text_structure.xml 29.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 28 października 1965 r. Komisja Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, obradująca pod przewodnictwem posła Edmunda Stuczyńskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">- rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz ich rodzin i domowników;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">- stan realizacji planu inwestycyjnego w przemyśle paszowym oraz produkcja i dystrybucja przemysłowych mieszanek paszowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz ich rodzin i domowników.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">W tej części posiedzenia udział wzięli: przedstawiciele sejmowej Komisji Pracy i Spraw Socjalnych, przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa z podsekretarzem stanu — Stefanem Kuhlem, wiceprezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych — Stanisław Balcerski, dyrektor Zespołu NIK — Feliks Nowakowski, przedstawiciele Komitetu Pracy i Płac, Ministerstwa, Finansów i Urzędu Rady Ministrów oraz przedstawiciele Centralnego Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Sprawozdawcą projektu ustawy był poseł Mieczysław Bodalski (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Ustawa z 28 czerwca 1962 roku o zaopatrzeniu emerytalnym członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz ich rodzin i domowników okazała się w skutkach bardzo korzystna dla spółdzielni wyższego typu. Spółdzielnie niższego typu nie mogły korzystać z przepisów ustawy w zakresie przyznawania rent starczych, a tylko z zaopatrzenia emerytalnego w razie inwalidztwa powstałego wskutek wypadku przy pracy w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub wskutek choroby zawodowej; z rent inwalidzkich wypadkowych mogli, podobnie jak w wyższych typach spółdzielni, korzystać domownicy i członkowie rodzin spółdzielczych. Dotyczyło to nielicznych przypadków.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Efekty działania ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz ich rodzin i domowników w spółdzielniach wyższego typu są bardzo duże. Wzrosła ilość spółdzielni wyższego typu od 1961 roku o 49, zwiększyła się powierzchnia użytków rolnych w tym samym okresie czasu o 27 tys. ha, a ilość rodzin pracujących w spółdzielniach o 2 tys.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Najszerzej poparły ustawę kobiety, których liczba jako członkiń rolniczych spółdzielni produkcyjnych wyższego typu wzrosła o 4.200 osób.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Plony czterech zbóż z 1 ha w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych były wyższe od plonów w gospodarce indywidualnej o 2 q w roku 1961, natomiast o 3-3,5 q w roku 1964. Plony buraków cukrowych oraz ziemniaków wzrosły w tym okresie o ok. 30 q. Pogłowie bydła wzrosło w omawianym okresie o ok. 7 szt. na 100 ha. W roku bieżącym rolnicze spółdzielnie produkcyjne odstawią na rynek ponad 5 mln sztuk drobiu rzeźnego tzw. brojlerów, co stanowić będzie niemal 30 proc. krajowej podaży. Wskutek poprawy gospodarności poważnie zwiększyły się dochody członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i tak np. dochód podzielny na jedną rodzinę w spółdzielniach wyższego typu wzrósł z 21 tys. w 1961 roku do 23,8 tys. w 1964 r. (nie licząc dochodów z działki przyzagrodowej oraz z przyzagrodowej hodowli).</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Przeszło dwukrotnie w omawianym okresie wzrosły nakłady inwestycyjne spółdzielców wyższego typu ze środków własnych, z odpisów na niepodzielny fundusz zasobowy. Trzeba podkreślić, że olbrzymią rolę w uzyskaniu tych dobrych wyników w gospodarce spółdzielczej odegrała ustawa z 28 czerwca 1962 r. o zaopatrzeniu emerytalnym.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Opierając się na omawianych doświadczeniach, Centralny Związek Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych wystąpił z wnioskiem o rozszerzenie przepisów ustawy na spółdzielnie niższego typu.