text_structure.xml
31.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 30 listopada br. Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Niedźwieckiego (PZPR), rozpatrzyła projekt uchwały Sejmu PRL o Narodowym Planie Gospodarczym na 1967 r. i podstawowych założeniach planu na 1968 r. oraz projekt ustawy budżetowej na 1967 r. w części dotyczącej przemysłu chemicznego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Chemicznego z Ministrem - Antonim Radlińskim oraz podsekretarzami stanu - Bronisławem Tabanem i Henrykiem Konopackim, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z podsekretarzem stanu - Józefem Talmą, Ministerstwa Handlu Zagranicznego z podsekretarzem stanu - Józefem Kutinem, Komitetu Nauki i Techniki z z-cą Przewodniczącego - Konstantym Laidlerem, dyrektor Zespołu NIK - Mieczysław Haber oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(DYSKUSJA)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMirosławZawadzki">Realizacja planu inwestycyjnego w przemyśle chemicznym nie przebiega zadowalająco. Zjawisko to obserwowaliśmy przy realizacji planu inwestycji w 1965 r. i powtarza się ono również w roku bieżącym. W roku bieżącym plan inwestycyjny w resorcie chemii zrealizowany będzie prawdopodobnie 93–94 proc., przy dużej koncentracji robót w ostatnich 2 miesiącach roku.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełMirosławZawadzki">W rezultacie tych opóźnień nie zostanie uruchomiona w terminie produkcja fenolu w Płocku, co rzutować może na produkcję innych działów.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełMirosławZawadzki">Ministerstwo Przemysłu Chemicznego twierdzi, że moc przerobowa przedsiębiorstw budowlano-montażowych zaangażowanych przy inwestycjach tego resortu jest niewystarczająca; natomiast Ministerstwo Budownictwa obciąża przemysł chemiczny za spiętrzenie robót w pewnych okresach. Trzeba rozstrzygnąć, który z resortów ma rację.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełMirosławZawadzki">Wydaje się, że opracowana uchwała KERM-u nie rozwiąże wszystkich trudności i nie usunie przyczyn opóźnienia wykonawstwa inwestycji w resorcie przemysłu chemicznego. Trzeba rozważyć możliwość ustalania takich bodźców ekonomicznych w budownictwie, które wpłynęłyby na poprawę organizacji pracy i lepszą realizację planu inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełMirosławZawadzki">Wydaje się również, że działalność aparatu inwestycyjnego w samym resorcie chemii pozostawiła wiele do życzenia. W znacznym stopniu komplikują tę działalność przepisy inwestycyjne, które są trudne, niejasne i w wielu przypadkach hamują szybkie i prawidłowe realizowanie inwestycji. Należałoby podjąć pracę nad uproszczeniem i zmodyfikowaniem tych przepisów.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełMirosławZawadzki">Biura projektowe zobowiązane są do opracowywania projektów wstępnych dla obiektów, które realizowane są według zakupionych technologii lub licencji. Wydaje się, że przy realizacji tych obiektów dokumentacja wstępna w zasadzie nie jest konieczna. Zwolnienie biur projektów od tych obowiązków pozwoliłoby na uruchomienie wolnych mocy dla innych prac projektowych.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełMirosławZawadzki">Usprawnić trzeba koordynację dostaw aparatury i urządzeń i to zarówno z produkcji krajowej, jak i z importu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełBarbaraGruszkiewicz">Dostawy produktów chemicznych nie zabezpieczają w pełni zapotrzebowania przemysłu maszynowego. Niedobory w niektórych asortymentach są bardzo poważne. Konieczne jest podjęcie wszelkich starań dla zabezpieczenia pełnej realizacji potrzeb przemysłu maszynowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełAndrzejBorodzik">Szybki postęp chemizacji pociąga za sobą wzrost zapotrzebowania na szereg artykułów Chemicznych, przy czym odbiorcy słusznie domagają się produktów wyższej jakości i użytkowości.