text_structure.xml
33.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia i grudnia 1966 roku Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Niedźwieckiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">- projekt planu i budżetu na rok 1967 i podstawowych założeń planu na 1968 r. w częściach dotyczących: Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Urzędu Pełnomocnika Rządu DS. Elektronicznej Techniki Obliczeniowej, Urzędu Patentowego PRL oraz Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przemysłu;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1965 r. wraz Z uwagami NIK do tego sprawozdania w częściach dotyczących resortów, których działalność stanowi przedmiot zainteresowania Komisji;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">oraz uchwaliła wnioski i dezyderaty wynikające z prac nad projektem planu i budżetu na rok 1967 i podstawowych założeń planu na rok 1968.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">W posiedzeniu udział wzięli: zastępca przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki — Jerzy Metera. Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego - Jan Wodzicki, Pełnomocnik Rządu DS. Elektronicznej Techniki Obliczeniowej — prof. Stanisław Kielan, prezes Urzędu Patentowego PRL - Ignacy Czerwiński, dyrektor Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przemysłu — Ilja Epsztejn, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Informację o planie i budżecie Polskiego Komitetu Normalizacyjnego przedstawił prezes - Jan Wodzicki.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z informacją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełWładysławMarek">W dyskusji udział wzięli posłowie: Andrzej Borodzik (PZPR), Łucja Matuszewska (bezp.), Józef Niedźwiecki (PZPR) i Stanisław Prüfer (PZPR).</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełWładysławMarek">W dyskusji wskazywano m. in. na konieczność ściślejszego przestrzegania norm przy produkcji narzędzi.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełWładysławMarek">Zdaniem posłów normy nie wyprzedzają w wielu dziedzinach życia; dotyczy to np., hutnictwa. Gdy norma odbiega od potrzeb - sytuacja staje się alarmowa, gdyż dotrzymanie warunków przewidzianych w normie nie zaspokaja potrzeb odbiorcy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełWładysławMarek">Dodatkowych wyjaśnień udzielił prezes PKN - Jan Wodzicki.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełWładysławMarek">Przewodniczący komisji poseł Józef Niedźwiecki (PZPR).</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełWładysławMarek">Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt stałego zacieśnienia współpracy Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z przemysłem, m. in. przez tworzenie nowych zakładów na terenach o dużej koncentracji przemysłu. Należy postulować, aby PKN miał większy niż dotychczas wpływ na działalność ośrodków normalizacji w przemyśle. Komitet powinien również zwrócić większą uwagę na problem norm wyprzedzających - głównie na materiały i wyroby hutnicza - oraz nawiązać ściślejszą współpracę z Centralnym Urzędem Jakości i Miar.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełWładysławMarek">W przyszłym roku Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa odbędzie specjalne posiedzenie poświęcone problemowi: normy techniczne a jakość produkcji.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełWładysławMarek">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1967 i podstawowych założeń planu na rok 1966 w części dotyczącej Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełWładysławMarek">Informację o działalności Urzędu Pełnomocnika Rządu DS. Elektronicznej Techniki Obliczeniowej przedstawił Pełnomocnik Rządu - prof. Stanisław Kielan (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełWładysławMarek">Uwagi podkomisji do spraw normalizacji, patentów i organizacji przemysłu przedstawił poseł Józef Trojok (PZPR); Urząd Pełnomocnika Rządu DS. Elektronicznej Techniki Obliczeniowej podjął szereg kroków dla rozwoju tej techniki w naszym kraju. Na szczególną uwagę zasługuje obecnie przygotowanie przemysłu do stosowania elektronicznej techniki obliczeniowej. Obecnie tylko nieliczna grupa zakładów dostała do tego przygotowana organizacyjnie. W przyszłości należy zwrócić większą uwagę na szkolenie kadr organizatorów.