej mierze popieramy apel posła Jerzego Kozdronia. Dodam, że w dniu dzisiejszym odbyło się posiedzenie podkomisji zajmującej się projektem nowelizacji ustawy o biegłych. Nie posiadamy w tej chwili przy sobie projektu i dlatego bardzo ciężko nam teraz stwierdzić, czy problem uzyskiwania uprawnień do wykonywania czynności biegłego jest uwzględniony w tamtej propozycji. Być może tamta ustawa byłaby bardziej adekwatnym miejscem do dokonania zmiany w art. 473 par. 2 Kodeksu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielMSJacekSaramaga">Pragnę wyjaśnić, że propozycja uchylenia art. 473 par. 2 znajduje się w przedłożeniu rządowym zawartym w druku nr 1366, czyli w ustawie o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, dotyczącej międzynarodowego postępowania cywilnego, która jest już po pierwszym czytaniu. Resort chce zatem świadomie zrezygnować z tego przepisu szczególnego, tym bardziej, że do propozycji tej przychyla się także minister zdrowia oraz minister pracy i polityki społecznej, będący autorem ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczenia Społecznego i niektórych innych ustaw wprowadzającej tę regulację do Kodeksu postępowania cywilnego. Jak widać, propozycja usunięcia tego rozwiązania będzie musiała być rozważona i nie uciekniemy od tego problemu. Dodatkowym argumentem przemawiającym za rozwiązaniem zaproponowanym przez resort są coraz częstsze sygnały, że w sądach powstają znaczące problemy, co robić z tymi postępowaniami. Czy nadal mają być dopuszczani do postępowań biegli nie posiadający świadectw i sądy mają narażać się na zarzut uchylenia wyroku, czy też powinno się dopuszczać biegłych na zasadach ogólnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Rząd nie chce się wycofać ze swojej propozycji i jego stanowisko jest jasne. Uważam, że decyzja powinna zostać podjęta w głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Do formalnego rozpatrzenia poprawki rządowej jest potrzebne poparcie posła. Ze względu na zaistniałą sytuację udzielam poparcia zgłoszonej poprawce.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Kto z członków Komisji jest za udzieleniem poparcia poprawce rządowej, polegającej na tym, aby w art. 473 uchylić par. 2.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że 7 głosami za, przy 5 przeciwnych, oraz 1 głosie wstrzymującym się Komisja udziela poparcia poprawce rządowej.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Poprawka zostanie umieszczona w sprawozdaniu jako zmiana nr 15, a numeracja kolejnych zmian zostanie zwiększona o jeden. Jednak, ze względów porządkowych, przy dalszym rozpatrywaniu propozycji zawartych w dostarczonym nam sprawozdaniu podkomisji, zachowam dotychczasową numeracje zmian.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 15, w której proponuje się, aby w art. 544 par. 2 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 2. W sprawach tych właściwy jest sąd miejsca zamieszkania osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, a w braku miejsca zamieszkania – sąd miejsca jej pobytu”.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 15? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 15 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 16, w której proponuje się, aby w art. 545 par. 1–3 otrzymały brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 1. Wniosek o ubezwłasnowolnienie może zgłosić:</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">1) małżonek osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie;</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">2) jej krewni w linii prostej oraz rodzeństwo;</u>
          <u xml:id="u-24.13" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">3) jej przedstawiciel ustawowy.</u>
          <u xml:id="u-24.14" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 2. Krewni osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, nie mogą zgłaszać tego wniosku, jeżeli osoba ta ma przedstawiciela ustawowego.</u>
          <u xml:id="u-24.15" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 3. Wniosek o ubezwłasnowolnienie częściowe można zgłosić już na rok przed dojściem do pełnoletności osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie”.</u>
          <u xml:id="u-24.16" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 16? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-24.17" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 16 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-24.18" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 17, w której proponuje się, aby w art. 546:</u>
          <u xml:id="u-24.19" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">a) par 1 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-24.20" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 1. Uczestnikami postępowania o ubezwłasnowolnienie są z mocy samego prawa prócz wnioskodawcy:</u>
          <u xml:id="u-24.21" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">1) osoba, której dotyczy wniosek;</u>
          <u xml:id="u-24.22" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">2) jej przedstawiciel ustawowy;</u>
          <u xml:id="u-24.23" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">3) małżonek osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie,</u>
          <u xml:id="u-24.24" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">b) dodaje się par. 3 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-24.25" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par 3. Organizacje społeczne, do których zadań statutowych należy ochrona praw osób niepełnosprawnych, udzielanie pomocy takim osobom lub ochrona praw człowieka, mogą wstąpić do postępowania w każdym jej stadium”.</u>