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełAndrzejBorodzik">Nakłady na pracę naukowo-badawcze w tym resorcie oraz na wdrażanie osiągnięć postępu technicznego - mimo iż są stosunkowo znaczne - nie są chyba wystarczające. Tym bardziej więc konieczne staje się jak najbardziej efektywne wykorzystanie funduszów przeznaczonych na rozwój badań naukowo-technicznych; konieczna jest w szczególności prawidłowa koncentracja terenowa badań, zgranie ich z potrzebami przemysłu chemicznego rozwijanego na poszczególnych terenach kraju.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełAndrzejBorodzik">W rejonie Warszawy i woj. warszawskiego koncentruje się około 10 proc. produkcji przemysłu chemicznego. Należałoby opracować perspektywiczny plan rozwoju kierunków przemysłu chemicznego na tym terenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełTeresaGąsiorkiewicz">Należy z uznaniem podkreślić podjęcie przez przemysł chemiczny produkcji worków z polietylenu dla pakowania nawozów azotowych. Ułatwi to transport nawozów, ich przechowywanie i dystrybucję. Pozostaje jedynie otwarty problem kosztu tych worków polietylenowych w stosunku do tradycyjnych worków papierowych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełTeresaGąsiorkiewicz">Wzrost produkcji wykładzin podłogowych z tworzyw sztucznych (o 6,3 proc. w 1967 r.) wydaje się niewystarczający wobec olbrzymiego zapotrzebowania ze strony budownictwa. Dotyczy to również niektórych innych materiałów jak np. gumolitu, farb i lakierów.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełTeresaGąsiorkiewicz">Wiele do życzenia pozostawia jakość niektórych tworzyw sztucznych, z których wytwarzane są wyroby codziennego użytku. Nietrwałość tych wyrobów oraz ich nieestetyczny wygląd powodują gromadzenie się „bubli” w magazynach i na zapleczach sklepów. Resort powinien zwrócić na tę sprawę większą uwagę, ponieważ tworzyw nie mamy jeszcze za wiele i szkoda je w ten sposób zmarnować.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">Zaplecze magazynowe przemysłu chemicznego jest nie wystarczającej prowadzi to niejednokrotnie - np. jeśli idzie o nawozy sztuczne - do trudności zbytu. Konieczne jest dołożenie starań zmierzających do likwidacji opóźnień i zaległości w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełAdolfKsiążkiewicz">Odbiór wyrobów z zakładów chemicznych jest od pewnego czasu utrudniony wskutek zmiany przez resort komunikacji zasad podstawiania wagonów kolejowych. Wagony te podstawione są obecnie nie jak dotychczas w ciągu całego dnia, ale jedynie podczas trzeciej zmiany. Powoduje to spiętrzenia załadunków i przetrzymywania wagonów w zakładach.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAntoniByczkowski">Minio postępu w produkcji nawozów sztucznych jesteśmy jeszcze w tej dziedzinie opóźnieni w stosunku do. wielu rozwiniętych krajów. Dotyczy to m. in. nawozów fosforowych. Należy ponadto rozważyć, czy przemysł nie nastawił sił zbyt jednostronnie na produkcję superfosfatów, kosztem innych rodzajów, np. tomasyny, lub supertomasyny. Szybszego rozwiązania wymaga także sprawa właściwych opakowań dla nawozów Sztucznych. Wydaje się, że w upowszechnieniu nawozów sztucznych zaczyna przeszkadzać zbyt wysoka ich cena w niektórych przypadkach. Celowe jest zwiększenie produkcji ubrań ochronnych i masek dla rolników stosujących nawozy sztuczne. Dokładniejsze powinny być także instrukcje stosowania i opisy właściwości środków ochrony roślin.