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PosełWładysławMarek">Występuje szereg niedociągnięć w zakresie urządzeń małej mechanizacji i tak zwanej „orga-techniki”. Przede wszystkim zwrócić należy uwagę na rozwój zaplecza remontowego oraz zabezpieczenie kadry mogącej świadczyć usługi dla gospodarki narodowej w zakresie remontów i konserwacji tych maszyn.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PosełWładysławMarek">Pełnomocnik Rządu podjął szereg kroków dla pozyskania nowych kwalifikowanych kadr. Problemy kadrowe są także uwzględnione w planie, który określa m. in. ilościowo dopływ fachowców, Na tej podstawie trzeba widzieć przyszłych absolwentów przygotowanych do obsługi maszyn elektronicznej techniki obliczeniowej na konkretnych stanowiskach pracy; w związku z tym potrzebne są z nimi konkretne umowy.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PosełWładysławMarek">Działalność Urzędu Pełnomocnika Rządu jest coraz widoczniejsza i coraz bardziej odczuwalna w terenie.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PosełWładysławMarek">Choć tempo rozwojowe elektronicznej techniki obliczeniowej w naszym kraju jest wolniejsze niż w szeregu innych krajów, należy stwierdzić, że przedkładany projekt planu przewiduje przyspieszenie postępu w tej ważnej dziedzinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełAndrzejBorodzik">Ilość nowoczesnych urządzeń i prostych maszyn ułatwiających pracę w biurach i urzędach jest daleko niewystarczająca, np. w Czechosłowacji i NRD jest tych urządzeń 3-krotnie więcej. Brakuje także nowoczesnych mebli, segregatorów itd. Niedostatek prostych maszyn liczących odczuwa się również w laboratoriach, w których inżynierowie tracą wiele godzin na obliczenia.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełAndrzejBorodzik">Celowe wydaje się wprowadzenie do programu studiów technicznych wykładów na temat organizacji pracy biurowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">Niewystarczająca jest produkcja urządzeń do małej mechanizacji prac biurowych. Niektóre urzędy, instytucje itp. nie są dostatecznie przygotowane do przyjęcia „dużej” techniki obliczeniowej, która - wprowadzona bez takiego przygotowania - może prowadzić nawet do dezorganizacji pracy, Idzie przede wszystkim o przygotowanie kadr.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">Zakupywane maszyny i urządzenia reprezentują dużą różnorodność typów, co utrudnia ich remont i konserwację.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">Poseł Stanisław Prüfer (PZPR): Sprawność maszyn liczących w biurach i urzędach jest niedostateczna - m. in. wskutek źle zorganizowanych remontów i braku specjalistów — konserwatorów. Opóźnił się także uruchamianie własnej produkcji tych maszyn; między innymi ze względu na brak wyprzedzenia dokumentacyjnego. Należy szerzej korzystać z doświadczeń zagranicznych w tej dziedzinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyBukowski">Istnieje problem instalowania maszyn liczących na wyższych uczelniach technicznych. Niektóre katedry odnoszą się jeszcze z rezerwą do metod mechanicznego liczenia. Wyposażenie w maszyny liczące należy rozpocząć od katedr matematyki.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJerzyBukowski">Poseł Kazimierz Kopecki (bezpartyjny). Uczelnie, które pierwsze wprowadziły u siebie maszyny liczące, znajdują się obecnie w trudnej sytuacji. Wspomniane maszyny są już przestarzałe i mało sprawne, jednakże wymiana ich na nowe, mimo starań, nie dochodzi do skutku. Sprawa ta wymaga szybkiego załatwienia. Należy także przeszkolić pracowników naukowych na wyższych uczelniach w dziedzinie stosowania techniki obliczeniowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełWacławMońkaSD">Konieczne jest zajęcie się sprawą części zamiennych dla niektórych maszyn biurowych z importu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełWacławMońkaSD">Dodatkowych wyjaśnień udzielił Pełnomocnik Rządu do Spraw Elektronicznej Techniki Obliczeniowej — prof. Stanisław Kielan i zastępca przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki — Jerzy Metera.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Komisją nie wnosi zastrzeżeń do programu działalności Urzędu Pełnomocnika Rządu DS. Elektronicznej Techniki Obliczeniowej. Urząd ten otrzymał nowe, wielkie zadania, na których realizację czeka cała gospodarka narodowa.