text_structure.xml 34.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 30 marca Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Bronisława Drzewieckiego (ZSL) rozpatrywała:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">- problemy zadrzewienia kraju i wprowadzania drzew szybko rosnących, - odpowiedzi na dezyderaty w sprawie uznania pracy drwali za pracę ciężką oraz uchwaliła dezyderaty w sprawie rozwoju przemysłu meblarskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">- przedstawiciele Komisji Spraw Wewnętrznych i Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">- przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa z Ministrem - Romanem Gesingiem, zastępca Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Władysław Jagusztyn, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa - Jerzy Popko, zastępca przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac - Józef Kofman, dyrektor generalny w Centralnym Urzędzie Gospodarki Wodnej - Bolesław Geraga oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">- przedstawiciele prezydiów wojewódzkich rad narodowych:</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">w Rzeszowie - przewodniczący prezydium - Edward Duda, w Olsztynie - z-ca przewodniczącego prezydium Józef Mucha, w Gdańsku - z-ca kierownika Wydziału Rolnictwa i Leśnictwa - Jan Godlewski;</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">- sekretarz Ogólnopolskiego Komitetu Frontu Jedności Narodu - Zofia Tomczyk, sekretarz Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Leśnych - Stanisław Leśniak, przedstawiciele Centralnego Związku Kółek Rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Informację o problemach zadrzewiania kraju przedłożył Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Dyrektor Zespołu NIK - Henryk Wronecki: NIK przeprowadził dwie kontrole efektywności zadrzewień. Pierwsza z nich przeprowadzona w latach 1956-62 objęła 2 mln drzew i 1,5 mln krzewów zasadzonych w 52 powiatach. Kontrola wykazała bardzo niską tzw. udatność zadrzewień wynoszącą zaledwie ok. 30 proc.; 40 proc. strat wynikło z powodu niedostatecznego zabezpieczenia sadzonek przed zwierzętami hodowlanymi i zwierzyną łowną, ok. 20 proc. było wynikiem złej jakości materiału sadzeniowego, 13 proc. powstało wskutek niedostosowania odmian drzew do warunków glebowo-klimatycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Następna kontrola, którą objęto 1,7 mln drzew i 665 tys. krzewów zasadzonych w powiatach 4 województw wykazała wzrost efektywności zadrzewień do 40 proc. z tym, że np. kolejnictwo uzyskało znacznie lepsze efekty w pracach zadrzewieniowych (82 proc. udatności zadrzewień). W związku z wynikami kontroli zespół NIK zwrócił się do Ministerstwa Leśnictwa i rad narodowych z wnioskiem o zastosowanie sankcji służbowych wobec osób, które dopuściły się rażących zaniedbań w zakresie nadzoru nad zadrzewieniami. Pod adresem resortu leśnictwa NIK wysunął wnioski dotyczące urealnienia planowania rozmiarów prac zadrzewieniowych, zwłaszcza w PGR-ach, usprawnienia kontraktacji oraz wzmocnienia kontroli i nadzoru nad tą działalnością ze strony administracji leśnej.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Dyrektor Okręgowego Zarządu Lasów Państwowych w Radomiu Aleksander Sakowicz omówił dotychczasowe osiągnięcia Kielecczyzny w dziedzinie zadrzewiania oraz wskazał na podstawowe przyczyny hamujące rozwój tej akcji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">Według szacunkowych danych efektywność zadrzewień na Kielecczyźnie jest zadowalająca, gdyż wynosi około 70 proc. Od 1963 r. zapoczątkowano na terenie wsi kieleckiej kompleksowe zadrzewianie w oparciu o uproszczoną dokumentację. Materiał zadrzewieniowy jest produkowany w szkółkach Okręgowego Zarządu Lasów Państwowych i zabezpiecza 70 proc. zapotrzebowania, resztę zaś dostarczają szkółki prowadzone przez rady narodowe, Zarząd Dróg Publicznych i gospodarkę komunalną.