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">Projekt ustawy przewiduje, że wysokość renty starczej w rolniczej spółdzielni produkcyjnej niższego typu będzie o ok. 30 proc. niższa niż w spółdzielni typu wyższego, z uwagi na wyższe dochody z hodowli przyzagrodowej. Nie przewiduje się natomiast żadnego zróżnicowania w zakresie rent z tytułu inwalidztwa powstałego wskutek wypadku w pracy w spółdzielni lub choroby zawodowej oraz rent rodzinnych dla członków rodzin pozostałych po członku spółdzielni, który zmarł wskutek wypadku w pracy lub choroby zawodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Ponadto projekt ustawy przewiduje przyznanie rent rodzinnych rodzinom domowników członków spółdzielni, którzy zmarli wskutek wypadku w pracy w spółdzielni lub z powodu choroby zawodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Na posiedzeniu podkomisji, która rozpatrywała omawiany projekt ustawy, do udziału w której zaproszono wszystkich posłów członków spółdzielni produkcyjnych wysunięto szereg dezyderatów; dotyczyły one m.in.:</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">- wydania książeczek ubezpieczeniowych członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych;</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">- pełnego ubezpieczenia chorobowego członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz ich rodzin na takich samych zasadach jak rzemieślników.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">Referent wniósł o przyjęcie projektu ustawy w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Anna Soroko (PZPR), Władysław Gałka~ ~/ZSL/, Stanisław Walendowski (PZPR), Maksym Rudczyk (PZPR), Franciszek Gesing (ZSL), Mieczysław Bodalski (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa — Stefan Kuhl.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">W dyskusji podkreślano znaczenie ustawy, jej widoczny wpływ na rozwój spółdzielni produkcyjnych wyższego typu.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">Zwracano uwagę na konieczność szczegółowego rozpracowania niektórych związanych z ustawą zagadnień, jak np. problemu rent w wypadku rozwiązania spółdzielni produkcyjnej, jeżeli spółdzielca nie powraca do indywidualnego gospodarowania.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">Zwracano uwagę, że ustawa stwarza szczególnie korzystne warunki rozwoju rolniczych spółdzielni produkcyjnych; członkowie spółdzielni uzyskują w myśl jej przepisów prawa emerytalne po przepracowaniu krótszego czasokresu aniżeli przewiduje to ustawa o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym; członek rolniczej spółdzielni produkcyjnej może mieć rentę i może pracować w spółdzielni, a renta nie ulega zawieszeniu. Obok otrzymanych świadczeń z tytułu renty starczej, rencista może korzystać z renty gruntowej, jeżeli statut przewiduje jej wypłacanie.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">Komisja przyjęła projekt ustawy w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#">Na sprawozdawcę ustawy na plenarnym posiedzeniu Sejmu wybrano posła Mieczysława Bodalskiego (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#">Realizacja planu inwestycyjnego w przemyśle paszowym oraz produkcja i dystrybucja przemysłowych mieszanek paszowych.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#">W tej części posiedzenia udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu z Ministrem Feliksem Pisulą i podsekretarzem stanu Stanisławem Lindbergiem, dyrektor Zjednoczenia Przemysłu Paszowego — Tadeusz Skwirzyński, wiceprezes Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich — Marian Trendota, wicedyrektor Zespołu NIK — Stanisław Dąbrowski oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#">Informację przedstawił Minister Przemysłu Spożywczego i Skupu — Feliks Pisula (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławKrauss">Odbiorcy mieszanek paszowych zwracają niejednokrotnie uwagę na niską ich jakość. Nie zawsze białko zwierzęce użyte do produkcji