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Trzeba podejmować starania, zmierzające do zapoznania szerokiego ogółu inteligencji, zwłaszcza technicznej, z maszynami matematycznymi, jako narzędziami codziennego działania we współczesnej gospodarce i technice.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Aparaturę techniki obliczeniowej udostępnić trzeba przede wszystkim w najszerszym zakresie naszym inżynierom. Obecnie bowiem sytuacja jest taka, że przedstawiciele inteligencji technicznej, którzy zaopatrują innych w nowoczesne środki pracy, we własnym działaniu korzystają z prymitywnych instrumentów.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1967 rok i podstawowych założeń planu na 1968 r. w części dotyczącej Pełnomocnika Rządu do Spraw Elektronicznej Techniki Obliczeniowej.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Projekt planu działalności Urzędu Patentowego PRL w roku 1967 zreferował prezes - Ignacy Czerwiński.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Uwagi podkomisji do spraw normalizacji patentów i organizacji produkcji przedstawiła poseł Teresa Gąsiorkiewicz (PZPR): Kierunki działania Urzędu Patentowego, obejmujące m. in.: zacieśnianie współpracy z przemysłem, rozszerzanie ochrony patentowej rodzimych, oryginalnych rozwiązań, pogłębianie analizy wynalazków pod kątem nowości proponowanych rozwiązań, a także szkolenie rzeczników patentowych, są słuszne.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Jednym z istotnych problemów znajdujących się w kręgu zainteresowania Urzędu Patentowego jest wdrażanie wynalazków do praktyki. Wzrastają obowiązki Urzędu w zakresie inspiracji wprowadzania wynalazków w życie i obserwacji tego zjawiska.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Dla działania Urzędu, dla dalszej poprawy sytuacji w dziedzinie wynalazczości, niezwykle istotne znaczenie ma zacieśnianie współpracy z organizacjami społecznymi - przede wszystkim z NOT, a także ze związkami zawodowymi.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Na podkreślenie zasługują dotychczasowe osiągnięcia Urzędu Patentowego. Program jego dalszej pracy zasługuje na poparcie.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Na pytania posłów: Łucji Matuszewskiej (bezp.) i Jerzego Bykowskiego (bezp.) odpowiedzi udzielił Prezes Urzędu Patentowego PRL - Ignacy Czerwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Komisja przywiązuje dużą wagę do pracy Urzędu Patentowego. W roku przyszłym przed Urzędem stawia się nowe rosnące zadania.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Duży ciężar gatunkowy ma dalsze rozszerzanie informacji patentowej. Z tego względu zainteresowanie wzbudza nowa komórka Urzędu Patentowego - Ośrodek Informacji Patentowej. Informacja Patentowa jest bowiem ciągle jeszcze jedną ze słabych stron działalności.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Drugą nową komórką jest Biuro do spraw Stosowania Wynalazków i Udoskonaleń. Chodzi o to, by ta komórka jak najszerzej i jak najgłębiej przeniknęła do naszej gospodarki. Liczymy na to, że praca obu nowych komórek szybko się rozwinie i będzie skuteczna.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Ciągle jeszcze notuje się przypadki opieszałego, przewlekłego załatwiania zgłoszonych wynalazków, nienależytego traktowania wynalazców, którzy w szeregu przypadkowa stają przed murem obojętności i niezrozumienia. Na tę sprawę trzeba uczulić m. in. rzeczników patentowych. Rzecznicy - obok realizacji innych zadań - powinni ułatwiać wprowadzanie wynalazków do praktyki. Należałoby wkrótce zwołać naradę rzeczników patentowych dla przedyskutowania aktualnych zadań.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1967 r. oraz podstawowych założeń planu na 1968 r. w części dotyczącej Urzędu Patentowego PRL.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwiecki">Projekt planu i budżetu Instytutu Ekonomiki Organizacji Przemysłu na 1967r, zreferował dyrektor. Instytutu — Ilja Epsztejn.