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">W obecnej 5-latce główną uwagę zwróci się na poprawę udatności zadrzewień. Aby to uzyskać, konieczne jest m.in. włączenie do tych prac aktywu społecznego i młodzieży (przy koordynacji i nadzorze WRN) oraz współudział w tych pracach agronomów gromadzkich, którzy wespół z pracownikami służby leśnej powinni czuwać nad realizacją planów zadrzewieniowych. Celowe byłoby przekazanie prac związanych z planowaniem zadrzewień gromadzkim radom narodowym, które najlepiej zorientowane są w potrzebach i możliwościach swego terenu. Niezbędne jest także niezwłoczne przeprowadzenie inwentaryzacji istniejących zadrzewień oraz powierzchni nadających się do zadrzewienia na terenach niepaństwowych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Dyrektor Generalny w Centralnym Urzędzie Gospodarki Wodnej - Bolesław Geraga: Udział Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej w zadrzewianiu kraju jest pokaźny. Od początku akcji zasadzono na terenach podległych CUGW około 10 mln drzew, uzyskując 60 proc. efektywności. W obecnej 5-latce planuje się zasadzenie dalszych 3 mln drzew wzdłuż dróg wodnych, potoków itp. Większość sadzonek produkowanych jest we własnych szkółkach. Opracowuje się szereg projektów kompleksowych zadrzewień terenów wokół kanałów, zbiorników wodnych itp. CUGW uwzględnił zalecenia resortu leśnictwa w zakresie poprawy udatności zadrzewień.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Poseł Franciszek Szczerbal (PZPR) - przedstawiciel Komisji Spraw Wewnętrznych, przewodniczący PWRN w Poznaniu: Istnieje obawa czy dostateczne jest zaopatrzenie w materiał sadzeniowy w związku ze zwiększonym planem zadrzewień w bieżącej 5-latce. Dotychczasowe doświadczenia wykazują, że przyczyną niskich efektów zadrzewień jest zła jakość sadzonek. Niedostateczna jest także pomoc fachowe oraz nadzór ze strony specjalistów odpowiedzialnych za stan zadrzewień.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">Gromadzkie rady narodowe przeciążone innymi obowiązkami nie są w stanie przejąć na siebie tej odpowiedzialności. Agronomowie gromadzcy - teoretycznie mogliby przejąć obowiązki pomocy i nadzoru, jednakże w praktyce jest to nierealne z uwagi na nadmiar innych czynności i funkcji, które muszą pełnić. Skoro mowa o potrzebie zasadzenia nie 100, lecz 500 mln drzew w kraju, należałoby rozważyć możliwości powołania specjalnej służby do spraw zadrzewień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławRomanowski">Przyczyną małej efektywności akcji zadrzewieniowej jest m.in. nieuwzględnianie warunków klimatyczno-glebowych przy przydziałach gatunków i odmian drzew dla poszczególnych rejonów. Tam, gdzie istnieją pełne możliwości zakładanie plantacji topolowych, dostarcza się np. dębów lub innych gatunków, wymagających specyficznych warunków siedliskowych; ulegają one więc szybkiemu zniszczeniu. Konieczne jest zobowiązanie odpowiednich czynników do uregulowania tej sprawy. Słaba jakość sadzonek wynika m.in. z niewłaściwego transportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełEugeniaKowal">Odczuwa się powszechnie brak troski władz terenowych o sprawy zadrzewień. Na sesjach rad narodowych nie poświęca się tym problemom żadnej uwagi.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełEugeniaKowal">Należałoby rozważyć możliwość przyznania agronomom gromadzkim specjalnego dodatku pieniężnego za ochronę zadrzewień.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełEugeniaKowal">Jeśli chodzi o drzewa przydrożne, celowe byłoby obarczyć odpowiedzialnością za ich stan - dróżników. Dotychczas nie ma podstaw prawnych do zadrzewiania gruntów prywatnych - należałoby rozważyć tę sprawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławCeberek">Potrzeba zadrzewiania zwłaszcza terenów wylesionych, jak np. Ziemia Kurpiowska, jest bezsporna, jednakże nie można dopuszczać do żywiołowego działania; potrzebny jest rozsądek i umiar w wyznaczaniu terenów do zadrzewiania. Chodzi o to, aby z pracami tymi nie wchodzić na te obszary, których zadrzewienie kolidowałoby z interesami rolnika. Sprawę tę w dużym stopniu rozwiąże przeprowadzona klasyfikacja gleb.