text_structure.xml 20.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 30 listopada 1967 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Romana Stachonia (PZPR) rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1968 i podstawowych założeń planu na rok 1969 oraz sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w części dotyczącej Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z przewodniczącym Włodzimierzem Reczkiem, dyrektor Zespołu NIK — Antoni Konaszyc oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Materiały dotyczące projektu planu i budżetu otrzymali posłowie na piśmie — przed posiedzeniem. Informację o podstawowych problemach planu przedstawił przewodniczący Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki — Włodzimierz Reczek (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Koreferat podkomisji przedstawił poseł Wacław Jagodziński (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Plan na rok 1968 przewiduje dalszy rozwój turystyki, szczególnie turystyki zagranicznej — przyjazdowej z krajów kapitalistycznych. Plan zakłada wzrost wpływów dewizowych z tego tytułu o 28,8 proc.~ ~Planowane wpływy mają być osiągnięte m.in. dzięki uruchomieniu nowych placówek „Orbisu” za granicą, nowych stacji obsługi samochodów oraz wprowadzenie do eksploatacji nowych środków transportowych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Plan zakłada przekazanie do użytku 1043 miejsc hotelowych i 600 gastronomicznych, istnieje jednak obawa, że nie wszystkie te zadania będą zrealizowane przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Przewiduje się dalszy wzrost produkcji sprzętu sportowego i turystycznego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Produkcja artykułów pamiątkarskich wzrośnie o 13,6 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Założenia przyszłorocznego planu inwestycyjnego GKKFiT są słuszne, ale nie zaspokajają w pełni aktualnych potrzeb w zakresie rozwoju bazy turystyczno-sportowej. Należałoby rozważyć możliwości zwiększenia zakresu budownictwa sportowego w ramach czynów społecznych, zabezpieczając dla realizacji tych czynów odpowiednie środki materiałowe i nadzór fachowy.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Szczególną uwagę trzeba zwrócić na budowę sal i boisk sportowych przy nowo wznoszonych szkołach średnich i podstawowych. Wychowanie fizyczne w szkołach musi być traktowane jako jeden z najważniejszych przedmiotów i prowadzone przez fachową kadrę nauczycielską. Poprawie ulec powinno zaopatrzenie szkół w sprzęt sportowy.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Na pytania posłów: Franciszka Jakszewicza (bezp.), Jana Kleczaja (ZSL), Witolda Adamuszka (PZPR), Jerzego Zawieyskiego (bezp. „Znak”), Stanisława Dejewskiego (PZPR), Teodozji Borkowskiej (PZPR), Zygmunta Filipowicza (bezp. Chrz. Stow. Społ.), Bolesławy Maciejewskiej (bezp.) i Romana Stachonia (PZPR) odpowiedzi udzielił przewodniczący Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki — Włodzimierz Reczek, który stwierdził m.in.:</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Zakłady produkcji sprzętu sportowego i turystycznego w ciągu ostatnich lat potroiły produkcję. Następuje jej dalszy wzrost. Jednakże ilość tego sprzętu na rynku krajowym nie jest jeszcze dostateczna. Sprzęt turystyczny jest stosunkowo tani, natomiast ceny niektórych artykułów sportowych bywają dość wysokie. Zależy to od cen surowca i wielkości produkcji. Wprawdzie moc produkcyjna przemysłu pozwoliłaby na szybszy wzrost tej produkcji, jednakże hamuje go brak dostaw surowców odpowiedniej jakości. Stan ten ulega stałej poprawie. W niektórych asortymentach znajdujemy się w czołówce światowej. Dowodem jest spory eksport sprzętu sportowego, np. nart. Z eksportu tego zrezygnować nie można, ponieważ praktycznie uniemożliwiłoby to ponowne wejście na rynki światowe. Dąży się do poprawy jakości sprzętu sportowego i turystycznego, co nie jest łatwe, zważywszy masowość tej produkcji oraz stałe dążenie do dalszego jej zwiększania.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">Rehabilitacja pourazowa nie jest głównym przedmiotem zainteresowań GKKFiT. Tym niemniej wyższe szkoły tego pionu szkolą kilkanaście procent studentów dla potrzeb rehabilitacji.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Polska wyprzedziła pod względem ilości krytych basenów i kąpielisk wiele krajów. Dysponujemy obecnie ponad 90 basenami i kilkuset kąpieliskami. W tej dziedzinie inwestycji preferuje się te okolice i miejscowości, które odznaczają się walorami turystycznymi.