text_structure.xml
35.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJózefŁochowski">Otwieram posiedzenie Komisji, którego tematem będzie rozpatrzenie dezyderatu do Ministra Przemysłu i Handlu w sprawie ARP SA, a także ustosunkowanie się do apelu Polskiej Grupy Międzynarodowego Komitetu Ochrony Dziedzictw Przemysłowego TICCH złożonego na ręce pana Marszałka i przesłanego do rozpatrzenia naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJózefŁochowski">Czy są jakieś uwagi odnośnie porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJózefŁochowski">Nie widzę, zatem przystępujemy do rozpatrzenia pierwszego punktu tj. sprawy dezyderatu do ministra przemysłu i handlu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełJózefŁochowski">Pragnę państwu przypomnieć, że sprawa funkcjonowania Agencji Rozwoju Przemysłu była tematem jednego z naszych poprzednich posiedzeń i została dość szeroko omówiona, w związku z przedłożonym Komisji sprawozdaniem Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełJózefŁochowski">Na tym posiedzeniu podjęliśmy decyzję, że przygotujemy odpowiedni dezyderat do ministra przemysłu i handlu, który będzie mówił, jakie kwestie w obszarze działalności ARP SA wymagają, naszym zdaniem, usprawnienia.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełJózefŁochowski">Projekt takiego dezyderatu został przygotowany przez Prezydium Komisji, a ja poddaję go teraz pod dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełJózefŁochowski">Proszę państwa o zgłaszanie wniosków i uwag do przedstawionego projektu, a następnie przejdziemy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Chciałbym zgłosić dwie poprawki do tekstu tego projektu. Pierwsza poprawka dotyczy akapitu drugiego, gdzie zapisano, że:</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełZbigniewKaniewski">„Na podstawie sprawozdania z działalności ARP SA, uwag Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Przemysłu i Handlu oraz po wszechstronnej dyskusji, Komisja uznała, że konieczne jest pilne podjęcie przez ministra przemysłu i handlu prac nad poprawą funkcjonowania Agencji Rozwoju Przemysłu SA”.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełZbigniewKaniewski">Proponuję aby zapis „prac nad poprawą w tym akapicie zastąpić sformułowaniem „nad nowelizacją zasad funkcjonowania”.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełZbigniewKaniewski">Druga poprawka dotyczy akapitu czwartego:</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełZbigniewKaniewski">„Komisja, biorąc pod uwagę zgłoszone zastrzeżenia co do efektywności i skuteczności niektórych form działania Agencji jako instytucji doradczej i finansowej, postuluje, aby podstawę do określania profitu prac ARP SA było przygotowanie przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu strategicznego programu restrukturyzacji Agencji oraz odpowiednie określenie jej roli w realizacji polityki przemysłowej państwa, nie tylko jako spółek prawa handlowego”.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełZbigniewKaniewski">Proponuję aby słowo „restrukturyzacji” zamienić na słowo „rozwoju”.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJaninaKraus">W drugim akapicie, do którego mój przedmówca zgłosił poprawkę, obok wyrażenia „nad nowelizacją zasad”, warto by było wspomnieć o funkcjach nadzorczych Ministra Przemysłu i Handlu. Słowo „poprawa” konsumowało te dwie sprawy. Gdyby Komisja przystała na poprawkę posła Kaniewskiego, to trzeba byłoby wyeksponować te funkcje nadzorcze ministra jakimś odrębnym zapisem.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJaninaKraus">Kolejna kwestia, jaką chciałbym poruszyć, to sprawa terminu realizacji. Moim zdaniem, warto by określić konkretny termin, do którego minister powinien czuć się zobowiązany do udzielenia nam odpowiedzi na dezyderat.