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełStanisławCeberek">W strukturze zadrzewień nie można zapominać o bardzo potrzebnych rolnictwu gatunkach młododajnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefSasak">Czas skończyć ze stosowanym powszechnie określeniem „akcja zadrzewień”; pracom tym nadać trzeba odpowiednią rangę ważnego zagadnienia gospodarczego. Należy rozwijać formę kompleksowego zadrzewiania wsi jako najbardziej efektywną i skuteczną. Słuszne byłoby organizowanie konkursów na kompleksowe zadrzewianie i nagradzanie wsi, które uzyskały w tej dziedzinie najlepsze wyniki. W nowej ustawie o zadrzewianiu kraju należałoby wprowadzić obowiązek zasadzania przynajmniej 2 drzew w miejsce jednego wyrąbanego. Niezbędne byłoby również ustalenie sankcji za umyślne niszczenie upraw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefZuj">W celu uzyskania lepszych efektów zadrzewiania kraju byłoby celowe powołanie społecznych „trójek” - zespołów złożonych ze specjalistów rolnictwa, leśnictwa oraz przedstawicieli władz terenowych, którzy zajęliby się kontrolą prac w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJózefZuj">Wiceprzewodniczący Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie - Józef Mucha: Dotychczasowy udział woj. olsztyńskiego w zadrzewianiu kraju był niewielki (2 proc. w skali kraju). W bieżącej 5-latce zadania w tym zakresie wzrastają. Nie można jednak dążyć za wszelką cenę do uzyskiwania wyników liczbowych, bez troski o efekty prac. W przeciwnym bowiem razie powiększy się jedynie procent strat ponoszonych z powodu niefachowego wykonywania prac zadrzewieniowych, braku ochrony i opieki nad uprawami itp.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełJózefZuj">Z doświadczeń woj. olsztyńskiego wynika, że nadal potrzebna jest stała i systematyczna praca nad upowszechnianiem wśród rolników wiedzy o korzyściach, jakie przynoszą zadrzewienia.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełJózefZuj">W celu zabezpieczenia lepszej niż dotychczas pomocy instruktażowo-fachowej przy przeprowadzanych społecznie pracach zadrzewieniowych, słuszne byłoby szersze włączenie do tej akcji pracowników najniższego szczebla administracji leśnej - leśniczych i gajowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełLeonOlszewski">Drzewa sadzone samorzutnie przez młodzież i przez ludność wsi są często zaniedbane i zdarza się, że wyrasta tylko ich niewielka część. W mniejszym stopniu nasadzenia ulegają zniszczeniu, gdy dokonane były przy zainteresowaniu miejscowej rady narodowej i kierownictwa szkoły. Jest wtedy jakiś respekt dla tej pracy i większa jej ochrona.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełLeonOlszewski">Argument, że drzewa przyczyniają się do wzrostu produkcji rolnej nie trafia całkowicie do przekonania rolnika, zwłaszcza gdy w pobliżu jego pola rosną np. jesiony, pochłaniająca dużo wilgoci, Należałoby sięgnąć też do argumentów mówiących o korzyściach materialnych, jakie daje rolnikowi drewno. Tymczasem drzewa rosnące przy pasach drogowych są ścinane przez służbę drogową bez porozumienia się z właścicielem sąsiedniego pola. Nie daje mu się nawet prawa do nabycia tego drewna.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełLeonOlszewski">Sadzenie drzew nie powinno byś traktowane jak doraźna akcja. Niezbędne jest opracowanie długofalowych metod, sprzyjających rozszerzeniu drzewostanu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzySzukała">Posłowie wchodzący w skład podkomisji zajmującej się problemami zadrzewień odwiedzili wiele miejscowości, by stwierdzić stan faktyczny. Widzieli na Kielecczyźnie tereny należycie zadrzewione w akcji „100 milionów drzew na Tysiąclecia”. Świadczy to, że zadania związane z zadrzewieniem kraju można dobrze wykonać. Ale oprócz zrozumienia ważności sprawy potrzebne są środki materialne, potrzebni są fachowcy nadzorujący społeczne prace i troszczący się o prawidłowy rozwój nasadzeń. Powołanie służby zadrzewieniowej w terenie byłoby najlepszym rozwiązaniem. Dla zainteresowania młodzieży sprawami zadrzewienia i drzewostanu, należałoby w programach szkół przeznaczyć