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Kultura fizyczna jest częścią kultury ogólnej społeczeństwa. Zasada, że „mens sana in corpore sano”, zasada jedności psychofizycznej człowieka, jest uznawana w całym świecie. Stanowi to podstawę masowego rozwoju społecznego ruchu na rzecz kultury fizycznej, sportu i turystyki. Jednak sport kwalifikowany znajduje się w pewnym niebezpieczeństwie. Niejednokrotnie łączy się ambicje narodowe i autorytet państwa z efektami sportu wyczynowego. Zainteresowanie państw sportem wyczynowym jest w zasadzie korzystne dla rozwoju kultury fizycznej. Należy jednak pomyśleć nad nadaniem wielkim imprezom sportowym (olimpiadom, mistrzostwom świata) charakteru spotkań młodzieży wszystkich krajów pragnącej pokoju i przyjaźni między narodami.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">W tej dziedzinie potrzebna jest pomoc działaczy kultury i sztuki, którzy swymi dziełami mogą wytworzyć właściwy klimat i rozpowszechnić właściwe poglądy na te zagadnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">Opracowanie normatywów wyposażenia miast, zakładów pracy itp. w urządzenia kultury fizycznej i sportu nie jest możliwe, nie są to bowiem sprawy finansowane przez państwo, lecz ze źródeł społecznych. Stopień wyposażenia poszczególnych miejscowości w tego rodzaju urządzenia zależy przede wszystkim od inicjatyw lokalnych. Na przykładzie Nowego Sącza można się przekonać, jak wiele jest tu do zrobienia, choćby w drodze powoływania i aktywizacji kół przyjaciół danego regionu. Rozbudzenie aktywności mieszkańców na pewno da duże efekty i spowoduje zwiększenie pomocy ze strony organów centralnych.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">W kraju rozwijają się równolegle dwie formy turystyki: socjalna i komercyjna, świadcząca usługi na zasadach odpłatności. Obie te formy będą się nadal rozwijać, z tym, że forma komercyjna chyba szybciej. Jednakże potrzeby społeczne w tym zakresie będą nadal, i to bardzo długo, rosły szybciej niż możliwości ich zaspokojenia. W 1938 roku około 8 proc. społeczeństwa korzystało z turystyki, chociaż na wykorzystywanie jej walorów stać było ponad 10 proc. mieszkańców. Dzisiaj przeciętnie 6 proc. dochodu rodzinnego wydatkuje się na turystykę. Udało się to uzyskać dzięki subsydiowaniu przez państwo i zakłady pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">Przewiduje się szybki, 5-7-krotny wzrost turystyki zagranicznej z krajów kapitalistycznych i 3-krotny z krajów socjalistycznych w ciągu najbliższych 10 lat. Wzrost ten trzeba przygotować, zapewniając turystom pełne zaspokojenie ich potrzeb. Już dziś mamy w tej dziedzinie efekty. Np. ok. 30 proc. Szwedów, którzy odwiedzili raz nasz kraj, wraca doń ponownie, co jest wskaźnikiem wysokim.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełFranciszekJakszewicz">Szkoły wiejskie w woj. kieleckim tylko w 20 proc. są zabezpieczone w sale gimnastyczne. Wysoce niewystarczająca jest także obsada nauczycielska w dziedzinie wychowania fizycznego. W skali ogólnokrajowej brak 8 tys. nauczycieli wf, co wymaga zwiększenia tempa ich szkolenia oraz dodatkowych etatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławSzyndlar">Mimo wielokrotnie ponawianych postulatów, nadal niezadowalający jest stan urządzeń sanitarnych w wielu miejscowościach turystyczno-wypoczynkowych. W niektórych miejscowościach nadmorskich z powodu braku urządzeń sanitarnych nie można korzystać z otaczającego plażę lasu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławSzyndlar">Nie uregulowano jeszcze sprawy opłat dla turystów zmotoryzowanych za korzystanie z terenów nieprzeznaczonych dla turystyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełBolesławaMaciejewska">W wielu nowooddawanych ośrodkach campingowych nie prowadzi się należytej konserwacji urządzeń sanitarnych, w rezultacie ulegają one szybkiej dewastacji. Nie udało się także, jak dotychczas, uzyskać poprawy stanu czystości w pociągach i autobusach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławDejewski">Zbyt mała liczba etatów w powiatowych komitetach kultury fizycznej i turystyki uniemożliwia wykonanie wielu zadań w dziedzinie upowszechniania kultury fizycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanKleczaj">Powiaty niezaliczone do grupy tzw. powiatów turystycznych, czyli przewidzianych w pierwszej kolejności do zagospodarowania turystycznego, nie mają praktycznych szans realizacji jakichkolwiek przedsięwzięć turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanKleczaj">Rozrost gospodarczej działalności Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki zdaje się coraz bardziej ograniczać jego możliwości w aktywizacji działania na rzecz upowszechniania kultury fizycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyHagmajer">Zdarza się nieraz, że młodzież zgłaszająca się do klubów sportowych poddawana