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#komentarz">(strona powtórzona)</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanDubis">Dotychczas stosowane opakowania niektórych wyrobów chemicznych są zbyt drogie i niepraktyczne. Np. asfalt eksportujemy w opakowaniach z blachy o grubości 0,75 mm. Resort powinien rozważyć możliwość Wprowadzenia bardziej ekonomicznych opakowań.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanDubis">Większej troski wymaga problem bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach chemicznych. Wydaje się, że nakłady na inwestycje w dziedzinie bhp w tym resorcie nie są dostateczne. Nie odpowiednia jest także jakość i funkcjonalność niektórych ubrań ochronnych. Należy również przeanalizować sprawę czasu pracy brygad remontowych w przemyśle chemicznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełKazimierzKopecki">Sprawność procesu inwestycyjnego w przemyśle chemicznym, nie zawsze jest zadowalająca. Zdarzają się przypadki złej organizacji budowy, notuje się braki w dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Wątpliwości budzi także na niektórych inwestycjach rozłożenie nakładów i robót budowlano-montażowych w poszczególnych latach. Np. w Policach nieprawidłowości w tej dziedzinie grożą spiętrzeniem robót przy budowie, tego zakładu w latach 1969–1971. Wobec napiętego programu inwestycyjnego zagadnienia to powinno być przedmiotem szczególnej troski, resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełKazimierzKandzierski">Powiat biłgorajski przeżywa inwazję myszy, z którą trudno się uporać z powodu braku odpowiednich preparatów chemicznych. Rezerwy takich preparatów powinny istnieć w każdym terenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełStanisławPawłowski">Chemia, to dziedzina która dużej mierze opiera swoją produkcję na osiągnięciach nauki. Od właściwego podejścia do zagadnień badań naukowych i wprowadzania ich wyników do praktyki zależy w przemyśle chemicznym bardzo wiele. Chemia korzysta z pewnego przywileju przy zakupie licencji i technologii z zagranicy. Chodzi o to, by otrzymane rozwiązania twórczo rozwijać.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełStanisławPawłowski">Kierowane środki na badania naukowe są w przemyśle chemicznym w stosunku do rosnących zadań tego resortu - raczej skromne, zwłaszcza jeśli porównać je z nakładami na ten cel w krajach przodujących. Chodzi więc o to, by przyznane fundusze możliwie jak najefektywniej wykorzystywać. Istnieje potrzeba zwrócenia większej uwagi na podniesienie efektywności prac naukowo-badawczych. Trzeba także zwrócić większą uwagę na kształcenie specjalistów.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełStanisławPawłowski">Zbyt mały jest uzysk siarki z rudy. Dla zwiększenia uzysku przydałby się specjalny ośrodek badawczy zajmujący się tą sprawą.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełStanisławPawłowski">W październiku br. na niektórych terenach nastąpił gwałtowny wzrost zakupów soli. Rezerwy tego artykułu okazały się niedostateczne. Z tego zjawiska należy wyciągnąć odpowiednie wnioski i zwiększyć stan zapasów, Odnosi się to zresztą nie tylko do soli, lecz także artykułów pierwszej potrzeby, trzeba przypatrzeć się normatywom zapasów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełHenrykSzafrański">W płockim kombinacie wzniesiono bardzo tanim kosztem instalację napełniania butli gazem płynnym. Obecnie w związku z rozwojem gazyfikacji bezprzewodowej powstały projekty budowy szeregu stacji napełniania. Jednakże daleko bardziej kosztownych należałoby ponownie przeanalizować koszt inwestycji w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełHenrykSzafrański">Twardo należy postulować pełną realizację planów produkcji tworzyw sztucznych. Ustalone na rok przyszły zadania planowe powinny być - ze względu na ogromne zapotrzebowanie na tworzywa - traktowane jako minimalne.