odpowiednie miejsce dla tego tematu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełJerzySzukała">Poseł Władysław Bieńkowski (PZPR) - przedstawiciel Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej: Zadrzewienie kraju to nie tylko problem ekonomiczny. Patrząc na krajobraz można zaobserwować całe obszary, na których nie ma drzew na miedzach, nie zagospodarowane są brzegi wód oraz całe osiedla. Można stwierdzić, że w wielu przypadkach rolnik nie patrzy na drzewo pod kątem jego przydatności w wielu dziedzinach. Ma ono przecież nieocenioną wartość ze względu na pszczoły, na osłonę sadu, ochrony domu przed pożarem, ma wartość zdrowotną. Tymczasem tych wartości nie łączy nawet ogrodnik. Dlatego też należałoby opracować wszechstronne plany zadrzewieniowe, które w kilkunastu wariantach udostępnione byłyby mieszkańcom wsi. Plany takie byłyby forpocztą kompleksowych zadrzewień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanSabik">Woj. rzeszowskie miało w planie zasadzanie 10 mln drzew i 6 mln krzewów; plany zostały poważnie przekroczone. Ponieważ nie został zabezpieczony dostatecznie materiał szkółkarski, dotychczasowe nasadzenia były często przypadkowe, a wiele sadzonek ulegało zniszczeniu przy przewozie z odległych szkółek. Obecnie tworzy się szkółki w poszczególnych powiatach, które dadzą jednak materiał za klika lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJózefMacichowski">Pionierem w zadrzewieniu kraju jest resort leśnictwa oraz drogowy. Waga sadzenia drzew wykracza jednak daleko poza wartość drewna, jaką będzie można uzyskać w tej akcji za kilkadziesiąt lat. Dlatego poza leśnikami i drogowcami sprawą powinny być zainteresowane i inne resorty. Szczególna rola przypada tu państwowym gospodarstwom rolnym, Tymczasem kierownicy gospodarstw usprawiedliwiają swoje zaniedbania w zadrzewieniach brakiem rąk do pracy oraz tym, że sadzenie drzew zbiega się zazwyczaj z intensywnymi pracami w polu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełJózefMacichowski">Przyczyną dużych strat w nasadzanym drzewostanie jest często zła wola. Wobec tego, że straty te idą w miliony złotych - nie można ich kwitować milczeniem. Dla prawidłowej realizacji akcji zadrzewień konieczne jest ustawowe uregulowanie tych problemów.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełJózefMacichowski">W akcji zadrzewień poważny rolę ma do spełnienia Państwowy Zakład Ubezpieczeń. Należałoby premiować zadrzewianie ciągów rozdzielających zabudowania.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełJózefMacichowski">Gromadzkie rady narodowe mają ustawowy obowiązek troszczenia się o drzewostan na swoim terenie. Nasilić trzeba akcję uświadamiającą społeczeństwo wsi o pożyteczności zadrzewień. Dlatego też zarówno w programach szkolnych, jak i w wykładach uniwersytetów ludowych sprawy zadrzewień powinny znajdować odbicie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJerzyPopko">Akcja zadrzewiania na gruntach podległych Ministerstwu Rolnictwa nie przebiegała zadowalająco. Wpływ na to ma szereg przyczyn. Sprawa zadrzewień nie znajdowała swego odbicia w planach urządzeniowych gospodarstw, brak było fachowych pracowników, dawał się odczuć brak rąk do pracy tym więcej, że okres sadzenia drzew zbiega się z pracami polowymi. Dla stworzenia lepszych warunków sprzyjających wykonaniu zadań, od roku 1964 sprawa zadrzewień jest uwzględniona w planach gospodarstw. W Ministerstwie Rolnictwa powstał Inspektorat do Spraw Leśnictwa, a w PGR zatrudnieni zostali fachowi pracownicy. Rozbudowano też szkółki z sadzonkami.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJerzyPopko">Zadrzewienie wsi indywidualnych może ulec poważnej poprawie wówczas, gdy powołani zostaną specjalni przodownicy wybrani spośród gospodarzy, którzy sprawowaliby nadzór nad zadrzewieniem.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJerzyPopko">Przedstawiciel Centralnego Związku Kółek Rolniczych Witold Kiełczewski omówił trudności kółek rolniczych w realizacji hasła: „W każdym kółku rolniczym 1000 drzew”, wynikające z braku sadzonek i fachowego nadzoru.