text_structure.xml
16.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Otwieram posiedzenie Komisji Ustawodawczej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzyCiemniewski">Witam państwa posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJerzyCiemniewski">W porządku dzisiejszego posiedzenia znalazło się rozpatrzenie - w trybie art. 31 ust. 6 regulaminu Sejmu - wniesionego przez grupę posłów projektu ustawy o wynagrodzeniu osób w niektórych zakładach pracy. Jako pkt 2 zapisano zajęcie stanowiska Komisji w tym samym trybie wobec poselskiego projektu ustawy - Karta Osób Niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełJerzyCiemniewski">Proponuję rozpocząć od rozpatrzenia drugiego punktu w pierwszej kolejności. Wnioskodawcy proponują zmianę charakteru aktu, którym będziemy się zajmować.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełJerzyCiemniewski">Proszę przedstawiciela wnioskodawców o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJoannaStaręgaPiasek">Chciałam poinformować, że - po zapoznaniu się z dotychczasowymi opiniami o projekcie ustawy - Karta Osób Niepełnosprawnych - zdecydowaliśmy się wnieść autopoprawkę. Rozumiemy wszystkie zarzuty i uwagi do projektu ustawy dotyczące dość specyficznego jej rodzaju.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJoannaStaręgaPiasek">Autopoprawka zmienia charakter aktu prawnego z ustawy na uchwałę Sejmu. Wydaje nam się, że nie zmieni to intencji ani sensu tej regulacji, natomiast wprowadzi nowy charakter tego aktu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJoannaStaręgaPiasek">Autopoprawka została złożona w Prezydium Sejmu. W trakcie prac nad projektem uchwały zostaną wyeliminowane niektóre wątpliwości do przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Prezydium Sejmu zwróciło się do nas o opinię do projektu ustawy, zaś wnioskodawcy zmieniają charakter tego aktu. Nie mamy więc teraz tytułu do rozpatrywania pkt 2 porządku. Będziemy czekać na skierowanie do nas kolejnej inicjatywy ze strony Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJerzyCiemniewski">Z porządku dziennego został więc zdjęty pkt 2.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełJerzyCiemniewski">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt 1 porządku, czyli stanowiska wobec projektu ustawy o wynagradzaniu osób zatrudnionych w niektórych zakładach pracy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełJerzyCiemniewski">Referentem w tej sprawie jest pani poseł Anna Skowrońska-Łuczyńska.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Projekt ustawy wniesiony przez grupę posłów Prezydium Sejmu skierowało do Komisji Ustawodawczej w celu uzyskania opinii, czy projekt ten nie jest sprzeczny z konstytucyjną zasadą równości obywateli wobec prawa i czy nie narusza on suwerenności organów samorządu terytorialnego?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Zwracam uwagę na fakt, iż art. 31 ust. 6 regulaminu Sejmu mówi o opinii na temat zgodności z prawem danego projektu. Jest to szersze ujęcie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Jeśli państwo pozwolą, wypowiem się nie tylko co do zgodności projektu ze wskazanymi przez Prezydium Sejmu zasadami konstytucyjnymi, lecz co do zgodności z prawem w ogólności.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Projekt tej ustawy składa się z dwóch części. W pierwszej części odnosi się on do osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach państwowych, bankach, spółkach prawa handlowego, w których skarb państwa posiada ponad 50% udziałów.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">W drugiej części projekt odnosi się do wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Problemy nasuwające się podczas oceny obu części projektu są różne. Omówię więc je oddzielnie. Rozpocznę od drugiej sprawy, czyli od oceny zgodności projektu z zasadą suwerenności organów samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Projekt ustawy zakłada, że wynagrodzenie wójtów, burmistrzów i prezydentów miast nie mogło być wyższe od czterokrotnej średniej płacy pracowników zatrudnionych w danym urzędzie gminnym lub miejskim. Dotyczy to wzajemnej relacji płac pomiędzy pracownikami tej samej gminy.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">W moim przekonaniu projekt w tej części narusza konstytucyjną zasadę suwerenności organów samorządu terytorialnego. Na ten temat uzyskaliśmy opinię eksperta Biura Legislacyjnego KS, który tutaj sprzeczności się nie dopatruje. Z tych samych powodów, o których pisze pan Paweł Sarnecki, wyprowadzam wniosek przeciwny.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Trybunał Konstytucyjny w sposób niewątpliwy stwierdził, że zasada samodzielności gminy może być wyprowadzana z Konstytucji. Zasada ta wprawdzie pozwala na ustawowe ograniczenia samodzielności, ale takie ograniczenie może nastąpić jeżeli znajduje ono uzasadnienie w konstytucyjnie określonych celach lub w konstytucyjnie chronionych wartościach.