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełHenrykSzafrański">Zanotowano ostatnio fakty dostawy na rynek krajowy złej jakości etyliny 78. Płock w tym przypadku nie popisał się. Zła etylina powoduje wiele komplikacji w eksploatacji taboru mechanicznego, w związku z tym na tę sprawę resort powinien zwrócić większą uwagę. Podobnie więcej uwagi należy poświęcić zagadnieniem asfaltu z Płocka.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełHenrykSzafrański">Sprawny proces inwestycyjny zależy od wielu skomplikowanych czynników, Trzeba dołożyć wszelkich starań dla zapewnienia prawidłowego i możliwie w największym stopniu odpowiadającego ustalonym terminom wykonawstwa nowych obiektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławOpałko">Nakłady na inwestycje w chemii wzrastają z roku na rok. Ale z drugiej strony przyznane środki, nie są w pełni wykorzystywane, Przykłady z szeregu budów świadczą, że przyjmuje się terminy o których z góry wiadomo, że nie są w pełni realne.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełStanisławOpałko">Plan zakłada dość znaczny wzrost wydajności pracy w budownictwie, Efektów działania w tej dziedzinie nie widać jeszcze na budowach. Przedsiębiorstwa budowlane wciąż jeszcze koncentrują uwagę na uzyskaniu efektów finansowych, mniej natomiast interesują się efektywnością swej działalności, Chemia jest przemysłem wysoce zautomatyzowanym. Aparaturę zakupujemy od wielu dostawców, także zagranicznych. Nie wolno dopuszczać do tego, by terminy dostaw były zbyt długie, trzeba również większy nacisk położyć na sprawę cen płaconych za te urządzenia.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełStanisławOpałko">Rytmiczność produkcji, zależy m. in. od sprawnego wykonawstwa remontów. Na tym odcinku są braki, niedostateczne są środki przeznaczone na ten cel.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełStanisławOpałko">Wiele zastrzeżeń nasuwają opakowania Wyrobów chemicznych. Dobrze byłoby by w resorcie chemii sprawą opakowań zajęła się generalnie specjalna organizacja. Trzeba by m. in. zwrócić większą uwagę na podniesienie estetyki opakowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Przyjęty w przemyśle chemicznym kierunek na zakup licencji przy równoczesnym wykorzystywaniu dorobku własnej bazy badawczej jest słuszny. Duże znaczenie dla rozwoju przemysłu chemicznego mieć może pełne wykorzystanie funduszu uruchomień.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Na realność planów i rytmikę ich realizacji poważnie wpływa zaopatrzenie materiałowe. Zdarzają się wypadki niepełnego zbilansowania ze środkami na ich realizację; dotyczy to szczególnie surowców importowanych. Dotkliwie odczuwa się to m. in. przemysł farb i lakierów.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Resort podejmuje długofalowe działanie na rzecz poprawy jakości produkcji. Prace w tym zakresie kontynuować trzeba z żelazną konsekwencją.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Plan rozwoju chemii wychodzi naprzeciw potrzebom gospodarki, ale stopień pokrycia potrzeb odbiorców chemikaliów jest różny. Dużo jest m. in. niezaspokojonych potrzeb odbiorców w zakresie tworzyw sztucznych, przede wszystkim w budownictwie i przemyśle maszynowym. Wydaje się, że do produkcji tworzyw można by szerzej wykorzystywać odpady; można by także lepiej wykorzystywać istniejące moce wytwórcze.