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJózefŁochowski">Możemy dopisać, że Komisja zobowiązuje ministra do realizacji programu w jakimś czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluStanisławPadykuła">Jeżeli mamy przygotować ten program, a jest on stosunkowo duży i dość złożony, szczególnie w kwestii tworzenia funduszy, to potrzeba kwartału, aby to zrealizować.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefŁochowski">Proponuję, aby dopisać do dezyderatu termin 31 maja, jako ten, do którego zobowiązuje się ministra przemysłu i handlu do wywiązania się z postulatów przez nas postawionych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełAlojzyGąsiorczyk">Chciałbym zgłosić poprawkę do ostatniego akapitu projektu dezyderatu. Brzmi on następująco:</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełAlojzyGąsiorczyk">„Efektywne działanie ARP SA na rzecz procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw państwowych wymaga kapitałowego jej wzmocnienia. minister przemysłu i handlu powinien podjąć działania zmierzające do podwyższenia kapitału ARP SA, celem zaangażowania się ARP SA w proces postępowań ugodowych i układowych oraz umożliwiające podjęcie produkcji przez przedsiębiorstwa państwowe wychodzące z procesów restrukturyzacji finansowej z olbrzymim brakiem funduszy własnych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełAlojzyGąsiorczyk">Działania ARP SA w tym zakresie powinny być szczególnie wyeksponowane, zważywszy na słabą aktywność systemu bankowego w tej dziedzinie”.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełAlojzyGąsiorczyk">Moja uwaga dotyczyć będzie zapisu: „działania zmierzające do podwyższenia kapitału”. Wiem, że minister przemysłu i handlu na dzień dzisiejszy hamuje np. sprawę certyfikatów węglowych w spółkach węglowych. Moim zdaniem byłoby to działania, które pomogłyby umocnić się przemysłowi węglowemu w Polsce. Czy pan wiceminister byłby łaskaw ustosunkować się do poruszonej przeze mnie kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJózefŁochowski">Prosiłbym pana wiceministra, aby zechciał najpierw ustosunkować się do samych merytorycznych zapisów. Być może istnieją jeszcze jakieś kwestie, które Ministerstwo chciałoby poruszyć przy omawianiu dezyderatu, a dotyczące działalności ARP SA.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzStanuStanisławPadykuła">Chciałbym najpierw udzielić odpowiedzi posłowi Gąsiorczykowi. Dziękuję panu zadanie tego pytania, ale ARP SA nic nie ma z nią wspólnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełAlojzyGąsiorczyk">Tak zgadzam się, ale chodziło mi o drugą część ostatniego akapitu dezyderatu:</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełAlojzyGąsiorczyk">„Minister przemysłu i handlu powinien podjąć działania zmierzające do podwyższenia kapitału ARP SA.”</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełAlojzyGąsiorczyk">Odnośnie tej kwestii, ministerstwo np. w sprawie certyfikatów węglowych wykazuje opieszałość. Przykładem może być Spółka Bytomska.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuStanisławPadykuła">Ale, to nie ma nic wspólnego z Agencją Rozwoju Przemysłu SA. Proponuję, aby ten temat został wyjaśniony osobowo i chętnie udzielę panu posłowi na to zapytanie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuStanisławPadykuła">Wracając do podstawowej sprawy tj. dezyderatu, to z mojej strony brak jest konkretnych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełZbigniewMączka">Zwracam się z prośbą do autorów dezyderatu o wyjaśnienia, jakie przewidują źródła tego kapitału, który ma służyć dokapitalizowaniu Agencji Rozwoju Przemysłu, oraz jakie będą metody użytkowania tego kapitału. Domyślam się, że ten kapitał będzie kierowany do pomocy przedsiębiorstwom państwowym, które mają kłopoty, na podstawie decyzji politycznych.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełZbigniewMączka">Podsumowując: skąd ma pochodzić kapitał, czy mechanizmy rynkowe będą miały wpływ na jego zużycie?