text_structure.xml
6.49 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 29 października 1966r. Komisja Oświaty i Nauki, obradująca pod przewodnictwem posła Andrzeja Werblana (PZPR), rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o utworzeniu urzędu Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- członkowie prezydium Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego oraz wiceprezesi i sekretarze Związku Nauczycielstwa Polskiego;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">- Minister Szkolnictwa Wyższego - Henryk Jabłoński, Minister Oświaty - Wacław Tułodziecki, dyrektor generalny w Urzędzie Rady Ministrów - Stefan Rozmaryn oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Sprawozdawcą był poseł Marian Walczak (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Projekt ustawy przewiduje połączenie urzędu Ministra Oświaty i urzędu Ministra Szkolnictwa Wyższego w urząd Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Po omówieniu ambitnych zamierzeń, jakie stawia 5-letni plan rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966-1970 w dziedzinie oświaty i szkolnictwa wyższego, sprawozdawca wskazał, że równolegle z zaspokajaniem potrzeb ilościowych istnieje konieczność stałego podnoszenia poziomu przygotowania zawodowego i wychowania absolwentów wszystkich typów szkół. Stworzenie optymalnych warunków sprzyjających wypełnieniu tych zadań wymaga stałej, ścisłej współpracy między poszczególnymi typami szkolnictwa podstawowego, średniego i wyższego oraz współdziałania nadzorujących je resortów. Czynnikiem ułatwiającym koordynację wszelkich poczynań będzie zespolenie kompetencji obu resortów w ramach jednego organu władzy zawiadującego całym systemem edukacji narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">To skoncentrowanie kompetencji w ramach jednego resortu stworzy lepsze warunki pełnej realizacji zasady drożności nauczania polegającej na możliwości zdobywania coraz wyższych szczebli wykształcenia, pozwoli lepiej harmonizować programy i metody nauczania szkół średnich i wyższych uczelni, w szerszym niż dotąd stopniu zaangażować pracowników nauki w dzieło podnoszenia poziomu pracy szkół średnich i podstawowych itd.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Koncentracja funkcji kierowniczych w jednym organie pozwoli również na bardziej racjonalne wykorzystanie środków przeznaczonych przez państwo na rozwój oświaty i szkolnictwa wyższego, na bardziej celowe wykorzystanie kadr i istniejącej bazy materialnej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">W zakończeniu swego wystąpienia poseł Walczak stwierdził:</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">„Wchodzimy w okres przemian, które dokonują się wewnątrz naszej szkoły. Realizowanie reformy zbiega się z żywiołowym jeszcze, ale niosącym już w sobie zaczyn nowych wartości pedagogicznych ruchem nowatorstwa. Opanowanie tego zjawiska, w sensie zapewnienia mu możliwości urzeczywistnienia podstawowych postulatów nowoczesnej, socjalistycznej szkoły, wymaga m.in. zaangażowania całego zespołu środków, o których była wyżej mowa. Pragniemy naszej młodzieży zapewnić najlepsze warunki nauki, by mogła dobrze służyć swej ojczyźnie. Mamy wszelkie dane na to, aby szkolnictwo polskie, polską oświatę uczynić fundamentem postępu całego kraju. Musimy w pełni wykorzystać te możliwości. Utworzenie urzędu Ministra Oświaty i Szkół Wyższych powinno ułatwić wypełnienie tych zadań.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Jodłowski (SD), Władysław Bieńkowski (PZPR), Tadeusz Mazowiecki (bezp. „Znak”), Franciszek Wasążnik (bezp.), Tadeusz Toczek (ZSL), Dyzma Gałaj (ZSL), Zygmunt Filipowicz (bezp. Chrz. Stow. Społ.), Władysław Ozga (ZSL), Bolesław Piasecki (bezp. „PAX”), Jerzy Bukowski (bezp.), Maria Augustyn (PZPR), Mieczysław Klimaszewski (bezp.), Andrzej Werblan (PZPR) oraz członkowie Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego: rektor Akademii Medycznej w Warszawie - prof. dr Bolesław Górnicki, prorektor Uniwersytetu Warszawskiego - prof. dr Ludwik BazyIow, rektor Uniwersytetu Warszawskiego - prof. dr Stanisław Turski i prof. UW Aleksander Gieysztor oraz wiceprezesi Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego - Marian Rataj i prof. dr Zenon Klemensiewicz; dodatkowych wyjaśnień udzielili: Minister Szkolnictwa Wyższego - Henryk Jabłoński, Minister Oświaty - Wacław Tułodziecki i dyrektor generalny w Urzędzie Rady Ministrów - Stefan Rozmaryn.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">W dyskusji uznano za słuszną koncepcję połączenia w jednym resorcie oświaty i szkolnictwa wyższego. Podkreślano, że stanowić to powinno czynnik integrujący i doskonalący proces kształcenia w naszym kraju - od najniższego do najwyższego ogniwa. Proces kształcenia powinien charakteryzować się wdrażaniem do samodzielnego myślenia i przetwarzania uzyskiwanego zasobu wiedzy; szkolnictwo podstawowe i średnie zyskuje obecnie - dla realizacji tego zadania - szersze oparcie o wielki potencjał naukowy, jaki reprezentują wyższe uczelnie.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">W dyskusji wskazywano na potrzebę podjęcia przez nowo utworzony resort, kroków zmierzających do zacieśnienia współpracy różnych pionów szkolnictwa w skali terenowej. Poruszono również szereg zagadnień związanych m.in. z funkcjami naukowo badawczymi i dydaktycznymi wyższych uczelni, podkreślono jako element pozytywny objęcie przez jeden resort gestii nad przygotowywaniem kadry nauczycielskiej. Wiele miejsca w dyskusji poświęcono sprawie doskonalenia podręczników szkolnych i programów nauczania.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Rozważano również szereg problemów organizacyjnych nowo powołanego resortu.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Komisja przyjęła projekt ustawy o utworzeniu urzędu Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego - w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Komisja powołała na sprawozdawcę projektu ustawy na plenarnym posiedzeniu Sejmu - posła Marana Walczaka (PZPR).</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>