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Ogólnie rzecz biorąc - zdaniem podkomisji przemysłu chemicznego -prezentowany projektu planu oznacza dalszy postęp w rozwoju przemysłu chemicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełWładysławMarek">Przemysł chemiczny osiągnął poważne postępy w produkcji preparatów wykorzystywanych przez rolnictwo, m. in, środków owadobójczych i chwastobójczych. Nie uruchomił jednak dotąd produkcji preparatów potrzebnych do zwalczania szkodników takich roślin jak buraki czy fasola. Przemysł chemiczny powinien ujednolicić nomenklaturę preparatów chemicznych, co znacznie ułatwiłoby rolnikom orientację w możliwościach zaopatrzeniowych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełWładysławMarek">Na opony należy wydawać gwarancję. Nie wszędzie stosowane są odpowiednie zalecenia w tej sprawie. Niezbędne jest również usprawnienie rozdziału opon między poszczególne tereny.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełWładysławMarek">Nasuwają się także zastrzeżenia co do rozdziału nawozów. Otrzymuje się w terenie partię nawozów obejmującą jeden ich rodzaj, następnie - po jakimś czasie - partię innego rodzaju nawozów. Trzeba lepiej dostosowywać dostawy nawozów do konkretnych potrzeb odbiorców.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełWładysławMarek">Poseł Stanisław Prüfer (PZPR): Chemia wiele uwagi poświęca sprawie zgodności produkcji z obwiązującymi normami. Przy nowelizacji norm należy stawiać producentom coraz wyższe wymagania. Należy także opracować normy tzw. wyprzedzające.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PosełWładysławMarek">Normy powinny być mobilizujące, co ma pierwszorzędne znaczenie dla poprawy jakości produkcji. Odsetek produkcji niezgodnej z ustalonymi normami jest minimalny w przemyśle chemicznym, jednakże i te niewielkie odstępstwa powodują poważne straty.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PosełWładysławMarek">W przemyśle chemicznym istotne znaczenie ma zapewnienie ochrony patentowej, co uwarunkowane jest z kolei pracą rzeczników patentowych. Na rzeczników należy powoływać ludzi o wysokich kwalifikacjach.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PosełWładysławMarek">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: Minister Przemysłu Chemicznego - Antoni Radliński, zastępca Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki - Konstanty Laidler oraz podsekretarze stanu w Ministerstwie Przemysłu Chemicznego - Henryk Konopacki i Bronisław Taban.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#PosełWładysławMarek">Z wyjaśnień tych wynika m. in., że w roku 1966 na 120 przewidzianych nowych obiektów przekaże się do eksploatacji 104. Będą one miały zdolność produkcyjną o wartości ponad 11,3 mld zł. Resort wprawdzie nie wykona w pełni tegorocznego programu inwestycyjnego, ale wskaźnik wykonania zakresu rzeczowego przewidzianych robót jest jednym z najlepszych w ciągu ostatnich lat. Możliwie najwyższe wykonanie planu inwestycyjnego stanowi przedmiot stałej troski resortu.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#PosełWładysławMarek">Przygotowany jest projekt uchwały KERM w sprawie inwestycji przemysłu chemicznego. Projekt zawiera postanowienia zabezpieczające warunki realizacji inwestycji, m.in. potencjału wykonawczego dla określonych obiektów i na określonych terenach. Przewiduje też odpowiednio bodźce płacowej postanowienia projektowanej uchwały uwzględniają dezyderaty Komisji.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#PosełWładysławMarek">Rośnie w znacznym stopniu zapotrzebowanie na sól. Bierze się to przede wszystkim stąd, że sól wykorzystywana jest w zwalczaniu gołoledzi; weszła ona na stałe do arsenału środków stosowanych w służbie drogowej. Stosuje się ją coraz szerzej zamiast piasku, m. in. dlatego, że - jak wynika z otrzymywanych sygnałów - łatwiej o nią niż o piasek. W ubiegłym sezonie jesienno-zimowym na omawiany cel zużyta 25 tys. ton soli, w tym także warzonkę. Zapasy soli wystarczają na pokrycie gwałtownych nawet wzrostów zakupu. Naruszone w pewnym stopniu zapasy są już obecnie wyrównane.