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJózefŁochowski">Myślę, że panowie z Agencji Rozwoju Przemysłu odpowiedzą na to pytanie, ale jak pamiętacie państwo, Agencja została założona ze środków budżetowych jako wkład 2 bln zł., trzy lata temu. W związku z charakterem działalności Agencji, a nie jest to tylko działalność nastawiona na profity, ale w dużej części jest ona pomocniczą agendą rządową dla rozwoju i restrukturyzacji przemysłu, te pieniądze z oczywistych względów nie wzrastają w wartościach relatywnych, a maleją. W takiej sytuacji jest potrzebne dofinansowanie, ponieważ tych pieniędzy nie ma. Dofinansowanie to ma nastąpić albo ze środków budżetowych, względnie ze środków „EFSALU”, czyli ze środków pomocowych na restrukturyzację przemysłu państwowego zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z listopada 1993 roku.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełJózefŁochowski">Zatem istnieje taka możliwość rozwiązania tych kwestii.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełJózefŁochowski">Na poprzednim posiedzeniu Komisji była mowa o kwocie 800 mld zł, która może być wyasygnowana na poczet ARP. Natomiast Ministerstwo jak do tej pory nie poczyniło żadnych kroków w celu uzyskania tych środków i rząd nie przewiduje dofinansowania Agencji.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełJózefŁochowski">Proponuję, aby Ministerstwo przedłożyło nam swoją koncepcję uzyskania środków na dokapitalizowanie ARP. Istnieje bowiem wiele możliwości znalezienia źródeł tego finansowania i my jako komisja nie chcemy ich wskazywać, ale mówimy, że jest to potrzebne i konieczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuStanisławPadykuła">Na początku chciałbym w celu wyjaśnienia powiedzieć, że Ministerstwo podjęło kroki w celu uzyskania środków, tylko nie ma jeszcze efektów naszego działania.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuStanisławPadykuła">Argumentem przeciwko przyznaniu Agencji Rozwoju Przemysłu kwot z Funduszu Wspomagania Restrukturyzacji Zadłużenia „EFSALU” jest rozporządzenie Rady Ministrów, które dotyczy procedury przyznawania tych środków.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuStanisławPadykuła">Przygotowywane są w chwili obecnej obecnej w Komitecie Ekonomicznym Rady Ministrów propozycje zmian tego rozporządzenia. Jeżeli uda się przegłosować naszą poprawkę podczas głosowania na posiedzeniu tego Komitetu, to będzie szansa otrzymania tych pieniędzy z funduszu „ETSAL”.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuStanisławPadykuła">Drugim źródłem są środki budżetowe, które będą na pewno zgłoszone do budżetu roku 1996, bo na bieżący rok szansa uzyskania tych środków z tego źródła jest mała, chyba, że byłaby możliwość dokonania korekty budżetowej z jakiegoś innego względu, można wtedy ewentualnie się upominać, ale szansa taka jest niewielka.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PodsekretarzstanuStanisławPadykuła">Istnieje jeszcze jedno źródło, które wstępnie wynegocjowaliśmy z ministrem finansów, tzn. nadwyżki polikwidacyjne w postaci majątku trwałego, który pozostaje. Istnieje szansa wniesienia go jako aportu do Agencji Rozwoju Przemysłu, będącej spółką akcyjną Skarbu Państwa, będzie to zgodne z Kodeksem handlowym. Niewątpliwie dałoby to szanse na restrukturyzacje, stworzenie jakiś nowych podmiotów na bazie tego majątku i ewentualnie w późniejszym okresie sprzedaż tych nowych przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PodsekretarzstanuStanisławPadykuła">Na dzień dzisiejszy są to wszystkie możliwości. Istnieje jeszcze jedna, którą pominąłem, a która została praktycznie załatwiona, chociaż brak formalnej zgody ministra finansów, jest to pożyczka od odpowiedniej agendy tajwańskiej.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PodsekretarzstanuStanisławPadykuła">Przeznaczono nam 20 mln USD na powiększenie funduszu Agencji, jest to pożyczka, która spłacany byłaby na bardzo dogodnych warunkach kredytowych. W celu otrzymania 20 mln USD, potrzebne jest poręczenie na całą kwotę ministra finansów. Dlatego sprawa ta nie jest jeszcze do końca załatwiona. Według tego, co wynika z rozmów, być może taka szansa się pojawi.