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełAndrzejBorodzik">Z Zainteresowaniem należy przyjąć informację o pracach Instytutu, mających konkretne znaczenie dla praktyki, dla przemysłu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełBolesławGregorek">W świetle uchwały VII Plenum KC PZPR wiele zakładów przemysłowych będzie zapewne chciało skorzystać z pomocy przy usprawnianiu -organizacji produkcji. Potrzebom tym Instytut powinien wyjść na przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanDąbKocioł">Instytut nie ma większego wpływu na wykorzystanie jego opracowań w praktyce. Należałoby w związku z tym zastanowić się nad bardziej właściwym usytuowaniem Instytutu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJózefTrojok">Niektóre tematy opracowywane są przez Instytut zbyt długo. Wynika to m. in. stąd, że niedostateczna jest zespołowość prac.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełJózefTrojok">Około 70 proc. opracowań Instytutu dotyczy ekonomiki, a tylko 30 proc. - organizacji pracy. Proporcja ta wydaje się nieprawidłowa.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełJózefTrojok">Przedmiotem krytyki jest bardzo często nadmierna sprawozdawczość, przy jednoczesnym braku wystarczającej informacji z różnych dziedzin gospodarki. W związku z tym Wydaje się celowe podjęcie przez Instytut opracowania projektów ograniczenia sprawozdawczości.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełTeresaGąsiorkiewicz">Należałoby podjąć badania nad efektami stosowania w gospodarce opracowań Instytutu, nad rezultatami wdrażania tych opracowań w przemyśle itp. Większej uwagi wymaga problem współpracy Instytutu z wyższymi uczelniami i instytucjami, zajmującymi się zagadnieniem organizacji pracy.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełTeresaGąsiorkiewicz">Poseł Stanisław Prüfer (PZPR): W ostatnim okresie, szczególnie po VII Plenum KC PZPR, istnieje wyjątkowo korzystny klimat dla porządkowania zagadnień ekonomiki i organizacji pracy w przemyśle. Dotychczas sprawami tymi nie zajmowano się w dostatecznym stopniuj obecnie należy się spodziewać znacznie większego zapotrzebowania na pracę Instytutu.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełTeresaGąsiorkiewicz">Zakłady, w których zastosowano nowe wzory organizacji pracy, wymagają szczególnej opieki. Celowe jest wytypowanie w poszczególnych branżach przemysłu tzw. zakładów wzorcowych, w których wprowadzać się będzie opracowane przez Instytut metody organizacji pracy. W samym Instytucie powinien powstać specjalny zespół dla opracowania metodyki projektowania organizacji pracy w zakładach.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławOpałko">Szerszych badań wymaga rola i zakres pracy ekonomistów w zakładach. Dotychczas nie wiadomo nawet dokładnie ilu ekonomistów jest zatrudnionych w przemyśle.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełStanisławOpałko">Dodatkowych wyjaśnień udzielił dyrektor Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przemysłu - Ilja Epsztejn.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Doceniając w pełni istotną rolę i osiągnięcia Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przemysłu, należy jednocześnie podkreślić konieczność ściślejszego związania jego działalności z potrzebami gospodarki narodowej. Chodzi przede wszystkim o podejmowanie przez Instytut takich tematów, które by przynosiły konkretne korzyści przedsiębiorstwom i zakładom w usprawnianiu produkcji i zarządzania.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1967 r. i podstawowych założeń planu na 1968. r. w części dotyczącej Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przemysłu.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja przejęła - na podstawie przeprowadzonej w dniach 27–29 czerwca debaty (por. BPS) 194, 917, 201 i 214/IV kad.) nad sprawozdaniami resortów - sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w roku 1965 w. częściach dotyczących resortów, których działalność stanowi przedmiot zainteresowań Komisji.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Z kolei Komisja rozpatrzyła i uchwaliła poprawki do projektu uchwały Sejmu PRL o Narodowym Pianie Gospodarczym i projektu ustawy budżetowej na 1967 r. oraz podstawowych założeń do NPG na 1968 r.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Zaproponowane przez Komisję poprawki dotyczą m. in. wielkości produkcji ropy naftowej, rozszerzenia produkcji lokomotyw spalinowych, terminu modernizacji walcowni-zgniatacza w hucie „Kościuszko”, wielkości produkcji przemysłu okrętowego, programu badań w dziedzinie pokojowego wykorzystania energii jądrowej, wprowadzenia nowych technologii górniczych, wierceń poszukiwawczych ropy naftowej.