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJerzyPopko">Poseł Walenty Kubica (PZPR) Ważnym problemem jest zagospodarowanie nieużytków przemysłowych, które w woj. katowickim wynoszą około 10 tys. ha. Rekultywacją gleb na terenach zniszczonych przez górnictwo zajmujemy się w sposób niedostateczny. Rocznie przybywa ok. 150 ha nieużytków, natomiast rekultywacja została w ub. roku przeprowadzona zaledwie na 30 ha, w roku bieżącym obejmie ona 20 ha. Na terenie częstochowskiego okręgu objętego przez kopalnie rud zalega około 2 tys. ha nieużytków po eksploatacji rud żelaza. Nieużytki te stanowią zwały grzbietowe oraz stożkowe, liczące już po kilkadziesiąt lat. Rolnicy wsi Konopisk zagospodarowali 142 ha zwałów, uzyskując duże ilości siana oraz roślin motylkowych.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJerzyPopko">Z-ca Kierownika Wydziału Rolnictwa i Leśnictwa Prezydium WRN w Gdańsku - Jan Godlewski: We wsiach zadrzewianych kompleksowo w woj. gdańskim powołano tzw. przodowników zadrzewiania. Okazało się to w pełni słuszne i skuteczne. Celowe byłoby powiązanie gospodarki zadrzewieniowej z gospodarką łowiecką, której szczególnie zależy na zachowaniu drzewostanów m.in. śródpolnych. Działający w terenie strażnicy łowieccy mogliby, przynajmniej częściowo, zająć się sprawą ochrony terenów zadrzewionych. Zbyt mało troski o zadrzewianie kraju przejawia w woj. gdańskim Liga Ochrony Przyrody.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJerzyPopko">Sekretarz OK FJN, poseł Zofia Tomczyk: Jest rzeczą oczywistą, że zadrzewianie kraju to sprawa długofalowa i na jego pełne efekty trzeba będzie jeszcze poczekać. Krytyczna ocena dotychczasowego przebiegu akcji zadrzewiania, jaką dał patronujący tej akcji OK FJN, nie umniejsza faktu, że zarówno władze terenowe, a przede wszystkim służba leśna, jak i całe społeczeństwo mają poważny wkład w budowę „zielonego pomnika Tysiąclecia”. Obecnie chodzi o to, co należy doraźnie zrobić, aby ustrzec się od popełnianych dotychczas błędów, aby drzewa zasadzone zarówno w ubiegłych latach jak i te, które zasadzi się w tegorocznym sezonie, uchronić przed zniszczeniem.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJerzyPopko">W czasie dyskusji zgłoszono wiele słusznych uwag i konkretnych wniosków, które zostaną przekazane aktywowi społecznemu na zwołanej przez OKFJN na dzień 5 kwietnia naradzie przedstawicieli wojewódzkich rad narodowych.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJerzyPopko">Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing: W dyskusji poruszono szereg istotnych spraw, m.in. problem doboru gatunków drzew i właściwego planowania zadrzewień zgodnie z warunkami klimatyczno-glebowymi. Resort leśnictwa, a także inne zajmujące się tą akcją resorty, uporządkowały w zasadzie sprawę właściwego doboru gatunku drzew. Wydano liczne instrukcje, które powinny być dostatecznie pomocne przy planowaniu zadrzewień. Zwiększył się także, i to poważnie, asortyment produkowanych w szkółkach sadzonek. W tym kierunku zrobiono bardzo poważny krok naprzód. Zajęła się tą sprawą nauka rolna i leśna. W świetle ostatnich badań okazało się, że drzewem znacznie bardziej „przyszłościowym” niż topola jest wierzba. Potwierdza to także literatura zagraniczna. Wierzba jest najbardziej przydatnym drzewem i znacznie mniej kłopotliwym w uprawie od topoli - łatwo ulegającej szkodnikom i chorobom. Toteż dążyć się będzie do jak najszerszego spopularyzowania wierzby w zadrzewianiu kraju.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJerzyPopko">Odpowiadając na głosy posłów dotyczące niewłaściwej koordynacji planów zadrzewieniowych, Minister Gesing podkreślił, że uchwała w sprawie zadrzewiania kraju powierzyła koordynację tej działalności władzom terenowym. Przedsiębiorstwa lasów państwowych nie są uprawnione ani do rozdziału tych prac w terenie, ani do kontroli ich wykonania. Nie oznacza to jednak, by słowa krytyki, jakie wysuwano w czasie dyskusji, nie dotyczyły resortu leśnictwa. Wiele z nich odnosi się bezpośrednio do administracji lasów państwowych, która nie zawsze wykazuje dostateczną troskę i zainteresowanie pomocą techniczno-instruktażową w społecznej akcji zadrzewiania kraju.