          <u xml:id="u-24.26" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 17?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKSAgnieszkaPawłowskaRyś">Mamy propozycję, aby w art. 546 lit. b) par. 3 wyraz „jej” zastąpić wyrazem „jego”. W trakcie posiedzenia podkomisji został zastąpiony wyraz „sprawy” wyrazem „postępowania”, a proponowana teraz korekta stanowi konsekwencję tamtej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Korekta Biura Legislacyjnego polega na zamianie rodzaju użytego wyrazu. Czy resort sprawiedliwości zgadza się na poprawkę Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Popieramy poprawkę Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy jest sprzeciw wobec propozycji Biura Legislacyjnego? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje propozycję Biura Legislacyjnego zastąpienia w art. 546 lit. b) par. 3 wyrazu „jej” wyrazem „jego”.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są inne uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 17? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 17 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 18, w której proponuje się, aby po art. 546 dodać art. 5461 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 5461. Postępowanie powinno być prowadzone z poszanowaniem godności osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie”;</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 18?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKSAgnieszkaPawłowskaRyś">Podkomisja zadecydowała o wykreśleniu powyższej zmiany. Niestety, przez drobną pomyłkę przepis ten znalazł się w druku doręczonym Komisji. Biuro przeprasza za powstały błąd. Konsekwencją odrzucenia tej zmiany będzie zmiana numeracji w sprawozdaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy przewodniczący podkomisji potwierdza informację przekazaną przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełJerzyKozdroń">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Zmiana nr 18 zostaje usunięta ze sprawozdania podkomisji. Numeracja, jak zauważyła przedstawicielka Biura Legislacyjnego, zmieni się, ale do końca rozpatrywania dokumentu doręczonego nam w dniu dzisiejszym będę posługiwał się dotychczasową numeracją.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 19, w której proponuje się, aby art. 547 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 547. Par. 1. Osobę, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, należy wysłuchać niezwłocznie po wszczęciu postępowania; wysłuchanie powinno odbyć się w obecności biegłego psychologa oraz – w zależności od stanu zdrowia osoby, która ma być wysłuchana – biegłego lekarza psychiatry lub neurologa.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 2. W celu wysłuchania osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, sąd może zarządzić przymusowe sprowadzenie tej osoby na rozprawę albo wysłuchać ją przez sędziego wyznaczonego. Na postanowienie sądu o przymusowym sprowadzeniu osoby na rozprawę przysługuje zażalenie.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 3. Niemożność porozumienia się z osobą, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, stwierdza się w protokole po wysłuchaniu biegłego lekarza i psychologa uczestniczących w posiedzeniu”.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są inne uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 19? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 19 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 20, w której proponuje się, aby art. 548 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 548. Par. 1. Jeżeli wniosek o ubezwłasnowolnienie dotyczy osoby pełnoletniej, sąd może na wniosek uczestnika postępowania lub z urzędu, przy wszczęciu lub w toku postępowania, ustanowić dla niej doradcę tymczasowego, gdy uzna to za konieczne dla ochrony jej osoby lub mienia.</u>
          <u xml:id="u-32.9" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 2. Przed ustanowieniem doradcy tymczasowego należy wysłuchać osobę, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie.</u>
          <u xml:id="u-32.10" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 3. Doradcą tymczasowym należy ustanowić przede wszystkim małżonka, krewnego lub inną osobę bliską, jeżeli nie stoi temu na przeszkodzie wzgląd na dobro osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie.</u>
          <u xml:id="u-32.11" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 4. Sąd może zwrócić się do organizacji społecznej wymienionej w art. 546 par. 3 o wskazanie osoby, która mogłaby być ustanowiona doradcą tymczasowym.</u>
          <u xml:id="u-32.12" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 5. Postanowienie o ustanowieniu doradcy tymczasowego staje się skuteczne z chwilą doręczenia go osobie, której dotyczy wniosek. W wypadkach określonych w art. 556 postanowienie staje się skuteczne z chwilą wydania”.</u>
          <u xml:id="u-32.13" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 20? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.14" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 20 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.15" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 21, w której proponuje się, aby w art. 550 par. 2 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.16" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 2. Sąd odwołuje doradcę tymczasowego, jeżeli ustała potrzeba dalszej ochrony osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, lub jej mienia”.</u>