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W uchwalonych dezyderatach Komisja postuluje m. in. - zwrócenie większej uwagi na problem jakości narzędzi i uporządkowanie gospodarki narzędziami; rozpatrzenie możliwości pełnego zaspokojenia zapotrzebowania przemysłu elektromaszynowego na wyroby ścierne oraz rozszerzenia, względnie podjęcia produkcji niektórych innych materiałów i surowców dla tego przemysłu, rozszerzenie działalności Ośrodka Inspekcji Gospodarki Stalą na wszystkie przedsiębiorstwa i zakłady gospodarujące stalą.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">O PROJEKCIE I BUDŻETU NA 1967 r. POLSKIEGO KOMITETU NORMALIZACYJNEGO Informacja złożona przez prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego - Jana Wodzickiego, na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu i grudnia 1966 r.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Tematyka pracy normalizacyjnej ujętej w planie na 1967 r. jest szeroka. Obejmuje przede wszystkim zagadnienia związane z unifikacją produkcji, opracowaniem norm i wymagań określających jakość i nowoczesność produkcji. Praca w tych dziedzinach wymaga szerokiego współdziałania z ogniwami przemysłu.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Projekt planu na 1967 r. przewiduje opracowanie 730 polskich norm, w tym 320 w przemyśle ciężkim i ponad 100 w chemii. Równocześnie przewiduje się opracowanie ponad 1.000 norm branżowych. W przyszłym roku kontynuowane będą również prace normalizacyjne, których zakończenie przewidziane jest, według założeń, na 1968 r. Te prace obejmują 470 polskich norm i 480 norm branżowych.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Ważny odcinek pracy PKN stanowi nowelizacja obowiązujących norm. Wymaga to podejmowania gruntownych analiz i zestawień porównawczych z normami zagranicznymi. 160 takich skomplikowanych analiz przewiduje się w planie na 1967 r.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W centrum zainteresowania PKN znajdują się nowoczesne metody badań zgodności wyrobów z normami. Od właściwie dokonywanych badań, stosowania Odpowiedniej aparatury zależy w podstawowej mierze właściwa jakość produktów skierowanych do odbiorców.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Nieodzownym warunkiem postępu w działalności normalizacyjnej jest dopływ nowej kadry, szkolenie specjalistów. PKN rozwijając działalność szkoleniową, zamierza zorganizować pierwsze stałe studium dokształcania inżynierów w dziedzinie normalizacji, W przyszłym roku podejmie działalność Centralny Ośrodek Badawczy Normalizacji. Do pracy tej niewielkiej placówki nauki badawczej przywiązuje się wielką wagę.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Podejmuje się prace związane z określeniem perspektywy działalności normalizacyjnej, roli normalizacji w gospodarce, metod i sposobów jej oddziaływania na procesy produkcyjne, jej zadania w rozwoju techniki. Zagadnienia metod obliczeniowych zostaną uwzględnione w podejmowanej z inicjatywy poselskiej współpracy PKN z Pełnomocnikiem Rządu DS. Elektronicznej Techniki Obliczeniowej.</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">PKN rozwija kontakty międzynarodowe w dziedzinie normalizacji. Szczególnie szybko rozwija się współpraca w ramach RWPG. Rada przyjęła do tej pory 554 zalecenia normalizacyjne. Plan pracy Stałej Komisji Normalizacyjnej RWPG przewiduje opracowanie dalszych kilkuset zaleceń.</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Budżet PKN na rok przyszły nieznacznie wzrasta w związku ze zwiększonymi zadaniami.</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
<u xml:id="u-15.17" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">O DZIAŁALNOŚCI PEŁNOMOCNIKA RZĄDU do spraw ELEKTRONICZNEJ TECHNIKI OBLICZENIOWEJ W LATACH 1967–1968 Informacja złożona przez Pełnomocnika Rządu do spraw Elektronicznej Techniki Obliczeniowej - prof. Stanisława Kielana na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu i grudnia 1966 r.</u>
<u xml:id="u-15.18" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Pierwszy podstawowy problem rozwoju elektronicznej techniki obliczeniowej w naszym kraju - to przyspieszenie prac związanych z przygotowaniem przedsiębiorstw do Wprowadzenia w szybszym tempie systemu przetwarzania informacji. Na tym odcinku stan nie jest zadowalający. Trzeba, by tym zagadnieniem zajęły się skutecznie resorty gospodarcze. Chodzi również o lepszą koordynację działalności resortowej na tym odcinku.</u>