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaJerzyPopko">W działalności tej sprawą najbardziej bolesną jest niska efektywność zadrzewień. Do tego problemu należy podejść jak najbardziej rygorystycznie. Straty, jakie poniesiono dotychczas, były nie do uniknięcia z uwagi na społeczny charakter prac oraz brak doświadczeń w tej dziedzinie. Obecnie jednak mamy za sobą kilkuletni okres doświadczeń, z którego można i należy wyciągnąć odpowiednie wnioski, aby nie popełniać podobnych błędów w przyszłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełBronisławDrzewiecki">Dyskusja zobrazowała właściwy stan rzeczy - ujawniła braki i niedociągnięcia w pracy nad zadrzewianiem kraju. Prezydium Komisji opracuje na następne posiedzenie projekt dezyderatów, w których zostaną uwzględnione zgłoszone przez posłów uwagi i postulaty.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełBronisławDrzewiecki">W kolejnym punkcie porządku obrad poseł Jerzy Szukała (PZPR) zreferował odpowiedź Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac na dezyderat w sprawie uznania pracy drwali za pracę ciężką.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełBronisławDrzewiecki">Komitet uznając dezyderat za słuszny, zwraca uwagę, że wpłynęły również wnioski o objęcie tą kategorią również niektórych innych grup pracowników. Prowadzi się badania, które pozwoliłyby na ustalenie właściwej kolejności w przyznawaniu tych uprawnień, jako że pociąga to za sobą znaczne obciążenie wydatków państwa.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełBronisławDrzewiecki">Po dyskusji, w której udział wzięli posłowie: Jan Sabik (PZPR), Leon Olszewski (ZSL), Józef Macichowski (PZPR), Stanisław Ceberek (ZSL), Józef Zuj (PZPR), sekretarz Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Leśnych - Stanisław Leśniak i wysłuchaniu wyjaśnień zastępcy Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac - Józefa Kofmana, Komisja postanowiła ponownie powrócić do tej sprawy po otrzymaniu dodatkowych wyjaśnień, o udzielenie których zwróciła się z prośbą do Prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełBronisławDrzewiecki">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja uchwaliła dezyderaty dotyczące rozwoju przemysłu meblarskiego. Problem ten był rozpatrywany przez Komisję w dniu 3 marca br. (BPS 123) IV kad.).</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PosełBronisławDrzewiecki">W uchwalonych dezyderatach Komisja postuluje:</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— pod adresem wiceprezesa Rady Ministrów:</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— wprowadzenie i powszechne stosowanie tworzyw sztucznych w produkcji mebli, umożliwiających maksymalne ograniczenie zużycia drewna;</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— powołanie Komisji Wzornictwa Mebli złożonej z przedstawicieli handlu i przemysłu, która będzie podejmować decyzje dotyczące asortymentów mebli produkowanych dla potrzeb rynku wewnętrznego;</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— pod adresem Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów:</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— zagwarantowanie w początkowych latach bieżącej 5-latki budowy zakładu okuć i akcesoriów meblowych;</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— podjęcie odpowiednich decyzji w celu szybszego zbudowania w istniejących zakładach przemysłu meblarskiego (kluczowego i drobnej wytwórczości) odpowiednich magazynów wyrobów gotowych;</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— rozważenie możliwości udostępnienia na rynek krajowy mebli produkowanych na eksport, które nie znalazły zagranicznego nabywcy;</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— w nowowznoszonych zakładach przemysłu meblarskiego pełne realizowanie zaprojektowanych inwestycji socjalnych;</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— uwzględnienie w planach rozbudowy bądź przebudowy starych zakładów środków inwestycyjnych na budowę urządzeń socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— pod adresem Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego:</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— rozważenie koncepcji budowy centralnego magazynu eksportowego wyrobów gotowych w bieżącym planie 5-letnim;</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— przedsięwzięcie środków dla zmniejszenia zużycia tarcicy na opakowania m.in. przez szersze zastosowanie meblowozów oraz tańszych opakowań (tektury).