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJózefŁochowski">Czy są jeszcze jakieś pytania, wątpliwości, uwagi?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełJózefŁochowski">Zatem przystępujemy do głosowania nad przyjęciem tego dezyderatu, zanim jednak do tego przejdziemy, pozwolę sobie odczytać jego treść po wniesionych redakcyjnych poprawkach.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełJózefŁochowski">Dezyderat nr 5 Komisji Systemu Gospodarczego i Przemysłu do Ministra Przemysłu i Handlu uchwalony na posiedzeniu w dniu 28 lutego 1995 r. w sprawie koncepcji funkcjonowania Agencji Rozwoju Przemysłu SA.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełJózefŁochowski">Komisja Systemu Gospodarczego i Przemysłu na posiedzeniu w dniu 24 stycznia oceniła działalność ARP SA w latach 1991–1993.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełJózefŁochowski">Na podstawie sprawozdania z działalności ARP SA, uwag Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Przemysłu i Handlu oraz po wszechstronnej dyskusji, Komisja uznała, iż konieczne jest pilne podjęcie przez Ministra Przemysłu i Handlu działań służących bardziej efektywnej realizacji jego funkcji nadzorczych oraz prac nad nowelizacją zasad funkcjonowania Agencji.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PosełJózefŁochowski">ARP SA utworzona w momencie transformacji i przekształceń polskiej gospodarki odegrała pozytywną rolę, wspomagając restrukturyzację przedsiębiorstw, niemniej jednak nie ustrzegła się błędów, szczególnie w początkowym okresie funkcjonowania.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PosełJózefŁochowski">Komisja, biorąc pod uwagę zgłaszane zastrzeżenia co do efektywności i skuteczności niektórych form działania Agencji jako instytucji doradczej i finansowej, postuluje, aby podstawą do określenia profilu prac ARP SA było przygotowanie przez Ministertwo Przemysłu i Handlu strategicznego programu rozwoju i restrukturyzacji Agencji oraz odpowiednie określenie jej roli w realizacji polityki przemysłowej państwa, nie tylko jako spółki prawa handlowego.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PosełJózefŁochowski">Z punktu widzenia przyspieszenia procesów restrukturyzacyjnych polskiej gospodarki niezbędne wydaje się również tworzenie przez ARP SA zamkniętych funduszy inwestycyjnych realizujących przygotowane przez nią projekty restrukturyzacyjne i prywatyzacyjne w grupach przedsiębiorstw. Wskazują na to dotychczasowe, skuteczne działania ARP SA, zwłaszcza w obszarze przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PosełJózefŁochowski">Koncepcja dalszego funkcjonowania Agencji powinna uwzględniać także w większym stopniu pomoc dla agencji regionalnych.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#PosełJózefŁochowski">Efektywne działanie ARP SA na rzecz procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw państwowych wymaga kapitałowego jej wzmocnienia. Minister Przemysłu i Handlu powinien podjąć działania zmierzające do podwyższenia kapitału ARP SA, celem zaangażowania się ARP SA w procesy postępowań ugodowych i układowych oraz umożliwiające podjęcie produkcji przez przedsiębiorstwa państwowe wychodzące z procesów restrukturyzacji finansowej z olbrzymim brakiem funduszy własnych. Działania ARP SA w tym zakresie powinny być szczególnie wyeksponowane, zważywszy na słabą aktywność systemu bankowego w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#PosełJózefŁochowski">Komisja zobowiązuje ministra przemysłu i handlu do przedstawienia programu rozwoju i restrukturyzacji Agencji do 31 maja 1995 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiJózefŁochowski">Kto jest za przyjęciem dezyderatu do ministra przemysłu i handlu w sprawie koncepcji funkcjonowania Agencji Rozwoju Przemysłu SA?