jest selekcji, w wyniku której przyjmowani są tylko ci, którzy wykazują szczególne uzdolnienia fizyczne. Stosowanie tej metody nie wydaje się słuszne i nie przyczynia się do umasowienia kultury fizycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJózefCiupiński">Społeczeństwo wykazuje dużą inicjatywę w dziedzinie budowy obiektów sportowych. Nie widać natomiast społecznego zainteresowania inwestycjami turystycznymi i konserwacją czynnych już obiektów, zabytków oraz obszarów turystycznych. Powiatowe Przedsiębiorstwa Usług Turystycznych są niedoinwestowane i przynoszą raczej straty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki powinien zwrócić baczniejszą uwagę na kontrolę gospodarki finansowej klubów sportowych. Sygnały NIK w tej sprawie budzą uzasadniony niepokój.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">Zgodnie z zasadą decentralizacji WKKFiT oraz PKKFiT otrzymują poważne sumy m.in. na działalność inwestycyjną. Czynnik społeczny, zwłaszcza związki zawodowe, powinien mieć wpływ na sposób wydatkowania tych sum już w momencie opracowywania programów inwestycyjnych, a nie — jak dotychczas — dopiero w momencie zatwierdzania tych programów. Zagadnienie to reguluje zarządzenie Przewodniczącego GKKFiT i wystarczy, by wydział inwestycji GKKFiT zwracał bez rozpatrzenia programy inwestycyjne, które nie zostały uzgodnione z czynnikiem społecznym.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">Komisja postanowiła wystąpić do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów z wnioskiem o przyjęcie projektu planu i budżetu na rok 1968 i podstawowych założeń planu na rok 1969 w częściach dotyczących Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">Komisja rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1966 r. w części dotyczącej Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki. Sprawozdawcą był poseł Jan Kleczaj (ZSL), który stwierdził pełną zgodność danych zawartych w sprawozdaniu rządu ze sprawozdaniem GKKFiT z wykonania zadań w 1966 r. przedstawionym na posiedzeniu komisji w dniu 28 czerwca br. (por. BPS) 418/IV kad.).</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">Komisja postanowiła wystąpić do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów z wnioskiem o przyjęcie sprawozdania rządu.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">Na wniosek przewodniczącej Komisji — poseł Alicji Musiałowej (PZPR) Komisja uchwaliła dezyderaty w oparciu o przeprowadzoną w dniu 29 listopada dyskusję nad projektem planu i budżetu Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej na 1968 r. (por. BPS) 479/IV kad.). W uchwalonych dezyderatach Komisja postuluje m.in.:</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">— uporządkowanie działalności inwestycyjnej resortu zdrowia i podjęcie niezbędnych środków zmierzających do zakończenia inwestycji zaległych i kontynuowanych;</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">— zwiększenie norm rzeczowych dla instytutów naukowo-badawczych w celu umożliwienia im nabywania większej ilości materiałów doświadczalnych;</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">- zapewnienie placówkom służby zdrowia posiadającym skomplikowaną aparaturę i urządzenia odpowiedniej obsługi konserwacyjnej;</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">— zakup za granicą automatów do produkcji igieł i strzykawek z tworzyw sztucznych przeznaczonych do jednorazowego użycia.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">O PROJEKCIE PLANU I BUDŻETU NA ROK 1968 I WSTĘPNYCH ZAŁOŻENIACH PLANU NA ROK 1969 W CZĘŚCI DOTYCZĄCEJ KULTURY FIZYCZNEJ I TURYSTYKI</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">Streszczenie informacji złożonej przez Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki — Włodzimierza Reczka na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej w dniu 30 listopada 1967 r.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">W roku bieżącym nastąpił dalszy wydatny wzrost ogniw i ilości członków masowych organizacji wychowania fizycznego i sportu, szczególnie Zrzeszenia Ludowych Zespołów Sportowych, Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej, Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego i Polskiego Związku Motorowego. Zwiększeniu powszechności kultury fizycznej sprzyjała zakończona w bieżącym roku IV Ogólnopolska Spartakiada, w której finałach wzięło udział 7 tys. zawodników. Umocniło się powiązanie działalności ogniw kultury fizycznej i turystyki z władzami terenowymi. Zawodnicy wyczynowi uczestniczyli w 50 mistrzostwach świata i Europy seniorów oraz w 15 mistrzostwach świata i Europy juniorów, zdobywając łącznie 38 medali. Odbyło się 510 meczów międzypaństwowych, w których w 260 wypadkach zwyciężyliśmy, a w 30 zremisowaliśmy. Polscy zawodnicy ustanowili w tym roku 9 rekordów świata, 4 rekordy Europy i 178 rekordów Polski.</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">Prognoza rozwoju krajowego ruchu turystycznego przewidywała na rok bieżący wzrost o 7–8 proc. w stosunku do poprzedniego roku. W rzeczywistości zaś ruch turystyczny zwiększył się według wstępnych szacunków od 12 do 16 proc. Przodującą pozycję w tej dziedzinie zajmuje nadal woj. krakowskie (21 proc. całości ruchu turystycznego), wrocławskie (10 proc.), szczecińskie (9 proc.), gdańskie (8,5 proc.).</u>