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#PosełWładysławMarek">Resort zna fakt przedostania się na rynek nieodpowiedniej jakości etyliny. Nastąpiło to wskutek pewnych trudności w płockim kombinacie. Jednakże nie można się z takimi faktami pogodzić.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#PosełWładysławMarek">Nieopatrzne niedotrzymywania przewidzianych warunków spotkało się z konsekwencjami.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#PosełWładysławMarek">Realizacja programu poprawy jakości opon przyniosła pozytywne skutki. Przebieg opon do samochodów osobowych zwiększył się z 32 do 38 tys. km. Przewiduje się dalszy wzrost przebiegu do 45 tys. km w 1970 r. j przebieg opon do samochodów ciężarowych wzrósł z 52 do 60 tys. km w br.; na 1970 r. zakładany jest wzrost do 70 tys. km.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#PosełWładysławMarek">Przewodniczący Komisji - poseł Józef Niedźwiecki (PZPR): Dyskusja oświetliła podstawowe problemy planu przemysłu chemicznego w 1967 r. Komisja - jak wynika z przebiegu obrad - nie zgłasza zasadniczych zastrzeżeń co do projektu planu. Dyskutanci zastanawiali się nad realnością przedłożonego programu w trosce o to, by przewidziane ustalenia zostały w pełni zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#PosełWładysławMarek">Tempo rozwojowe chemii wprawdzie trochę spada, ale jest wyższe niż w innych gałęziach przemysłu. Równocześnie przewidziany jest duży przyrost tak potrzebnej produkcji, jaką stanowią włókna, tworzywa i nawozy. W roku przyszłym nie należy jeszcze spodziewać się obfitości wyrobów chemicznych, zwłaszcza w dziedzinach, z którymi na co dzień stykają się obywatele. Po prostu potrzeby rosną szybciej aniżeli możliwości ich pokrycia.</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#PosełWładysławMarek">Komisja zwraca uwagę na konieczność wywiązania się chemii w roku przyszłym ze wszystkich zobowiązań wobec przemysłu maszynowego. Czyni się wielkie wysiłki dla zabezpieczenia w tym podstawowym przemyśle warunków rytmiczności produkcji, m. in. przez zabezpieczenie dostaw materiałowych.</u>
<u xml:id="u-16.16" who="#PosełWładysławMarek">Poprawę osiągnięto w zaopatrzeniu tego przemysłu w wyroby walcowane, nie widać natomiast poprawy w dostawach chemikaliów. Chodzi przy tym nie tylko o ilość, lecz także o jakość dostarczanego materiału, jak i o terminowość dostaw.</u>
<u xml:id="u-16.17" who="#PosełWładysławMarek">W dyskusji zwracano uwagę na konieczność usprawnienia procesów inwestycyjnych w przemyśle chemicznym. Nakłady na inwestycje chemiczne bardzo poważnie rosną. Każde opóźnienie w oddaniu do eksploatacji wielkiego obiektu oznacza ujemne skutki dla całej gospodarki. Terminowość przekazywania obiektów musi więc stać się osią zainteresowań nie tylko Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, lecz również innych ogniw uczestniczących w tym procesie inwestycyjnym przede wszystkim - resortów: budownictwa, przemysłu ciężkiego, handlu zagraniczne go.</u>
<u xml:id="u-16.18" who="#PosełWładysławMarek">Kolejna sprawa, o której stale trzeba przypominać, to jakość. Przemysł chemiczny osiągnął w tym zakresie postępy, w niektórych dziedzinach nawet poważne i widoczne, ale nadal potrzebna jest koncentracja uwagi i wysiłków resortu i jednostek mu podległych na sprawie dalszej wydatnej poprawy jakości.</u>
<u xml:id="u-16.19" who="#PosełWładysławMarek">Komisja poświęciła wiele uwagi, technice i badaniom naukowym w dziedzinie chemii. Wzrost środków na ten cel jest niemały. Główna sprawa to zwiększenie efektywności badań, m. in. poprzez koncentrację wysiłku badawczego i przyspieszenie wykorzystania opracowań. W tym celu przede wszystkim trzeba usprawnić organizacje działalności placówek naukowo-badawczych i ich współdziałanie z innymi placówkami zaplecza technicznego, a przede wszystkim, z biurami projektowymi.</u>