          <u xml:id="u-32.17" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 21? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.18" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 21 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.19" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 22, w której proponuje się, aby art. 552 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.20" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 552. Par. 1. Jeżeli według wniosku ubezwłasnowolnienie ma być orzeczone z powodu choroby psychicznej lub niedorozwoju umysłowego, sąd przed zarządzeniem doręczenia wniosku zażąda, w wyznaczonym terminie, przedstawienia świadectwa lekarskiego wydanego przez lekarza psychiatrę o stanie psychicznym osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, lub opinii psychologa o stopniu niepełnosprawności umysłowej tej osoby. Jeżeli ubezwłasnowolnienie ma nastąpić z powodu pijaństwa, sąd żąda także przedstawienia zaświadczenia poradni przeciwalkoholowej, a jeżeli ubezwłasnowolnienie na nastąpić z powodu narkomanii – zaświadczenia z poradni leczenia uzależnień.</u>
          <u xml:id="u-32.21" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 2. Sąd odrzuca wniosek o ubezwłasnowolnienie, jeżeli treść wniosku lub dołączone do wniosku dokumenty nie uprawdopodobniają istnienia choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego lub występowania innego rodzaju zaburzeń psychicznych osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie albo w razie niezłożenia żądanego świadectwa, opinii lub zaświadczenia, chyba że złożenie takich dokumentów nie jest możliwe”.</u>
          <u xml:id="u-32.22" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 22? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.23" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 22 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.24" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 23, w której proponuje się, aby art. 553 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.25" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 553. Par. 1. Osoba, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, musi być zbadana przez biegłego lekarza psychiatrę lub neurologa, a także psychologa.</u>
          <u xml:id="u-32.26" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 2. Opinia biegłego, oprócz oceny stanu zdrowia psychicznego lub zaburzeń psychicznych albo rozwoju umysłowego osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, powinna zawierać umotywowaną ocenę zakresu jej zdolności do samodzielnego kierowania swoim postępowaniem i prowadzenia swoich spraw, uwzględniającą postępowanie i zachowanie się tej osoby”.</u>
          <u xml:id="u-32.27" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 23? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.28" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 23 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.29" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 24, w której proponuje się, aby w art. 554 par. 1 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.30" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 1. Sąd może, jeżeli na podstawie opinii dwóch biegłych lekarzy uzna to za niezbędne, zarządzić oddanie osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, pod obserwację w zakładzie leczniczym na czas nie dłuższy niż sześć tygodni. W wyjątkowych wypadkach sąd może termin ten przedłużyć do trzech miesięcy”.</u>
          <u xml:id="u-32.31" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 24? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.32" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 24 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.33" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 25, w której proponuje się, aby po art. 554 dodać art. 5541 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-32.34" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 5541. Par 1. Postępowanie dowodowe powinno ustalić przede wszystkim stan zdrowia, sytuację osobistą, zawodową i majątkową osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, rodzaj spraw wymagających prowadzenia przez tę osobę oraz sposób zaspokajania jej potrzeb życiowych.</u>
          <u xml:id="u-32.35" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 2. Sąd może zobowiązać osoby pozostające we wspólnocie domowej z osobą, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, do złożenia wykazu majątku należącego do tej osoby oraz do złożenia przyrzeczenia. Przepisy art. 913, 915–917 stosuje się odpowiednio”.</u>
          <u xml:id="u-32.36" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 25? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.37" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 25 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.38" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 26, w której proponuje się, aby art. 556 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.39" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 556. Par. 1. Sąd może zaniechać doręczenia pism sądowych, wezwania lub wysłuchania osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, jeżeli uzna to za niecelowe ze względu na stan zdrowia tej osoby, określony w opiniach biegłego lekarza psychiatry lub neurologa oraz psychologa wydanych po przeprowadzeniu badania. Nie dotyczy to wysłuchania, o którym mowa w art. 547. Na postanowienie sądu przysługuje zażalenie.</u>