mieszanek jest należytej jakości. Należałoby zwiększyć ilość składnic terenowych, lepiej wyposażyć je w środki transportu, by poprawić warunki przechowywania i przyspieszyć dostawę utylizacyjnych surowców zwierzęcych do zakładów utylizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełStanisławKrauss">Stosowane obecnie metody i sposób badania jakości produkowanych mieszanek budzą zastrzeżenia; badania te przeprowadza się w momencie wysyłania mieszanek do odbiorców, a nie w trakcie produkcji. Powoduje to niejednokrotnie duże straty. Należy zwiększyć ilość punktów kontrolno-doświadczalnych badających efekty żywienia zwierząt mieszankami paszowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefTejchma">Przemysł rolno-spożywczy ma poważne potrzeby inwestycyjne, które w obecnej sytuacji gospodarczej kraju nie mogą być w pełni zaspokojone. Moce przerobowe tego przemysłu są niedostateczne, równocześnie jednak obserwuje się niepokojące zjawisko przedłużania się cykli inwestycyjnych, nieuzyskiwania w przewidzianych terminach założonych efektów produkcyjnych. W rezultacie środki ulegają zamrożeniu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJózefTejchma">Bieżąca 5-latka charakteryzowała się w przemyśle paszowym opóźnieniami wielu inwestycji, których termin oddania przesunięty został na lata następne i to w okolicznościach, kiedy w przemyśle tym brak nowoczesnego potencjału produkcyjnego. W związku z tym nasuwają się pytania:</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełJózefTejchma">- czy resort przeprowadził analizę i ocenę cyklu inwestycyjnego w przemyśle paszowym w porównaniu z przodującymi krajami w tej dziedzinie;</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełJózefTejchma">- czy dokonana została analiza przyczyn opóźnień inwestycyjnych;</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełJózefTejchma">- jaki jest ostateczny pogląd resortu na optymalną wielkość nowoczesnego zakładu przemysłu paszowego; projektowanie na następną 5-latkę zakładów tego przemysłu o zdolności produkcyjnej ponad 100 tys. ton wobec wznoszonych dotychczas zakładów o zdolności przerobowej 20 czy 60 tys. ton musi być uzasadnione względami ekonomicznymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełMieczysławStachura">Obecnie importujemy pewną ilość zbóż przeznaczoną do mieszanek paszowych. Czy obecny plan rozwoju produkcji mieszanek paszowych wpłynie na zmniejszenie tego importu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełFlorianPierański">Dystrybucja poszczególnych gatunków pasz w terenie pozestawia wiele do życzenia. Niektóre odmiany pasz właściwie są niedostępne dla szerszego ogółu rolników. Należałoby zwiększyć możliwości rozwijania własnej produkcji pasz na poszczególnych terenach, zwłaszcza tam, gdzie istnieje odpowiednie zaplecze surowcowe. Konieczne jest stworzenie warunków rozbudowy małych mieszalni pasz, które by miały zabezpieczone odpowiednie zaplecze techniczne, umożliwiające prawidłową produkcję mieszanek paszowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełFranciszekMaj">Program rozwoju produkcji mieszanek paszowych przewiduje bardzo szeroki wachlarz tych mieszanek. Czy wśród nich opracowane są receptury na pasze dla hodowli młodego bydła rzeźnego? Jest to poważny odcinek w naszej hodowli. Wydaje się, że przewidziana ilość produkowanych asortymentów jest za duża. Należałoby również zwrócić uwagę na zapewnienie ciągłości produkcji określonych gatunków mieszanek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełKsaweraBarańska">Podkomisja zwiedziła wytwórnię pasz w Kaliszu, w woj. poznańskim. Jest to wytwórnia w pełni zautomatyzowana i dająca produkcję wysokiej jakości. Wydaje się, że sieć takich właśnie wytwórni należałoby szeroko rozbudować. Przy rozprowadzaniu pasz należałoby poszczególne gatunki znakować w widoczny sposób na opakowaniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełPelagiaPająk">Konieczne jest zwiększenie udziału pasz granulowanych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełAugustynPilch">Gminne