<u xml:id="u-16.20" who="#PosełWładysławMarek">Komisja przyjęła projekt uchwały o Narodowym Planie Gospodarczym na 1967 r. i o podstawowych założeniach na 1968 r. oraz projekt ustawy budżetowej na 1967 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Chemicznego.</u>
<u xml:id="u-16.21" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
<u xml:id="u-16.22" who="#PosełWładysławMarek">O PROJEKCIE PLANU PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO NA 1967 r. I PODSTAWOWYCH ZAŁOŻENIACH PLANU NA 1968 r.</u>
<u xml:id="u-16.23" who="#PosełWładysławMarek">Informacja złożona przez Ministra przemysłu Chemicznego - Antoniego Radlińskiego na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 30 listopada 1966 r.</u>
<u xml:id="u-16.24" who="#PosełWładysławMarek">W myśl założeń planu, produkcja globalna przemysłu chemicznego wzrosnąć ma w 1967 r. o 11,4 proc. w stosunku do przewidywanego wykonania roku bieżącego; na 1968 r. zakłada się wzrost produkcji w stosunku do planowanej na rok 1967 o 16 proc. Bardzo poważnie, bo o 25,3 proc., wzrosnąć ma w 1967 r. produkcja nawozów azotowych przy równoczesnej przebudowie struktury asortymentowej produkowanych nawozów azotowych. Niższe tempo wzrostu produkcji nawozów fosforowych uzasadnione jest faktem, że rolnictwo nie zwiększa zużycia tych nawozów.</u>
<u xml:id="u-16.25" who="#PosełWładysławMarek">Wskaźnik wzrostu produkcji tworzyw sztucznych wynosi 30 proc. i osiągnięty będzie dzięki uruchomieniu produkcji polietylenu w Blachowni i polichlorku winylu - w Tarnowie. Produkcja włókien chemicznych wzrasta w roku przyszłym o 6,7 proc., głównie w grupie włókien syntetycznych. W roku 1967 i 1968 dokonane będą dalsze zmiany w strukturze wytwarzanych włókien zmierzających do rozwoju produkcji włókien syntetycznych bardziej nowoczesnych.</u>
<u xml:id="u-16.26" who="#komentarz">(strona powtórzona)</u>
<u xml:id="u-16.27" who="#PosełWładysławMarek">W przerobie ropy naftowej wielkość produkcji przewyższa wytyczne planu 5-letniego osiągnie się to w wyniku intensyfikacji instalacji w Płocku oraz zwiększenia przerobu ropy naftowej w 1968 r. o przeszło 59 proc., jak też oddania do eksploatacji instalacji destylacji ropy naftowej w Płocku. Mimo tak wydatnego wzrostu przerobu ropy naftowej, ciągły import produktów gotowych stanowić będzie w dalszym ciągu poważne obciążenie naszego bilansu płatniczego.</u>
<u xml:id="u-16.28" who="#PosełWładysławMarek">Dla zabezpieczenia wykonania tych zadań podjęte będą odpowiednie inwestycje w planie na lata 1967–1968.</u>
<u xml:id="u-16.29" who="#PosełWładysławMarek">Przewiduje się dalszą rozbudowę fabryki nawozów sztucznych w Puławach, Tarnowie i Kędzierzynie, rozpoczęcia budowy zakładów we Włocławku, Policach, Gdańsku oraz rozbudowę zakładów w Tarnobrzegu. Na inwestycje te w ciągu 2 lat przeznacza się 8,1 mld zł, Realizacja tych zadań wraz z rozwojem produkcji środków ochrony roślin, antybiotyków paszowych i składników pokarmowych dla hodowli ma zabezpieczyć wzrost produkcji rolnej i ograniczyć import zbóż.</u>
<u xml:id="u-16.30" who="#PosełWładysławMarek">Dla zabezpieczenia rozwoju produkcji tworzyw sztucznych przede wszystkim dla potrzeb budownictwa, przemysłu maszynowego, elektrotechniki i opakowań buduje się wytwórnie tworzyw sztucznych w Tarnowie, Płocku, Blachowni, Oświęcimiu i Bydgoszczy.</u>
<u xml:id="u-16.31" who="#PosełWładysławMarek">Rozwój produkcji włókien chemicznych zabezpieczony będzie poprzez rozbudowę zakładów w Gorzowie, Toruniu i Łodzi, przy równoczesnym rozwijaniu produkcji barwników i środków pomocniczych, a także bazy surowcowej, przede wszystkim w zakładach w Tarnowie. Szybki rozwój produkcji włókien chemicznych przyniesie w efekcie ograniczenie importu wełny i bawełny.</u>