<u xml:id="u-15.19" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Na niektórych terenach sprawy związane e skoordynowanym stosowaniem elektronicznej techniki obliczeniowej są już w pełni dojrzałe. W przyszłym roku poczynione zostaną śmiałe starania zmierzające do rozwiązania problemu.</u>
<u xml:id="u-15.20" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W zakładach, pracy zagadnienie związane z przygotowaniem organizacyjnym do wprowadzania elektronicznej techniki obliczeniowej powinny być ujmowane w planach postępu technicznego. Takie rozwiązanie ułatwiłoby niewątpliwie działanie, stworzyło silniejsze bodźce i zapewniło kontrolę realizacji.</u>
<u xml:id="u-15.21" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Drugi problem o podstawowym znaczeniu to baza remontowa maszyn małej i średniej mechanizacji oraz maszyn do automatycznego przetwarzania informacji. Problem występuje ze szczególną jaskrawością w remontach maszyn analitycznych i urządzeń tzw. „orga-techniki”. Obecna sytuacja jest niezadowalająca. Baza remontowa togo rodzaju maszyn i urządzeń jest niedostateczna. Słyszy się w związku z tym wiele uzasadnionych skarg użytkowników tych maszyn. Co prawda rysuje się możliwość pewnej poprawy na tym odcinku, gdyż pomimo nieuwzględnienia w robotach budowlano-montażowych na 1968 r. budowy odpowiednich obiektów ostatnio Komisja Planowania zezwoliła na przygotowanie dokumentacji dalszych, niestety tylko 2-ch baz remontowych - w Łodzi i Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-15.22" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Trzeci - ważny i aktualny problem - to rozwój kadr. Jak wiadomo, nowa technika obliczeniową wymaga specjalistów o wysokich kwalifikacjach w wielu dziedzinach. Konieczne jest rozszerzenie ich szkolenia, potrzebne są głębsze zmiany w programach nauczania, bardziej planowa sieć katedr wyższych uczelni. Źródłem szerokiego wprowadzenia nowej techniki obliczeniowej są również szkoły wyższe.</u>
<u xml:id="u-15.23" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Urząd Pełnomocnika uzyskał przydział 15 maszyn elektronicznych produkcji krajowej z przeznaczeniem na potrzeby szkolnictwa. Ułatwią one szkolenie, zwłaszcza w ośrodkach terenowych.</u>
<u xml:id="u-15.24" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Następna grupa ważnych zagadnień łączy się z produkcją przemysłową maszyn i urządzeń techniki obliczeniowej. W kontaktach z producentami i w samej produkcji wiele spraw było do tej pory nie wyjaśnionych. Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego wykazuje obecnie duże zrozumienie potrzeb związanych z nowoczesną techniką obliczeniową. W przemyśle przystąpiono do porządkowania wielu spraw.</u>
<u xml:id="u-15.25" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Z rozmaitych przyczyn rozwój środków nowoczesnej techniki obliczeniowej nie postępuje, jak dotąd, w sposób odpowiadający potrzebom kraju. Jedną z podstawowych przyczyn była niewątpliwie niepełna koordynacja zamierzeń w. latach ubiegłych. Niezależnie od tego trzeba stwierdzić, że brak większych tradycji w dziedzinie przemysłowej produkcji elektronicznych maszyn liczących jest także istotną przyczyną opóźnień planowanych terminów.</u>
<u xml:id="u-15.26" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W opracowaniu są ważne dokumenty w sprawie nowoczesnej techniki obliczeniowej. Jednym z nich jest projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie stosowania maszyn elektronicznych i analitycznych w gospodarce narodowej w latach 1966–1970, Ten dokument określi w sposób kompleksowy rozwój techniki obliczeniowej w Polsce w obecnej 5-latce. W myśl uchwał VII Plenum KC PZPR przygotowywany jest drugi dokument określający rozwój urządzeń „orga-techniki”. Ten akt normatywny jest w pierwszej fazie przygotowania. Ma on określić m. in. rozwój krajowej produkcji i terminarz uruchomień sumatorów, maszyn do pisania itd.</u>
<u xml:id="u-15.27" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
<u xml:id="u-15.28" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">O PLANIE DZIAŁALNOŚCI- URZĘDU PATENTOWEGO PRL W- LATACH 1967–1968</u>
<u xml:id="u-15.29" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Informacja złożona przez prezesa Urzędu Patentowego PRL - Ignacego Czerwińskiego na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu i grudnia 1966 r.</u>