          <u xml:id="u-32.40" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 2. W wypadkach wskazanych w par. 1 sąd orzekający, w celu ochrony w toku postępowania praw osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, ustanowi kuratora, chyba że ma ona przedstawiciela ustawowego, który nie jest wnioskodawcą. Przepisy art. 548 par. 3 i 4 stosuje się odpowiednio. Na postanowienie sądu przysługuje zażalenie”.</u>
          <u xml:id="u-32.41" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 26? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.42" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 26 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.43" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 27, w której proponuje się, aby w art. 558 dotychczasową treść oznaczyć jako par. 1 oraz dodać par. 2 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-32.44" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 2. W razie oddalenia wniosku o ubezwłasnowolnienie sąd zawiadamia sąd opiekuńczy o potrzebie ustanowienia kuratora dla osoby niepełnosprawnej”.</u>
          <u xml:id="u-32.45" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 27? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.46" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 27 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.47" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 28, w której proponuje się, aby w art. 559 dodać par. 3 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-32.48" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Par. 3. Z wnioskiem o uchylenie albo zmianę ubezwłasnowolnienia może wystąpić także ubezwłasnowolniony”.</u>
          <u xml:id="u-32.49" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 28? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.50" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 28 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.51" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 29, w której proponuje się, aby art. 560 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.52" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 560. Par. 1. Do zaskarżania postanowień uprawniony jest sam ubezwłasnowolniony nawet wówczas, gdy ustanowiony został doradca tymczasowy albo kurator.</u>
          <u xml:id="u-32.53" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 2. Do środków odwoławczych wnoszonych przez osobę, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, nie stosuje się art. 368. Środka odwoławczego wniesionego przez osobę, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, nie odrzuca się z powodu nieusunięcia braków formalnych”.</u>
          <u xml:id="u-32.54" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 29? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.55" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 29 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.56" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 30, w której proponuje się, aby art. 600 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.57" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 600. Par. 1. Kuratora dla osoby niepełnosprawnej sąd opiekuńczy ustanawia na wniosek tej osoby, a za zgodą osoby niepełnosprawnej – także na wniosek organizacji społecznej, wymienionej w art. 546 par. 3.</u>
          <u xml:id="u-32.58" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 2. W przypadku gdy stan osoby niepełnosprawnej wyłącza możliwość złożenia wniosku lub wyrażenia zgody, o których mowa w par. 1, sąd może ustanowić kuratora z urzędu. Sąd może ustanowić kuratora z urzędu także w przypadku, o którym mowa w art. 558 par. 2.”.</u>
          <u xml:id="u-32.59" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 30? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.60" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 30 uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.61" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">To była ostatnia zmiana zawarta w art. 1 ustawy nowelizującej.</u>
          <u xml:id="u-32.62" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2 ustawy nowelizującej, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.63" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 2. W ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. Nr 9, poz. 59, z późn. zm.) art. 183 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.64" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 183. Par. 1. Dla osoby niepełnosprawnej ustanawia się kuratora, jeżeli osoba ta potrzebuje pomocy do prowadzenia wszelkich spraw albo spraw określonego rodzaju lub do załatwienia poszczególnej sprawy. Zakres obowiązków i uprawnień kuratora określa sąd opiekuńczy.</u>
          <u xml:id="u-32.65" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Par. 2. Kuratelę uchyla się na żądanie osoby niepełnosprawnej, dla której była ustanowiona”.</u>
          <u xml:id="u-32.66" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści art. 2? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.67" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że art. 2 uzyskał akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.68" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 3 ustawy nowelizującej, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.69" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 3. W ustawie z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z Nr 111, poz. 535, z późn. zm.) w art. 46 ust. 1a otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.70" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„1a. Osoba, której postępowanie dotyczy bezpośrednio, może być doprowadzona na rozprawę sądową na mocy zarządzenia sądowego. W tym przypadku stosuje się odpowiednio art. 547 par. 2 Kodeksu postępowania cywilnego”.</u>