spółdzielnie powinny zapewnić w sposób ciągły dostawy pasz treściwych. W związku z wprowadzeniem do produkcji szeregu nowych odmian mieszanek paszowych, należałoby szerzej propagować ich skład i efektywność w produkcji hodowlanej. Prezydia rad narodowych powinny organizować odczyty i wystawy, które pozwoliłyby rolnikom zapoznać się z nowymi gatunkami pasz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełBronisławSzajna">Należałoby zapewnić produkcję niektórych mniej złożonych mieszanek paszowych na poszczególnych terenach. Istotnym problemem jest zapewnienie odpowiednich przechowalni pasz. Obecnie wskutek złego przechowywania tracą one niejednokrotnie swoją wartość użytkową. Przy dostawach pasz należy w sposób realny przestrzegać terminów ich ważności. Nie można dostarczać gminnym spółdzielniom pasz, których termin ważności upływa w najbliższym czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanMazurek">Program rozwoju produkcji mieszanek paszowych musi być poparty rozwojem badań nad efektywnością żywienia poszczególnymi rodzajami pasz. Nie można ograniczyć się do prowadzenia tych badań tylko w jednym ośrodku Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełJanMazurek">Przy produkcji mieszanek paszowych należy szerzej stosować drożdże melasowe.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełJanMazurek">Gminne spółdzielnie muszą mieć zapewnioną ciągłość dostaw poszczególnych gatunków mieszanek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełWładysławGałka">Poważnym problemem jest zapewnienie rytmiczności dostaw mieszanek paszowych, jak również właściwego ich opakowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełStefanSerwicki">Należałoby zastanowić się, czy niektóre obiekty cukrowni nie mogą być wykorzystane na produkcję drożdży.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJózefŁaciak">Należałoby umożliwić mleczarniom lepsze zagospodarowanie białka mleczarskiego dla produkcji pasz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełFlorianPierański">Nie są uporządkowane sprawy kontroli jakości pasz. Do przeprowadzania tej kontroli upoważnionych jest kilka instytucji, żadna z nich jednak nie ponosi za to pełnej odpowiedzialności. W komórkach kontrolujących brak jest urządzeń pozwalających na szybkie i pełne przeprowadzenie odpowiednich badań; kontrola wewnątrzzakładowa również nie zabezpiecza w pełni wysokiej jakości produkowanych pasz. Niezbędne jest więc ujednolicenie przepisów z tej dziedziny i zorganizowanie właściwego aparatu, który by zobowiązany był do sprawowania nadzoru nad jakością wytwarzanych mieszanek paszowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełFranciszekGesing">Program rozwoju produkcji pasz przemysłowych jest ściśle związany z programem zbożowym. W stosunkowo krótkim okresie czasu przemysł paszowy osiągnął poważne wyniki produkcyjne, a ponadto uzyskał wielkie osiągnięcia w zakresie popularyzowania wśród indywidualnych rolników pasz przemysłowych, w zakresie uświadamiania rolnikom korzyści wynikających z opierania hodowli na tych paszach. Rolnicy przekonali się, iż stosunek cen zbóż i pasz jest dla nich korzystny.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełFranciszekGesing">Aby jednak realizacja programu zbożowego przebiegała pomyślnie, aby przemysł paszowy mógł otrzymywać niezbędne ilości zboża towarowego dla produkcji mieszanek paszowych, konieczne jest zwrócenie baczniejszej uwagi na dwa zagadnienia:</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełFranciszekGesing">- w celu pogłębienia wśród rolników świadomości o efektywności korzystania z mieszanek paszowych niezbędne jest usuwanie wszystkich hamulców w tej dziedzinie; do tego konieczne jest zwiększenie gwarancji wysokiej jakości pasz przemysłowych;</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełFranciszekGesing">- dla pogłębienia przekonania, że relacja cen zboża towarowego w stosunku do efektów uzyskanych dzięki stosowaniu pasz przemysłowych jest