</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— pod adresem Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości oraz Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego:</u>
          <u xml:id="u-12.19" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— organizowanie przez Komitet Drobnej Wytwórczości i Zjednoczenie Przemysłu Meblarskiego wspólnych baz remontowych w ośrodkach przemysłu meblarskiego;</u>
          <u xml:id="u-12.20" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— pod adresem Ministra Przemysłu Chemicznego:</u>
          <u xml:id="u-12.21" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— dalsze rozszerzanie produkcji wyrobów lakierniczych oraz podjęcie produkcji nowych wyrobów dotychczas importowanych w celu zabezpieczenia potrzeb przemysłu meblarskiego;</u>
          <u xml:id="u-12.22" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— rozważenie możliwości zakupu za granicą licencji najbardziej potrzebnych przemysłowi poliestrów i plastików, aby zapewnić zakładom meblarskim pełny asortyment odpowiedniej jakości materiałów chemicznych.</u>
          <u xml:id="u-12.23" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— pod adresem Ministra Przemysłu Lekkiego:</u>
          <u xml:id="u-12.24" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— przedsięwzięcie odpowiednich środków dla poprawy jakości i urozmaicenia wzornictwa tkanin na potrzeby meblarstwa.</u>
          <u xml:id="u-12.25" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— pod adresem Ministra Przemysłu Ciężkiego:</u>
          <u xml:id="u-12.26" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— uruchomienie nowych wyrobów niezbędnych dla uszlachetniania mebli jak taśmy i blachy mosiądzowe, platerowane i inne wyroby;</u>
          <u xml:id="u-12.27" who="#PosełBronisławDrzewiecki">— pełne zaopatrzenie przemysłu meblarskiego w takie niezbędne wyroby, jak śruby do drewna, gwoździe pasowe i tapicerskie oraz inne elementy.</u>
          <u xml:id="u-12.28" who="#PosełBronisławDrzewiecki">O AKCJI ZADRZEWIANIA KRAJU</u>
          <u xml:id="u-12.29" who="#PosełBronisławDrzewiecki">Informacja złożona przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Romana Gesinga na posiedzeniu Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w dniu 30 marca 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-12.30" who="#PosełBronisławDrzewiecki">Pierwszym krokiem w kierunku planowego rozszerzenia zadrzewień była uchwała Prezydium Rządu z 1950 r. kładąca główny nacisk na rozwój zadrzewień na terenach państwowych, podlegających resortowi rolnictwa, transportu drogowego i lotniczego, żeglugi oraz państwowych gospodarstw rolnych. Kolejnym aktem była uchwałą Rządu z 1955 r. zobowiązująca wszystkie ministerstwa i prezydia rad narodowych do zadrzewień oraz ochrony i pielęgnacji drew. Przepisy tej uchwały stworzyły podstawę do rozwiązania głównego zagadnienia, jakim jest produkcja szkółkarska. Stanowiły one zarazem punkt wyjściowy do zadrzewień na szerszą skalę. Jednak zasadniczym aktem stawiającym kwestię zadrzewień w rzędzie zagadnień ogólnokrajowych, była uchwała Rady Ministrów z 1959 r. Uchwała ta, w związku z obchodami Tysiąclecia Państwa Polskiego, określiła rozmiar zadrzewień w latach 1960–1969 na 100 mln drzew i 60 mln krzewów. Ogólnopolski Komitet Frontu Jedności Narodu włączył zadrzewianie kraju w ramy obchodów Tysiąclecia Państwa Polskiego. Przy terenowych komitetach FJN powstały komisje zadrzewień, upowszechniające akcję i mobilizujące do niej społeczeństwo. Do akcji zadrzewień masowo włącza się młodzież szkolna.</u>