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiJózefŁochowski">W głosowaniu udział wzięło 15 posłów, komisja przyjęła treść dezyderatu stosunkiem głosów 14 za, przy jednym wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiJózefŁochowski">Uważam, że na tym możemy zakończyć punkt pierwszy porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiJózefŁochowski">Przystępujemy do punktu drugiego tj. rozpatrzenia apelu Polskiej Grupy Międzynarodowego Komitetu Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego TICCIH w sprawie budowy autostrad i związanych z tym zagrożeń dla dóbr kultury i dziedzictwa przemysłowego.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiJózefŁochowski">Zostaliśmy zobligowani przez pana marszałka, do rozpatrzenia tego apelu, niestety jego autorzy są nieobecni na dzisiejszym posiedzeniu. My jako komisja wysłaliśmy zaproszenie i dopiero dzisiaj dostaliśmy zwrot, że „adresat jest nieznany”.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiJózefŁochowski">W związku z tym nie bardzo orientuję się, kto jest autorem tego listu i czy warto poświęcać mu większą uwagę.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiJózefŁochowski">Prosiłbym pana wiceministra Polaka o odpowiedź na pytanie jaka jest państwa opinia w tej sprawie, co ewentualnie z tego apelu przenieść i w jaki formalny sposób do programu autostrad.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiJózefŁochowski">Ustawa o budowie autostrad jest już, w chwili obecnej są przygotowywane ostateczne koncepcje rozporządzeń i dokumentów realizacyjnych tego programu i być może w ramach tych rozporządzeń i tych dokumentów da się coś w tej sprawie zrobić. Najpierw jednak prosiłbym o odpowiedź pana wiceministra, czy znana jest mu Polska Grupa Międzynarodowego Komitetu Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Proszę państwa, co prawda przyszedłem tutaj w celu wysłuchania i ustosunkowania się do tych spraw, które są Ministerstwu Kultury i Sztuki znane, ale w zaistniałych okolicznościach moja rola uległa zmianie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Ta organizacja jest znana i bardzo aktywna na całym świecie.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Źle się stało, że ci panowie są nieobecni na dzisiejszym posiedzeniu, ponieważ wśród nich znajduje się pan Konopka, który jest pracownikiem ministerstwa, mógłbym zatem zawiadomić o spotkaniu, aczkolwiek byłem pewien, że został on poinformowany.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Apel ten wynika z tego, że obrona dóbr kultury w zakresie zabytków techniki jest właściwie na początku. Tak jak inne zabytki architektury, budownictwa, a szczególnie ruchome dzieła sztuki mają swoją tradycję ponad 100 letnią w Polsce, tak zabytki techniki wchodzą dopiero obecnie do zagadnień ściśle związanych z ochroną dóbr kultury.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Obecnie Ministerstwo Kultury i Sztuki na skutek zatwierdzenia list około 450 przedsiębiorstw do prywatyzacji, rozpoczęło wielką akcję, aby uprzedzić nabywców tych przedsiębiorstw o znajdujących się w nich zabytkach.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">W tym celu stworzony zostanie rejestr zabytków urządzeń technicznych i obiektów zabytkowych w przemyśle.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Dlatego też apel tej grupy proponowałbym, panie przewodniczący, potraktować poważnie, mimo iż ich dzisiaj tutaj nie ma.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Przejdźmy zatem do meritum sprawy. Co się dzieje w części, która jest przepisana w ustawie o budowie autostrad Ministerstwa Kultury i Sztuki?</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Jestem w kontakcie z agencją, która jest powołana do realizacji tego projektu. Odbyły się już trzy spotkania. Ta ustawa mówi jedynie o finansowaniu z budżetu prac ratowniczych - archeologicznych.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">W ustawie nie wymienia się nie tylko zabytków techniki, ale również zabytków architektury, nazywając to szerzej „ochroną środowiska” w miejscach, gdzie przebiega autostrada.