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Czy przedłożony nam projekt ustawy ma rzeczywiście na celu ochronę takich wartości? Z uzasadnienia do projektu ten fakt nie wynika. Do drugiej części, dotyczącej wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, nie znajdujemy żadnego uzasadnienia.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Kierując się nawet zasadą sprawiedliwości społecznej, zapisy takie nie znajdują uzasadnienia.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Pan Paweł Sarnecki wskazuje w swojej opinii pewną okoliczność - wynagrodzenia pracowników samorządowych są ustawowo już uregulowane. Istnieje ustawa o pracownikach samorządowych dająca delegację Radzie Ministrów do wydania rozporządzenia w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Takie rozporządzenie zostało wydane. Jest ono na tyle szczegółowe, że dodano do treści kilka tabel określających miesięczne stawki wynagrodzeń, dodatki funkcyjne itp.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Nie ma więc potrzeby dalszej ingerencji, a właśnie taka znalazła się w projekcie. Mówi on o relacjach między wynagrodzeniami wewnątrz urzędu, a to jest naruszeniem samo-dzielności gmin.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Chcę zapytać, czy mam referować również drugą część projektu, czy też najpierw odbędzie się dyskusja nad pierwszą częścią?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Proszę kontynuować całość problemu. Wówczas przeprowadzimy łączną dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Druga część projektu odnosi się do osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach państwowych, bankach, spółkach prawa handlowego, w których skarb państwa posiada ponad 50% udziałów.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Status prawny powołanych tu jednostek jest różny i jest odrębnie regulowany. Jest ustawa o przedsiębiorstwach państwowych, w którą fragmentarycznie wkracza ten projekt ustawy. Jest też Kodeks handlowy, który reguluje status prawny spółek prawa handlowego. Częściowo odnosi się to do spółdzielni, gdyż niektóre banki działają w formie spółdzielni.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Jeśli chodzi o zasadę równości, co do której powstała w Prezydium Sejmu wątpliwość, to w opinii eksperta Biura Legislacyjnego zapisano, że zasada ta jest naruszana, ale w odniesieniu do równości pracowników zatrudnionych w tych jednostkach.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Oceniam ten projekt z innego punktu widzenia, dochodząc do podobnego wniosku, jak ekspert - zasada równości jest naruszana. Wszystkie podmioty gospodarcze, zgodnie z art. 6 Konstytucji, korzystają z zasady swobody działalności, bez względu na formę własności.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Zasadę z art. 6 Konstytucji wiążę z zasadą równości zawartą w art. 1 Konstytucji. Skoro wszystkie podmioty mają prawo uczestniczyć w życiu gospodarczym na jednakowych zasadach, to w równym stopniu powinny korzystać z samodzielności ustalania wynagrodzeń wewnątrz zakładu. W przeciwnym razie samodzielność podmiotu będzie naruszona.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Pani poseł, przepraszam że przerywam, ale mamy ograniczony czas posiedzenia i prosiłbym o konkluzje.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Projekt ustawy o wynagradzaniu osób zatrudnionych w niektórych zakładach pracy narusza zasadę równości, swobodę działalności gospodarczej oraz zasadę samodzielności. Narusza też wiele zasad legislacji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Projekt jest - moim zdaniem - niedopuszczalny. Jeśli wnioskodawcy widzieli potrzebę takiej regulacji, to powinni ją odnieść do tych ustaw, w materię których wkraczają.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Dziękuję za przedstawienie referatu. Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWitMajewski">Chciałbym się dowiedzieć, czy przedstawiciel wnioskodawców - pan poseł Bentkowski - został poinformowany o dzisiejszym posiedzeniu? Czy może inny członek grupy wnioskodawców jest na sali?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Mamy dziś nieco inną sytuację niż normalny sposób postępowania przy rozpatrywaniu projektu ustawy przez Komisję. Chodzi o niezależną opinię i nie grają tu roli względy merytoryczne.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełJerzyCiemniewski">Wnioskodawcy zostali poinformowani o posiedzeniu Komisji, jednak nie zajmujemy się dziś rozpatrzeniem projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełWitMajewski">Pytam o to, ponieważ pan poseł Bentkowski jest wybitnym prawnikiem. Omawiany problem dotyczy właśnie kwestii legislacyjnych. Rozumiem, iż zderzają się tu różne szkoły prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Zawiadomienie zostało przekazane.