<u xml:id="u-15.30" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Jednym z najważniejszych., zadań Urzędu jest ochrona patentowa polskiej myśli technicznej.</u>
<u xml:id="u-15.31" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W 1965 r. Urząd rozpatrzył 3 tys. wniosków patentowych, w tym 21 proc. pochodziło z placówek zaplecza naukowo-technicznego, w 1966 r. urząd przewiduje zgłoszenie około 6 tys. wniosków patentowych, na rok przyszły planuje się 8 tys. wniosków.</u>
<u xml:id="u-15.32" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Nadal poważnym problemem jest zwiększenie ilości wynalazków wdrażanych do produkcji, nadal bowiem liczba wykorzystywanych w praktyce rozwiązań jest zbyt mała.</u>
<u xml:id="u-15.33" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Przeszkoleniem objęto 100 kandydatów na rzeczników patentowych. Obecnie w przemyśle pracuje 550 rzeczników patentowych. Jest to liczba skromna. Resorty nie zgłaszają dostatecznej liczby kandydatów na rzeczników, poza tym delegują niekiedy ludzi nieodpowiednich.</u>
<u xml:id="u-15.34" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W ciągu ostatniego półtora roku wykonano dużą pracę w zakresie rozszerzenia, informacji patentowej. Obecnie informacja obejmuje ok i mln pozycji rocznie.</u>
<u xml:id="u-15.35" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
<u xml:id="u-15.36" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">O DZIAŁALNOŚCI INSTYTUTU EKONOMIKI I ORGANIZACJI PRZEMYSŁU W 1967 r.</u>
<u xml:id="u-15.37" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Informacja ułożona przez dyrektora lEiOP - Ilię Epszteina na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu i grudnia 1966 r.</u>
<u xml:id="u-15.38" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Plan przewiduje opracowanie przez lEiOP około 60 tematów w zakresie m. in. następujących ważnych problemów:</u>
<u xml:id="u-15.39" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">- programowania rozwoju gospodarki ze szczególnym uwzględnieniem opracowań w dziedzinie rekonstrukcji gałęzi i branż przemysłowych;</u>
<u xml:id="u-15.40" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">- usprawnienia gospodarki materiałowej w przemyśle;</u>
<u xml:id="u-15.41" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">- metod i form zarządzania jednostkami gospodarczymi;</u>
<u xml:id="u-15.42" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">- optymalizacji produkcji.</u>
<u xml:id="u-15.43" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Na uwagę zasługuje rozwijanie w lEiOP opracowań mających charakter projektów prac wdrożeniowych, takich jak np.: projektu organizacji zarządzania dla dużego kombinatu; projektu organizacji systemu informacji dla zjednoczenia wiodącego; projektu usprawnienia materiałowego przygotowania produkcji w zakładzie przemysłu maszynowego itp. Odpowiednie Ośrodki Konsultacyjno-Metodyczne lEiOP w Warszawie i Krakowie zostały powołane dla świadczenia usług dla przemysłu w zakresie zagadnień organizacji i zarządzania produkcją. IEiOP przygotował wyczerpujące materiały bibliograficzne dotyczące opracowań wykonanych w latach 1949–1966 w dziedzinie ekonomiki i organizacji produkcji przemysłowej informujące o pracach mogących mieć zastosowanie w praktyce.</u>
<u xml:id="u-15.44" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Na uwagę zasługuje rozwijanie w wielu pracach nowoczesnych metod badawczych, szczególnie metod matematycznych w rozwiązywaniu zagadnień ekonomiczno-organizacyjnych (np. optymalizacja produkcji w branży papierniczej, optymalizacja planów produkcji i zaopatrzenia w zjednoczeniu itp.).</u>
<u xml:id="u-15.45" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Przewiduje się również prowadzenie w przyszłym roku nowoczesnego doskonalenia średniego dozoru technicznego w umiejętnościach ekonomicznych i organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-15.46" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">lEiOP rozwija współpracę naukowo-techniczną w ramach RWPG, pełniąc funkcje wiodące w zakresie opracowań dotyczących naukowych podstaw „zarządzania przemysłem w krajach socjalistycznych. Również z postępowymi ośrodkami zajmującymi się w krajach zachodnich problematyką organizacyjno-ekonomiczną prowadzona będzie ożywiona wymiana doświadczeń.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>