          <u xml:id="u-32.71" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści art. 3? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.72" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że art. 3 uzyskał akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.73" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 4 ustawy nowelizującej, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.74" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 4. W ustawie z dnia 5 lipca 2002 r. o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 126, poz. 1069, z późn. zm.) w art. 15 uchyla się ust. 3”.</u>
          <u xml:id="u-32.75" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści art. 4? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.76" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że art. 4 uzyskał akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.77" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 5 ustawy nowelizującej, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.78" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 5. W ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.) w art. 37 uchyla się par. 3”.</u>
          <u xml:id="u-32.79" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści art. 5? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.80" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że art. 5 uzyskał akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.81" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 6 ustawy nowelizującej, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.82" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 6. W sprawach o ubezwłasnowolnienie wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, do czasu zakończenia postępowania w drugiej instancji, stosuje się przepisy dotychczasowe”.</u>
          <u xml:id="u-32.83" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści art. 6? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.84" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że art. 6 uzyskał akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.85" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 7 ustawy nowelizującej, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-32.86" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">„Art. 7. Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia”.</u>
          <u xml:id="u-32.87" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści art. 6? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-32.88" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że art. 6 uzyskał akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-32.89" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">To były wszystkie propozycje zmian zawarte w druku nr 715.</u>
          <u xml:id="u-32.90" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do całej ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełArkadiuszMularczyk">Mam pytanie dotyczące art. 2. W Sejmie trwają prace nad zasadniczą zmianą Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Czy propozycja zawarta w art. 2 jest powiązana z propozycjami zawartymi w tej nowelizacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzKomisjiKodyfikacyjnejPrawaCywilnegoprzyMinistrzeSprawiedliwościRobertZegadło">Zmiana zaproponowana w art. 2 jest zupełnie niezależna od zmian proponowanych w tzw. dużym projekcie nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, aczkolwiek jest powiązana z pewną kwestią, którą przyjdzie nam na posiedzeniach podkomisji jeszcze rozstrzygnąć. Chodzi o możliwość finansowania opiekunów i kuratorów ze środków publicznych, gdy środki podopiecznego nie wystarczają na taką opiekę. Jak widać, istnieje pewien związek społeczno-ekonomiczny, aczkolwiek nie dochodzi do żadnej kolizji między tymi przepisami prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do głosowania nad całością ustawy. Kto z członków Komisji jest za udzieleniem poparcia całemu projektowi ustawy z druku nr 715?</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Za przyjęciem projektu ustawy opowiedzieli się wszyscy członkowie Komisji jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Zgodnie ze zwyczajem proponuję, aby posłem sprawozdawcą została osoba dotychczas pełniąca tę funkcję w pracach nad projektem ustawy. Zgłaszam kandydaturę przewodniczącego podkomisji, posła Jerzego Kozdronia.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy poseł Jerzy Kozdroń zgadza się pełnić funkcję sprawozdawcy Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełJerzyKozdroń">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Czy jest sprzeciw wobec kandydatury posła Jerzego Kozdronia na funkcję sprawozdawcy Komisji? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, iż Komisja opowiedziała się za wyborem posła Jerzego Kozdronia na funkcję sprawozdawcy Komisji.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Wyznaczam do 5 kwietnia 2007 r. termin dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej na stwierdzenie zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Jednocześnie informuję, że protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji. Czy w punkcie sprawy różne są jakieś sprawy do załatwienia? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzKurczuk">Dziękuję państwu za przybycie. Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>