korzystna, należy kontynuować starania o zmniejszenie kosztów produkcji mieszanek paszowych. Rolnicy w pełni uświadamiają sobie, że na produkcję pasz państwo przeznacza stosunkowo duże dotacje. Tym niemniej warte zastanowienia jest, czy kalkulacja kosztów poszczególnych komponentów paszowych jest prawidłowa; dotyczy to zarówno składników pochodzenia krajowego jak i surowców importowanych. Musimy doprowadzić do pełnej ekonomiczności w produkcji pasz przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PosełFranciszekGesing">Opracowany został program rozwoju produkcji pasz. Problemy związane z realizacją tego programu powinny być koordynowane przez jeden resort. Konieczne jest np. zabezpieczenie odpowiednich środków inwestycyjnych dla resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego, które umożliwiłyby rozwój produkcji drożdży pastewnych w przemyśle celulozowo-papierniczym.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PosełFranciszekGesing">Należałoby podjąć szczegółowe badania efektywności żywienia poszczególnymi rodzajami mieszanek paszowych. Receptura mieszanek nie może ulegać zmianom w toku produkcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJanKlecha">O wadze problemu właściwej organizacji kontroli jakości pasz świadczą zarówno wypowiedzi w dyskusji na posiedzeniu Komisji jak i uwagi, z którymi stykają się posłowie w terenie. Stąd też niezbędne jest zobowiązanie resortu do dalszego usprawnienia kontroli pasz przemysłowych. Z uwagi na wielu producentów mieszanek paszowych obowiązek kontroli i nadzoru nad tą produkcją powinien spoczywać na Ministrze Przemysłu Spożywczego i Skupu.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełJanKlecha">Dostawy białka padłego powinny być przyspieszone; białko to nie może być dostawiane już w stanie rozkładu. Czynnikiem dopingującym w tym zakresie może być podwyższenie cen za to białko. Korzystnym zjawiskiem jest rozwijanie jako produkcji ubocznej produkcji pasz przy zakładach, które są producentem białka padłego.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełJanKlecha">Należy ustalić standard suszu zielonego. Zawartość białka w suszu, określona na 12–13 procent, jest chyba wyższa.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PosełJanKlecha">Realizacja programu produkcji mieszanek paszowych wymaga szybkiego wprowadzenia osiągnięć postępu technicznego. Wydaje się, że nasz przemysł maszynowy w niedostateczny sposób uwzględnia potrzeby przemysłu paszowego. Należałoby chyba doprowadzić do rozwijania własnej produkcji granulatorów i pakowarek dla przemysłu paszowego.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PosełJanKlecha">Wydaje się, że obudowa fabryki mieszanek paszowych w Kaliszu jest zbyt kosztowna i w przyszłości należy inwestycje tego typu projektować bardziej oszczędnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełEdmundStuczyński">Dyskusja wniosła wiele cennych elementów, które przyczynić się powinny do rozszerzenia produkcji pasz przemysłowych i podniesienia ich jakości.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełEdmundStuczyński">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: Minister Przemysłu Spożywczego i Skupu — Feliks Pisula, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Przemysłu Spożywczego i Skupu — Stanisław Lindberg, dyrektor departamentu w tym Ministerstwie — Wiktor Taczkowski, dyrektor Zjednoczenia Przemysłu Paszowego — Tadeusz Skwirzyński, wiceprezes Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich — Marian Trendota.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełEdmundStuczyński">Komisja uchwaliła dezyderat, w którym zobowiązuje Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu do dalszego usprawniania kontroli jakości pasz oraz do informowania Komisji o wynikach przedsięwzięć powziętych w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PosełEdmundStuczyński">REALIZACJA PLANU INWESTYCYJNEGO W PRZEMYŚLE PASZOWYM ORAZ PRODUKCJA I DYSTRYBUCJA PRZEMYSŁOWYCH MIESZANEK PASZOWYCH</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PosełEdmundStuczyński">Informacja Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu — Feliksa Pisuli złożona na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego w dniu 28 października 1965 r.