          <u xml:id="u-9.14" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">Znaczną poprawę zanotowano w zakresie usług na rzecz turystyki krajowej w takich działach, jak zaopatrzenie handlowo-gastronomiczne, informacja turystyczna, działalność ośrodków sportu, turystyki i wypoczynku, usług opartych o system ajencyjny, usług kulturalnych na rzecz turystyki. Polepszyła się też obsługa turystyki motorowej. Nie udało się jednak uniknąć szeregu braków i niedociągnięć wynikających głównie z niedostatecznego przyrostu bazy materialnej, niezbędnej dla obsługi ruchu turystycznego. Szczególnie niezadowalający jest stan sanitarno-higieniczny obiektów i urządzeń obsługi ruchu turystycznego oraz niedostateczny tabor autokarowy PKS, stawiany do dyspozycji ruchu turystycznego. W dziedzinie zagranicznego ruchu turystycznego trzeba podkreślić pozytywny wynik uruchomienia komunikacji promowej Świnoujście-Istad.</u>
          <u xml:id="u-9.15" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">Poważną część tegorocznych zadań inwestycyjnych sfinansowano z dochodów Totalizatora Sportowego oraz z Centralnego Funduszu Rozwoju Turystyki. Plan inwestycyjny nie będzie w pełni wykonany (94 proc.). W coraz szerszym zakresie przy udziale środków GKKFiT realizuje się budowę szkolnych urządzeń sportowych, szczególnie asfaltowanych boisk szkolnych i pełnowymiarowych sal sportowych.</u>
          <u xml:id="u-9.16" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">Plan GKKFiT na rok 1968 charakteryzuje się dalszym zwiększeniem zadań gospodarczych. Produkcja i usługi przedsiębiorstw nadzorowanych przez GKKFiT osiągnąć mają wartość 3,8 mld zł. 1/5 tej kwoty stanowić będzie wartość produkcji przemysłowej. Wpływy z usług turystycznych przewiduje się w wysokości 1,2 mld zł, z gastronomii — 464 mln zł, usług hotelowych — 180 mln. Wzrost ten stał się możliwy dzięki pełnemu wykonaniu zadań w bieżącym roku oraz usprawnieniom organizacji i zarządzania wdrażanym zgodnie z wytycznymi VII Plenum KC PZPR.</u>
          <u xml:id="u-9.17" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">Ilość rezerw ekonomicznych resortu nie jest tak dalece dostateczna, aby dalsze zwiększenie np. usług turystycznych obyło się bez wzrostu inwestycji noclegowych i wyżywieniowych. W 1968 r. do eksploatacji powinny wejść hotele turystyczne w Toruniu, Zielonej Górze i Sanoku, domy turysty w Sandomierzu i Szczawnie-Zdroju oraz Hotel „Orbis” w Nowym Sączu. Istotne jest terminowe przekazanie do użytku tych obiektów; opóźnienia uniemożliwiłyby wykorzystanie nowej bazy w pełni sezonu turystycznego.</u>
          <u xml:id="u-9.18" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">Zwiększają się także zadania społeczne resortu, znajdujące wyraz m.in. w subwencjonowaniu masowych organizacji kultury fizycznej. Kontynuując konsekwentnie kurs na decentralizację zarządzania masowym ruchem kultury fizycznej, resort przekazuje radom narodowym część środków na finansowanie działalności terenowych organizacji kultury fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-9.19" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">Na kulturę fizyczną i turystykę przeznaczy się łącznie 52 proc. wydatków budżetowych resortu, na szkolnictwo i naukę 20 proc.; zmniejszają się wydatki na administrację.</u>
          <u xml:id="u-9.20" who="#PrzewodniczącyobradomposełRomanStachoń">W 1968 r. przewiduje się dalsze zwiększanie liczby osób stale zrzeszonych w organizacjach kultury fizycznej, umocnienie działalności powiatowych organów zarządzania i kierowania kulturą fizyczną i sportem, osiągnięcie dalszego postępu w wyrównywaniu poziomu kultury fizycznej w całym kraju, rozwinięcie pracy placówek kultury fizycznej w miejscu zamieszkania, zwiększenie dopływu utalentowanej sportowo młodzieży do wyczynowych organizacji sportowych. W ramach realizacji planów inwestycyjnych, dzięki środkom z Totalizatora Sportowego przewiduje się oddanie do użytku 19 boisk i stadionów, 34 sal gimnastycznych i sportowych, 14 basenów krytych, a 6 otwartych, 4 sztucznych lodowisk.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>