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Chciałbym przypomnieć, że ustawa o ochronie dóbr kultury z 1962 r., niezależnie od ustawy o budowie autostrad, obowiązuje, gdyż ta ostatnia jej nie uchyla. Według tej ustawy organ, jakim jest Ministerstwo Kultury i Sztuki i jego wojewódzcy konserwatorzy zabytków mogą wejść w każdą inwestycję i w każdą budowę i zabezpieczyć interesy związane z ochroną dóbr kultury. Jest tylko jedno pytanie, kto za to zapłaci. Należy mieć na uwadze, że budowa niewątpliwie naruszy, nie tylko archeologiczne znaleziska, ale również obiekty architektury, budownictwa, techniki, parki, cmentarze, które są obecnie czynne i które są zabytkowe.</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Tymi pierwszymi zajmie się na pewno Ministerstwo Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, natomiast historyczne są w naszej gestii.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Był to pierwszy etap, mówiący, jakie obiekty będą zagrożone przy wyznaczaniu tras.</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Druga sprawa, to kwestia, kto sfinansuje inwentaryzację tych obiektów. Ta sprawa rzeczywiście w ustawie nie jest poruszana, aczkolwiek jak mówiłem, możemy zażądać od inwestora na podstawie ustawy o ochronie dóbr kultury, aby te czynności inwestor wykonał.</u>
<u xml:id="u-17.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Dlatego też minister kultury i sztuki tworzy specjalną jednostkę, która będzie koordynować wszystkie działania, nie naruszając wojewódzkich konserwatorów zabytków.</u>
<u xml:id="u-17.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">W Ministerstwie Kultury i Sztuki powstała jednostka budżetowa, na razie finansowana przez ministra kultury i sztuki, następnie będzie finansowana przez Agencję, która już rozpoczęła działanie w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-17.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Życie pokaże, czy to zda egzamin, czy będzie potrzeba nowelizacji ustawy. Chciałbym tylko przypomnieć, że Ministerstwo Kultury i Sztuki wniosło o zapisanie w ustawie, aby inwestor, który finansuje budowę autostrady, finansował wszystkie czynności tego typu, zapis taki nie pojawił się w ustawie. Ale jak już mówiłem parokrotnie, jest ustawa ochronie dóbr kultury, gdzie interes zabytków będzie zabezpieczony. Jeżeli ta zasada nie zostanie uszanowana przez inwestorów i wykonawców, wówczas wystąpimy o nowelizację ustawy.</u>
<u xml:id="u-17.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszPolak">Jeżeli są jakieś pytania pod adresem Ministerstwa Kultury i Sztuki, to jestem do państwa dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJózefŁochowski">Chciałbym państwu przypomnieć, że oprócz art. 12 ust. 3, w którym mówi się o „przeprowadzeniu ratowniczych badań archeologicznych”, mamy jeszcze art. 20 ust. 1 pkt. 5, który mówi, że „wniosek o udzielenie wskazań lokalizacyjnych autostrady powinien zawierać w szczególności ocenę oddziaływania autostrady na dobra kultury objęte ochroną na podstawie odrębnych przepisów, sporządzanych przez biegłego z listy rzeczoznawcę Ministerstwa Kultury i Sztuki.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełJózefŁochowski">Następnie pkt. 4 tego samego artykułu, w którym się mówi, że „Minister ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa, minister kultury i sztuki, określi w drodze rozporządzenia dla autostrad wymagania, jakim powinno odpowiadać oceny, o których mowa”.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełJózefŁochowski">Sądzę, że z punktu widzenia legislacyjnego i prawnego te zabezpieczenia istnieją i teraz pozostaje tylko kwestia zobowiązania, aby w aktach wykonawczych znalazły się pewne rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PosełJózefŁochowski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w poruszonej kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">Chciałbym posłużyć się w swojej wypowiedzi odpowiedzią, jakiej udzielił na ten apel minister transportu i gospodarki morskiej Bogusław Liberadzki, gdyż apel ten został również przesłany na ręce pana ministra.