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PosełEdmundStuczyński">Przemysł paszowy, jedna z najmłodszych gałęzi przemysłu w Polsce, cechuje na przestrzeni ostatnich 10 lat dynamiczny rozwój, wyrażający się prawie 10-krotnym wzrostem produkcji. Produkcja mieszanek z ok. 300 tys. ton w 1955 r. wzrosła do ok. 500 tys. ton w 1960 r. i 2.600 tys. ton w roku bieżącym. Aczkolwiek z roku na rok rośnie udział pasz przemysłowych w ogólnej ilości skarmianych pasz, istnieje jeszcze znaczna rozbieżność między zapotrzebowaniem na mieszanki a możliwościami ich pokrycia. W roku bieżącym pasze przemysłowe stanowią już 25 proc. ogólnej ilości pasz treściwych zużywanych w rolnictwie. Wskaźnik ten, w wyniku dalszego rozwoju produkcji mieszanek do 4.200 tys. ton w 1970 r. — wzrośnie do ok. 40 proc.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PosełEdmundStuczyński">W bieżącym roku gospodarczym sprzedaż pasz dla rolnictwa wyniesie ok. 2.800 tys. ton, a więc o 100 tys. ton więcej niż w roku poprzednim. W programie paszowym w br. wprowadzone zostały pewne nowe elementy w rozprowadzaniu pasz, polegające na tym, że równolegle z oddziaływaniem na wzrost hodowli, wykorzystywać się będzie pomoc paszową jako czynnik wywołujący zwiększoną podaż zbóż.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#PosełEdmundStuczyński">W dalszym ciągu dostawy pasz na wieś mają na celu zagwarantowanie pomocy paszowej gospodarstwom dostarczającym produkty hodowlane do uspołecznionego aparatu skupu; pomoc ta ma istotne znaczenie dla gospodarstw rozwijających specjalistyczne kierunki produkcji zwierzęcej.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#PosełEdmundStuczyński">Z ogólnej ilości pasz dostarczonych rolnictwu w br. ponad 900 tys. ton przeznaczone zostało dla hodowców trzody chlewnej, 250 tys. ton — dla dostawców mleka; pomoc paszowa dla producentów jaj i drobiu ustalona została na poziomie 200 tys. ton. Razem więc w powiązaniu z dostawami produktów zwierzęcych — sprzedaż pasz wyniesie 1.350 tys. ton.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#PosełEdmundStuczyński">Drugą formą dostawy pasz przemysłowych dla rolnictwa jest sprzedaż wiązana z dostawami zbóż. Na ten cel przeznaczono 350 tys. ton mieszanek paszowych, wobec 70 tys. ton rozprowadzonych tą drogą w poprzednim roku gospodarczym. W roku przyszłym, w miarę intensyfikacji kontraktacji zbóż oraz objęcia nią nowych asortymentów, dostawy mieszanek realizowane będą w powiązaniu z kontraktacją.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#PosełEdmundStuczyński">Niezależnie od wspomnianych wyżej kierunków rozchodu pasz, dostawy dla PGR wynoszą ok. 700 tys. ton oraz dla innych instytucji uspołecznionych — ok. 330 tys. ton. Pozostałą ilość ok. 70 tys. ton stanowią zapasy i rezerwa.</u>
          <u xml:id="u-18.11" who="#PosełEdmundStuczyński">Przemysł paszowy czyni duże wysiłki w kierunku poprawy jakości produkowanych mieszanek; postęp w tej dziedzinie jest duży; odbiorcy zgłaszają jednak zastrzeżenia co do wartości odżywczych dostarczanych im mieszanek. Zarzuty te sprowadzają się do nieodpowiedniej granulacji pasz, zaniżonej, w stosunku do norm, zawartości białka oraz nadmiernej ilości zanieczyszczeń. Ustosunkowując się do tych zastrzeżeń, należy wskazać na trudności surowcowe, z jakimi przemysł paszowy się boryka. Szczególnie dotyczy to surowców z importu, które trafiają do wytwórni nie dość rytmicznie, zakłócając tok produkcji, a ich jakość nie zawsze odpowiada określonym parametrom.</u>
          <u xml:id="u-18.12" who="#PosełEdmundStuczyński">Obok surowców zbożowych, pochodzących głównie z importu, których udział w mieszankach paszowych wynosi ok. 65 proc., drugim podstawowym komponentem mieszanek są produkty białkowe. Przemysł paszowy dąży do wykorzystania w tym zakresie przede wszystkim surowców pochodzenia krajowego. Należą do nich odpady poubojowe, odpady rybne, padlina itp.</u>