<u xml:id="u-16.32" who="#PosełWładysławMarek">Dla zabezpieczenia rozwoju przerobu ropy naftowej już w roku przyszłym wejdzie do ruchu instalacja fenolu kumenowego i rozpocznie się budowę wytwórni butadienu w Płocku w oparciu o zakupioną już licencję. Rozwój zakładów w Płocku pozwoli na rozbudowę produkcji kauczuku syntetycznego.</u>
<u xml:id="u-16.33" who="#PosełWładysławMarek">W realizacji tych zadań inwestycyjnych przyjęto zasadę koncentracji nakładów, zabezpieczono warunki planowej i terminowej ich realizacji. Przygotowuje się specjalną uchwałę KERM - której realizacja stworzyć ma lepsze warunki wykonania zadań inwestycyjnych przemysłu chemicznego.</u>
<u xml:id="u-16.34" who="#PosełWładysławMarek">Dostawy wyrobów przemysłu chemicznego na rynek wewnętrzny wzrosną w 1967 r. o 12,7 proc. w porównaniu z wykonaniem roku bieżącego i osiągną wartość 26,4 mld zł. Najwyższy wzrost dostaw będzie miał miejsce w nawozach azotowych i środkach ochrony roślin, jak również w dostawach farb i lakierów. Zmniejszenie dostaw mydeł uzasadnione jest realizowaniem przez resort programu rozwoju produkcji syntetycznych środków piorących.</u>
<u xml:id="u-16.35" who="#PosełWładysławMarek">Nie będą pokryte w pełni potrzeby rynku w zakresie dostaw obuwia gumowego. Dla zlikwidowania narastającego deficytu w tym zakresie rozpoczęta będzie w 1967 r. budowa nowej fabryki obuwia gumowego, co powinno doprowadzić do rozwiązania tego problemu w końcu planu 5-letniego, Dostawy z przemysłu na zaopatrzenie innych resortów rosną w 1967 r. szybkie tempo chemizacji gospodarki narodowej wyprzedza jednak możliwości produkcyjne przemysłu chemicznego.</u>
<u xml:id="u-16.36" who="#PosełWładysławMarek">Wartość eksportu przemysłu chemicznego wzrośnie w 1967 o prawie 10 proc., głównie w eksporcie wysoko uszlachetnionych produktów, przy równoczesnym ograniczaniu eksportu surowców i półproduktów.</u>
<u xml:id="u-16.37" who="#PosełWładysławMarek">Import wyrobów przemysłu chemicznego wzrasta o 2,4 proc, i dotyczy głównie podstawowych surowców, jak również produktów przeznaczonych na pokrycie potrzeb innych resortów.</u>
<u xml:id="u-16.38" who="#PosełWładysławMarek">W 1967 r. resort koncentrować się będzie nadal na poprawie jakości i unowocześnieniu produkcji, przede wszystkim w dziedzinie tworzyw sztucznych, barwników, włókien sztucznych i wyrobów przemysłu gumowego. Wskaźnik produkcji niezgodnej z normami w pierwszym półroczu br. wyniósł 0,88 proc. i był najniższy na przestrzeni ostatnich lat. W wyniku realizacji tzw. programu minimum w zakresie poprawy jakości ogumienia trakcyjnego uzyskaliśmy wzrost średniego przebiegu opon samochodowych o 13,4 proc. a opon w samochodach ciężarowych o 15,7 proc. Pozwoliło to na poważną poprawę stanu zaopatrzenia kraju w tym zakresie. Prowadzone są obecnie prace nad zmianą warunków gwarancyjnych na ogumienie.</u>
<u xml:id="u-16.39" who="#PosełWładysławMarek">W roku bieżącym przeznaczono również poważne środki na poprawę jakości mydeł i wyrobów perfumeryjnych, W wyniku uchwał VII Plenum KC PZPR, postawiono sobie do realizacji szereg zadań związanych z poprawą organizacji produkcji i wzrostem wydajności pracy. W br. zakończono opracowywanie programu wzrostu wydajności pracy przez poszczególne przedsiębiorstwa, co pozwoliło na uwzględnienie tych wyników już przy opracowywaniu projektu planu na 1967 r. Wskaźnik wydajności pracy w 1967 r. wzrasta o 7,5 proc.</u>
<u xml:id="u-16.40" who="#PosełWładysławMarek">Pełna realizacja zadań stojących przed przemysłem chemicznym w 1967 r. jest realna, ale wymaga dużej koncentracji środków i wysiłków ze strony przedsiębiorstw i instytucji centralnych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>