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">Z listu tego wynika, tak jak i z wypowiedzi pana prof. Polaka, że w ustawie o budowie autostrad jest siedem punktów poświęconych kwestii ochrony i ratownictwa zabytków. Pozwolę sobie na przeczytanie tego listu:</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">„Art. 62 tejże ustawy mówi o umowie koncesyjnej, jako elemencie zasadniczym, ukierunkowaniem inwestora budowy autostrady. Umowa ta będzie określać warunki, zakres zabezpieczeń obiektów archeologicznych odkrytych w trakcie budowy. Nie ma powodów aby tego przepisu nie przestrzegać. Dochodzi do tego przepis zobowiązujący na podstawie art, 57 tej ustawy, koncesjonariusza do przestrzegania przepisów ochrony dóbr kultury, w tym dziedzictwa przemysłowego.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">Pozostaje kwestia dopilnowania, żeby koncesjonariusz spełnił ten obowiązek. Istotnym problemem staje się sprawne zorganizowanie prac ratowniczych w trakcie budowy autostrad. Środki na realizację tych prac będą pochodzić z budżetu Agencji oraz od koncesjonariusza, do refundacji z budżetu Agencji, na mocy ustawy, o czym mowa jest w następnym punkcie....”</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">W tych sprawach Agencja przeprowadziła wstępne rozmowy z Tadeuszem Polakiem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Kultury i Sztuki, o czym pan wiceminister przed chwilą wspomniał.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">Ustalono, że opracowane warunki i zakres, organizacja i nadzorowanie prac ratowniczych w celu przeprowadzenia prawidłowego jej wykonania.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">Jest to moment, kiedy nie wiadomo, do jakich kolizji może dojść. Natomiast w momencie prowadzenia robót ziemnych mogą pojawić się sprawy wcześniej nie rozpoznane.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">Punkt drugi tego listu przytacza art. 12 ustawy ust. 32, który mówi, że „Agencja otrzyma dotacje między innymi na prowadzenie prac ratowniczych oraz opracowania wyników. Chodzi więc o to, aby coroczny budżet Agencji zawierał odpowiednie środki na te prace.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">Do sprecyzowania pozostaje wielkość tych środków. Agencja oczekuje w tym miejscu sugestii od Ministerstwa Kultury i Sztuki precyzujących ich wielkość i rozłożenie w czasie”.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">Jest to spraw dla nas jako Agencji trudna do ustalenia.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">Trzecia część listu:</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">„Minister ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa w porozumieniu między innymi z ministrem kultury i sztuki, w nawiązaniu do art. 20 ustawy o budowie autostrad, prowadzi aktualnie prace zmierzające do określenia wymagań, w trybie rozporządzenia, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania autostrad na środowisko, grunty leśne, oraz na dobra kultury objęte ochroną”.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">Projekt tego rozporządzenia będzie przedmiotem stosownych uzgodnień, o tym również wspomniał wiceminister Tadeusz Polak. Będą tutaj brali udział biegli z resortu kultury i sztuki i pewne prace Agencja już wykonała, o czym mówi czwarty punkt tego listu.</u>
<u xml:id="u-19.13" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">„Agencja zabiega aktualnie w Centralnym Urzędzie Planowania o wskazanie lokalizacyjne dla trzech fragmentów autostrad tj. autostrady A1, A2, A4, A12.</u>
<u xml:id="u-19.14" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">Załącznikiem do wniosku o wskazanie lokalizacyjne jest ocena oddziaływania autostrad na środowisko, w tym środowisko kulturowe.</u>
<u xml:id="u-19.15" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">Ocena została dokonana w 1994 roku przez rzeczoznawców resortu kultury i sztuki.</u>