          <u xml:id="u-18.13" who="#PosełEdmundStuczyński">Obecnie mamy w Polsce 55 zakładów i oddziałów utylizacyjnych, przerabiających ok. 115 tys. ton surowców utylizacyjnych; w następnej 5-latce zbudowanych zostanie dalszych 27 zakładów i oddziałów, dzięki czemu można będzie przerobić całą masę dostępnego surowca.</u>
          <u xml:id="u-18.14" who="#PosełEdmundStuczyński">Podniesienie efektywności mieszanek paszowych związane jest z unowocześnieniem ich zestawu dla poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich oraz z udoskonalaniem procesu technologicznego w oparciu o najnowsze osiągnięcia naukowe.</u>
          <u xml:id="u-18.15" who="#PosełEdmundStuczyński">W roku 1965 poważnemu zwiększeniu uległ udział witamin w większości mieszanek, co pozwoliło, bez uszczerbku dla wartości żywieniowej, obniżyć poziom białka, oszczędzając tą drogą deficytowe i w większości importowane komponenty wysoko-białkowe. Wzrosła również ilość asortymentów produkowanych mieszanek.</u>
          <u xml:id="u-18.16" who="#PosełEdmundStuczyński">Przemysł paszowy podejmuje wysiłki dla wzmożenia kontroli jakości surowców i wyrobów, rozszerzając systematycznie zakres badań laboratoryjnych; ponadto w roku bieżącym przystąpiono do organizowania ośrodka doświadczalno-żywieniowego, który ma uzupełnić działalność Centralnego Laboratorium Przemysłu Paszowego, koncentrującego się na pracach analitycznych i biochemicznych. Głównym zadaniem nowego ośrodka będzie sprawdzanie na zwierzętach efektywności produkowanych mieszanek oraz planowanych do produkcji nowych asortymentów.</u>
          <u xml:id="u-18.17" who="#PosełEdmundStuczyński">W końcu br. czynnych będzie w przemyśle kluczowym 27 wytwórni pasz, a w przemyśle spółdzielczym i terenowym — 306 mieszalni pasz. Zdolność produkcyjna zakładów przemysłu kluczowego wynosi ok. 1.200 tys. ton rocznie, pozostałych — 2.300 tys. ton.</u>
          <u xml:id="u-18.18" who="#PosełEdmundStuczyński">Realizując program unowocześnienia przemysłu paszowego, resort odda w br. do eksploatacji 8 nowoczesnych wytwórni pasz; większość z nich zlokalizowana została w województwach wschodnich i centralnych, dotychczas pod tym względem niedoinwestowanych.</u>
          <u xml:id="u-18.19" who="#PosełEdmundStuczyński">W wyniku modernizacji i usprawnień organizacyjno-technicznych uzyskano przyrost zdolności produkcyjnych w wysokości ok. 180 tys. ton rocznie.</u>
          <u xml:id="u-18.20" who="#PosełEdmundStuczyński">Na skutek opóźnień część obiektów zaplanowanych na bieżącą 5-latkę zostanie oddana do użytku w 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-18.21" who="#PosełEdmundStuczyński">W związku z rozwojem krajowej produkcji maszyn niezbędnych w przemyśle paszowym, możliwe będzie od 1970 r. wytwarzanie w kraju kompletnego niemal wyposażenia dla nowoczesnych wytwórni pasz oraz podjęcie eksportu niektórych agregatów, a nawet całych kompletnych zakładów.</u>
          <u xml:id="u-18.22" who="#PosełEdmundStuczyński">Efektem działalności inwestycyjnej w latach 1966–1970 będzie przyrost zdolności produkcyjnych o ok. 2.070 tys. ton. W odróżnieniu od bieżącej 5-latki, kiedy koncentrowano się na budowie zakładów o zdolności produkcyjnej 26 tys. ton i 65 tys. ton rocznie, wznoszone w latach następnych obiekty w przemyśle paszowym będą miały zdolność produkcyjną sięgającą 100 tys. ton rocznie, co pozwoli na obniżenie nakładów inwestycyjnych na 1 tonę produkcji.</u>
          <u xml:id="u-18.23" who="#PosełEdmundStuczyński">Przed przemysłem paszowym stoją poważne zadania konsekwentnego zastępowania w żywieniu zwierząt zbóż mieszankami paszowymi. Realizacja tych zadań uzależniona będzie od pełnej i terminowej realizacji programu inwestycyjnego, jak też od wysiłków zmierzających do podniesienia efektywności produkowanych mieszanek.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>