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełJerzyCiemniewski">Proszę o inne głosy w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">W przeszłości mieliśmy do czynienia z dwoma typami sprzeczności. Pierwszy typ to sprzeczności nieprzezwyciężalne, takie które dyskwalifikują projekt, ponieważ nie można ich wyeliminować podczas dalszych prac nad projektem.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Drugi typ to sprzeczności przezwyciężalne. Stwierdza się fakt sprzeczności, ale można ją skorygować w dalszych pracach.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jak pani poseł ocenia, czy w tym przypadku mamy do czynienia ze sprzecznościami nieprzezwyciężalnymi czy też z przezwyciężalnymi?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">W moim przekonaniu są to sprzeczności nieprzezwyciężalne. Idea tego projektu jest - według mnie - wadliwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Skoro mamy tego typu konkluzję proponuję przegłosować wniosek pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełWitMajewski">Wysłuchaliśmy przed chwilą opinii pani poseł referent.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełWitMajewski">Przypomnijmy jednak, że regulowaliśmy sprawę płac w państwowych przedsiębiorstwach. Przyjmując argumentację pani poseł, można sądzić, iż ustawy ograniczające przyrost płac, np. „popiwkowe”, też tworzyły nierówne reguły gry. Naruszały one zasadę równości sektorowej.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełWitMajewski">Ustawy te były wielokrotnie rozpatrywane przez Trybunał Konstytucyjny i nie zostały zakwestionowane.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PosełWitMajewski">W obecnej formule zapisu projekt jest rażąco naruszający zasady. Jednak można zastosować współczynnik zależności od wyników przedsiębiorstwa system wynagradzania kadry.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PosełWitMajewski">Nie można więc powiedzieć, że sprzeczności są nieprzezwyciężalne, a projekt powinien być odrzucony.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Mam zasadnicze zastrzeżenia do sposobu formułowania projektu ustawy. Wkracza on w materię wielu innych ustaw nie odnosząc się do nich bezpośrednio.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełJerzyCiemniewski">Jeżeli udzielimy zgodę na ten rodzaj legislacji, doprowadzimy do stanu całkowitego rozchwiania systemu prawnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Jedynie uwaga pana przewodniczącego zmusiła mnie do pominięcia niektórych moich argumentów. Chciałam odpowiedzieć na wątpliwości pana posła Majewskiego. Trybunał Konstytucyjny rzeczywiście zajmował się tymi sprawami. Wydał odmienną opinię, ale też odmienna była tamta regulacja prawna.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Nie podzieliłam się z państwem jeszcze jednym ważnym wnioskiem. Według mnie ta ustawa jest w ogóle niepotrzebna. Przedstawiciele skarbu państwa zasiadający w organach spółek mają nie tylko prawo, ale i obowiązek dbania o interes skarbu państwa. Można wewnętrznie tak regulować kwestie wynagrodzeń, aby sprostać oczekiwaniom wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Ustawa doprowadza do zastąpienia przez Sejm innych organów, co prowadzi do kompromitacji analogicznej do sytuacji z masztem w Gąbinie, kiedy ustawą zastąpiliśmy decyzję administracyjną.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Rozpoczynamy głosowanie zgodnie z art. 31 ust. 6 regulaminu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełJerzyCiemniewski">Kto z państwa jest za uznaniem projektu ustawy o wynagradzaniu osób zatrudnionych w niektórych zakładach pracy za niezgodny z prawem?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełJerzyCiemniewski">W głosowaniu wniosek uzyskał poparcie 8 posłów, nikt nie głosował przeciwko, 4 osoby wstrzymały się od głosu.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełJerzyCiemniewski">Przypominam, że tego rodzaju rozstrzygnięcia Komisja podejmuje większością 3/5 głosów. Wniosek nie uzyskał tej większości.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełMarekMazurkiewicz">Chciałbym wyjaśnić, dlaczego wstrzymałem się od głosu. Wydaje mi się, że projekt nie jest sprzeczny z konstytucyjnymi zasadami równości i suwerenności organów samorządowych. Trybunał Konstytucyjny niejednokrotnie upoważniał ustawodawcę do wkraczania w tę dziedzinę.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełMarekMazurkiewicz">W moim przekonaniu projekt jest wadliwie zredagowany. Powinien on obejmować nowelizacje konkretnych ustaw - o samorządzie terytorialnym, o spółkach z udziałem skarbu państwa, o przedsiębiorstwie państwowym, Prawo bankowe, itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Rezultat głosowania przedstawimy Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosełJerzyCiemniewski">Dziękuję za udział w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PosełJerzyCiemniewski">Zamykam posiedzenie Komisji Ustawodawczej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>