<u xml:id="u-19.16" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">Agencja przekazała tę dokumentację do Ministerstwa Kultury i Sztuki w celu zaopiniowania. W opinii zapewne zostanie oceniona wiarygodność dokonanych inwentaryzacji powierzchniowych, dóbr i zasobów kultury materialnej w pasmach terenów przeznaczonych na autostrady.</u>
<u xml:id="u-19.17" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">W sytuacji gdyby to nowe rozporządzenie zmieniło zakres działań, to pewne oceny musiałby być poszerzone”.</u>
<u xml:id="u-19.18" who="#GłównyspecjalistaAgencjiBudowyAutostradMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejStefanSarna">Kwestią główną pozostaje nadal kwestia finansowa, o czym również w tym liście się mówi.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DyrektordepartamentuMinisterstwaOchronyŚrodowiskaWojciechJaworski">Chciałbym dokonać podsumowania wypowiedzi moich przedmówców i postawić kropkę nad „i”.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#DyrektordepartamentuMinisterstwaOchronyŚrodowiskaWojciechJaworski">W tej chwili w fazie końcowej jest projekt rozporządzenia ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny, w tym także dobra objęte ochroną kulturową.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#DyrektordepartamentuMinisterstwaOchronyŚrodowiskaWojciechJaworski">Paragraf 3 ust. 1 tego projektu mówi, że „program związany z oceną musi zawierać, oprócz oceny tego, co już jest odkryte, program uzupełniających archeologicznych badań rozpoznawczych, celem weryfikacji, bądź uzupełnień tego, na co napotkała autostrada, prowadzenie studiów krajobrazowych i analiz dotyczących przebiegu lub rozwiązań na etapie poprzedzającym uzyskanie pozwolenia na budowę, przeprowadzenia archeologicznych badań wykopaliskowych obiektów, które będą narażone na całkowite zniszczenie, ratowniczych obiektów archeologicznych i historycznych odkrywanych w fazie prac budowlanych i zabezpieczenia istniejących dóbr kultury”.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#DyrektordepartamentuMinisterstwaOchronyŚrodowiskaWojciechJaworski">To rozporządzenie ministra ochrony środowiska będzie wydane w porozumieniu z ministrem rolnictwa i gospodarki żywnościowej; kultury i sztuki; transportu i gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#DyrektordepartamentuMinisterstwaOchronyŚrodowiskaWojciechJaworski">Istotnym elementem tego rozporządzenia będzie fakt, że „fazą” muszą być informacje przestrzenne, przy czym te elementy dotyczące użytkowania terenu, a będące przedmiotem tego pisma są wymienione w dwóch punktach: urządzenia infrastruktury technicznej i dobra kultury archeologiczne, architektoniczne, urbanistyczne, etnograficzne, historyczne.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#DyrektordepartamentuMinisterstwaOchronyŚrodowiskaWojciechJaworski">Czyli de facto to, o czym mówi ten apel, będzie konsumowało rozporządzenie ministra ochrony środowiska podane w porozumieniu z innymi ministrami, natomiast to rozporządzenie nie będzie obejmowało spraw finansowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełJózefŁochowski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać jeszcze głos?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełJózefŁochowski">Jeżeli nie ma chętnych, to powoli będziemy kończyć nasze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PosełJózefŁochowski">Proponuję, abyśmy zakończyli stwierdzeniem, że Komisja przyjęła do wiadomości te zadowalające wyjaśnienia w sprawie apelu Polskiej Grupy Międzynarodowego Komitetu Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego TICCIH, wskazujące na to, że resorty podjęły odpowiednie prace zapowiadające realizację programu budowy autostrad. List takiej treści wysłalibyśmy za przyzwoleniem Komisji do autorów apelu, albo za pośrednictwem pana marszałka, bądź bezpośrednio, zależnie od wymagań proceduralnych.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PosełJózefŁochowski">Dziękuję przybyłym gościom i na tym zamykam posiedzenie Komisji Systemu Gospodarczego i Przemysłu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>