          <u xml:id="u-12.31" who="#PosełBronisławDrzewiecki">Akcja zadrzewień jest w naszych warunkach sprawą trudną, jeśli weźmie się pod uwagę strukturę własności gruntów. Większość z nich, to grunty należące do właścicieli prywatnych; zadrzewianie opiera się na zasadach dobrowolności. Mając na uwadze produkcję drewna oraz zwiększenie produkcji rolnej, do której w niemałym stopniu przyczynia się zadrzewienie terenu, opracowany został 10-letni plan zadrzewień. Punktem wyjściowym do niego były zapasy materiału sadzeniowego. W roku 1960 wysadzono 5,7 mln sztuk drzew, w 1961 r. - 6,4 mln, w 1962 r. - 7,6 mln, w 1963 r. - 9,7 mln, w roku 1964–10,7 mln, a w roku 1965–11,4 mln drzew. Plan na rok 1966 przewiduje wysadzenie 12,3 mln drzew. Udział zadrzewień na terenach państwowych wynosi ok. 42 proc., natomiast na terenach niepaństwowych - 58 proc. Wśród nasadzanych drzew około 40 proc. stanowią topole i wierzby.</u>
          <u xml:id="u-12.32" who="#PosełBronisławDrzewiecki">Zrealizowanie tak wielkich zadań nakreślonych uchwałą wymagało rozwinięcia produkcji szkółkarskiej. W roku 1955 było 407 ha szkółek. Ich obszar został zwiększony do 3 881 ha w roku 1965. Szkółki te dają zapas materiału sadzeniowego w ilości 60 mln drzew i 20 mln krzewów; pokrywa to w pełni planowe zamierzenia, jeśli chodzi o sadzenie drzew, natomiast w zakresie krzewów odczuwa się niedobór.</u>
          <u xml:id="u-12.33" who="#PosełBronisławDrzewiecki">Dotychczasowe plany nasadzeń wykonane zostały: w drzewach w 132,8 proc., tj. z nadwyżką 17 mln sztuk, w krzewach - w 198,2 proc., tj. z nadwyżką 33,9 mln sztuk.</u>
          <u xml:id="u-12.34" who="#PosełBronisławDrzewiecki">Zryw społeczny w pierwszych latach akcji zadrzewień spowodował pewną żywiołowość, co nie mogło pozostać bez wpływu na jakość zadrzewień. Ubytek zadrzewień na skutek wypadów wynosi 40 do 48 proc., a zatem nadwyżka wykonania planu nie pokrywa w całości ubytku. W krzewach natomiast nadwyżka równoważy ubytek.</u>
          <u xml:id="u-12.35" who="#PosełBronisławDrzewiecki">W zasadzie wszystkie resorty wykonują zadania objęte 10-letnim planem zadrzewiania. Niektóre z nich sygnalizują o wyczerpaniu swoich terenów przeznaczonych pod zadrzewienie. Państwowe gospodarstwa rolne wykonują wprawdzie swoją zadania, jednak zadania te są ustalone nieproporcjonalnie nisko w stosunku do potrzeb. Dlatego też tempo zadrzewień w PGR należy uznać za niedostateczne. Również resort gospodarki komunalnej, zobowiązany do zadrzewień w granicach miast i osiedli, usiłuje wyłączyć się z tej akcji.</u>
          <u xml:id="u-12.36" who="#PosełBronisławDrzewiecki">Akcja zadrzewień stawia poważne zadania przed organami leśnictwa rad narodowych. Są one zobowiązane do koordynacji zadrzewień i nadzoru. Jednak rady narodowe nie są w stanie opanować sytuacji przy obecnej obsadzie personalnej. Obserwuje się szczególnie na wsiach, poważne zaniedbania w pielęgnacji i ochronie zasadzonych drzew.</u>
          <u xml:id="u-12.37" who="#PosełBronisławDrzewiecki">Akcja zadrzewień wymaga dużego wysiłku organizacyjno-technicznego. Położony został nacisk na poprawę jakości zadrzewień przez użycie odpowiedniego materiału sadzeniowego, jak i zapewnienie właściwego transportu oraz prawidłowego wykonania sadzeń. Opracowany został krajowy dobór gatunków drzew i krzewów dozwolonych do sadzenia na danym terenie, dobór odmian topoli odpowiednio do warunków glebowych, ustalone zostały zasady gospodarki zadrzewieniowej. Przeprowadzono szkolenia związane z produkcją szkółkarską oraz projektowaniem i wykonawstwem zadrzewień. Wydano szereg broszur i ulotek propagandowych, opracowane zostały 4 filmy na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-12.38" who="#PosełBronisławDrzewiecki">Dążąc do usprawnienia akcji resort położył nacisk na kompleksowe zadrzewianie całych wsi. Administracja lasów państwowych zobowiązana została do udzielania pomocy fachowej i instruktażu w akcji zadrzewień.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>